Magyar Nemzet, 1970. április (26. évfolyam, 76-100. szám)

1970-04-21 / 92. szám

8 A Magyar Nemzet vitafóruma Szerelmem, Budapest Árkádosítás Árkádosítottuk a Rákóczi utat, illetve elkezdtük, ott, ahol ez valóban szükséges volt, a Rókus kórházi szűkületnél, és folytattuk a páros oldalon a Baross tér torkolatáig, tehát a legforgalmasabb szakaszon. Mindenki örült neki; széppé, elegánssá tette a kissé megko­pott útvonalat; szélesítette a járdát és az úttestet; oltalmat nyújtott eső és nap ellen. Már csak hét hiányzott a harminc telekből, mikor abbahagytuk! Miért? Nincs rá szükség? De akkor a többire sem volt! Befejezet­lenül az egész munka értel­metlenné válik, hiszen egy út­vonal keresztmetszetét leront­ják a „dugók”! Csak ideiglenesen szünetel a munka? Immár csaknem tíz éve? Miért nem fejezzük be? Miért? Vásárváros—diákváros ? Olvasom, hogy a Vásárváros mégsem kerül a Lágymányos­ra. Ezt csak helyeselni lehet, hiszen oda, az egyetemek kö­zelébe az ifjúság városa való, a Cisco Universitaire, az Egye­temi város. Itt kell elhelyezni az új kollégiumokat, az Ifjúság házát, a KISZ központját stb. De akkor miért épül a „Ho­tel Ifjúság" és a DIVSZ-szék­­ház a Rózsa­dombon, a kül-­­földi diákok otthona Budaörs mellett a kietlen mezőn, távol minden kulturális lehetőség­től? Szétszórva? És miért ter­vezik ide, még mindig, az épí­tőipar csarnokát, aminek a Vásárvárosban van a helye? Miért? Szegény Városliget A VÁSÁR azért marad a Ligetben, mert ott „csak 526 millióba” kerül az újjáépítése, szemben a lágymányosi elhe­lyezés 866 milliójával. Rette­netes! Hiszen ez azt jelenti, hogy a BNV nem ideiglenesen marad a Ligetben, de véglege­sen! 500 milliót nem öt évre dobunk ki! Konzerváljuk a mai állapotot még az unokáink részére is! Mi marad a Liget­ből? A Vásár a legértékesebb, a legkönnyebben elérhető helyet foglalja el. Aztán az ilyen in­tézménynek az a természete, hogy terjeszkedni akar. Újabb és újabb területekkel kell az éhségét csillapítani! (Eddig is ez történt!) Újabb fákat vág­nak ki, újabb pavilonokat épí­tenek. És még mindig ide szánják a Nemzeti Színházat is. Emiatt majd a trolinak is új utat kell nyitni. A színház mellé meg vendéglátóipari létesítmények kívánkoznak — logikusan. A pályázat számolt is e ténnyel. És mi marad a Ligetből? Egy épülethez egy év is ele­gendő (legalábbis máshol), de egy ligetszerű parkhoz egy emberöltő is kevés (minde­nütt)!! Nincs mód a megmen­tésére? Miért? MGV és BNV A Vásárt persze el kell va­lahol helyezni. Logikusan oda, ahová való: a Mezőgazdasági Vásár mellé! Hiszen itt egy tucat kiváló minőségű pavilon, csarnok áll, amit mindkét in­tézmény egyformán használ­hatna! Még emeletes, modern, új vásáriroda-épülete is van. Megközelítése busszal és villa­mossal is megoldott, s a föld­alatti megindulásával ez még csak javult. A bővítésre is elegendő terü­let áll rendelkezésre, csak egy pár lepratelepet kell felszá­molni (nem évszázados par­kot) ! Már a jelenlegi terület is azonos nagyságú a mai BNV- vel, de ez akár meg is dupláz­ható. Az „indok”, amivel ezt a megoldást elvetették, hogy „nem gazdaságos”, azaz drá­gább, mint a ligetbeli elhelye­zés. Mennyivel? félmillióval? Nos, mint