Magyar Nemzet, 1967. augusztus (23. évfolyam, 179-205. szám)
1967-08-09 / 186. szám
Szerda, 1967. augusztus . Graztól Mexico Cityig Magyar hetek világszerte Az osztrák áruházak bevásárlóinak megrendelései alapján üzemeink már gyártják azokat a termékeket, amelyekeit az október 6-tól 14-ig Grazban és Salzburgban megrendezendő magyar héten árusítanak. A grazi Hóder Steierhofbain és a salzburgi Flughafen-Restaurtain.tham ez idő alattt magyar szakácsok veszik át a helybeliektől aposztot. Felkészülttek ausztriai szereplésükre a kulturális program részvevői is. Az eddigi tapasztalatok szerint a magyar hetek jól szolgálják hazánk megismertetésének, áruink népszerűsítésének ügyét, amelyekhez az árubemutatókon kívül kulturális események, tudományos megbeszélések, esetleg sportbemutatók is kapcsolódnak. Grazban és Salzburgban több üzlet rendezkedik be magyar termékek árusítására. Tudományos konferenciák, előadások, filmvetítések egészítik ki a magyar hét programját. Grazban műszaki információs központot állítatnak fel, Salzburgban pedig könyv- és fotókiállítást is rendeznek. összeállították a további magyar hetek programját is. Még ebben az évben Párizsban, az orlyi repülőtéren kerül sor magyar árubemutatóra. A repülőtér épületében magyar éttermet rendeznek be, s a kiállítási helyiségben magyar képzőművészeti bemutató nyílik. A jövő évben a tervek szerint Svájcban, Teheránban, Kuwaiiban, Hollandiában és előreláthatólag Mexico Cityben lesznek magyar hetek. A svájci Jelmoli Konszern három legnagyobb áruházában Zürichben, Genfiben és Lausannebam a tavasszal rendezik meg hat Duma menti ország hetét, amelyen kiemelkedik a magyar részvétel. Márciusban Hollandia két nagy városában Amszterdamban és Rotterdamban ismerkedhetnek meg az érdeklődők a magyar árukkal és népművészeti cikkekkel, a Hiltonszállókban pedig megkóstolhatják a magyar konyhaművészet remekeit. Kell már a vendégcsalogató Néhány tanulság a balatoni vendéglátás M második vonalából" A forgalom valamivel kisebb volt a vártnál — ezt hallani a déli part földművesszövetkezeti kezelésben levő éttermeinek, vendéglátóhelyeinek jelentős részében. Ide sorolható a szántódi Kéktó, a lellei önkiszolgáló étterem, a keresztúri Két Jóbarát. Van viszont néhány csárda, szórakozóhely — a szemesi Kistücsök, a zamárdi Paprika, a keresztúri Autós Csárda — amelyeket sokkal több vendég keres fel, mint az elmúlt években. Az idei szezon mérlegét még körvonalazni is korai lenne, de a vendéglátásmásodik vonalának a munkájával kapcsolatban néhány tanulságot már le lehet vonni. Az egyik észrevétel: még mindig vannak fehér foltok. Széplák és Zamárdi közötti 6 kilométeres, már sűrűn beépített partszakaszon például nincs egyetlen étterem sem. Jelenleg három-négy magánkifőzde igyekszik kielégíteni az itt nyaralók melegétel-igényét. Gyakran meg is jegyzik a szakemberek: “Mennyivel jobban kellett volna ide egy olyan önkiszolgáló étterem, mint a lellei, amelyben júliusban, ebédidőben is alig lézengett pár vendég." Fenyvesen hallottuk a megfogalmazást: «►Sokan főzőcskéének, spórolósak lettek az emberek.