Magyar Nemzet, 1968. szeptember (24. évfolyam, 205-229. szám)

1968-09-17 / 218. szám

2 Rét ná»eCT«8­­8 menntyfilé» Bolognában Lon­go visszaveri a jobboldal vádaskodásait Rómából jelenti az MTI. Az Unita ünnepének keretében vasárnap Bolognában kétszáz­ezer ember előtt beszédet mondott Luigi Longo, az Olasz Kommunista Párt fő­titkára. Longo a legutóbbi csehszlo­vákiai eseményekkel kapcso­latban rámutatott arra, hogy a szociáldemokratáknak, a ke­reszténydemokratáknak és az olasz jobboldali pártoknak nincs erkölcsi joguk vádasko­dásra, hiszen pontosan ezek a pártok, amelyek nem csupán elfogadták az amerikai tá­maszpontok és atomerők je­lenlétét olasz földön és tenge­reken, nem csupán eltűrik az amerikai politika beavatkozá­sait az olasz politikai és gaz­dasági életbe az olasz fegy­veres erők ügyeibe, de egyben ők azok, akik egyetlen szót sem emeltek az amerikai im­perializmus agressziói, hábo­rús cselekményei, népirtásai ellen, amelyeknek színhelye a világ oly sok pontja Guate­malától Vietnamig. Luigi Longo kijelentette, hogy az olasz kommunisták bírálták ugyan az öt szocialis­ta ország fellépését, azonban, fűzte hozzá, a szocializmus ellenségeinek antikommunista kampányával szemben­i fenn­hangon és ismét kijelentjük, hogy a mi helyünk a szocia­lizmus oldalán, azoknak a pár­toknak és országoknak olda­lán van, amelyek érte harcol­nak. Ismét leszögezzük annak szükségességét, hogy az ösz­­szes kommunista pártok kö­zött létrejöjjön a testvéri egy­ség légköre, minden egyes párt autonómiájának és sza­bad kezdeményezésének tisz­teletben tartása mellett”. Longo rámutatott, hogy a jobboldal hiába próbálja el­vonni az olasz közvélemény figyelmét a csehszlovák ese­mények ürügyén a súlyos bel­ső problémákról. Rochet beszéde a kommunista mozgalom egységéről Párizsból jelenti az MTI. Waldeck Rochet, az FKP fő­titkára vasárnap beszédet mondott a lyoni pártszervezet szokásos nyári ünnepsége ke­retében tartott nagygyűlésen. Az FKP főtitkára bírálta a „részvétel” elvét, amelyet de Gaulle tábornok most intéz­ményesíteni kíván. A legreak­­ciósabb körök heves ellenállá­sa ellenére, úgy látszik, né­hány reform megvalósul az egyetemi oktatásban és az ok­tatásügynek szánt hitelek vé­g­ül is növekedni fognak. Eze­ket az első eredményeket min­denekelőtt a pedagógusoknak, a diákok és a tanulók szülei­nek hosszú ideje vívott harca révén érték el Külpolitikai kérdésekről szólva Waldeck Rochet részle­tesen indokolta pártja állás­pontját a csehszlovákiai ese­ményekkel kapcsolatosan. Hangsúlyozta: a francia kom­munisták két elvhez tartották magukat szigorúan; az egyik, hogy minden kommunista pártnak a legteljesebb függet­lenségben, magának kell meg­határoznia politikáját és ak­cióinak formáját, másrészt és egyidejűleg, hogy fenn kell tartani, meg kell szilárdítani a nemzetközi kommunista moz­galom egységét. Ezek alapján foglalt állást a Politikai Bizottság a katonai beavatkozással szemben és értékelte pozitív tényként a moszkvai tárgyalások végéin elért megállapodást. „Fekete oroszlán” és NATO flottagyakorlat Ulmi AP jelentés szerint a nyugatnémet hadsereg vasár­nap megkezdte a „Fekete oroszlán” hadgyakorlatot. A szeptember 21-én véget érő hadgyakorlaton mintegy 42 000 katona és légiegységek vesz­nek részt. Brüsszeli UPI jelentés be­számol arról, hogy „Ezüst to­rony” fedőnéven nagyszabású NATO tengeri hadgyakorlat kezdődött az Atlanti-óceán északi részén — jelentették be hivatalosan Brüsszelben. Kilenc NATO-ország több mint 100 hajója és sok repü­lőgépe vesz részt a