Magyar Nemzet, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-16 / 192. szám

Vasárnap, 1970. augusztus 16. — Nagyobb sebesség és forgalombiztonság Új korszak az úthálózat-fejlesztésben Elkészült a Velencei-tó központi fejlesztési programja Nádrengetegből * •• ff* // •• I •• I // f­f * nagy jövőjű üdulata­ Autósok körében sűrűn me­rül fel: nem elég gyors ütem­ben épülnek a korszerű köz­úti közlekedést elősegítő autóutak, a régi utak széle­sítése, korszerűsítése lassan halad. A hazai forgalom emelkedése, az autós idegen­­forgalom növekedése és egyéb szempontok is szükségessé te­szik a mostani tempó növe­lését az útépítésben és az -korszerűsítésben egyaránt. A Központi Bizottság negyedik ötéves tervéről szóló irányel­veiben egy teljes bekezdés foglalkozik a közlekedés fej­lesztésével és korszerűsítésé­vel kapcsolatos feladatokkal összhangban a hosszabb távon megvalósuló közlekedéspoliti­kai koncepció célkitűzéseivel. „A közúti közlekedést a köz­lekedési ágazat átlagát meg­haladó mértékben kell fejlesz­teni. A gépkocsi-közlekedés gyors növekedését az utak korszerűsítésével és a szerviz­­hálózat bővítésével kell elő­segíteni" — olvasható az irányelvekben egyebek között. Dr. Ábrahám Kálmán mér­nök-közgazdásszal, a Közle­kedés- és Postaügyi Minisz­térium közúti főosztályának vezetőjével beszélgettünk a következő tervidőszak útépí­tési, útkorszerűsítési felada­tairól, egyéb problémákról. Többet vagy kevesebbet ! Milyen szempontok ér­vényesültek eddig az útháló­zat növelésében — tettük fel a kérdést — Az európai kontinensen, a tőkés országokban és a szo­cialista államokban egyaránt két tendencia érvényesült az utóbbi években — mondotta dr. Ábrahám Kálmán. — A területfejlesztéssel, iparosítás­sal kapcsolatban felmerült igényeknek megfelelően min­denütt arra törekedtek, hogy az úthálózat hosszát növeljék és nem hosszú életű, nem a távlati közlekedés igényeit is kielégítő pályákat építettek, keskenyeket, nem kellő vas­tagságút. Utóbb tért hódított a másik szemlélet és igény: a széles, tartós, fél méter és még ennél is vastagabb autópályák, utak létesítése. Nálunk is ugyanez a fejlődés nyilvánul meg. — Melyik a kifizetődőbb? Az autópálya kilométerenkén­ti építése meghaladja a húsz­millió forintot, ebből az ösz­­szegből több mint három kilo­méter nem ilyen „igényes” út épülhet. Az autópálya húsz évig bírja a strapát, az utób­bi legfeljebb öt évig. — Ez valóban igaz, de egy példával szeretném folytatni. Négygyermekes családból származom és annak idején sűrűn merültek­ fel nálunk a cipőgondok. Milyen cipőt vegyenek a négy gyereknek? A kétévi strapát, futballozást kibíró jó cipő ára annyit tett ki, mint négy pár silányabbé, de ezeket csak fél évig lehe­tett hordani. Ha egynek vesz­nek, háromnak nem jut láb­beli. Inkább az olcsó mellett döntött a kiskeresetű család. Ilyen szemlélet uralkodott nálunk az útépítésben: a hosszúság, a több kilométer volt az elsődleges szempont. Minőségi változás — Mi várható a negyedik ötéves tervben? — Az új tervidőszakban a tartós, vastagabb burkolatú, szélesebb utak építését tűzzük feladatul. Az országgyűlésen elfogadott közlekedéspolitikai koncepció célkitűzéseket tar­talmaz a közúthálózat fejlesz­tésére. A folyamatos fejlesz­tés során a gyorsforgalmú utak (autópályák és autóutak) létesítése, figyelemmel az európai és a tranzit- (E és T jelű) utakra vonatkozó nem­zetközi ajánlásokra; az orszá­gos úthálózat további korsze­rűsítése, ennek során az út­pályák szélességének és te­herbírásának növelése, tekin­tettel a nehéz járművek for­galmának növekedésére, a hi­dak, műtárgyak korszerűsítése — ezek szerepelnek a célki­tűzések között.