Magyar Nemzet, 1976. március (32. évfolyam, 52-77. szám)

1976-03-17 / 65. szám

Szerda, 1976. március 10­. Mégis forog a kerék Az „átmeneti "jármű Egy épületben dolgoznak már a „motoros” és a kerék­­pártervezők a Csepel Vas- és Fémművek egyesített Jármű- és Konfekcióipari Gépgyárá­ban. Azt mondják róluk, egy kissé elkülönülnék még egy­mástól. Talán azért, mert a motor mesterei újoncok még a kerékpár szakmában? S az meg a kerékpárosok fejében fordulhatott meg, hogy lám, a motorosok mindig büszkék voltak a motorkerékpár ma­gasabb műszaki értékére, de itt akarnak „nagyfiúk” lenni? A kerékpárosok is legalább 20—30 éve mesterek a maguk portáján. Az „újszülött” Négyen ülnek velem szem­ben beszélgetésre, hallgatásra készen. Motorosok. Abban a tévéfilmben, amely a motor­kerékpár-gyártás megszűnésé­ről szólt, furcsa szerep jutott nekik is. Tragédiát játszottak. Azok közé tartoztak, akik megpróbálták a lehetetlent, reménykedtek a reménytelen­ben. Bemutatták a tévéné­zőknek a három hónap alatt megtervezett, összeszerelt P 11-est, az újszülöttet. Hitték, hogy semmi sincs veszve még. Minden tudásukat, 30 éves ta­pasztalatukat hordozta, kí­nálta ez a motorkerékpár. A múltjukat, az ifjúságukat is meg kellett volna mentenie. Most egy műhelyben van, fal­hoz támasztva, porosan, vagy gondosan becsomagolva? A végleges döntés árnyékában már időszerűtlen, s így ko­mikus volt a küzdelem. Talán érzi is a három ter­vező, meg a művezető, mert az egyikük azt mondja, „na­gyobb volt a hőbörgés, mint amennyit az ügy megérde­melt”. — De a motor hobby is volt, nemcsak munka, azt szeret­ted! S hogy rászólt a társa, ki­fakad : — Próbálj érzelem nélkül, csupán az értelemért dolgoz­ni. Miképpen lett volna akkor a rajzból két nap alatt kész öntvény, emlékszel, meg a 150—200 túlórák, csak úgy in­gyen? Akik szerették a mo­tort, mégiscsak itt maradtak. Nem, nincs ebben semmi fur­csa. Csak az a különös, hogy az egyesüléskor megint az ér­zelmeinkre apelláltak. Azt mondták a vezetők, tudják az­t ők, hogy akik a legjobban si­ratták a motort, azokra tá­maszkodhatnak majd a legin­kább. — De szólhattak volna ide­jében, hogy Lacikám, ne va­cakoljatok már a motorral. Újat kezdeni Vajon négyük közül kinek a legnehezebb? A legfiatalabb Kende Lászlónak, aki itt is­merte meg az önálló tervezés örömét, keserveit, s aki a mo­torért vált meg 1971-ben a győri vagongyártól? — Most kezdtem igazán be­lejönni a tervezésbe. Üzemvezető a jármű kísér­leti üzemben. Most a terme­lést tervezi. Hogy mi a legne­hezebb? Töpreng. Hát szer­vezni, szaladgálni, emberekkel bánni. Hol tanulhatta volna meg? Az íróasztal mellett? — Azért más itt legyártani egy darabot, mint másutt szé­riában — magyarázza. — Egyedi darabokat készítünk. Csak rajzot kapunk. A fokot, szöget, spiralitást, áttételt ne­künk kell kiszámítani. Sokat segít az eddigi tudásom. Vil­lamosmérnökire járok. Nem azért, hogy elmenjek innen, inkább azért, mert itt is hasz­nát vehetem majd. Teleki Károly: — A kísérleti üzem vezetője voltark a motorkerékpár gyár­ban. S most is az vagyok a jármű kísérleti üzemben. Harminckét évig szereltem a motort. Sági László: — Motorblokkokat, sebes­ségváltót terveztem. De már az egyesülés előtt a kerékpár­gyárnak háromsebességű hát­só kerékpáragyat konstruál­tam, hogy kiválthassuk a ja­pán, meg a nyugatnémet im­portot. „Mellékesen” megjegyzi, hogy a miénk kevesebb anyag­ból készül és könnyebben gyártható. Ez már „kerékpá­ros” siker. — Aztán fél évig célgépet terveztem, viaszformázáshoz. Nehéz volt. Bogáti Péter: — Harminc éven keresztül minden típusban benne volt az én munkám is. Főleg futó­­művekkel foglalkoztam. Az