Magyar Nemzet, 1967. december (23. évfolyam, 284-308. szám)

1967-12-09 / 291. szám

Szombat, 1967. december 9. . Ul0VTr­ Plís 7st Metróállomások a budapesti médra Tervezőkkel a budapesti földalattiról A tervezők átadták az új földalatti állomásainak építé­szeti terveit. A terveket az Út- és Vasúttervező Vállalat mérnökei és műszaki kollektí­vái készítették el. Amit az utazóközönség majd láthat, a lejáratokat és a csarnokokat öt építész álmodta modern formákba. Az öt tervező: Czeglédi István, Máriáss László, Miskolczy László, Mu­rányi Sándor és Székely László egységes elképzelés alapján kezdett munkához. Olyan egyéni és mégis egysé­ges állomásképet kívántak ki­alakítani, amely funkciójában alkalmazkodik a földalatti vasút közlekedéséhez, ugyan­akkor elüt minden más vá­rosban megépült metrótól. Az alapelveket, amelyből mind az öt tervező kiindult, Kovács Gábor, az UVATERV főtech­nológusa foglalta össze: — 1966-ban belső pályáza­tot írtunk ki­ a földalatti állo­mások elkészítésére. A beérke­zett pályaműveket mint •►ötlet­tárt* kezeltük s a legjobb gon­dolatokat kiválogatva határoz­tuk meg azokat a jellemző­ket, amelyekhez aztán a ter­vezőinknek alkalmazkodniuk kellett. A földalatti állomások szí­nes fotókon már élnek. A Fe­hér úti végállomás tervezője, Máriáss László ezeket mondja: — Úgy kellett tervezni, hogy az utazóközönség az építész munkáját alig vegye észre. Az építészetet alárendeltük a köz­lekedésnek, a forgalomnak, az üzemi követelményeknek. A feladatok között a Fehér úti felszíni csarnok különleges volt, mert V-alakban szét­ágazó vágánypárra kellett ter­vezni. A „pillangó” formájú perontető és a csatlakozó be­járati csarnok megjelenésében ezért a ferde vonalak és síkok uralkodnak. Az M-alakú csar­nokot kívülről mélyvörös luxu­­flex alumíniumlemezzel bur­koljuk. MarkUn-mennyezet­ em A luxaflex, a Corvin homlokzatán látható fémbur­kolás nagy szerepet kap a földalatti építésében — kap­csolódott a beszélgetésbe Mu­rányi Sándor. — A könnyű, szétszedhető és marklin-rend­­szerűen összerakható, több színben is előállítható alumí­niumpanel igen alkalmas ar­ra, hogy felületeket burkol­junk vele. Murányi Sándor a megépülő földalatti szakasz egyetlen ké­reg alatti állomását tervezte a Népstadionnál. — A földalatti szerelvények­hez egy könnyed szerkezetű felszíni csarnokból juthatunk az úgynevezett elosztó csar­nokba. Az elosztó csarnokba vezető 7 méter széles lépcső és a padló fekete labradorit kő­ből készül. A 3600 négyzetmé­ternyi perontérben a két 6 mé­ter széles lépcső vonalában ugyanilyen fényszélességgel vi­lágítjuk meg a mennyezetet A Keleti pályaudvari föld­alatti állomás terve elsőnek készült el. Miskolczy László a tervezője, már gyakorlottnak számít a földalatti tervezés­ben, ő készítette az EMKE- aluljáró tervrajzát is. — A Baross téren épülő süllyesztett térből érünk a földalattihoz, amelyből meg­közelíthetjük majd a Keleti pályaudvart és a villamosmeg­állókat is. A földalatti csarnok bejáratát szürke mintás mauthauseni gránit fedi, feke­te labradorit és fehér márvány mintával. Az oldalfalak szov­jet koelga márványból készül­nek. A lejárati csarnok padló­zata vörös emeljanovszki grá­nit lesz fekete-fehér gránát betéttel, az oszlopokat fehér koelga márvánnyal, a mennye­zetet sárga luxuflexszel bur­kolják.