­­ Munkánkban tehát a közlekedéspolitikai koncepció elveit érvényesítjük. Nagyobb figyelmet fordítunk a forga­lombiztonságra, az úttartozé­kok — például leállósávok — építésére, az út esztétikai kí­vánalmainak érvényesítésére. Fontos feladatunk, a többi ér­dekelttel együttműködve, a szervizhálózat bővítése, a vendéglátás megszervezése, az üzemanyag-kiszolgálás létre­hozása, bővítése és nem utol­sósorban az utak mentén az információs hálózat kiépítése. Ma már elengedhetetlen köve­telmény az autósok számára a tájékozódás és a tájékozta­tás. Gondok voltak például té­len, a rendkívüli időjáráskor, amikor autóoszlopok befagy­tak az országúton, gondok vannak baleset idején, nem tudnak orvost, mentőt hívni a balesetekhez, mert az u­tak elkerülik a településeket Jármű és út­ vitakérdést tettem fel: — Tanultak-e a közelmúlt tapasz­talataiból, hibáiból? Egy év­vel ezelőtt nagy port vert fel a Budaörs—Tatabánya közöt­ti M—1-es útszakasz burkola­tának rövid idő alatti rongá­lódása. Az építésnél elmulasz­tották a minőségi követelmé­nyek betartását, de túl ezen a kamionforgalom emelkedé­se, tehát a nagy súlyú, nagy tengelynyomású közúti jár­művek számának növekedése is nagy szerepet játszott a ká­rosodásban. Milyen következ­tetést vontak le ebből? — A járművek tengelynyo­másának növekedése és az út­­rongálódás gyors bekövetke­zése nem speciálisan magyar probléma. Az Űtügyi Világ­­szervezet nemzetközi kong­resszusain és tanácskozásain gyakran merült fel ez az ügy. Régebben a forgalmi számlá­lásoknál nem voltak tekin­tettel a járművek közötti kü­lönbségekre, nem mutatták ki külön a személygépkocsikat és külön a nehéz járműveket Azóta ezen a helyzeten már változtattak és az építésnél, korszerűsítésnél a járművek tengelynyomását már figye­lembe veszik. Az útépítés és a hazai járműgyártás között hazánkban szoros a kapcso­lat, ismerjük a fejlesztési koncepciókat és az ipari kö­vetelményekhez igazodunk. Visszatérve az M­ 1-es út em­lített szakaszának burkolat­rongálódására, az átépítéskor figyelemmel voltak a mai kö­vetelmények kielégítésére. Gondolok itt például a bal­eseti csomópontokra. A sta­tisztikai adatok figyelembe­vételével azokon a helyeken, ahol gyakran fordultak elő balesetek, igyekeztünk a pon­tokon korrekciókat végezni, a forgalom biztonságát növel­ni. — Más vonatkozásban is újítottunk. A téli útfelfagyá­­soknál korábban a kátyúk gyors kijavítása volt az el­sődleges. A toldozás-foldozás olcsó, de nem tartós. Az idén a 8. számú úton — Székesfe­hérvártól kezdve — gyorsab­ban, alaposabban történt a javítás. Mégpedig úgy, hogy a töredezett betontáblákra asz­faltszőnyeget terítettek. Ez valamivel többe kerül, de tartósabb lesz és esztétikai szempontból is kedvezőbb.