Magyar Nemzet, 1973. július (29. évfolyam, 152-177. szám)

1973-07-18 / 166. szám

6 — Richard M. Nixon, az Egyesült Államok elnöke táv­iratban mondott köszönetet Losonczi Pálnak, az Elnöki Tanács elnökének az amerikai nemzeti ünnep alkalmából küldött jókívánságáért. — Dr. Ajtai Miklós, a Mi­nisztertanács elnökhelyettese kedden hivatalában fogadta Abdullah Al-Ghanim kuvaiti vízügyi és energiaügyi mi­nisztert, aki hazánkban a ma­gyar—kuvaiti gazdasági kap­csolatok szélesítéséről tárgyal. Az eszmecserén részt vett dr. Horgos Gyula kohó- és gép­ipari miniszter is. A kuvaiti miniszter a Ganz Villamossá­gi Művekbe is ellátogatott. — Bemutatkozó látogatáson fogadta Péter János külügymi­niszter René Stoudmannt, a Svájci Államszövetség új ma­gyarországi rendkívüli és meg­hatalmazott nagykövetét, aki a közeljövőben adja át meg­bízólevelét. — A Volán 8. számú Vállalat új forgalmi és műszaki­ kar­bantartó telepét Békéscsabán építették fel 70 millió forintos költséggel. Az új telepet — amely 1­600 gépjármű tárolásá­ra és karbantartására alkal­mas —, dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi mi­niszter adta át. Beszédében a többi között elmondotta, hogy 1975-re hazánk minden tele­pülésére megépül a bekötő­út, s minden kisközséget be­kapcsolnak a darabáru forga­lomba és az autóbuszközleke­désbe. — Mongólia nemzeti ünnepe alkalmából magyar—mongol barátsági gyűlést rendezett kedden Kaposvárott, a hús­kombinátban a Hazafias Nép­front Somogy megyei és Ka­posvár városi bizottsága. A gyűlésen részt vett és felszó­lalt P. Sagdarszuren, a Mon­gol Népköztársaság budapesti nagykövete is.­­ Somogy megye közleke­déséről tárgyalt a megyei ta­nács vb. keddi ülésén Kapos­várott. Elmondották, hogy a jelenlegi tervidőszakban a vas­úti közlekedés fejlesztésére csaknem 800 millió forintot irányoztak elő. A többi kö­zött korszerűsítik a kaposvári és a siófoki vasúti csomópon­tot. A somogyi állami közutak építésére, felújítására s kar­bantartására több mint 980 millió forintot költenek.­­ Fejlődéstörténeti kiállí­tást rendez a Vajdahunyad várában, a Mezőgazdasági Múzeumban az orosházi Új Élet Tsz. Az ország legnagyobb törzsliba és versenyló-tenyész­tő tsz-e évente 150 millió fo­rint termelési értéket állít elő. A tagok évi átlagos kere­sete meghaladta a 30 ezer fo­rintot. A kiállítás augusztus 18-án nyílik meg.­­ A hazánkba irányuló Trabant-kivitelt az NDK-ból ezentúl nem különálló vasúti kocsikban, hanem zárt, autó­szállító vonatokon bonyolít­ják le. Minden húsz kocsiból álló vasúti szerelvény 240 gép­kocsit szállít. Ezek a vonatok közvetlenül a zwickaui autó­gyár és Budapest között köz­lekednek, s hat nappal később már ismét Zwickauban állnak rendelkezésre. — A 3-AS SZÁMÜ, Budapest— Hatvan—Tornyosnémeti közötti el­sőrendű országos főútvonal. Pest megyei 17,5—53,6 kilométeres sza­kaszán a fogatolt járművek forgal­mát 6 órától 422 óráig, a traktor vontatású járművek átmen­ő for­galmát pedig állandó­­ jelleggel megtiltja a KPM közúti főosztálya és a BM közlekedési csoportfőnök­sége. A forgalomkorlátozást, il­letve tilalmat a távolsági és a nemzetközi átmenő forgalom nagy­mértékű növekedése tette szüksé­gessé. A korlátozás, illetve tila­lom július 21-én, 0 órakor lép életbe. — Halálra csíptek a méhek a horvátországi Varasd köze­lében Zvonimir Kuhrek 37 éves férfit. Amikor Kuhrek a kaptárt kinyitotta, méhei rá­támadtak, és az orvos már csal ,a halált tudta megálla­pítani.