­­ Az EMKE-aluljáró szá­momra tanulmány volt, amely igazolta az elképzeléseket; a tervezőnek nagy távlatokban kell gondolkodnia, és a leg­korszerűbb s legtartósabb anyagokat felhasználnia. A felújítás költséges, a földalatti forgalomnál zavart is okoz. Márvány és gránit A földalatti pénztárcsarnoka a gyalogos aluljáróhoz csatla­kozik majd a Blaha Lujza té­ren. Ezt is Máriáss László ter­vezte.­­ Hangulatában más lesz, mint a gyalogos aluljáró. Már a lenti állomástérrel rokon, ahol az oldalfalakat halvány­zöld égetett mázas mozaik bur­kolja, a pillérek fehér már­ványburkolattal készülnek, a padló mauthauseni szürke és labradorit fekete gránit ve­gyítése. A vágányok melletti 120 méteres peronsíkot ülőfül­kékkel és kirakatokkal törjük meg. A luxuflex mennyezet színe ezüst, a vágányok felett fekete, zsalus kialakításban. Az automaták helyén lesz a lejárat az Astoria gyalogos aluljáróból a földalatti vasút csarnokába. Az átjáró csarnok padlóját mauthauseni és lab­radorit fekete gránitból ter­vezte Székely László. A falak fehér, zöld, drapp mozaikbur­kolatot kapnak, a mennyezet zöld luxuflex lemezt. A vilá­gítótestek, visszfényt adva, kissé kiállnak a mennyezet síkjából. A mélyállomásban ugyanezt a zöld szint kapja majd a mennyezet, az elosztó­teret fehér márvány oszlopok választják el a perontól, s mi­vel az Astoria-állomásnál szerkezeti újítást is alkalmaz­nak — gazdaságos szerkezeti megoldással több kisebb átmé­rőjű alagútból épült meg a mélyállomás —, a peron mel­lett 4 méterenként vörösréz domborítású oszlopokat is el­helyeznek. A kérdésre, hogy mit jelen­tett ennek a munkának elvég­zése, az építész a feladattal történt találkozását idézte fel: — Amikor először lementem a föld alá, oda, ahol az állo­másnak meg kell épülnie, megijedtem; megalkotása tá­vol áll a felsőépítészettől, lé­nyegében belsőépítészet. El kell valamit fedni, de úgy, hogy az »őszinte« maradjon. Ezért volt sok vita kezdetben a mennyezet kialakításával. Budapesti jelleg London, Párizs, Moszkva, Stockholm megépült metrói­ban a földalatti csarnokoknál meghagyták a boltos szerkeze­tet és az alagútszerű hatást. A budapesti földalattinál merő­ben újat hoztak a tervezők: a körszelvény mennyezeti ré­szét síkkal zárták le.­­ A sík mennyezet azon­kívül, hogy az emberrel el­felejteti, hogy milyen mélyen van, gyakorlati célt is szolgál. A mennyezet felett hozzáfér­hetően helyezhetjük el a ká­beleket, a hangszórókat és a szellőzőberendezések csator­náit. A Deák téren közbenső ál­lomás épül, amely végállomás­­jellegű lesz. A szerelvényeket a további szakasz megépítéséig­­ innen fordítják vissza. Egyben­­ forgalmi központot is kialakí­tanak itt, a most épülő föld­alattit összekötik a meglevő kis földalattival, s majd az észak—déli vonallal is. A fel­színre, a Sütő utca tor­kolatában — az adottsá­gából kiindulva — egy hat­szögletű üvegcsarnokot terve­zett az építész, Czeglédi Ist­ván. A felszín alatt a többi földalatti vonalakhoz