­ ­ • Ötven százalék — Szeretném felvetni egyik nagy gondunkat. Meg kell érteniük még sokaknak, nem építhetünk mindenütt autópá­lyát, nem mindenütt kerülhet sor szélesítésre, átépítésre. Bizonyos ésszerű, reális sor­rendet kell tartani — Milyen szempontok sze­rint alakítják ki a sorrendet? — Az Útügyi Kutató Intézet forgalomszámlálási adatai ad­nak elsődlegesen támpontot, biztonságos választ: hol épül­jön autóút, hol kerül majd sor korszerűsítésre. Körülbe­lül 50 százalékkal növekednek a feladatok. Ezekhez a gépesí­tés színvonalának emelése a legeredményesebb út. Több komplex gép, géplánc beszer­zésére kerül sor és rögtön hozzáteszem: az építési költ­ségek az említett gépi beru­házások révén növekednek. A gépeket koncentrálnunk kell a legfontosabb feladatok elvégzésére. Bitumen és zúzalék — Problémák? — A cement országos gond évek óta és ezért a bitumen alkalmazása növekedik. Mivel a nagylengyeli bitumenbeszer­zés gondot okoz, a bitumen­importot növelik. A 8. számú útnál alkalmazott „bitumen­fejelést", a régi, megkopott burkolatra a bitumenszőnyeg terítését máshol is javasoljuk, mert a hétcentiméteres új burkolat hosszú időre megfe­lel. A nagyobb feladat meg­oldásához növelni kell a kivi­telező kapacitást, természete­sen a szállítókapacitást is. Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztériumhoz tartozó kő­bányákban a gépesítést kiszé­lesítik, mert a bitumenburko­lathoz több kőzúzalékra lesz majd szükség és számunkra nagyon fontos, hogy különbö­ző nagyságú és főleg finom zúzalékot kapjunk. — Fáziseltolódás mutatko­­zik-e az útépítési program végrehajtásában a tanácsok előközművesítési teendői és az útépítő vállalatok időbe­ni feladatai összehangolása tekintetében ? — A járművek, a személy­autók, az autóbuszok, teher­gépkocsik vezetőinek a beve­zetőben említett észrevételei­re kívánok most válaszolni. Sok igazság van bennük, a tempót szeretnénk fokozni az építésben. De a mi akaratunk, tervünk, elhatározásunk ön­magában még nem elég. A ta­nácsok, a különböző szervek támogatása nélkül nem való­sul meg a gyorsabb tempó. A városok, községek tanácsai úgy végezzék az előközmű­­vesítést, hogy erre előbb ke­­üljön sor, tehát előzzék meg a csatornaépítésekkel a mi munkánkat. Segítsék elő és ne hátráltassák a közös fel­adatot. Mi azt akarjuk, hogy a járművezetők, a külföldi turisták a sebesség tartásával, biztonságosan haladjanak az utakon, ne keletkezzenek for­galmi dugók, a balesetek szá­ma ne növekedjék, hanem csökkenjen. A megyei, városi és községi tanácsok vezetői, illetékes szakemberei is készüljenek a tempónövelésre, a szükséges közműépítés időbeni befejezé­sére. Szemléletváltoztatásra és gyorsabb döntésekre lesz majd szükség. Víg István Ébredezik hrfSjss£ m­ából Hamupipőke-tavunk, a „Balaton kishúgának” is becé­zett Velencei-tó. Igaz, hogy e kedveskedő becenév nemigen illik rá, hiszen az elöregedés­nek jóval előrehaladottabb ál­lapotában van, mint a magyar tenger, s az ébredezés is már­­m­ár az agonizálás állapotából történik. Az ember élesztgeti az elő­rehaladott korú tavat, mint ahogy az ember meggondolat­lan, a biológiai következmé­nyekkel nem számoló beavat­kozása idézte föl rá az elhalás veszélyét is. A mélyen fekvő parti területeken tervszerűtle­­nül létrejött települések árvíz­­védelme miatt lecsökkentették a tó vízszintjét, s ennek