Magyar Nemzet, 1975. július (31. évfolyam, 152-178. szám)

1975-07-15 / 164. szám

Kedd, 19 75. július 15., Magyar Nomzet Építészeti gondok Budapesten A lépték a városrendezésben Léptékkérdés a városrende­zésben is jelentkezik. Óbuda egyik-másik túldimenzionált lakóháztömege már-már a mö­götte levő hegyvonulat méreté­vel vetekszik, és takarja an­nak kedves ívét. A Budapest­ről Gyöngyös városába érkező­ket nem a Mátra változatos hegyvonulata, s a tájba tuda­tosan és harmonikusan belesi­muló település barátságos képe fogadja, hanem egy magában álló 22 emeletes lakóház „bun­kója”. Még a történelmi han­gulatot hordozó, kisebb telepü­léseken is követnek el efféle bántó formai léptékváltásokat. Pécsvárad festői vármarad­vánnyal hangsúlyozott telepü­lésébe a hosszan elnyúló, „kor­szerűnek” látszó iskola mint idegen, rideg elem valósággal beletenyerel. A környezetbe való beillesz­kedést az építőművészetre is vonatkoztatni kell. A különbö­ző építészkongresszusokon im­már általánosan elfogadott el­vet, a ,Punktsanierung”-ot ná­lunk is általánosabban lehetne tudatosítani. Jó példákat lá­tunk Varsó helyreállításánál, nálunk a várbeli volt polgár­negyed foghíjainak beépítésé­nél. Ezzel biztosították a lép­­tékazonosan hajladozó tenge­lyű utcák, lazán, fesztelenül alakult terek bájos, színes, intim hangulatát, harmóniáját, amit a mai vizuális inzultu­soknak kitett ember annyira nélkülöz. Egy utca vagy tér át­tekintésénél a környező épü­letek homlokzatai, részletei gyakran időben elkésve nyúj­tanak élményt akkor, ha sze­münkkel az egyes homlokzatok részleteit, az egész együttes hangulatát, arányának szépsé­gét valósággal letapogatjuk. De túlzott tömegük is rögtön sze­münkbe ötlik! Kirívó, elrettentő példaként említem a Budapesten közis­merten durva léptékhibát, a budavárbeli Bécsi-kapu téren a kisméretű, alacsony polgár­házak mellé épített Levéltár hatalmas tömegű épületét, ami a tér bensőséges, intim hatású bővületét teljesen felborítja. A Lukács fürdő fölött újabban épült SZOT-üdülő hosszan el­nyúló, többemeletes tömege, tetején a nyersen fogalmazott bunkerszerű felépítményével ugyancsak léptékhiba; az épü­let sehogy sem tud a környezet elszórt villáival azonos egység­be olvadni. A Kossuth Lajos téri Keres­kedelmi Kamara új épülete is harmóniaidegen a teret kere­tező monumentális „eszmei” léptékű homlokzatok sorában. A vidéken épült magas lakó­házak — amelyeket gazdaság­talan voltuk sem indokol — inkább bontják a városok szi­luettjét. Például Szolnokon, de méginkább a festőién mozgal­mas terepű tájba belesimuló Veszprém városéban sajnála­tosan tapasztaljuk, hogy a ma­gasházak nyers masszív töme­ge esztétikai vonatkozásban mennyire zavarja a városkép hangulatát. Viszont jó példa­képpen említhető, hogy a sok tornyú, idillikus történelmi hangulatot éreztető Szentendre városképét újabb beépítéssel nem tarkították. Az igényelt lakóháztelepülést külön terü­leten helyezték el, s ezzel elke­rülték a zavaró léptékváltást. Sajnos, ezzel az elvontabb vo­natkozású, esztétikai-szellemi léptékválasztással építészeink kevésbé foglalkoznak. Talán még nem ismerték fel annak értékmérő jelentőségét. Kényes és nagy körültekin­tést igénylő kérdések egész so­rát veti fel egy-egy szobor he­lyes nagyságának és eszmei léptékének megválasztása is. Milyen más elbírálás alá esik, ha szabadban, vagy kisebb­­nagyobb belső térben, ünnepé­lyesen, tekintetet felfogó, eset­leg szimmetrikus elhelyezés­sel