Magyar Nemzet, 1970. október (26. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-01 / 230. szám

2 melés fejlődését szolgálja az a nagy jelentőségű program, amelyet a KGST-országok ösz­­szefogásával a számítástechni­kai eszközök termelésének és felhasználásának területén végrehajtunk. Figyelembe vé­ve a részt vevő vállalatok fej­lesztési alapjait és a költség­­vetésből előirányzott összeget is, 9 milliárd forintra tehető a program teljes beruházási elő­irányzata. Lehetővé válik, hogy a jelenlegi 80 számító­géppel szemben 1975-re mint­egy 400 elektronikus számító­gépet üzemeltessünk. A mi vi­szonyaink között ez már mi­nőségi változást fog jelenteni a számítástechnika széles kör­ben történő alkalmazásában a tudományos kutatás és a gaz­daságirányítás területén. Korszerű építési módok, épületszerkezetek — jelentősége miatt meg­érdemli, hogy megemlítsem a korszerű építési módok és épü­letszerkezetek nagyobb mérté­kű alkalmazását, valamint az e cél érdekében az ipar több más ágában is végrehajtandó fejlesztéseket. Azt várjuk, hogy ezeknek a fejlesztések­nek a megvalósulásával jelen­tősen bővülnek az építési ka­pacitások, csökkenni fog az át­lagos kivitelezési idő és javul­ni fog az építkezések minő­sége. Az építőipari teljesítőképes­ség növelése érdekében az építőiparban, az építőanyag­iparban, valamint az építési technikát szolgáló egyéb fej­lesztésekre 34 milliárd forint beruházási forrás áll rendel­kezésre, amely kétharmaddal nagyobb, mint amit hasonló célra a III. ötéves terv idő­szakában felhasználtunk. — Ugyancsak kiemelkedő jelentőségű lesz a könnyű­iparban a ruházati termékek termelő kapacitás bővítésének és korszerűsítésének prog­ramja, valamint a papír-cel­­lulózipari fejlesztés. — A termelés hatékonysá­gát javító szerkezeti fejleszté­sek a mezőgazdaságban is je­lentősek. Fő célunk a húster­melés fellendítése oly módon, hogy a takarmány-felhaszná­lás hatékonysága,­ is növeked­jék, s a termelési idő is csök­­­kenjen. Ezért a nagyüzemi ál­lattenyésztés további fejlesz­tésének több milliárdos prog­ramját indítjuk meg­­a terv­időszakban.­­ A tervet megalapozó gaz­dasági elemzések során kiala­kult az a meggyőződésünk, a társadalmi munka hatékony­ságának növelése szükségsze­rűvé teszi, hogy a továbbiak­ban is nagy figyelmet fordít­sunk gazdaságunk infrastruk­turális bázisának fejlesztésé­re » Közlekedés- és úthálózat-fejlesztés — Az infrastruktúra egyes területein az előrehaladás üte­mével elégedettek lehetünk. Az energetikai fejlesztésről már szólottam. Jelentős ütem­ben folytatjuk — távlati ter­veink irányvonalának megfe­lelően — a közlekedés fejlesz­tését is. A közlekedéspolitika távlati koncepcióját az ország­­gyűlés 1908-ban jóváhagyta. A közlekedés fejlesztése e koncepciónak megfelelő for­mákban és ütemben folyik.­­ Ezzel összefüggésben, je­lentőségénél fogva szeretném aláhúzni az úthálózat fejlesz­tését. Nem az úthálózat sűrű­ségéről van szó, hanem minő­ségéről, átbocsátó képességé­ről. Eddig is sokat költöttünk az utak fejlesztésére, de a je­lenlegi útviszonyok az ország­ban még nem kielégítőért, mert úthálózatunk a gyorsan növekvő igényekhez képest el volt maradva és útépítéseink minőségileg is kifogásolhatók. A IV. ötéves tervben útépítés­re, korszerűsítésre és fenntar­tásra 36 milliárd forinttal szá­molunk.