Magyar Nemzet, 1967. szeptember (23. évfolyam, 206-231. szám)

1967-09-17 / 220. szám

•■­••••• Magyar Nemzet sz= v 1 A­S NÉPFRONT lAPJA ffl Kimegyek az életbe A történet anekdotának ia beillik, éppen ezért könnyen elképzelhető, hogy az idő és a történetet továbbmesélők fan­táziája kicsit megszínesítette, ez eredetinél kerekebbre for­málta és a csattanóját kihe­gyezte. Egy dunántúli község folyamodvánnyal fordult az egészségügyi kormányzathoz. Gyógyfürdői rangra szerettek volna emelkedni. A község melletti tó gyógyító hatásá­ra, a környék csodálatos leve­gőjére és arra hivatkoztak, hogy a tóval szomszédos bar­langban az asztmások köny­­nyebbségre találnak. Tudni kell, hogy a gyógyhellyé nyil­vánítás a beruházásoknál, a községfejlesztésben különböző kedvezményekkel jár; magya­rán mondva szagot kap a pénz és valamivel — éppen a gya­rapodás reményében —, szé­lesebb csatornákon csordogál a tanács pénztárába. A folyamodvány azonban nem talált megértésre. Nem! — hangzott az illetékes főosz­tály véleménye és a község­beliek már-már föladták a harcot, amikor utolsó ötlet­ként, végső érvként meghívót küldtek az illetékes főosztály vezetőjének. Tudták-e, nem-e, a főosztályvezető sokat szen­vedett asztmájától. És mit tesz isten, eleget téve a meghívás­nak, a főosztályvezető eluta­zott a községbe, ott töltött jó néhány napot, élvezte a cso­­dálatos levegőt, a szépséges tájat, a tavat, bejárta a bar­langot é­s az asztmáját és et­­felejtette. Ennél meggyőzőbb érvet ki­adhatott volna. A­ ké­relemre pillanatok alatt ked­vező vélemény került, támo­gató pecsét és a kétségből gyógyhely lett Azóta is így meséik ezt a történetet. Mesélj kaján huncutsággal s nem­ tudni bi­zonyosan, igaz-e, nem-e­z mindenesetre jó. Nos, ha már ez valóban megtörtént, egyál­talán nem vagyok bizonyos benne, hogy jó vagy rossz példának tar­tsuk-e. Emellett is, amellett­­is vannak érvek. Jó példa azért, mert tanúságot tesz róla, hogy az esetek több­ségében n­em helyes az íróasz­tal mellett dönteni. A rossza­sága mellett pedig az szól, hogy mi végre jutnánk, ha minden határozat sorsa a ha­tároló személyes és kellemes élményein múlna. Tehát jó is a példa, meg rossz is? Ez a felemás állás­pont semmiképpen sem felel­ne meg azoknak a törekvé­seknek, amelyeket a szocia­lista demokrácia gyűjtőfogal­mában tartunk nyilván, ame­lyeket a közélet egészséges légkörében honosítunk meg. Mi az, ami ebben a példá­ban tanulságos? A legjobb mindjárt felelni rá: az élet­tel való közvetlen kapcsolat. Van, aki gúnyosan, cinikusan úgy szokta megfogalmazni ezt, hogy "kimegyek az életbe­". Mintha ez valami különös szertartás lenne. Nem illik sűrűn tekintélyekre hivatkozni, s az ország veze­tői szerénységükből adódóan nem is veszik szívesen, ha ilyen esetekben az ő példá­jukkal hozakodunk elő — de ők, munkájuk nagyon fontos részének tartják, hogy hely­ben győződjenek meg a fönt megfogalmazott elhatározások fenti fogadtatásáról, a köz vé­leményéről. A főnöki iroda ablakából, bármily magasan is van, s nem látni túl messzire. Az irajt, az akta bármily hűségesen­­ábrá­zolja is a valóságos helyzetet, képtelen visszaadni az ügy hangulatát, levegőjét, a mi­ndazt, ami a betűket élettel töltené meg. Egyáltalán nem­ bizo­nyos, hogy