Magyar Nemzet, 1975. február (31. évfolyam, 27-50. szám)

1975-02-18 / 41. szám

H­e­d­d, 1975. február 15. Madar Nemzet . A Jókai-hősöknek helyük van a szocialista embereszményben Emlékülés az Akadémián Jókai Mórra emlékeztek születésének 130. évfordulója alkalmából hétfőn, a Magyar Tudományos Akadémián. Írók, irodalomtörténészek, művé­szek, kulturális életünk ismert személyiségei, műveinek tisz­telői gyűltek össze a díszte­remben. A Tudományos Aka­démia, a Kulturális Miniszté­rium és a Jókai-emlékbizott­­ság közös emlékülését Erdey- Grúz Tibor akadémikus, az Akadémia elnöke nyitotta meg, majd dr. Orbán László kultu­rális miniszter mondott üd­vözlő beszédet. — Nemzedékek óta tanít bennünket az olvasás örömére Jókai Mór, akinek 150. szüle­tésnapját ünnepeljük most — mondotta bevezetőül dr. Orbán László miniszter. — Mintegy száz esztendeje a legnépsze­rűbb, a legolvasottabb magyar prózaíró. Ma is az. Ma is az ő művei állnak a könyvolvasás, a könyvtári kölcsönzés statisz­tikáinak élvonalában. Petőfi barátját, s az első időkben for­radalmár társát, 1843 márciu­sának egyik vezéralakját a ma­gyar nép szívébe zárta, emlé­két megőrizte. Egy emberöltö­­nyi korszakban — amely 1848- tól íveli át a szabadságharc, az elnyomatás, a kiegyezés és a polgárosulás idejét, s magába foglalja a századfordulót is — Jókai Mór a maga sajátos mód­ján a nép vágyainak és csaló­dásainak, álmainak és illúziói­nak, nem egyszer önámításai­­nak a kifejezője. — Szocialista társadalmunk becsüli Jókai Mór életművének értékeit. A megbecsülés, a jo­gos olvasói igényeket szolgáló, újabb igényeket támasztó kul­turális politikánk bizonyítéka,­­h­ogy az utóbbi 30 évben — 1913-tól 1974-ig — 335 alka­lommal jelent meg Jókai-mű Magyarországon, összesen több mint­ tizenegymillió példány­ban! Hadd mondjuk meg: e számoknak. Jókai olvasottsá­gának, népszerűségének örven­dünk. Népszerűsége kulturális fejlődést jelez, állomás azon az úton, amely az olvasó néphez vezet. — Jubileumi ünnepségeink­nek nem az a célja, hogy az írót népszerűsítsük, mert nem szorul rá erre. Viszont célja le­het az, hogy megismertessük igazi értékeit. Szükség van er­re, hiszen elbeszélő művészete olyannyira lebilincseli az olva­sókat, hogy emiatt sokan köny­­nyű olvasmánynak, őt pedig ,,gyermeteg léleknek” vélik, aki gyermeteg közösség számára irt. Elterjedt egy olyan áligé­nyesség is, amely még kérkedik is azzal, hogy Jókain, mondják, már „túljutottunk”, s közben nem is sejtik, hogy mi min­denért lenne érdemes még vissza is térni hozzá. — Mi a titka olvasottságá­nak? Kétségtelenül az is, hogy művei a magyar történelmet idézik, s az embereket minden­kor érdekli a haza jelene mel­lett a haza múltja is. Másrészt írásművészete is közrejátszik népszerűségében: kalandos, ro­mantikus meseszövése, fordula­tos történet­ bonyolítása. Ahogy Móricz Zsigmond fogalmazta meg:­„Jókai egy egész boldog világ, tele millió alakkal, szín­nel, ragyogással, naiv és ellen­állhatatlan varázzsal”. Tegyük hozzá: és tele szép, nemes, er­kölcsi tulajdonságokkal fel­ruházott emberekkel, akik többnyire az emberiség és a nemzet nagy eszméi iránti hű­ség és igazság, az emberiesség és a hazaszeretet hordozói. Jókait olvasva szebb lesz a vi­lág, és az olvasó — azonosítva magát az íróval és romantiku­san eszményített hőseivel — úgy érzi, küzdeni kell a jóért, az embernek nemes és szép dolga szolgálni az igaz ügyet. Ezért van mondanivalója a ma számára is. — Jókai Mór nem forradal­már író, művei nem tartoznak a forradalmi progresszió iro­dalmi élvonalába. Életműve mégis nagy értékű