* Az élelmiszerboltok forgalma állandóan emelkedik is. Keresztúron például tavaly 14 százalékkal nőtt. De Zamárdiban és Balatonszemesen nem spórolnának a nyaralók? A zamárdi Paprika Csárda vezetője, Sebők Gyula arról tájékoztat, hogy a tavalyihoz viszonyítva 40—50 százalékkal nagyobb a forgalom. Ez azonban nemcsak öröm a számukra, hanem gond is, mivel a konyhájuknak gyakran kétszer-háromszor akkora igényt kell kielégíteni, mint ami optimális lenne. Ennek természetesen néha vagy a minőség, vagy a kiszolgálás látja a kárát. Pedig halételeik, babgulyásuk, vegyes pörköltjük — szívből, májból, veséből készül — az egész parton híressé lett. Újabban közvetlenül Füredről hoznak bort, megragadva az új mechanizmus kínálta lehetőségeket. A nagy forgalmat nem utolsósorban az is magyarázza, hogy a Paprikában harmadosztályú árak vannak. Ilyen besorolásban aligha találni még egy kisvendéglőt az egész parton, mind másod-, illetve elsőosztályúak. A boglári Hullámot, a Boglárkát az első osztályból visszaminősítették másodosztályúvá és azok tapasztalata is azt mutatja, ezen az úton tovább kellene menni. Nem szabad szem elől téveszteni, hogy a hozzánk érkező külföldiek zömét is a kispénzű emberek alkotják. A balatonszemesi, újjávarázsolt Kistücsök is másodosztályú hely, de a forgalom itt 100 000 forintos felfutást mutatott júniusban a múlt évhez viszonyítva. Mi van e mögött? — Valószínű az is, hogy olyan ételkülönlegességeket kínálunk, amilyeneket máshol nem kap meg a vendég. Egyre ismertebbé válik a balatoni borospalacsintánk, a szemesi rizsestáska, a somogyi tüdőleves. Gondoskodtunk jó zenéről, s hogy még jobban megfeleljünk a külföldi vendégek igényének, egyik fiatal szakácsunkat, Zsíros Sándort, az NDK-ba küldtük tapasztalatcserére — mondja Sipos József üzletvezető. A kosztot a szántódi Kéktó önkiszolgáló étteremben is dicsérik a vendégek. Itt a néhány százalékos forgalomcsökkenés az üzletvezető szerint abból adódik, hogy az átutazó vendégek nem tudnak a közelben fürdeni, mert kerítéssel lezárták a partszakaszt. Csak a kempingen keresztül juthatnak el a vízhez, 12 forint lefizetése után, az autóbuszok parkolásáért pedig 50 forintot kérnek. Sok múlik a kiszolgálás kulturáltságán is. Jó megoldásnak látszik, hogy több szövetkezeti vendéglátóhelyen — így például a siófoki Balaton eszpresszóban is — kisegítő pincérekként nyelveket beszélő egyetemistákat alkalmaznak a szezonban. Az idei tapasztalatok is azt bizonyítják, hogy a hivatásos, a szakképzett személyzettel sokkal több a baj, elsősorban közülük kerülnek ki a "nagyvágók", akik a fizetési blokkon a dátumot vagy a kocsi rendszámát is hozzáadják a fogyasztáshoz. A fejlesztések eredményeképpen az idén már több helyen lehet érezni, hogy a vendég kezd nyeregbe kerülni, versengenek érte, csábítgatják a vendéglők, az éttermek. Az teszi, nem eszi, időszak itt is lassan véget ér. Ez az ösztönzője például annak, hogy a boglári Hullámban saját recept alapján készített különböző italturmixokat is felszolgálnak, Keresztúron valódi siklósi bort is kaphat az utas és általában igyekeznek nívós népi, illetve dzsessz-zenekarokat szerződtetni. A külföldiek is ma már három szövetkezeti útmenti csárdában beválthatják valutájukat. S hogy akik főzőcskézni akarnak, azok se álljanak sorba órákig a boltok előtt — mint azt Horváth János, a somogyi MÉSZÖV elnöke