tenger­­alattjáró-elhárító és konvoj­­gyakorlatokban, amelyek cél­jaira számos kereskedelmi ha­jót béreltek. Az Egyesült Ál­lamok, Anglia, Nyugat-Német­­ország, Dánia, Hollandia, Nor­végia, Portugália, Belgium és Kanada részvételével folyó hadgyakorlat parancsnoka Ephraim P. Holmes amerikai admirális. _________Magars Nemzet________ Kedd, 1968. szeptember 17. Közzétették a görög alkotmány végleges szövegét Szeptember 29-én népszavazás A görög katonai junta hét­főn a hivatalos lapban közzé­tette a szeptember 29-re meg­hirdetett népszavazás elé ter­jesztendő, a junta igényeihez szabott alkotmány végső szö­vegét. Az alkotmány szövegét előzőleg július 11-én hozták nyilvánosságra, azonban ké­sőbb ismét munkába vették és a megfigyelők nagyobb válto­zásokra számítottak. A jósla­tok azonban nem váltak be. A módosítások a terjedelmes szövegben csupán néhány je­lentéktelenebb részt változtat­tak meg. Az eredeti szöveg a válasz­táson való részvételt megtiltja olyan állampolgár részére, aki előzőleg más ország állampol­gárságát kérte és kapta meg. Ez a szakasz, amely az ame­rikai állampolgárságot kapott, majd ismét görög állampolgár­rá vált Andreasz Papandreu, a száműzetésben élő ellenzéki vezető ellen irányult, nem sze­repel a módosított szövegben — úgy látszik, a junta vezetői nem tartották fontosnak, hogy még alkotmányjogi fegyvere­ket is bevessenek a fiatalabb Papandreu ellen. A trónörökös neveltetéséről az eredeti szö­veg szerint a kormány, a mó­­dosított szerint a kormány és a király gondoskodik. Az első szöveg biztosította a levéltit­kot, a második szerint azt nemzetbiztonsági okokból fel lehet függeszteni. Az első vá­lasztás lefolyását nem az ere­deti tervben előírt „ügyvivő kormány”, hanem úgynevezett „forradalmi kormány” ellenőr­zi majd — természetesen mindkét elnevezés alatt a ka­tonai junta bújik meg. Jelen­tősebbnek tűnik az, hogy amennyiben vita merül fel a királyi hatalom tekintetében, a királynak alá kell vetnie magát az alkotmánybíróság döntésének. E változásoktól eltekintve az alkotmány lényegében azonos a július 11-i szöveggel, jelen­tősen korlátozza a király ha­talmát, amelyet „nemzeti ta­nács” ellenőriz — ez utóbbi a miniszterelnökből, a képvi­selőház elnökéből, a képvi­selőház két fő pártjának elnö­keiből, az alkotmánybíróság elnökéből és a fegyveres erők vezetőiből áll A kormány ha­talmát kiterjeszti, alárendeli a fegyveres erőket. A kormány stabilitását mozdítja elő az az előírás, hogy bizalmatlansági indítványt a 150 tagú parla­mentben évente csak egyszer lehet előterjeszteni. A „szaba­don megalakított” pártokat az alkotmánybíróság ellenőrzi, ....................................., amikor „e pártok nyíltan hir­detett vagy titkolt céljaik el­lentmondanak a fennálló rend­szer elveinek”, feloszlathatja őket. Az egyéni szabadságjo­gokat nem szabad „visszaélés­re” felhasználni, amennyiben az alkotmánybíróság ilyen „visszaélést” állapít meg, el­rendelheti korlátozásukat. Az alkotmány a népszavazás után azonnal életbe lép. A tervezet utolsó szakasza leszögezi, hogy az új alkot­mány 12 szakasza, nevezetesen azok, amelyek az egyéni sza­badságjogokról, a sajtószabad­ságról szólnak, csupán a kor­mány döntése nyomán léphet­nek életbe. Papadopulosz görög minisz­terelnök, a katonai rezsim erős embere, hétfőn sajtóértekezle­ten méltatta jogászainak 138 szakaszos alkotmánytervezetét. Azt mondotta, hogy a száműze­tésbe vonult Konstantin ki­rály a parlamenti választások után vissza fog térni az or­szágba — hacsak már előbb vissza nem hívja a kormány. A