Magyar Nemzet, 1975. március (31. évfolyam, 51-76. szám)

1975-03-11 / 59. szám

s Magyar Nemzet A Magyar Nemzet vitafóruma Könnyűipari rekonstrukció és szervezés KORSZERŰ VEZETÉS és szervezés ma már szinte elkép­zelhetetlen pszichológia alkal­mazása nélkül. L­ehet valaki ragyogó szervezői egyéniség, rendelkezhet ösztönös pszicho­lógiai adottságokkal, de maxi­mális eredményt adott szerve­zési, illetve vezetési területen tudatosan alkalmazott pszicho­lógiai módszerekkel (tételek­kel) lehet elérni. Köztudott, hogy sok helyütt készülnek szervezési javaslatok adott té­mára, jelentős összeget fizet­nek is ki érte és utána elfek­tetik valamelyik szekrény mé­lyén. Talán rossz volt a szer­vezési célkitűzés megfogalma­zása? Akkor mi lehet az oka, hogy nem lehetett valósággá tenni a terveket? Nagyrészt a pszi­chológiai előkészítés hiánya. Mi értendő ez alatt? Egy adott vállalatnál a vállalat távlati fejlesztésének, célkitűzéseinek több szempontot is figyelembe kell venni, többek között: — a fejlesztés milyen szük­ségleteket kíván kielégíteni, — hogyan illik be a népgaz­daság arányos fejlesztésébe, — milyen pénzügyi lehetősé­gek állnak rendelkezésre, — és a fejlesztési célkitűzés találkozik-e a vállalat dolgo­zóinak elképzeléseivel. Vajon helyes-e adott válla­latnál a dolgozók tömegeit is belevonni a fejlesztési célkitű­zések megvalósításába? Feltét­lenül. Ha a dolgozókat nem nyerjük meg fejlesztési célki­tűzéseinknek, szervezési fel­adatainknak, abból mérhetet­len gazdasági károk származ­hatnak. A dolgozó elidegene­dik a szervezéstől, a fejlesz­téstől. A pszichológia sajátos törvé­nyei segítséget adnak az em­berek megnyeréséhez. Az ef­fektus törvénye például ki­mondja, hogy azt a viselkedést vagy magatartást, amely juta­lomhoz vezet, az emberek megismétlik, míg azt, amelyik nem vezet jutalomhoz, sőt büntetést vonhat maga után, nem ismétlik meg. A viselke­dés elmélete­ alapvető része a vezetés elméletének. Tehát egy szervezési célkitűzés elhatáro­zásába a vállalat dolgozóinak széles rétegeit be kell vonni, lehessen beleszólási joguk, ugyanakkor a megvalósítást segítse elő az effektus törvé­nyének következetes alkalma­zása. Így egy meghatározott szervezési területen a dolgo­zók és vezetők egyaránt ma­gukénak érzik a szervezési cél­kitűzéseket és megvalósításu­kat maximálisan támogatják. A rekonstrukció adta lehető­ségek közepette az egyes válla­latok fejlesztése, fejlesztési célkitűzéseinek megfogalma­­zásakor mindig előtérbe kell hogy kerüljön a kérdés: milyen fogyasztói igényeket fog kielé­gíteni a fejlesztés, illetve mi­lyen mennyiségi és minőségi szinten, hogyan illeszkedik be a fejlesztési célkitűzés a nép­­gazdasági tervezésbe és milyen arányproblémákat vethet fel. A KÖNNYŰIPARI SZERVE­ZÉSI INTÉZET több vállalat­nál is bekapcsolódott a re­konstrukciós törekvések meg­valósításába, szervezésébe, jól­lehet­ inkább csak a kivitelezé­si szakaszban. Eddig nem vált lehetővé, hogy a fejlesztések elhatározásába, a fejlesztési célkitűzések megfogalmazásába is bekapcsolódhattunk volna. Pedig az igazi segítség a fej­lesztések meghatározásában és előkészítésénél adódhatna a programok több változatban való kidolgozása során. Sok vállalatnál a lehetőség nincs meg ilyesmire, így nagy a spontaneitás és a megalapo­zatlan döntések eshetősége. Olykor a gazdaságossági­­számí­tások is bizonyos értelemben vett kozmetikálást igényelnek, tudniillik a fejlesztés finanszí­rozása elsősorban azokat a géplépcsőket érinti, amelyek a többtermelés forrásai. Így az­tán előadódhat olyan helyzet, hogy egy vállalat fejleszti a szövödéjét, korszerű nagy tel­jesítményű szövőgépekkel. Ugyanakkor a szövőelőkészítő