elmondta —, új élelmiszerboltokat is létesítenek. Készül már a siófoki nagy áruház terve, amellyel a szövetkezeti mozgalom is hozzájárul ahhoz, hogy Siófok méltán viselhesse a „Balaton kapuja” jelzőt k.e. Újabb ételmérgezés 64 személyt kórházba szállítottak A pécsváradi földművesszövetkezet boltjában fogyasztott krémestül 64 személy ételmérgezést szenvedett, valamenynyit kórházba szállították. A felelősség megállapítására a rendőrség a KÖJÁL bevonásával folytatja a vizsgálatot. __Wagyrímzet _ SZAVATOSSÁG és SZABATOSSÁG A pécsváradi ételmérgezés — amelyről lapunk más helyén hírt adunk — ismét ráirányítja a figyelmet az ételhigiéne fontosságára. A KÖJÁL az utóbbi időben többször is fokozott óvatosságra intett: vigyázzunk a romlandó élelmiszerekkel. Az intézmény egyik vezetője arról is beszámolt, hogy a kereskedelem egyes dolgozói — enyhén szólva — nem látják szívesen a tisztaság felügyeletével megbízott eme intézményünk ellenőreit, s nem egyszer gátolják tevékenységüket. Megállapítását saját tapasztalataimmatt is alátámasztom: a kereskedelem vagy a gyártó vállalatok bizonyos esetekben intézményesen akadályozzák, hogy a vásárlók maguk ellenőrizhessék: élvezhető-e egészségük károsodása nélkül az általuk vásárolt romlandó áru. Eleve feltételezem, hogy szavatossági időt olyan árucikken tüntetnek fel, amelynek fogyasztása betegséget okozhat a feltüntetett időn túl. Vegyük sorra tapasztalataimat. A Fővárosi Sütőipari Vállalat SÓSTEASÜTEMÉNY cím alatt fél kg-os ételneműt hoz forgalomba 22,50 Ft-os áron. A doboz egyik oldalán a következő felirat: SZAVATOSSÁGI IDŐ: 30 nap. De hogy mettől meddig kel számítani azt a harminc napot, arra nem találtam semmi támpontot. Azaz hogy... Találtam egy stemplivel ütött, alig olvasható számot: 208607. Hogy ez mi lehet? A tejföl dobozára korábban rányomtatták a készítés napját ilyenformán: HÉTFŐ, KEDD stb. Ezt joggal kifogásolták, hiszen nem ritkán egy-két hetes korában friss áruként adta el kereskedelmünk egyik-másik kevésbé öntudatos dolgozója. Nosza, megváltoztatták a felírást. A tejfeles doboz azon részére, ahol logikusan egyedül megfogni lehetséges, vaknyomással belepréselték a ... ne kérdezzék, hogy mit, mert elolvasnom eddig még egyszer sem sikerült. Ez nem csoda, hiszen ott fogják meg, amikor kiveszik a gép alól, amikor a kocsiba rakják, amikor beviszik az üzletbe, amikor a pultra rakják, s ott fogom meg én is, amikor felemelem, hogy megkeressem a szavatossági idő felírását. Szóval régen elmosódott addigra az a nemtudoménmi. A vaj, az különösen tetszett. Vettem tíz dekát, hogy elmondhassam észleleteimet. Ráírták a következőt: Szavatosság lejár, így, kis betűkkel, de azért elég feltűnő. Keresztben stemplivel számot ütöttek: 070. Úgy vélem, valahogyan ez sem elég precíz. A szavatosság feltüntetése több szabatosságot igényelne. Már két napja azontöprengünk, mi lehet az a 070. Hogyan is kell ezt érteni ? Vajon időszámítás előtt vagy időszámítás után hetvenben jár-e le a szavatosság? Partra emelték a balatoni hajóroncsokat Kitüntették a 22 embert kimentő MAHART-hajósokat Az utóbbi évek legnagyobb viharára már csak a partra tett hajóroncsok emlékeztetnek a Balaton-parton. Kedden a MAHART úszódaruja Alsóörsön