­­ A közlekedési ágazattal összefüggésben a terv számol azokkal a feladatokkal is, amelyek a gépjárművek gyor­san növekvő mennyiségéből adódóan a javító- és szerviz­hál­ózat az alkatrészellátás és az üzemanyag töltőállomások hálózatának bővítése terén je­lentkeznek. Ezekre a célokra a terv a vállalati pénzeszkö­zök kiegészítésére 3,3 milliárd forintot irányoz elő.­­ Az infrastruktúra fejlesz­tése terén világszerte, az egyik legnagyobb gondot a megfele­lő mennyiségű és minőségű víz biztosítása okozza. Azok az or­szágok, amelyek időben nem készültek fel megoldására, ko­moly nehézségekkel küzdenek. Kormányunk a IV. ötéves tervben is fokozott figyelmet fordít erre a területre és a tervidőszakban 25 milliárd fo­rint beruházást biztosít ár­vízvédelmi berendezésekre, re­gionális vízművekre, víztisztí­tó berendezésekre, csatorna- és közműépítésekre.­­ Számottevő a fejlődés az egészségügy területén is. Ezt jelzi a 8600 darab gyógyinté­zeti ágyfejlesztés, a szakorvosi órák napi 6900-zal való növe­lése és 550 új orvosi körzet létesítése. A tudományos ku­tatás és a műszaki fejlesztés céljait öt év alatt mintegy 16 milliárd forint szolgálja, ami több mint másfélszerese a III. ötéves terv időszakában fel­használt összegnek. Ezáltal a nemzeti jövedelemből a tudo­mányos kutatásra és műszaki fejlesztésre fordított részarány az előző ötéves tervidőszakhoz képest 2,4 százalékról 2,8 szá­zalékra emelkedik. Újszerű elemek a nemzetközi gazdasági kapcsolatokban — A korszerű termelési szerkezet kialakítására irá­nyuló törekvésünk szorosan összefügg nemzetközi gazdasá­gi kapcsolataink fejlődésével. Népgazdaságunk viszonylag kis mérete és hazai nyers­anyagbázisunk korlátozottsága mellett erőfeszítéseinket szük­ségszerűen koncentrálnunk kell, ami az esetek többségé­ben csak jelentős exportra orientálva tesz lehetővé haté­kony gazdasági fejlesztést. Ezért szorosabban kell bekap­csolódnunk a nemzetközi gaz­dasági életbe, tovább erősítve együttműködésünket a szocia­lista országokkal, de bővíteni törekszünk áruforgalmunkat a nem szocialista országokkal is.­­ A tervidőszakban a szo­cialista országokkal folyó gaz­dasági együttműködésünkben egyre erőteljesebben jelennek meg újszerű elemek. Például új együttműködési formák a nyersanyagellátás egyes terü­letein, az eddiginél hatéko­nyabb és sokrétűbb termelési kapcsolatok a gyártásszakosí­­tásban és a termelési koope­rációban; a szocialista orszá­gokkal összehangolt kapacitás­bővítés; a műszaki-tudomá­nyos együttműködés erőteljes fejlődése a legkorszerűbb ágazatokban; a termelő válla­latok közvetlen együttműködé­sének bővülése. A gazdasági együttműködésnek ezek a for­mái a szocialista országok kö­zös érdekeltségén és a kölcsö­nös előnyök érvényesülése alapján jönnek létre. Kormánymegállapodások a KGST-országokkal — A KGST országaival foly­tatott tervkonzultációk során nagy jelentőségű kormányszin­tű megállapodások születtek, amelyek elősegítik, hogy nyersanyagellátásunk több problémáját hosszabb távla­tokra is megoldjuk. Ilyen pél­dául a Szovjetunióval egyes fontos nyersanyagok kiterme­lésében való együttműködé­sünk, a Bolgár Népköztársa­sággal a szódagyári beruhá­zásban való részvétel, a Len­gyel Népköztársasággal a hosz­­szú távú kénszállításokra vo­natkozó megállapodás.