hangsúlyozva, súlyos tar­talmú mondanivalóját akarjuk kifejezésre juttatni — szem­ben egy kisebb méretű, csupán hangulatébresztő, alkalomsze­rű beállítású szoborral. Nagy­­ önfegyelem, esztétikai átélés kell ahhoz, hogy az a t­olások méretezésénél a megértő és maradandó értékű művészet keretein belül maradjunk. A téren, parkban állítandó szobornál méretdöntő a tér nagysága, öblössége, a rálátás mélysége, a környező épületek homlokzatainak szerény vagy dinamikus plasztikussága. Még a szobor anyagára is adhat utalást, ha például egy park­ban helyezik el, ahol egy bronzszobor színével, valőrjé­­vel nehezen és csak közelről tud érvényesülni a zöld háttér­ben. Hogy ezt elkerüljék, a debreceni egyetem főépülete előtt a reformátorok szobrait világos színű kőbe faragva ál­lították fel. Sajnos, hogy erre a Tanácsköztársaság szobránál nem gondoltak, így a Népköz­­társaság útjának Hősök téri torkolatától csak avatott szem sejti a helyét, dinamikus min­­tázottságát. Visszatérve a szobrok eszmei léptékének kérdésére: ismét a történelem oktasson. A klasz­­szikus kor a mű és a környezet helyes viszonylagosságát min­denkor érezte, és be is tartotta. A környező épületek tagozódá­sa közt zökkenőmentesen él­vezzük mondanivalójukat, ösz­­szecsengő léptékük harmóniá­ját. Ezek a klasszikus szobrok alig haladják meg az ember méreteit, így közeledve hozzá­juk részletképzésüknek is van mondanivalója, azonosulnak velünk, élményt adó erejük nem csökken. Nem így egy el­túlzott, nagyméretű szobornál, amikor közeli hatásuk — fő­leg, ha naturalisztikusan fogal­mazták —, például egy-egy szobor lábfeje kevés közölni­valót, élményt nyújt. Ezért ezeket a nagyméretű szobrokat magasabb talapzatra helyezték, hogy csak nagyobb távolságból legyenek élvezhetők. A New York-i Szabadságszobor in­kább hatalmas méreteivel, mint esztétikai értékével hat ránk. Dél-Dakotában a hegyek szikláiból kivésett amerikai el­nökök portrészobrai is ilyen eltúlzott méretűek, inkább valamiféle rekordnak, mint művészi élményt fakasztónak minősülnek. Ezzel szemben milyen mér­téktartók a középkor szobrai! A kor befelé forduló szemléle­te nem tűrte a hivalkodó ün­nepélyeséget. Ezzel magyaráz­ható, hogy alig van tér köze­pére állított gótikus szobor, mert aprólékos mintázása miatt nem bírja a teresedés abszolút méretcsökkentő hatá­sát. Ilyen szobrokat, ha még­is szabadban állították fel, közel vitték a templomfalhoz, hogy annak tömege segítse igénytelenségében. A híres nürnbergi Madonna kétméte­res magasságával csak az épü­letre applikálva tudott megfe­lelő élményt nyújtani. A Cluny-múzeum híres flamand gótikus szobrának, a XV. szá­zadból való Mária Magdolná­nak a természetes nagyságánál jóval kisebb mérete alkalmas arra, hogy teljes értékű él­ményt nyújtson. Bizarr gondo­lat lenne ezt a szobrot 4—5 méterre felnagyítani, amit egy ókori figura értékcsökkenés nélkül kibír. A bécsi Stephans­­kirche szentélyébe képzelt par­­thenoni Pallasz Athéné szobor brutálisan túlméretezettnek hatna, szinte szétfeszítené an­nak terét — jóllehet, hogy az kétszer magasabb, mint a Par­­thenon belső tere. Középkori felfogásban mintázott szobor klasszikus fülkébe helyezve korcsnak hatna, mert esztétikai ritmusa nem tud azonosulni a keret nagyvonalúságával. A rene­szánsz és a barokk, majd a későbbi korok — azt kell mon­danom — tudatosan érezték a szobrok eszmei léptékének fon­tosságát. Kiemelkedő példák egész sora igazolja, hogy az épületekkel, a terekkel meny­nyire