erkölcsi ta­nítást hordoz, amely az élet­ embertársaink szeretetére épp úgy oktat, mint a természeté­re. Az ő lélektől és szeretettől áthatott világában az ember sorsa és menekvése, az erköl­csi tökéletesülés, a jellem és az akarat fejlesztése és meg­tisztulása a jó keresése és a rossz leküzdése, mindenek fölött az emberiség jövőjébe vetett hit. A Jókai-hősök hu­manista törekvései, szép erköl­csi és jellembeli tulajdonságai erények a mi számunkra is, és helyük van a szocialista em­bereszményben. Jókai Mór népszerűsége, hőseinek nagy vonzása erre is figyelmeztet. — Születése 150. évforduló­jának ünnepségei tisztelet és sehajtás előtte, bizonyítéka, bi­zonysága annak, hogy nemzeti múltunk és kultúránk értékei soha olyan megbecsülést nem kaptak, és soha nem váltak olyan eleven erővé, mint a szo­cialista társadalomban — mondta befejezésül dr. Orbán László. A kulturális miniszter be­széde után Hátér István aka­démikus tartotta meg Ideák és nosztalgiák költője: Jókai cí­mű előadását. Ebben egyebek között a nagy író két regény­típusáról, az ideavilágot meg­testesítő, valamint a közel­múltba visszavágyódást kife­jező alkotásokról beszélt. A maga korához Jókai leginkább az idearegényekkel szólt, a K­árpáthy Zoltánnal, A koszi­vó ember fiaival, a Hab Raby­­val, bennük próbálta terjesz­teni mindazt a hitet, elszánt­ságot, amelyet kortársaiból annyira hiányolt. Legjobb re­gényeiben — így az Arany­ember lapjain — az idea és a nosztalgia egyesült, áthatotta egymást. Kora két nagy irodalmi irányzatát, a romantikát és a realizmust mindkét regénytí­pusában vegyítette, ideahordo­zó,­­romantizált hőseit valósá­gos társadalmi akadályokkal ütköztette össze. Hősei olyan nemzeti érzést képviseltek, amely mentes a fanatizmus­tól, türelmetlenségtől. Mindez­zel a magyar epikai művészet­nek a kortárs európai regény fejlődésétől különböző útját teremtette meg. Jókai hagyo­mányától a XX. századi ma­ Jókai születésének 150. év­fordulója tiszteletére hétfőn kétnapos ünnepség kezdődött a szlovákiai és a magyarorszá­gi Komáromban is. A szlovákiai Komáromban hétfőn délután a Duna-menti Múzeum épülete előtti Jókai­­szobornál az emlékbizottság koszorúzási ünnepséget rende­zett. Az ünnepségen Ondrej Kolárik, a városi nemzeti bi­zottság titkára és Kajtár Jó­zsef, a Duna-menti Múzeum igazgatója mondott ünnepi be­szédet. Utaltak arra, hogy Jó­kai Mór gyermekkorát és ifjú­ságának egy részét szülőváro­sában töltötte, s ott szerzett élményei ihletői voltak számos művének. Elmondták, hogy ez év májusában megnyitják az állandó Jókai emlékkiállítást, és ismét megrendezik a cseh­szlovákiai magyar szavalók és prózamondók, valamint a szín­játszó együttesek és az irodal­mi színpadok országos sereg­szemléjét. Az ünnepi beszédek után a Jókai-szobor talapzatán ko­szorút helyezett el dr. Jozef Mradik, szlovák művelődés­­ügyi minisz­terhelyettes, Ga­­ramvölgyi József, kulturális miniszterhelyettes, Szentesi Antal. Magyarország prágai nagykövetségének ideiglenes ügyvivője, Bjelik György po­zsonyi magyar főkonzul, Lő­­rincz Gyula, a CSKP KB tag­ja, a Csemadok központi bi­zottságának elnöke, Varga Bé­la, a Csemadok főtitkára, va­lamint a járási, városi pártbi­zottság és nemzeti bizottság képviselői. A magyar írószö­vetség nevében Simon István főtitkárhelyettes helyezett el koszorút a Jókai-szobornál. A Duna jobb parti Komá­romban a Jókai gimnázium rendezett emlékünnepséget, amelyen részt vettek a szlová­kiai Komáromból is diákok és tanárok. Az egésznapos ün­­nepséget a Jókai filmszínház­ban nyitották meg, majd a gimnáziumban emlékkiállítás