­­ Népgazdaságfejlesztési tervünk sokrétű, hatékony nemzetközi koordinálása lehe­tővé tette, hogy a már említett struktúra­átalakító beruházá­sokat főleg a gépiparban, a vegyiparban, a kohászatban és az élelmiszeriparban nem­zetközileg is megalapozzuk. Ezeket az eredményeket is fi­gyelembe vettük a terv elő­irányzatainak kialakításakor. Szeretném azonban hangsú­lyozni, hogy itt nem lezárt fo­lyamatról van szó, hanem ál­landó és most különösen fej­lődő folyamatról. A KGST XXIII. és XXIV. ülésszaka nagy jelentőségű határozato­kat hozott a KGST-országok közötti gazdasági integráció to­vábbfejlesztéséről. Pártunk és kormányunk többször kinyi­latkoztatta, hogy a gazdasági integráció fokozatos kialakítá­sát objektív szükségszerűség­nek tekinti és érdekelt megva­lósításában. Ebben a munká­ban továbbra is alkotóan részt kívánunk venni, mivel úgy véljük, hogy a szocialista or­szágok közötti gazdasági együttműködés szorosabbra fű­zése, formáinak és módszerei­nek továbbfejlesztése gazda­sági fejlődésünk számára újabb erőforrásokat tárnak fel, elősegíthetik IV. ötéves ter­vünk kedvező megvalósítását és megalapozzák az 1975 utáni évek dinamikusabb fejlődését.­­ Mindezen tényezőket fi­gyelembe véve, azt tervezzük, hogy az 1971—1975-ös időszak­ban külkereskedelmi árufor­galmunk a szocialista orszá­gokkal mintegy 50 százalékkal bővül, ezen belül a forgalom fejlődése a KGST-országokkal valamelyest gyorsabb lesz.­­ Fejleszteni kívánjuk gaz­dasági kapcsolatainkat a fej­lődő országokkal és a fejlett tőkés országokkal is. A kap­csolatok bővítésének előfelté­tele itt is a kölcsönös előnyök biztosítása. Az áruforgalom bővítése mellett fokozottabban törekszünk a vállalatok közötti termelési kooperációk létreho­zására és a műszaki-tudomá­nyos együttműködés fejleszté­sére. 480-500 milliárd forint beruházásokra . Az ötéves terv előirá­nyozza mindazokat a beruhá­zási erőforrásokat, amelyek gazdaságpolitikai céljaink megvalósításához szükségesek. A tervidőszakban mintegy 480 —500 milliárd forint értékben határoztuk meg népgazdasá­gunk beruházási teljesítőké­pességét. Ez körülbelül 150 milliárd forinttal, mintegy 30 százalékkal több, mint ameny­­nyit a III. ötéves tervidőszak­ban beruháztunk.­­ Nem lehet eléggé hang­súlyozni, hogy népgazdasá­gunknak milyen nagy érdeke fűződik ahhoz — és gazdaság­­fejlesztési céljaink megvalósu­lása szempontjából is döntő je­lentőségű —, hogy a beruházási tevékenység valamennyi fázi­sában megjavítsuk munkán­kat. Különösen három irány­ban kell erőfeszítéseinket fo­kozni : — A beruházási tevékeny­ségben a tervek alakulását a kivitelező képesség növekedé­sével összhangban kell szabá­­­lyoznunk, ugyanakkor a kivi­telezői kapacitás tervezett bő­vítését maradéktalanul végre kell hajtanunk.