Magyar Nemzet, 1969. szeptember (25. évfolyam, 203-227. szám)

1969-09-14 / 214. szám

Vmtrtmp, tML ssepiení bar f4- A népköltészet szerepe a mai társadalomban Két nemzetközi összejövetel tanulságai Bukarestben találkoztak a népköltészettel, népi díszítő­művészettel, tánccal foglalko­zó tudósok, művészek augusz­tus 25 és szeptember 4 között. Két összejövetel színhelye volt ebben az időben Bukarest, ezek közül az első a népmese­­kutatók nemzetközi társaságá­nak (International Society for Folk-Narrative Research) ötö­dik tudományos kongresszusa volt. A második találkozó ke­rete fesztivál volt, melyen népi tánccsoportok vetélked­tek, kiállítások gyönyörköd­tették a látogatókat, és ezt is tudományos ülésszak követte, melynek védnökségét a SIEF (Société Internationale d’Eth­­nologie et de Folklóre) vál­lalta. A népművészet, a kollektív jellegű népi alkotások, a folk­lór felé való fordulás nap­jaink egyik fontos kultúrpoli­tikai tényezője. A kelet-euró­pai népeknél ez a folyamat a XIX. század óta változatlanul tart, ugyanis a sajátos törté­nelmi-társadalmi fejlődés kö­vetkeztében a múlt században e népeknél a Városi kultúra fejletlenebb volt, mint Nyu­gaton, viszont még gazdag, élő népművészetük, költészetük volt. Nemcsak a mi klassziku­saink: Petőfi Sándor, Arany János, Bartók Béla, Kodály Zoltán, népies íróink, leg­kitűnőbb művészeink, film­alkotóink kerestek — és ke­resnek — ihletést a nép művé­szetében, költészetében, hanem a hasonló ,sorsú szomszédos népek művészei is újra meg újra e „tiszta far­vákból” merí­tettek. Hasonló folyamat ismétlődik meg ma Európán kívül, sok afrikai, ázsiai népnél, melyek saját ősi népköltészetükből ki­indulva teremtik meg nemzeti irodalmuk új formáit Más októl indíttatva fordul­nak a kollektív népi alkotások felé a nyugati kultúrpolitiku­­sok, művészek. Az egyik ok a tömegigényt kielégítő könyv­kiadás és a szórakoztató ipar riasztó nívótlansága, sekélyes­sége. (Itt említjük meg azt a Bukarestben bemutatott, szel­lemes televíziós kisfilmet, mely a ponyvairodalmat és a nép­­költészetet " hasonlítja össze, rámutatva bizonyos egyezések­re, de ugyanakkor hangsúlyoz­va a népköltészet tartalmi-for­mai értékeit, szemben 3 pony­va, a giccs silányságával.) A másik — és ennél sokkal jelentősebb ok: a nyugati mű­vészetben, költészetben általá­ban jelentkező tünet, a művé­szeteknek oly mértékű elsza­kadása a néptől és egyben tö­megalapjának oly mértékű le­szűkülése, mely a művészetek jövőjéért aggódó művelődés­­politikusok, művészek figyel­mét újra kényszerítő erővel a közösségi, népi alkotások felé irányítja. (A tudatos útkeresés mellett részben hasonló törek­vések spontán megnyilvánulá­sának tartom az öntevékeny ifjúsági zenekarok páratlan si­kerét is, melyek nemcsak kol­lektív zenei élményt nyújtanak előadóknak és hallgatóknak, hanem, nemegyszer éppen népi tradíciókra építve — akár a folklórnak — közösségterem­tő szerepük is van.) Ezek a gondolatok igen vi­lágosan hangzottak el a fesz­tivált követő tudományos ülés­szakon, melynek címe is ez volt: A népi alkotások a mai világban. Ugyanezek a gondolatok, ha más formában is, de hangot kaptak az International Socie­ty for Folk-Narrative Rese­arch kongresszusán is. Amíg a régebbi kongresszusok in­kább a múlt felé fordultak, a történeti-filozófiai, komparati­­v­ista, motívumkutató