építész, tudom, hogy a költség-előbecslések modellálhatók! Ebben a kimu­tatásban „nem hiszek”! Elő­ször is logikusan itt olcsóbb, hiszen számos épület áll ké­szen, az év nagy részében ki­használatlanul. Közművei van­nak. A Ligettel ellentétben még iparvágány is rendelke­zésre áll, amivel a nehéz gé­pek szállíthatók. A környezete, valóban, ma még nem olyan elegáns, mint a Ligetben. De ez a városrész most épül újjá! Az Örs vezér tér egyike lesz fővárosunk nagyszabású létesítményeinek. A Fehér út környéke is beépül, s akár új bejáratot létesíthe­tünk innen. Olyan gazdagok lennénk, hogy pár heti használatra, két azonos, sokmilliós beruházást csinálunk? Mikor még a kiál­lítás anyagának nagy része is azonos: traktorok, kombájnok stb. Az 526 milliót ne építsük be „ideiglenesen” a ligeti BNV-be, hanem véglegesen az együttes Vásárvárosunkba! Csak az időpontokat kell egyeztetni — s egypár főhiva­A Városliget védelmében írt levelében (Magyar Nemzet, 1970. március 4.) több olyan­ gondolatot vetett fel Krácz György kertészeti főmérnök, amely a konkrét témán túl­menően általános érdekű is. Közülük csak egyet szeretnék most kiemelni, melyet így fo­galmazott meg: „Sajnos, a zöldterületek komplex értéke­lésére még nem dolgoztak, ki elfogadható, egzakt módsze­reket, s így a döntéseknél kor­rekt összevetésre nincs mód. Emiatt a zöldterületeket érintő beruházási alternatívák ese­tében a zöldterületek igény­­bevétele, mint a "legolcsóbb" megoldás többnyire megvaló­sul.” Érdemes ennél a meg­állapításnál egy kicsit elidőz­ni. Annál is inkább, mert nemcsak a városi zöldterüle­teknek, de általában semmi­féle természeti tájnak, tájrész­letnek vagy tárgynak nincs még felmérve és számokban rögzítve a komplex értéke. Még nem alakult ki egy olyan módszer, amely minden tekin­tetben alkalmas lenne erre,, amellyel megbízhatóan,­ reáli­san felmérhetnénk feltett ter­mészeti tárgyaink és tájaink értékét. A tájvédelem terén ma még olyan meghatározásokra va­gyunk utalva, mint értékmé­rőkre, amelyek szinte kizáró­lag csak az érzelmekre hatnak. Hogy ezek mit érnek egy gaz­dasági jellegű vitában, azt tapasztalhatta, aki részt vett már ilyenekben. Rendkívül egyenetlen küzdelem ez, amelyben csak a másik fél kezében van fegyver, de a természetvédők, természetba­rátok fegyver nélkül vannak. Míg egyfelől a legkisebb fa­lusi kőfejtő vagy mészégető is milliós termelési értékeket tud felsorakoztatni, addig a másik oldalon csupán a kimo­solygott vágyálmok állnak. Csodálatos-e, ha ezekből a vitákból csaknem mindig a gazdasági cél kerül ki győz­tesen ? Halaszthatatlan feladat len­ne a fentiekben hiányolt komplex számítási módszer kidolgozása. Ez nem lehetet­len. Vannak már biztató kez­deti kísérletek. Keresztesi Béla „Magyar erdők” című könyvében beszámol például arról, hogy egy jugoszláviai erdőgazdaságban 1966-ban megvizsgálták az aleppói fe­nyőállományok évi fatermésé­ből, illetőleg idegenforgalmi vonzóerejéből (kemping-for­galom) származó jövedelmet. S míg az előbbi hektáronként és évente mindössze 240 dinárt tett ki, addig az utób­bit 66 500 dinárra értékelték. Vagyis az adott területen az idegenforgalomból elérhető jövedelem 271-szer