Magyar Nemzet, 1969. január (25. évfolyam, 1-25. szám)
1969-01-26 / 21. szám
Megkezdték a paksi atomerőmű földmunkáit A KFKI közreműködése Három évvel ezelőtt a Szovjetunió és Magyarország között kormányközi megállapodás jött létre egy atomerőmű létrehozására. A megállapodást követő két évben elkészültek a műszaki tervek: kis könyvtárra való kötetek és rajzok tömkelege, amelyeket szovjet tervezőintézetek készítettek. Magyar szakemberek jártak ez időben Novovoronyezsben és a novovoronyezsiek jártak nálunk Magyarországon. A tervezés természetesen még tovább folyik. Magyar részről megtörtént az erőmű helyének kijelölése is, Paks közelében, a Duna mellett. Legújabb értesülésünk szerint megkezdődtek a földmunkák is. 880000 kilowatt Szabó Ferencet, a Központi Fizikai Kutató Intézet reaktor főosztályvezetőjét azért kerestem fel munkahelyén, hogy informáljam lapunk olvasóit a leendő paksi erőmű létesítésének részleteiről, illetőleg a Központi Fizikai Kutató Intézet szerepéről a tervezőmunkákban. — Milyen lesz az erőmű? — kérdeztem. — Nyomott vizesrendszerű, ami azt jelenti, hogy a hűtőközege és a moderátor is víz, amelyet olyan nagy nyomás alatt tartanak a reaktor tartályában és az első hűtőkörben, hogy az üzemi hőmérsékleten, 302 Celsius-fokon ne forrjon fel. A nyomás 125 atmoszféra. Ez a világon a legelterjedtebb atomerőmű típus, kifejlesztésében a Szovjetunió és az USA járt az élen. — Az erőmű villamos teljesítménye.—Mrdstand nyilas-fokozatát SzabóFerenc — 880 000 kilowatt.A paksi erőműben elhelyezésre kerülő két reaktor állítja majd elő. Mindezekhez két darab 220 ezer kilowattos turbina tartozik. A reaktorban egy liter térfogatra 83 kilowatt a teljesítmény. Ez a teljesítmény különösen akkor „szép”, ha a fürdőszobák bojleréhez hasonlítjuk, amelyben egy nagy fűtőtest 1,4 kilowattot produkál. — Ezek szerint erőművünk a világ ranglistáján a rangos teljesítményűek közé tartozik. Mikorra épül fel? Készen kapjuk — Tervek szerint 1975-re készül el, illetve üzemel majd. A tévedések elkerülése végett: az erőművet készen kapjuk a Szovjetuniótól. Az összes speciális reaktor vonatkozású létesítmények a Szovjetunióban gyártódnak. Elsőnek a fűtőelemeket kell megemlítenem, továbbá a reaktortartályt, amely mintegy 12 méter magas, 3,8 méter átmérőjű. Súlya 200 tonna. A reaktor, illetve az erőmű zavartalan és biztonságos működtetése érdekében a Központi Fizikai Kutató Intézet és más kutatóintézetek is folyamatos kutatómunkát végeznek. A laikusok ugyanis azt hiszik, hogy ha a mérnökök már egyszer valamit kiszámoltak, az ..ki van számolva”. Ha valamit megmértek, úgy azt hiszik, hogy az „meg van mérve”. A valóságban ez soha sincs így, mert a számítás nem a valóság alapján történik, hanem egy, a valóságból absztrahált modell alapján. — A számítások pontosítására, „csalhatatlanságuknak” fokozására ma már nagyon fejlett módszerek állanak rendelkezésünkre a számológép- technikával, de ezek is csak közelítések. Vagyis: további finomításra van még szükség. Ugyanilyen fejlődésen kell átmennie a kísérleti technikának is. Ebből következik, hogy olyan kutatási módszer szükséges, amely a reaktorban lejátszódó jelenségek mélyebb megértését, precízebb leírását teszi lehetővé. Elengedhetetlen, hogy az erőműnek az üzemeltetése korszerű és kulturált módon történjék. Hiszen a magyar félnek majd át kell vennie az üzemeltetést és a felelősséget is. Ez a gond szabja meg a Központi Fizikai Kutató Intézet közreműködését a paksi erőmű építésében. — Milyen tapasztalatokra támaszkodik a Központi Fizikai Kutató Intézet? — Azokra a mintegy tízéves tapasztalatokra, amelyek az intézetünkben működő reaktorból és az ott szerzett tapasztalatokból származnak. Ezek lehetővé tették, hogy annak teljes rekonstrukcióját mi magunk végezzük el. Nagyon sok reaktorfizikai kísérletet hajtottunk végre az elmúlt évtizedben. Van nagy teljesítményű számológépünk, vannak jól képzett szakembereink, akik már régebben itt képezték ki magukat, s sokan közülük, külföldi