Magyar Nemzet, 1968. október (24. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-13 / 241. szám

Vasárnap, 1968. október 13.. HORDOK Eörsi István színműve a Pesti Színházban A test a védett üreg, amelyben vagy lehet élni, vagy­ kellene, vagy amelyben nem lehet ugyan élni, mégis csábít, hogy bújjunk el benne, nagy drámai szimbóluma lett ko­runknak. Hívhatják tojásnak, hordónak: minden ember-tar­­tály és tok azoké, akik a sza­badban, milliók közt egyként szoronganak. Mészhéj, donga, páncélzat nélkül kiszolgálta­tottnak és­­ nyugaton divatos szóval: ismeretlen erők által manipuláltnak érzik magukat. Eörsi István új darabjának, a Hordók­nak is a „kint vagy bent”-probléma, a nyílt em­berközösség és a gubó-védett­­ség közti választás a témája. Hogy a választáson mi mú­lik, azt a meggyőző színpad­képpel lehet mindjárt szimbo­lizálni. Jól bélelt, zárható hor­dó áll a színpad közepén. Szi­lárd hordó. Ívelt tetején pedig meg-meginogva nyugszik a vi­lág sík lapja — időnként még billeg is, libikókáznak rajta bukdácsoló és még bukdácso­­lóbb emberek. 1944—1945-be lehet he­lyezni a darab eseményeit. De ez a történelembehelyezés, az író időválasztása nem fontos. Legalábbis annak nem, aki érti a szándékot, amely szerint egy emberi magatartás vizsgálata, kritikája az írói cél, s az expe­rimentum szűrt, ideálisan vegytiszta atmoszférában, ugyanilyen eszközökkel vég­zendő el. Nyilasterrornak és Budapest ostromának nem reális világa ez, de nincs is rá szükség. Az üldöztetése elől tanár-barátja hordójába bújó neves művé­szettörténésznek se puszta éle­te leleményes megmentésére kell a búvóhely: helyzete — hamar kiviláglik ez — a tör­­ténelem aktuális eseményeitől groteszk módon elvonatkozta­tott általános érvényű ma­gány­helyzet. Egy intellektuel kivonult a társadalomból. S a kérdés: kell-e a védelem, s ha kell, nem lesz-e bármely hely­, ■zet hordó-helyzet, amíg az era­i bér makacsul védi önmagát? Gordon Iván műtörténész, mi­re megmelegedne a hordóban, és megírná nagy esztétikai művét, megszökik belőle. Lát­szólag azért, mert rejtegetői félnek a gyanakodó nyilasok­tól. De más búvóhelyről is megszökik Gordon, végül ki­hívóan keresi a halált, de kép­telen magát lelövetni. A fel­­szabadulás pillanatában a hor­dó tetején libikókázik a barát­jával. Hintázásának sincs már értelme, és itt az újabb kérdés: kiment-e a hordóból az intel­lektuális önmegsemmisítés? Vegytiszta feltételeket említettem. Merészen, szelleme­sen teremti meg őket Eörsi. . Gondolatok vívnak a színpadán gondolatokkal, érv-ellenérv csattan egymásnak. Szikrázva. Értéke a tézis-tisztázó szándé­kú absztrakció és ez a szikrá­zás. És úgy lehet, hogy még a cselekmény folyamán támadó feszültséget se az állandó élet­veszély teremti meg. A néző a végtelen számú szellemi asszót és a tussarányt figyeli. Kész­séggel bólint rá arra, hogy a tiszta erkölcsi igazság megfo­galmazására törő írót kevéssé érdekli, vajon mit tenne vagy tehetne a valóságban egy ül­dözött műtörténész, egy segítő szándékú barát, egy nyilas házmester, egy fölnyílt szemű bakfis? A Hordók az etikus és moralista ember választási le­hetőségeinek mérlegelése, szín­padon. Hevült írói parancsra bontja ki és fejleszti tovább a konk­lúzióig valamennyi szereplő a tézist, ki-ki a maga merészen polarizált karakteréhez