varázsszóba megja­vulna Budapest közl­­kedése a csúcsforgalomban, ha az arra illetékesek a 7/C autóbusz lép­csőjén inspekci­óznának dél­után 4 és 6 óra között. A ke-­­nyér sem lenne egyik napról a másikra foszlós, szivacsos és friss, ha a sütőipar vezetői reggelire, ebédre, vacsorára mindig a legrosszabb sütésből, szelnének. A legtöbb panaszt kapó kórház igazgató főorvos?,, ha néhány hétre befeküdn­e betegei közé, talán azért mé­gis másként ítélne a panaszok jo­gosságáról. Lenne még p­élda, csak éppen be kellene helyet­tesíteni a kipontozott helyek­re az arra illetékeseket, ügy­felet csinálni a tanára mard hivatalnokából, este a vásárló dolgozó asszonyt a kereskede­lem ellátóiból, villé­ tapskalauzt az utasokból és fordítva, no­­meg asztmás főosztályvezetőt a gyógyhelyeken, nyilvántartó hivatal főnökeiből. De csak e­t a megoldás? Nem! Ezért sem lenne he­lyes, ha a­­ dunántúli község gyógyhellyé, nyilvánításának története, am­int valami ritka­ság kerülne be közéletünk példatáráb­a. Helyes és jó do­log mind­enkinek tisztéből és hivatalá­ból adódóan sűrűn az életben járni, és személyesen győződni meg arról, hogy jól­ végzi­-e a munkáját. Döntés előtt, döntés után is hasznos az i­lyen tapasztalatszerzés. Eb­ből csak jó származhat és eb­­b­ől rendszert kell teremteni ott is, ahol nagyon köt az író­asztal és a személyi haszná­latú autó csak a lakás és a munkahely között futja a ki­lométereket. De! S itt követ­kezik, ami a dunántúli példa rosszasága mellett szól. Vajon csak attól válik egy község gyógyhellyé, ha a mi asztmán-­­kat fújja el ott a levegő?­­ Csak akkor sütetlen a kenyér,­­ ha a sütőipar egyik vezetője­ annak találja? Csak akkor­­ rossz a forgalomirányítás, ha a fővárosi tanács egyik veze­tője nem fér fel az autóbusz­ra? Nem hiszem. Ki kell men­ni az életbe, ez helyénvaló, de azért azt is el kell hinni, amit mások, netán a kisebb hatás­körű szervek mondanak, fo­galmaznak meg, bizonyítanak be. És mindenekelőtt, amit a közvélemény tesz szóvá. Van abban jó is — bizonyos határig —, hogy va­laki csak a saját szemének hisz, a saját asztmájának, de amikor nagyobb önállóságról, szélesebb hatáskörről szólunk, é­ akkor nyugodt szívvel hihe-­ tünk azoknak, akik a nagyobb­­ önállósággal, a szélesebb ha-­ táskörrel együtt a rájuk há-- ruló nagyobb felelősséget is­­ vállalják. Azt hiszem, amit látok — ez­ jól hangzik, de közben bizal-l matlanságot jelölt. Mennyi minden tanulságot adott ez az asztmát gyógyító történet. Akkor mégiscsak jó példa, csak n­ekünk valóan kell levonni belőle a következte­téseket. Nemhogy árt, inkább használ a személyes tapaszta­latgyűjtés, a helyi ismeret. Enélkül egyetlen vezető sem élhet meg. Döntései, határo­zatai csak így telhetnek meg élettel, ettől kapnak levegőt, tartalmat, színt. A másik do­log — és ez társadalmi ren­dünkből fakad —, higgyünk, bízzunk abban, hogy a másik ember előtt is ugyanaz a cél áll, mint előttem. Ugyanazt akarja. Hogy ebben az ország­ban, ha olykor viták árán is, azért kell születnie minden­­ elhatározásnak, minden javas-­­latnak, gyógyhely iránti kére­lemnek és abból keletkezik minden kenyérre, közlekedés­re, kórházra vonatkozó pa­nasz is, hogy nekünk, mind­annyiunknak legyen jobb. Eb-­­ ből kell kiindulni, s csak