tanulmányutakon vettek részt. Ez az alapja segítő kapacitásunknak. Négy fő téma — Milyen segítséget nyújtott eddig a Központi Fizikai Kutató Intézet? — Szakembereket adtunk a Nehézipari Minisztérium illetékes szerveinek. Részt vettünk a műszaki tervek zsűrizésében, az Országos Atomenergia Bizottságnak az erőművel kapcsolatos úgyszólván minden tevékenységében. Ilyen irányú kutatásaink négy fő témát tartalmaznak: reaktorfizika, reaktor hőtechnika, reaktor automatika, és sugárvédelem. — Mi azt reméljük — mondotta beszélgetésünk végén Szabó Ferenc —, hogy mielőbb hozzájárulhatunk majd ezzel a felkészültséggel az erőműgazdaságos és biztonságos üzemeltetéséhez. Tekintettel arra, hogy az atomerőműben termelt energia igen nagy mennyiségű, ezért ha csak néhány százalékkal is lehet javítani gazdaságosságát, az is igen tekintélyes számot képvisel. Az erőművel kapcsolatos további kutatásainkban — együttműködve a szovjet kutatókkal — jó kapcsolatainkra támaszkodunk, amely közöttünk eddigi munkánk során alakult ki. ___________Ctk.) MAGYARUL BESZÉLŐ AMERIKAI FILMDRÁMA Főszereplők: Elizabeth Taylor és Richard Burton Csak 16 éven felüliek látogathatják Forgalmazó és gyár**WARNER BROS Bemutató : JANUÁR 30 A Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár története A Magyar Történelmi Társulat Üzemtörténeti Szekciója gondozásában — dr. Sárközi Zoltán, dr. Szilágyi Gábor és dr. Szekeres József szerkesztésében — közel 400 oldalas könyv jelent meg hazánk legrégibb mezőgazdasági gépgyárának 112 esztendős múltjáról. A szerzők a könyv megírásához szükséges adatgyűjtésnél az írásos forrásmunkákon túl nagymértékben támaszkodtak a gyár munkásainak, volt és jelenlegi vezetőinek visszaemlékezéseire, tájékoztatásaira, elsősorban Puskás Vilmos mezőgazdasági mérnök segítségére, aki a gyártörténeti munka vállalati megbízottjaként messzemenő támogatást adott. KÜZDELEM A MÚLT ÁRNYAIVAL MAGYARUL BESZÉLŐ SZOVJET FILM BEMUTATÓ: JANUÁR 30 ( Tudományos Fiqyelő mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm HffiiiKrHHiiiiiuiuniíniiuiiim’iiiniiiiiiiiiiimHniíiniEiiimiiiRiiiiffliiiíiii^iiiiiinnnnniiiiiiiigininminimiiiiiiiiniiiiiiimiuitiniRinnniRinnKifiiuimiiuniutinintiinnniiininiiiiiRnniiiittmnRim .(■■■■■■■■nnnmmmmmhmnhmmmm A tanulók történelmi alapfogalmainak pszichológiai vizsgálata Az iskolareform nagy lépést jelentett az egyes tantárgyak tanításában. Ezt jól érzékelhetjük, ha például arra gondolunk, hogy lényegesen csökkentette a tanulók túlterhelését, a tudomány korszerű eredményeivel frissítette fel a nemegyszer bizony elavult tananyagot és olyan tankönyveket hozott létre, amelyek már nem csupán az otthoni tanulás forrásai, hanem alapjai a tanórai munkának is. Az eredmények számbavétele és a jogos büszkeség mellett mégsem szabad elfelejteni, hogy a reform elsősorban köznapi pedagógiai tapasztalatok talaján született, s a legtöbb tantárgy tanításában még nem végezték el azokat a „mélyfúrásokat”, amelyek a tanítás tudományos színvonalú módszertani megalapozásához szükségesek. Így van ez a mai élet társadalmi és politikai megértése szempontjából oly fontos történelemtanításban is. Ezért az elsőszülöttet megillető érdeklődéssel és izgalommal veszi kezébe az olvasó dr. Hunyady György: A tanulók történelmi alapfogalmainak pszichológiai vizsgálata című könyvét (Tankönyvkiadó, 1968). A tehetséges fiatal szociálpszichológus szaktudományi szempontból is fontos, újszerű kutatásra vállalkozott. A felnőttek társadalmába belenövő, beletanuló gyermekek fejlődő társadalomképét tette vizsgálat tárgyává. A társadalom felfogásában alapvető szerepet játszó fogalmak életkoronkénti változásait kíséri nyomon. S ezzel a történelemtanításnak mindig alapvető problémája a konkrét tények és a belőlük leszűrt absztrakciók viszonya; az, hogy a különböző életkorú gyerekek a tényekből milyen mértékben és milyen módon képesek absztrahálni. A történelemtanítás célja a történelemszemlélet kialakítása; ez az absztrakció olyan alkalmazáskész belső „kelléktárát” jelenti, amely a múlt és jelen jelenségeit képes befogadni rendszerébe. A történelmi alapfogalmak vizsgálatához három tudomány érdeke is fűződik: a gyakorlati pedagógiáé és az általános társadalomtudományé — amely a tartalmas gondolkodásról, a világnézet elemeiről kívánhat tőle adalékokat. A szerző bizonyos mértékig mindháromnak eleget kíván tenni. Ezért vizsgálja a kérdést „a társadalmi fejlődés”, a „a társadalmi osztály” és a „nemzet” fogalmára szűkítve, de ugyanakkor mélységekbe menően. Ez a hármas cél azután meg is határozza a munka jellegét; nem módszertani kézikönyv, hanem a további tudományos kutatások és tantervek értékes előmunkálata. A történelmi megismerésben általában nem támaszkodhatunk a közvetlen érzékelésre, hiszen időben (s gyakran térben is) tőlünk messze történt cselekményekről van szó. Mégpedig olyan megtörtént dolgok ezek, amelyek emberek, embercsoportok között játszódtak le, tehát az objektív és a szubjektív okok szövevényes szálából következő bonyolult történések. A történelmi megismerés tehát nem lehet közvetlen, hanem csakis közvetett. A történelmi megismerés így mindig erősen fogalmi jellegű és rendkívül összetett. A nehezen áttekinthető anyagtömegben olyan szerepet játszanak a történelmi alapfogalmak, mint egy épülő nagy házban a vasbetonpillérek. Amennyiben valaki az épületet akarja megérteni, először a tartóoszlop-rendszert kell szemügyre vennie, ami majd eligazítja a tájékozódásban. Hunyady három alapfogalmat vizsgál, 25 általános és középiskolai osztály 800 tanulójának háromezernyi válaszát elemzi a pszichológiai tudomány legkorszerűbb eszközeivel és módszereivel. A felmérések divatjának korában sem ígér többet, mint amenynyire egy egzakt pedagógiaipszichológiai kísérlet joggal vállalkozhat. Nem országos átlageredményt kíván nyújtani, hanem finom elemzést a fogalom összetevőinek és mélységének életkori sajátosságairól. A vizsgálatnak külön érdekessége, hogy az általános iskolai ötödik osztálytól a gimnázium negyedik osztályáig valamennyi korosztályra kiterjed, olyan évfolyamokra is, amelyek ezeket a fogalmakat az előírt tananyagban még nem tanulták, viszont iskolánkívüli benyomásaik és ismereteik alapján lehet bizonyos elképzelésük róluk. Az vitatható, hogy a kísérletnek ez az oldala ideális-e, érdekességét azonban nem lehet kétségbe vonni. A társadalomtudományokkal kapcsolatban sokszor elmondják, különösen a természettudósok és a műszaki értelmiségiek, hogy nincsenek egzakt mérési módszereik, s így eredményeik is bizonytalanok. Ez a könyv mintha ennek a közkedvelt állításnak a cáfolata akarna lenni, kitűnik tudományos rendszerességével és egzakt módszerességével. A célok és a módszerek, valamint a vizsgálat körének pontos közlése után a szerző a fogalmak tömör marxista értelmezését nyújtja, maguknak a társadalmi jelenségeknek az elemzésével alapozza meg a tanulók fogalmainak leírását. Mindhárom fogalommal kapcsolatban utal arra, hogy milyen nehézségek támadhatnak a megismerés folyamán, s behatóan vizsgálja a tankönyveket, mint a tanulók megismerésének fontos feltételét. Ezután mindegyik történelmi kategória fejlődésmenetéről egy-egy összképet kapunk. Az 5. osztálytól a IV. gimnáziumig tekintik át a fejezetek a fogalmak alakulását a meghatározás módjának és összetevőinek legfőbb mutatói alapján. Ezt követi az általános és középiskolai osztályok konkrét fejlődési szintjeinek leírása, amelyet a tanulók jellegzetes meghatározásaiból hozott példák színeznek. A kötet zárófejezete azzal foglalkozik: hogyan függ össze a három történelmi fogalom fejlődése? egy-egy tanuló fogalmai milyen szemléleti típusról tanúskodnak? A legfőbb eredményeket úgy foglalhatjuk össze, hogy a „társadalmi osztály” fogalmát a tananyag szellemében határozzák meg a tanulók, kérdés viszont, hogy saját válaszaikat mind hiánytalanul értik-e? A „nemzet” értelmezése gyakran nem felel meg a marxista társadalomfelfogásnak, aminek részben a tanult anyag is oka lehet. A „társadalmi fejlődés” átfogó