Magyar Nemzet, 1970. augusztus (26. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-02 / 180. szám

2 ÉÉrthetetlen álláspont* A Pravda bírálja az iraki kormánypártot „Érthetetlen álláspont” — ezzel a címmel közöl jelentést a Pravda szombati száma ar­ról a negatív álláspontról, amelyet az iraki Baath párt vezetősége foglalt el Nasszer elnöknek a közel-keleti válság politikai rendezését célzó ame­rikai tervre adott válaszával kapcsolatban. Jóváhagyták Nasszer lépését az Arab Szocialista Unió or­szágos kongresszusának a kö­zelmúltban lezajlott IV. ülés­szakán, a kezdeményezés pozi­tív fogadtatásra talált Jordá­niában, Libanonban és Szu­dánban. Helyesléssel fogadták Nasszer elnök állásfoglalását néhány más arab országban, például Kuvaitban is.” Meglepetést kelt viszont az az álláspont, amelyre az iraki Baath párt vezetősége helyez­kedett. Bagdadban kijelentet­ték, hogy „kísérletek történnek a palesztinai kérdés végleges likvidálására”. Ez annál is fur­csább — jegyzi meg a Pravda —, mivel Nasszer elnök külön hangsúlyozta, hogy az EAK megkülönböztetett súlyt helye­zett annak kifejtésére, hogy elengedhetetlenül szükséges a palesztinai arab nép törvényes jogainak helyreállítása. „Jelenleg, midőn a világ sok országa pozitívan válaszol az EAK kezdeményezésére, amelynek az a célja, hogy fel­kutassák a biztonsági tanács 1967. novemberi határozatára épülő politikai rendezés meg­felelő módozatát, az iraki Baath párt vezetőségének el­utasító álláspontja Nasszer el­nök kezdeményezésével, az EAK kormányának állásfogla­lásával szemben, nem segíti elő az agresszor ellen és az ag­­resszort támogató imperialista és cionista erők ellen vívott tényleges küzdelmet” — álla­pítja meg a szombati Pravda. ECOSOC-flloggiák­ Genfben Nincs megegyezés az ENSZ fejlesztési programjában A fejlődő országok „sajnálkoznak” Genfből jelenti a DPA és a Reuter. Az Egyesült Nemzetek Gazdasági és Szociális Taná­csának (ECOSOC) Genfben most véget ért ülésszakán nem jött létre megegyezés az októ­berben kezdődő második fej­lesztési évtized stratégiájára vonatkozóan. J. B. P. Maramis, az ECOSOC idei elnöke az ér­tekezlet befejezésekor mondott beszédében sajnálkozását fe­jezte ki a nemzetközi együtt­működés területén uralkodó válságlégkör miatt. Brazília, India, Indonézia, Peru, Pakisz­tán és Ghana küldöttei is emiatt panaszkodtak, hogy a központi kérdések megoldása tekintetében semmiféle lénye­ges haladás nem tapasztalható Az ECOSOC határozatot fo­gadott el, amely felszólítja a tagállamok kormányait, hogy az ENSZ szeptemberben New Yorkban kezdődő közgyűlésén „magas politikai síkon” foly­tassanak tárgyalásokat a leg­közelebbi évtized fejlesztési programjáról. Kudarc Genfben Kereskedelmi háború fenyeget a fejlett tőkés országok között Genfből jelenti az AP és a DPA. Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, a Közös Piac tagállamai és Japán képvise­lőinek Genfben szombaton vé­get ért értekezletén nem sike­rült rendezni az értekezlet ösz­­szehívását előidéző gazdasági véleménykülönbségeket. Az értekezlet részvevői kö­zött híre járt, hogy a genfi megbeszélések befejeződése után nem szűnt meg a világ­méretű kereskedelmi konflik­tus kirobbantásának veszélye. Az értekezleten a japán küldöttség ötven áruféleség be­hozatali korlátozásának meg­szüntetésére irányuló hajlan­dóságát juttatta kifejezésre. De abba nem egyezett bele, hogy Japán önkéntesen korlá­tozza az Egyesült