csatla­kozóan egy kör és egy négy­zet alakú csarnok épül. A kör alakú csarnok ruskicai fehér márvány borítást kap, amelyet egy méterenként 5 centiméter széles vörösrézlemez bordá­zat oszt meg, harmonizálva a körcikkszerűen kialakított mennyezettel. A mélyállomás­ba levezető ferde mozgólép­csők mellett a függőleges érzet biztosítására az alagút oldal­falának burkolatát fémlécek­kel osztják meg. A mélyállo­más padlója fekete gránitból lesz, a siklósi sárga márvány­burkolatú pilléreket és oldal­falakat ülőfülkékkel és képző­­művészeti alkotásokkal oldják fel. Az UVATERV a Kerepesi úti lakótelepnél utólag tervbe vett Pillangó utcai felszíni megálló csarnok kivételével befejezte a földalatti első sza­kaszának tervezését. A kis fel­színi csarnokkal a tervező, Czeglédi István 1968 első fe­lében elkészül, s akkor a kivi­telezők, az építő- és kőfaragó vállalatok megvalósíthatják azt, amit a tervezők — na­gyon reálisan — kőbe és fém­be álmodtak. Zsigovits Edit Fock Jenő látogatása Békésben Fock Jenő, az MSZMP Poli­tikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnöke kétna­pos látogatást tett Békés me­gyében. Csütörtök délelőtt ta­lálkozott a megye, illetve Bé­késcsaba párt- és állami veze­tőivel, akik tájékoztatták a megye helyzetéről, majd az időszerű belpolitikai kérdé­sekről beszélgettek. Fock Jenő pénteken Orosházára látoga­tott. A Minisztertanács elnöke Békés megyei tartózkodása so­rán több nagyüzemet, kultu­rális és egészségügyi intéz­ményt keresett fel. Polipack Valami baj van a kréta körül, illetve a tej korszerű csomagolása körül, mint a polipack ürömteli megérke­zését bejelentő kis hírből kitűnik. Azt mondja a köz­lemény, hogy a tejnek a mű­­anyagtasakból való köny­­nyebb kitöltése végett aján­latos a polipackkal együtt négyforintos örökáron kap­ható műanyagkancsó hasz­nálata. Ha az emlékezet nem csal, a teljesen korszerűtlen, év­tizedeken át használt tejes­üvegnek borzasztó hátrá­nyai voltak. Először is ve­rejtékező üveggyári dolgo­zók öntötték vagy fújták po­koli melegben ezt a tejes­üveget a fröccsentés helyett, megszenvedtek tehát min­dennapi kortyainkért. Aztán az is teljesen korszerűtlen volt, hogy ebből a tejesüveg­ből egyenesen ki lehetett önteni a folyékony tehenet forralás végett lábosba, azonnali megivásra pohár­ba, bögrébe, csészébe, ki­­nek-kinek ízlése szerint. Nem volt ajánlatos az üz­letben a tej árának kétsze­reséért, örökáron kapható üvegkancsót venni, mert ezt a problémát a fizika telje­sen korszerűtlen törvényei viszonylag egyszerűen és primitíven megoldották. Bár az is meglehet, hogy a polipack magyarországi megjelenése minden eddigi­nél forradalmibbat, újsze­rűbbet jelent, ebben messze megelőztük a viágszínvona­­lat. Mert Bécsben például automata árusítja ugyan az Opernringen a műanyagcso­magolású tejet, de a vásárló — ha kedve szottyan rá — ott helyben lecsippentheti a tasak sarkát és kancsó nél­kül megihatja. A párizsi ön­­kiszolgáló vendéglők látoga­tója, hasonló mozdulattal pohárba töltheti a műanya­gos tejet. Kancsó nélkül, így tehát Pesten, ez a po­­lipackot kísérő műanyag­kancsó valami eredeti köz­lekedőedény. Nemcsak