illően. Nem feladatuk a figuráknak, hogy a színpadról leemelhe­­tők, az utcára k­ivezethetők le­gyenek, s ott tudjanak tovább élni, magatartásuknak a da­rabban rejtetten maradt szub­jektív­ emberi indítékait is kö­vetve. Megtehetik, hogy fejen állva figyeljék elveik érvé­nyességét, pofonjaik kizárólag a levegőben süvítsenek, arcot sohase érve, és hogy saját és bátor halálukat keresve Rilké­re gondoljanak. Szellem-ka­rakterek ezek, de amit az író ki akar mondni, azt félreért­hetetlenül kimondják. Azt, hogy a hordó egyenlő az individuum képtelen befe­­léfordulásával. Hogy az indi­viduum mindaddig csak ki­­sebb-nagyobb hordókban szo­rong, és csak önmaga hangját hallja a dongákról visszave­rődni, amíg embertársait nem vállalja. Félreérthetetlenül kö­zölt igazság — talán a legfrap­pánsabban szimbolizált is —, hogy a hordó-egzisztenciából az egzisztencia-megsemmisí­tésbe menekülni lehetetlen. Eörsi hőse akkor a legszánal­masabb, amikor idétlen, útszé­­li stílusban provokálja a nyi­lasokat, hogy öljék meg végre. Nem teszik. Megölhetetlen. S ha képtelen az emberek közé kilépni a hordóból, ha világra bámuló, világot befogadó nyíltságot nem vállalja — a jövőt ígérő bakfist otthagyja a parkban, kiszolgáltatja a raz­zia-halálnak — akkor föl se szabadulhat. Marad a hordó­ban. Ennyit mond a darab. A néző egyes pillanatokban — bármily magával ragadó az érvszikrázás és az igazságke­resés — szeretné magához, a valósághoz közelebb érezni az alakokat. De beéri­­ennyié­vel. Elég ez ahhoz, hogy ér­tékes legyen a színmű. S alig­hanem feltételezni kell, hogy az író, ha akart volna, köze­lebb maradt volna a való­sághoz. A figurák közül Gordon Iván hordóba szorult intellek­­t­ueljének szerepében Tomanek Nándor játszott kitűnően, akár egymást sorozatosan kö­vető többi főszerepében, itt is biztos érzékkel alkalmazko­dik a darab stílusához: gro­teszk, gyötrött, fanyarsága ál­arc, kilátástalansága meggyő­ző. Benkő Gyula egy árnva­lattal kevésbé tudott alkal­mazkodni, de épp ő az, aki — Barla főiskolai tanár, a ba­rát szerepében — már-már szívmelengetően emberi. Fél, félni mer, szégyenkezni mer a félelmén. A légies bájú és kamaszosan ugri-bugri Anna szerepét Venczel Vera játszotta; az ő esetében fiatalsága és szere­pének kulcsjellege váltotta ki a néző elismerését. Földi Teri mint Barsáné, Szegedi Erika mint Gordon Iván felesége kissé egysíkúak voltak a csa­ládjáért reszkető asszony és a férjéért rettegő, szenvedé­lyes feleség szerepében. Kozák László nyilas házmestere — egy házmester­ Himmler maszkjában — a már bizony untig ismert nyilas házmester volt. Horvai István rendezése és Szinte Gábor színpadképe jól hangsúlyozta a darab groteszk jellegét és éreztette szimbó­lumtartalmát — a rendezéstől talán egy kicsit kevesebb hu­mort és több fanyar iróniát vártunk volna, s az elvontság talán még egy árnyalattal erő­sebb hangsúlyát. De ezek va­lóban csak árnyalatok. A da­rab és a Pesti Színház előadá­sa egyaránt örvendetes esemé­nye a szezon kezdetének. Bor Ambrus Libikóka a hordó tetején (Szlovák György rajza) A BRÜSSZELI VILÁGKIÁLLÍTÁS ALKALMÁBÓL A VILÁG HARMADIK LEGJOBB FILMJE CÍMÉVEL KITÜNTETETT OLASZ ALKOTÁS FELÚJÍTÁSa Bemutató : OKTÓBER 11 Magyar Nemzet Művelt ember ön? N' Ne siesse el a választ és ne bízza el magát. Ha mégis így tenne, és azt állítaná, hogy