tudott tartalmi-szellemi azonosulásban egyesülni egy­­egy szobor. Legkiemelkedőbb példája erre Michelangelo egyik remekének, a firenzei Merlici-kápolna építészeti­­szobrászati együttesének ösz­­szehangolt eszmei azonosulása. A ember itt szinte nem érzi, hol végződik az építészeti mű és hol kezdődik a szobor. Az orrban e téren is csúsztak be bántó léptékhibák. Kirívó példa az utca és képzőművé­szeti alkotások helytelen lép­tékére a New York-i Kossuth­szobor, a Riverside Drive-on. A szobor előtt lefelé lejtő park terül el és előtte az 1 km-nél szélesebb Hudson folyó höm­pölyög, a park mögött pedig felhőkarcolók állnak. A 2,60 méter magas szobor a hatal­mas arányokat éreztető kör­nyezetben törpének hat, seho­gyan sem tudja éreztetni nem­zetünk hősének géniuszát. Nem lett volna szabad ceglédi lép­tékű Kossuth-szobrot New Yorkba telepíteni, ott más mé­reteket követelt volna a kör­nyezet. Egy táblakép vagy egy fres­kó is bizonyos határok között kötött méretű. A táblakép mé­retét elhelyezése, a helyiség nagysága, a rálátási viszonyok határozzák meg. Nagyméretű, több figurás, kompozíciós ké­pet széles, gazdagon faragott kerettel egy kis teremben fel­akasztani, ahol még a vissza­lépés sincs biztosítva, olyan ve­szélyes lehet, mint egy minia­tűrt nagy teremben, önállóan kiállítani. Éppen ezért az utób­biakat, hogy ne „lötyögjenek” a falon, csoportosan, egybefo­­gottan állítják ki. A freskó méretét faltól falig mért felü­let determinálja. Keretbe ágyazni, vagy vele a falnak csak kisebb felületét takarni, durva esztétikai hiba. Mivel falra festettek, az épületnek szerves, mondhatni szerkezeti alkotóelemévé váltak. Tudták ezt a nagy korok festői, érezték a tér és a mondanivaló összetartozását. A mozaikkal burkolt falfelületeknél is ta­pasztalhatjuk, hogy inkább a stílus belső szellemisége dik­tálja a helyes lépték megvá­lasztását, az egyes figurák ab­szolút méretválasztását. Mégis hányszor találkozunk a falon úsztatott, lötyögő freskóval, mozaiklappal, kerámiával. Építészek, szobrászok, festők tegyék fokozottan tudatossá az abszolút és az eszmei lépték összecsendülő harmóniában egyesülő viszonylatát, így vá­lik az alkotás közérthetővé, hozzáférhetővé, meghittebb ér­zületet keltő maradandó érté­kűvé. Weichinger Károly Kurucz Gyula: (s) A ködfaragó I. A harmadik sorba került, LZ külsőgolyópálya-félautomatá­­hoz, s már a gép láttán is el­lenérzés támadt benne. A szomszéd gép kezelője magya­­rázgatott neki, anélkül, hogy bármiféle kedvezményt kapott volna saját normájára, így alig-alig törődött vele és nem szerette, ha zavarja a kérdé­seivel. Egy hónap alatt kellett felmászni száz százalékig a kezdeti selejttömegtől. A má­sodik napon már világos volt a menetrend: meghúzni a kart, kinyílik a pofa, beletenni — megforgatni, hogy jól fekszik-e — a külső csapágygyűrűt, visz­­szaengedni a kart, megnyomni a gombot, bemegy a fortuna, lengeni kezd a keresztasztal, addig húzni a keréken, míg kö­szörülni kezdi a belső pályát a pörgő kő — vízsugár spriccel szikrázó találkozásukra — a gép utánahúz a beállított mér­tékig, kikapcsol, visszajön a mozgóasztal, megáll a lengő, akkor meghúzza a kart, kive­szi a gyűrűt, beteszi a nyerset, ráengedi a gépet, ráhúz, hogy ne kelljen kivárni, míg magá­tól éri­ el a felületet a kő — s míg szikrázik, spriccel és kö­szörül, ő megméri, hogy mé­retre köszörül-e a gép, aztán berakja a gyűrűt a ládába — ha belül van a tűrésen —, s ug­rik vissza, hogy tovább