emelte ki a tóból a még vízben levő utolsó nagyvitorlást, a “Bolygót", amelyet súlyosan megrongált az orkán. A balatonföldvári partok előtt megfeneklett három vitorlást is partra húzták. Siófok előtt elsüllyedt motorcsónakot mentettek ki a Balatonból. Kedden Horváth István hajóskapitány, a MAHART balatoni üzemigazgatóságának vezetője kitüntette a száz kilométeres sebességű viharban hősiesen helytálló, a vízből összesen 22 embert kimentő hajósokat. Több hajó személyzete nagy lélekjelenlétről tett tanúbizonyságot. A Tünde motoros hajósai három csónak hat utasát a legnagyobb viharban vették a fedélzetre. A Megyer motoros Paloznak térségében megváltoztatta útirányát és egy széltől sodort motorcsónak utasait mentette ki. Két gumimatracos német vendég is a Megyer hajósainak köszönheti életét. A Csobánc motoros az északi parton három nagy vitorláshajót, a Tihany hajó személyzete Siófok előtt két fuldoklót vett észre és nyomban segítségükre indult. A bajbajutottak motorcsónakja nem sokkal előbb süllyedt el és az utasok válságos helyzetbe kerültek. Az orkán miatt az északi, szélárnyékosabb vizén hajózó Keszthely motoros egy csónak két utasát vette fel, az Aracs vízibusz pedig egy hajótöröttet helyezett biztonságba. Az írásbeli dicséretben részesített hajósok közül sokat személyesen is felkerestek a kimentettek és hálás köszönetüket fejezték ki. A vihar egyik hősét, a káptalanfüredi strand mentését is kitüntetésre terjesztették fel. Balogh Csaba először a vihar által felborított kisvitorlás kétfőnyi személyzetét hozta ki a partra, majd a parttól egy kilométerre veszteglő, 15-ös típusú vitorlás megsegítésére indult csónakjával. A bajbajutott hajó utasai közül egy ember a vízbe ugrott és a part felé úszott. Nem jutott meszszire és csak a felé induló mentésnek köszönheti életét. Balogh Csaba ezután folytatta útját, mit sem törődve a másfél méteres, tomboló hullámokkal és egyórás harc után érte el a vitorlást, amelynek utasai között pánik tört ki. A mentős átvette a hajó irányítását és két és fél órás manőverezés után talált összeköttetést a felszabadításukra induló vontatóhajóval. NYÁRI VÁSÁR A CORVIN ÁRUHÁZBAN 30—30—40 SZÁZALÉK ÁRENGEDMÉNNYEL Női kartonruha 120,— Ft helyett 72,— Ft Női selyemruha 240,— Ft helyett 144,— Ft Bakfis kartonruha 85,— Ft helyett 51,— Ft DIVATBEMUTATÓ 12 ÉS 16 ÓRAKOR A felvonókulcs használatának szabályozása Több olvasónk érdeklődött a felvonó kulcs használatának feltételei felől. Megkeresésünkre a Fővárosi Tanács VB. Házkezelési Igazgatóságtól az alábbi Választ kaptuk: A felvonókulcs használata tárgyában kiadott 4/1965. (III. 21.) ÉM. sz. rendelet 6. §-ában foglaltak szerint a használó a rendelkezésére bocsátott felvonókulcsért a kulcs beszerzési árának megfelelő összegű térítést, továbbá a kulcs használatáért kulcsonként és havonta 20 forint összegű díjátalányt köteles az épület kezelőjének fizetni. A díjátalány szó annyit jelent, hogy a kulcs használója a felvonó használata (menetek tekintetében) korlátozva nincs, tehát azt naponta többször is igénybe veheti külön díj fizetése nélkül. A felvonókulcs használata alnnyit is jelent, hogy a használó a vele együtt lakókat, továbbá a Lakásába (munkahelyére) érkezőket, illetőleg onnan