fogalmának kibontakozása pedig mintha elakadna a középiskolában, mivel a tankönyvek sem részesítik elég figyelemben. Az optimista színezetű, építő szándékú könyv nem leplezi a megoldásra váró problémákat, de hozzá is segít e problémák megoldásához. Három ilyen fontos alapfogalom vizsgálatáról egy több mint másfél száz oldalas könyv akkor is indokolt lenne, ha csupán pszichológiaitudományos alapkutatásként szolgálna. A szerző azonban ennél többre törekszik, s levonja a legáltalánosabb pedagógiai tanulságokat is. Természetesen egyetlen vizsgálat csak kezdetét jelentheti a történelmi fogalmi szintek életkoronkénti meghatározásainak és a pedagógiai tanulságok elemzésének. A pedagógiai tanulságok gyakorlati hasznosítása pedig az oktatásügyi szakemberek programjába tartozik. Dr. Szabolcs Ottó A neurotikusok világa A Medicina Könyvkiadó kiadásában jelent meg dr. Klimes Károly könyve „A neurotikusok világa". A mindennapi életben a leggyakrabban előforduló psychiatriai betegség a neurosis. Tünetei rendkívül változatosak, egyénenként más-más formában jelennek meg. A könyv első fejezeteiben a lélektani alapfogalmakkal és a neurosis elnevezés kialakulásával foglalkozik. Majd a betegség történetével. Érdekes a neurotikus egyén és a környezet viszonya, mely a társadalom szervezettségi fokától függően változik. Megállapításai szerint azokban az országokban, ahol széles körű társadalombiztosítás van, ott a neurotikusok száma lényegesen nagyobb. A könyv foglalkozik azokkal az okokkal, melyek a betegség kialakulásában szerepet játszhatnak, s ezt érdekes példák felsorolása követi. Igen bonyolult az a viszony, mely a neurotikus és az orvos között áll fenn. A neurotikus reakció meggyógyítható, ennek módszere a pszichoterápia, melynek alapja, mint ahogy a szerző úja, „magyarázó, segítő, értelmező nevelés”. Érdekes a könyv utószava is, amely azt elemzi, hogy nemcsak korunk betegsége a neurosis, mert minden korban előfordult, (Cromwell Olivér, Július Caesar, Napóleon stb.), de talán még ennél is fontosabb az a tény, hogy a betegség megelőzhető, ha a különböző képességű egyének a társadalom aktív tagjának tekintik magukat, s a társadalom is számol az egyén egyedi tulajdonságaival. M. CS. G. IRENAUS EIBL-EIBESFELDT Az ezer atoll világa A több mint kétezer apró szigetből álló Maldive-lágercsoport smaragdzöld láncként emelkedik ki az Indiai-óceánból. A szigetek egy-egy korall- szirten alakultak ki, s alig két-három méterrel emelkednek a vízszint fölé. Az ilyen korallképződményt nevezik atollnak; temérdek van belőlük a trópusi tengerekben. Az ezer atoll világa című könyv szerzője állatpszichológus, és elsősorban a korallszirtek közt élő halak viselkedését tanulmányozta. Egy nyolctagú expedíció tagjaként" könnyűbúvár felszereléssel merült alá a tenger mélyére, így figyelte meg a szirthalak magatartását különböző helyzetekben, s olyan elbűvölő életterülettel ismerteti meg olvasóit, amely ez ideig csaknem teljesen ismeretlen volt. Könyve érdekesen építi egybe a kalandos expedíció élményeit a földrajzi és néprajzi megfigyelésekkel, hiszen a tudományos kutatómunka közben alkalma nyílt betekintésre a túlnyomórészt szingalézek lakta nagyobb korallszigetek életébe is. A könyv különleges vonzereje az a sok szép színes felvétel, amely természetisen mutatja be a koralltengerek élővilágát, a tarka papagájhalakat, a csőlakó angolnákat, a botszerű trombitahalakat, az ezüstszínű tüskésmakrélákat a bohócosan tarka íjhalakat, a sötét tekintetű fűrészes sügéreket, a narancsszín ajakhalakat, s a trópusi tenger többi gyönyörű lakóit, melyek a vörösbarna korallzátonyok közt rajokban, seregekben sürögnek-forognak, rabolnak, támadnak, táplálkoznak s táplálékul szolgálnak a vizek tintákért mélységében. (Gondolat.) KIS HELYET FOGLAL, A SZOBA DÍSZE, A VARIA-BÚTORHOZ IS ILLŐ DIAKÍRÓASZTAL KAPHATÓ AZ ALÁBBI ÁPISZ-BOLTOKBAN: V., Kossuth Lajos utca 2. V. Tanács körút 28. X., Körösi Csoma Sándor út 8. XXI., Rákóczi út 118. VIII., József körút 11.