Magyar Nemzet, 1970. november (26. évfolyam, 257-280. szám)

1970-11-22 / 274. szám

A mai bajorországi tartomá­nyi választás csak abban az esetben lehet fokmérője — vagy ahogy ott mondják „ba­rométere” — a nyugatnémet politikai közvélemény gondol­kodásának, ha az erőviszonyok lényeges eltolódását hozná magával. Ezzel általában senki nem számol, bár egy válasz­táson éppen úgy történhetnek meglepetések, mint egy sport­mérkőzésen, jósolni tehát még a közvélemény kutatás adatait figyelembe véve sem lehet. Miért nem vonatkoztatható mindaz, ami Bajorországban történik, általában az egész Német Szövetségi­­ Köztársa­ságra? A magyarázat a sajá­tos bajor állapotokban és az ebből eredő erőviszonyokban keresendő. Aki Bajorország földjére lép Ausztria felől, vagy akár a szövetségi köztársaság más tartományaiból, a határon tábla fogadja: „Bajorország — Szabad Állam”. Miként a bis­­marcki birodalom idején (csak a bajor király nem vett részt 1871-ben I. Vilmos porosz ki­rály német császárrá koroná­zásán), hasonlóképpen a wei­­mari köztársaságban, majd az 1949-es nyugatnémet állam­szövetségben is megőrzött bi­zonyos kiváltságokat. Nem is akart csatlakozni az NSZK- hoz, a bajor politikai élet ve­zetői legszívesebben egy Wit­­telsbachot láttak volna az ál­lam élén, csakhogy ne kell­jen a „poroszokkal” közösköd­niük. A bajorok ugyanis „po­rosznak” tekintenek minden németet, aki a kék-fehér lobo­­gós határon túl született. Ba­jorország kiváltságai közé tar­tozik, hogy külön szenátusa van, külön legfelső tartományi bírósága, külön határrendőrsé­ge, sőt érdemrendeket is ado­mányozhat (kék-fehér szala­gon) közéleti személyiségek­nek. A reformáció és a fel­világosodás alig érintette ezt a területet, a nép érzelemvi­lágához ma is közelebb áll a barokk színpadiasság, mint az olyan politika, amely az értelemre kíván hatni. Bajorország szerepe a bonni államszövetségben egyrészt az államalakulat struktúrájából következik. A második legna­gyobb tartomány Észak-Rajna Vesztfália után, területe és lakóinak száma körülbelül annyi, mint Magyarországé. Azonkívül pártja, a CSU (Ke­resztényszociális Unió) oly sok közéleti botrány ellenére is a bonni parlament egyik legsta­bilabb erejének bizonyult. Adenauer másfél évtizedes kancellárságát sok tekintetben a CSU-nak köszönhette. A CSU szavazói még a legna­gyobb válságok idején is (FI­­BAG-ügy, Spiegel-botrány, különféle megvesztegetések) rendíthetetlenül kitartottak pártvezérük, Franz Josef Strauss mellett. Hogy az elle­ne emelt vádak jogosak-e, azt senki sem firtatta. „Jogos vagy jogtalan, a­mi földiákról van szó”­ ­— mondották és a „földire” adták szavazatukat Pártközi megállapodás értel­mében a CSU kizárólag Ba­jorországban működik, nem állít jelölteket más tartomá­nyokban. Ennek ellenében a CDU (Kereszténydemokrata Unió) sem indul soha a bajor választásokon. Ezen alapszik a két nyugatnémet keresztény párt együttműködése. A két párt lényegében azonos, a CSU-nak legfeljebb külön ere­detiséget kölcsönöz a már em­lített sajátos bajor világ. A CSU kezdettől fogva többségi párt Bajorországban, csupán 1954-ben vesztette el abszolút többségét, amikor a szociáldemokraták (SPD), li­berálisok (FDP), a Bajor Párt és még több kisebb párt ösz­­szefogtak ellene, s ők alakí­tottak koalíciós kormányt. Botrányos körülmények között ugyan, de 1957-ben már ismét kormányra