génpark marad a régi és az el­őre meghatározott, termelés­­növekedés nem valósul meg. Továbbá célszerű lenne fe­lülvizsgálni, hogy az új gépe­ket hová telepítik, régi elavult épületeket újítanak fel sok millió forintért, amiért esetleg korszerű, új üzemi épületeket is lehetne építeni. Annak elle­nére, hogy teljesen átfogó jel­leggel nem sikerül a hálóter­vezést a könnyűipari rekonst­rukció szolgálatába állítani, az eddigi eredmények és a háló­tervezés felhasználásának ha­tékonysága szép eredményeket biztosított. Az egész rekonstrukciót át­fogó nagyvonalú hálóterv a fejlesztés előkészítésétől — a fejlesztési cél meghatározásá­tól — a megvalósításon keresz­tül az ellenőrzésig, értékelésig az összes tevékenységet tartal­mazza. A létesítményekre bontott időtervezett hálódiagramok — például a HFSz pomázi, kis­­tarcsai fejlesztése, a Magyar Posztógyár fésülő üzemének létesítése — teljes részletesség­gel, az áttekintés maximális lehetőségével érzékeltetik a fel­adatok nagyságát, bonyolultsá­gát, és a feladatok megoldásá­val a hálótervezés adta elő­nyök­ kihasználását. E­nnek el­lenére mi akadályozza a köny­­nyűipari rekonstrukció során a hálótervezés szélesebb körben való alkalmazását? Egyrészről az a sajátos tény, hogy a há­lótervezési módszerek még mindig nem foglalták el azt a helyet, amelyet különösen tervgazdálkodó országban. Hasznosságuknál és könnyű alkalmazhatóságuknál fogva megérdemelnének. Másrészről az a körülmény, hogy míg a szakirodalom szuperlatívu­­szokban beszél a korszerű ter­vezési-szervezési eljárásról, fel­­használásuknál számos esetben mégis tapasztalható a kiábrán­dulás a módszerből. A hiba azonban olyan okok­ra vezethető vissza, amelyek elsősorban a tájékozatlanság­ból, a felkészületlenségből, vagy a módszerek mechanikus alkalmazásából erednek és csupán másodlagosan vezethe­tők vissza az előfeltételek hiá­nyára. A KÖVETKEZŐ MÓDSZER az értékelemzés, amely a leg­kevésbé igénybe vett módszer a rekonstrukciós törekvések megvalósításában. Az érték­­elemzés a funkciók és költsé­gek elemzése azzal a szándék­kal, hogy a funkciók maradék­talan teljesítése mellett az el­érhető költségminimumot, és e kettővel a műszaki gazdasági optimumot megközelítsék. Az értékelemzés során mind­inkább kiviláglott, hogy a költ­ségeket zömben a fejlesztés, a tervezés szabja meg. Tehát al­kalmazásának időszerűsége már a fejlesztési cél megha­tározásánál jelentkezik. A könnyűipari rekonstrukciók során egyes vállalatok több száz millió forintos összegeket fordítanak fejlesztésre, beru­házásra értékelemzés nélkül. Tehát a beruházások előkészí­tése, tervezése során feltétlenül alkalmazni kellene már az első ütemben az értékelemzés szemléletmódját, technikáját, majd fokozatosan rátérni a gyakorlati megvalósításra is. Ez hosszú folyamat termé­szetesen, egy egész sor ösztön­zőt és akadályt kell legyőzni, amíg e módszer előtt a fej­lesztések területén a szabad utat megnyitjuk, de kezdjük meg már, hiszen a százmil­liókból történő megtakarítások újabb fejlesztési lehetőségek forrásai, amelyek a holnap és a jövő újabb munkalehető­ségeit teremtik meg. A IV. ötéves terv rekonst­rukciós feladatait vizsgálva megállapítható, hogy az első két évben döntően az előkészí­tésen volt a hangsúly, a har­madik évben már megkezdő­dött a fejlesztés realizálása, de a negyedik év és az ötödik év első fele rendkívül nagy fel­adatokat ró a vállalatokra, s ezeket a feladatokat a korábbi módszerekkel képtelenek gyor­san, szervezetten és gazdaságo­san megoldani. A szervezésnek tömören fo­galmazva, két alapvető felada­ta van. Az új gépek fogadásá­nak tervszerű előkészítése, s a gépszerelés precíz ütemének, s