­­ A beruházások előkészí­tését és a kivitelezés szerve­zettségét magasabb színvonal­ra kell emelnünk. — A beruházási erőforrások megoszlásában a tervezett arányváltoztatásokat követke­zetesen kell érvényesítenünk. — Annak érdekében, hogy a kívánt eredményeket minél előbb elérjük, a kormány az operatív irányító munkában is intézkedéseket kíván tenni. Az intézkedések alapvonása, hogy a jövőben — szigorúbban bíráljuk el mindazok munkáját, akik­­a költségvetést terven felül ter­helik. Mindennemű terven fe­lüli költségvetési kiadást csak alapos elemzés után fogadha­tunk el — a felelősségre vonás és a gazdasági következmé­nyek vissza­hárítá­sának mód­szerét is alkalmazva, — következetesebben szerez­zünk érvényt a kormányszintű beruházások színvonalas és fe­lelősségteljes előkészítésére vonatkozó előírásainknak, — koncentráljuk erőinket, hogy a kivitelezési kapacitá­sok gyorsabban fejlődjenek. Az életszínvonal-politika célkitűzései — A benyújtott törvényja­vaslat és az indokolás a gaz­daságfejlesztés konkrét felada­tai mellett összefoglalóan tar­talmazza az életszínvonalra vonatkozó előirányzatokat és az ezzel kapcsolatos tennivaló­kat. — Az életszínvonal, az élet­­körülmények változását ter­mészetesen nem lehet csak a tervszámok körében megítél­ni, hiszen számos olyan cél megvalósítására is törekszünk, amelyek a terv számsoraiból közvetlenül nem olvashatók ki. — A IV. ötéves tervben élet­színvonal-politikánk fő törek­vése, hogy a társadalom ja­vára végzett munkával össz­hangban, a nagyobb teljesít­ményekkel arányosan növe­kedjék a dolgozók jövedelme, tovább javuljon a szociális­­egészségügyi ellátás és tovább javuljanak a feltételek a széles tömegek számára a művelő­déshez szükséges ismeretek el­sajátítására és a pihenésre. — A nemzeti jövedelem fo­gyasztást szolgáló részét 30 százalékkal tervezzük növelni. A közvetlen áruellátás fejlő­dését kifejező, kiskereskedelmi forgalom pedig 40 százalék­kal nő. — A nemzeti jövedelem fel­­használásakor azonban nem­csak a fogyasztási alap adta lehetőségek keretein belül kí­vánjuk a lakosság életkörül­ményeit javítani, hanem a be­ruházásokban is megnöveljük az életkörülményeket javító fejlesztéseket, így a nemzeti jövedelemnek nagyobb hánya­dát használjuk fel az életszín­vonal emelése érdekében, mint korábban. Különösen jelentős a tervnek az a célkitűzése, hogy a lakásellátás javítására és a kapcsolódó kommunális fejlesztésekre szolgáló állami beruházásokat kétszeresére nö­veli a 111. ötéves tervidőszak­hoz képest. A következő öt évben összesen mintegy 400 ezer, ebből állami erőforrás­ból 180—200 000 lakás épül fel. A lakások több mint 60 szá­zaléka városokban létesül.­­ Ennek a fontos követel­ménynek az érvényesítése mellett életszínvonal-politi­kánknak továbbra is fontos­ el­ve marad az eltartottak szá­mától függő családi jövede­lemszóródás mérséklése. Ezért gazdasági lehetőségeinkkel összhangban az öregek, gyer­mekek, betegek eltartásához az állami hozzájárulás növelésé­vel számolunk. Egyes kategó­riákban nyugdíjkorrekciót haj­tunk végre és tovább növel­jük a családi pótlék összegét. Emellett a bér- és árpolitika útján — feltételezve a munka hatékonyságának előirányzott javulását —­ garantáltan biz­tosítani kívánjuk, hogy a reál­bérek és reáljövedelmek a ter­vezett mértékben emelkedje­nek. — Gazdaságpolitikánknak továbbra is fontos vonása ma­rad a teljes foglalkoztatás biz­tosítása. Szükséges azonban hangsúlyozni, hogy a munka­erővel való gazdálkodás terü­letén magasabb színvonalú és a társadalom érdekeivel job­ban összhangban álló gyakor­latot kell megvalósítanunk.