­­ Előzetes letartóztatásba helyezte a Bács-Kiskun me­gyei rendőr-főkapitányság Né­­medi István 41 éves büntetett kiskunfélegyházi lakost, mert alaposan gyanúsítható azzal, hogy Városföldön, a Felsza­badulás utcában féltékenység­ből megtámadta és súlyosan bántalmazta élettársát, özv. Szász Istvánné 40 éves város­földi asszonyt, özv. Szász Ist­vánné kórházba szállítása után meghalt.­­ Személykocsijával halál­ra gázolta Dózsa Lajos 62 éves nyugdíjast a XXI., Szabadki­­kötői úton Dancsó Béla terme­lésirányító. A rendőrség vizs­gálatot indított a halálos bal­eset körülményeinek tisztázá­sára.­­ A kijelölt gyalogátkelőn gázolta el motorkerékpárjával Nagy Antal 56 éves lakatost Lelik János gépkocsivezető a VIII., Kőbányai úton. A gya­logost a mentők súlyos sérü­léssel szállították kórházba. Lelik ellen eljárás indult. — Mozgó vonatról lépett le Pest megyében, az üllői vasút­állomáson Szödényi Géza 25 éves venyigéi lakos, a kerekek halálra gázolták. — A televízió műsora szerdán: 9.31: Delta. Tudományos híradó. (Ism.) 9.55: Antek. Boleslatv Prus novellájának tévéfilm-változata. (Ism.) 10.50—11.13: Josef Laufer műsora. Zenés osztrák film a nép­szerű csehszlovák táncdalénekes­­ről. 17.50: Hírek. 17.55: Megjött a cirkusz!­ Szovjet rövidfilm. 18.15: Japánban jártunk . . . Riportfilm a magyar női röplabda-válogatott út­járól. 18.50: Játék a betűkkel. 19.15: Esti mese. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Isten városa. Dráma két részben. A Győri Kisfaludy Színház előadása. 22.15: Tv-híradó — 2. kiadás. — Kísérleti (2.) műsor: Még egyszer! Ismétlés a júniusi műsorokból. 20.00: Siratódal. Szabó István no­vellájának tévé-változata. 20.20: Balettcipő. Műsor,vezető: Kun Zsu­zsa. 21.05: Talál­­tam valakivel. Tévéfilm. 22.10—22/10: Tévé-sláger­­- lista. — A British Petroleum Com­­pany, a Mineralimpex és az ÁFOR megállapodása alapján létesített első két töltőállo­mást kedden nyitották meg a Petőfi-híd budai hídfőjéhez közel, az Irinyi József utcá­ban. A megállapodás szerint a világhírű olajtársaság az ÁFOR-ral együtt hazánkban tíz üzemanyagtöltő állomást létesít. A megnyitó ünnepsé­gen részt vett John Wilson, budapesti angol nagykövet is.­­ A Huszonötödik Színhá­zat meghívták az idei bor­­deaux-i­­ nemzetközi színházi fesztiválra. A színház Gyurkó László Szerelmem, Elektra cí­mű tragédiájával vesz részt a fesztiválon, Szigeti Károly rendezésében.­­ Picasso szerepét Anthony Quinn akarja eljátszani a nemrég elhunyt nagy művész­ről szóló filmben. Quinn az ügy érdekében hajlandónak mutatkozott arra, hogy finan­szírozza is a filmet. A szabályosan közlekedő MOTORKERÉKPÁRRAL ÜTKÖ­ZÖTT össze Tata határában Gon­­dán József 29 éves balatonkiliti gépkocsivezető teherautója. A mo­torkerékpár utasa, Hideg Anikó 21 éves kocsi lakos a helyszínen, a motorkerékpár vezetője Lipót Csa­ba 19 éves tatai lakos pedig kór­házba szállítása közben meghalt. A teherautó vezetőjét előzetes letar­tóztatásba helyezték, s megindult ellene az eljárás.