távozókat, valamint a felvonó használati díjának fizetése alól mentes személyeket is szállíthatja a felvonón. Az előbbiek szerint tehát az épületben nem lakók közül azokat is felszállíthatja a kulcs használója — külön díj fizetése nélkül —, akik hozzá érkeznek (rokonok, vendégek stb.). A kulcs használója a felvonón csomagot (kézicsomag, gyermekkocsi, tüzelő stb.) külön díj (csomagdíj) fizetése nélkül a felvonó használatára megállapított súlyhatárok, illetőleg a használati engedélyben meghatározott előírások figyelembevételével szállíthat. Ha a bérlő a csomagszállítással a felvonót beszennyezi, vagy benne kárt okoz, a szenynyeződés eltávolításáért, illetőleg az okozott kárért a polgári jog szabályai szerint felelősséggel tartozik. A használó a felvonókulcsot másnak használatra nem engedheti át. A személyenként és esetenként szedhető felvonódíj mértékét a 41300/1947. (XI. 8.) ÉKM. sz. rendelet állapítja meg A rendelet szerint az épületben lakó bérlő, amennyiben írásban bejelenti, hogy a felvonót igénybe kívánja venni és a 8.000/1946. ME. sz. rendelet 16. § (4) bekezdése értelmében a törzslakbér 72%-árnak megfelelő felvonókezelési díjat hajlandó fizetni, az említett kezelési díjon kívül reggel 6 órától 22 óráig 30 filért, 22 órától 6 óráig 40 fillért köteles fizetni. Ugyanilyen összegű díjfizetési kötelezettség terheli a bérlő háza népéhez tartozó személyeket is. A bérlő háza népéhez tartoznak a családtagok, a háztartási alkalmazott és általában mindazok, akik rokoni, illetőleg szolgálati viszonynál, vagy más, tartós kapcsolatnál fogva a bérlővel vagy albérlővel a bérleményben együtt laknak. Amennyiben ugyanazon családhoz tartozó, egy bérleményben levő személyek együttesen veszik igénybe a felvonót, egy személyre eső díjat kötelesek csak fizetni. Ha a bérlő az előbb jelzett nyilatkozatot nem teszi meg, mind ő maga, mind a háza népéhez tartozó személyek, valamint az idegenek személyenként és menetenként reggel 6 órától 22 óráig 50 fillért, 22 órától 6 óráig 70 fillért köteles fizetni. Idegenek (nem a házban lakó vagy alkalmazott személyek) a felvonón külön díj nélkül csak kézi (kisebb) csomagot szállíthatnak. Idegenek kézicsomagot meghaladó szállítás esetén — a felvonó használatára vonatkozó súlyhatárok, illetőleg a használati engedélyben megállapított előírások figyelembevételével — a kézicsomagot meghaladó csomagokra darabonként a személyekre megállapított felvonó használatért járó díjat tartoznak téríteni Nem kell azonban külön díjat fizetniük, ha a felvonón a bérlő részére szállítanak tüzelőt. Vertetics János, az Igazgatóság vezetője * A 10/1950. (I. 15.) ,PM. számú rendelet részletesen rendezi a személyfelvonó használati díjának fizetése alól való mentességet. A rendelet 5. paragrafusa értelmében a személyfelvonók felfelé menetben való díjmentes használatára jogosult az SZTK öregségi és rokkantsági, illetőleg az a baleseti rokkant járadékosa, akinek ebben a minőségében az intézet által kiállított betegségi biztosítási igazolványa van. A rendelkezés értelem szerint alkalmazandó a felvonókulcs használatával kapcsolatban is. Fővárosi Tanács VB. Házkezelési Igazgatóság A vasúti szesz árusítás A Magyar Nemzetben megjelent "•Ne árusítsanak