nagyobb, mint a fatermelésből szárma­zó. De ennél bonyolultabb számításokat is végeztek. Ugyancsak a „Magyar erdők”­­ben olvashatjuk, hogy 1967- ben az erdők egészségügyi ha­tásának a felmérésével kísér­leteztek az NDK-ban. Abból a feltételezésből indultak ki, hogy a Berlin erdeiben pihenő dolgozók az üdülés hatására évente egy nappal kevesebbet betegek, százezer üzemi dolgo­zót véve számításba, kilenc millió márka többlet terme­lési értéket kaptak. Ez a jó­léti hatásból származó érték Berlin és környéke 45 000 hektár erdőterületére eloszt­tatunknak egymással koope­rálni! Lehetetlen ez? Miért? Szökőkutak Szerelmes városom szépségét nem kell dicsérnem — hiszen világhírű. Fokozni azonban mindig lehet, s nem utolsósor­ban kis tereinek művészi ki­képzésével. Van is számos hangulatos terecskénk, szép kúttal ékesítve: a Szabó Ervin Könyvtár előtt, az „Igazság”­­kútja; a Városháza mellett a „Danaidák”; a Bécsi-kapu té­ren a Kazinczy-emlékkút, és a többi,­va kétszáz márkát tesz ki hektáronként. Ugyanakkor 1963-ban az NDK erdőgazda­ságának hektáronkénti évi bruttó termelési értéke 208 M. volt. A bemutatott számítások közül az első teljesen reális­nak tekinthető, mert a szó­­banforgó fenyőerdőből kihoz­ható jövedelem, mindkét használati mód mellett, szám­szerűen megállapítható. És, ami különösen érdekes: az erdők jóléti használatából származó jövedelem messze felülmúlja a hagyományos gazdálkodásból várható bevé­telt.­­ A másik számítás fel­tételezésen nyugszik, amely­nek fennállása általában elfo­gadott, de mérete erősen vi­tatható. Számítási eredmé­nyében azonban nem mutat túlzást és mindenesetre meg­nyugtató, hogy az erdők egész­ségügyi értéke nem kisebb az anyagi értékénél. Ez utóbbival kapcsolatban érdekes tudni, hogy nálunk már 1963-ban véljezt£k..­.Ózdon a munka­­egészségügyi­ szervezt egy olyan reprezentatív felmérést, melynek eredménye alátá­masztja a berlini feltételezést. Megvizsgálták ugyanis száz olyan fizikai dolgozó teljesít­ményét, akik aktív természet­­járók és száz olyanét, akik nem vettek részt a természet­­járásban. Az eredmény: a ter­mészetjárók munkatermelé­kenysége 14 százalékkal volt magasabb a szokásosnál! De más érdekes kísérlet is történt már nálunk. A Tele­­püléstervezési Tájékoztató 1968. évi 1. számában vita­anyagként közölte Bakonyi Dezső—Hódy Jenő—Plósz Sán­dor „Zöldterületek gazdasági értékelése” című tanulmányát. A szerzők három tényezőt vesznek alapul: a helyértéket, a növényértéket és végül a városképi és egyéb különleges értéket. A helyérték és a nö­vényérték a fennálló gyakor­lat és az azt alátámasztó ha­tósági rendelkezések alapján egészen jól megközelíthető és körülhatárolható. A probléma a harmadik tényezőnél van, amely elkerülhetetlenül bizo­nyos mértékben önkényes. Ezt az úgynevezett „városképi felárat” ugyanis oly módon ál­lapítják meg, hogy a növény­újabban — a „vízhiánnyal” küszködő Budapesten — in­kább szökőkutakat, medencé­ket létesítünk, nem nagy sze­rencsével. Az Arany János— Vadász utca sarkán létesített medence betontömbjei világ­­háborús tankcsapdára emlé­keztetnek. A Blaha Lujza téri szökőkút bádoggombái és halai csak modernek, de nem nyúj­tanak nagy