Magyar Nemzet, 1969. október (25. évfolyam, 228-254. szám)

1969-10-10 / 236. szám

2 Jndita Gandhi ellentámadásba ment át a Kongresszus Párt jobboldala ellen Csáván a miniszterelnök-asszonyt tá­mogatja Új-Delhiből jelenti a Reuter. Gandhi asszony és öt más bal­oldali pártvezető követelte az indiai kormánypárt fő irányító testületének, az úgynevezett munkabizottságnak az össze­hívását, hogy megvitassák Nídzsalingappa pártelnök ön­kényes eljárását, amellyel fel­függesztette tisztségéből a párt balszárnyának több tekintélyes képviselőjét , Gandhi asszony híveit. A miniszterelnök-asszonyt támogató balszárny és a Kong­resszus Pártot hivatalosan ve­zető reakciós csoportosulás el­lentétei a nyár folyamán vál­tak nyílttá, amikor Indira Gandhi kormánya bejelentette a bankok államosítását. A párt vezetőcége augusztus­­ban egy határozatban az egy­ség fenntartása mellett tört lándzsát, de a jobboldal ezután is mindent megtett, hogy ki­szorítsa a párt vezető tisztsé­geiből Gandhi asszony híveit. A miniszterelnök most azt kö­veteli, hogy a munkabizottság, majd később a párt országos bizottsága is tanácskozzék a politikai helyzetről és a Nidzsa­­lingappa pártelnök magatartá­sáról. A levelet Csáván belügymi­niszter is aláírta, aki ezzel első ízben foglalt állást a minisz­terelnök mellett. Vietnami hadij­l­ntés Csen En-laj szerint Kína minden segítséget megad a vietnami nép harcához Saigonból jelenti a Reuter és a JJPI. A dél-vietnami fel­szabadító erők szerda este és csütörtökön hajnalban tíz ka­tonai célpont ellen indítottak támadást. Az amerikai expedíciós had­sereg saigoni parancsnokságá­nak jelentése szerint a múlt hét amerikai veszteségei há­rom év óta a legalacsonyab­bak. Egy Tokióból érkezett, hír­ügynökségi jelentés szerint Csou En-la­ kínai miniszter­­elnök szerdán Pekingben a dél-vietnami ideiglenes forra­dalmi kormány küldöttségé­nek tiszteletére adott fogadá­son kijelentette: az ameriai csapatok egy részének kivoná­sa Dél-Vietnamból csupán taktikai fogás, amelynek célja a háború prolongálása. Mint az Új Kína hírügynökség je­lenti, a miniszterelnök beszé­dében az amerikai és csatlós csapatok feltétel nélküli ki­vonását követelte, mint egye­düli biztosítékát a helyzet rendezésének, és annak, hogy Dél-Vietnam népe maga oldja meg problémáit, bármilyen külső beavatkozás nélkül. „A vietnami nép nemzetmentő há­borújában a kínai népnek kö­telessége, hogy megadjon min­den támogatást” — mon­dotta. Óriási lelkesedéssel fogadták Tri­toliban az új líbiai államfőt Tripoliból jelenti az AFP. El Kadhafi, a líbiai forradal­mi tanács parancsnokságának elnöke, a hatalomátvétel óta csütörtökön látogatott először az ország nyugati fővárosába, Tripoliba, (az országnak két fővárosa van), hogy átvegye az új amerikai és angol nagy­követ megbízólevelét. Mind­két ország öt nappal az állam­csíny után ismet­ aLAjka*-,, társasági kormányt? ** * “­­* 3 A diplomáciai eseményről szóló tudósításában az AP hírügynökség tudósítója ki­emeli azt a tényt, hogy Tri­­poli lakossága a szó szoros ér­telmében elsöprő lelkesedéssel köszöntötte az új rendszer leg­magasabb közjogi méltóságát, El Kadhafit. A külügyminisz­tériumhoz vezető útvonalat, ahová az államfői gépkocsit várták, hatalmas tömeg szegé­lyezte. Míg a díszteremben az Ünnepség tartott, az embertö­­l meg panton nőtt, elállta a fő­bejáratot, és­ ennek következ­tében az államfő