Magyar Nemzet, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-02 / 180. szám

Vasárnap, 1970. augusztus 2.. .Magyar Nemzet Napirenden a közművelődés Van-e jövője a művészeti ismeretterjesztésnek Arra a kérdésre, hogy van-e jövője a művészeti ismeret­­terjesztésnek, a válasz kere­sését voltaképpen ott kellene kezdeni, hogy van-e jövője a művészetnek? Ezer oka van annak, hogy világszerte mind gyakoribb a borúlátás, hogy az emberformáló művé­szettel szemben teret hódít majd a csupán kikapcsolódást, jobbik esetiben pihenést, rosz­­szabb esetben szellemi tunya­ságot kínáló szórakoztatás. Legújabban az a lehetőség növelte a borúlátást, hogy ol­csón, kis dobozban vásárol­ható vagy kölcsönözhető lesz előbb-utóbb a tévéműsor, s akkor aki csak akarja, jó mű­sor helyett is nézhet rosszat. A művészet emberformáló erejéről azonban éppen ezért nem lehet lemondani, s éppen ezért van jövője a művészeti ismeretterjesztésnek is. A kérdés inkább az, milyen legyen ez a jövő? Ez a kérdés a lényege annak az önvizsgáló, kibontakozást és továbbfejlődést kereső munkának, amely mostanában folyik a Tudományos Ismeret­­terjesztő Társulatnál. Mellékes részletkérdésnek látszik, mégis további követ­keztetések alapja, hogy mi­lyen legyen az arány a tudo­mányos — vagyis a termé­szettudományos, a technikai­tudományos — és a művé­szeti ismeretterjesztés között. A társulat nevéből arra is le­hetne következtetni, hogy a kettőt el kell egymástól külö­níteni, a művészeti ismeret­­terjesztéssel foglalkozzék más, vagy legalábbis e téren a TIT munkája korlátozódjék a mű­vészettel foglalkozó tudo­mány, vagyis az esztétika széles körű megismertetésére. Ez ellen szól mégis az, hogy a közművelődés feladatai amúgy is túlságosan sok kéz­ben — hivatalok, intézmé­nyek, szervezetek, fő- és al­osztályok, bizottságok kezében — van, aligha célravezető ezt a megosztottságot tovább növelni. Ellene szól az is, hogy tudományos ismeretek terjesztése dolgában mégis egy kicsit jobb a helyzet, mint a művészeti ismeretter­jesztésben, s hogy a kettő amúgy sem választható el egymástól élesen; végül, hogy a népszerű ismeretterjesztés­nek is az esztétika talaján kell állnia, s viszont a nagy­­közönségnek nem, vagy leg­alábbis nem elsősorban tudo­mányos szinten kell az esz­tétika tudományának eredmé­nyeit előadni. S hát előadni kell-e csak­ugyan? Ez elég régi vitakér­dés a TIT-ben is. Aligha ta­lálni védelmezőjét ma már a katedrán fölolvasott, vagy akár szabadon elmondott, egybefüggő előadásnak, vé­delmezőjét nem, legfeljebb gyakorlóját; a szemléltetésnek ma már mindenki híve. Alig­hanem itt az ideje azonban a továbblépésnek: az előadás váljon párbeszéddé. Párbe­széddé abban az értelemben is, hogy ne csak hallgatói le­gyenek a jelenlevők, hanem az előadónak beszélgető, vitatkozó társai. Egyebek között ez az előnye az élő előadásnak a televízió­val szemben. Ugyancsak a té­vével egybevetve vált csök­kentté az illusztráció, a szem­léltetés; e tekintetben ugyanis a televízió lehetőségei sokkal gazdagabbak, de párbeszéd előadó és hallgatói között csak az élő előadáson lehet­séges. Párbeszédessé, kifejezőbb hasonlattal élve: drámaibbá kellene tenni az ismeretter­jesztést