felolva­sások voltak túlsúlyban, addig most más súlyponti kérdések alakultak ki. Az elméleti előadások egy része műfaji, strukturális és morfológiai kérdésekkel fog­lalkozott. Lévi-Strauss és má­sok strukturalista irányú et­nológiai vizsgálati módszeré­nek hívei is és ellenzői is van­nak a folkloristák között. Egy azonban bizonyos: a tudomá­nyos folklórkutatás a struktu­ralista vizsgálatot figyelmen kívül nem hagyhatja, s így vagy úgy, de állást kell foglal­nia. S valóban az elméleti elő­adások ezúttal néhány igen lé­nyeges esztétikai és strukturá­lis problémát vetettek fel. Ide tartozott a finn L. Honko pro­fesszornak, a szovjet Mele­­tinszkij professzornak, a kong­resszus házigazdájának, Pop bukaresti professzornak, a ka­liforniai Dundes professzor­nak, s a fiatalabb generáció sok képviselőjének, például a norvég Atvernek s a magyar Voigt Vilmosnak előadása. A másik fő kérdéscsoport, mely egyúttal a kongresszus „hivatalos” főtémája volt, is­mét a mához vezetett: a népi humorhoz, a tréfás műfajok­hoz, tréfákhoz, anekdotáikhoz, rátótiádákhoz, s a vicchez, te­hát olyan kollektív prózai mű­fajokhoz, melyek ma is élnek, s előreláthatólag még sokáig élni is fognak. E műfajok ter­mészetesen más funkciót töl­tenek be, más esztétikai igény­nyel lépnek fel, mint az euró­pai népek múltjának és fél­múltjának „rangos” népkölté­szeti műfajai, például a mítosz, a hősének, de hozzá­tartoznak mai életünkhöz, a tömegek nézetét, ítéletét feje­zik ki. A népi humorral fog­lalkozó előadások közt említ­hetjük az amerikai Utley pro­fesszor előadását, aki Chaucer, Boccaccio humoros történetei­nek népi továbbélésével fog­lalkozott; a freiburgi Röhrich professzornak, a lagosi Baba­­lola professzornak, a rostocki akadémiai intézet munkatársá­nak, Neumannak, továbbá a kolozsvári akadémiai folklór intézet munkatársainak: Fara­gó Józsefnek és Vőö Gabriel­lának (magyar tárgyú) előadá­sait. Természetesen a két fő té­mán kívül sok más tárgykör­ből is hallottunk előadást. Ranke professzor például a prózai műfajok törvényszerű­ségeiről, a svájci Lüthi pro­fesszor a „paradoxon” népköl­tészeti szerepéről beszélt. Sok szó esett most is a készülő nemzeti mondakatalógusokról, egyes mondatípusokról, a tör­ténelmi és mitikus mondákról és a „klasszikusnak” számító komparativista mesekutatást éppúgy érdekes felolvasások képviselték, mint a mesemon­dó egyéniségekkel foglalkozó — hazánkban különösen je­lentős — irányzatot. Érdekes ráadásként a Bukarestben tar­tózkodó L. Krader professzor a csukcsok népköltészetéről tartott összefoglaló ismertetést. A társaság közgyűlése kö­vette az előadásokat. Elnökül ismét a­­társaság alapítóját, Kurt Ranke göttingeni pro­fesszort választották meg. Ez­után a világ minden részéből összegyűlt folkloristák világré­szenként alelnököket válasz­tottak és ez alkalomból ismét Ortutay Gyula akadémikust választották meg Európa mese­­kutatói képviselőjének. Ugyan­csak határozatot hozott a kongresszus, hogy legközeleb­bi kongresszusát öt év múlva Helsinkiben tartja majd. Hazai kutatóink, művészeink a fesztiválon is sikert arattak. A Debrecen népi tánccsoport­nak a vetélkedőn elért szép helyezéséről már napilapjaink beszámoltak. Igen jó vissz­hangja volt a fesztivált követő tudományos ülésszakon a Nép­rajzi Múzeumot képviselő Hofer Tamás előadásának. Még néhány szót a