nyílt meg. A tanári kar és a tanulóifjúság saját gyűjtésé­ből állította össze a dokumen­gyár regény sem szakadt el teljesen, hangulatokban való gazdagsága ösztönözte Krúdyt, s a Nyugat több nemzedéké­nek képviselőit. — Életművének visszatérő tanulsága az a hit és meggyő­ződés, hogy az emberben szük­ségképp felülkerekedik a jó, tehát a történelemben is vég­ső kimenetelként a jó és az igaz érvényesül. Jókai nemzeti érzése mentes a fanatizmus­tól, a türelmetlenségtől, más népek gyűlöletétől. Különösen élete utolsó szakaszában for­dult szembe az imperialista háborúk mindinkább jelentke­ző veszélyével, s olyan világ­békében reménykedett, melyet erkölcsileg tökéletesült nem­zetek, erkölcsi próbákat dia­dalmasan kiálló hősök valósí­tanak meg — mondta Sőtér István. Barta János akadémikus Az élő Jókai című előadásában arról szólt, hogy a 150. évfor­dulót a nagy regényíró élet­művével való számvetésre kell felhasználni. — Volt érzéke az élet gaz­dagsága iránt, le tudott száll­ni ennek az életnek emberileg mély érzelmi szintjeihez, s az esztétikus élet és művészet ki­sugárzása bámulatos gazdag­ságban támad fel az ő képze­lete révén; nincs írónk, aki e tekintetben teljesebb volna nála, nincs az esztétikumnak még egy olyan tarka spektru­ma, mint az övé. Az ezeregy­éjszakás mesélő, aki ösztönö­sen bírja a mesélés minden furfangját, a XIX. század ma­gyar világára is ráleheli ezt az ezeregyéjszakás varázst és színes tarkaságot. Ez az a Jó­kai, aki előtt az évfordulón az emlékezet zászlaját meghajt­juk — mondta Barta János akadémikus. A nagy sikerű emlékülésen Csernus Mariann, Bánffy György, Bitskey Tibor és Sza­bó Kálmán működött közre, tumkiállítást, amely tükrözi az író kapcsolatát szülőváro­sával. Szerzői matinét rendeztek az évforduló tiszteletére kiírt pályázat díjnyertes műveiből. A pápai és a két komáromi középiskolások Jókai munkás­ságával foglalkozó 38 tanul­mánnyal vettek részt a pályá­zaton. Csehszlovák—magyar torna­­bemutatóval és kosárlabda­mérkőzéssel folytatódott az ünnepség. Délután a diákok a Jókai térre vonultak, s meg­koszorúzták az író szobrát. Megemlékezések a csehszlovákiai és a magyarországi Komáromban év . Mihalik Sándor emlékezete Hetvenöt esztendeje. 1900. február 18-án született Budapesten Mihalik Sándor, a művészettörténet tudo­mányának kandidátusa, a Nemzeti Múzeum 1964-be­n nyugállományba vonult és 1969-ben elhunyt főigaz­gató-helyettese. Kutató alkat volt, elsősorban a megismerés izgatta: az­ új tények, összefüggések feltá­rása, a művek elemzése, a művész­életek krónikájának megrajzolása. Ám nem látványos eredményekre, nem csillogásra törekedett; tudta, hogy hivatását csak akkor művel­heti méltóképpen, ha a lehető leg­alaposabban, a legtöbb oldalról megvilágítja tárgyát. A művészet­­történet ágain és korszakain belül a magyarországi ötvösség kutatása és kerám­iaművészetünk megisme­rése, s megismertetése volt válasz­tott szakterülete, és kutatásai ré­vén számos fontos adat, történeti műtörténeti összefüggés került napvilágra. Már első munkáival ad­dig ismeretlen területeket nyitott meg a tudományos kutatás és a szépet kereső érdeklődök számára: első — egészen fiatalon publikált — könyvében a rimaszombati ötvös­­céh történetéről és mestereinek munkásságáról közölt lényeges té­nyeket, majd vizsgálódásait kiter­jesztve, a felvidéki városok ötvö­seinek életét és munkáját tárta fel. A negyvenes évek első felében két tanulmányban foglalkozott Kassa városával (A Miklós börtön és Bem­úr Kassán volt a címük), majd a magyarországi ötvösség egyik legjelesebb egyéniségével