került, és azóta változatlanul gyakorolja a ha­talmat a tartom­ány­ban. Elég egy pillantás a­ legutóbbi vá­lasztások eredményeire­ is a bajor törvényhozásba. A választás egyik érdekessége éppen az, hogy a Bajorország­ban kormányon levő CSU elő­ször került Bonnban ellenzék­be, míg a bajor ellenzéki SPD Bonnban kormányon van koa­lícióban az FDP-vel. Ennek megfelelően folyt le a válasz­tási hadjárat. A CSU Franz Josef­­ Strauss vezérletével a bajor erőpróbát előjátéknak tekintette a bonni hatalomát­vételhez. Csak néhány idézet a pártvezér szónoklataiból: „Amit mi akarunk, az nem egyéb, mint a biztos győze­lem Bajorországban, hogy megvívhhassuk a csatát Bonn­ban ..„Ez a választás mér­földkő a bonni változások fe­lé.” És ami talán a leghatá­sosabban csengett a bajor fül­nek: „Ha megkezdődik a poli­tika ellaposodása, akkor a ba­jor hegyekből kell a­­mentés­nek jönnie.” Strauss és a CSU „Német­nem biztos, hogy sikerre vezet abban a tartományban, ahol a sógor-komaságot a politikai huncutság természetes tartozékának te­kintik, és ahol a „felsőbb ha­talom” mindmáig szinte „iste­ni elrendelésnek” számít. E két párt nem rendelkezik markáns arcélű vezetőkkel eb­ben a tartományban. Az SPD- nek talán alkalma lehetett volna egy olyan népszerű po­litikust hadrendjének élére állítania, mint amilyen Hans- Jochen Vogel müncheni fő­polgármester, akinek város­­rendezési és igazgatási politi­kája mellett népszerűségét nö­velte az is, hogy megszerezte a bajor fővárosnak az 1972-es olimpiai játékok jogát, a párt belső intrikái miatt azonban lemondott a tartományi veze­tésről. Az FDP-t Josef Ertt bonni mezőgazdasági minisz­ter és Hildegard Hamm-Brü­­cher államtitkárnő vezette a választási harcba. Erti idejé­nek nagy részét azonban sza­natóriumban töltötte, az ál­­lamtitkárnő tevékenysége pe­dig csupán az oktatásügyre korlátozódik, s bármily hasz­nos és népszerű az a munka, amit eddig folytatott, egy vá­lasztás megnyeréséhez, vagy akárcsak a 10 százalék eléré­séhez nem valószínű, hogy ele­gendő. Az SPD természetsze­rűen a bajor városokra össz­pontosította propagandáját, ahol többnyire eddig is több­séget élvezett. Az FDP erős­sége a protestáns lakosságú közép-frank vidék (a katoli­kus egyház ugyanis a CSU-t támogatja mindenütt, noha ennek a pártnak semmi köze — szólamain kívül — a ke­reszténységhez, vagy a szociá­lis problémák megoldásához). És természetesen az értelmiség áll az SPD—FDP mellett: írók, hírlapírók, színészek, ta­nítók és tanárok, ügyvédek, valamint olyan magánosok akiknek egzisztenciáját nem veszélyeztetheti a CSU több­ség. Hogy ez a többség meg­marad-e,­ erre ma ad választ Bajorország lakossága. Vámos Imre Figyelembe kell ezen taimé- ország megmentőjének” hirdeti noén vennünk, hogy Bajoror­ magát, szerinte Bajorországból­szágban — a többi tartomány­tól eltérően — csak azok a pártok nyerhetnek képvisele­tet a parlamentben, amelyek megkapják a szavazatok 10 százalékát. Mindenütt másutt 5 százalék a határ. Ez erősíti a CSU monopolhelyzetét, hi­szen ha nem szerzi meg az abszolút többséget, akkor is ő marad hatalmon. Lényegében tehát itt a kétpárt­rendszer ér­vényesül. Több mint 7 millió válasz­tásra jogosult bajor polgár (7,26 millió) járulhat ma az urnák elé, hogy döntsön, kit küld a 204 tagú parlamentbe. (A CSU-nak eddig 110 képvi­selője volt.) A CSU meg akar­ja erősíteni eddigi pozícióját, sőt