ön művelt ember, bizonyosan akadna valaki, s könnyűszerrel bebizonyítaná: tévedett. Mű­veltségében hézagok, sőt már­­már szakadékok tátonganak. Magam is így vagyok. Már felületes lelkiismeret-vizsgálat után is meg kell állapítanom, legfeljebb félművelt vagyok, de inkább harmad- vagy ne­gyedművelt. Nem értem a re­lativitáselméletet — mert mu­lasztottam Jánossy professzor tévéelőadásain — viszont ér­tettem — s ez mégis ad némi reményt — a héten sugárzott svéd televíziófilmet. Ez sze­rény vigasz ugyan a relativi­táselméletért, de egyelőre be kell érnem vele. Elvégre meg­sejteni, hogy abban a svéd tévéfilmben mit keresnek ket­­ten az asztal alatt — ehhez is kell, ugye, némi praxis. A tévé­nézés közben tíz év alatt ilyen elmélyült, sokoldalú praxist még nem sikerült kialakítani, de segített a filmművészet, meg a könyvalak, amiben min­denféle megjelenik, szerencsé­re. lonesco és Beckett is. E­nnek köszönhetem, hogy az esküvőnél, amikor a fiú a lány fejére tette a papírkoro­nát és megszólalt a nászinduló, mi­közb­en odafent az asztal kö­rül a vacsora utolsó fogását fogyasztották a szakértők, azon­nal észrevettem, hogy itt ab­szurd drámát játszanak. Kö­vetkezésképpen az értekezletet és az életet, amelyet nyugod­tan élnek az asztal alatt, nem kell egészen komolyan venni. Sőt, nem is szabad. Itt abszurd módon ábrázolják: hát így fo­lyik el az életünk, és a szak­értők, a nagy vitában, amelyet, úgymond, a jövő érdekében folytatnak, tulajdonképpen ügyet sem vetnek azokra, akik­nek sorsáról vitatkoznak, mert ezek a szakértők csak „szakér­tők”, azaz hiú bürokraták, megsértődnek, unatkoznak, a maguk nótáját fújják. Annyira belejönnek kedvenc műfajuk­ba, az értekezletbe, hogy eszük ágába sem jut, jó lenne időn­ként az asztal alá nézni. A terítő mögött ugyanis kü­lönös dolgok történnek. Az em­berek mindennapi életüket élik. Bevallom, mihelyt beleél­tem magam abba, hogy amit a képernyőn látok, az nem a valóság, hanem az elidegene­désről szóló elmélkedések újabb variációja, egész kelle­mesen szórakoztam, például, amikor a férj hazatérve ke­resztülkúszott az értekezleten, kalapban, kabátban bemászott az asztal alá, meg amikor a te­levíziót nézték az asztal alatt és az rettentő ostobaságokat mondott. Értekezlet van, ne zavarj — ez a svéd film címe, s az értekezőket nem is zavarta senki. Tartok tőle, hogy a kö­zönség nagyobb részét viszont zavarta ez az abszurd dráma, amely a maga nemében sem volt olyan jó, mint... De hagyjuk ezt. Most nem erről van szó. Nem arról, hogy abszurd módon is lehet érdekeset mon­dani, igazat közölni és ugyan­így lehet közhelyeket tolmá­csolni. Ez a téma az esztétáké, az irodalmároké, a filmeseké. És a közönségé, tehát lehetne mégis mindenkié, mert a mű­vészet is mindenkié. A művé­szet iránti figyelem éppen úgy hozzá tartozik az általános műveltséghez, mint a kritika, a földrajz vagy a történelem. Szerencsére ezt nem egy elfo­gult művészetkedvelő állította. Fizikus mondotta, Mara­ György, több alkalommal. A televízióban a Tudósklub leg­utóbbi adásán is erről beszél­tek. A két kultúráról vitatkoztak a Tudósklub tiszteletre méltó tagjai. A két kultúráról, amely tulajdonképpen egy kultúra, mert, mint a vita is bizonyí­totta, a természettudományos és a humán műveltség egy­mástól elválaszthatatlan, mind­kettő