abban az értelemben is, hogy ne csak szemléltetés ékelődjék az előadásba, mint­egy betétképpen, hanem a szóbeli előadás és a szemlél­tetés egyenrangú elemként il­leszkedjék egymáshoz, össze­függésben, tartalmi egység­ben, egymást kiegészítve, egymással mintegy beszélget­ve, s ez a „drámai” előadás­mód a részt vevők érdeklő­dését, figyelmét is erősítse, együttműködésre, továbbgon­dolkodásra, vitára késztesse a hallgatókat, s az előadás — most már a szó másik értel­mében vett előadás — él­­ményszerűbb legyen. Ehhez azonban szükség van­­ olyan szakemberekre, akik az ismeretterjesztés különféle elemeit megfelelően ötvözik, az előbbi hasonlat világában maradva: szükség van az ismeretterjesztés dramaturgjaira. A művészeti ismeretterjesz­tést a gyakorlatban a TIT előadói végzik, szemléltető eszközöket, adott esetben a szemléltetéshez közreműködő­ket vagy a TIT, vagy az elő­adást szervező intézmény, művelődési ház ad. Az isme­retterjesztés elvi és gyakorla­ti teendőivel a TIT munka­társai foglalkoznak, s velük együtt a művészeti választ­mány tagjai, azaz a különfé­le művészetek legjobbjai, művészek, esztéták, kritiku­sok. Bizonyára lenne mód arra, hogy közös munkával kidolgozzák az ismeretterjesz­tés „dramaturgiáját”, az elő­adások szerkesztésének, fo­lyamának korszerű alapel­veit; ha ez megtörténik, ak­kor kellenek a „dramatur­gok”, akik az alapelveket a gyakorlatban alkalmazzák. Félő azonban, hogy az ilyen, „drámai” ismeretter­jesztés is gyakran vissza­szűkülne illusztrált előadás­sá. Nagyobb előadócsoportok szervezése, utaztatása költsé­ges, mi több: egyeztetési ne­hézségekkel jár, szervezési gondokat szül könnyebb megoldásnak kínálkozik ilyenkor a konzervált illuszt­ráció, a diakocka, a filmvetí­tés, a magnószalag, a hangle­mez. Meg kellene tehát te­remteni az anyagi és szer­vezési feltételeket ahhoz, hogy az ilyesféle kísértés el­len eredményesen védekez­hessék a TIT. Ami a szervező munkát il­leti, kézenfekvő a gondolat, hogy a közművelődés mosta­ni szétszórtságában valamifé­le tömörítés, egybehangolás, kikristályosítás volna szüksé­ges. A közművelődés sokágú tevékenységét hivatalosan a minisztérium fogja össze, irá­nyítja és ellenőrzi, de a közművelődés társadalmi tevékenység, s ezért szükséges volna vala­miféle társadalmi összefogás, mozgalom, a szellemi munkát szervező és egybefogó tröszt. Ezt a tisztet éppen a TIT tölt­hetné be. Nem hatóságként, nem is hivatalként, hanem a társadalom megbízásából mintegy a közművelődési mozgalom központjaként gon­doskodhatna arról, hogy a közművelődéssel foglalkozó intézmények, szervezetek, ágazatok munkája egybehan­golódjék. A tevékenység „végterméke” itt a művelt ember; a TIT-trösztben együttműködnének mindazok, akik az iskolán kívül a mű­veltség terjesztésén, az embe­rek kiművelésén és tovább­­művelésén fáradoznak. Mindenképpen gondoskodni kell a sokrétű együttműködés­ről, s nemcsak az ismeretter­jesztéssel foglalkozó intézmé­nyek között, hanem azokkal is, amelyek az ismeretterjesz­tésben érdekelt művészetek alkotásait terjesztik. Az isme­retterjesztés legjobb kiinduló­pontja a tényleges művészeti élet, ehhez kell kapcsolódni frissen, vitára készen. Az