Államokba irányuló évi 600 millió dollár értékű textilkivitelét. Magyar Nemzet Két hónap óta a legnagyobb offenzíva Támadásban a kambodzsai felszabadító erők A kambodzsai felszabadító erők nagyobb szabású offen­­zívát indítottak Phnom Penh­­től északra, amelynek célja a kormánycsapatok megerősített állásainak elfoglalása. A hírt a kambodzsai kormány­hadse­reg főparancsnoksága jelentet­te be szombaton azzal, hogy a támadást „már régóta vár­ták”. Az éjszaka folyamán több súlyos támadás indult kulcs­­fontosságú pontokon. Szomba­ton a legfenyegetettebb hely a kormány szempontjából Kompong Thom tartományi székhely környéke volt, 130 kilométerre északra Phnom Penhtől, ahol mintegy két hó­nappal ezelőtt a Lon Nol-kor­­mány két hadosztályát kerí­tették be a felszabadító erők. Az éjszaka folyamán 1000— 2000 főnyi­ szabadságharcos egység támadást indított a vá­ros ellen. Az AP szerint az offenzíva az egyik legszélesebb körű és leghevesebb akciója a felsza­badító erőknek, mióta a há­ború megindult, és „két hó­napja a legkomolyabb fenye­getést jelenti a kambodzsai kormányhadsereg számára”. A kormánycsapatok tüzérsége csak részlegesen tudta feltar­tani az éjszakai támadást. Ugyanebben az időben a felszabadító erők megtámad­ták 65 kilométerre a főváros­tól északkeletre a Skuon tér­ségébe vezető fontos útvona­lat. A kambodzsai katonai szó­vivő szerint nem világos, hogy az új offenzívának célja-e Phnom Penh megtámadása is. Bekilátás politikai körökben Bruce kezét erősen megkötötték Köves Tibor, az MTI wa­shingtoni tudósítója jelenti: Nixon elnök csütörtök esti saj­tóértekezlete általános borúlá­tást keltett amerikai politikai körökben David Bruce párizsi küldetésének jövőjét illetően. Megállapítják, hogy amikor az új fődelegátus jövő hétfőn el­foglalja helyét a négyes érte­kezlet amerikai küldöttségének élén, vajmi kevés marad ab­ból a „nagy manőverezési sza­badságból”, amelyet Nixon el­nök ígért a tekintélyes diplo­matának kinevezése alkalmá­ból. A New York Times diplo­máciai szemleírója rámutat, hogy legutóbbi sajtóértekezle­tén Nixon elnök még korábbi álláspontjához képest is visz­­szalépett és Bruce küldetésé­nek előestéjén „az amerikai kormány keményebb tárgya­lási álláspontra helyezkedik, mint egy évvel ezelőtt”. A szemleíró emlékeztet rá, hogy július elsejei tv-nyilatkozatá­­ban Nixon még csak a Dél- Vietnamra „ráerőltetendő” koalícióval szemben foglalt ál­lást, de nyitva hagyta a kaput egy megegyezés útján létreho­zandó koalíciós kormány előtt. Csütörtöki sajtóértekezletén azonban, teljes összhangban Thieu saigoni elnökkel, Nixon ezt a lehetőséget is kategori­kusan elutasította. Washingtoni megfigyelők rámutatnak, hogy amerikai hi­vatalos körök újabban egy tűz­­szüneti javaslat lehetőségét emlegették mint kivezető utat a párizsi tárgyalások zsákut­cájából. Pénteki sajtóértekez­letén azonban Thieu ezt a gon­dolatot is elutasította, wa­shingtoni feltételezés szerint a Fehér Ház áldásával. Ezek után Washingtonban még a kormány politikájának támogatói is felteszik a kér­dést: vajon miről fog tárgyalni David Bruce Párizsban? A Washington Post keser­nyés éllel állapítja meg: „Úgy tűnik, valóban megindult egy­fajta torz formája a tárgyalá­soknak Vietnamról, ámde ez a tárgyalás nem a kommunis­ta és nem kommunista fél kö­zött megy végbe, hanem Wa­shington és Saigon között.” Neokonzervatív világkép Salvador de Madariaga ne­vét általában csak az idősebb