művészi élményt. A Sziget-bejárónál létesített „világító” szökőkút már ilyen igénnyel sem lép fel, — egy­szerűen csak giccses. Most, úgy hírlik, újabb me­dence épül. A Duna-parton, — a belvárosi templom oldalánál, Közép-Európa legnagyobb fo­lyamának víztükre mellett, nem lesz ez kissé felesleges? Esetleg nevetséges ? Miért éppen ide? Miért? Rácz György építészmérnök értéket veszik alapul s annak 1,5-szörösét számítják. „Az ilyen jellegű értékbecslés a legnehezebb, mert itt pénzben nehezen kifejezhető és a tár­sadalmi tudatban gyökered­ző, vagy arra visszavezethető értékekről van szó (pl. eszté­tikai, művelődési, idegenfor­galmi értékek)” — írják a szerzők. A közölt számítási példák alapján pl. egy bel­terjesen gondozott, különleges városképi értékű park, mely­ben a fák kora 50 év, hektá­ronként több mint ötmillió Ft értéket képvisel. Tovább folytatva a szerzők számítá­sait: ha ugyanott a faállomány öregebb, 100 vagy 150 éves, akkor az előbbi növényérték­nek a két, illetve háromszo­rosát lehetne kalkulálni, fi­gyelembe véve, hogy hasonló idős fák újratermelése nem­csak rendkívül hosszadalmas, de legalább annyira bizonyta­lan is, s így indokolt 50 éven felül egy erősen progresszív kulcs alkalmazása, mely egy­­egy hektár értékét 8,4, illető­leg 11,6 millió Ft-ra is fel­emelheti­. Ilyen értékelés mel­lett a Városliget már egyál­talán nem „olcsó megoldás” a vásárváros részére. Általában azt lehet monda­ni, hogy első kísérletnek igen jó ez az értékelési módszer. Természetesen tovább kell fi­nomítani. Az értékelés egyik tényezője lehetne például a látogatottság mértéke is. Azt azonban hozzá kell tenni: az értékelés csak bizonyos kor­látok között használható. Csak arra terjedhet ki, ami pótol­ható. Az egyedülálló, a pó­tolhatatlan természeti terüle­teket és tárgyakat felértékel­ni részint lehetetlen, részint céltalan. Ezek nem helyette­síthetők, nem pótolhatók, sem­mi áron nem eladók, semmi összegen meg nem válthatók. Ezeket megvédeni csak a tör­vény szigorával lehet. A zöldterületek jelentős ré­sze azonban nem ilyen egye­di, különleges érték. Van te­hát célja értékük meghatáro­zásának. Megnyugtató, hogy ilyen számításokkal már fog­lalkoznak s ha sikerül ezeket az értékeléseket tökéletesíteni, az új korszakot jelent majd a gyakorlati védelem terén. Pápa Miklós dr. Hogyan értékeljük a természeti tájakat Magyar Nemzet NŐI SZANDÁLOK NAGY­­*­ri VÁLASZTÉKBAN! ggg? Modern műlakk szandálok, 4—5 cm-es sarokkal, piros, fehér, fekete, világoskék színekben 110—130,— Ft Fűzős nyári műbőr szandálok, fehér és drapp színekben 97,— Ft Parafás telitalpú fehér szandálok, műbőrből és műlakkból 108—120,— Ft Szandálok, 2—3 cm-es sarokkal, natúrszínű sportbőr felsőrésszel 130—150,— Ft .Kedd, 197­0. április 21. TÜKER-bosszúság Fővárosszerte hosszú sorok kígyóznak délelőtt a TÜKER- kirendeltségek előtt: megkez­dődött az idei tüzelőakció le­bonyolítása. Egyelőre az ápri­lis havi tüzelőutalványok be­váltásáról van csak szó, mégis fárasztó és idegtépő sorbaállás, s gyakran botrányos jelenetek közben zajlik le az akció, je­léül annak, hogy annak meg­szervezése körül nincs minden rendben. Jómagam csak a TÜKER X. kerületi, Körösi