szik­­ráztasson és cserélgessen. A belépésnél és kilépésnél a portás ellenőrizte, hogy lo­pott-e aznap, s ha igen, mit lo­pott. Néha a rendész — annak is külön alá kellett írnia a be­lépéshez szükséges papírt: ti­zenhárom iroda, szerv és kép­ződmény aláírása jogosította fel az igazolványra; két és fél napjába került, míg felhajtotta az itt-ott-am­ott csellengő, ká­vézó, épp átment, de vissza nem jövő szervek és képződ­mények aláírásra jogosult sze­mélyeit — be-berántott vala­kit, megtapogatta, levetkőztet­te, nem kért elnézést, ha még­sem lopott az illető, egysze­rűen azt mondta, hogy — Elmehet. S még ott, a vetkőztető szo­bában hangsúlyosan: — A viszontlátásra. A viszontlátásra ott. Géza általában nem lopott — félt, szégyellte volna, ha lelep­lezik, bár lophatott volna, hisz annyi kinti ajánlatot kapott. Csak néha vitt be egy-egy kést megköszörülni, Balogh néni, a főbérlője késett, aztán csinált egy álkulcsot, és néhány lehe­letfinom csavarhúzót százas acéldrótból. Viszonylag rend­szeresen vitt azonban forgá­csot a csarnokon kívülről, mert nem bírt ellenállni a forgá­csoló üzem ezer tűzszínben, kékben, égettbarnában, égővö­rösben ragyogó, feltekeredett borotvaéles, vagy csővé kunko­­rodó hulladékának. Uzsonna­vagy reggeli szünetben kiment az épület mögé — egy-két üres vagon a vasúti síneken, a ha­talmas forgácshegyek mellett — nézelődött, csodálta a nap­fényben ragyogó halmot, vá­logatni kezdte a legeslegszebb forgácsokat, zavartan bevitte az üzembe, táskájába rejtette a gúnyosan vigyorgók elől, és szégyenkezett, szívdobogást ka­pott, ha át kellett haladni a portás árgus szemei előtt. Egyszer elkapta a forgács­csal: — Ez is a nép vagyona! Mire ez magának? Csak hebegett, hogy ez hulladék, pálmafát csinálna belőle kókuszdióval. — Akkor is a nép vagyona! Elvette és a szemétkosárba hajította. — Meg ne lássam még egy­szer. Most még nem indítok fegyelmit. Elmehet. Eleinte valóban pálmafát csi­nált a vékony csővé, vagy laza spirállá tekeredett forgácsból, s hiába tanácsolta Jóska, a be­állító, hogy összehajlított sö­röskupakból csinálja a leve­leket, ő inkább papírból vá­gott ki, színezett zöldre igazi pálmalevélformákat, addig nyálazott és gyürkölt vatta­gombócokat, míg — barnára festve — valódi kókuszdiók hi­telesítették az ívben hajló fém­törzsű pálmákat. Később aztán más színekben tekergő, ujjnyi széles forgácsokat lopott — szorongó félelmében gatyájá­hoz erősítve a hosszabb spirá­lokat — felszedte a földön rug­dosott fényes golyókat, és rit­mikus — aritmikus hullámok­ban felvitte, felragasztotta egy halványzöldre — később mély­kékre, húspirosra, hókékre — alapozott furnérlemezre. Go­lyókkal központosította, sú­lyozta a szabadon hullámzó vagy meg-megtört forgácsvo­nulatok rendjét. Nagy boldog­sággal viselte maga körül a „képeket”, míg egy folyóirat­ban meglátta Kemény Zoltán fém­kép-reliefjeit. Akkor kese­rűen szétszedte a műveit, eldo­bálta, egy kivételével, amit Marinak ajándékozott, de fel­tehetően ő is összetörte a sza­kításuk után. Nem bírt megbarátkozni az LZ-gépekkel. Végtelen ellen­szenv nőtt benne a „félauto­maták”, a kiöregedett masinák ellen és félt is tőlük, mert be­állítás ide, beállítás oda, majd mindennap tévesen kezdett in­­gani egy gyűrűt tartó asztal, a külső járatba vágott a pörgő kő, szikrazáport vett maga kö­rül, a piros gombra csapott, le­állította a gépet már attól is boldogan, hogy csak a karját, nyakát, vállát találták a kőre­­peszek és nem ment ki a