Magyar Nemzet, 1969. július (25. évfolyam, 150-176. szám)

1969-07-01 / 150. szám

4 A mai csehszlovák képzőművészet kiállítása a Műcsarnokban önarckép ez a kiállítás — a mai csehszlovák művészet portréja néz ránk róla. Voná­sai persze elnagyoltak, a ki­sebb „ráncok” — a kevésbé fontos részletek, természete­sen — hiányoznak belőle. A színkép azonban, amely benne megjelenik — legalábbis nagy­jából — teljes és minden bi­zonnyal hiteles. Igaz ugyan, az egyes tendenciákra, törekvé­sekre és stílusokra — a Ceseh­­szlovák Kultúra, illetve a bu­dapesti Csehszlovák Klub ala­pos munkával megrendezett tárlatai alapján — esetleg tudnánk más példákat, a kör­képből ezúttal kihagyott élet­műveket is idézni, de ennek megítélése nem lehet a mi feladatunk. Helyesebben já­runk el, ha elfogulatlanul szemlélve a mai csehszlovák művészet bemutatkozását, rá­bízzuk magunkat rendezőinek — miden bizonnyal helyes — ítélőképességére, s az általuk, magukról kialakított képet be­lülről, saját gondolatkörébe helyezkedve kíséreljük meg fölmérni és értékelni. Az áttekintést a festészettel kell kezdenünk, mert ez a műfaj vonultatja fel a legna­gyobb erőket, s tükrözi — a tárlat tanulsága szerint — a legprecízebben a csehszlovák művészet útját és eredmé­nyeit. Csehszlovákia modern fes­tészetének története bizonyos mértékig hasonló a mienkhez. Modern törekvései a század­­forduló táján jutottak először szóhoz a Nyolcak (ismét ér­dekes hasonlóság!) és a Kép­zőművészek csoportja révén. Nyelvüket ekkor az expresz­­szionizmus, majd — a világ­háború után megszületett ön­álló csehszlovák állam koráig nyúló hatással — a kubizmus alakította, befolyásolta. Ké­sőbb, a fasizmus előretörésé­vel párhuzamosan, a történel­mi események előképeként, majd tükrözőjeként a szürrea­lizmus jutott szóhoz, elsősor­ban J. Capek, E. Filia, J. Lauda és K. Dvorák politikai töltéssel vibráló­­művészete ré­vén. A felszabadulás élménye, majd a szocialista művészet normáinak tisztázása új len­dületet adott a csehszlovák képzőművészetnek, kialakítva mai arcát, az értőn továbbfej­lesztett hagyományok és a merész újítások egymást tá­mogatva nyújtanak eszközöket a mesterek számára, az új tar­talmak, mai gondolatok kife­jezéséhez. A szürrealizmus vívmányait és hagyományait elsősorban Josef Jira és Jim­ John idézi fel festményeinek formanyel­vén. Képeik tartalmi tenden­ciái már természetesen nem olyan zaklatottak, mint a vi­lágháború előtt élt első szür­reálisa nemzedéké — hiszen műveik más kort tükröznek —; náluk már a líra, a világ felfedezésének öröme váltja fel a drámák szaggatott hang­jait. Jíra szimbólumokban be­szélő, lágy foltokkal kompo­nált festményei a táj és az idő élményeit mutatják fel (őszi táj, Húsvét, ősi szimbólum), Jiri John pedig a természet metafizikusan kiemelt tár­gyait állítja elénk (Kristályok, Csepp, Ásványok). Franttisek Kupka orfizmus­­nak nevezett, zenei harmó­niákkal rokon ritmusú stílu­sát Milán Laluha folytatja fél­figurális, égő, tiszta színekkel épített dinamikus művein (Pi­ros táj, Kompozíció, Éjszaka). Az „absztrakt” stílusok műve­lői közül Bohdan Kopecky a realitásból, a külszíni fejtések sebeivel szabdalt bányavidék arcából meríti kompozícióinak ritmusát (Külszíni fejtés, Táj a külszíni fejtésnél, A forma eszmélése), Mikulás Medek pedig a szimbólumok erejével fogalmazza mondanivalóit (Al­vó nő, Januári sápadtság). A csehszlovák