Buka­restben bemutatott néprajzi dokur­entumfilmekről. Ezen a téren, sajnos, mi eléggé lema­radtunk. Hazai filmgyártásunk művészi folklór-motívumokat ugyan bőven illeszt a magyar játékfilmekbe, de idegenkedik Hiteles dokumentumfilmek gyártásától. A Bukarestben bemutatott néprajzi kisfilm­ek mindenkit meggyőzhettek: „hi­teles” filmeket is lehet úgy ké­szíteni, hogy a közönségnek művészi élményt nyújtsanak, s egyúttal a kelet-európai né­pek életének sajátos és most már gyorsan tűnő jellegzetes­ségeit is rögzítsék az utókor számára. Értesülésük szerint a nép­­művészeti fesztivált is megis­métlik a következő években Bukarestben. Dömötör Tekla KERTÉSZETI NAGYÜZEMEK! EXPORT SZÁLLÍTÁSRA LEKÖT VÁGOTT VIRÁGOT, VÁGOTT ZÖLDET, DÍSZFAISKOLAI CIKKEKET, RÓZSATÖ­VEKET, SZÁRAZ VIRÁGOKAT, VIRÁGZÓ ÉS ZÖLD CSEREPES NÖVÉNYEKET A HUNGAROFLOR DÍSZNÖVÉNY EXPORT-IMPORT ÉRTÉKESÍTŐ IRODA Kérjük ajánlatával fajta és ár megjelölésével keresse fel irodánkat Címünk: BUDAPEST, II. NAPRAFORGÓ UTCA ! TELEFON: 365—998 Magyar Nemzet Egy nemzetközi szerződés előnyei Egyéves előkészítő munka eredményeként kötött keret­­szerződést az Országos Műsza­ki Könyvtár és Doku­mentációs Központ külke­reskedelmi részlegei a Tech­­noinform az UNIDO-val Az UNIDO az ENSZ-nek az a szer­vezete, amely az úgynevezett harmadik világ fejlődő orszá­gainak iparfejlesztését, támo­gatását tartja feladatának. A műszaki-gazdasági segítség­­nyújtás elengedhetetlen része, hogy a fejlődő országok kuta­tói, szakemberei részére előze­tes információs anyagokat sze­rezzen be. Meg kell ismertet­nie ezeknek az országoknak a szakembereit a legfejlettebb technikával, általános és rész­letes képet is adnia a műsza­ki tudományok, a közgazdaság legújabb eredményeiről, s ak­tuális helyzetéről. De míg valaha a latin, a tudomá­nyok és tudósok univerzális, klasszikus nyelve lehetővé tet­te, hogy a tudósok, kutatók, feltalálók, túltegyék magukat a nyelvi nehézségeken, napjaink­ban — amely a gyorsuló idő kora is — lehetetlenné vált számukra, hogy akárcsak saját szakterületükön is, egyáltalán nyomon követ­hessék a különböző orszá­gokban, különféle nyelveken megjelenő tudományos ered­mények közlését, publikációit. Hiszen napjainkban a műsza­ki-tudományos irodalom éven­ként több mint 60 millió oldalt tesz ki,­és például 1968-ban csak a speciálisan kémiai vo­natkozású cikkek száma is meghaladta a 200 ezret Nos, az UNIDO ezért az egyes ENSZ-tagállamok — elis­mert tudós-, szakembergárdá­val együttműködő — tekintélyes intézményeivel szerződést köt Ennek értelmében ez a szak­embergárda úgynevezett gyors irodalomkutatást is végez, és nemcsak lefordítja az UNIDO által kívánt témákra vonatko­zó anyagokat hanem megadja ezek leglényegesebb tudomá­nyos, műszaki, gazdasági para­métereit is. Szelektálja az egyes témákra vonatkozó ren­geteg információs anyagot és összeállításokat is készít. Nagy múl­tú in­tézményünk, a nyolcvanesztendős Országos Műszaki Könyvtár és Doku­mentációs Központ, valamint szakembereink újabb nemzet­közi elismerését is jelenti az UNIDO-val kötött szerződés. Részt veszünk egy nemzetközi munkamegosztásban, amellett, hogy jó üzletet is remélhetünk tőle. Olyan üzletet, amely nem­csak dollárt hoz, nemcsak szak­embereink jó hírét öregbíti a nagyvilágban. Műszaki-gazda­sági életünkben belső hasznot is jelent. Hiszen például egy­­egy megrendelt komplex téma összeállítására, elemző értéke­lésére összegyűlt mérnökök, kutatók, közgazdászok, gazda­sági szakemberek találkozása, megbeszélése ösztönző és gyü­mölcsöző lehet belső problé­máink megoldására, fejlődé­sünk elősegítésére. (csm) ISMÉT OTP-HITELRF, JA , A 250—350 kcm-es MOTORKERÉKPÁR luxus kivitelben VI., Liszt Ferenc tér 2. VI., Lenin körút 99. VII., Thököly út 7. 