miniszterelnök kijelentette, hogy szeptember 23-án szaba­don bocsátják a politikai fog­lyokat és a házi őrizetbe he­lyezett politikusokat — ez az intézkedés azonban nem vo­natkozik a Lerosz- és Jarosz­­szigeteken őrzött több ezer baloldali és kommunista poli­tikai fogolyra, valamint a le­tartóztatott katonatisztekre. Vonatkozik viszont a gesztus Georgiosz Papandreu és Kan­­nellopulosz volt miniszterelnö­kökre és más polgári politiku­sokra. Papadopulosz nem közölte, mikor szándékozik a népsza­vazás után megrendezni a par­lamenti választásokat, csupán azt hangoztatta, hogy erre ak­kor kerülhet sor, amikor az élet ismét „normális és egész­séges” lesz. Az ezredes nem tisztázta, mit ért ez alatt .CA (Párizs, UPI) Averell Harriman, a párizsi megbeszé­léseken részt vevő amerikai küldöttség vezetője, vasárnap a francia fővárosból New Yorkba repült C (Genf, ADN) Ax atom­fegyverrel nem rendelkező or­szágok genfi értekezlete tízna­pos általános vitáját befejez­ve, hétfőin két bizottságban folytatta munkáját.­­› (Peking, Új Kína) A kí­nai külügyminisztérium jegy­zékben tiltakozott mert állí­tólag szovjet katonai repülő­gépek behatoltak Kína légi­­terébe. Az elnökjelölt „optimizmusa” A vietnami probléma, pontosabban: az Egyesült Ál­lamok agressziója Vietnamban, s mindaz, ami belőle követke­zett, az amerikai elnökválasz­tási küzdelem központi témá­ja. Nem mintha a jelöltek kö­zül bármelyiknek reális elkép­zelése lenne a megoldásról, hanem egyszerűen azért, mert nem tudnak kitérni a feléjük nyilazó kérdések elő. Vietnamnak döntő­­szerepe lesz az amerikai elnökválasz­tásban, mint ahogy volt már négy évvel ezelőtt is, amikor Goldwater vad háborús dema­gógiájával szemben Johnson egy szavakban óvatosabb ál­lásponttal győzelmet aratott. Azóta kiderült, hogy Johnson úgyszólván pontosan végrehaj­totta, sőt „túlteljesítette” Gold­water programját, legalábbis, ami a vietnami eszkalációt il­leti. Majdnem az történt, amit Art Buchwald híres szatírá­jában megírt, amikor felvetet­te a kényes kérdést: mi lett volna, ha Goldwater győz? Az, ami lett. Minderre azért érde­mes viszaemlékezni, mert a vá­lasztási ígéretek, sőt koncep­ciók morális értékét különben sem szabad túlbecsülni, de ami az adott kérdést illeti, különö­sen megbízhatatlan mindaz, amit amerikai politikusok ígérgetnek. Beleértve persze Humphrey-t, a jelenlegi alel­­nököt, aki ebben a minőségé­ben is felelős a Johnson-kor­­mány tevékenységéért, tehát a vietnami eszkalációért is, de mint a Demokrata Párt hiva­talos elnökjelöltje, most igyek­szik a „béke emberének” sze­repét alakítani. A legmegle­pőbb az az „optimizmus”, ami­vel Humphrey a vietnami helyzetet megítéli, hiszen erre a derűlátásra valóban kevés oka lehet az amerikai politika ol£an ismerőjének, mint a je­lenlegi alelnök. Ennek ellené­re Humphrey philadelphiai beszédében kijelentette, hogy az Egyesült Államok még ez év végén, vagy a jövő év ele­jén megkezdheti csapatainak fokozatos kivonását Vietnam­ból ,„ ha váratlan események nem történnek”. Még egy fenn­tartással élt az optimista el­nökjelölt, amennyiben azt is hozzáfűzte a fenti kijelentés­hez: mindennek előfeltétele, hogy valamilyen haladást érje­nek el a párizsi tárgyalásokon. Nyilvánvaló, hogy Humphrey a csapatok visszavonását azért emlegeti, hogy megnyugtassa a fiaikért és férjeikért aggódó amerikai asszonyokat, mert hi­szen a nemzetközi közvéle­ményt leginkább érdeklő ösz­­szefüggésekre nem sok figyel­met fordít és semmiféle, még teoretikus értékű javaslattal sem állt elő. A Demokrata Párt