az­után vizsgálni az egyéni, né­­­ha önző érdeket, a személyi indítékokat, amelyek itt-ott valóban jelentkeznek, de az­ összképen lényegesen nem változtatnak. Ki kell menni az életbe és mindenki meggyőződhetik ró­­­la, hogy így van. Fry József ( N­ Titánt a vietnami bombázások abbahagyására szólította fel Washingtont Péter János külügyminiszter vezeti a magyar ENSZ-küldöttséget A külpolitikai helyzet A MAGYAR ENSZ-KÜLDÖTTSÉG Péter János külügy­miniszter vezetésével elindult New Yorkba, hogy részt vegyen a világszervezet kedden megnyíló ülésszakán. Úgy tűnik, a dip­lomácia a legfőbb nemzetközi kérdésekben átáll arra, hogy most az ENSZ lesz a színhelye a világpolitikai csatáknak, így a készülődés közben növekednek a várakozások is. Nyilván­való, hogy a döntések nemcsak a közgyűlés fórumán szület­nek majd, hanem a személyes eszmecseréknek is nagy jelentő­ségük lesz, éppen ezért már most a két- és többoldalú találko­zókra irányul a figyelem. A szabadságáról Washingtonba visz­­szatért Dobrinyin szovjet nagykövet a State Departmentben tárgyalt; egyes források szerint Gromiko és Rush találkozójá­ról, miután a szovjet külügyminiszter vezeti majd országának delegációját. A megfigyelők abban egyetértenek, hogy az ENSZ idei legfőbb témája a közel-keleti rendezés egyengetése lesz. Azt várják, hogy Tito elnök terve körül keresik a megoldást; alap­vonása ennek az elgondolásnak, hogy az izraeli csapatokat visszavonják a megszállt arab területekről, ennek nyomán megszűnik a hadiállapot és Izrael szomszédai tudomásul veszik az izraeli állam létét. Tito elgondolását azt követően dolgozta ki, hogy Jugoszlávia részese volt a szocialista országok moszk­vai és budapesti tanácskozásának, majd pedig a jugoszláv államfő Kairóban és más arab fővárosokban közvetlenül tár­gyalt az arab vezetőkkel. A jugoszláv diplomácia ENSZ-készülődéseihez tartozik, hogy Nikezics külügyminiszter éppen a világszervezeti közgyű­lés megnyitását megelőző napokban Párizsban a francia dip­lomácia vezetőivel tanácskozik. Ezeken az eszmecseréken ugyancsak a Közel-Keletről esik a legtöbb szó, mert Belgrád véleménye szerint a nagyhatalmak közül Franciaország van leginkább abban a helyzetben, hogy esetleg közvetítői szerepet vállalhasson. Néhány héttel korábban, amikor Kocsa Popovics vitte el de Gaulle-nak Tito személyes üzenetét, az Elysée-palo­­tának — bármilyen rokonszenves is volt számára a Tito-terv — még fönntartásai voltak, mert kevés reményt látott a meg­valósítás tekintetében. Most, Nikezics tárgyalásain — a belgrá­di lapok kommentárjai szerint — a két ország nézeteinek azo­nossága szembetűnőbb, mint eddig bármikor volt és ennek alapján a jugoszláv fővárosban úgy vélik, Franciaország fel­tétlenül támogatni fogja New Yorkban Tito elnök kezdemé­nyezését A másik nagy téma, amely az ENSZ napirendjére kerül­het, az Egyesült Államok vietnami agressziója. Mégpedig két formában is. Washington az utóbbi napokban erőfeszítéseket tett, hogy a Biztonsági Tanács valamilyen módon napirendre tűzze a vietnami helyzetet. Arthur Goldberg Johnson elnök személyes megbízásából sokat sürgölődik ez ügyben, de az igyekezetnek — amint a nemzetközi sajtó ezt kiemeli — inkább amerikai belpolitikai meggondolása van. Johnson maga is