olvasók ismerik. Lexikonjaink nem említik, működésének nincs nálunk visszhangja. Holott a polgári világ közis­mert alakja, történetíró és fi­lozófus, aki emellett közéleti érdeklődéssel rendelkezik. Idős kora miatt ma már ritkán szó­lal meg, s ha megteszi, rend­szerint az angol Guardiant vagy a Neue Zürcher Zeitun­got választja. Cikkeiben nagy lélegzetű történelmi és szelle­mi távlatok tárulnak fel és az embert megcsapja egy tán so­hasem volt, de manapság se­hol sincs világ különös atmosz­férája. Legutóbb július 19-én jelent­kezett a zürichi lapban és az angliai választásokhoz fűzte bizarr megjegyzéseit. Ha más miatt nem is, de azon oknál fogva mindenképpen tanulsá­gos a cikke, mert elevenen pél­dázza, minő bravúrokra képes az emberi elme. Az ismert té­nyek sajátságos elrendezése és kifacsart értelmezés nélkül ugyanis aligha lett volna lehet­séges eljutni ahhoz a követ­keztetéshez, amely Madariaga cikkének mondanivalója. Sze­rinte a nagy-britanniai válasz­tások a liberalizmus eszméjé­nek világra szóló diadalát je­lentik. Ha Angliában arányos elv szerint választanának, ak­kor a Liberális Pártnak most nem hat, hanem legalább negy­ven képviselője ülne a parla­ment padsoraiban. Ezt az ér­vet elfogadhatjuk, s ha úgy tetszik, a választási rendszer halovány kritikáját olvashat­juk ki belőle. Madariaga nem bírál, hanem dicsér: a válasz­tást cikke címében példásnak minősíti. Angliát a demokrá­cia példaképének tekinti és felszólítja az emberiséget, hogy csodálja és kövesse a sziget­országot. Ezután következik a „perdöntő bizonyíték”, amely legjobb esetben is csak szána­kozó mosolyra készteti az em­bert. Angliában a Munkás­pártban és a tory pártban egy­aránt a liberalizmus eszméje ölt testet, ideológiájukat és po­litikájukat a liberalizmus szel­leme élteti. A Neue Zürcher Zeitung szerkesztőjét bizonyosan a nagy gondolkodó tekintélye be­folyásolta, midőn közreadta ezt a cikket. Azután arról sem szabad megfeledkezni, hogy Svájc időtlen idők óta keres­kedelemből és bankügyletekből él, s a kereskedelem és pénz­­forgalom nemzeti határokat ki­iktató korlátozatlansága az egyik fő pillére a liberalizmus­nak. És némi játszi kajánság is erőt vehetett a szerkesztőn. Mert ugyanabban a lapszám­ban, mely Madariaga cikkét adta közre, jelent meg a köz­­gazdasági rovat vezércikkeként egy kétségbeesett eszmefuttatás arról, hogy a nemzetközi ke­reskedelem liberalizmusának immár befellegzett. Az apropó a textíliák importkorlátozásá­nak elrendelése az Egyesült Államokban. A közgazdasági szaksajtó általános érvényű következtetésekre jut ebből, s a textilkvóta alkalmazásában egy új kereskedelempolitikai irányzat harsány belépőjét nyugtázza. Az egyik törvény­hozási bizottság a minap ha­gyott jóvá egy törvényjavasla­tot, amely az importkorlátozás alá eső termékek körét kitágí­totta és még szélesebb körű behozatalredukálásra hatal­mazza fel Nixon elnököt. Az amerikai fogyasztók által vá­sárolt importermékek 15 száza­léka egyetlen tollvonással ki­tiltható lesz az Egyesült Álla­mok piacáról — jegyzi meg maliciózusan a Time, közölvén, hogy pillanatnyilag 360 im­portkorlátozó javaslat fekszik a 1. kongresszus előtt. A vál­tozás horderejét világosan jel­zi a hetilap idézett cikkének címe: „Fordulat a gazdaság­ban, irány a kereskedelmi há­ború.” Vagy mégsem? Az Eco­­nomist teszi fel ezt a kérdést Nixon bejelentésére hivatkoz­va. Az elnök a minap közölte, hogy végső esetben vétójogát