is­meretterjesztő, tehát a tudo­mányos népszerűsítő munká­ban ezért a kortárs művésze­­­­ti élet mintegy az alapszó­lam, a történeti ismeretek, s az elméleti képzés ehhez­­ csatlakozzék. Mindenképpen örvendetes, hogy az ismeretterjesztő tár­sulatban pezsgő vita indult­­ meg ezekről az elméleti és gyakorlati kérdésekről, s még­­ jobb lenne, ha a vitá m­a , részvevők tekintetében és a­­ témák tekintetében is — to­vább szélesedne. A szorosan vett tudományos ismeretter­jesztés fontosságához aligha fér kétség; a művészeti isme­retterjesztés fontossága abból is következik, hogy korunk­ban az iskolában és az isko­lán kívül is az a veszély fe­nyegeti, hogy kénytelen-kel­letlen a háttérbe szorul. A közművelődés egyre erősödő társadalmi mozgalmán belül nagyon is kívánatos, hogy a művészet megértésére és értékelésére nevelő folyama­tos munka minden részve­vője arra törekedjék, hogy mihamarább erőteljesen, ha­tásosan kibontakozzék a mű­vészetbarátoknak ez a nagy, önkéntes nevelő iskolája. Zay László NAPLÓ Augusztus 2 „Hunok, avarok, magyarok” címmel régészeti kiállítás nyílt meg szombaton este a szegedi Móra Ferenc Múzeumban. A kiállítás, amelyet dr. Ortutay Gyula akadémikus nyitott meg, három azonos életformájú lo­vas nomád népet mutat be a kézművesség és a hitvilág ősi emléktárgyai nyomán. A kiál­lítás egyik érdekessége Nagy Károly kardjának másolata. A X. századi szablya valamelyik honfoglaló nemzetségfő, vagy fejedelem kardja volt, s a XI. század végén Salamon király anyja ajándékozta a német— római császárnak. A kiállítás különlegességei a honfoglalás­kori avar és hun arany és ezüst ékszerek is. Kiállították továbbá azt a honfoglaláskori lovassírt, amelyet az idei ár­vízkor Szőreg mellett, egy ho­mokbányában tártak fel a ré­gészek. oo A papok házasodásának problémáival foglalkozó fil­met forgatnak Mexikóban. A film­ címe: Vagy az ég, vagy tem­esi Emlékkiállítás nyílt meg szombaton a Nemzeti Galériá­ban a két éve elhunyt Gera Gyula festőművész munkáiból. A kiállítást a művész özvegye jelenlétében, dr. Aradi Nóra, a Tudományos Akadémia művé­szettörténeti kutatócsoportjá­nak igazgatója nyitotta meg.­­ Kiállítás nyílt meg Hajdú­­böszörmény művelődési házá­ban azokból a munkákból, amelyeket a kéthetes nyári művésztelepen készítettek a telep vendégei. A kiállításon hat művésznek nyújtották át a Káplár Miklós-plakettet. Sí Folytatódik Kőszegen a tör­ténelmi város régi lakóépüle­teinek felújítása. A középkori Jurisics téren levő barokk Lá­­basházban, átalakítása után, a város levéltárát rendezik be. A tér egy másik, 1668-ban épí­tett, sgrafittos díszű szép ba­rokk háza, felújítás után ifjú­sági központ lesz. Szombaton Balatonlellén és Balatonfüreden megkezdődött a szövetkezeti néptáncosok harmadik országos találkozója, amelyen tizennyolc hazai, egy jugoszláv és egy bolgár tánc­­együttes vesz részt. Mindkét helyen a csoportok színes, lát­ványos felvonulása vezette be a találkozót. A közönség sorai között több száz külföldi ven­dég is volt. Ma délelőtt Siófo­kon folytatják a Balatonlellén és Balatonfüreden szerepelt tánccsoportok bemutatóit. Folytatják az ásatásokat a táci Gorsiumban, hazánk leg­jelentősebb római kori telepü­lésén. A régészek újabb érde­kes leletekre számítanak: az eddig feltárt épületek mellett — a feltevések szerint — egy capitoliumi templom maradvá­nyai rejtőznek.