na­gyon jól tudja, hogy a Biztonsági Tanácsban semmi esélye sincs a vietnami kérdés érdemi megvitatásának, mert a Szov­jetunió azt mindig is ellenezni fogja. Ennek ellenére a Fehér Ház úgy igyekszik föltüntetni, mintha a napirendre tűzés va­lamiféle amerikai »békeoffenzíva­« része lenne és ezzel akarja csillapítani a »­galambokhoz« tartozó szenátorokat Ellenben a szocialista országok nyilvánvalóan a közgyűlés fórumát fogják fölhasználni, hogy fölhívják a figyelmet az Egyesült Államok vietnami agressziójára, mint a Közel-Kelet­tel együtt a világbékét fenyegető legnagyobb veszedelemre. Ez nem jelenti azt, hogy a vietnami kérdés az ENSZ napirend­jére kerülne, hiszen közismert Hanoi álláspontja: a világszer­vezet nem foglalkozhat sem ajánlás, sem határozat formájában ezzel az üggyel, mert a legérdekeltebb fél nincs jelen. Ennek ellenére teljesen bizonyosnak lehet tekinteni, hogy az ENSZ- ben óriási nyomás nehezedik majd az Egyesült Államokra viet­nami agressziójának abbahagyása miatt, különösen azután, hogy az eszkaláció minden eddiginél veszélyesebb szakaszába jutott. (V. T.) Az ENSZ-főtitkár sajtóértekezlete A délkelet-ázsiai háború Vietnam lerombolása New Yorkból jelenti az AFP, az AP és az VPI. A vietnami háború állott U Thant ENSZ-főtitkár szombati sajtóértekezletének középpont­jában — a sajtóértekezletet a közgyűlés jövő héten esedékes megnyitásának bevezetőjeként hívták össze. U Thant bevezető nyilatko­zatában kifejezte reményét hogy az ENSZ-közgyűlés soron következő ülésszakán új béke­kezdeményezések lesznek a vietnami háború befejezéséért. A háborút úgy jellemezte, hogy az "Vietnam lerombolá­sa­«. A főtitkár kijelentette, hogy a maga részéről felfüggesztet­te erőfeszítéseit egy megoldás felkutatására, mert úgy véli, semmiféle eredményt nem ér­het el egy előzetes feltétel tel­jesítése nélkül. Ez a feltétel­ a VDK bombázásának megszün­ tetése. XJ Thant elutasította azt az amerikai álláspontot, amely a bombázások felfüg­gesztését ellenszolgáltatások­hoz köti. Az a véleményem — mondotta —, amennyiben Ha­noit arra szólítják fel, hogy tegyen valamit a bombázások felfüggesztésének áraként Ha­noi nem fog ilyen árat fizetni. Véleményem szerint — fűzte hozzá — a béke megéri olyan kockázat vállalását, hogy Ha­noi részéről történő elkötele­zettség nélkül három-négy hétre felfüggesszék a bombá­zást. Az ENSZ-főtitkár a kérdé­sekre válaszolva megismétel­te korábban hangoztatott vé­leményét, amely szerint a bombázások beszüntetése után 3—4 héten belül tárgyalások kezdődhetnének az Egyesült Államok és Észak-Vietnam között. A tárgyalások meg­nyithatnák az utat az 1954-es genfi egyezmények visszaállí­tására. U Thant kifejezte azt a vé­leményét, hogy az ENSZ Biz­tonsági Tanácsa nem alkalmas fórum a vietnami probléma megvitatására. Nyilvánvaló, hogy a tanács nem képes cse­lekedni a béke megőrzésére, ha fellépését ellenzi egy nagy­hatalom. A főtitkár példaként megemlítette, hogy az ENSZ nem tudott közbelépni Domin­­nikában, mert egy érdekelt ha­talom (az Egyesült Államok) ellenezte ezt Vietnam eseté­ben a tanács két állandó tagja ellenzi a probléma megvitatá­sát. Nyilvánvaló, hogy a köz­gyűlésen a legtöbb küldött utalni fog a vietnami kérdés­re, akár napirenden van a kérdés, akár