fokozni szeretné többségét. Az SPD nemcsak választási si­kerre törekszik, de kell felvenni­e a harcot „Né­metország kiárusítóival”, vagy­is a Brandt—Scheel-kor­mánnyal szemben. Ezen a „kiárusításon” az atomsorom­­pó-szerződés, a szovjet—nyu­gatnémet egyezmény az erő­szakról való lemondásról kö­tött, valamint a minap para­fált lengyel—nyugatnémet megállapodás értendő, vagyis az a törekvés, hogy a bonni kormány normalizálja kapcso­latait a szocialista országok­­kal. Másutt ez a negatív prog­ram időszerűtlenül hatna, mi­ként a tartományi választá­sok bizonyították november 8-án Hessenben, Bajorország­ban azonban, ahol a lakosság egy jelentős része úgynevezett „áttelepült”, s az „őslakosok” száma három és fél millió, kedvező visszhangra találhat a „mentőmunka a hegyekből”. Figyelembe kell azután ven­ni, hogy miként Hessenben és a többi tartományban a CDU magába szívta az újfasiszta, meg nacionalista elemeket, Bajorországban is a CSU-ra szavaznak majd a neonácik. Az NPD itt 7,4 százalékot ért el négy évvel ezelőtt; tavaly ez 5,3 százalékra zsugorodott, aminek arányában növekedett a keresztényszocialisták szava­zatainak száma. Nem véletle­nül hirdette most meg Strauss a „nemzeti erők egyesítésé­nek” programját, számíthat arra, hogy ezek az elemek őt tekintik új vezérüknek. Az SPD és az FDP — ugyan­csak érdekes módon — az országos politika problémái helyett a tartományi és helyi jellegű kérdésekre összpontosí­totta választási hadjáratát. A plakátokon és a szónoklatok­ban az iparosítás, az oktatási reform, a szociális betegbiz­tosítás szerepelt az első he­lyen, meg természetesen a CSU vezetőinek sorozatos po­litikai és korrupciós botrá­nyait pellengéreztek ki, ami szeretné besegíteni az FDP-t .mnm Választás Bajorországban Párt Szövetségi választás Tartományi választás 1969 1966 CSU 54,4 % 48,1 % SPD 34,6 %/. 35,8 % FDP 4,1 % 5,1 % NPD 5,3 % 7,4 % Töredék pártok 1,6 % 3,6 % .Masai- Nemzet SALT - rakéták és ellenrakéták A műszaki haladás forra­dalmi változást hozott nem­csak a békés célú ipari ter­melésben, hanem a haditech­nikában is. Sőt, a realitások­nak inkább megfelel az a megállapítás, hogy a tudomá­nyos kutatások eredményeit az esetek nagy részében elő­ször a hadászat hasznosítja, s az új technikai vívmányok csak ezután honosodnak meg a polgári termelésben. A ka­tonai kiadások a 60-as évek második felében, különösen 1965 és 1968 között rohamo­san emelkedtek. Az említett időszakban a fejlett országok­ban a fegyverkezésre fordí­tott összegek alakulása szinte azonos trendet mutatott­ a nemzeti jövedelem növekedési ütemével. Az Egyesült Álla­mok fegyverellenőrzési és le­szerelési hivatalának adatai szerint 1964-ben a világ or­szágai 139 milliárd dollárt fordítottak katonai célokra, a múlt évben pedig már 200 milliárdot. Ezek a számok még megdöbbentőbbek, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt hat évben a fegyverkezési ki­adások összege kétszerese volt a világ 93 fejlődő országa egyévi nemzeti jövedelmének. És minden kommentár nél­kül idézhetjük azt az össze­hasonlítást, hogy oktatásra és egészségügyre összesen for­dítanak annyi pénzt, mint fegyverkezésre. A statisztikai adatok egyér­telműen jelzik, hogy a fegy­verkezési hajsza részben szó szerint értendő, a magyaráza­tát ennek viszont egy minő­ségi változás adja. Korábban elfogadott volt az a nézet, hogy a