is­mértet­te meg — Sz­entpéteri József ötvösmester élete, önéletírása, mű­vei című kötetében — olvasóit. Leg­nagyobb szabású és jelentőségű publikációja, a régi magyar ötvös­művészet történetének teljes össze­­foglalója 1961-ben jelent meg, s képletesen és a valóságban is egy élet munkáját foglalta össze — etrink al­pkönyvével ajándékozva meg a hazai művészettudományt. (h.) ÉPÜLT A KÉT KONGRESSZUS KÖZÖTT A rákospalotai bútor alkatrész-vár A termelőágazatokban a ha­tékonyság növelése, a tartalé­kok kiaknázása, a takarékos­ság az energiával és az anyag­gal, valamint a termelőberen­­dezések hatásfokának emelése folyamatos feladat. Az utóbbi­ról Németh Károly, a Közpon­ti Bizottság titkára a Társadal­mi Szemle januári számában megállapította: ,.Fejlődésünk jelentős tartaléka a termelőbe­rendezések jelenleginél jobb, ésszerűbb kihasználása. A fel­mérések szerint az iparban az átlagos műszakszám 1,4 körül van. Sajnos, az elavult gépek lassú kiselejtezése miatt is, nem sokkal jobb a helyzet a korszerű gépek kihasználásá­ban sem. Ezért nagyrészt elve­szítjük azt, amit a műszaki fej­lesztésnek hoznia kellene.” Hatékonyságemelés Nem kevés szellemi munká­val és körülbelül egyévi mű­szaki-szervezési intézkedések­kel elérték a Budapesti Bútor­ipari Vállalat 5. számú gyárá­ban a kívánt célt. A korsze­rű olasz, belga, nyugatnémet, NDK-beli, lengyel, román gé­pekből kialakított három gép­sort már két műszakban üze­meltetik, és növekvő mennyi­ségben gyártják a bútorok sokfajta alkatrészét a vállalat hat gyára részére. A vállalat vezetői idejében alkalmazkodtak ahhoz a felis­meréshez, hogy a fővárosban a munkaerő-kínálat egyre csök­ken és a termelési feladatokat csak nagyfokú gépesítéssel le­het megoldani. Pár évvel ez­előtt a nagyvállalat létszáma 3600 volt, jelenleg 3200. 1964- ben 320 millió forint értékű bú­tort adott a kereskedelemnek, tavaly 900 millió értékben, az idei termelési terv 1040 millió forint. 1974-ben 60 ezer lakó­szoba egység került ki a gyá­rakból, az idén tízezerrel több. Egy nagyon jellemző esetet mondunk el a vállalat alapos körültekintéssel megfogalma­zott gazdaságpolitikájáról. A rákospalotai gyár fedőnevén raktárnak készült, mert volt olyan nézet, bűn a fővárosban ipart fejleszteni. Az idő bebi­­zonyította, hogy ez téves állás­pont, és most megkérdezzük: vajon akad-e felső iparvezető, aki a vállalatot megdicséri ko­rábbi helyes döntéséért, a gyár­fejlesztésért, és azért, hogy a nagy múltú újpesti asztalos­ipart nem hagyta elsorvadni. Mi a szerepe a rákospalotai bútoralkatrész-gyárnak? Éven­te hazánkban 107 — állami, ta­nácsi, szövetkezeti­­ vállalat 120 ezer köbméter lapanyagot dolgoz fel bútorrá. Ebből magas fokú gépesítéssel a rákospalotai egymaga 36 ezret alkatrészek­ké. Innen kerülnek ki a méret­­pontos tartozékok. A könnyűipari r­ekonstruk­­cióra csaknem 30 milliárd fo­rintot fordít a népgazdaság. A bútoripar kétmilliárdot kapott — a felszabadulás óta első íz­ben —, ebből a rákospalotai gyár 140 milliót. Ezt az összeget jól hasznosították eddig és a jó alapokon nyugvó üzem- és munkaszervezés a biztosíték, hogy a népgazdaság, a nagy­­vállalat, a gyár és minden munkása megtalálja számítá­sait. Egyévi munkával Pajcsics József fiatal főmér­nök a Budapesti Bútoripari Vállalat ösztöndíjasaként vé­gezte el Sopronban az Erdő­­mérnöki és Faipari Egyetemet, és tíz évvel ezelőtt faipari mér­nöki oklevéllel kezdte pálya­futását. Négy éve bízták rá a főmérnöki posztot. 