az lett a következménye, hogy vesze­delmesen elburjánzott rajta a vízinövényzet. Az agresszív nád rohamos terjeszkedése folytán egyre kisebbedő víz­tükröt is beszőtte a hínár, el­födte a békanyál nyúlós zöld algaszőnyege. Az ember által a tóba bocsátott oldott tápsók mindinkább növekvő mennyi­sége még kedvezőbb életlehe­tőséget biztosított a hínárnö­vényzetnek. Rohamosan köze­ledett a vég. Ha egy évtizeddel ezelőtt kitekintettünk a tóra a mellet­te elfutó vonatból, végig a déli part hosszán sűrű náderdő rengett, ringatózott, itt-ott vil­lant csak föl a szabad vízfelü­let egy-egy kis foltja, a fát­­lan, nedves, süppedékes part­szegélyen pedig százával nőt­tek ki a területrendezést meg­előzően s legtöbbször építési engedély nélkül létrehozott, kisigényű, szegényes, ízléste­len, nem ritkán visszataszító külsejű nyaralóviskók, „la­kók”, víkendházak. Vigaszta­lan kép volt, reménytelen kilá­tásokkal. Éln­en­ f°Sad ahogy hív Székesfehérvár felől jövet elhagyjuk a dinnyési Madárvártát: frissen hullámzó nagy, nyitott víztükör. Vitor­lások cikáznak rajta, kétkarú móló nyúlik bele Agárdnál, kikötőhelyén kirándulóhajók állnak indulásra készen. Bel­jebb nagy kotrók dolgoznak, mélyítik a medret, öblös cső­vezetéken dobják a partra a sűrű iszapot újabb területek feltöltésére A szélesen kiirtott nádsze­gély helyén végig az egész agárdi szakaszon jól megépí­tett partfal vonul, már négy kilométer hosszan, mögötte a feltöltött területeken korszerű épületek, csónakházak, közüle­ti üdülők, éttermek, szolgál­tatóházak, szállodák. Folyik a közművesítés munkája, bur­kolt utakkal, közvilágítással látták el a tópartot. Agárd— Gárdony térségében elkészült a regionális vízmű, hozzáfog­tak a szennyvízcsatorna-háló­zat kiépítéséhez. A tervszerű, komplex fejlesztés ütemére jellemző, hogy amíg 1965-ben 20 millió forint értékű beru­házás valósult meg a Velencei­tónál, addig 1969-ben 53 mil­liót fordítottak fejlesztésre — az utóbbi öt esztendőben ösz­­szesen 187 milliót. Szívderítő látvány, ahogy ősállapotából kibontakozva, lépésről lépésre kultúrterületté válik a táj. Az egyre szembetűnőbb eredmények nem kis mérték­ben az 1958-ban létrehozott Velencei-tavi Intéző Bizottság tervszerű, céltudatos koordi­náló munkájának köszönhető. A VIB lelkes, ügyszerető szak­­bizottságai tették a tájegység alapvető feladatává a tó víz­rendezését, vagyis életének meghosszabbítását, gyors el­halásának megakadályozását. A partvonal meghatározása, a védmű megépítése nemcsak a tó arcát formálja szebbé, nem­csak a fürdőzési, vitorlázási lehetőségeket javítja meg, de — egyéb folyamatban levő víz­ügyi munkálatokkal együtt — biztosítja azt az állandó ma­gasságú vízszintet, mely nem okoz árvízkárokat, ugyanak­kor gátat vet a tó elmocsara­­sodásának. A vízügyi rendezés jentőségű a tó jövőjét illetően. A jelenlegi változó vízállás nagymértékben károsan hat a tóban lejátszódó biológiai fo­lyamatokra, és azok következ­ményeképpen az üdülésre, vízi sportolásra, halászatra, horgászatra. Tél végén, kora tavasszal a bőséges csapadék­tól megduzzadt tó elönti az alacsonyan fekvő területeket, a nagy nyári párolgás követ­keztében viszont az üdülési szezonban a 170 cm-es átlagos évi vízmélység 110 cm­-re is leapad. Az alacsony