Magyar Nemzet, 1971. március (27. évfolyam, 51-76. szám)

1971-03-02 / 51. szám

­­vsh ■' írói­­ Magyar Nemzet fü ’ A HAZAFIAS NÉPFRONT LAPJA * .......... ii■mi—i imnimiin—m­amiiiii ......mi—n—imruTiir m-------m----------r~~..--------gmmsmxsmm’. » Női gondok az iskolában Amikor az iskolai ankét­ről hazafelé tartottunk Z. községből, útitársunkul sze­gődött egy fiatal tanárnő. Csak a szomszéd községig vigyük el — kérte —, mert az autóbuszra sokat kell még várnia. Néhány percig tartott csupán az út, de a ta­nárnő ezalatt is rendkívül ideges volt. Megmagyarázta okát: ötéves kisfiát egyedül hagyta otthon, férje pedig csak késő este érkezik ha­za a munkából . Az iskolákban dolgozó nők sorsából is fölvillant va­lamit ez az emlék, helyze­tükről február elején vezér­cikket írtunk, jólesően nyugtázva a művelődésügyi miniszter irányelveit e kér­désről. Nemrégiben a Peda­gógus Szakszervezet köz­ponti vezetősége tárgyalt er­ről, amit egyebek között az is indokol, hogy a szakszer­vezethez tartozó dolgozók 73 százaléka nő. Az ülésen részt vevők írásos jelentést kaptak a nődolgozók hely­zetéről és azokról a felada­tokról, amelyek a szakszer­vezetre hárulnak a pedagó­gusok társadalmi, gazdasá­gi és szociális helyzetének javítása érdekében. Mind a jelentés, mind pe­dig a szakszervezet főtitká­rának, Péter Ernőnek szó­beli kiegészítése megvilágí­­tott egy sajátos ellentmon­dást: a­ pedagóguspálya any­­nyira elnőiesedett, hogy az iskolákban dolgozó nők gondjain voltaképpen csak a nők segíthetnek. Vagyis: ha a miniszteri irányelvek alapján bizonyos kedvez­ményben részesül egy több­­gyermekes anya, ennek hát­rányait­­­ a túlórákat, a nagyobb megterhelést, az újabb társadalmi munkát — a kolléganői érzik meg. Azok az üdvös család- és gyermekvédelmi intézkedé­sek, amelyek más közösség­ben kizárólag csak kedve­zően hatnak, az iskolában furcsa módon például azt eredményezik, hogy az anyasági segély miatt otthon maradt tanítónőt a másik tanítónő pótolja, természe­tesen többletmunkában. Ezért nem teljesen indo­kolt annak a budapesti ta­nárnak az aggodalma, aki levelében a férfipedagógu­sok védelmében emelt szót. Könnyű volna azt felelni rá, hogy a férfiak nagy része is férj és apa, megértést kérni tőlük az anyák érdekében teljesen jogos óhaj. De in­kább arról szóljunk, hogy arányait tekintve, mégiscsak a nőket terheli meg elsősor­ban mások indokolt kedvez­ménye; azokat a fiatal pe­dagógusnőket például, akik még a saját munkájuk ellá­tásával is sokat bajlódnak, akik a mesterség és hivatás titkait csak most lesik el. És hogy a kezdőknél minden­képpen ők, a fiatal lányok, asszonyok vannak óriási többségben, azt igazolja az az adat, amely szerint a ta­nítóképző intézetek 1804 nö­vendéke közül 1688, a tanár­képző főiskolák 4055 hallga­tójából 3191 a nő. A jelen­tés hozzáfűzi: „Ráadásul a kevés számú végzett férfi­hallgatók is jórészt eltűnnek az őket kibocsátó és az őket váró iskolák kapui között.” Szó esett a központi ve­zetőségi ülésen egy másik ellentmondásról is, amely így hangzik: „a pedagógiai tevékenység feladatait fő­ként a férfiak fogalmazzák meg, a végrehajtás azonban szinte kizárólag a nőkre há­rul.” Hogy a pedagógiai fel­adatokat — és itt nem első­sorban országos, hanem he­lyi és napi feladatokra gon­dolunk — miért férfiak ha­tározzák