1973 őszén vezérigazgatói utasítás alapján kezdtek az üzem- és munka­­szervezés magasabb színvonala megteremtéséhez. Egy év munkája fekszik a helyesen ki­alakított programban, amelyet az üzemi demokrácia írott és íratlan szabályai szerint széles körben ismertettek, megvitat­tak és megvalósítottak. Három hónapja már e szerint dolgoznak. Három gyártó­sor korábban egy műszakban 1700 alkatrészt tudott előállítani. Most átlagban 2800 darabot Nagyjából tehát 50 százalékkal többet. A terv bevezetésénél a vállalat 4. számú gyára karban­tartó lakatosai is részt vettek, Niegreisz János főmérnök ve­zetésével, aki nem szégyellt be­állni a gépek közé, hogy „mű­vezetőként” irányítson, ellen­őrizze a gyártási folyamatot. Ha a gépek leálltak, a nagy tapasztalatú lakatosok tüstént kijavították a hibát. Mit keres­nek vasipari szakmunkások a bútorgyártó üzemben? Aranyat ér a kezük, bár ezt sok bútoros még nem ismeri el. Még hozzá­tesszük: volt olyan nap, ami­kor 3000 bútoralkatrész került le a gépsorról. Dr. Metz István, az 5. számú gyár igazgatója jellemző példát említette az alapos előkészítés­re. A munkabizottság ellátoga­tott Újpesten az Országos Bá­nyagépgyártó Vállalathoz is, tanulmányozás céljából. Sok hasznos tapasztalatot szereztek és módosítva alkalmazták. Természetesen a többterme­lés révén a dolgozók jövedelme is emelkedett, átlagban 20 szá­zalékkal. A gépsorok­ mellett dolgozók érdekeltek a kifogás­talan minőségű alkatrészek előállításában, és érvényesül a szocialista bérezés elve: aki többet termel, többet visz ha­za a borítékban. Beszéltünk Balázs Mihály szocialista bri­gádvezetővel. A 22 tagú brigád a három gépsoron 200 szobabú­tornak megfelelő 12 000 alkat­részt állít elő. Ugyanezt a mennyiséget egy középüzemben 4—5 napig készítik, ők egy nap alatt! Az alapanyag minősége A munkásokkal beszélgetve, több panasz hangzott el. A Mezőgazdasági és Élelmezés­­ügyi Minisztérium irányítása alatt működő, úgynevezett el­sődleges faipari üzemekből ki­kerülő alapanyagok nem min­dig felelnek meg a minőségi kívánalmaknak. Olyan alapve­­zető minőségi kifogások me­rülnek fel, amelyeket a bútor­ipar nem tud kijavítani. A la­kosság joggal tesz panaszt például, ha az adott szo­bagarnitúrán belül a szekrény­nek más a színárnyalata, mint az asztalnak vagy a széknek. A másik panasz: nem ütemes a szállítás. Emiatt a bútorgyár nem tudja fo­lyamatosan üzemeltetni a drága gépsorokat. Gyakori a gépek átállítása más termék­hez, ez pedig tetemes idővesz­teséget okoz. A termelőberen­dezések kihasználási foka je­lenleg 70 százalék, ha az anyagellátás ütemes, folyama­tos. Olyan eredménye ez az 5. számú gyárnak, amely a bú­toriparban egyedülálló. Svájci elismerés A szervezésről két külföldi szakember véleményét jegyez­tük fel. A Magyar Nemzetben megírtuk, hogy a TAURUS Vállalatnál hosszabb ideje dol­gozik a svájci CONSULTING cég két szervező szakembere. Dr. Lázár László, a Budapesti Bútoripari Vállalat vezérigaz­gatója meghívta a svájci szer­vezőket a rákospalotai üzem­be. A svájci vendégek egyetlen mondatba sűrítették vélemé­nyüket az 5. számú gyár szer­vezési munkájáról: „A gyártás folyamata jól szervezett”. Ma a hatékonyság növelésé­nek útja a jó üzem- és mun­kaszervezés, a normák folya­matos korszerűsítése. A gyár­tósorok hatékony kihasználása milliókat jelent. Az országgyű­lés decemberi tanácskozásán jegyeztük fel: „A termelőbe­rendezések kihasználásának egyszázalékos javításával éven­­kén 15 milliárd forint összegű beruházást lehetne megtakarí­tani.” A rákospalotai bútoralkat­­rész-gyár, amely a két kongresz­­szus között létesült és 1974. áp­rilis 2-án avatták fel, jó beru­házásnak bizonyult, és a szer­vezési