segíti a másikat, hat a másikra, hozzátartozik az álta­lános műveltséghez. A modern művészet — a képzőművészet például — nem lehet meg a természettudomány eredmé­nyei nélkül, s a fizikus, a mérnök számára is hasznos, még munkájában is, a humán kultúra ismerete, a művészet szeretete. Felemelő és nyugtalanító volt egyaránt a vita, mert újra átérezhettük: az általános mű­veltség köre olyan széles, hogy manapság őszintén szólva elér­hetetlen. Vajon ki mondhatja el magáról teljes biztonsággal, hogy művelt ember? Kezdtem magam rosszul érez­ni. Eszembe jutott mulasz­tásom a relativitáselméleti előadásokon. A svéd abszurd drámát akkor még nem mutat­ták be, így pillanatnyilag nem tudtam vigasztalódni. Szeren­csére nem sokáig törődhettem saját felbolydult lelkiismere­temmel. A műsor közben ugyanis többen betelefonáltak a tévéhez és megkérdezték: ezek szerint művelt ember csak diplomás lehet? Márpedig hazánk népességének túlnyo­mó többsége nemcsak ez idő szerint nem végzett egyetemet, hanem belátható időn belül nem is fog. E kérdések a műveltség fo­galmának további tisztázására késztették a televízió Tudós­klubját. Jóleső érzéssel hall­gattam a tisztázást, mert né­miképp visszaadta önbizalma­mat. A főiskola magas képesí­tésű szakembereket nevel, de a szakképesítés nem azonos automatikusan a műveltség­gel, sőt olykor — Marx György mondta ezt — még akadálya is lehet a műveltségnek, ponto­sabban a művelődés igényé­nek. A műveltség pedig — ezt Köpeczi Béla fejtette ki — mindenekelőtt érdeklődés a világ dolgai, a társadalom ügyei, a tudomány eredményei iránt, a két kultúra iránt, amely lényegében egy kultúra, helye van benne Einsteinnek és Eizensteinnek egyaránt. Művelt ember tehát ön? Ne válaszoljon azonnal és ne hivatkozzon a főiskolára. Arra, hogy elvégezte, tehát művelt, vagy arra, hogy nem végezte el, tehát nem is lehet művelt. Az iskolai végzettség, a foglal­kozás — a szellemi vagy fizi­kai munka — már nem nyújt menedéket a gondolkozás, a tanulás elől, s nem hatásos érv sem a műveltség bizonyítására, sem a művelődés elhárítására. Nemrég egy filmvitán például néhány fizikai munkástól hoz­záértőbb véleményeket hallot­tam, mint az egyik, egyetemet végzett felszólalótól. A műveltség nem lezárt szel­lemi állapot. Ellenkezőleg, a befogadás állandó, megújuló készsége. A műveltség annak tudata is, hogy nem vagyunk eléggé műveltek. A diploma csak adalék az önvizsgálatnál. Ne bízza tehát el magát, de ne is essen kétségbe, ha megkér­dezik: művelt ember ön? Ha többet akar tudni a vi­lágról, ha érdeklik a technika csodái. . . új felfedezések, ha érdekli korunk művészete, nyugodtan visszaadhatja a kér­dést: És ön? És aki kérdezi? Vilcaek Anna M­ári XI Egy zsűri­elnök tapasztalatai Beszélgetés Lukács Pállal Kettős öröme volt az idén ősszel Lukács Pál Kossuth-dí­­jas brácsaművésznek: először került be a budapesti nemzet­közi zenei versenyek hangsze­rei közé a brácsa, és a zenei vetélkedőn két magyar győze­lem is született, Bársony Lászlóé, aki az első, és Erdélyi Csabáé, aki a harmadik díjat kapta. A nemzetközi zsűri el­nöke Lukács Pál volt, és a két díjnyertes művész is az ő ta­nítványa a Zeneművészeti Fő­iskolán. Most, hogy lezajlottak a ver­senyek, Lukács Pállal arról beszélgetünk, milyen szem­pontjai vannak a zsürielnök­­nek egy ilyen