úgynevezett disszidens elnök­­jelöltjei erősen szorongatják a hivatalos jelöltet, hogy foglal­jon állást határozottan és egy­értelműen a vietnami béke megkötése mellett. Mindez persze nem több jelen pilla­natban választási agitációnál, még azok részéről sem, alak­ról könnyebb elképzelni, hogy valóban lelkiismereti kérdést csinálnak a vietnami ügyből, mint Humphrey, akiről az In­ternational Herald Tribüne cikkírója is megállapítja, hogy csupán azért igyekszik eny­hébb húrokat pengetni a viet­nami háború­ megítélésének kérdésében, hogy megegyezé­si platformot teremtsen a McCarthy és McGovern hívei­vel. Tehát még a legjóindula­­túbb megítélés alapján sem lehet komolyan venni Humph­rey optimizmusát, illetőleg jó­szándékát a vietnami háború befejezésére. De függetlenül attól, hogy mit gondol komo­lyan a demokrata elnökjelölt és mit nem, olyan szembetű­­nőek az ellenerők, hogy ha őszintén keresné a kiutat Humphrey, amikor bejut a Fe­hér Házba — ha bejut —, ak­kor sem kecsegtet sok remény­nyel a befejezés, legalábbis amennyire az Egyesült Álla­moktól függ. Ehhez az ameri­kai politika alapvető változá­saira lenne szükség, ami alig­ha várható olyan egyéniségek­től, mint Humphrey, aki vala­mikor a Demokrata Párt úgy­nevezett liberális irányzatá­nak képviselője volt, de mint Johnson alelnöke, teljes mér­tékben kiszolgálta az eszkalá­­ciós irányzatot. Figyelembe kell venni min­denekelőtt magának Johnson­­nak a magatartását, aki egy nappal Humphrey optimista kijelentéseinek elhangzása után éles hangú beszédet mon­dott, talán a legkonokabb há­borús beszédet egész kormány­zati időszaka alatt, amit úgy is lehet tekinteni, mint választ Humphrey-nek. Úgy látszik, Johnson nem lelkesedik túl­zottan elnökjelöltjének sike­reiért és nem igyekszik előse­gíteni, hogy bejusson a Fehér Házba. Sőt, még az is elkép­zelhető, hogy Johnson, miután szembe kellett néznie azzal a népszerűtlenséggel, amely nemcsak az amerikai közvéle­ményben veszi körül, hanem magában a demokrata appará­tusban is, nem bánná, ha vele lezárulna a demokrata kor­mányzat időszaka és egy idő­re ismét a republikánusok ke­zébe kerülne a hatalom. John­son joggal várja Nixontól és általában a Republikánus Párt­tól, hogy továbbviszi azt a reakciós , vagy ahogy az amerikai sajtó tapintatosan fo­galmazza: konzervatív politi­kát, különösen a vietnami há­ború kérdésében, amelyet ő mélyített ki és vitt el a „sza­kadék szélénél” jóval tovább. A Humphrey-féle rendkívül mérsékelt optimiz­musra azért sincs alap, mert a háborúban érdekelt mono­póliumok és velük együtt a tábornoki kar ellenez minden tényleges békelépést, s ezért sem halad előre a párizsi ta­nácskozás, ahol most már hó­napok óta egyéb sem történik, mint Harriman ismételgeti az amerikai feltételeket, mond­ván : az Egyesült Államok csak akkor szünteti meg a bombá­zásokat, ha a másik fél részé­ről is történik valamilyen lé­pés. Több ízben bebizonyoso­dott, hogy ennek a kijelentés­nek semmi reális értéke nincs, nemcsak azért, mert nem ha­tározza meg pontosan, milyen lépéseket vár „a másik oldal­ról”, hanem mert nyilvánva­lóan olyan feltételeket akar szabni, amelyek a vietnami hazafiak részéről elfogadha­tatlanok. Ma már világos, hogy az Egyesült Államok Párizs­ban nem béketárgyalásokat folytat, hanem azt a látszatot igyekszik kelteni — mindenek­előtt az Egyesült Államok köz­véleményében —, hogy kere­si a békét, de amíg nem tud­ja megtalálni, természetesen fokoznia kell a katonai, erő­feszítéseket. A katonai erőfeszítések fo­kozásához tartozik