szobrászok a festőknél sokkal kevésbé tá­maszkodnak hazai művésze­tük hagyományaira, s köréből — mint Vladimír Preclik plasztikái, a Nagy ékszerdo­boz, az Orchestrion II., és a Provencei városok mutatják — leginkább a népi fafaragó művészet dús felületekkel operáló alkotásait építették be formavilágukba. A képzőmű­vészet nemzetközi áramaihoz kapcsolódó szobrászok közül Josef Jankovic látszik a leg­érettebb, legtudatosabb mű­vésznek. Ő a Pop-art közvet­len nyelvét választotta súlyos etikai tartalmú mondanivalói­nak kifejtésére. Munkái közül a Tanúság című sorozat egy darabját mutatja be a kiállí­táson (de hogy szobrászata milyen drámai hatású monu­mentalitásra képes, még pon­tosabban lemérhetjük Besz­tercebányán felállított új mártíremlékművén, amelyet itt, Budapesten a Képzőművé­szeti Kivitelező Vállalat mű­helyében öntöttek bronzba). A grafikusok lapjain első­sorban a technikák és a for­málás biztonsága tűnik fel: Albin Brunovsky litográfiáin a végletekig finomított motí­vumok áradása; Marie Filip­­pová rézkarcain a japán mű­vészet finomságára emlékez­tető lágy lendülettel hullámzó vonalak és formák szépsége; Jiri Hadlac fametszetein a kompozíció ereje; Kucerová lapjain pedig a perforációs technika biztos kezű alkalma­zása. Horváth György EM­RE MINDEN ESTE FÉL 11-KOR (SZÜNNAP NINCS) ÚJ MŰSOR MI EBBŐL A TANULSÁG? 2 RÉSZES VARIETÉ SHOW FELLÉPNEK: ERDŐDY KÁLMÁN BUSS GYULA TÁTRAI MARIANN TARKÁNYI TAMARA RÓZSAHEGYI MARIKA Bánhidi táncduett * 2 Bárányos * Zsiga majom Bocskay Gyula * Czeglédi László­né Eszéky Csilla Debreczy nővérek Konferál: KORNAI MARIANN Zene: KRUZA QUINTETT bolgár cigaretta napok Minden szerdán a belépőjegyhez egy cso­mag Plovdiv cigarettát ajándékozunk. — A műsor szünetében: ajándéksorsolás : ASZTALFOG­LALÁS: SERVICE: V., KÍGYÓ UTCA 4—6 Telefon: 38—91—38 JSHW.v­ ifi­ • Ma^ar Nemzet - Kedd, 1963. július 1. A RÁDIÓ mellett Í~Z r~n A Nevető Klasz-I K­arnyóne­­­szi­kusok soro­zatában Csokonai Vitéz Mi­hály vígjátékénak rádióválto­zatát mutatta be a Rádiószín­ház. Csokonai vaskos, gyakran elképesztően modern vegyíté­­sű „tragikus bohózatát” aligha kell bővebben jellemezni: az élete reménytelenségében ful­ladozó Csokonai legkirobba­­nóbb kedvű teljesítménye ez, egyik mindmáig kevéssé gyü­­mölcsöztetett darabja színiiro­dalmunknak. Kétségtelen elismerést érde­mel, hogy a Rádiószínház mű­sorára tűzte, a legnépesebb színházi közönség elé bocsát­va, ezt a kis remekművet. Mégsem tudtam örülni ennek az előadásnak, mert koncent­ráltan képviselt egy játékstí­lust, mely kizárólag régi ma­gyar vígjátékok megszólalta­tására él és virul mindmáig. Ez a stílus titkos életet él va­lahol színészeink és rendezőink tudatalattijában, semmilyen más alkalommal nem bukkan elő — de bármely régi ma­gyar vígjáték hívószavára egy­szerre a legkitűnőbb és leg­jobb ízlésű színészekről is ki­derül, hogy a spirituszban őr­zött, semmiféle muzeális ér­tékkel nem bíró játékelemek az ő kelléktárukból sem hiá­nyoznak. Ennek a stílusnak az aranyszabályai a következők: minél rikítóbb színekkel való karakterábrázolás (ami egyér­telműen tudatja a közönséggel, hogy az író vérszegény figurá­ja csak az erőteljes színészi vérátömlesztéstől vált életké­pessé), az eredeti komikum megfejelése sok vastagon ada­golt privátkomikummal (ami szintén a lesajnált írói anyag feldúsítására hivatott), és a si­­pító-nyávogó-vinnyogó, de föl­tétlenül és elsősorban termé­szetellenes hanghordozás (ami végképp megakadályozza a hallgatót, hogy a régi szöveg­ből kihallja a mai felhango­kat). Fel sem sorolom a sok ki­tűnő művész nevét, akik szín­művészetünk rossz feltételes reflexeire hallgattak csupán e tarka-barka, agyonrikácsolt Csokonai-bohózat megszólalta­tásakor.