tekintélyes zenei vetélkedőn. Izgalom, pontozás nélkül . Egész művészi pályafutá­som alatt most éreztem maga­mat a legnehezebb helyzetben. Ezúttal nem a magam produk­ciójáért küzdöttem, hanem egy verseny tisztaságáért, az igaz­ságos döntésekért. Tanítvá­nyaim is indultak a versenyen, és ilyenkor a szabályok értel­mében természetesen nem pon­toztam; az ő szereplésüknél inkább szemlélődő, izguló „apa” voltam. Szerencsére nem hiába izgultam. — Tulajdonképpen miért drukkolt? — Saját felkészüléseimnél általában tudom, hogy nagyjá­ból mi várható egy hangverse­nyen, noha a véletlen mindig közbeszólhat. De bármilyen vé­letlen lépjen is közbe, egyetlen hangversenyen nem döntheti el a művészi pályát, a versenynél viszont végzetes lehet. — Hogyan lehetne csökken­teni a véletlenek számát? — Szeretettel kell elvégezni a kiválasztás munkáját, annak tudatában, hogy akadhatnak rendkívüli tehetségek, akik nem bírják a verseny izgalmát. A verseny egyik alapfeltétele ugyanis az állóképesség. Min­den tehetség mellett sem sza­bad tehát figyelmen kívül hagyni, hogy a felkészülést a maximálisra kell fokozni. És ez a felkészülés ne kampány legyen, hanem állandó, ke­mény munka, teljesen függet­lenül attól, hogy milyen köz­vetlen esemény, koncert vagy verseny a célja.­­ A véletlenek számát úgy is csökkenteni lehet, hogy biz­tosítjuk a hangszer feletti uralmat. Az eszköz biztonsá­gos kezelése rendkívüli módon hozzájárul az állóképesség ki­­fejlesztéséhez. Mindig arra tö­rekszem, hogy munka közben se fogadjam el tanítványaim­tól a véletlenre való hivatko­zást. — Milyennek ítéli meg en­nek alapján az idei versenyt? — Magas színvonalú volt, sok kiváló tehetségű verseny­ző vett benne részt. Vélemé­nyem szerint egy ilyen szín­vonalas versenyen már a dön­tőbe jutás is rangot jelent. Csak a brácsánál maradva, húszan indultak, és ez a szám azért is figyelemre méltó, mert Genfben is ugyanakkor ren­deztek brácsaversenyt, és mint hallottam, ott kevesebben vet­tek részt. Mindez azt látszik bizonyítani, hogy versenyeink­nek jó híre van külföldön. A mi versenyzőink sikere pedig azért is örvendetes, mivel mű­vészi eszközeikkel úrrá tudtak lenni nem mindig legkiválóbb minőségű hangszereiken. A küzdelem csak most kezdődik — Vagyis rossz hangszeren játszottak? — Mindenképpen rosszabb hangszereken, mint a külföl­diek. Reméljük, a jövőben ez a probléma is megoldódik. Biztatást kaptunk arra, hogy a tehetséges fiatalok számára gondoskodnak megfelelő hang­szerekről. — Miután először vesz részt ilyen zsűriben, és jól ismeri a nemzetközi mezőnyt is, bizo­nyára tapasztalta, hogy néha elsődíjas fiatal művészek is el­tűnnek a porondról. Mi lehet ennek az oka? — Azon múlik, van-e az il­lető művésznek elég kitartása. És itt a nevelőkre vár a leg­nagyobb feladat. Tudatosítani kell a győztesben: a győzelem csak jel arra, hogy művésszé lesz, és hogy a valóságos küz­delem csak ezután kezdődik. Ha ez tudatosodik, akkor nem fog eltűnni egyetlen győztes sem. Persze, az elsikkadásnak lehet még egy oka­, elképzel­hető olyan produkció, amely­nek a valóságos értéke csak a betanításban rejlik. A tanár­nak az a dolga, hogy kifejtesz­­sze a tanítvány saját egyénisé­gét, hogy megértesse: mindaz, amit tanárától kap, csupán alap, erre épülnek az önálló gondolatok. Ha saját akara­tommal megbéklyózom