meg, arra könnyű válaszolni. Azért, mert az általános iskolai igazgatók­nak például csak 16 százalé­ka nő; ha ide számítjuk az igazgatóhelyettesek arányát is, akkor már jobb kép ke­rekedik ki, mert országosan az igazgatóhelyettesek negy­ven százaléka nő. De az em­lített feladatokat — a szak­­szervezeti értekezlet gondo­latmenetét folytatva —nem az igazgatóhelyettesek, ha­nem inkább az igazgatók, meg a tanácsi előadók fogal­mazzák meg; ez utóbbiaknál a nők aránya ugyancsak nem túlságosan kedvező. Annak, hogy több nőt ne­vezzenek ki igazgatónak, s más vezető állásba, volna te­hát egy etikai és szociális ol­dala is: a társnőinek gond­jaiban osztozó asszony talán másképpen, bölcsebben, ru­galmasabban­­ határozza meg az iskolában a tennivalókat is. A Pedagógus­ Szakszerve­zet központi­ vezetőségének ülése, a színvonalas jelentés jó példa arra is, hogy bizo­nyos kérdésekben nagyobb anyagi erők megmozgatása nélkül is kisebb-nagyobb eredményeket lehet elérni. Elmondta például egy buda­pesti küldött, hogy az ő ke­rületében sikerült jelentéke­nyen javítani a nők körül­ményein, és közös erővel, néhány jó ötlettel már eny­hítettek valamicskét a gon­dokon. Egy másik, debrece­ni felszólaló érdekes javas­latot tett: taníthassanak fél fizetésért — és természete­sen fél óraszámban — az anyasági szabadságon levő pedagógusok. Ez sokhelyütt javítana az iskola helyzetén, mert kevesebbet kellene he­lyettesíteni, megjavítaná az anya szociális körülmé­nyeit is, és lehetővé tenné, hogy a pedagógusnő és az iskola között ne szakadjon meg három évre a kapcso­lat. Azokban az irányelvek­ben, amelyeket a pedagógus szakszervezet központi veze­tősége elfogadott, néhány nagyon okos és jó — ha nem is túlságosan konkrét — ja­vaslat található. Helyes pél­dául, hogy az irányelvek alapján a szakszervezet bel­ső apparátusa a nőfelelősök irányítására egy politikai munkatársnővel bővül. En­nél a létszámemelkedésnél csak az lehet helyesebb, ha a szakszervezet valamennyi — női és nem női — mun­katársát kötelezik arra, hogy a maguk területén „nőfele­­lős”-ök legyenek. Ami any­­nyit jelent, hogy érezzenek teljes felelősséget a nőkért, következésképpen az iskolá­­kért-iá. Gáber István A szovjet kormány állásfoglalását követően fontos diplomáciai tanácskozások a Közel-Keletről A külpolitikai helyzet A KÖZEL-KELET ügyében rendkívül élénk mozgásba len­dült a diplomácia gépezete. Alig pár nap van hátra a mai­­többször meghosszabbított egyhónapos tűzszünetből, s így ért­hető, hogy a válságban közvetlenül, valamint közvetve érintett országok képviselői lendületesebb tevékenységbe kezdtek. Nem meglepő az sem, hogy a hivatalos megnyilatkozásokban meg­szaporodtak a drámai elemek. A közel-keleti probléma alap­képlete nem változott meg azzal, hogy hivatalos tűzszünet van életben és Jarring, az ENSZ-főtitkár külön megbízottj­a hetek óta folytatja közvetítő tevékenységét. De bizonyos új elemek jelentkeztek az utóbbi hetekben, s ezekre alapozta a vasárnap közzétett szovjet kormánynyilatkozat ama megállapítását, hogy „minden eddiginél kedvezőbb helyzet alakult ki” és remény nyílt a politikai rendezés útján néhány elhatározó lépés meg­tételére. A szovjet nyilatkozat kiemelte az egyiptomi kormány rugalmas álláspontját és aláhúzta azoknak a kompromisszumos javaslatoknak