egy külön kijáraton volt kénytelen tá­vozni. Magyar Nemzet Újabb egyiptomi átkelés a Szuezi-csatornán Jarring Moszkvába utazik, de nem fsiggeszli fel közvetítő tevékenységét a Közel-Keleten Kairóból jelenti a MENA. Az egyiptomi hadsereg szó­vivője csütörtökön reggel kö­zölte, hogy az éjszakai órák­ban a Szuezi-csatorna egész hosszában nagy egyiptomi fel­derítő erők keltek át a csator­nán, és mélyen behatoltak az izraeli megszállás alatt levő Sinai-f­élszigetre. A felderítő járőrök fontos értesüléseket szereztek az izraeli lőszer- és utánpótlási raktárakról a frontvonal mögött levő terüle­teken. Az egyiptomi járőrök több mint négy órán keresztül tartózkodtak a csatorna keleti partján és sikeresen hajtották végre megbízatásukat. Vala­mennyi egyiptomi katona — kettő kivételével — visszatért — közölte a szóvivő. Az átkelés hírét közvetve iz­raeli részről is megerősítették, azzal, hogy Tel Avivban beje­lentették: a csatorna mentén éjféltájban összetűzés volt egyiptomi járőrök és izraeli katonák között és az összetű­zésben két egyiptomi katona életét vesztette. Jeruzsálemben Golda Meir asszony, Izrael miniszterelnö­ke a kormány szerda este tar­tott rendkívüli ülésén beszá­molt az Egyesült Államokban tett látogatásáról és Nixon el­nökkel, valamint U Thant ENSZ-főtitkárral folytatott megbeszéléseiről. Az ülés után nyilatkozva az izraeli kormányfő kijelentette, hogy országa „változatlanul kész tárgyalni” a szembenálló arab államokkal, csak közvet­lenül. Gunnar Jarring, U Thant ENSZ-főtitkár közel-keleti megbízottja szer­dán este eluta­zott New Yorkból, hogy vissza­térjen Moszkvába, ahol Svéd­ország nagykövetének tisztsé­gét tölti be. Jarring nagykövet szeptember 15-e óta tartózko­dott az Egyesült Államokban, ahol az ENSZ-közgyűlésen részt vevő külügyminiszterek­kel folytatott tárgyalásokat a közel-keleti rendezés lehetősé­geiről. Amerikai hírügynökségek korábban olyan értesüléseket tettek közzé, hogy Jarring egy időre felfüggeszti tevékenysé­gét, mert a közel-keleti ren­dezés egyelőre zsákutcába ju­tott. U Thant nyilatkozatban volt kénytelen cáfolni ezeket a sajtó­jelentéseket, hangsúlyoz­va, hogy Jarring „sem a múlt­ban, sem most nem függesztet­te fel küldetését és a felek szá­mára továbbra is elérhető lesz hatékony és gyors összekötte­tést biztosító csatornákon ke­resztül”. A külpolitika hírei­ ­ (Linz, MTI) A magyar parlamenti küldöttség az Osztrák Nemzeti Tanács el­nökségének meghívására or­szágjáró körútra indult. 204 (Berlin, TASZSZ) A szov­jet párt- és kormányküldött­ség, amely Leonyid Brezsnyev­­nek, az SZKP Központi Bi­zottsága főtitkárának vezeté­sével részt vett az NDK húsz­éves jubileumának ünnepsé­gein, szerda este visszautazott hu­zaláhr. O (Moszkva, MTI) A Kreml­ben csütörtökön­ folytatódtak a­­szovjet—tanzániai tárgyalá­sok. O (Párizs, Reuter) A fran­cia fővárosban csütörtök dél­előtt megnyílt a vietnami ér­tekezlet 37. ülése. O (Varsó, PAP) Wyszinski bíboros, más egyházi főmél­tóságokkal együtt elutazott Rómába, hogy részt vegyen a püspöki szinóduson.­­Õ (Stockholm, AP) Erlander svéd miniszterelnök csütörtö­kön formálisan is benyújtotta kormánya lemondását VI. Gusztáv Adolf uralkodónak.