vízállás nemcsak a fürdési lehetősége­ket rontja, de a sekély vízben fenékig lehatoló napfény rend­kívüli mértékben elősegíti a hínárnövények, algák térhódí­tását A tavaszi árvizek elhárítása és a nyári alacsony vízszint megemelése érdekében két tá­rolót építenek a Vértes alján. Ezekben a „vízkamrákban” vissza lehet tartani a tavaszi csapadékot a nyári hónapokra, amikor gyakran olyan ala­csonyra süllyed a tó vízszint­je, hogy a strandokon térdig hó ér. Az egyik vízkamra, a 675 holdas zámolyi tároló, 13 millió forintos költséggel már elkészült. Az 5,5 kilométer hosszú tároló csúcsidőszakban több mint 7 millió köbméter csapadékvizet tart vissza. A 11 millió köbméteres pátkai víztároló építése jövőre kezdő­dik meg. A part menti nádasok ki­irtása, a védfal kiépítése, a mögöttes területek feltöltése, a meder kotrása, mindenekelőtt pedig a két tároló üzembe he­lyezése a tó vizének megköze­lítően állandó szinten tartását eredményezi majd — vagyis élettartamának jelentős meg­hosszabbítását. Az üdülőközpont­os­­­lenleg Agárd tölti be. A vál­lalati nagy üdülőházak egész sora épült már meg itt. A kul­turált fürdőzési lehetőségek biztosítására korszerű strand létesült, mellette hajókikötő. Ennek szomszédságában né­hány év múlva igazi üdülővá­ros fogadja a látogatókat. A SZOT-üdülőterület folytatásá­ban, az OTP bevonásával két nagy üdülőkomplexum létesí­tésére történt megállapodás, mintegy 120 társas üdülő­egy­ségre. Agárd nyugati részén megépült az új Napfény­strand és az új csónakkikötő, ide kerül a korszerű és a táj­­ jellegnek megfelelő horgász­­tanya-központ Az üdülőfejlesztés során gondoskodás történik a vízi sportok igényeinek kielégítésé­ről is. Agárdon már elkészült a 1100 méteres evezős- és kajak-kenupálya, s az új vízi­­sport-kikötő mellett átadták rendeltetésének a tóba épített 50 méteres úszómedencét, ahol ez idén megkezdődik a tó kör­nyéki gyermekek tömeges úszóoktatása. A déli parton levő üdülő­telepek rangsorában a követ­kező években Agárd után Gár­dony lép a második helyre. A part mentén szép üdülőöveze­tet alakítanak ki, több válla­lat kooperációjában már jövő­re megkezdik itt néhány nagy — együttesen 700 vendég be­fogadására alkalmas — üdülő építését. Később — a vízren­dezési munkák befejezése után — további 900—1200 em­ber részére teremtenek kultu­rált üdülési lehetőségeket A parton 50—60 méter széles lidó-sétányt alakítanak ki. A k­ipmpli jellegű komp­it kiemelt lex területfej­­lesztés terén nagy előrelépést jelent, hogy az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium megbízásából a VÁTI elké­szítette a velencei-tavi köz­ponti fejlesztési programot. Jóváhagyása megteremti majd mindazokat a feltételeket, melyek következményeképpen a velencei tájegység tervsze­rű területfejlesztése a negye­dik ötéves tervidőszak prog­ramjaként megvalósulhat. A megoldásra váró felada­tok között alapvető jelentő­ségű a tó vízállásának állan­dósítására irányuló munkála­tok folytatása, a közművek továbbépítése, a partvidék erdősítése, az üdülés színve­nz északi part­falában meglevő komoly hiá­nyok pótlása. A fejlesztés ál­talánosságban kiterjed az üdülőterület kommunális és kereskedelmi ellátottságának javítására, kulturális szintjé­nek emelésére, természeti, tá­ji