a jelentőségét egy megegyezés siettetése szem­pontjából, amelyeket az EAK megfogalmazott Jarring kérdé­seire adott válaszában. A legfőbb nehézséget abban látják a szovjet fővárosban, hogy az izraeli álláspont az alapvető kér­désben még ma sem kellően konciliáns, s Tel Aviv az 1967-es háborúban elfoglalt arab területek visszaadására nem hajlandó világos, egyértelmű ígéretet tenni. Izrael menetrendje szerint az ország végleges határait csak egy békeszerződésben lehet kijelölni, miután a környező arab államok elismerték Izrael létezését és szuverenitását, és vállalták, hogy tiszteletben tart­ják Izrael biztonságos határait. Kairóban­ már a múlt vasár­napi izraeli minisztertanács állásfoglalását meglehetősen nega­tívan ítélték meg. Most, hogy Tekoah átnyújtotta az izraeli kormány hivatalos válaszát Jarringnak, az egyiptomi főváros­ban úgy nyilatkoztak, hogy a szésr-kabinet végleg becsapta az ajtót a közel-keleti válság békés rendezése előtt. Szadat elnök vasárnap ilyen értelemben értékelte a jelenlegi helyzetet, s a legélesebben cáfolta, hogy különbékét akart volna kötni Izraellel. A közelmúltban a­ Newsweek című amerikai hetilap­nak adott interjút, s ennek kapcsán röppentek szárnyra a kü­lönbékére célozgató kombinációk. A­ cáfolat közlésére Szadat egy látványos tanácskozást választott. A palesztin ellenálló szervezetek kairói ülésén beszélt, s fejtegetései során ő maga hívta fel a figyelmet arra, hogy az egész közel-keleti problé­mát szélesebb nemzetközi — és tegyük hozzá: arabközi — ösz­­szefüggésben kell szemlélni. Ebből a szempontból tanulságos a Szadat-interjú kezelése és fogadtatása. Az EAK-ban csak bizonyos részleteket tettek közzé belőle, s a jelek szerint némi idegességet okozott egyes arab országokban. Hírügynökségi kommentárok az egyiptomi rugalmassággal hozzák összefüg­gésbe, hogy az úgynevezett tripoli chartához tartozó Szíriából és Szudánból vasárnap magas rangú politikusok érkeztek Kairóba. Az ugyancsak a tripoli chartához tartozó Líbiának vezetője, Kadhafi államfő a múlt hét végén kijelentette, hogy az arab—izraeli konfliktus túlhaladta a békés megoldás lehe­tőségének szakaszát, és „most már csak a háború az egyetlen pozitív megoldás”. Kadhafi helyeselte Szadat elnök tervét, hogy bizonyos feltételek mellett kész megnyitni a Szuezi-csatornát. A csatorna zárva tartása azonban fontos érvet ad a líbiai kor­mány kezébe a nyugati olajtársaságokkal folytatott­­tárgyalá­sokon. Líbia arra hivatkozik, hogy olaja sokkal rövidebb úton jut el Nyugat-Európába, mint a Perzsa-öböl mentén kitermelt olaj, tehát a szállítás nem kerül olyan sokba. Algéria szintén áremelést kíván. A közel-keleti olaj egyébként az egyik döntő oka annak, hogy az Egyesült Államok is némileg változtatott korábbi egyoldalú álláspontján. Nixon minapi külpolitikai expozéjában a közel-keleti rendezés elengedhetetlen feltételé­nek nevezte a palesztin kérdés megoldását és a megszállt arab területek visszaadását, s mindössze jelentéktelen határkiigazí­­tást tartott elképzelhetőnek. Jelentések szerint emiatt érezhető feszültség támadt az Egyesült Államok és Izrael amúgy sem harmonikus viszonyában. Jakubovszki­j marsall Budapesten Budapestre érkezett I. J. Jakubovszkij, a Szovjetunió marsallja, a Varsói Szerződés tagállamai egyesített fegyveres