­­ (Róma, AFP) Abdussza­­lam Buszavi libanoni külügy­miniszter, aki csütörtök dél­után megbeszélést folytatott Villott vatikáni államtitkár­ral, este befejezte római láto­gatását és hazaindult. A szentszék képviselője és a li­banoni külügyminiszter a­ kö­zel-keleti helyzetről tárgyalt. Rakéták a zöldasztalon Még júliusban történt, hogy a New York Times nyíltan azzal vádolta Nixon elnököt: ..immár hét hónapja szemé­lyesen akadályozza a szov­jet—amerikai rakétamegbe­szélések megkezdését”. Azóta az ENSZ-közgyűlés peremén nagy fontosságú párbeszéd­sorozat zajlott le Gromiko szovjet és Rogers amerikai külügyminiszter között. A megbeszélések természetesen bizalmasak volta­k, de mind­két fél rövid közlései világos­sá tették, hogy a stratégiai fegyverrendszereik korlátozá­sának problémája volt a pár­beszéd egyik fő témája. Ezek a megbeszélések egye­lőre a legjobb esetben is csak „várakozó álláspontta” jogo­sítják fel a nemzetközi köz­véleményt. Az amerikai poli­tika legfelső csúcsán ugyan­is nem mutatkozik jele for­dulatnak. „Egy emelettel lej­jebb” a Pentagon, a State De­partment és a Nemzetbizton­sági Tanács szintjén pedig részben belső viták dúlnak, részben változatlanul suhan­nak a stratégiai megbeszélé­sek ellen irányított torpedók. Ami a Szovjetunió állás­pontját illeti, Koszigin minisz­terelnök már 1967 márciusá­ban, Johnson akkori elnök­höz intézett levelében kinyil­vánította a szovjet kormány tárgyalási készségét — mégpe­dig „mind az offenzív, mind a defenzív rakéták” korláto­zásáról. A Szovjetuniót ebben a döntésben az a felismerés vezette, hogy a rakétafelfegy­verzés olyan „technológiai ug­róponthoz” érkezett, amelyen túl a fegyverkezési verseny egy újabb veszélyes szaka­sza kezdődik. Lényegében két haditechnikai t­ényező belépé­séről van szó: az egyik az úgynevezett rakétaelhárító­­ren­dszerek, a másik a több irányítható nukleáris robba­nófejjel ellátott rakéták gyár­tása. Ilyen körülmények kö­zött a rakétarendszerek va­lamilyen korlátozásáról kötött megállapodás nemcsak a fegy­verkezési spirál törvénysze­rű emelkedését akadályozhat­ná meg, hanem megnyithatná az utat a további leszerelési megállapodások egész sora előtt is. A Koszigin-levél óta bekö­vetkezett események elemzése során — amelyek a Gromi­ko—Rogers párbeszéd előtör­ténetét jelentik — arra a kö­vetkeztetésre kell jutni, hogy az Egyesült Államok hivata­los politikája még mindig nem vonta le egyértelműen a jelen­legi stratégiai helyzetből adó­dó alapvető következtetést. Ez szükségszerűen az, hogy a két világháború során elfoglalt helyzetétől eltérően az Egye­sült Államok területe is meg­szűnt „privilegizált menedék­hely” lenni és döntő új elem­ként lépett be a nemzetközi stratégiába az Egyesült Álla­mok közvetlen fizikai veszé­lyeztetettsége. Ezen már nem változtathat a rakétafegyver­kezés további mennyiségi ala­kulása, ez egyike a nemzet­közi stratégia visszavonhatat­lan lényeinek. Annyi minden­esetre beszivárgott e felisme­résből az amerikai politikába, hogy legalább az úgyneve­zett „antirakéta-rendszerek” korlátozásáról folytatandó megbeszélések szükségességét elvben elfogadták. E ködös elvi készséget azonban a je­lek szerint még nem követte egy olyan amerikai gyakor­lati politika kikristályosodása, amelynek alapján a megbe­szélések eredményesek lehet­nek. Márpedig a stratégiai ra­­kétamegbeszélések esetében olyan tárgyalásokról van szó, ahol az előkészítés során már ki kell rajzolódniuk az előre­haladás reális körvonalainak. Az ilyen tárgyalások kudar­ca ugyanis károsabb lehet, mintha meg sem kezdik azo­kat: szer­te sokkszerűen