egyébként, hogy leváltották Westmoreland tábornokot,­­akinek a tevé­kenységéhez rengeteg kudarc fűződik, de Abrams, az új pa­rancsnok sem képes néhány új elméleti tételen kívül egyebet felmutatni, legalábbis olyat, ami a Westmoreland­-kudarco­­kat feledtetné. Abrams új teó­riát dolgozott ki a vietnami hadviselés folytatására, de egyelőre a vietnami szabad­ságharcosok erős támadásai dominálnak a hadszíntéren. Az Egyesült Államok sajtója most azzal foglalkozik, hogy meggyőzze a közvéleményt, minden kudarcnak a forrása az a téves stratégia volt, amit az Egyesült Államok Vietnam­ban alkalmazott, vagyis az eszkalációs módszer, amely rengeteg esélyt adott az ellen­fél erőinek koncentrálására és gyors átcsoportosításokra. Le­hetséges, hogy a háború ma­rad, de az eszkaláció kifeje­zés lekerül a lapok hasábjai­ról és valami mással fogják helyettesíteni. Persze a világ nem ilyen „eredményeket” vár, hanem annak a belátását, hogy Washington vietnami vállalko­zása katonailag megoldhatat­lan. Ha az új amerikai elnök eljut e felismerésig és ebből megfelelő konzekvenciákat von le, kétségkívül szolgálatokat tesz hazájának és az emberi­ségnek is. De erre nagyon ke­vés a kilátás, nemcsak azért, mert Humphrey gyenge egyé­niség, aki mindig hajlamos ar­ra fordulni, amerről a szél fúj, Nixon viszont a legcéltudato­sabb amerikai nagytőkések képviselője és ennél semmivel sem több (igaz, hogy nem is kevesebb), hanem azért is, mert az Egyesült Államok po­litikai és társadalmi struktú­rája olyan, hogy a színpad előterében mozgó személyisé­gek, bármilyen látványos is a szerepük, nem jelentenek dön­tő erőt. Az amerikai politikát azok irányítják, akiknek üz­leti érdekük fűződik a háború folytatásához, s a társadalom irányításának és kézbentartá­sának módszerei is az erőpoli­tika felé hajlítja őket Szerepet játszik az amerikaiak vietnami politiká­jának alakulásában az is, hogy a saigoni kormány ugyan tel­jesen az Egyesült Államok bábja, mégis figyelembe kell venni álláspontját, hiszen a túlságosan merev és megvető magatartás más csatlós kormá­nyokra is kellemetlen hatást gyakorolna. A Thieu-rezsim viszont minden lehetőt elkö­vet, hogy az Egyesült Államok ne csökkentse katonai akcióit Vietnamban. A saigoni kor­mány tagjai pontosan tudják, hogy az, amit Humphrey ígér — vagyis: megkezdik az Egye­sült Államok csapatainak ki­vonását — végzetes helyzetbe sodorná őket. A nyugati sajtó megítélése szerint Thieu elnök egész koncepciójának az a lé­nyege, hogy legalább fél év­tizedig még amerikai csapa­tok maradjanak Dél-Vietnam­­ban és meg is mondja, hogy miért: a saigoni rezsim jelen­leg olyan gyenge, hogy nem engedheti meg magának a tűzszünetet. Ha az amerikaiak valóban megpróbálnák reali­zálni azt, amiről Humphrey Philadelphiában beszélt, ez önmagában is politikai ka­tasztrófához vezetne Saigon­ban. Márpedig ebben az ösz­­szefüggésben az amerikaiak kénytelenek figyelembe venni a Thieu-rezsim érdekeit, hi­szen nemcsak róla van szó, hanem egy egész bábrendszer jövőjéről. Padi Ferenc Szociáldemokrata választási győzelem Svédországban A vasárnap megtartott svédországi parlamenti válasz­tásokon a 36 éve egyfoly­tában hatalmon levő szociál­demokrata párt ismét nagy­szabású győzelmet aratott és 12 mandátummal növelte ed­digi parlamenti többségét. Az ideiglenes eredmények szerint — ezeket még módosítja a postai úton leadott szavazatok összeszámlálása — az új kép­viselőházban a szociáldemok­ratáknak 125 mandátumuk lesz, míg a centristák 4 új képviselővel együtt 39 hon­atyát küldenek a parlament­be. A