nem. Tavaly pél­dául a többség a bombázás fel­függesztése mellett szállt sík­ra. Végső soron azonban a vietnami kérdés rendezése a vietnami népre tartozik — fej­tette ki a világszervezet főtit­­­kára. A közel-keleti helyzetről a főtitkár kijelentette, hogy vé­leménye szerint még hosszú ideig szükség lesz egy harma­dik fél közvetítésére, s az ENSZ van a legjobb helyzet­ben e szerep betöltésére. Ter­mészetesen ideális lenne a közvetlen tárgyalás Izrael és az arab országok között, azon­ban nem reális erre számítani. U Thant cáfolta azt a sajtó­közleményt, amely szerint fel­ajánlotta lemondását Ha elfo­gadtam az öt évre szóló man­dátumot képtelenség lenne ré­­­szemről minden 6—8 hónap­ban bejelenteni lemondáso­mat Ha viszont így döntenék, ezt nyíltan közölném — jelen­tette ki. Péter János vezetésével elutazott a magyar ENSZ-küldöttség A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa jóváhagyta az ENSZ-közgyűlés XXII. ülés­szakán részt vevő magyar kül­döttség összetételét. A küldött­ség vezetője Péter János kül­ügyminiszter, tagjai: Mód Pé­ter, a külügyminiszter első he­lyettese, Csatorday Károly nagykövet a Magyar Népköz­­társaság állandó ENSZ-képvi­­selője, Beck János nagykövet Bakonyi-Sebestyén Endre nagykövet hazánk állandó képviselője az ENSZ genfi Iro­dája mellett és Lőrincz Tamás főosztályvezető. A küldöttség tagjainak első csoportja Péter János külügy­miniszter vezetésével szombat reggel elutazott New Yorkba. Búcsúztatásukra a Ferihegyi repülőtéren megjelent Mód Péter, a külügyminiszter első helyettese, Szilágyi Béla kül­ügyminiszter-helyettes, és a Külügyminisztérium több ve­zető munkatársa. Egyiptomban megdöbbenést keltett ■ gyfiszhje Részletek Amer marsall öngyilkosságának körülményeiről Az Egyesült Arab Köztársa­ságban megdöbbenést keltett Amer marsall, volt egyiptomi alelnök halálhíre. Az egyipto­mi lapok szombaton a szoká­sos vörös helyett fekete cím­betűkkel jelentek meg és va­lamennyi közölte Amer mar­sall fekete gyászkeretes fény­képét. Az AFP szerint az egész egyiptomi fővárosban nyuga­lom uralkodik. Csupán a vá­ros központjában történt egy kisebb incidens, ahol mintegy kétszáz főnyi tömeg gyűlt ösz­­sze, tüntetve az Amer vezette meghiúsított államcsíny-kísér­let ellen. Idézés kihallgatásra A legújabb jelentések arról számolnak be, hogy Amer marsall halála előtt már há­rom ízben kísérelt meg öngyil­kosságot. A félhivatalosnak számító AZ Ahram című kairói lap a következőkben rekonst­ruálta Amer marsall halálá­nak körülményeit. Amer marsall már június 8-án, az izraeli válság kirob­banása után néhány nappal kísérletet tett arra, hogy ön­kezével véget vessen életének. Nasszer elnök erről értesülve azonnal a marsall rezidenciá­jára sietett és az egész éjsza­kát mellette töltötte. Amer marsallt a meghiúsí­tott államcsíny-kísérletet kö­vetően, a hónap elején helyez­ték házi őrizetbe. Szerdán lak­helyén Favzi tábornok, az egyiptomi haderők új parancs­noka és Riad tábornok vezér­kari főnök kereste fel, idézést hozva magukkal, amely fel­szólította Amer marsallt, hogy a meghiúsított államcsíny­kísérlettel kapcsolatban ki­hallgatáson jelenjék meg. Cianid Az Al Ahram szerint a két tábornok Amer marsallt fel­dúlt állapotban találta. Az idéz

Next