­­ Kilencvenöt éves korában július 30-án meghalt Feledi Boriska színművésznő, a Jászai Mari művészotthon lakója. Pá­lyáját 1895-ben kezdte szub­­rettként. Rákosi Szidi színiis­koláját végezte, később ope­rettprimadonna lett vidéki színházaknál. A századforduló valamennyi divatos operettjé­nek főszerepét eljátszotta Hosszabb ideig játszott Kolozs­várott, Nagyváradon és Mis­kolcon. 1928-ban vonult visz­­sza a színpadtól és 1951 óta a Jászai otthonban élt. Temetése augusztus 17-én fél 11-kor lesz a Farkasréti temetőben.­­ Országos néprajzi fotókiállí­tás nyílt meg Zalaegerszegen szombaton. Az augusztus 23-ig nyitva tartó kiállításon az or­szág különböző városaiban élő amatőr fotóművészek munkáit mutatják be, mintegy 242 nagyméretű fényképet. A Svédországban minden ed­digi népszerűségi rekordot halomra döntött a Kloss kapi­tány kalandjairól szóló lengyel televíziós filmsorozat. Mint az Express Weczorny című varsói lap közli, a svéd tévénézők nemcsak az „Angyallal” szem­ben részesítették előnyben a daliás Klosst, hanem a mexikói labdarúgó VB-mérkőzéseivel szemben is. Országos ifjúsági képzőművészeti tábor nyílt meg Kiskundorozsmán A kiskundorozsmai Sziksós tónál szombaton országos ifjú­sági képzőművészeti tábor nyílt meg a KISZ KB és a Csong­­rád megyei állami és társadal­mi szervek rendezésében. Az augusztus 12-ig tartó tovább­képzésen több mint 60 olyan fiatal vesz részt, aki amatőr képzőművészeti bemutatókon, diákversenyeken már díjat nyert. Budapestről és a ven­déglátó Csongrád megyéből tíz-tíz, az ország többi megyé­jéből pedig két-két tehetséges fiatalt hívtak meg a táborozás­ra, amelyen ezúttal újvidéki vendégek is részt vesznek. A tábor munkáját három festő­művész: Hézső Ferenc, Fodor József és Lelkes István és Te­mesvári Judit művészetszocio­lógus irányítja. A MODERN EMBER JELSZAVA: EGYETLEN LÉPÉST SEM MEGBÍZHATÓ ÓRA NÉLKÜL! MÁR 217,5 FORINTTÓL VÁSÁROLHAT 15 KÖVES IMPORT KARÓRÁT AZ ÓRA- ÉS ÉKSZERBOLTOKBAN KÖVES ÓRA A MEGBÍZHATÓ ÓRA GARANCIA IDŐ 1 ÉV ••DS FONTOS, LEGYEN MINDIG PONTOS! Kevesebb helyen több előadás Új működési elvek a vidéki színházakban Április végén sajtótájékozta­tón ismertette már dr. Malo­­nyai Dezső, a Művelődésügyi Minisztérium színházi főosztá­lyának helyettes vezetője, hogy terveik között szerepel a vidé­ki színházak működési szerve­zetének megváltoztatása. A be­jelentés óta eltelt néhány hó­nap, és azóta a tervek is tet­tekké értek. Mi indokolja eze­ket a változtatásokat? — A vidéki színházak mű­ködése már 1964 óta napiren­den van — mondja Malonyai Dezső. — Ennek első jele volt a miskolci és az egri színhá­zak összevonása 1965-ben. Ak­koriban azt gondoltuk, hogy a többi vidéki színháznál is az összevonás javítja meg a mű­vészi munka feltételeit. Köz­ben azonban 1966-ban már a gazdaságirányítás új módsze­rein dolgoztunk, és ebben a helyzetben azt is meg kellett vizsgálnunk: jó-e az összevo­nás, igazodik-e az általános követelményekhez. Arra a fel­ismerésre jutottunk, hogy en­nek útja nem az összevonás, hanem a meglevő vidéki