Csom­a úti ki­­rendeltség udvarán tapasztalt tömegtumultus jeleneteinek voltam szem- és fültanúja, egyben szenvedő alanya. Már jóval 10 óra előtt százan és százan sorakoznak itt a szűk kis irodahelyiség előtt, ahol háromfőnyi adminisztrációs személyzet veszi át az utalvá­nyokat, bonyolítja a befizeté­seket. Negyedóránként kb. öt ügyfél kerülhet be a sok-sok jelentkezőből, s így könnyen kiszámítható, hogy délután 3-ig tartó hivatalos idő alatt (melyet kiadós ebédszünet is megszakít) a sorbanállóknak csak egy részét képes kielégí­teni a kis létszámú kirendelt­ség, melynek nemcsak Kőbá­nya, hanem távoli peremkerü­letek egy részének igénylőit is ki kellene szolgálnia. Ahelyett azonban, hogy a kora reggel sorban állók között sorszámo­kat osztanának ki, nyugodtan szemlélik a mindinkább nö­vekvő tömeg türelmetlen to­longását, a jobára öreg nyug­díjasok kínszenvedését. Így az­után nem is csodálatos, hogy amikor közeledik a záróra, méltatlankodó kifakadások és izgatott tülekedés közepette próbálnak a sorban állók be­jutni, sorszámosztás helyett rendőri beavatkozással próbál a személyzet „adminisztratív”, rendet teremteni. Félnapos is­mételt sorban állás után én is az iroda küszöbén voltam kénytelen feladni a kilátásta­lan harcot a téli tüzelőért. Miért nem szaporítja a TÜKER ilyen tömegakció le­bonyolításának idejére tisztvi­selői létszámát, estleg nyugdí­jasok bevonásával? Miért nem vezeti be a mindenki által he­lyesnek tartott sorszámosztást? Kérjük a TÜKER vezetőit, nézzenek utána személyesen ezeknek a kínzó kérdéseknek! Pál Tamásné nyugdíjas Futballkapu a XIII. századból Messziről látni már a zsám­­béki romtemplomot, mégis ne­héz odajutni: tábla sehol sem mutatja az irányt. Az élelmes turista előbb-utóbb rátalál a kerítés kidőlt darabjára, amely bejáratot is helyettesít. Azon­nal odaszalad hozzá egy hat­éves forma gyerek, hogy be­hajtsa a beléptidíjat: gyere­kekért egy forintot, felnőtte­kért kettőt. Azután visszatér a csapatba, futballozni. Három csapat edz itt, ez a díjbeszedő gyerek a legfiatalabb közöttük. A XIII. századi román-gól boltozat a kapu. A Panoráma Magyarország útikönyvében ez áll Zsámbék­­ról: „Országos nevezetességű műemlék a XIII. század első felében késő román-gót át­meneti stílusban épített há­romajtós, két homlokzati tor­nyos — romos — bazilika. A hazánkban épült nemzetiségi monostortemplomok legfran­­ciásabb, legkecsesebb példája. Kitűnik arányainak, faragvá­nyainak különös finomságá­val." A szomszédos kolostor „északi, dongaboltozatos ter­mében kapott helyet a romte­rület kőtára”. A kőtár rozsdás ajtaja tárva­­nyitva, be se lehet zárni. Egy mókás kedvű látogató földhöz is vágott itt egy követ: darab­jai a földön hevernek. A mű­emlék őre talán éppen akkor kapott gólt a gótikus futball­­kapuba. Az útikönyv a községben más műemlékeket is említ: a barokk szószéket, a Táncsics utcában faragott kövekből épí­tett török kutat. A gazdátlan romterületen egyikre sem utal tábla, hogy a látogatót oda­vezesse. Előfordulhat, hogy egy mon­emléket, amely a maga nemé­ben ritkaság hazánkban, még­sem tudnak kellőképpen gon­dozni. De miért kell ezért még beléptidíjat is fizetni? Z. L. Budapest Még