erői főparancsnoka és Sz. M. Szemenko hadseregtábornok, az egyesített fegyveres erők törzsének főnöke. A vendégeket a Ferihegyi repülőtéren Czinege Lajos ve­zérezredes, honvédemi minisz­ter és a minisztérium más ve­zetői fogadták. K8­.1l-Kele­i kényes helyzetet teremtett Izrael elutasító válasza A MENA közel-keleti hír­­ügynökség hétfő esti jelenté­se szerint a négy nagyhatalom képviselői, valamint Jarring Kairó tudomására hozták, hogy az izraeli választ, ame­lyet Tekoah a múlt hét végén adott át az ENSZ-főtitkár­­ közel-keleti különmegbízott­­jának, negatívnak tekintik. Ez az értékelés egybevág az egyiptomi állásponttal. Kairó­nak az a véleménye, hogy az elutasító izraeli válasz után a négy nagyhatalmon a sor, ne­kik kell közös fellépéssel el­érniük, hogy az izraeli kor­mány elfogadja a Biztonsági Tanács határozatait. Hétfőn Riad külügyminiszter külön­­külön fogadta a négy nagy­hatalom kairói képviselőit és erről tárgyalt velük. A szov­jet nagykövettel három napon belül ez volt a második ma­­gas szintű találkozás, szom­baton ugyanis Szadat elnök fogadta Vinogradovot. Négyhatalmi megbeszélés Az egyiptomi külügyminisz­térium utasította Zajjat ENSZ-fődelegátust, hogy ke­resse fel U Thant főtitkárt, valamint Jarringot és közölte velük, hogy a negatív izraeli válasz „kritikus helyzetet te­remtett” a Közel-Keleten. Kairói diplomáciai körökben olyan véleményeket hallani, hogy az EAK kénytelen lesz elutasítani a vasárnap lejáró tűzszünet meghosszabbítását, hacsak Tel Aviv nem változ­tat addig álláspontján. Nyugati hírügynökségek je­lentése szerint a Szovjetunió londoni, párizsi és washing­toni diplomatái érintkezést kerestek az ottani külügymi­nisztériumokkal. A Szovjet­unió ENSZ-küldöttsége New Yorkban azt javasolta három partnerének, hogy a csü­törtökre kitűzött négyhatal­mi megbeszélést hozzák előbbre. McCloskay amerikai külügyi szóvivő hétfői sajtóértekezle­tén kijelentette, hogy az ame­rikai­ kormány korainak te­kinti a négy nagyhatalom ENSZ nagyköveteinek azon­nali összeillését, s előnyben részesíti az eredetileg kitűzött csütörtöki időpontot. Szovjet kormánynyilatkozat :Nagyon éles formában ve­tette fel a Közel-kelettel kap­csolatos alternatívát az a nyilatkozat, amelyet a szovjet kormány vasárnap adott ki. Hangsúlyozta, hogy a politi­kai rendezés vagy a háborús összeütközés között kell vá­lasztani, s éppen ezért jelen­leg különösen szükséges, hogy a békében érdekelt minden állam lépjen fel aktívan és hiúsítsa meg a politikai ren­dezés elszabotálását. A kor­mánynyilatkozat abból indult ki, hogy az utóbbi hetekben minden eddiginél kedvezőbb helyzet alakult ki a politikai rendezésre vonatkozók megál­lapodás szempontjából, majd méltatta az Egyesült Arab Köztársaság erőfeszítéseit, ja­vaslatait és rugalmas maga­tartását, amellyel a politikai rendezést kívánta elősegíte­ni. Megemlítette, hogy az arab országok, noha területük egy része már negyedik éve iz­raeli megszállás alatt van, hozzájárultak a tűzszünet folytatásához. Az EAK kor­mánya pozitív választ adott Jarring február 8-i kérdé­seire, kifejtvén, hogy haj­landó békeszereződést kötni Izraellel, ha Izrael kötelezett­séget vállal, hogy kivonja csapatait valamennyi meg­szállt területről és teljesíti a Palesztinai menekültekre vo­natkozó ENSZ-határozatokat. Az