a tej közlekedik benne a poli­­packból a lábosba, hanem valami olyasfajta szemlélet is, amely idegennek tűnik a néhány hét múlva életbe lé­pő gazdasági reformtól. A polipack lelke rajta... v. ! Január elején megkezdik a szovjet berendezések szerelését a Székesfehérvári Könnyűfémműben A Székesfehérvári Könnyű­fémműben folyamatban levő kétmilliárd forintos beruházás jelentős szakaszához érkezett. Már bekötötték a gyárat az országos földgázhálózatba és az öntödében az alumínium­tömbök beolvasztását ezentúl pakura helyett a Békés me­gyéből érkező földgázzal vég­zik. Az első olvasztó kemen­cékből már öntöttek a föld­gázzal olvasztott fémből és sorra kötik át a többi olvasz­tó kemencét is földgázfűtésre. A most épülő széles szalag­hengerműben is számos föld­gáz fűtésű kemencét állítanak fel.­­ A széles szalaghengermű csarnokán az üvegezési mun­kákat még nem fejezte be az ÉVM Országos Szakipari Vál­lalat, ez hátráltatja a téli sze­relési munkákat, mert a csar­nokot nem sikerült a rossz idő beálltáig zárttá tenni. A Szovjetunióból érkezett több ezer tonna gép szerelésére az előkészületek megtörténtek: január elején megkezdik a hatalmas berendezés szerelé­sét Az építési munkák a télen sem szünetelnek. Az öntöde­­csarnok bővítése keretében az előregyártott betonelemek fel­állítását megállás nélkül foly­tatják. A présmű részére megérke­zett a Szovjetunióból az egyik ezerkétszáz tonnás prés, a gép szerelését nyomban megkez­dik. k­i. ÜNNEPI AJÁNDÉKOT KERÁMIA VÁZAT, TÁLAT, KASPOT 67,— Ft-tól, MŰVÉSZI KISPLASZTIKAI ALKOTÁSOKAT 220,— Ft-tÓl VÁSÁROLHAT AJÁNDÉK OSZTÁLYUNKON, AHOL BLOKKMÁSOLATÁVAL KÜLÖN NYEREMÉNYSORSOLÁSON VESZ RÉSZT DIVATCSARNOK, VI., NÉPKÖZTÁRSASÁG ÚTJA 39. ______________________________________________5 Baj van a bauxitbetonnal Megerősítik a KGM Szabadság téri épületét A kiköltözés megkezdődött A 30-as években épült há­zakat sorra felülvizsgálják, mert abban az időben sok he­lyütt bauxitbetont használtak az építkezéshez, amely vi­szonylag gyorsan veszít szi­lárdságából. A Kohó- és Gép­­i­­pari Minisztérium Szabadság téri épülete is bauxitbetonból készült, s bár külső jelei nin­csenek a szilárdság csökkené­sének, a vizsgálat eredményei szerint indokolt az épület megerősítése, ezt megelőzően pedig terhelésének csökkenté­se. Még nem dőlt el, hogy a há­zat teljesen ki kell-e üríteni. A felsőbb emeletekről azon­ban a kiköltözés már megkez­dődött. Hogy az alsó emelete­ken elhelyezkedő irodák ma­­radhatnak-e vagy sem, azt to­vábbi vizsgálatok döntik el. Az épület megerősítésének feladataival külön bizottság foglalkozik. Rövidesen dönte­nek arról, hogy milyen mód­szerrel oldják meg. A munka mindenképpen hosszabb időt — legalább két-három évet — igényel. A kiköltöztetett dol­gozók egyelőre a minisztérium más részlegeiben, az Arany János utcai, az Október 6. ut­cai, a Guszev utcai épületek­ben és a KOHÉRT Népköztár­saság úti házában kapnak he­lyet. Kiállítás szovjet, NDK, vietnami karácsonyi ajándéktárgyakból Az óra-, ékszer- és ajándék­kereskedelem több mint 200 millió forint értékű készlettel várja az ünnepi forgalmat. Sok újdonságot készített az Állami