is kész érvényesíteni, ha más­ként nem sikerül útját állni a kereskedelmi háborúk és sú­lyos hatalmi viszályok korát idéző protekcionizmusnak. A kommentátorok, kivétel nélkül valamennyien, kétel­kednek abban, hogy Nixon ké­pes lesz-e gátat vetni a védő­vámos irányzatnak az ameri­kai kereskedelem­politikában. Sőt a londoni Economist imént említett cikkében kimondja, hogy az elnöknek nincs is ko­moly szándékában ezt megten­ni. Kifejezetten nem állítja a cikk, de eléggé félreérthetet­lenül céloz rá, hogy az olajbe­hozatal kvótákkal történő kor­látozását tulajdonképpen maga Nixon kezdeményezte. A dol­gok jobb megértése persze azt kívánná, hogy a protekcioniz­must — amelynek hosszú és erőteljes hagyományai vannak az Egyesült Államok történeté­ben (csak annyit erről, hogy klasszikus liberalizmus kor­szakában, midőn Anglia a sza­badkereskedelem érdekében lebontotta vámjait, Amerika magas vámok mögé sáncolta el magát) — a jelenlegi gazdasá­gi helyzettel és a Nixon admi­nisztráció gazdaságpolitikájá­val szoros összefüggésben vizs­gáljuk. A republikánus kor­mányzat általános gazdasági gyakorlatának ma már elég markánsak a körvonalai ah­hoz, hogy meghatározható le­gyen Nixonék gazdaságpoliti­kájának jellege és kitapinthas­suk elméleti alapját. Egy ilyen vállalkozás azonban szétfeszí­tené cikkünk kereteit, s így más alkalomra kell hagynunk ezt a témát. Most elég annyi, hogy az amerikai ipar számot­tevő része és a szakszerveze­tek egyaránt szorgalmazzák a protekcionizmus erősítését. Ipari körök a külföldi termé­kek versenyétől akarnak meg­szabadulni, a szakszervezetek pedig a növekvő munkanélkü­liséget remélik megállíthatni úgy, hogy a hazai ipar vállal­kozó kedve megnő és új mun­kaalkalmak teremtődnek. S a republikánus adminisztráció, fél szemmel a novemberi idő­közi választásokra sandítva, kész kedvében járni az ipar­vállalkozóknak és a szervezett munkásoknak is, ez utóbbiak­nak legalább a védővámok ügyében. Az amerikai kereskedelem­politika protekcionista jellegé­nek felerősödése hasonló ten­denciákat kelthet életre a vi­lág más részein is. A Neue Zürcher Zeitung „világméretű protekcionista spirált” emle­get, melynek beláthatatlan kö­vetkezményei lehetnek. A nemzetközi gazdasági kapcso­latokban súlyos válságba ke­rült az a neoliberalizmus, amely a második világháborút követő évtizedekben virágzott. S ha ehhez hozzákapcsoljuk Sulzberger eszmefuttatását, mely az International Herald Tribüne július 21-i számában olvasható, akkor megfigyel­hetjük e változások egynémely világpolitikai vetületét is. Ez a cikk a következőképpen kez­dődik: „Az Egyesült Államok befolyása lassan csökken a vi­lág három fontos körzetében”, úgy mint Nyugat-Európában, Közel-Keleten és Délkelet- Ázsiában. És jogosan teszi fel a cikkíró a kérdést: vajon ki szüreteli le a győzelem gyü­mölcseit? Önmagunkat csap­nék be, ha azt felelnék, hogy az amerikai befolyás zsugoro­dása a szocializmus hatósuga­rának kitágulásával egyértel­mű. Mert még a Közel-Keletre is az a jellemző, hogy egyrészt ugyan a Szovjetunió katonai és politikai befolyása erősödik, másrészt azonban világosan megfigyelhető itt is az a jelen­ség, amely Ázsiában és Euró­pában egyaránt mutatkozik, hogy tudniillik a legkülönbö­zőbb helyi erők önállósulnak. Elszigetelődési nosztalgiák jelentkeznek az amerikai kül­politikában és gazdaságpoliti­kában, ilyesmit érzünk buj­kálni Sulzberger cikkében is. A háttérben pedig