előfeltételeinek kidolgozása, il­letve biztosítása és az új ter­melőberendezések optimális hatékonyságú működtetése. A gyapjúipari rekonstrukciós tevékenység alapján fel kell vetni egy lényeges kérdést, annál is inkább, mert a követ­kező ötéves terv során feltét­lenül szükséges a szemlélet­­változás, a rekonstrukció haté­konyságának, megtérülési ide­jének átértékelése. Ami erről a kérdésről elmondandó, azt a vállalatoknál többé-kevésbé már felismerték. De a felisme­résből csak akkor várható tett, ha a hitelt engedélyező, illet­ve hitelt nyújtó szervek is meggyőzhetők e felismerés lo­gikai voltáról és igazságáról. Lényegében arról van szó, hogy jelenleg a hitelkérelmek elbírálásánál döntő szempont a fejlesztésből származó több­lettermelés, tehát a mennyiségi szemlélet uralkodik, s erre ösz­tönöznek a közgazdasági sza­bályozók is. A következmény: a vállalatok fonodát és szövő­dét fejlesztenek, ami többlet fo­nal-, illetve szövettermelést je­lent, a kikészítő üzembe már csak néhány célgép jut, s itt­­ott előfordul a szövőelőkészítő kisméretű fejlesztése. És ez utóbbi terület az, amiről szól­ni kívánunk.­­ A GYAPJÚIPAR létszám­­helyzetét vizsgálva megálla­pítható, hogy míg a szövőlét­szám — éppen a korszerűsítés következtében (magas fordu­latszám, 6—8 gép kiszolgálása stb.) — többé-kevésbé elegen­dő, a szövő-előkészítőben a létszámhelyzet igen rossz, s néhány éven belül súlyossá válhat. Ennek fő oka két tényezőben keresendő: a munkakörülmé­nyekben és a bérezésben. Ezek a körülmények paran­­csolóan előírják a szövő-előké­szítő géppark teljes korszerű­sítését, az elektronikus fonal­tisztítóval ellátott automata keresztcsévélőgépek és a ket­tős sodratú cérnázógépek be­szerzését. A szövő-előkészítők teljes korszerűsítése jelentős géP" parkcserét igényel, s egy cca 2500 t/év kapacitású fonoda (50% fonal eladásával), és egy cca 4500—5000 m2/év kapacitá­sú szövőde mellett ez a kor­szerűsítés 100—200 millió fo­rint KÉRDÉS, hogy ez­ a jelentős beruházás mit eredményez? Le kell szögezni, hogy ebből sem fonal, sem szövettöbblet nem várható, a volumen tehát nem változik lényegesen, s nehéz egy negatívum bizonyítása, hogy mibe kerül, ha néhány év múlva a korszerű szövedék az előkészítő kapacitáshiánya miatt nem használhatók ki op­timálisan. Viszont milyen előnyöket je­lent­­ az előkészítő korszerűsí­tés? 1. Kisebb alapterületen, jobb munkakörülmények között, ki­sebb létszámmal biztosítható a korábbi termelési színvonal. 2. A fonaltermelés teljes egészében egy ágban tisztítható, a tisztított keresztesévé előtér kerül a cérnázógépre, elmarad a kettőzés művelete. 3. A kifogástalanul előkészí­tett fonal a szövődei hatásfo­kot javítja, sőt lehetővé teszi ,a jelenlegi 6—8 gépes kiszolgá­lás esetleges további emelését. 4. A kivarrói munkaigény lényegesen csökken. 5. Csökken a nappolási rá­fordítás is. 6. Javul a készáru minőség. 7. Megtakaríthatók a jelen­legi magas bérmunka- és szállí­tási költségek. 8. Tervszerűbbé válik (és egyszerűbbé) a termelésirányí­tó tevékenysége, ezen keresztül a termelés. A felsorolt előnyök — ha mindezeket alaposan végig­gondoljuk — úgy véljük, kellő­képpen meggyőzőek, s alapve­tően hozzájárulnak ahhoz hogy a nagyarányú rekonst­rukció valóban hozza azt az eredményt, amely joggal el­várható, éspedig a magas ter­melékenységet, a jó minőséget s az új, drága termelőberende­zések optimális kihasználását Kádár László és Stefán Ádám VÁLLALATOK TRÖSZTJE ^•iiE»aiBiHi~aSM8^ W* .Kedd, 1975. március 11. Gondolatok egy fórum kapcsán A HAZAFIAS NÉPFRONT budapesti bizottsága és az Esti Hírlap a közelmúltban fóru­mot tartott, amelynek fő mon­danivalója az üzletek nyitva tartási ideje