­­ Szabálytalanul kanyaro­dott személykocsijával Újpes­ten, az Árpád út és Leibstück Mária utca sarkán Simon Csa­ba csoportvezető és összeütkö­zött az arra kerékpározó Né­meth Jánosné házfelügyelővel. Némethnét a mentők súlyos sérüléssel kórházba szállítot­­ták, Simon Csaba ellen eljárás indult. v % — Borzalmas vízáradat zú­dult a hegyekből Alma-Atára, Kazahsztán fővárosára. A kö­rülbelül négymillió köbméter­nyi víz, iszap- és kőfolyam másodpercenként 80 méteres sebességgel haladt a város felé, Alma-Ata azonban nem szen­vedett kárt, mert az áradatot felfogta az a hatalmas védő­gát, amelyet a híres alpesi stadion, a Medeo mellett őrjí­tettek. A vízözönt a hőmérsék­let hirtelen emelkedése okoz­ta, amire a környező hegyek gleccserei gyors olvadásnak indultak. A Sírgyalázásért négy nyu­gatnémet turistát von felelős­ségre a jugoszláviai Zadar bírósága. A négy turista „tré­fából” kiásott egy sírt a vá­ros közelében levő temetőben, majd a sírból kiemelt csonto­kat magukkal vitték a közeli vendéglőbe, s az asztalra rak­va rendelték meg ebédjüket. A helybeliek nem méltányol­ták a „tréfát”, s feljelentették őket. A Tá­jfun pusztított kedden Hong Kongban. Halálos áldo­zatokat nem követelt a szél­vihar és özönvízszerű felhő­­szakadás, kétezer személyt azonban ki kellett telepíteni otthonából. Meleg marad az idő Várható időjárás szerda estig: időnként megnövekvő felhőzet, in­kább csak nyugaton néhány he­lyen zápor, zivatar. Többfelé élénk, helyenként erős délnyugati­nyugati szél. Várható legmagasabb nappali hőmérséklet északnyuga­ton 26—30, máshol 30—34 fok kö­zött. A Balaton vizének hőmérséklete 11 órakor Siófoknál 24 fok volt. A Duna vízállása Budapestnél 249 cm. Magyar Nemzet N­API KRÓNIKA Ellenreklám Idegenforgalmi főszezonban vagyunk. Az Országos Idegen­­forgalmi Tanács tájékoztatása szerint ezekben a napokban több ezren látogatják meg (keresik fel) országunkat. Egy­re több idegennel találkozunk városszerte, akik ismerkednek fővárosunkkal. Egyik legszebb szállodánk, az Intercontinental előtt is jóformán csak idegen rendszámú gépkocsi látható. Nem mindegy, hogy az ide ér­kező külföldieknek milyen az első benyomásuk fővárosunk­ról. A szállodához tartozó üz­letsor alsó szintjén — a Duna­­korzón — hosszú vitrinben több vállalat, így az Artex Külkereskedelmi Vállalat, Du­na Csokoládégyár termékeire hívja fel a járókelő figyelmét. Az ott látottak, poros, piszkos kirakat, benne törött porcelán tárgyak, üvegek ellenreklámot fejtenek ki. Ha nem tudjuk íz­lésesen berendezni, inkább hagyjuk tisztán, üresen, több nyelvű tábla figyelmeztessen „Kirakat rendezés alatt". (sz. b.) — A finn közalkalmazottak szakszervezetének delegációja — Prieszol Olgának, a Közal­kalmazottak Szakszervezete főtitkárának társaságában — kedden ellátogatott a Haza­fias Népfront székházába. A finn szakszervezeti küldöttsé­get Szentistványi Gyuláné, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának titkára és Juhász Róbert osztályvezető fogadta.­­ A vizes próbák megkez­dődtek az Egyesült Gyógyszer és Tápszergyár körmendi gyá­rában. A technológiai soron átmenetileg tej helyett vízzel dolgoznak, hogy bejárassák a bonyolult gyártó apparátust. A tápszergyártás kora ősszel indul meg. A 300 millió forin­tos költséggel épített gyár a hazai tápszergyártás központ­ja lesz. AGGLEGÉNY (Hegedűs István rajza) dWWWSWAWWWAWWWWWWJWWAWWwW Hangulat Barátom beszélte el: feleségé­vel a minap egy belvárosi di­vatüzletben valamiféle kész­ruhát akartak vásárolni. Az egyik eladó — fiatal leányka még, kedves