sze­me. A selejteket betanuló számlájára írták, a beállító megjavította a gépet és más­nap kezdődött elölről. A harmadik hét végén is csak hatvan—hetven százalé­kos teljesítménynél tartott. Be­tanuló volt, így mindig a gép­sor legbetegebb állataihoz osz­tották be, hogy a jó munkások termeljenek 115 százalékot a többi, jobb gépen. Nem értette, hogyan csinálják, míg megma­gyarázták, hogyan kell rabolni. Amikor a pörgő köszörűkő be­megy a gyűrűbe, elő van írva bizonyos lengésszám, hogy las­san, jó felületet csiszoljon. De ha lassan — a szabály szerint — hagyod köszörülni, egy tö­kéletes gép hoz ki száz száza­lékot, és hol van tökéletes gép, így hát megmarkolod a kere­ket, egyenletesen ráhúzol, s öt lengésre kihozod azt a köszö­­rülési mélységet, amit tizen­egyre írtak elő. Így aztán ma­rad idő az utánaállításra, reg­geli-, vagy vacsoraszünetre, az állandó javításokra is — leg­följebb nem lesz elég finom a belső felület, de azt a políro­zók bánják. Azoknak amúgy is lazább a normájuk, s legfel­jebb keményebben nyomják a szalagot. Hatalmas polírozóautomata­sor állt az irodákkal szemben, amögött egy tengelyre húzták rá a köszörült gyűrűket a bőr­­kötényes polírozók és félvája­­tos farudakba szorítva a polí­rozószalagot, ráfeküdtek a ten­gelyen pörgő gyűrűkre. A po­lírozóautomata beolajozva állt, nem működött, mióta megvet­ték. A túlsó falnál meg az ol­dalfelületeket köszörülő auto­maták álltak olajos papírban vagy nylonban. Sajnálta a polírozókat, mert karjukból kidagadtak a meg­erőltetett, kék erek, mindegyik sovány volt, s csak akkor hagy­hatták abba az egész testsúly­­lyal lógást a tengelyen, ha új anyagot akartak, ha elő kellett kutatniuk a nyers gyűrűkkel teli ládákat. Az anyagmozgatók csak a szalag végéig dolgoztak, onnan leszedték a készanyagos ládákat, egyébként üres tar­goncával óránként végigszá­­guldoztak a csarnokon, néha nyers gyűrűket hoztak, lehaji­­gálták egy kupacba, aztán visz­­sza a raktárba éés tovább söröz­tek vagy kártyáztak. (Folytatjuk) Tizenhatmillió rubel értékű üzletkötés a nemzeti kiállításon Hétfőn ismét „nagyüzem” volt a bolgár nemzeti kiállítá­son. Délelőtt a kánikula elle­nére több ezer látogató kereste fel a pavilont és a szabadtéri bemutatót. Az üzleti tárgyalások is foly­tatódtak, a magyar és a bolgár külkereskedelmi vállalatok képviselői hétfőig összesen 16 millió rubel értékű terméket kötöttek le a következő évre. A NIKEX és a Technoimpex 11 millió rubelért vásárol anyagmozgató gépeket, a Kon­­sumex 1,3 millió rubel érték­ben közszükségleti cikkeket, többek között konyhai felsze­relést és férfi fehérneműt vá­sárol bolgár vállalatoktól. A Komplex 1,2 millió rubelért korszerű üvegházat rendelt, eből kettő már működik ma­gyar mezőgazdasági üzemek­nél, s sikeresen segíti a korai zöldség termesztését. Gyógy­szeripari termékek kölcsönös vásárlására is szerződést kö­töttek. A Medimpex 1976-ban 1,2 millió rubelért vásárol bol­gár partnerétől gyógyszeripari cikkeket, s csaknem egymillió rubelért szállít cserébe. A Me­­dimplex elektronikus zsebszá­mológépek vásárlásáról is tár­gyal. A szakmai napok esemény­­sorozata az elektronikai és az elektrotechnikai ipar rendez­vényével folytatódott. Dr. Osztrovszki György, az Or­szágos Műszaki Fejlesztési Bi­zottság elnökhelyettese és Ru­men Popov, a Bolgár Tudo­mányos Műszaki Fejlesztési és Felsőoktatási Bizottság első el­nökhelyettese hétfőn nyitotta meg azt a négynapos bolgár tudományos-műszaki szimpo­­ziont, amelyen