­­ Azzal számolunk, hogy a tervidőszakban folytatódni fog az áttérés a 44 órás munka­hétre a népgazdaság mindazon területein, ahol ehhez a felté­telek megteremthetők. Ezt fon­­tos politikai és társadalmi kér­désnek tekintjük, értve ez­alatt azt is, hogy ennek a fo­lyamatnak a termelés, a for­galom és a jövedelmezőség sé­relme nélkül kell végbemen­nie, ezért csak fokozatos lehet. — Ami a fogyasztói árpoli­tikát illeti: alapvető követel­ménynek az árstabilitás bizto­sítását tartjuk., Már nincsenek „fehér foltokat” jelző országrészek — A tervgazdálkodás beve­zetése óta sokat tettünk azért, hogy országunk egyes terüle­teinek a gazdasági fejlettség­ben és az életkörülmények te­kintetében meglevő elmara­dottságát csökkentsük. Bár az egyes országrészek fejlettségi színvonalában még mindig mutatkoznak különbségek, mégis elmondhatjuk, hogy már nincsenek „fehér foltokat” jel­ző országrészek. Az életviszo­nyokban, a kultúrában forra­dalmi változások történtek. — A területfejlesztési célok megvalósításában nagy a je­lentősége az­­előirányzott te­­rü­letfejlesztési alapnak. Ezzel elősegítjük a gazdálkodó egy­ségeknél képződő fejlesztési alapok olyan területi áramlá­sát, amely megfelel a terület­­fejlesztési politika követelmé­nyeinek. Az iparilag fejletle­nebb területeken preferált fej­lesztési zónákat jelöltünk ki. Ezek az előnyben részesített területek mintegy 1,4 milliárd forint beruházási­­támogatást kapnak a költségvetésből és további 800 millió forintot for­dítunk budapesti üzemek vi­déken történő kapacitásfej­lesztésnek támogatására. Ezen túlmenően a kormány közel 1 milliárd forinttal támogatja — ahol az indokolt — a bá­nyászkörzetek termelési szer­kezetének átalakítását. Öt-hat milliárd a Balatonvidék fejlesztésére . A tervidőszakban a gaz­dasági-társadalmi fejlődés eredményeként tovább foly­tatódik az urbanizáció és a városok lélekszáma, számítá­saink szerint, mintegy 260—280 ezer fővel nő. Legdinamiku­sabban az a 9 vidéki város fejlődik — Miskolc, Debrecen, Pécs, Szeged, Győr, Székesfe­hérvár, Nyíregyháza, Szombat­hely, Szolnok —, amelyek egy­ben az iparfejlesztés nagyobb vonzási centrumai is. De ezen túl számos más városunk is szép fejlődés elé néz. A táv­lati településhálózat fejlesztési koncepciónak megfelelően, a településhálózatot arányosab­ban, egyenletesebben kívánjuk fejleszteni. Mintegy 30 telepü­lés városiasodását gyorsítjuk, arányosan elhelyezett kis- és középvárosok hálózatát kifej­lesztve. A több községet el­látó alapfokú intézmények fej­lesztésével folytatódni fog a falukörzet-központok kialakí­tása, a külterületi népesség csökkenése, a tanyarendszer fokozatos visszafejlődése.­­ A tervidőszakban tovább folytatjuk az egyes kiemelt idegenforgalmi és üdülőterüle­tek — adottságuknak és funk­ciójuknak megfelelő­­ fej­lesztését. Ezeken a területe­ken jelentős központi erőfor­rásokat is biztosítunk a nö­vekvő igények fokozottabb ki­elégítésére. Különösen a Ba­laton és a Velencei-tó környé­kének fejlődése gyorsul meg. Ezek fejlesztésr­e a kormány már jóváhagyott programok­kal is rendelkezik, amelyek azzal számolnak, hogy az el­következő öt évben a Balaton­vidék fejlesztésére mintegy 5 ,6 milliárd forint, a velencei üdülőövezet fejlesztésére pedig körülbelül 1 milliárd forint értékű beruházás valósul meg. Reálisan megítélt gazdasági valóságra építünk . Meggyőződésünk, hogy a tervjavaslat reálisan megítélt gazdasági valóságra épül, amelyben megfelelően jut ki­fejezésre népgazdaságunk je­len fejlődési szakaszának lé­nyege és sajátosságai. Az el­múlt évek gazdasági fejlődé­sének eredményei, a nemzeti jövedelem tervezett felosztási arányai, a körültekintően és nem­­túlzott számban kiválasz­tott struktúra­fejlesztési prog­ramok alapján meggyőződés­sel állíthatjuk, hogy a népgaz­dasági terv előirányzatai reá­lisan teljesíthető, sőt jó mun­kával túlteljesíthető feladato­kat tartalmaznak. — Ötéves tervünk realitása szempontjából kiemelkedő je­lentősége van annak, hogy köl­csönösen egyeztetjük és egyre magasabb színvonalon hangol­juk össze gazdaságfejlesztési terveinket a KGST országai­val. — Jelenthetem a tisztelt Or­szággyűlésnek, hogy tervkon­zultációs tárgyalásaink az or­szágok többségével befejeződ­tek, vagy közvetlen befejezés előtt állnak. Különösen jelen­tős ebből a szempontból a Szovjetunióval közelmúltban lefolytatott tárgyalásunk, amelynek eredményeit igen nagyra értékeljük.­­ A Szovjetunióval és a többi szocialista országgal va­ló gazdasági kapcsolataink erősítése ötéves tervünk reali­tásának legfontosabb biztosí­téka. — A terv realitásának hang­­súlyozása mellett, szeretném aláhúzni, hogy a terv céljai­nak valóra váltása mind a ter­melés, mind az elosztás szfé­ráiban energikus és az eddi­ginél színvonalasabb egyéni és társadalmi munkát igényel. Fő törekvésünk a gazdasági egyensúly megteremtése . Gazdaságirányítási rend­szerünkben gazdaságpolitikai céljaink megvalósulását nagy­mértékben tervszerű pénzgaz­dálkodással segítjük elő, és ebben fő szerepe az állami költségvetésnek van. Tervünk fő vonásai, mindenekelőtt a gazdaság belső egyensúlya, ezért a költségvetés bevételei­nek és kiadásainak szerkeze­tében és költségvetés egyen­súlyiban jut kifejezésre.­­ Szeretném már most az 1971. évi költségvetés ország­­gyűlési tárgyalása előtt hang­súlyozni, hogy költségvetési kiadásaink növelésével követ­kezetesen kell számba ven­nünk a bevételek növelésének reális lehetőségeit. Költségve­tésünk jelenleg nincs egyen­súlyban. Az egyensúlyt a kö­vetkező öt év folyamán kell megteremtenünk.­­ A IV. ötéves tervről szó­ló törvényjavaslat új vonása, hogy nemcsak a terv célkitű­zéseit, a megvalósítandó fel­adatokat tartlamazza, hanem a terv végrehajtását megala­pozó szabályozó rendszer lé­nyeges alapelveit is. A terv­törvény elfogadásával tehát a legmagasabb szintű jogszabály fogja az irányítás közvetlen és közvetett közgazdasági szabá­lyozó eszközeinek lényegét, az ár-, pénzügyi-, hitel-, bérpo­litika, valamint a külkereske­delmi szabályozás alapelveit, a területi fejlesztés fő szabályo­zó eszközeit rözíteni.­­ A távlati célok jobb ér­vényesülése és az irányítás folyamatossága megköveteli, hogy az ötéves terv átfogóan és kellő mélységben konkre­tizálja a gazdaságpolitikai cé­lokat, döntés történjék a fon­tosabb egyedileg meghatároz­ható kérdésekben és kialakul­janak a szabályozás rendsze­rének több éves, szilárd alap­elemei, figyelembe véve, hogy továbbra is fontos szerep há­rul az éves tervezésre, mint a gazdaságirányítás operatív esz­közére.