­­Két riportműsor, fiatalokról Az egyik Molnár Tamás Gyer­mekszerelem című összeállítá­sa. Modorosság és affektáció nélkül helyezte egymás mellé kamaszfiatalok vallomásait a párkeresés lassan, szemérme­sen bontakozó eseményeiről. Megrendítő volt ezeknek a szövegeknek a tiszta egyszerű­sége, mint egy vers, mely az ember legősibb, legmélyebb ré­tegeinek mozgását fogalmazza meg. Külön elismerésre méltó a riporter finom lélektani ér­zéke, tapintata, ahogy a gye­rekek megnyilatkozásait elő­csalogatta, és a mértéktartás, hogy minden különösebb körí­tés nélkül nyújtotta át ezeket a vallomásokat. Nagyon nem tetszett viszont az Ifjúsági Rádió „Budapestet szépnek találtam” című doku­mentumműsora. Szereplők: négy kisiklott életű falusi fia­tal, akik Budapestre jöttek szerencsét próbálni. Ez az ösz­­szeállítás tipikus példája volt annak, mennyire nem lehet egy divatos műsorforma sab­lonjaival meggyőző, hiteles műsort készíteni. Sok kitűnő dokumentumműsort hallottam az utóbbi években, melyeket formálisan ugyanilyen nyomo­zó módszerrel készítettek. Ad­va van egy riportalany, akivel valami történik: múltját és je­lenét kibogozva a riporter sor­ra felkeresi életének színhe­lyeit, a szülői házat, munkahe­lyet stb. é­s a kialakult kép­ből (de drámai képből!) le­vonja a konzekvenciákat. Itt ugyanezzel a módszerrel talál­kozhattunk, csak éppen a nyo­mozó szenvedélyt, a riporteri ökonómiát hiányoltuk, a meg­annyi kellőképpen meg nem vágott magnószalag, töménte­len közhely, százszor hallott aranyigazság közepette. Görgey Gábor NAPLÓ 1 Július: A leningrádi Ermitázs fran­cia mesterműveiből nyílik meg kiállítás július 5-én a Szépművészeti Múzeumban. Megnyitó beszédet mond dr. Polinszky Károly művelődés­ügyi miniszterhelyettes. A III. Budapesti Bartók Szemináriumot július 22-e és augusztus 6-a között rendezik meg a Zeneakadémián. Több mint ötven külföldi részvevő­re számítanak. A hegedűtan­­szak vezetésére ez idén is vál­lalkozott a Belgiumban élő ki­váló művész, Gertler Endre. A zongorakurzus tanárai: Kado­sa Pál, Sólymos Péter és Zempléni Kornél. A vonósné­gyes tanfolyamot Tátrai Vil­mos vezeti.­ Az Oak Park­ River Forest nevű amerikai zenekar, John S. Driggs vezényletével, hang­versenyt ad szerdán este 8-kor a Halászbástyán. A műsorban Brahms Akadémiai ünnepi nyi­tánya, Csajkovszkij D-dúr he­gedűversenye, Bach III. (D- dúr) Szvitje és Respighi: Ró­ma fenyői című szimfonikus költeménye szerepel. Közre­működik Dávid Hildner hege­dűművész. t£­ A Csárdáskirálynőt mutatja be Triesztben augusztus végén a Fővárosi Operettszínház tár­sulata. A Nemzeti Színház együttese ősz elején Jugoszlá­viába, az Állami Bábszínház Csehszlovákiába, a békéscsa­bai Jókai Színház társulata Aradra utazik. Októberben Budapestre látogat a szófiai Szatíra Színház, majd a Szó­fiai Központi Bábszínház tár­sulata mutatkozik be a ma­gyar közönségnek. Most tár­gyalnak a Vígszínház és a po­zsonyi Drámai Színház őszi vendégjáték cseréjéről. A kö­zeljövőben valószínűleg a prá­gai Fekete Színház is előadá­­sokat tart Budapesten. Viktória Jagling