EAK hajlandóságot muta­tott beleegyezni abba, hogy békeszerződésben vállaljon kötelezettséget a hadiállapot megszüntetésére, a hajózás szabadságának biztosítására a Szuezi-csatornán és Tiran­­szorosban; az EAK kész hoz­zájárulni, hogy demilitarizált övezeteket létesítsenek a ha­tár mindkét oldalán és bizo­nyos övezetekben ENSZ bé­kefenntartó erőket helyezze­nek el, továbbá elismeri és tiszteletben tartja Izraelnek azt a jogát, hogy békében, biztonságos " és­­elismert hatá­rok között éljen. Elegendő lett volna, ha az izraeli kormány kijelenti, hogy kész vállalni a politikai rendezéssel kapcso­latos kötelezettségek reá eső részét, beleértve azt, hogy ki­vonja csapatait minden meg­szállt területről, és a Közel- Keleten végre tényleges for­dulat történt volna. A szov­jet kormánynyilatkozat saj­nálkozva állapítja meg, hogy nem így történt, s február 21.-én az izraeli kormány ta­gadó választ adott az ENSZ- főtitkár különmegbízottjának. A szovjet nyilatkozat hang­súlyozza, hogy az izraeli kor­mány az Egyesült Államok tá­mogatására számít és az Egyesült Államok osztozik Izraellel a közel-keleti hely­zet alakulásával kapcsolatos egész felelősségben. Végül le­szögezi, hogy a Szovjetunió továbbra is megadja az arab népeknek a szükséges politi­kai és anyagi segítséget. Szadat beszéde Vasárnap este Kairóban, m­egkezdte ülését a Palesztinai Nemzeti Tanács. Az ülést Sza­dat elnök nyitotta meg. Kije­lentette, hogy kormánya to­vábbra is küzd a közel-keleti helyzet politikai rendezéséért, s úgy jellemezte az egyiptomi diplomácia tevékenységét, hogy hosszú idő óta először sikerült védekező pozícióba kényszerí­teni Izraelt. Kifejtette, hogy az egész arab nemzetet ért ag­ressziónak nem lehet részleges megoldása, az EAE nem köt semmiféle különbékét Izrael­lel, nincs egyiptomi, vagy Pa­lesztinai, vagy szíriai, vagy jordániai megoldás, csak arab megoldás van. Biztosította a jelenlevő gerillavezetőket, hogy Egyiptom mindig is meg­teszi kötelességét, s ha minden más út bezárul és csak a fegy­veres harc útja marad nyitva, akkor „maximális felkészült­séggel és hatékonysággal rálé­pünk erre az útra”. Szadat beszéde után meg­kezdődött az érdemi tanácsko­zás, melynek legfőbb célja, hogy egyesítsék az összes ge­rillaszervezeteket. Erre vonat­kozólag Arafat terjesztett elő jelentést és körvonalazta a cél­szerűnek látszó szervezeti in­tézkedéseket. A közel-keleti esélyek szem­pontjából érdek­esnek ígérkezik Jordánia szerepe. Husszein ki­rály a londoni Observer va­sárnapi számában kifejtette, hogy hajlandó békeszerződést kötni Izraellel, ha az kivonja csapatait a megszállt arab te­rületekről. Ehhez kapcsolódik az amerikai Time című hetilap legújabb számának feltűnést keltő értesülése. E szerint a hosszabb idő óta folyó izrae­li—jordániai bizalmas tanács­kozássorozat keretében ,,tapo­gatózó megállapodás” szülesés­t. Ennek lényege, hogy a két or­szág konfliktusát úgy oldanák meg, hogy a Jordán folyó je­lenleg megszállt nyugati part­ját demilitarizálnák, és a folyó mentén Izrael félkatonai tele­pülések láncolatát hozná létre. Állítólag Jordánia bizonyos ki­sebb területi engedményeket tenne Izrael javára. A nyug­ hírügynökségek jelentése *-* mint a jordániai kormány só­vivője hétfőn kategóriá­san cáfolta az amerikai hetilap ér­tesülését.

Next