mosolyú és szí­vélyes szavú — sajnálattal kö­zölte, hogy az a bizonyos ver­­sey-kosztüm, a kívánt méret­ben, sajnos, elfogyott. — Lehet, hogy újra kapunk belőle — mondta —, de nem tudom, mikor. — Talán kérdezzük meg a vezetőtől — szólt közbe a ba­rátom, hanem erre a kis eladó­nő aggodalmasan rázta meg a fejét: — Jaj, azt nem tanácso­lom ... a főnök kartárshoz nem lehet szólni most. — Nem lehet szólni hozzá? Ugyan miért? — Az imént jött meg egy ér­tekezletről, és megint nagyon rossz a hangulata. Ilyenkor na­gyon tud haragudni! Barátomék kellő óvatos­sággal mégiscsak bemerészked­tek az üzlet irodájában komor képpel üldögélő, te­kintélyes külsejű férfihez. Úgy látszik, rossz kedvé­től csak az alkalmazottaknak kellett félniük, a vevőre még­sem förmedt rá dühösen, amiért az meg merte szólítani. Még válaszolt is , bár elég kurtán és kelletlenül adta meg a kért felvilágosítást, a következő héten várnak ifjabb szállítmányt a gyárból. S mindjárt biccentett is búcsú­zóul. Különben is csengett a telefonja. Vajon miért volt olyan hara­pós kedvű? A barátomék arra gondoltak, hogy bizonyára a hiánycikklista növekedése, vagy a késedelmes szállítás, a divatos, keresett áruk beszer­zésének gondjai gyötrik. Hanem ekkor, már az ajtó­ban, felfigyeltek az üzletveze­tő indulatosan felcsattanó hangjára: — Jó, hogy a kortárs felhí­vott ... Legalább most meg­mondhatom: jól kitoltak ve­lem! Pont az én felszólalásom előtt kellett berekeszteni a gyűlést?! Méghozzá, amikor a vállalati vezérigazgató is jelen volt... (barát) ­ k­i . A VIT-küldöttség ruhái­nak átadását kedden meg­kezdték a Műszaki Egyetem színháztermében. A fiúk sötét­kék blézerhez szürke pantal­lót, fehér garbót, egy csíkos és egy világoskék inget, s sötét­barna cipőt kapnak. A lányok piros blézeréhez szürke szok­nya, fehér garbó, piros-kék cipő és retikül a viselet. A forró napokon sokszínű köny­­nyű tryprint ruhát hordhat­nak. Elsőnek a kulturális kül­döttség tagjai vették át ruhái­kat.­­ A monokulturális kuko­­ricatermesztés alakulásáról, s fejlesztésének lehetőségeiről tapasztalatcserével egybekö­tött megbeszélést tartottak kedden a Bajai Állami Gaz­daságban. A bajai kukorica­termesztési rendszert már öt megyében 75 gazdaság alkal­mazza, 1974-ben pedig 80 ezer hektáron termesztik majd ha­zánkban bajai rendszerrel a takarmánynövényt. Az ipar­szerű növénytermesztés irá­nyításához 30 tudományos in­tézettel tartanak kapcsolatot.­­ Az idei soproni ünnepi hetek programja hétfőn véget ért. Három hét alatt csaknem százezer hazai és külföldi ven­dég kereste fel Sopron váro­sát. A legnagyobb érdeklődés a híres fertőrákosi kőfejtőben kialakított barlangszínház elő­adásai iránt nyilvánult meg. — Unto Miettinen ismert finn újságíró nyerte el a Nem­zetközi Újságíró Szervezet 1972. évi díját. A kitüntetést kedden nyújtotta át Helsinki­ben Oleg Zaglagyin, a NUSZ titkára. — Elhunyt Luigi Moretti, a világhírű olasz építőművész, hatvanhat esztendős korában. Moretti alkotásai közül a leg­ismertebb a római olimpiai falu, valamint a montreali tőzsde épülete, ő tervezte­­a washingtoni Watergate-épü­­letkomplexumot is. — Halálozás: Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Schwartz Manó, a Weisz és Schwartz cég volt beltag­ja, hosszú betegség után 92 éves korában meghalt. Temetése 1973. július 19-én fél 