szín­házak megerősítése. Kevesebbet, de jobban — Miért változott meg az elképzelés? — Köznapi igazság, hogy a színház centrumában a közön­ség áll. De hogyan lehet a vi­déki közönséget jellegében, összetételében úgy megváltoz­tatni, hogy az jól szolgálja művelődéspolitikánkat is? Nyilván emelnünk kell a szín­házak művészi színvonalát, és ehhez valószínűleg nem az ösz­­szevonás visz közelebb. Ezen­kívül nekünk gazdasági és po­litikai vonatkozásokban is kell gondolkodnunk, és ha az álta­lános — és helyes — tenden­cia a tanácsok irányításának fokozódó önállósága, akkor a színházak összevonása csök­kenti ezt a tendenciát, mert az irányítást is túlságosan is meg­osztja. Végül az összevonás ellen szól az is, hogy az urba­nizációval karöltve a színház is egyre jobban városias mű­vészetté válik. Nekünk tehát azt kell keresnünk, hogy hol lehet városias színházat ját­szani. Bizonyára ott, ahol erre alkalmas hely van, ahol meg­felelőek a játszási feltételek, és ahová — nem utolsósorban — elegendő számú közönséget várhatunk. — Mindaz, amit a városias művészetről mondott, bizonyá­ra érinti a sokat vitatott — és néha szidott — tájelőadások kérdését is. — Valóban összefügg azzal. Új elveink alapja az a köz­helynek ható igazság, hogy ke­vesebbet, de jobban, a nagyobb nézőszám érdekében. Ez pedig érinti a művészi színvonalat, így hát revideálni kellett állás­pontunkat a tájelőadásokról is. Az a véleményünk, hogy a tájelőadások gyakran csak fel­tételezett igényeket elégítenek ki, és hogy néha túlbecsüljük ezeknek a tájelőadásoknak a hatását. Ezzel összefügg, ha nem is egyedüli szempontként, a gazdaságosság követelménye: olyan helyeken kell elsősorban játszani, ahol a nagyobb be­fogadóképesség és a nézők szá­mának növekedése miatt csök­kenhet az állami hozzájárulás összege.­­ Mi tehát a lényege a vi­déki színházak új szervezeti struktúrájának? — Azon túl, amiről már be­széltem, a leglényegesebb az az óhaj, hogy a vidéki színháza­kat, mint a hivatásos művésze­tek egyik helyi intézményét a helybeli közművelődési politi­ka részévé tegyük. Szakítani kell tehát azzal az arisztokra­tikus szemlélettel, hogy más a közművelődés és megint más a színház. A közönség adott felkészül­tséggel, adott ízlés­világgal lépi át a színház ka­puját. A színháznak viszont az a dolga, hogy alakítsa és csi­szolja ezt az ízlésvilágot, vagy­is jusson el az iskolába, ve­gyen tevékenyen részt az isko­lán kívüli népművelésben is. Jobb játékfeltételek — Miért teheti majd meg eredményesebben ezt a szín­ház? — Az új működési keret időt szabadít fel a színház szá­mára. Jobb munkakörülmé­nyeket teremt, jobban meg­szervezett belső színházi vilá­got, elmélyültebb próbalehető­séget stb. biztosít. Eddig a szín­házat a többi között az időza­var is akadályozta abban, hogy tevékenyen részt vegyen a helybeli művelődés folyamatá­ban. Reméljük, hogy az időza­var megszüntetésével ezek az akadályok elhárulnak. — Hogyan működnek tehát ezentúl a vidéki színházak? — Terveink szerint különb­séget teszünk az úgynevezett nagyszínházi és a körzetesített színházi működési szervezet között. A nagyszínházi kate­góriába Szeged, Debrecen, Miskolc, Pécs, a körzetesített színházak közé