9 „Jogszerű erk­ölcstelenség” Bármilyen mulatságosak is a történet egyes részletei, engem mindig felháborít, ha tréfálkozva, anekdotázva be­szélnek házasság felbomlásá­ról. Az a — tapasztalaton ala­puló — meggyőződésem ugyan­is, amelyet számos bontóper figyelemmel kíséréséből sze­reztem, hogy minden válás mögött emberi tragédia rejlik, még akkor is, ha békésen — ahogy mondani szokás, „közös megegyezéssel” — mondatják ki a felek a bíróval házasságuk halálos ítéletét. A legtöbbször a válóperes ítélet nemcsak egy nő és egy férfi szerencsétlen tévedésének, egymásból kiáb­rándításának hivatalos meg­állapítása, életük egy jelentős fejezetének legkevésbé sem vi­dám lezárása, hanem olykor mindkettőjük, olykor csak va­lamelyikük további keserű sorsának forrása. Sajnos, ez a forrás nemegyszer kiapadha­­tatlannak bizonyul, éspedig — mint rövidesen látni fogjuk — olyankor is, amikor ez távol­ról sem szükségszerű. Az „eset” tömören így fog­lalható össze. Az asszony, meg­elégelve férje folytonos kima­­radozásait, dorbézolásait és durvaságait, elhatározta, hogy elválik tőle. A férfi beleegye­zett, s megállapodtak abban, hogy előbb rendezik közös dol­gaikat, csak azután indítják meg a bontópert Megállapod­tak abban is, hogy mindketten szabadnak tekintik magukat addig is, amíg válásukat ki nem mondja a bíróság. A férj élte tovább a maga életét, s a feleség természetesen nem avatkozott bele. Néhány hónap múltán az asszonynak munka­helyén udvarlója akadt — mint később kiderült, nem ko­moly, csak kalandkereső —, s a férj kezébe ütőkártya került, amit nem mulasztott el kiját­szani. Drámai jelenetet produ­kált — gondoskodva persze ta­núkról —, s benyújtotta a válókeresetet, amelyben mé­lyen hallgatott megegyezésük­ről. Magyarán szólva, becsapta feleségét, aki teljesen összetör­ve meg sem próbált a perben védekezni. A házasságot fel­bontották, a gyermekeket az apának ítélték, s az asszonyt gyermektartás fizetésére köte­lezték. Elköltözött a lakásuk­ból is, gyermekeire tekintettel otthagyva mindent, amit tíz­évi házasság alatt szereztek. A bíróság jogszerűen döntött, hi­szen a férj bizonyított, s a fe­leség semmit sem cáfolt, sem­mi mentséget nem hozott fel maga mellett A férfi csakhamar újból megnősült.­­ Második felesége ráncba szedte őt, s mert egyébként tehetséges ember, pályáján gyorsan emelkedve egyike lett a város legjobban kereső embereinek. Az új asz­­szony jól jövedelmező magán­kereskedést folytatott, kitű­nően éltek tehát, s nem került megerőltetésükbe a családi ház­építés, a nyaraló vásárlás, az autótartás, a külföldön nyara­lás. Közben pedig a hajdani házastárs még csak nem is al­bérletben, hanem ágyrajáró­­ként tengődött, s fizette a két gyerek után tartásdíjként havi ezerkétszáz forintos fizetésé­nek negyven százalékát. Egy­kori közös barátaik többször is megkísérelték a férfit rábírni, hogy mondjon le a tartásdíjról, amire semmi szüksége nem volt, vagy, hogy legalább