konzervatívok egy man­dátumot vesztettek és képvi­seletük ezzel 32-re csökkent, a liberálisok viszont tíz mandá­tumot vesztettek és így csak 33 képviselőjük marad, a kommunista képviselők száma a csehszlovákiai események nyomán indított jobboldali sajtókampány következménye­ként 8-ról 3-ra csökkent. Ezenkívül még egy jobbolda­li politikus foglal majd he­lyet a képviselőház padsorai­ban. Az előzetes számítások sze­rint a szociáldemokraták ez­úttal a szavazatok 50,9 száza­lékát szerezték meg, ami 8 százalékos javulást jelent az 1966. évi községtanácsi vá­lasztásokon elért eredményhez képest és 3,6 százalékkal jobb az 1964-es általános választá­sokon mutatott teljesítményi­nél Az AP kiemeli, hogy a háború óta a szociáldemokra­ták még soha sem arattak ilyen arányú győzelmet — ami annál inkább meglepetés, mivel a három nagy burzsoá párt — a liberális, a konzer­vatív és a centrum párt — ezúttal arra számított, hogy meg tudja törni a szociálde­­mokraták győzelmi sorozatát Jellemző, hogy­­—a­mint a Reuter jelenti — az örömtől sugárzó Erlander miniszter­­elnök, aki immár 22 éve tölti be ezt a tisztséget, maga is meglepetését fejezte ki párt­jának „óriási sikere” láttán. Az elemzések szerint a szo­ciáldemokraták a kommunis­táktól nyert szavazatok mel­lett ezúttal az urnákhoz tud­ták szólítani azokat, akik 1966-ban otthon maradtak, ezenkívül komoly támogatást kaptak annak a 625 000 fiatal szavazónak körében is, akik ezúttal először vettek részt a választásokon.­­­ (Genf, Reuter) Az 1965-ös algériai puccs óta őrizetben levő Ben Bella ügyvédei leve­let küldtek XJ Thantnak és az Afrikai Egységszervezet ülé­sén részt vevő államfőiknek, amelyben követelik, hogy folytassák le az egykori elnök bírósági perét. ..........................................."­..4 ­ Öt dizvélemény-em­iatti eredményen Nixont abszolút esélyesnek tartják A demokratákon csak a vietnami béke segítene Washingtonból jelenti az MTI. Három, egymástól füg­getlen közvélemény-kutatás is Nixon könnyű győzelmét jó­solja a novemberi elnökvá­lasztáson. A Time és a News­week politikai hetilapok sze­rint a republikánus párt el­nökjelöltje a jelenlegi hely­zetben több mint elegendő elektori szavazatra számíthat a győzelemhez. Novemberben nem közvetlenül az elnököt, hanem az úgynevezett elekto­rokat választják meg. Minden állam annyi elektori szavaza­tot kap, ahány képviselője és szenátora van az amerikai tör­vényhozásban. A győzelemhez 270 elektori szavazat szüksé­ges. A Newsweek szerint Ni­xon jelenleg 329, a Time sze­rint 328 szavazatra számíthat. A harmadik statisztika, ame­lyet a New York Times állí­tott össze, 346 elektori szava­zatot mutat ki Nixon oldalán. Nagyjából hasonló eredmény­nyel járt a Gallup és a Harris kö­zvélemény-kutató tatásét legutóbbi felmérése is. Politikai megfigyelők véle­ménye szerint Nixon győzel­mét csak az állíthatja meg, ha a demokrata párt valamilyen nagyszabású politikai lépést hajt végre novemberig, első­sorban a vietnami béke meg­teremtése érdekében. Johnson elnök legutóbbi beszédei azon­ban azt a benyomást keltik, hogy az elnök számára saját pártja választási győzelménél is fontosabb eddigi politik­ájá­­nak folytatása s így Humphrey a republikánus ellenzéken kí­vül még Johnson részéről is akadályokkal találkozik. A­ legutóbbi közvélemény-kuta­tási adatok szerint egyébként még a­z is lehetséges, hogy Humphrey csak harmadik lesz az elektori szavazatokért folyó versenyben. Nixonon kívül George Wallace, az amerikai fajüldözők elnök­jelöltje is megelőzheti.

Next