nagyobb katonai erő egyúttal nagyobb biztonságot is jelent. A nukleáris korszak azonban módosította ezt a té­telt: a felhalmozott arzenál nem feltétlenül biztosít na­gyobb védelmet, sőt, nap­jainkban megfigyelhető in­kább az a tendencia a két szuperhatalom, az Egyesült Államok és a Szovjetunió ese­tében, hogy spirális mozgással az egyik országban elért új színvonal azonnal reakcióra készteti a másik felet. Le­egyszerűsítve úgy vázolhatjuk fel a képet: válaszként az el­ső interkontinentális rakéták­ra kifejlesztették az ellenra­­kéta-rendszereket, de a ha­talmas összegeket felemésztő rakétaelhárító-rendszerek elő­reláthatóan egy-két éven be­lül teljesen hatástalanok lesznek a több robbanótölte­tet szállító új rakétafejekkel szemben. Az adott pillanat­ban fennálló „nagyobb biz­tonságot” tehát a következő „veszélyeztetettség” fázisa váltja fel. Bevezetőként azért volt szükséges utalni ennek a mi­nőségileg új folyamatnak a jellegére, hogy érthetővé vál­jék a most már harmadik fordulóba lépett, a stratégiai fegyverek korlátozásáról folyó szovjet—amerikai tárgyalások jelentősége. A múlt év no­vemberében Helsinkiben meg­kezdett SALT-ot (Stratégia Arms Limitation Talks) több nemzetközi leszerelési konfe­rencia, tanácskozás és egyez­mény előzte meg, és egyes tárgyalások még mindig fo­lyamatban vannak. De akár az Antarktisz-szerződést, vagy a kétségtelenül nagy fontos­ságú atomsorompó-egyez­­ményt vizsgáljuk, nyilvánva­ló, hogy a fegyverzetellenőr­zés olyan területekre, vagy országokra vonatkozik, aho­vá a nukleáris fegyverek még nem hatoltak be, viszont köz­vetlenül nem érintette a két szuperhatalom atom- és ra­kétaarzenáljának fejlesztését. A Szovjetunió és az Egyesült Államok képviselői a máso­dik világháború óta több mint ötezer alkalommal folytattak megbeszéléseket a leszerelés­ről, de csak a SALT kereté­ben történt meg először, hogy az egymás közötti verseny befagyasztásának lehetőségeit vizsgálják. A szovjet kormány és a szovjet politika valamennyi lépése igazolja, hogy követ­kezetesen törekszenek az ál­talános és teljes leszerelésre, ez azonban nem jelentheti azt, hogy a jelenlegi nemzetközi helyzetben a Szovjetunió egy­oldalú lépéseket tehetne. Ép­pen a korábban vázolt ten­dencia kényszeríti arra a Szovjetuniót, hogy bármelyik pillanatban, legalábbis egyen­súlyhelyzetbe kerüljön az Egyesült Államok rakétatech­nikájával, ezt teszi szükséges­sé a szocialista tábor védel­mének igénye. (Ugyanakkor utalni lehet arra, hogy a vi­lág katonai kiadásainak 54 százalékát a NATO-országok eszközük, míg a Varsói Szer­ződés tagállamai 36 százalé­kát adják.) A szovjet kor­mánynak a megegyezésre va­ló törekvését igazolja az a tény is, hogy most a helsinki harmadik forduló megkezdé­sekor, amikor Washingtonból a dullesi hidegháború felele­venítésének szelei fújtak, mégis hajlandó volt a Szem­­jonov külügyminiszter-helyet­tes vezette küldöttség a tár­gyalások folytatására. Ezzel összefüggésben részben helyt­állóak azok a vélemények, amelyek a SALT-konferencia különleges jellegére hívják fel a figyelmet, s a tárgyalások „egyedülálló” fontosságával magyarázzák, hogy a nem­zetközi események pillanatnyi alakulása csak közvetve érin­ti a két fél tárgyalókészségét. Ezt a tényt egyébként több alkalommal hivatalosan is el­ismerték, így például Nixon elnök májusi sajtókonferen­ciáján leszögezte: míg alap­vető