volt. Szó volt töb­bek között az élelmiszer-ke­reskedelem legfőbb gondjá­ról, a munkaerőhiányról, a vasárnap is nyitva tartó bol­tokról, a 44 órás munkahétről. E tanácskozás végül is azzal zárult: a vevő érdeke minde­nekelőtt. Az már a kereskede­lem gondja, hogyan tudja meg­szervezni a boltok jó, zavarta­lan működését. E terület felelős gazdái — a Belkereskedelmi Minisztérium, a fővárosi tanács, a kerületi tanácsok — körültekintően ke­zelik a kérdést. A szakszerve­zet közreműködésével szinte állandóan vizsgálják e problé­mákat és igyekeznek, a vásár­lók érdekeinek maximális biz­tosítása mellett, a bolti dolgo­zók munka- és életkörülmé­nyeit is javítani. Ez utóbbira közvetlen példa az elmúlt években biztosított bérprefe­rencia, melynek felhasználá­sával jelentősen emelni tud­ták a bolti dolgozók bérét az egyes kereskedelmi vállalatok. A bevezetőben már említett fórumon, illetve tanácskozáson a fővárosi élelm­iszerüzletek nyitva tartási rendje volt a központi kérdés. Aligha vitat­ható az összefüggés az élel­miszer-kereskedelmi boltok nyitva tartási rendje, valamint az e területen múlt év áprili­sában bevezetett 44 órás mun­kahét között. E nagy JELENTŐSÉGŰ intézkedés pillanatnyi kihatá­sairól a bolti dolgozók hangu­latára, nyitva tartási rendjéről és másról néhány gondolatot: kereskedelmi dolgozók örömmel fogadták a 44 órás munkahét bevezetését. Az ipar­ral és egyéb területekkel ellen­tétben az élelmiszer-kereske­delemben nem biztos, hogy a szabadnap éppen szombaton adható ki. Az általános meg­oldások a munkaidő-csökken­tés végrehajtása során, egysze­mélyes boltoknál a szabadna­pot „gyűjtve” az éves szabad­sághoz csatoltan kapják. Ez a megoldás a vállalatnak a sú­lyos létszámhelyzet miatt okoz nehézséget, hiszen hosszabb időre kénytelenek helyettesről gondoskodni. A több személyes boltokban hétfőn egy műszak „nyújtott” munkaidőben dolgozik és a másik műszak szabadnapos Ennél a szervezési formánál a 11 órás műszakot teljesítők panaszkodnak a túlzott fizikai és idegi leterhelésre még an­nak tudatában is, hogy a kö­vetkező hétfőjük szabad. A több személyes boltok­ban, ahol ezt a létszámhelyzet megengedi, előre elkészített terv szerint ténylegesen kiad­ják a szabadnapot. Ilyen he­lyeken problémát okoz, hogy a bolti dolgozó ragaszkodna ahhoz, hogy szabadnapját szombati napon kapja meg és az iparban, vagy máshol dol­gozó családtagjával együtt le­hessen szabad szombatos. Egyes boltokban a létszám­helyzet miatt lehetetlen a sza­badnap tényleges kiadása. Ilyen esetben a dolgozók sza­badnapjukat túlórában kapják meg. Ezzel a megoldással a nyugdíj előtt állókat kivéve elégedetlenek a dolgozók és inkább áthelyezésüket kérik olyan boltba, ahol a szabad­napot ténylegesen, természet­ben kiadják. A TELJESSÉG igénye nél­kül megemlített néhány prob­léma mutatja, hogy egyetlen területen a 44 órás munkahét gyakorlati megvalósítása mi­lyen gondot okoz a kereske­delmi vállalatoknak. A gya­korlati szakemberek vélemé­nye szerint több irányú intéz­kedések javíthatnák a helyze­tet: soron kívül meg kell való­sítani azokat a vállalati intéz­kedési tervbe felvett műszaki és szervezési intézkedéseket, amelyek a bolti dolgozók fizi­kai munkájának könnyítését célozzák. Felül kell vizsgálni a szom­bati nyitva tartás szűkítésé­nek lehetőségét. Megfelelő felmérés alapján területenként egy-egy „ügyeletes” boltot kel­lene kijelölni és csak ezek tar­tanának nyitva este 20 óráig. A fővárosi tanács kereske­delmi főosztályának figyelmé­be ajánljuk az utóbbi javas­latot, hátha ez is közelebb visz közös célunkhoz, hogy a pult mindkét oldalán elégedettek legyenek a dolgozók. Dr. Biró Istvánné a természet ajándéka

Next