szovjet mű­vésznek ítélték az első díjat a firenzei nemzetközi hegedű­­versenyen. A művész a 2400 dolláros díjjal arra is jogot nyert, hogy az 1969—70. évi idényben fellépjen a firenzei szimfonikus zenekarban. Kisfaludi Stróbl Zsigmond köszöntése L­egnépszerűbb mesterünk, Kisfaludi Stróbl Zsigmond, ma tölti be 85. életévét. Tevé­kenysége, életműve itthon és határainkon túl közismert, szá­­montartott, érdekes egyénisé­gét, munkásságát megbecsülés övezi. Részvétele a közügyek­ben éppúgy hozzátartozik éle­téhez, mint mindennapi műter­mi munkája. Furceva asszony meghívásá­ra néhány napja orvosnő uno­kája kíséretében Moszkvába utazott. Örömmel tett eleget a meghívásnak; sok barátja, tisztelője várja a Szovjetunió­ban. S várják a Puskin Mú­zeumban levő szobrai, meg a köztéren álló íjász és a Petőfi. Moszkvai programjáról ér­deklődve elhárította a kérdést. Nincs tudomása róla, mit ké­szítettek elő vendéglátói. Csak egyet tud. — Sok-sok éven át, ha csak lehettem, felkerestem a zseniá­lis Vera Muhinát, aki szob­rásznak éppoly nagy volt, mint embernek. Egy napon születtünk, ő nálam öt évvel később. Első utam az ő sírjához fog vezetni. -1937- ben a párizsi világkiállításon láttam a szovjet pavilon orom­zatára helyezett kétalakos kompozícióját, ezt a lendületes, kifejező, realista alkotást. Az egész világ derült akkor a francia szellem csinyjén, amiért a szovjet és a német pavilon helyét úgy jelölték ki, hogy farkasszemet nézzenek egymással. Muhina asszony ragyogó munkája éppúgy le­hengerelte akkor vizaviját, mint később a fasizmust a Vö­rös Hadsereg. — Számomra, aki fölött las­san eljár az idő, felemelő Ve­ra Muhinára még gondolni emlékezni is. Mert „nem hal meg az, ki milliókra költi dús élte kincsét, ámbár ...” Mi őszinte szívvel kívánjuk, hogy nagyrabecsült mesterünk minél tovább költse dús élte kincseit a művészeteket szere­tő milliókra! .. . . (a. m.) SZÍNHÁZAK MAI MŰSORA Állam) Operafula: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola operasza­kos hallgatóinak vizsgaelőadása (71 ) Ligeti óriás Sátorcirkusz: Moszkvai Jégcirkusz (8). Vendég a Bohéméletben és a Lammermooriban GIACOMO ARAGALL az operaszezon utolsó hetében a Lammermoori Lucia Edgárját és a Bohémélet Rodolphe-ját énekelte az Erkel Színházban. Szemmel láthatólag nem jó diszpozícióban, megviselt hang­állapotban, betegen vállalko­zott fellépéseire — talán ke­vesebbet kockáztatott volna, ha ezúttal lemondja, s későb­bi alkalomra halasztja szerep­léseit. A magas hangok fény­telen, érdes színén, megerőlte­­tettségén, az intonálás Aragall-nál szokatlan bizonytalanságán észrevehető volt a különbség a fiatal spanyol tenorista eddigi — oly könnyed és fölényes — teljesítményeivel szemben. Mindennek ellenére, a képes­ségek kiválóságát, a tehetség elsőrendűségét most sem fed­te el a pillanatnyi halványabb forma. Minden énekesnek adódhat­nak válságos órái, amikor nem tökéletesen ura a torkában le­vő, olyannyira érzékeny em­beri „hangszernek”; minden énekes hírnevét, presztízsét vi­szi vásárra, mikor esténként színpadra vagy pódiumra lép. A diszpozíció ingadozásait azonban nem lehet az alap­­adottságok megítélésével össze­téveszteni. A művész rangján, kvalitásain múlik, hogyan áll­ja meg a helyét éppen ilyen­kor: mit tud cserébe adni a halványabb hangdiszpozícióért, mennyit tud megmutatni kul­túrájából, mesterségbeli tudá­sából, fegyelmezettségéből, mennyit