Magyar Nemzet, 1970. október (26. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-18 / 245. szám

1* /Q századik arckép A portrérajzoló bizalmas vallomásai A ritka jubileumot megün­neplendő, először olyan tudó­sokat rohamoztam meg, akik az elmúlt kilenc esztendő alatt már egyszer-kétszer kosarat adtak. Gondoltam, csökönyös álláspontjukat megingatja a tekintélyes százas szám, meg az előttük már szerepelt ki­lencvenkilenc tiszteletre méltó személyiség neve. Joggal számíthattam erre, hiszen a legutóbbi években nemegyszer előfordult, hogy valamelyik soron következő nyíltan megkérdezte: miért csak most jutott ő az özem­be? A századik tudósról készül­tem kis portrét írni a Rádió számára. A havonta egyszer, vasárnap este elhangzott, Tu­dósaink arcképcsarnoka című sorozatban, tizenöt-tizenöt perc, hat gépelt oldal jutott egy-egy jeles akadémikus megrajzolására. A válogatást, minden befo­lyásolástól mentesen, magam végeztem el. Útmutatóm mind­össze a Magyar Tudományos Akadémia 1962-ben, majd ké­sőbb 1967-ben megjelent Al­manachja volt. Ezekből keres­géltem ki az ismerős, és egye­lőre ismeretlen nevek közül a modelleket. Elsősorban rendes tagokat, de olykor, valamilyen aktualitástól indíttatva, vagy éppen a szakmák váltogatása végett, levelező tagokat is föl­kerestem. Az Akadémiának 1967-ben kilencven rendes tagja volt, közülük hatvanhatnak írtam meg a portréját. Az időköz­ben elhunyt Mihailich Győző a hatvanhetedik. E névsorban szereplő levelező tagok közül nyolcat választottak meg ké­sőbb rendes tagnak. A kilencvenkilenc szakma szerinti megoszlása végered­ményben a következőképpen alakult. A legtöbb: tizennégy tudós vegyész. Második helyen (tizenkettő) a mérnökök sze­repelnek. Tizenegy fizikus, tíz orvos, kilenc nyelvész, nyolc matematikus, hat botanikus következik a sorban ezután. Egzakt tudomány művelője: hetvenhét, a szellemtudomá­nyoké: huszonkettő. Megkezdődött tehát minden ilyen munka első ütközete: a telefoncsata. Gyorsan meg­mondom: a jeles magyar tu­dósok nem bizonyultak elérhe­tetleneknek az újságíró szá­mára. Mindössze négy esetben akadtam föl reménytelenül a titkárnőn, aki az istennek sem volt hajlandó bekapcsolni. A túlnyomó többség készségesen bekapcsolt. A vitát rendszerint a kiszemelt modell illő sze­rénységgel előadott elhárító érved robbantotta ki. Sokan húzódoztak az effajta szerep­léstől, mondván: a tudomány emberéhez nem méltó az ilyen önmutogatás; beszéljen róla az alkotás! Legalább ötvenezer elmond­tam, mit tapasztaltam egyszer, második gimnazisták körében. Osztályfőnöki órára hívtak meg, mesélnék írói élmé­nyeimről, amelyeket a tudo­mány berkeiben történt kalan­dozásom közben szereztem. Bevezetőként megkérdeztem a tizenhat éveseket: tudják-e kicsoda Albert Flórián, vagy Zalatnay Sarolta? Nagy kaca­gással válaszoltak. Aztán afe­lől érdeklődtem, hogy hallot­ták-e valaha Winter Ernő, Földi Zoltán, vagy Millner Ti­vadar nevét? Felelet helyett mély csönd következett. Foly­tattam a faggatást: szerintük mely magyar iparág rangos a világban? Készségesen sorol­ták: a híradástechnika, a gyógyszer-, az izzólámpa­gyártás. Hozzátettem: nekem is megmelegedett a szívem, amikor Amszterdamban, első reggeli csavargásom közben, a kirakatban Orion televíziós készüléket pillantottam meg. Magyar tévémasina a Philips­­gyár hazájában! Majd a gye­rekek is belátták, hogy az ál­talam fölsorolt három tudós, a három megemlített siker fő­szereplője, ugyancsak méltó a hírnévre. És nagy érdeklődés­sel hallgatták, mennyi munka, küszködés, tanulás árán lehet kiemelkedő eredményt elérni. Ezekkel az érvekkel nyertem rendszerint csatát, mert a jó tudós, szenvedélyes iskolaala­pító. Ha másnak nem, annak az indoknak engedelmeskedik, amely élete példájának az if­júságra gyakorolt nevelő hatá­sát emlegeti. De most először olyanoknál próbálkoztam, akiket eddig nem sikerült megindítanom. Elég gyorsan kiderült, hogy a szép százas szám igézetében sem bízhatok. Szerencsére, eleve nem voltam derűlátó, s korábban kiszemeltem erre az esetre, a jubileumra ugyan­csak méltó személyiséget. Fe­jes Tóth László matematikust ebben az esztendőben válasz­tották meg a Magyar Tudomá­nyos Akadémia rendes tagjá­vá, és szintén az idén lett a Matematikai Kutató Intézet igazgatója. A Reáltanoda utcai intézet felé ballagva, eszembe jutott, mely nevezetes alkalommal jártam először erre. Amikor rádöbbentem: magamnak is milyen izgalmas fölfedezői ka­land a portrérajzolás. Eredetileg ugyanis Rényi Alfrédről akartam írni. Föl­hívtam a kutatóintézeti tele­­fonszámán. Valaki a drót túl­só végén közölte, hogy a kere­sett Amerikában tartózkodik. Júniusban történt, amikor ép­pen elég nehéz vizsgáztató, már vakációzó professzorokat előkeríteni. Aki a telefont föl­vette, alapos embernek bizo­nyult. Megkérdezte, kivel be­szél. Megmondtam, majd én is tudakoltam az ő kilétét. Ami­kor a kagylót letettem, rémlett föl előtte­m: ezt a nevet már láttam valahol. Föllapoztam a mindenttudó almanachot. És megtaláltam benne Erdős Pált, mint a szám- és halmazelmélet mű­velőjét. Gyorsan tárcsáztam újból. Megkértem, legyen a modellem. Vállalta. Beszélge­tésünk közben derült ki, mek­kora szerencsém volt. Erdős Pál egyike a földkerekség leg­nagyobb elméleti matematikai tudósainak, aki nemcsak a bu­dapesti tudományegyetemen tanít, hanem Amerikában, Angliában, Indiában, és a vi­lág még jó egynéhány nagy egyetemén, elég ritkán lehet itthon meglelni. (Később, matematikusokkal, fizikusokkal beszélgetve, úgy­szólván minden alkalommal gyarapítottam ismereteimet Erdős Pálról, ahogyan a többi kiemelkedő egyéniséggel kap­csolatban sem hagytam abba a gyűjtögetést. Erdős 1939-ben utazott el az Egyesült Álla­mokba, s azután a világhábo­rú hat hosszú éven át megaka­dályozta a hazatérésben, vagy akármilyen összeköttetés léte­sítésében. Az első életjel 1945- ben érkezett tőle. Jeles mate­matikus barátja, Turán Pál kapott egy postai levelezőla­pot. A szöveg így kezdődött: „Kedves T. P.! Tegyük föl, hogy” — ezután egy hosszú matematikai formula követke­zett, majd a legvégén — „Mit szól hozzá? E. P.”) A Matematikai Kutató Inté­zetben a titkárnő régi is­merősként fogadott. Amikor megtudta, kivel van találkám, elismeréssel adózott meggyőző képességemnek. Ő nem jósolt