12 órakor a rákos­­keresztúri temetőben. Kozma u. 6. Gyászoló család, (x) .Szerda, 1973. július 18. A kéményépítő „A gyárkémények mara­dandó alkotások, évtizedekig hirdetik a munkás nevét. Igaz, az idő egyszer eljár fe­lettük: bontottam már olyan kéményt is, amit magam építettem. De a régiek helyé­re mindig új kerül — mond­ja Balkányi György, a ké­mények «­ura«.” — A MAGASBÓL fura a világ. Aprók az emberek, a há­zak, a járművek. Néha, ami­kor néhány pillanatra megpi­henek, eltűnődöm a város lük­tetésén. Amúgy, munka közben nemigen veszünk tudomást a környező világról. Nyolcvan, száz méterre a földtől különös érzés lesz úrrá az emberen. Fi­gyelni minden egyes mozdulat­ra. Ezt parancsolja az életösz­tön és a felelősségtudat. Hiszen többnyire nem egyedül va­gyunk. • Gondatlanságunkkal társainkat is veszélybe sodor­hatjuk. • Minél feljebb haladunk, annál nagyobb a veszély, kes­­kenyedik az átmérő, kisebb lesz a munkahely alapterülete. Közöttünk nincsen korlát, nin­csen védőbástya, csak a kes­keny munkaállás és a sima fal a menedékünk Magasításkor nem csatolhatjuk fel a bizton­sági övét sem, mert az örökös körbe forgástól a kötelek ösz­­szetekerednének, akadályoznák a folyamatos munkát. Szünte­lenül helyet kell változtat­nunk, de a koszorú közelében már csak félfordulatokat te­hetünk, így telnek az órák, idegfeszültségben. Az egészsé­ges embert is elfoghatja rosz­­szullét, szédülés, nálunk ez végzetes lehet. Nem állítom azt, hogy félünk, hiszen akkor nem vállalnánk ezt a foglalko­zást. De tudatunk mélyén ott lappang: minden pillanatban leeshetünk.­­ — Gyakran bontunk le régi, elavult gyárkéményeket, ha nem lehet robbantani a kör­nyék biztonsága miatt. Ilyen­kor a kémény „szájára” két gömbfát fektetünk, ehhez erő­sítjük a munkaállást, amin dolgozunk. Majd a téglákat a gömbfák mellett felszedve sor­ról sorra haladunk lefelé. A legkockázatosabb műveletek alkalmával mindenkinek visel­nie kell a mentőövet, melyhez hozzákötik a biztosítókötelet. A másik végét az állványhoz hurkolják. Minden egyes akció előtt ellenőrzik az emelőszer­kezetet, jól vannak-e kikötve az emberek. Mégis akad hiba, baleset. S mint ahogy az len­ni szokott, leggyakoribb ok: gondatlanság és elbizakodott­ság. — AKI LEZUHAN a magas­ból, arra a biztos halál vár. Akadnak persze csodálatos vé­letlenek is. A legnehezebb pil­lanatokat a munkaállás változ­tatásakor éljük át. A rögzített állásvasakat és gerendákat kell kiszabadítanunk és a kívánt magasságban elhelyeznünk. ... Lám, elmondani egyetlen mondat csupán, de megvalósí­tani valóságos artistamutat­vány. Szűkös a hely, rossz a kapaszkodási lehetőség. Egyik jó barátommal történt, hogy a támaszkodó kezét megsértette az ácsolat, fájdalmában hirte­len mozdulatot tett, bakancsa megcsúszott a hágcsóváson és zuhanni kezdett. Lélekjelenlé­te mentette meg: felszabadult kezével megkapaszkodott.. . Vagy négy évvel ezelőtt történt egy felejthetetlen „csoda”. Kollégám kitűnő szakember, de vakmerősége majdnem a pusztulásba vitte. Egyedül dol­gozott húszméteres magasság­ban. A munkaállást csak né­hány keresztbe fektetett ge­rendával helyettesítette, s a biztonsági kötelet a belső hág­csóváshoz erősítette. Ez azért helytelen, mert baj esetén a zuhanó ember hozzácsapódik a kémény oldalához, így is tör­tént. Lába alól kibillent a ge­renda, nekivágódott