nega­tív hatással járhat az egész nemzetközi helyzetre. Az amerikai politika vitat­ható lépéseinek sorát már a Johnson-adminisztráció meg­nyitotta, amikor fél évvel Ko­szigin levele után Johnson utasítást adott a Sentinel ne­vű antirakéta-rendszer felépí­tésének megkezdésére. A kö­vetkező év júniusában Gro­miko a Legfelső Tanács előtt mondott beszédében újra le­szögezte, hogy a szovjet kor­mány kész megkezdeni a ra­kétarendszerek korlátozásáról folytatott tárgyalásokat, s a Pravda (17 nappal a Gromiko­­beszéd előtt) már jelezte: az amerikai manőverezést úgy értékelik, mint a tárgyalások megkezdéseinek halogatását. Két hónappal a Gromiko-be­­széd után, elnöksége alkonyán azonban Johnson mégis uta­sítást adott a több irányítha­tó nukleáris robbanófejjel el­látott rakéták (MIRV-rakéta) kísérleteinek meggyorsítására. Az őrségváltás, azaz Nixon hivatalba lépése után három hónappal döntés született. Eszerint a Sentinel­ helyett a Safeguard-rakétarendszert fejlesztik ki. Elvileg, a stra­tégiai rakétamegbeszélések szempontjából ez éppen olya­n negatív akció volt, mint Johnson korábbi döntése. Ni­xon azonban bizonyos részlet­­változtatásokat vezetett be. Az egyik változás az volt, hogy a Safeguard költségeit kezdeti fázisában is 7 milliárd dollárra becsülték a Sentinel­­szisztáma első szakaszának 5 milliárdos költségvetésével szemben. Ez nyilvánvalóan gesztust jelentett az új admi­nisztráció részéről a milita­rista­­ hadiipari komplexum felé. A m­ásik taktikai változ­tatás az volt, hogy a Sentinel - szisztémát néhány amerikai nagyváros körül hozták vol­na létre. Ezzel szemben a Safeguard az amerikai inter­kontinentális rakéták legfon­tosabb kilövőhelyeinek őrzésé­re lenne hivatva. Lényegében bonyolultabb és politikailag messzebb mu­tató a harmadik különbség. A Sentinel esetében a Johnson­­adminisztráció azt igyekezett hangoztatni, hogy ez az elhá­rítórendszer elsősorban a het­venes évek potenciális kínai atomrakéta fenyegetése ellen épül. Ez az érv természetesen nem állta ki a komoly kri­tikát, hiszen a Sentinel alap­vető és azonnal, közvetlenül is káros funkciója a szovjet— amerikai rakétamegbeszélések létrejöttének megnehezítése volt. Annyit azonban jelzett, hogy a választások előtt álló Johnson-adminisztráció hiva­talos érvelése el akarja ke­rülni e lépés szovjetellenes jellegének hangsúlyozását. Nixon ezzel szemben (ami­kor már győzött) a Safeguard bejelentése során deklaráltan és félreérthetetlenül úgy nyi­latkozott, hogy ezek a rakétái­ elsősorban a szovjetellenes konfrontáció feladatait szol­gálják és csak másodsorban a potenciális kínai rakétákkal szembeni elhárítást. Ez a hangsúlyeltolás a hivatalos amerikai érvelésben feltétle­nül jelezte, hogy megerősö­dött Nixon környezetében és valószínűleg a Pentagonban is az a taktikai vonal, amelynek célja a szovjet—kínai nézet­­különbségek végsőkig való ki­használása és ennek során egy hosszabb lejáratú lavírozó politika kidolgozása. Nixonnak ez az első lépése ily módon nemcsak a szó katonai-stratégiai értelmében emelt újabb nehézséget a konstruktív szovjet—amerikai rakeétamegb­eszélések elé, ha­nem politikailag is bonyolul­tabbá tette a légkört ilyen megbeszélések számára. Március és augusztus kö­zött a Nixon-adminisztráció mindamellett kénytelen volt tudomásul venni, hogy az amerikai közvéleményből rendkívül erős az ellenérzés e halogató taktikával