mér­sékelje azt, de eredménytele­nül. Még akkor sem volt haj­landó erre, amikor az asszony hónapokig kórházban feküdt, illetve betegállományban, táp­pénzen élt Tekintsünk el most ennek a esetnek a körülményeitől és attól is, hogy a rútul félreve­zetett asszonynak módja lett volna-e a bíróságtól a tartásdíj leszállítását kérni. Vélemé­nyem szerint a férfi magatar­tása akkor is felháborító lenne, ha a házasság felbomlása egyedül csak az asszony hibá­jára lenne visszavezethető. Vitathatatlan, hogy a gyer­mekek tartásáról a szülők együttesen kötelesek gondos­kodni, s ez a kötelesség akkor is fennáll, ha a házasság fel­bomlott Amikor példánk sze­replői elváltak­ kettejük va­gyoni és jövedelmi viszonyai között nem volt túlságosan nagy különbség. Nem lehet te­hát nehezményezni, ha az apa igényelte a törvényes tartás­díjat, amire egyébként akkor is joga lett volna, ha kizárólag az ő viselkedése adott volna okot a házasság felborulására. Jogunk ugyanis — a gyerme­kek érdekében — a tartásdíj­fizetési kötelezettséget attól függetlenül előírja, hogy az a házasfél, akinél nem marad gyerek, a házasság zátonyra futásában vétkes vagy ártat­lan. Más erkölcsi megítélés alá esik azonban a férfi viselkedé­se azóta, amióta gazdag és ma­gas illetménnyel rendelkező emberként érvényesíti a tar­tásdíjra való jogát, nélkülöző volt feleségével szemben. Az a roppant aránytalanság, amely kettőjük életfeltételei között fennforog, nézetem szerint a jogérvényesítés erkölcstelensé­gét megalapozza. Bizonyára bőven akadnak majd, akik felfogásomat tart­hatatlannak minősítik azzal az érveléssel, hogy a jogszerű nem lehet erkölcstelen, mert ez egyértelmű­ lenne azzal, hogy a jog és az erkölcs között konfliktus van. Ez a levezetés azonban túlságosan leegysze­rűsített (majdnem azt írtam, hogy vulgáris), semhogy elfo­gadható lenne. A jogszabály mindig tipikus életviszonyokat és nem azoktól szélsőségesen eltérő egyedi eseteket kíván és tud rendezni. Éppen ez a szél­sőséges eltérőség az oka annak, hogy a jogszabály célja és a jogszabály szerint meghozott ítéleten, határozaton, alapuló magatartás olyan ellentmon­dásba kerül egymással, amely elyben a jogszerűség és az er­kölcsösség ellentmondása is. Seregestül lehet erre továb­­bi példákat­ felhozni. Azt a szülőt, akinek létminimuma biztosítva van, gyerekei jogi­lag nem kötelesek támogatni. De vajon erkölcsösnek mond­­hatjuk-e azt az anyagi javak­ban dúskáló személyt, aki szűkölködő anyjától vagy apjá­­tól megtagadja segítségét arra hivatkozva, hogy ő törvénye­sen cselekszik. Teljesen jog­szerű az, hogy adósunktól igé­nyeljük tartozása megfizeté­sét, de jó ízlésünket sérti, ha arról éresü­lünk, hogy az olyan hitelező, akinek semmi nehéz­séget nem okoz a tartozás kiegyenlítésének eltolódása, olyankor jön fel adósával szemben, amikor az önhibájén kívül­­betegség, haláleset stb.) súlyos anyagi helyzetbe került. Tógát érv­­lvesíti a divatos fogorvos, amikor „háziurától”, a nyugdíjas tanítótól megkí­vánja a cserepedés-javítási számla kifizetését, de — re­mélem — kevesen fogadják el erkölcsösnek az ilyen maga­tartást. Mindezek a „jogszerű er­kölcstelenségek” a szocialista társadalmi morállal kibékíthe­tetlen ellentmondásban levő önzésben gyökereznek. Létezé­sükben kétségtelenül szerepe van annak, hogy az individua­lizmus eszménye még sokak­ban