egyszer az Alkotmány utca közlekedéséről Lapjuk olvasólevelet közölt, mely Kozma István tragikus halálával kapcsolatban fel­vetette az Alkotmány utcának alsóbbrendű útvonal jellegét és nagyon találóan és helyt­állóan jellemezték azok a so­rok az itt történő nagyszámú súlyos baleset, karambol okát. Én magam ugyanazon a he­lyen, ahol Kozma István éle­tét vesztette, egy évvel ezelőtt, télen ugyancsak súlyos bal­eset áldozata voltam. Vado­natúj, szintén Renault gyárt­mányú kocsim totálkárt szen­vedett, megjavíthatatlanul széttört egy vidéki tehergép­kocsivezető tévedése folytán, aki a baleset után sehogyan sem akarta elhinni, hogy nem neki, és a Parlamentnek futó, széles, impozáns Alkotmány utcának, hanem az azt át­szelő keskeny Honvéd utcá­nak van forgalmi elsőbbsége. Én magam a karambolnál szinte a csodával határos módon megmenekültem, mert kirepültem a kocsimból, de hóra estem vastag bundában és csak leporoltam magam utána —, de a zajra odase­­reglő környékbeli lakosok egybehangzó panaszai szerint ezen az útszakaszon szinte nem múlik el nap kisebb­­nagyobb karambol nélkül, melyek bizony gyakran vég­ződnek súlyos sérüléssel, tra­gédiákkal, halállal. Az illetékeseknek már régen fel kellett volna figyelniük erre a rendkívül veszélyes helyre, és legalább egy este is világító háromszöget kel­lett volna kitétetni az Alkot­mány utcára a Honvéd utca és a Szemere utca kereszte­ződésénél — ha már minden­áron ragaszkodni kívántak en­nek a természetellenes for­galmi elsőbbségi rendnek a fenntartásához. A lámpák ugyanis éjjel nem működnek és ilyenkor csak a kivilágítatlan három­szögjelzések jeleznék a szé­les Alkotmány utcán haladó járművek részére azt, hogy forgalmi elsőbbséget kell biz­tosítaniuk két keskeny, ke­resztező utca részére. Ezek a háromszögjelzések azonban az esti világításnál alig lát­hatók és a helyszínnel nem ismerős vezető állandó ve­szélyben van — persze az is, aki számára elsőbbséget kel­lene biztosítania. Az elsőbbségi rendnek kö­vetnie kell az útvonalak adott jellegét és egy széles útnak elsőbbséget kell adni az azt keresztező keskeny utcával szemben. Ha nem így törté­nik, állandósul a balesetve­szély. De ha már ezen a sza­bályon erőszakot követnek el, akkor legalább igen feltűnő és állandó jelzésekkel kellene a járművezetők figyelmét fel­hívni az elsőbbségadás köte­lezettségére, kivilágított fi­gyelmeztető táblák útján! Még egy mondattal vissza­kanyarodván az Alkotmány utcára: ma már a vezetők annyira félnek az Alkotmány utcán haladó járművektől, hogy aki csak kicsit is ismerős ezen a helyen, elsőbbség ide, elsőbbség oda, csak nagyon óvatosan halad rá a Honvéd utcáról a széles Alkotmány utcára. De még a teljesen is­meretlen vezetők is „tisztelik” önkéntelenül is ezt a széles utat és hiába van az elsőbb­ség az ő oldalukon, mégis csak az ott futó forgalom elhala­dása után merészkednek át­kelni rajta. Várjuk, hogy a közlekedési problémák állandó felvetésé­vel és napirenden tartásával segítse elő lapjuk a mind­annyiunk számára rendkívül fontos és a járművek szapo­rodásával egyre jelentősebbé váló fővárosi közlekedés meg­javítását! Dr. Saáry András Budapest, XIV., Dózsa György út 19.

Next