élet megy tovább, ne is beszéljünk többet a motorke­rékpárról, mondom magam­ban, de nem sokkal ezután egy kis meglepetés ér. Az elektroller — Üljön már fel erre a ma­sinára, ne keresse magát — mondják a kísérleti üzemben, s mutatják a masinát. Szép, színes, alacsony, de csak nem ülök fel erre a járgányra, ro­bogóra, elektrollerre, hiába bizonygatják, hogy csak meg­nyomok egy gombot és szépen elindul velem. Akkor egy sze­relőt ráültetnek, engedelme­sen karikázik vele. A négy ember várja a véleményemet. Zavarban vagyok. Se motor, se kerékpár, illetve egy kicsit ez is, az is? Hagyják tovább „játszani” a motorosokat? Megkönnyítik nekik az átál­lást? Hiszen, ha beleláthat­nánk Sági László fejébe, ép­penséggel egy újfajta robbanó­motort is látnánk. Természete­sen, csak munkaidő után. Aztán kiderül, hogy az elektromosan meghajtott ro­bogó nem álmodozás gyümöl­cse, hanem vállalati feladat. Ha a kerékpár nem lesz már annyira divat, az új kerék­párgyári berendezéseken eset­leg ilyen elektrollereket is gyárthatnak majd. — Ez az, amivel talán nem késtünk még el, miután má­sok sincsenek sokkal előbbre — mondja Teleki Károly. — Mindenütt kis szériában ké­szítik még. Szép munka. — Ez már a második elekt­romos jármű típus. A Villa­mosipari Kutató Intézettől kaptunk hozzá alkatrészeket. Már az első típusú járgány tartotta a 40 kilométeres se­bességet a Körúton, amikor kipróbálták. A nyugatnémetek hasonló típusú járműve köny­­nyebb. A mi elektrolterünk elektromos meghajtását kell még tökéletesíteni, vagy belső konstrukció változtatással, vagy licencvásárlással. Még erre is jogot kaptunk. Az elektrollerre szükség van. A városokból ki kell tiltani a robbanó motorokat. Japánban akadnak üdülővárosok, ahová már csak elektromos járművel hajthatnak be, a többivel leg­feljebb megközelíthetik a te­lepülést. S miért ne használ­hatnák például az elektroltert kórházakban, sőt, gyárakban is? A Kőbányai Sörgyárban láttam, mennyit kerékpároz­nak még a pincékben is! Ilyen körülmények között könnyebb elismerni, hogy a kerékpár-alkatrészeket is le­het Szépen, jól csinálni. S a jármű kísérleti üzem besegít a termelésbe is, persze, ha marad „kapacitása”. De a motorosok is érzik: az ő érdekük is, hogy ne legyen fennakadás a rekonstrukció­ban. Ők is izgulnak azért, hogy „mi lesz, ha csúszunk?” Hogy mit lehet tenni? „Minél hamarább be kell hozni a gé­peket. Sok függ a szervezéstől, az emberektől is, hogy mindig legyen anyag, a műszaki elő­készítés, szer­számozás olyan legyen, hogy a gépek éjjel­­nappal működhessenek.A­után mi is termelékenyebben gyárthatunk. De mi szeret­nénk megtartani a minősé­get is. A kerékpárosoknál is több szekrény tele van „álmokkal”. Mihalkó legyint. Semmi az, minek hánytorgatni. De ha példa kell, hát tessék. 1958- ban, a világon először a cse­peliek lemezből készítettek se­bességváltót De nem volt pénz, hogy elkezdhessék a gyártást. Most megvásároljuk a japánoktól, franciáktól, akik azóta már nagy­­ tömegben gyártják. A kerékpárosok nem vitat­koznak azon, a motornak, vagy a kerékpárnak nagyobb a műszaki tartalma? Vállat vonnak. — Nálunk a mérettöltésnek nagyobb a forintkihatása. Pontosabban kell dolgozni és jobban meg kell választani az anyagot, mint a motorkerék­párnál. Amikor arról kérdezem őket, mi a helyzet a motoros és kerékpáros konstruktőrök elkülönülésével, azt válaszolja Albu Dénes tervezőmérnök: — Hát csak az, hogy még nem kapcsolódtak­­be eléggé a kerékpártervezésbe. A fejlesz­tést továbbra is a régi kerék­párcsoport végzi. Az idén már másképpen lesz, mert a gyárt­mányfejlesztési terv szerint mindenkire jut a feladatok­ból. S az is az igazsághoz