volna sikert, mivel az új igaz­gató, a tudományán kívül, kü­lönösen a szerénységéről neve­zetes. Valóban, első beszélgeté­sünk kezdete újabb csatát je­lentett. Miközben, az évek so­rán gondosan csiszolt, váloga­tott érveimmel ismét hajlan­dóságra bírtam, már megfo­galmaztam a századik arckép induló bekezdésének egyik mondatát: „A laikus fül szá­mára nyilván anekdotikusan hangzik, hogy a hiúság bocsá­natos bűnétől híresen mentes férfinak a szakmája, a diszk­rét geometria.’* Rendszerint másfél—két órát kértem egy-egy modell­rajzoló társalgásra. Ilyen rö­vid idő alatt kellett közelebb­ről : i .eg. si~ k­rkedite.t i *■—* • -berrel, azonkívül, hogy írás­ban megkaptam részletes élet­rajzát, tudományos közlemé­nyeinek, könyveinek a jegyzé­két, akadémiai tagságra való ajánlását, s néhány jelentő­sebb publikációjának a kü­lönlenyomatát. Általában három teszt­ kér­déssel igyekeztem a feszessé­get oldani, és egyben hamar a lényegre tömni. Az első kettőt mindjárt a beszélgetés legele­jén föltettem. Olyan formá­ban, hogy a tudós, látszólag általánosságokról szólva, ön­magáról beszélhessen. Az első kérdés így hangzott: milyen adottságok, tulajdonsá­gok szükségesek ahhoz, hogy valakiből tudós váljék? A második: hogyan találja meg a tehetséges ember azt a szakmát, amelyben képessé­geit a lehető legteljesebben ki­fejtheti? Az elsőre válaszolva Fejes Tóth László a bulldog makacs­ságát emlegette, mint fontos kutatói erényt. Az előtte már vallott kilencvenkilenc között akadt olyan, aki szerint min­den szerencse dolga. A másik végletet képviselő akadémikus meg azt hangoztatta, hogy pél­dátlan szorgalommal bárki el-m érhet bármely magasságokat. Általában a makacs kitartás­nak csaknem mindenki nagy jelentőséget tulajdonított. Hozzátéve, hogy a fanatikus türelemnek jellemszilárdság­gal kell párosulnia. Hadrovics László, a szlavisz­tika tudósa fogalmazta meg a legérzékletesebben, hogy ez mit jelent. A jellemszilárdság abban jut kifejezésre, hogy a fölfedező sohasem a saját igazságát hajszolja, hanem a tudományét. Legyen ereje ar­ra, hogy kritikusan lássa bár­milyen fáradsággal teremtett művét, s ha az nem képes a valóság rendjébe illeszkedni, dobja el! Ne áldozza föl a problémát az elegáns megfo­galmazásnak, akkor sem, ha az a világ leggyönyörűbb formu­lája. Tolja félre, ha kiderül róla, hogy úgy nem igaz. Hiú­ságán győzedelmeskedjék a tudomány igazsága előtti alá­zat, amely nemcsak tűri, hogy a problémák fölágaskodjanak előtte, hanem örül annak. Tehát: szorgalom, szorga­lom, szorgalom. Legalább ki­lencven—kilencvenöt száza­lékban. Nem hiányozhat azon­ban a tüzet gyújtó szikra: a tehetség, amit sokan kíváncsi­ságnak, türelmetlenségnek, az összefüggések fölismerésének neveztek. Ebből akár öt száza­lék is elegendő a tudósi kép­lethez, ha a konok igyekezet a többit kitölti. A második kérdést latol­gatva, mindenki a maga vá­lasztásáról beszélt, emlékei között keresgélve: vajon ki, mi irányította végül is a pá­lyára? A száz felelet szinte százféle. Többen mindjárt rá­találtak, mások néhány kanyar után érkeztek célba. Aki ma­kacsul bízik elhivatottságában, az győzedelmeskedik. A