szem­ben. 1969 júliusában Gromiko újra leszögezte, hogy a Szov­jetunió elvi döntése változat­lan, készen áll a tárgyalá­sokra. Ekkor hangzott el a New York Times már emlí­tett, vádló kiáltása, s ekkor kezdődött meg a kongresz­­szusi ellenzék aktivizálódása is. E folyamat egyik következ­ménye az volt, hogy augusz­tusban a szenátus mindössze két szavazattöbbséggel, 51:49 arányban szavazta meg a Sa­­fegaard-szisztéma első szaka­szának felépítésére szánt hi­teleket. Ugyanebben a korszakban megmutatkozott az is, hogy az amerikai politikában önké­nyesen állítanak fel különbö­ző nemzetközi ,,rakéta egyen­súly elméleteket”. Ezeknek fő célja a közvélemény és a tör­vényhozás manipulálása a kí­vánt célok érdekében. Jelleg­zetes ebből a szempontból a francia Le Monde tudósítójá­nak megjegyzése: „Kapnak bizonyos­ számú információt, s az amerikai katonai Estab­­lishment tagjai ezeknek az in­formációknak egyedüli értéke­lői. A rendelkezésükre álló adatok jelentőségét felfújják vagy csökkentik, aszerint, hogy milyen hatást akarnak elérni”. A szenátus augusztu­si, a Pentagon szempontjából nyilván nem kielégítő szerep­lése után e manipulációs tech­nika feladata annak a bebi­zonyítása volt, hogy az Egye­sült Államoknak fokoznia kell a rakétafelfegyverkezést. Azt természetesen nem mondták ki, hogy ezzel egyidejűleg fel kell adni a szovjet—amerikai rakétamegbeszélések gondola­tát. A logikai kapcsolat azon­ban világos: egy új rakétafel­fegyverzési roham Washington részéről gyakorlatilag amúgy is megsemmisítené meghatá­rozott időszakra ilyen tárgya­lások lehetőségét. Nem különösebben új és nem is különösebben szelle­mes megoldást választott Ni- ‘­xon környezete és a Pentagon -lobby ennek a­ manipulációs célnak az elérésére. Az utóbbi hetekben az em­lített ,, egyens­ú­l­y ” - j­e­len­tések egyértelműen azt szuggerál­­ják az amerikai törvényhozás­nak és közvéleménynek, hogy az Egyesült Államok elmaradt a Szovjetunió mögött a raké­tafejlesztésben. Ez magában hordja azt a logikai következ­tetést, hogy Washington fel­adata nem a rakétaszisztémáit korlátozása, hanem a fegyver­kezés gyorsítása. Voltakép­pen a nukleáris stratégia szférájában, új körülmények és új feltételek között a régi „erőpolitika” jelentkezik eb­ben a manipulációban. (Meg kell jegyezni, hogy e becslések számadatai termé­szetesen megbízhatatlanok. Hiszen az amerikai interkon­tinentális rakéták mennyisé­ge is hadititok, nem beszélve azokról az enyhén szólva hiá­nyos információkról, amelyek ebben a tekintetben a szovjet rakétapotenciálról állhatnak a Pentagon rendelkezésére. E különböző egyensúlyjelentése­ket azonban éppen megbízha­tatlanságuk teszi hajlékonnyá és alkalmassá a pillanatnyi taktika által diktált manipu­lációs célok elérésére.) A Nixon-adminisztráció ed­digi akciói jelzik, hogy ame­rikai részről milyen rendkí­vüli nehézségeket gördítenek a tárgyalások megkezdése elé. A tények mutatják majd meg, hogy a Fehér Ház a közeljö­vőben el tud-e szakadni a cél­­zatos manipulációk ködös vi­lágától, vállalni tudja-e azo­kat a kötelezettségeket, ame­lyeket a nemzetközi helyzet realitásainak józan felmérése diktálna. Az­ elmúlt hónapok manővereinek ismeretében már az is feltételezne bizo­nyos fokú előzetes közeledést e realitásokhoz, ha a közel­jövőben egyáltalán ki lehetne nyitni a stratégiai fegyver­­rendszerek korlátozásának sú­lyos dossziéját. Gömöri