Pénzverő, a Fővárosi Óra- és Ékszeripari Vállalat, a MOM, a Mikrolin Kisz és a Szovjetunióból, Csehszlovákiá­ból, az NDK-ból, Ausztriából, Svájcból, Vietnamból is ér­keztek a karácsonyi vásárra divatcikk újdonságok. A Nagy­mező utca 20. szám alatti min­tateremben kiállítást rendez­tek az ajándéktárgyakból, amely december 17-ig, vasár­napokon is megtekinthető. A lottó nyerőszámai A Kalocsán megtartott lottó­sorsoláson a 49. játékhéten a következő nyerőszámokat húz­ták ki: 61, 78, 80, 81, 86. A bauxitbeton-ügy Óriási apparátus keresi, négy kutatóintézet munkatársai, be­jegyzett építészmérnökök. Bú­várkodnak a tervtárban, ki­kérdezik az egykor volt pallé­rokat, hol, milyen épületben rejtették el. Minden lakóház, középület gyanús, amely 1928 és 1950 között épült, vagy az idő tájt alakították át. A nyo­mozást az Építésügyi és Vá­rosfejlesztési Minisztérium rendelte el. Eredményeiről Újhelyi Jánostól, az Építéstu­dományi Intézet betontechno­lógiai osztályának vezetőjétől kérünk felvilágosítást .A személyleír­ást.‘ — A bauxitcement »álnév«, a bauxithoz nincs sok kö­ze, igazi neve aluminát cement. Azzal férkőzött a szak- és üz­letemberek bizalmába, hogy egy nap alatt éri el azt a szi­lárdságot, amihez a portland­­cementnek 28 napra van szük­sége, de sajnos, ezt a szilárd­ságot nem tartja. Egy feltar­tóztathatatlan folyamat ját­szódik le benne, a hatszögű aluminát kristályok köbös kristályokká alakulnak át. Eközben a beton porozitása növekszik, az eredetileg tömör és szilárd szerkezet fellazul, így a levegő és a nedvesség korróziós hatása is jobban ér­vényesülhet. — Mennyi idő alatt követ­kezik ez be? — Eltarthat 25 évig, el 40 évig, vagy még tovább. Ez függ a beton készítésétől, hogy mi­lyen volt a hőmérséklet, mennyi vízzel keverték, függ attól, hogy hova helyezték, nedves környezetbe, fürdő­szoba, mosókonyha mellé, vagy kémény közelébe. A nagy me­leg és a nedvesség meggyor­sítja a folyamatot. Míg a port­­land cement a 60—70 fokos hőséget nem érzi, s a nedves­ség hatására állandóan szilár­dul, a bauxitcement éppen el­lenkezőleg viselkedik. A ce­ment olyan, mint egy élőlény. Akár a gyerek, családi neve­lés és környezeti ártalom nyo­mot hagy rajta. A bauxit­cement koravén gyerek, érzé­keny, beteges, rövid életű. — Miért ilyen későn leplez­ték le? — Hosszú-hosszú évekig el­tart, míg egy építőanyag tulaj­donságait meg lehet ismerni. Leleplezése egyébként Talabér József, a műszaki tudományok doktorának­ érdeme. Ő állapí­totta meg, hogy milyen fizikai, fizikokémiai folyamatok ját­szódnak le az aluminát ce­mentek kötésénél és szilárdu­­lásánál. S már az ötvenes évek elején hangoztatta, hogy alu­­m­inát cementeket szerkezeti épületanyagként felhasználni nem szabad. Mi ezt meg is fo­gadtuk. — És külföldön se használ­ják fel? — Azok, akiknek üzleti ér­deke fűződött hozzá, vitatták Talabér József megállapítá­sát. Azt mondták, hogy nálunk az előállítás eltérő technoló­giája következtében nem vált be a bauxitcement. Franciaor­szágban az elektrokemencé­­ben olvasztott eljárás terjedt el, nálunk körkemencében zsu­gorodásig égették. De a külföl­di tapasztalatok is