az MTESZ egye­sületei bolgár szakemberekkel közösen ismerkednek egymás iparának legújabb eredmé­nyeivel. Hétfőn az építőipar napját­­ is megrendezték a kiállításon. ­ A bolgár élelmiszeripar nemzetközi sikerei A Kőbányai Vásárközpont „A” pavilonjában állandó nagy érdeklődés kíséri a bolgár élel­miszeripar bemutatóját. Aki­ket a fogyasztási cikkek érde­kelnek, hosszú időt töltenek az élelmiszer-kiállítás standjainál. A bolgár élelmiszerek, friss zöldségek, gyümölcsök, külö­nösképpen a konzervek Ma­gyarországon is rendkívül nép­szerűek. Hazánk élelmiszer­­importjában jelentős hányadot töltenek ki ezek a bolgár ter­mékek. A megszokott, régóta kedvelt hús- és főzelékkonzer­­vek, dzsemek, befőttek mellett a mostani nemzeti kiállításon sok új terméket mutatnak be a magyar közönségnek. Im­portkereskedelmünk már fel is figyelt­ az ajánlott újdonságok­ra. Bulgáriában az élelmiszer- és élvezeti cikkek termelése is a legjobban fejlődő népgazdasá­gi ágazatok közé tartozik. A legkorszerűbb eszközökkel, a termőföldek öntözésével, a ter­més betakarításának és feldol­­gozásának gépesítésével az ag­rárországok élén járnak. Az országban több mint 300 kon­zervgyár működik a legmoder­nebb technológiával. A legnagyobb fejlődés a hús­konzerviparban történt, amely ma a háború előttinek 93-szo­­rosát produkálja. A zöldség­konzervek termelése 70-szere­­sére nőtt. Az elmúlt évben Bulgáriában 323 ezer tonna húskonzervet, 330 ezer tonna zöldségkonzervet, 260 ezer ton­na gyümölcskonzervet, 164 ezer tonna növényolajat, 120 ezer tonna cukoripari terméket, 70 ezer tonna sajtot állítottak elő. Ezeknek a termékeknek jelen­tős része kerül exportra. Egyes élelmiszer- és élvezeti cikk termelésében és exportjában Bulgária a világ első helyét foglalja el. Ezek közé tartozik például a dohányipar és a bőr­ipar. Az utóbbi években nagy len­dülettel tértek rá a diétás étel­félék készítésére. Ma már 300- féle diétás ételt, húsfélét, főze­léket, gyümölcskonzervet és igen nagy mennyiségű bébi­ételt gyártanak és exportálnak. Ezeknek a készítményeknek Magyarország is igen jelentős vásárlója. Sok diétás paradi­­csomkonzervet, diétás eper-, málna- és meggydzsemet vá­sárol Japán is Bulgáriától. Bemutatják a budapesti kiál­lításon Bulgária híres borfaj­táit, amelyek a különböző nem­zetközi borversenyeken 600 arany-, 810 ezüst- és 40 bronz­érmet nyertek. A Jubileum ne­vű bolgár borpárlat 11 éves ér­lelésnek az eredménye. A bolgár élelmiszeripar büszke a tejipar fejlettségére. Az országban mintegy 300-féle sajtot készítenek. A sós vízben érlelt bolgár fehér juh- és te­hénsajt és a száraz balkáni sajt a világon egyedülálló tejter­mék. Nemrégen a bolgár tej­ipar piacra hozta a gazdag fe­hérjetartalmú, ugyancsak sós­vízben érlelt Sumen nevű fe­hér juhsajtot, a Marica nevű fehér tehénsajtot, a száraz Ru­szen nevű juh- és a Rodope ne­vű tehénsajtot. Folyékony és szárított állapotban készítenek joghurtélesztőt. Bulgária halászati ipara is mind többet produkál. Az óceánokat járó bolgár halász­­flottillák tavaly több mint százezer tonna halat adtak át a feldolgozóiparnak. A bolgár halkonzervek nagy fogyasztó piacai a szocialista országok mellett Franciaország, Olasz­ország, NSZK, Japán. Külön­böző halleveseket, halsalátákat, sült halakat és egyéb halkészít­ményeket állít elő a bolgár hal­feldolgozó ipar. Húsiparuk 70- féle különböző típusú húské­szítményt termel és ezek 108 ország importlistáján szerepel­nek. G. J.

Next