értékeinek védelmére, vé­gül, de nem utolsósorban az üdülőférőhelyek növelésére. A vízszint állandósítása céljából a negyedik ötéves tervidőszakban Pátkán meg­épül a második tároló. A für­dőzésre, sportolásra alkalmas vízfelületek növelése érdeké­ben további szakaszokon épül­nek védőművek és új part menti sávok kerülnek feltöl­tésre, a partszegély nádasai­nak kiirtásával és mederkot­rással. A komplex tájrende­zés eredményeként Agárdtól kezdődően a tó körül mintegy 17 kilométer hosszan, a Szú­nyog-szigetig kulturált üdülő­­fürdő terület alakul ki. A negyedik ötéves terv fo­lyamán 10 350 új férőhely lé­tesítését irányozza elő a prog­ram, ebből 350 a szállodai és 1800 a közületi üdülőhely. 8200 férőhelyet társas­ magán­­üdülőkben, nyaralókban és hétvégi házakban teremtenek. Agárdon tovább épül a parti nagyüdülősor, Gárdony ki­emelt üdülőközponttá fejlődik és megkezdődik a tóvidék legszebb részének, az északi partnak a feltárása. Az északi part IIS fejlesztését az itt keresztül­haladó M 1 7-es út tette külö­nösképpen sürgőssé. Még az idén hozzálátnak a partfal­építéshez, a nádszegély irtá­sához, a mederkotráshoz. Ezen a parton sajátos üdülőtelepek alakulnak ki, horgászok, vízi­vadászok, lovasturisták, vízi­­sportolók tanyái. A Pákozd előtti Szúnyog-szigetet nem­zetközi horgászfaluvá építik ki. Az északi part új evezős- és kajak-kenu pályája igen kedvező hatást fog gyakorol­ni az egész tó jövőbeni fejlő­désére. A velencei kanyar kiépíté­se még ebben az évben meg­kezdődik, s a területrendezés után nagy autósstrand létesül az M 1 7-es út mentén. A kö­zeli Vörösmarty szőlőhegyen hangulatos „présházövezetet" alakítanak ki, a tó vonzásába tájilag tartozó szőlős-gyümöl­csös lankaságon. Nagy szerepre dékké nő a szemünk láttára a Velencei-tó, egyrészt értékes természeti adottságai, másrészt a fővároshoz és Székesfehér­várhoz való közelsége révén. A tavat és környékét éghajlati viszonyai, lágy, langyos vize, fürdésre, strandolásra kiala­kítható partterületei alkal­massá teszik nagyobb töme­gek üdülésére, vízisportolás­ra, emellett horgászatra, tu­risztikára s különösképpen gyermeküdültetésre. A Velen­cei-tó különben hazánk egyik legértékesebb madárrezervá­tuma, a Nemzetközi Termé­szetvédelmi Unió rangsorolása szerint európai viszonylatban is nagybecsű természetvédel­mi terület. A tó kedvező földrajzi hely­zete folytán Budapest és Fe­hérvár lakói részére kora ta­vasztól késői őszig a város­­környéki üdülőterület funk­cióit tölti majd be, (hiszen a velencei kanyar az M­ 7-es úton alig 40 kilométerre van Budapesttől). A tájegység sze­repét a 44 órás munkahét be­vezetése nagymértékben fo­kozza, egy-egy hétvégén már­is több tízezer víkendező ke­resi fel a tavat és környé­két. A központi fejlesztési prog­ram végrehajtása az igényes fürdőzés-nyaralás további fel­tételeit teremti meg, hogy a vadon nádrengetegből vonzó kultúrtájjá formálódó tóvidék minél magasabb szinten tölt­­hesse be széles körű üdülői területi feladatait. Antalffy Gyula Él VÁLLALATOK, KÖZÜLETEK! SÜLLYESZTÉKES, KOVÁCSOLÁSI SZABAD KAPACITÁSSAL RENDELKEZÜNK, 0,05—0,40 KG KOVÁCSDARABOK KOVÁCSOLÁSÁT VÁLLALJUK F­É­G FEGYVER- ÉS GÁZKÉSZÜLÉKGYÁR Budapest, IX., Soroksári út 15. Mamar Nemzet­e 5

Next