különbség van a Szov­jetunió és az Egyesült Álla­­mok délkelet-ázsiai és kö­zel-keleti politikájában, „ki­jelenthetem, ami a fegyverek problémáját illeti, érdekeink lényegében azonosak. Noha a nézetek egyelőre sok vonat­kozásban eltérést mutatnak a nukleáris fegyverek korláto­zásáról, meggyőződésem, hogy egyezményt kötünk majd, s amikor ez az egyezmény megszületik, nagy jelentősé­ge lesz” — mondotta az ame­rikai elnök. Ez a kijelentés még a bé­csi, második forduló idején hangzott el, s bár azóta ép­pen az Egyesült Államok fo­kozottabb fegyverkezési prog­ramja — amely ellentétes a SALT szellemével — valame­lyest „lehűtötette a légkört", valószínűnek látszik először egy elvi, majd az egyes konk­rét kérdésekben részletes megállapodás kidolgozása. A stratégiai fegyverek korláto­zásáról folyó szovjet—ame­rikai tárgyalások különleges jelentőségűek, s a téma miatt is szigorúan titokban zajla­nak. A nemzetközi sajtó még­is valamivel megtisztultabban próbálja körvonalazni az ér­demi kérdéseket a november 2-án kezdődött harmadik forduló óta , amelynek fo­lyamán eddig hat munkaülést tartottak. A megállapodás fontos fel­tétele, hogy mind a hadá­szati, mind a taktikai fegy­verrendszerek vonatkozásában bizonyos egyensúlyhelyzet áll­jon fenn a két fél között. (Más kérdés, hogy SALT-kö­­rök szerint a felek még nem tisztázták pontosan a stra­tégiai és a taktikai fegyverek körét.) Az interkontinentális rakéták száma — a hatvanas évek közepén elért amerikai fölény után — már Nixon be­iktatásának kezdetére ki­egyenlítődött, sőt, a legújabb amerikai adatok szerint a­ Szovjetunió részben már túl is szárnyalta, elsősorban kor­szerűbb típusaival az ameri­kai arzenált. Nem véletlen, a Safeguard ellenrakéta-rend­­szer továbbfejlesztése körüli élénk vita Washingtonban, hi­szen a moszkvai rendszer legalább ötéves előnyt jelent a katonai szakértők véleménye szerint A két nagyhatalom szinte egyidőben, 1968-ban kezdte meg a kísérleteket a több töltetű rakétafejek elő­állítására, amelyek a kis hatású rakétaelhárító-re­ndsze­­rekkel szemben mind nagyobb támadási sikert biztosíthat­nak. Ezek az új rakétafejek jelentik pillanatnyilag a leg­nagyobb veszélyt az egyen­súlyhelyzet felborulása szem­pontjából. A Pentagon most a Minuteman rakéták harma­dik verziójával kísérletezik, s előreláthatóan januárban kez­dik meg beszerelni az atom­­tengeralattjárók Poláris raké­tái helyett a több töltetű fe­jekkel ellátott Poseidon raké­tákat. A Szovjetunió a nyáron próbálta ki — nyugati elne­vezés szerint — az „SS—9” típusú óriásrakétát, amelyet három, egyenként 5 megaton­nás, külön-külön irányítha­tó robbanófejjel szereltek fel. Az már nyilvánvalónak látszik, hogy a hatalmas rob­banó erejű új rakétafejekkel szemben még a betonteknő sem védheti meg a rakétael­hárító ellenrakétákat Az új tényezők sürgetik a SALT-tárgyalások eredményes befejezését. Az egyezmény hatékonyságát is az adhatná meg, hogy az interkontinen­tális rakéták jelenlegi szinten történő befagyasztása mellett elhatároznák a több töltetű rakétafejekkel történő kísér­letezések, illetve a régi raké­tafejek átszerelésének leállí­tását. Amennyiben ez nem történne meg, akkor — saj­tóvélemények szerint — már a hetvenes évek közepén ál­talánossá válna a rakétatech­nika új generációja, amely beláthatatlan következmé­nyekkel járhat. Lovas Gyula \J\lemsefkÖzi