pedig Győr, Kaposvár, Veszprém, Békés­csaba társulatai tartoznak. Kecskemét és Szolnok úgyne­vezett együttműködéses körze­tesített formában működteti majd színházát. A Déryné Színház az előbbieken kívül országos feladatokat lát el. Részletesebben: a nagyszínház a székhelyén, valamint saját megyéje néhány nagyobb köz­pontjában játszik, és műfaj­pótló feladatokat old meg a megyén túl is nagyobb körzet­ben. Ez a műfaj, amivel más színház nem rendelkezik, Sze­ged, Debrecen, Pécs esetében az opera, Pécsett pedig külön országos feladatként a balett is. A körzetesített színházak saját székhelyükön kívül me­gyéjükben a színjátszásra al­kalmas helyeken, valamint a hozzájuk tartozó megyékben, mint körzetben — az ugyan­csak előadásra alkalmas műve­lődési házakban — lépnek fel . Ezek szerint a színházak néhány korábbi állomáshelye kiesik hatósugarukból? — Az így kieső helyek szín­házi igényeit a Déryné Színház elégítené ki, de ez az intéz­mény is a maga dimenzióihoz igazodva, csak az arra megfe­lelő helyeken tartana előadá­sokat. Az ennél kisebb telepü­lések sorsát úgy akarjuk meg­oldani, hogy az itt élő embe­reket bevisszük a színházi köz­pontokba. Tavaly már kísérle­teztünk ezzel: a veszprémi Pe­tőfi Színház külön kapott erre a célra pénzt, és autóbuszokon beszállította a környékről a közönséget. A módszer bevált, és érdemes másutt is alkal­mazni. Szerződő megyék — Ez a terv, mint ön is hangsúlyozta, a Művelődésügyi Minisztérium színházi főosztá­lyának elképzelése. Mit szóltak hozzá a színházak és a taná­csok? — A javaslattal egyetértet­­­­tek a vidéki színházak és csak­nem valamennyi színházat irányító megye, illetve megyei jogú város szakigazgatási osz­tályai. Ismerik a tervet a me­gyei pártbizottságok kulturális osztályai, a Minisztertanács ta­nácsi hivatala, a Színházművé­szeti Szövetség. A megyék kö­zül nem értett egyet javasla­tunkkal Tolna és Fejér, Szol­nok pedig fenntartással ért egyet. De szeretném hangsú­lyozni: ez csak ajánlat, irány­elv, amihez mindenki azt tesz hozzá, amit akar, föltéve per­sze, hogy jobbat tud javasolni. Csak az a döntő, hogy a cél: a művészi színvonalnak és a kö­zönség létszámának emelése ne mosódjék el. — Hol valósul meg először ez a terv? — Első mintája a kaposvári Csiky Gergely Színház lesz. Somogy megye szerződést kö­tött Zalával, és szeptember 1- től életbe lép a kísérlet. Eb­ben a változott helyzetben a kaposvári színház Zalaegersze­gen 36, Nagykanizsán 54 elő­adást játszik. A kaposvári elő­adások száma 180, a tájelőadá­soké 45, ez összesen 315 elő­adás egy évben. Régebben 39 helyen 364 előadást tartottak, 103 126 néző előtt; most 12 he­lyen 315 előadás a terv, várha­tóan 163 500 néző számára. A számok is jelzik az elképzelés lényegét: kevesebb helyen több előadást tartani, maga­sabb nézőszám mellett. Ami­hez hozzátehetem: a kaposvá­riak zalaegerszegi vagy nagy­kanizsai vendégjátéka egyben azt is jelenti, hogy a színészek nem fárasztó utazás után lép­nek fel egy vagy két alkalom­mal, hanem hosszabb időn át részt vesznek ezeknek a zalai városoknak a kulturális életé­ben is. És ez ugyancsak fontos mozzanata a vidéki színházak új működési szervezetének. Gábor István . 11

Next