programja megvalósítá­sával jó nevet szerzett. Víg István 5 Új típusú anyagokat mutat be Moszkvában a Finomkötöttáru-gyár Hat év alatt háromszázmillió forintot meghaladó összeget költött a Budapesti Finomkö­­töttáru-gyár új üzemrészek lé­tesítésére, korszerű gépek be­szerzésére, hogy a kötöttáru iránt világszerte növekvő ke­resletnek meg tudjon felelni. További beruházásokra 670 millió forintot költ, ami újabb 500 tonnás kapacitásnövelést eredményez. Tavaly a gyár több mint 6 millió darab kötöttárut gyár­tott, csaknem egymilliárd fo­rint értékben, termelésének negyven százaléka export célo­kat szolgál. Legnagyobb export­piaca évek óta a Szovjetunió; erre az évre a szovjet megren­delő mintegy 8 millió rubel ér­tékű kötöttárura tart igényt, amelynek nyolcvan százaléka szintetikus anyagból készül. Moszkvában, hazánk felszaba­dulásának 30. évfordulója alkalmából rendezendő jubi­leumi kiállításon és divatbe­mutatókon sok új típusú anya­gokból készülő modellel szere­pelnek. A gyár dolgozói, így a zuglói gyáregység 39 szocialista bri­gádjának 275 tagja, elsősorban a minőség javítására tettek fel­ajánlásokat. Az eredmény már jelentkezik: gondosabb munkájuk nyomán az első osz­tályú áru mennyisége 92,1 szá­zalékról 92,5-re emelkedett, amit a „Ne adj tovább hibás árut” mozgalom segítségével 94 százalékra kívánnak növelni. Szakmunkástanulók a dobogón Szakmunkástanuló napot rendeztek most is Győrött a 400. számú Ipari Szakmunkás­­képző Intézetben. A minden évben megrendezett szakmun­kástanuló nap a diákok sereg­szemléje: sportversenyek, munkavédelmi vetélkedők, tantárgyi tanulmányi verse­nyek tartoznak a programjába. A szavalóversenyen Komárom és Vas megye szakmunkásta­nulói is részt vettek. Egyidőben a szegedi 600. számú Móra Ferenc Ipari Szakmunkásképző Intézet ren­dezte meg a Bács-Kiskun, a Békés és a Csongrád megyei szakmunkástanuló iskolák énekkarainak ..Zúgjon a da­lunk” elnevezésű területi ta­lálkozóját. A vetélkedőn részt vett énekkarok legjobbjait meghívják majd a szolnoki Vándor Sándor országos dal­­fesztiválra.* Érdektelen hírecskék a ve­télkedőkben és találkozókban bővelkedő kulturális életünk­ben. Ám az ilyen összejövete­lek hasznát nem­ tagadhatjuk, hiszen sok szellemi energiát mozgósítanak. Műveltebbnek, kulturáltabbnak mutatkozni a másiknál — a részvevők ezzel a céllal lépnek a porondra. A fellépést tanulás, tájékozódás előzi meg, ami önmagában is felkeltheti a művelődés iránti igényt. A legszebb azonban az len­ne, hogyha ez a vetélkedés át­hatná a szakmunkásképzés egészét. Ha az év minden nap­ja azt sugallná: műveltséggel érthetjük meg a világot és ab­ban szakmánk, a magunk he­lyét. És így nemcsak a vetél­kedő alkalmából kerülhetünk „dobogóra”. ih .. Meghalt Kelemen Imre műfordító Hosszú, súlyos betegség után, 15 éves korában elhunyt Kele­men Imre műfordító, a Ma­gyar Pen Club tagja, a magyar kultúra egyik legkiválóbb ide­gennyelvű tolmácsolója. A hú­szas évek végén­­kapcsolódott be a munkásmozgalomba. 1932 és 1949 között Franciaország­ban élt. A második világhábo­rú kitörésekor önként jelentke­zett katonának. Tevékenyen részt vett a francia ellenállási mozgalomban, s a magyar füg­getlenségi mozgalom egyik ala­pítója volt. Élete utolsó két évtizedét a műfordításnak szentelte: a XX. századi magyar irodalom szin­te minden jelentős írójától, költőjétől fordított. Déry Tibor Niki című regényének átülte­téséért Franciaországban el­nyerte az év legjobb francia fordítása díját. Jelentősen se­gítette a magyar irodalommal foglalkozó francia írók és köl­tők munkáját is.

Next