­­ A III. ötéves terv teljesí­tésének tapasztalatait vizsgál­va megállapítható, hogy a gaz­daságpolitikai célok megvaló­sítása szempontjából a telje­sítés a gazdaságirányítás be­vezetett módszerei mellett, s a legfontosabb összefüggéseiben eléri, sőt meghaladja a terve­zett mértéket Az elmúlt két évben az éves tervek és a teljesítés egybevetése is azt mutatja, hogy népgazdaságunk tervszerűen fejlődött. A köz­­gazdasági szabályozás haté­konynak mutatkozott a gya­korlatban és a szabályozó rendszer egészében jól szolgál­ta a fejlődés tervszerűségét.­­ A törvényben a gazdasági szabályozás alapelveit és a megvalósítás fő irányait rög­zítjük, figyelembe véve azt, hogy a tervidőszak folyamán a gazdasági gyakorlat által in­dokolt változtatásokat, tökéle­tesítéseket végrehajthassuk.­­ Szükséges annak hangsú­lyozása is, hogy a gazdasági folyamatok alakulását nem ki­zárólag szabályozási intézke­déseknek tulajdonítjuk. Úgy véljük, hogy a legjobb gazda­sági szabályozórendszer sem nélkülözheti az állami szer­vek céltudatos irányító tevé­kenységét, a vezetőktől jogo­san elvárt határozottságot és felelősségérzetet. Töretlenül a megkezdett úton — Tervgazdálkodásunk fő jellemzője változatlanul az, hogy gazdasági életünket a népgazdasági terv alapján, az abban rögzített gazdaságpoli­tikának megfelelően irányít­juk. A tervszerűséget — cé­lok és feladatok megvalósítá­sában — minden gazdasági egység számára kötelezőnek tekintjük. — Fontosnak tartjuk, hogy a vállalataink és­­tanácsaink, élve a számukra biztosított önállósággal, tervszerűen gaz­dálkodjanak, a vállalati és ta­nácsi gazdálkodás szintjén is magasabb színvonalú tervezés bontakozzék ki. A kormány ezért szükségesnek tartja, hogy a tanácsok és a válla­latok a tervtörvény elfogadá­sát követően a terv célkitűzé­seinek és a gazdasági szabá­lyozóknak a figyelembevéte­lével elkészítsék közép távú terveiket.­­ A tervezőmunka elsődle­ges célja a népgazdasági ér­dekkel egybehangolt tanácsi és vállalati tevékenység ész­szerű megszervezése, munká­juk eredményességének gyara­pítása. Ilyen értelemben a ta­nácsi és a vállalati tervek a népgazdasági terv megvalósí­tásának szilárd pillérei lesz­nek.­­ Szocialista társadalmunk erősítésének, a jólét további növekedésének a gazdasági fejlődés az alapja. Az ötéves terv gazdaságpolitikai céljait akkor teljesítjük sikeresen, ha töretlenül fejlesztjük gazdasá­gunkat a megkezdett úton. — További sikereink legfőbb záloga pártunk politikája, dol­gozó népünk bizalma­ e poli­tika iránt, amelyet őszintén magáénak érez. — Kormányunk azzal a meggyőződéssel terjeszti szo­cialista társadalmunk építésé­nek IV. ötéves programját az országgyűlés, dolgozó népünk elé, hogy az találkozik társa­dalmunk­ egyetértésével és el­nyeri támogatását. Munkás­­osztályunk, dolgozó parasztsá­gunk, értelmiségünk annak tu­datában kezdhet hozzá az al­kotás újabb, nagy feladataihoz, hogy azok valóra váltásával népünk jobb és boldogabb jö­vőjét, a szocialista társadalom ügyét szolgálja —, fejezte be beszédét Párdi Imre, az Or­szágos Tervhivatal elnöke. Magyar Nemzet Csütörtök, 1979. október 1

Next