a fia­tal művészt, akkor szétválá­sunk után önállótlanná válik. Egykori professzoromra, Wald­­bauer Imrére gondolok, aki pe­dagógiai munkájában mindig hangsúlyozta, hogy a nevelő legelső feladata gondolkodásra késztetni. Tudatosította növen­dékeiben, hogy ami eszközt a kezükbe ad, az nem végcél, csak kiindulás. — Szigeti József egyszer a versenyekről szólva így fakadt ki, hogy jövök ahhoz, hogy annyi rossz hegedűst kelljen meghallgatnom az elődöntő­ben! Önnek mi erről a véle­ménye? — Biztosan így van, de hadd fordítsam meg a dolgot: hogy jövök ahhoz, hogy annyi tehet­séges művész elvérzését kell­jen végignéznem, pusztán csak azért, mert nem eléggé állóké­pesek? A versenynek azért megvan a maga jelentősége: segítséget ad a tehetségesek kiválasztásához, a hazai és a nemzetközi érdeklődés közép­pontjába állítja őket, és ez nem kevés. Tudjuk, egyetlen hangverseny is milyen kemény próbára teszi a művészt; egy nehéz verseny túlélése ígéret lehet arra, hogy a versenyző sikeres pódiumművésszé vá­lik. Ez a megállapítás persze csak abban az esetben érvé­nyes, ha a verseny megítélésé­nél a technikai felkészültség szempontja összetalálkozik a művészi koncepcióéval. Nagy zenetanárok érdemei — Mondhatna valamit saját tanítványai győzelméről? — Elsősorban annyit — és ezt nagyon komolyan gondo­lom —, hogy az ő eredmé­nyeikben a Waldbauer-iskola és Weiner Leó zenepedagógiá­jának érdemei mutatkoztak meg. Örülök, hogy ezt a díj­nyertesek hangversenyén meg­mondhattam Waldbauer Imre özvegyének is, aki éppen ezek­ben a napokban látogatott ha­za. Ami tanítványaim győzel­mét közelebbről illeti, arról zsűrielnöki minőségemben nem akarok műbírálatot mondani, ez nem is az én feladatom. De annyit talán szabad megje­gyeznem, hogy rendkívül nagy szorgalommal és kiváló ember­séggel készültek a versenyre, és eredményük is becsületes helytállás következménye. Ennyit fűz hozzá a verseny­hez és a győzelemhez a tanár és a zsűrielnök, a fiatal mű­vészek tehetségéről a kritika már elmondta a véleményét, a díjnyertesek mellett meg­említve Lukács Pált is, aki na­gyon sokat fáradozott a ver­seny igazságos, jó színvona­láért. Gábor István A párizsi Garete Montpar­­nasse Színház pénteken este bemutatta Örkény István Tóték című darabját, amelyet Claude Roy dolgozott át fran­cia színpadra. A bemutató kö­zönsége nagy tetszéssel fogadta a művet. Több szombat reggeli lap kedvező kritikát közölt a darabról. A Figaro, az Aurore és a Le Monde dicséri a Tóték szatirikus értékeit és egy-egy részletét a Svejkhez hasonlítja.­­ Az évad első operabemuta­tóját szombaton tartották meg Szegeden. Offenbach operája, a Hoffmann meséi került szín­re Versényi Ida rendezésében, Szalatsy István vezényletével, * Száz kamerával veszik fel a mexikói olimpia eseményeit. A riportfilmet Albert Isaac rendezi. A film egyidőben spanyol, angol és francia ver­zióban készül el. •­* A TIT irodalmi szakosztálya 1968. október 13-án, vasárnap délelőtt 11 órakor a Kossuth Klubban Krúdy Gyula emlék­matinét rendez az író születé­sének 90. évfordulója alkalmá­ból. Bevezetőt mond Kristó Nagy István, közreműködik Mikes Lilla, Palotai Erzsi és Garas Dezső.­ Fernandes, húszéves távol­lét után, ismét színpadra lép. December 5-én kezdi meg sze­replését a Théatre des Varié­­tés Freddy című darabjában

Next