a falnak, elszakadt a kötél és .. . lezu­hant. Szinte hihetetlen, de megúszta a dolgot törésekkel, zúzódásokkal. Kéményen azóta sem dolgozhat. — Az igazi munka az új gyárkémények építése. Legfon­tosabb, hogy az első méterek nagyon pontosak legyenek, egyezzen az átmérő, szabályos legyen a köralak. Válogatott, ép élű, törésmentes téglákat helyezünk egymásra. A külső palást magasításakor minden egyes téglát a mélyben levő ki­indulóponthoz kell mérni, hogy ne legyen „törés” a sorban. Bizony nem könnyű megszokni ezt a lebegő helyzetet, hiszen ha lent csak lengedez is a szellő, fent a magasban lökés­szerűnek hat, ki-kibilleg a gyárkémény. A kezdőnek lúd­­bőrzik a háta, de a tapasztalt köményesek már fel sem ve­szik. A mélység bentről talán még félelmetesebb, mint a kül­ső palástról. A félhomály, a hűvös habarcsillat, a szűk tér. A hágcsók sem olyan biztos kapaszkodók, mert az ácsola­­tok elfoglalják a helyet. A szüntelenül visszafogott moz­dulatok, a lappangó feszültség­érzet lehet az oka, hogy ami­kor leereszkedünk, felenged­nek az idegek, s valósággal ro­hanni volna kedve az ember­nek. — A NAGY MUNKA befe­jeztével a kéményépítő külö­nös büszkeséget érez, majdnem öntelt. Hosszasan gyönyörkö­dik a délceg óriásban. Körül­járja, méregeti, gusztálgatja. Megmártózik az elismerő pil­lantásokban. Micsoda mámor! Bevallom, már nem is tudom pontosan, hány kéményen van ott a kezem nyoma, szerte az országban. Ott voltam a diós­győri vasgyár kéményeinek születésénél és sorolhatnám a városok, üzemek sokaságát: Miskolc, Debrecen, Szolnok, nem is beszélve a fővárosról. Ez a munka kicsit több mint munka. Mi úgy érezzük: mű­vészet is. Ezek az égbe nyúló alkotások évtizedekig hirdetik a munkás nevét. Igaz, egyszer eljár felettük az idő: bontot­tam már olyan kéményt is, amit magam építettem. De a régiek helyére mindig új ke­rül. Ifj. Palkó Sándor ­ A vakációzó diákok angol, francia, német, olasz, orosz, spa­nyol társalgási és irodalmi asztal­­társaságai szerdán, csütörtökön a Hotel Palace-ban, pénteken a mar­gitszigeti Casinó parkjában jönnek össze. Vidám este szombaton, zené­vel, tánccal a Váci utca 33. alatti Bölcs Bagoly étteremben, vasárnap ismét a Hotel Palace-ban. Minden foglalkozás 5—9 óráig tart, amikor kizárólag a gyakorlandó nyelveken társaloghatnak. — SZABÁLYTALANUL kanya­rodott segédmotoros kerékpár­jával Bács-Kiskun megyében Rém községben Halász György 49 éves helybeli tsz-tag és összeütkö­zött egy motorkerékpárral. Halász György kórházba szállítása után belehalt sérülésébe. A motorost, Kácsovics Sándor 56 éves rémi tsz­­tagot súlyos sérüléssel szállították kórházba. 0 Építkezéséhez az anyagot időben szerezze be! Vízből termelt bányakavics, rakodással, köbméterenként 51,— Ft Aljzatbeton készítéséhez mosott, finom kavics, 0/5 mm, rakodással, köbméterenként 70,— Ft Vízáteresztő töltésanyag útalapokhoz, szűrőréteghez 25/40 mm és 40 mm felett, rakodással, köbméterenként 36,— Ft Kétszer rostált, kétszer mosott 0/3 mm vakolóhomok, rakodással, köbméterenként 70,— Ft Kevert beton, minőségtől függően, köbméterenként 300,— Ft-tól kívánságára az anyagot házhoz szállítjuk Budapest min­den kerületébe, kerülettől függően a szállítási díj 38,— Ft-tól köbméterenként. KAVICSBÁNYA VÁLLALAT CSEPELI ÜZEME Budapest XXI., Csepeli út 38. Telefon: 278—221

Next