szeszes italt a vonatokon? című cikkre a következő válasz érkezett: Az alkoholizmus elleni küzdelem mint társadalmi célkitűzés, a vendéglátóipari vállalatok áruforgalmára jelentős hatással van. Vállalatunk mozgószolgálata ezen a téren példát mutatva 1956. július 1-től a gyorsvonati büfésnél és a személyvonati érszolgálatnál a rum, pálinka és egyéb töményszesz árusítását megszüntette. Ezzel az intézkedéssel a mozgószolgálat éves forgalma 8 millió forinttal volt kevesebb, melynek pótlására más áruféleségek értékesítését kellett bevezetni. Az utazóközönség jobb és kulturáltabb ellátása érdekében a közönséget fokozottabb mértékben kellett ellátni üdítő italokkal, ásványvízzel, sörrel, választékos büféáruval, édesipari és trafikáruval. A vállalat a szeszes ital árusításának korlátozása útján egyedül nem érhet el célt, különösen addig, míg a pályaudvarok környékén vagy bárhol másutt árusítanak és a vonatokra itt vásárolt tömény- és más szeszes italt visznek fel az utasok, minden megkötöttség nélkül. Jelenleg kizárólag olyan menetrendi gyors-, személy- és hétvégijáratokon biztosítunk étszolgálatot, amelyekre menetrendi időszakonként a KPM 1/8 szakosztálya nekünk engedélyt adott. Az alkoholizmus elleni harc ügyét a mozgószolgálat területén is elősegítjük és ennek érdekében már több olyan szolgálati rendelkezést adtunk ki dolgozóinknak, melyek az utazóközönség kulturált utazását hivatottak biztosítani. Mindent elkövetünk annak érdekében, hogy szolgáltatásaink színvonalát emeljük. Dolgozóinkat rendszeresen oktatjuk, hogy ittas egyéneket ne szolgáljanak ki és a MÁV illetékes szerveit is felkértük, hogy ebben a munkában hathatósan legyenek segítségünkre. Utasellátó Vállalat, Hidas József, kereskedelmi igazgató Falomladékok, romos házbelsők Az omló ház vakolatokkal, hulló ereszkövekkel foglalkozó panaszok újra s újra elárulják, milyen megdöbbentő állaptban vannak még ma is fővárosi házak, a háború után huszonöt évvel. A legtöbb panaszos észrevételt az illetékes Házkezelési Igazgatósághoz intézik, mint amely gondozója az állami tulajdonban levő épületeknek. Nincs szó azonban olyan épületeikről — s ezek állapota még aggasztóbb —, amelyek a sors és a bérlőtulajdonosok változásaiból kifolyólag közös tulajdonban vannak. Azaz: az épület lakásainak fele köztulajdon, másik fele régi öröklakás. Ilyen esetekben érvényes a közmondás: közös lónak túrós a háta, a ház omladozik, gondját senki sem viseli, mert a Házkezelési Igazgatóság úgy véli, őt csak a fele ház gondja érinti, az öröklakás bérlőinek pedig nincsen annyi pénzük, hogy a rájuk háramló háztatarozást elvégezhessék, pincétől padlásig, így maradnak “két szék között pad alatt" az ilyen házak, s ha ilyen házban történik szerencsétlenség, a felelősséget mindegyik fél a másikra hárítja. A teljes elhanyagoltság egy ilyen klasszikus példája a XII., Táltos utca 3. számú ház. Az utca minden házát renoválták már, de a közös tulajdonban levő 3-as ház mind kívül, mind belül a legszomorúbb, legelhanyagoltabb képet mutatja. Nem lehetne valamilyen okos megoldást találni arra, hogy az ilyen fele-fele tulajdonban levő épületek is korszerűsödhessenek végre s ne ríjanak ki ap alasztonságukkal a többi közül? Táltos utcai lakás 5