egy nagy­szabású, univerzális érvényű felülvizsgálat sejlik, melynek mibenlétét illetően W. Pome­­roy alapos tanulmánya igazol­ja. A Labor Monthlyban meg­jelent elemzésből (a Nemzet­közi Szemle augusztusi számá­ban olvasható magyar fordí­tásban) kiderül, hogy itt volta­képpen már a poszt-vietnami szakaszra készül fel az impe­rializmus. Pomeroy vélekedése és a nálunk uralkodó felfogás között szemmel látható a kü­lönbség: a Délkelet-Ázsiából való katonai kivonulást és a vietnami háború befejezését ő elintézett dolognak tekinti, vi­szont az amerikaiaknak ez a cselekvéssora nehezen illik be­le az amerikai imperializmus­ról nálunk kialakított képbe. Holott az ellentmondás csak látszólagos. Az amerikaiak és általában a vezető nyugati or­szágok továbbra is meg akar­ják őrizni hatalmukat és befo­lyásukat, csak éppen másként, mint eddig. A metodikai — és bizonyos értelemben tartalmi — újítás egyebek között abból áll, hogy a múltat képviselő feudális erők helyett a jövőt jelentő tényezőkkel, például a nemzeti burzsoáziával fognak össze. „A feudális, törzsi és komprádor csoportokkal kö­tött régi kolonialista szövetsé­geket és a konkurrens ipar­ágak megfojtásának régi mód­szerét úgy alakították át — írja Pomeroy —, hogy alkal­mazkodjanak a felemelkedő társadalmi erőkhöz." Jellegzetes példája ennek a rugalmas taktikának az új an­gol kormány magatartása, a muscati szultánt megdöntő puccsal kapcsolatban. A lon­doni Times vezércikke ennek az újkeletű alkalmazkodási po­litikának szellemében szögezi le: „egy modernül gondolkodó kormányzás Muscatban előse­gítheti azt a brit törekvést, mely eddig nem járt sikerrel, hogy az Arab-öbölbeli sejksé­geket föderációba tömörítsük”. Roppant tanulságos lenne akár ebből a nézőpontból is, de még inkább általában elemzés alá venni az új brit kormány ter­mészetét. Mert régi sémák sze­rint nehéz megmagyarázni, hogyan tűrheti megbízható védence bukását egy olyan tory-kabinet, amely elődjétől eltérőleg a Szueztől keletre való jelenlét fenntartásában jelölte meg legfőbb külpoliti­kai céljainak egyikét. A ma­gyarázat csak az lehet, hogy a neokonzervativizmus Angliá­ban sem egyszerű megismétlő­dése a hagyományos konzer­vativizmusnak; a meglevő ál­lapotok konzerválására törek­szik ugyan, de nem invenciót­­lanul, nem enerváltan, nem is újító szándék nélkül. Végtére is csak mutat valamit az a tény, amelyre a New Republik londoni levelezője hívja fel a figyelmet: Heat az első olyan toryvezér és konzervatívpárti miniszterelnök, aki munkás­környezetben született. Van ennek az újkeletű kon­zervativizmusnak még egy jel­legzetessége. Felülről akar re­­parálni, hogy kifogja a szelet az alulról jövő tömegkezde­ményezések vitorlájából. Po­­meroy sürgeti, hogy az anti­­imperializmus társadalmi erői is felkészüljenek az új hely­zetre, ne érje őket meglepetés­ként a polgári társadalmak új taktikája. Az angolszász neo­­konzervativizmusra azonban semmiképpen sem célravezető válasz egy anti-neokonzervati­­vizmus. Zala Tamás 0 (Moszkva, TASZSZ) Grecs­­ko marsall, a Szovjetunió hon­védelmi minisztere üdvözletet küldött Asszad hadtesttábor­noknak, Szíria hadügyminisz­terének a szíriai hadsereg nap­ja alkalmából. Aj. (Varsó, MTI) 26 évvel ez­előtt, 1944. augusztus 1-én in­dult meg a varsói felkelés. Varsó a felkelés halottaira em­lékezik. Vasárnap, 1970. augu.túblus 2. Szombaton is kétszer találkoztak a szovjet és a nyugatnémet felek Már a szerződés