leg­szebb példa erre Budó Ágos­toné. Mint joghallgató nyerte el az első éves fizikusok szá­mára kitűzött pályadíjat, és ezzel győzte meg a szüleit. Fejes Tóth László a vélet­lennek tulajdonítja. Karl Friedrich Gausst, a múlt szá­zad zseniális tudósát idézi. A matematikusok mindenkori fe­jedelme emlegette, hogy tizen­nyolc esztendős koráig maga sem tudta, mi lenne szíveseb­ben: klasszika filológus vagy matematikus. A harmadik teszt­kérdés már a beszélgetés végén hang­zott el, azt firtatva, hogy a tu­dós melyik alkotását tartja a legjelentősebbnek. Amikor az alkotó az életmű­ből a számára legkedvesebbet kijelöli, emberi, tudósi alkatá­nak olykor rejtett titkairól is árulkodik. Kinek azért emlé­kezetes a mű, mert a leghan­gosabb sikert aratta, másnak a legtöbb töprengést igénylő áll a legközelebb a szívéhez. A századik modell azt nevezte el, amelynek a megfejtése önmagának is óriási meglepe­tést okozott. l'drailon ajándéknak bizo­nyult, éppen a századik arc­képnél a tudós megfogalma­zása. Mert az arcképfestő is azokról a váratlan meglepeté­sekről szól a legszívesebben, amelyek e munka közben az elmúlt csaknem egy évtized alatt érték. Kiderült, hogy kö­zöttünk él az az ember, aki a világon elsőként szabadalmaz­tatta a lökhajtásos repülőgép tervét. Megismerkedett új tu­dományágak magyar úttörői­vel: a világhírű pécsi biofizi­kai műhellyel, a századikban a diszkrét geométerrel. Meg­tudta, hogy a hidrológia vilá­gában Magyarország nagyha­talomnak számít. A Baross ut­cai múzeumban tevékenykedő fiatal zoológus expedícióinak a zsákmányait hatalmas nem­zetközi gárda dolgozza föl, a Szovjetuniótól az Amerikai Egyesült Államokig, kétszázöt­ven—háromszáz közlemény­ben. Beszélgetett a világhírű magyar matematikusokkal és fizikusokkal, és közösen töp­rengtek azon, vajon mi az oka annak, hogy annyi kiváló szak­­májukbeli tudós került ki a honi egyetemekről. Meghatot­­tan hallgatta a gyermekgyó­gyászt, akit egy művészi alko­tás ihletett a fölszabadulás utáni nehéz években a csecse­mőkori sorvadásos betegségek okainak kutatására, s most, miután hazánkban legyőzte a betegséget, a fejlődő országo­kat járja. Adhat-e önmagának is teszt­kérdést valaki? Ha igen, ak­kor arról kellene most az arc­képrajzolónak vallania, hogy a megismert száz tudós közül melyiket szerette a legjobban? Azt, aki a szerencséről szóló parabolával ajándékozta meg, mondván: mi az esélye annak, hogy a Duna-parton állva, az ember orra hegyére egy csepp víz freccsenjen? Úgy­szólván semmi. De ha jó motorral föl­szerelt csónakba száll, és az ár ellen hajtja nyolcvan kilo­méteres sebességgel, akkor egy idő múlva megtörténik ez a csoda. Hajduska István Magyar Nemzet .Vasárnap, 1070. október 1I. Múlik a színpadi idő Húsz éves az Ódry Árpád színészotthon A meghívó este 8 órára hir­dette az előadás kezdetét. De már jó húsz perccel előbb ki­­tehették volna a „Minden jegy elkelt” táblát a Lendvay utcai kis palota kapujára. Nem cso­da, hogy ennyien vannak, hi­szen ünnepelnek: az Ódry Ár­pádról elnevezett színészott­hon fennállásának huszadik születésnapját. „Theatre parée” — írná a régi krónikás, és