Endre Péntek, 1969. október 10. A csehszlovák kormány ülése Fegyelmi határozatok Prágában Prágából jelenti a TASZSZ és a CTK. A csehszlovák kor­mány Cernik elnökletével ülést tartott. Rendeletet fogadott el azokról a politikai és szerve­zeti intézkedésekről, amelyek a párt központi bizottsága szeptemberi plénumán hozott határozat megvalósítását szol­gálják. Az ülésről kiadott közle­mény szerint a kormány kidol­gozza a jövő évi népgazdaság­fejlesztési tervet, a csehszlovák gazdasági élet konszolidálásá­nak program­tervezetét, vala­mint az 1971—1975-ös ötéves terv első előirányzatait. A Rudé Právo csütörtöki száma arról tájékoztat, hogy Prága I. kerületi pártbizottsá­ga megvitatott néhány olyan párttag ellen indított fegyelmi vizsgálatot, akik pártellenes tevékenységükkel és írásaikkal durván megsértették a párt szervezeti szabályzatát. A kerületi pártbizottság ha­tározatot hozott Pavel Kohaul­­nak, Ludvik Pacovskynak, An­­tonin Liehmnek és Ludvik Va­­culiknak a pártból való kizá­rására. A határozat alapján felfüggesztik Jiri Hanzelka és Jan Stern párttagságát és fe­gyelmi eljárást indítanak elle­nük. Intézkedések a kiutazási engedélyekről Csehszlovákiában A szövetségi kormány saj­tótitkára és a belügyminisz­térium államtitkára csütörtö­kön sajtóértekezleten tájékoz­tatta az újságírókat a cseh­szlovák állampolgárok kiuta­zásával és kapitalista orszá­gokban való tartózkodásával, valamint a külföldiek Cseh­szlovákiába történő beutazá­sával kapcsolatos rendkívüli intézkedésekről. Az intézkedéseket az állam jelenlegi szükségletei, főkép­pen devizalehetőségei, vala­mint a turistaforgalomban ta­pasztalható negatív jelensé­gek megszüntetésének érdekei diktálták. A jövőben kiutazási enge­délyeik kiadásánál — mind magánjellegű, mind pedig hi­vatalos utak alkalmával — elsősorban gazdasági szem­pontokat vesznek figyelembe. A jugoszláv szakszer­vezetek a sztrájkokról Belgrádból jelenti az MTI. A belgrádi Komuniszt vezér­cikket szentel a JKSZ legfel­sőbb irányító fóruma, az el­nökség október 14-én meg­tartandó ülésének, amelyen Jugoszlávia társadalmi és gaz­dasági rendszerének időszerű kérdéseit vitatják meg. A JKSZ lapja kijelenti: „Az el­nökségben a gazdasági kérdé­sekről folytatandó megbeszé­léseknek mindenképpen ösz­tönzést kell adniuk ahhoz, hogy következetesebben tart­suk magunkat a már elfoga­dott irányvonalhoz. Ugyanakkor a jugoszláv szakszervezetek elnöksége megvitatta a sztrájkok problé­máját az országban. Megálla­pították, hogy a munkabe­szüntetések jelentős károkat okoznak. Felhívta a figyelmet a beszámoló arra is, hogy a jugoszláv társadalom körül­ményei között a sztrájkokat nem lehet egyértelműen szo­cialistaellenes jelenségeknek minősíteni, mert a munkabe­szüntetésekkel a munkások ál­talában a meghirdetett elvek és a gyakorlat közötti nagy különbségekre kívánják fel­hívni a figyelmet. O (Gibraltár, Reuter) Csü­törtökön reggel elvonult a gibraltári partok mellől az a spanyol hadihajóraj, amely szerdán érkezett a sziklafok­hoz erődemonstrálás céljá­val, hogy Nagy-Britanniát, az ENSZ határozatával össz­hangban rábírja a félsziget átadására.­­­ (Buenos Aires, UPI) Ar­gentína hat városában össze­sen tíz bomba robbant a szer­dai nap folyamán. A hatósá­gok feltételezik, hogy az ak­ciónak szervezői Che Guevara, a legendáshírű gerillavezér el­­fogatásának második évfordu­lójára emlékeztetnek.

Next