szövegét tárgyalják A DPA jelentése szerint szombat délelőtt ismét összeült a szovjet-nyugatnémet közös munkabizottság. A pénteki programhoz hasonlóan a két külügyminiszter szombat dél­után is találkozik, hogy meg­vitassa a munkabizottság dél­előtti munkáját. Erről a talál­kozásról lapzártáig nem érke­zett jelentés. Ami a tárgyalások pénteki programját illeti, mint már je­lentettük, délelőtt a munka­­csoport tanácskozott, majd a nyugatnémet szóvivő sajtóér­tekezletet tartott, amelyen megjelent Scheel külügymi­niszter is, utána pedig szűkebb körben folyt a megbeszélés. A munkacsoport — az UPI je­lentése szerint — három órán át tanácskozott és értesülések szerint ekkor vitatták meg el­ső ízben a készülő szerződés szövegét. Von Wechmar a pénteki saj­tóértekezleten közölte, hogy a tárgyalások légköre jó és ten­denciájában javuló. Autós ki­fejezéssel úgy jellemezte a péntek délelőtti megbeszélésen kialakult helyzetet, hogy „az első sebességről a második se­bességre kapcsoltak át”. Az UPI jelentése szerint Scheel csütörtökön és pénte­ken többször is beszélt telefo­non Bonn-nal, de a külügymi­niszter nem kapott újabb uta­sításokat. A DPA Moszkvába küldött diplomáciai tudósítója azt hangsúlyozza jelentésében, hogy a tárgyalások a lehető legszigorúbban zártkörűek. Úgy tudja, hogy az előkészítő megbeszélésekről szóló úgyne­vezett Bahr-dokumentumok kiszivárogtatása okozott némi nehézséget a mostani megbe­széléseken. A tudósító valószí­nűnek tartja, hogy a szerződés megkötésekor a bonni külügy­miniszter szovjet kollégájának átadandó levélben fogja le­szögezni kormánya álláspont­ját a szerződésben nem érin­tendő bizonyos kérdésekben. A bolíviai hadsereg harcban a gerillákkal La Pazból jelenti a Reuter és az AFP. A bolíviai kormány pénteken este közleményben jelentette be, hogy az ország keleti részében a csütörtöki nap folyamán kormányegysé­gek harcba keveredtek „balol­dali gerilákkal”. A szűk­szavú jelentés csupán annyit közöl, hogy a harcokban 8 gerilla, il­letve 1 katona életét vesztette. Az összecsapásra Teoponte mellett került sor, ahol a kö­zelmúltban a gerillák két nyu­gatnémet technikust elrabol­tak, majd tíz politikai fogo­lyért cserében szabadon bocsá­tották. Szaporodnak az emberrablási kísérletek Közölték feltételeiket az uruguayi gerillák Hét politikai foglyot kérnek a két diplomatáért Montevideóból jelenti a Reu­ter és az AFP. Az El Diario című uruguayi lapban pénte­ken nyilatkozattal jelentkezett a Tupamaros nevű gerillaszer­vezet. A nyilatkozat közli az elrabolt amerikai és brazil dip­­lomata szabadon bocsátásának feltételeit. A túszként elrabolt két diplomatát politikai foglyok szabadon bocsátása fejében en­gedik haza, a foglyok névso­rát a szervezet egy későbbi közleményben fogja ismertet­ni. Az uruguayi rendőrséghez közelálló körökben szombaton azt közölték, hogy a gerillák hét politikai fogoly, közöttük egy nő szabadon bocsátását kö­vetelik. A rendőrség széles körű haj­­tóvadászatot indított az elrab­lók után. Az Egyesült Államok monte­­videói nagykövetsége pénteken este bejelentette, hogy a nap folyamán két újabb és siker­telen emberrablási kísérletet hajtottak végre a követség két alkalmazottja: Gordon Jones másodtitkár és Nathan Rosen­­feld kulturális attasé ellen. Mindkét diplomata könnyebb sérüléseket szenvedett. A kö­vetség feltételezi, hogy a Tupa­maros szervezet próbálta meg a kezében levő túszok számát növelni.

Next