ma is él, de csak ezzel nem magyarázhatók. Bár a do­log természeténél fogva sta­tisztikailag igazolni nem tud­juk, mégis — viszonylag szűk­­körűen végzett megfigyelé­seinkre támaszkodva — meg­kockáztatjuk azt az állítást, hogy az ilyen magatartások száma gyarapodott azóta, amióta az anyagi ösztönzés elve előtérbe került. Nem arra gondolunk persze, hogy ezt az elvet el kellene utasítani, ha­nem arra, hogy azt némelyek hamisan „ideológiai támaszul” használják, amikor kíméletlen önzésüket szemükre vetik. Az anyagi ösztönzés elve a társa­dalmilag hasznos munkához­ kapcsolódik, s semmi köze sincs ahhoz a lélektelen, ke­gyetlen jogér­vényesítéshez, amelyet pellengérre kívánunk állítani. Érdemes ezt hangsú­lyozni egyebek között azért is, mert társadalmunk több réte­gében kezd ideállá válni az olyan ember, aki az anyagi ér­vényesülés terén gyors, látvá­nyos sikereket ér el, éspedig tekintet nélkül arra, hogy mi­lyen eszközökkel operál. Alig­ha tévedünk, ha az erkölcste­len jogérvényesítőket azok kö­zé soroljuk, akik az eszközök­ben nem válogatnak, hanem gátlástalanul hajszolják a pénzt, jelszavuknak választva Vespasianus császár híres és hírhedt mondását: pecunianon élet (a pénznek nincs szaga). Ezek a kifogásolt jelenségei­ olykor nem irányulnak köz­vetlenül (sőt néha közvetve sem) anyagi előnyök szerzésé­re, vagy megtartására, hanem egyéb indítékaik vannak: el­lenszenv, harag, gyűlölet, amely valódi vagy vélt sére­lemből ered, vagy pedig egy­szerűen csak irigységből. Azok,­­akik vitás munkajogi ügyekkel foglalkoznak, tanúsíthatják, mennyire találó a tréfás for­mula: a főnök elfogadja, sőt meg is köszöni a bírálatot, de nem felejti el. Az eredmény pedig: hónapok, esetleg évek múltával felmondás, alacso­nyabb munkakörbe sorolás formailag tökéletesen jogszerű keretek között. Birtokvédelmi ügyeket intéző közigazgatási tisztviselők és bírák minden képzeletet felülmúló példákat tudnak felhozni arra, milyen kifogyhatatlan találékonyság­gal képesek egyesek joguk érvényesítésének örve alatt, szomszédaiknak, társbérlőjük­nek kellemetlenkedni. A „fü­lemüle-perek”, amelyek ezer és ezer számra kerülnek a ha­tóságok elé, javarészt ebbe a kategóriába tartoznak. Az erkölcstelen jogérvénye­sítéssel szemben jogunk ma­gában foglal biztosítékokat, s ezeknek segítségével törvényes formák között lehet védekezni azok ellen, akik nem tudják vagy nem akarják belátni, hogy jogukat csak kellő erköl­csi korlátok között gyakorol­hatják. Az erre vonatkozó sza­bályok közti általános érvényű a Polgári Törvénykönyv 4. §-a, amely szerint a polgári jogi viszonyokban kölcsönösen együttműködve és a szocialis­­ta együttélés követelményei szerint kell eljárni, s az együttműködést a kötelezett­ségek pontos teljesítésével és a jogok rendeltetésszerű gya­korlásával kell megvalósítani Számos ügycsoportban speciá­lis méltányossági szabályok állják útját a kíméletlen jog­­érvényesítőknek (például a fejtegetéseink kiindulópontjául­­választott tartási ügyekben is). • A jog fegyverei azonban ön­magukban nem elegendőek ahhoz, hogy az erkölcstelen jogérvényesítők ellen áldoza­tainak oltalmat nyújtsanak. Ehez­ az is szükséges, hogy minden társadalmi közösség: család, lakóterület, munka­hely, baráti kör stb. erkölcsi marasztaló ítélete, megvetése nyilvánuljon meg velük szem­ből. Dr. Számos Lajos

Next