nem véletle­nül idézi őt az új sem. A múl­tat köszönteni jött el péntek este a magyar színházi világ színe-java. A múltat, mint tovasuhanó időt egy-egy ked­ves, színpadról, súgólyukból, kulisszák mögül ismert régi arcon és — a történelmet. Színházat játszik minden itt ezen az estén. Még a csillá­rok fényözönében ragyogó társalgó is. Hosszan a szoro­san egymás mellé rakott szék­sorokkal, s előttük a pódium — a rögtönzött színpad — a mikrofonnal. De játszik a né­zőtér is. Sőt! Csak az játszik igazán. Nagy- és kisestélyiben, üdén és szőkén, sok órás fod­rászmunka hat koronáit visel­ve, fogadják — a napi próbá­­tól-munkától — fáradt vendé­geiket a házigazdák, az ott­hon hölgylakói. És volt Cyra­­nók, Rómeók, Peer Gyntek szerepálmai válnak valósággá egy-egy feszes tartású öregúr gesztusaiban. Játék és valóság ölelkezik itt ezen az estén rit­ka szép harmóniában. Ami­kor színészek találkoznak a múló idővel, és köszöntik egy nagyszerű ház létrejöttének húszéves jubileumát Az otthon lakói nevében Császár Kamilla „lép fel az első szereposztásból”. Már csak ő maradt. Monológját nagy tapssal köszönti a mű­értő és valóban érző nagyér­demű közönség. A miniszté­rium képviseletében Malonyai Dezső főosztályvezető „ma­gánszáma” még forrósítja a hangulatot. A szakszervezet nevében Vass Imre főtitkár azt mondja, az előtte szerep­lők már mindent „elszaval­tak”. Nagy sikere van. Ám az igazi „trouvaille”, mint az iga­zán jó drámákban, még hátra van. Gobbi Hilda lép a mik­rofon elé. Taps köszönti. Ha valaha színész megérdemelte, ő ezen a mai előadáson száz­szorosan megérdemli. Ennek a nagyon szép, nagyon embe­ri drámának minden betűjé­hez, ennek a háznak minden téglájához, szögletéhez köze van. • Ezt az egész gyönyörű „játékot” ő találta ki. Most el­mondja: ahhoz, hogy valóság legyen belőle, olyan „játszó­társakra” volt szükség mint a mi társadalmunk új vezetői, a mi államunk megváltozott rendjének értő emberei. Csak így válhatott a játékból való­ság. Egy szomorúan szép régi francia film ,a „Hulló csilla­gok"’ adta az ötletet, s az 1945-ös valódi helyzet érlelte meg az idős színészek ottho­nának gondolatát. De ezen az estén senki sem szomorú. Talán csak az a né­hány perc a múló bánaté, amíg Gobbi Hilda elsorolja azok neveit, akik végleg „el­szerződtek” innen. De máris változik a szín; azokról a színészekről, kollé­gákról esik szó,­akik még on­nan, abból a másik világból is gondoltak erre a házra. Gár­­day Lajos két, Völcsey Rózsi egy szobáját hagyta az ott­honra. Számunkra ma már semmit sem mondó név, a színpad varázsos világát alig megkóstolt volt színésznő két­százezer forintnyi értéket ha­gyományozott Este tíz óra elmúlt. Észre sem vettük. Egymás után ér­keznek az ifjú színművészek Budapest valamennyi színhá­zából. A mai este szórakoztató műsorának szereplői. Nevek és arcok, amelyekért bármely ország gálaestjeinek rendezői nagy árat fizetnének. Színház után színházat játszani jöttek. Fiatalok az öregeknek. Mert az idő­k még a szín­­padi is — múlik. (csillárt - «jinig COINIGL KOINIGO KOINIGO KOINIGO KOINIGO COINIGO­OINIG' _~?INk­^ KftVEKEVEREK •KOINIGO

Next