bebizonyí­tották, hogy nem az előállítás módja az oka annak, hogy a bauxitcement ily kevéssé illé­kony. JElmérete" A bauxitcement francia találmány. Nálunk a MÁK kezdte el gyártani. A cég an­nak idején fel is hívta a fi­gyelmet arra, hogy nem szok­ványos anyag, a kivitelezésnél vízre és hőre vigyázni kell. Többet nem tudtak róla. Sze­rencsére drága volt, ezért 1928 és 1950 között összesen 217 000 tonnát gyártottak belőle. Eb­ből a mennyiségből 600 000 köbméter beton készült, amely legnagyobbrészt 1930 és 1944 között került felhasználásra, oszlopok, födémek, áthidaló koszorúk céljára. Szerencsére nemcsak lakó- és középületek­ben, bunkereket, a Kárpátok­ban erődítményeket is építet­tek belőle.­­ Szomorú az, hogy amikor sivár lakásörökségünkről be­szélünk, akkor Óbuda és Józsefváros földbe süppedő viskóira gondolunk, ezentúl az­­Újlipótváros is társul hozzá­juk.­­ Nemcsak ott használtak bauxitcementet, hanem más kerületekben is és nemcsak Budapesten, vidéken is. Rend­kívül megnehezíti a nyomo­zást, hogy igen gyakran az épület egy részénél alkalmaz­ták. Ha például egy üzlet­portál szélesítésére került sor, kivettek egy-két oszlopot a ré­gi szerkezetből és bauxit­­betonnal pótolták. A filmszín­házak , átalakításakor is beke­rült bauxitbeton a szerkezet­be. Ha sürgetett a határidő, a legfelső emeletek építésekor elővették. Én már láttam olyat is, hogy egy lakásban a tartó­oszlop fele készült belőle. Egy­szóval nehezen járunk a végé­­re. A minisztérium azt szeret­te volna, ha október elejéig be­fejezzük a nyomozást, de ez nem sikerült. Véleményem sze­rint még másfél év kell hozzá. — Nem okozhat szerencsét­lenséget a nyomozás elhúzó­dása? — Nem. Sokáig eltart, amíg a szilárdság olyan mértékben lecsökken, hogy veszélyes le­gyen az ilyen épületben lakni és dolgozni. Előzőleg meg any­­nyi minden jelzi, hogy idejében közbe lehet lépni, például, a beton repedezni kezd, a vako­lat hullik. Különösen az olyan szerkezetekben fordul elő, ahol a beton hajlító igénybevétel­nek van kitéve. Ahol eddig sürgős intézkedésre volt szük­ség, azt megtették. A minisz­térium éppen azért rendelte el ezt a vizsgálatot, mert elejét akarja venni egy esetleges szerencsétlenségnek és fel akar készülni az eshetőségekre. Ki fizeti az árát? — A nyomozás nemcsak nagy apparátussal, hanem a legkülönbözőbb műszerekkel is folyik. Hol ultrahangos vizs­gálatot, hol kémiai eljáráso­kat alkalmaznak, hol mintát vésnek ki az egyes épületré­szekből. Eddig több mint ezer épületben akadtak a bauxit­­beton nyomára. De míg mi ku­tatunk, készül a terv is, hogy hol van szükség a tartószer­kezetek megerősítésére, körül­­köpenyezésére, hol kicserélé­sére, hol az épület lebontására. — Ez sok anyagot, gépet, munkaerőt von el az új épít­kezésektől. — Bonyolítja a helyzetet az is, hogy személyi tulajdonban levő családi és öröklakásos há­zakat is érint, s ezek közül nem egyet idős emberek lak­ják, akik nem tudják vállalni a költségeket. Itt is az állam­nak kell segítenie. 1968 elején összeül az Építőipari Tudomá­nyos Egyesület, hogy megvi­tassa, miként lehet ezt a sú­lyos problémát a legésszerűb­ben megoldani. K. J.

Next