MILEIMSIMtP Könyv jelent meg a negy­venegy­ évvel ezelőtt lezajlott nagy amerikai gazdasági vál­ságról — jelenti Book Review című folyóirat. A könyv­ri­portok sorozata; megszólalnak az amerikai dolgozók, akik ezeket az időket átélték. Ab­ban az időben sokmillióan az értékpapírok árának emelke­désétől várták sorsuk jobbra fordulását. Mindenki tőzsdé­zett. Egy ideig úgy tűnt, a sok­millió kisembert megsegíti a papírok értékének emelkedése. Aztán következett a vég, ren­getegen követtek el öngyilkos­ságot. A világ legidegesebb országa Spanyolország. Az ABC egyik jelentése szerint az ország la­kóinak 46 százaléka idegbeteg­ségben szenved. A legidege­sebbek az egyetemisták, sor­rendben utánuk tanáraik kö­vetkeznek, a harmadik helyen a vidékről városba költözött munkások állanak, akik az új környezetben még nem talál­ták meg helyüket. Mint a Nouvel Observateur hírül adta, a dél-amerikai erő­­eltolódások következtében Re­­gis Debray francia újságírót — akit a Che Guevara moz­galmában való részvétel miatt harminc évre ítéltek, s jelen­leg La Pazban tölti büntetését — a bolíviai elnök kegye­lemben részesíti. Az Al Ahram közlése szerint az Egyesült Arab Köztársaság­ban rövidesen öt egyiptomi font névértékű aranypénzt és huszonöt piaszteres ezüstpénzt veretnek. Mindkét érmét a nemrégen elhunyt Nasszer el­nök arcképe díszíti. Még a maxinál is nagyobb ellenzéke van a midi szoknya és ruha divatjának. • A Daily Mirror körkérdésére ezt a ru­hát a nők 76 százaléka, a fér­fiak 81 százaléka tartja csú­nyának. A nők közül főként a 25—29 évesek 95 százaléka volt a midi ellen. Még nem is olyan régen tej­jel, mézzel folyó országnak ne­vezték Kanadát. Nos, egy hi­vatalos kimutatás szerint az országban szeptemberben négyszázezer munkanélkülit tartottak nyilván — írja a Neue Zürcher Zeitung —, 120 ezerrel többet, mint az előző esztendő hasonló időszakában. Sokan kétségbe vonják azt a tényt, hogy Amerikát Kolum­­bus fedezte fel. Ezek szerint már előtte sokan mások ott jártak. A legújabb kutatások, amelyeket Louis Leakey ame­rikai archeológus vezet, Kali­forniában talált leletek alap­ján arra a megállapításra ju­tottak, hogy Észak-Ameriká­­ban már 120 ezer évvel ez­előtt voltak emberi települé­sek — írja a Life. Az­ Expressen tudósítása ar­ról adott hírt, hogyan kötik össze Michigan államban a társasutazással az­­ abortuszt. Az államból, ahol tilos a ter­hesség-megszakítás, négyszáz dollárért New Yorkba lehet repülni, s az árban a város­nézésen kívül a műtét is ben­ne foglaltatik. A Politiken arról ír, hogy a világ legtöbbet utazó népe a dán. Hiteles statisztikák sze­rint ebben az évben minden hatodik dán külföldre utazott. Kétmilliárd korona értékű va­lutát vettek igénybe utazásaik­hoz. Se szeri, se száma a kü­­lönrepülőgépeknek, hajóknak, vonatoknak és gépjárművek­nek, amelyek a dánokat kül­földre viszik. A tömeges uta­zás kezdete húsvétra esik. Az úti célpont főleg Olaszország és Spanyolország, de a világ min­den tájára utaznak. „Gyilkol a bánat" a címe a Vízión egyik cikkének, amely­ben arról írt, hogy gyakran halnak meg emberek néhány hónappal azután, hogy szeret­teik közül valaki elköltözött az élők sorából. A „halálos” sze­relem mind ritkább, de azért időről időre az is előadódik. .YMm­wp, IV. november 7" Karácsonyi ajándékozás előtt tekintse meg a m BBK népművészeti boltok belső választékát

Next