tud átmenteni a pro­dukcióba alapvető képességei­ből. Aragali ezúttal nemcsak művészi önfegyelemből, a helytállás becsületéből vizsgá­zott elismerésre méltóan; a Bohémélet­ben, a L­ammerowen Luciában az indiszpozíció te­hertétele mellett is érvényre tudta juttatni képességeinek kitűnőségét, folyékony dallam­­készségét, frázisainak elegan­ciáját, remek muzikalitását — sőt, fiatalos, férfias lírai tenor­jának olvadó szépségét is. Si­kere ilyen körülmények kö­zött is, úgy láttuk, spontán és megérdemelt siker volt, nem pusztán a rokonszenv vagy együttérzés megnyilvánulása. Méltán: Aragali kitűnő mű­vész és kitűnő énekes — re­méljük az is marad. Visszavár­juk. Aki különben kiváló produk­ció élvezetéért váltott jegyet az Erkel Színházba, a Lammer­­moori Lucia előadásán Agay Karola Lucia­ alakításának is jogos örömmel tapsolhatott. Ugrásszerű fejlődés vezet Agay Karola Luciájának ehhez az „olasz verziójához”, a köze­li múlthoz képest is — sok te­kintetben az alakítás revízió­ját, újraértékelését jelenti; technikai erények mellett a stílus finomodását, a kifejezés gazdagodását; s ebben nyilván a külföldi fellépés művészi fe­lelőssége is szerepet játszha­tott. Gazdagodni látszik Lu­kács Ervin karmesteri tolmá­csolása is, színességben, a hangzás igényességében, stílus­­hű megfogalmazásban. A Bohéméletben meg ép­penséggel az előadás egyik gyújtópontja volt a karmeste­ri produkció. Ferencsik János arról győzött meg mindnyá­junkat, hogyan tud szinte új­jávarázsolni, frissítő injekció­val megélénkíteni egy sok-sok­éves előadást a jelentékeny egyéniség megjelenése a kar­mesteri emelvényen; mennyi fényt, szép hangzást és lendü­letet, mennyi drámai jelentő­séget és zenei hangsúlyt tud felszínre hozni egy repertoár­előadás pillanatnyi adottságai között is. Házy Erzsébet, Vá­mos Ágnes, Bende Zsolt, Vár­helyi Endre, a remek hangu­latban éneklő és játszó Melis György adta a vendégművész mellett a Bohémélet együtte­sét. Kovács János GIACOMO ARAGALL (Rózsahegyi György rajza) PÁLYÁZATI FELHÍVÁS A ROZMARING TSZ hazai és külföldi kiállításokon díja­kat nyert virágai közkedveltek. Termelőszövetkezetünket és termékeinket ezért emblémával kívánjuk ellátni. A ROZMARING ING. ÉS KERTÉSZETI TSZ Budapest, XII., Zugligeti út 58. PÁLYÁZATOT HIRDET EMBLÉMA TERVEZÉSÉRE A ROZMARING feliratú embléma rajza olyan legyen, amely könnyen megmarad az emlékezetben és kifejezi, hogy a szövetkezet virágtermesztéssel foglalkozik. A pályamű megvásárlását is magában foglaló I. díj 5000.— Ft II. díj 3000.— Ft II. díj 2000.— Ft A jeligés pályázathoz mellékelni kell — jeligével ellátott — lezárt borítékban a pályázó nevét és címét. A pályázatokat postán Rozmaring Tsz. Bp. XII., Zugligeti út 58. címre kell küldeni, vagy alábbi boltjaink átvételi elismervény ellenében átveszik: II. ker., Mártírok útja 38/a. V. ker. Veres Pálné utca 10. VIII. ker., József körút 16. XII. ker., Ugocsa u. Böszörményi út sarok. A PÁLYÁZATOK BEÉRKEZÉSÉNEK HATÁRIDEJE: 1969. JÚLIUS 31. A legjobb pályamunkákat a Veres Pálné utcai virág­üzletünkben kiállítjuk 1969. AUGUSZTUS 16-TÓL 20-IG Csak a díjazott, munkák borítékjait bontjuk fel, így a nem díjazott pályázatokat nem tudjuk visszaküldeni. Ezek a kiállítás után a Veres Pálné utcai üzletünkben átvehetők ROZMARING MG. ÉS KERTÉSZETI TSZ. Budapest, XII., Zugligeti út 58. Telefon: 164—078, 364—985, 164—225, 365—306

Next