tarto­zik, hogy nemcsak Sági László motoros tervezett kerékpár­­alkatrészt, hanem az elektrol­ler első villája kerékpárvillá­ból készült a kerékpárosok ajánlására, kerékpárcsöveket, alkatrészeket is „visel” az új jármű, s a kerékagyak változa­tait is a kerékpárosoktól kap­ták meg a motorosok. Albu Dénes pedig olyan kerékpárt tervezett, amelyet elektromos meghajtásra is alkalmassá tet­tek, s első-hátsó rugózása a motorkerékpárra emlékeztet. Tóth Erzsébet Közösen — Milyenek a magyar ke­rékpárok? — kérdezem Mi­­halkó Lajostól, az egyik leg­régibb kerékpártervezőtől. — Szépek. Jobb a lakkozá­suk, a felesületkikészítésük, mint a többieké. A mi gyár­tási technológiánk nem kor­szerű. Úgy lesznek szépek, jók a mi kerékpárjaink, hogy sok munkát fektetünk bele. Most nem sok hasznot hoznak ne­künk, de gyönyörűek. Többet is fizetnek érte, mint mások­nak. De tudja, mi a jobb üz­let? Sokat, olcsót, kommerszet készíteni, fejlett termelőesz­közökkel. Hogy éppen én mondom ezt? Most azt remél­jük, hogy a rekonstrukció Maga Nemzet Kivert kutya ügyben Csak úgy tudom, ha a kály­hától kezdem. Azaz csak saját élmény alapján. Kivert kutya ügyben ez a következő: a Kör­út és Dohány utca sarkán lévő átjárónál, hirtelen a lábfeje­men nedves meleget érzek. Első ijedtség: úgy látszik meg­ütöttem és vérzik. Minden­esetre lenézek. Hát egy kutyus nyaldossa roppant buzgalom­mal a lábamat. Egy kis zsöm­leszínű siheder-kutya. Szem­mel láthatólag örül nekem. Kedves pofája van, csillogó suviksz orra, és ugyanolyan szemecskéi. A füle hegyes. Aki vezeti, zavartan mentegetőzik. Sohase szokott ilyent... Ka­rácsonykor találtam. Átfázva. Éhesen. Nem volt szívem az utcán hagyni. Majd hirtelen rám mered az idősebb hölgy felelősségrevo­­nóan, és megkérdi: — Nem a magáé volt? Nem maga dobta ki? A kérdés indokoltnak tűnt; valóban, a kutya olyan feltű­nően viselkedett. Ekkor már többen álltak körülöttünk. Már elhangzott az első morgás is: Be kéne csukni az ilyet! Aki a kutyáját kiveri! Rendkívül ellentmondásos pillanat volt, mert én ezt bol­dogan hallgattam. Viszont a közhangulat ellenem kezdett fordulni. Egy pillanatra érez­tem a lincselés vágyát az em­berekben azok ellen, akik megteszik. Akik az ilyen kis eleven, bársonyos „szeretet- csomagot” képesek kidobni a havas semmibe. — Több ezerre rúg a kirú­­gottak száma — mondja Péter Emmi, a Magyar Állatvédő Egyesület kutyaszakosztályá­nak vezetője. — Naponta haj­nalban kezdődnek a segély­kérő telefonok. Ki itt talált egy kutyát, ki ott. (Egyébként hozzám is jönnek ilyen hívá­sok.)­­ Meg vagyunk ren­dülve lakótársaink kegyetlen­ségétől, akik képesek kis tár­sukat, melyet még nemrég stá­­tusszimbólumként sétáltattak, most kidobni autójukból isme­retlen vidéken, hogy ott pusz­tuljon el, vagy szabad prédá­jává válik a kutyatolvajoknak, akik kísérleti állatként elad­ják a nagyobbat 90, a kisebbet 30 forintért. Mind ez ideig az Állatvédő Egyesület még nem tudta keresztülvinni, hogy a kísérleti intézetek csak igazolt tulajdonostól vegyenek át ku­tyát. A kutya- és macskalopás tehát viruló műfajként létezik Budapesten, most pedig külö­nösen föllendült. Az Állatvédő Egyesület vezetősége kérvény­nyel fordult a Fővárosi Ta­nács V. B. mezőgazdasági fő­osztályához. Ebből idézzük a lényeges pontokat. 1. Legfontosabb egy pesti befogadó kis állatmenhely, amennyiben használaton kí­vüli téeszterület volna, ez gyors megoldást jelentene. 2. Ivartalanítási műtét elren­delése a keverék kutyáknál. A tenyészetek páréves leállítása, az exportra szállított magyar fajták kivételével. 3. Az adót megfizettetni azokkal, akiknek kutyájuk volt, és akik nem tudják hitelt érdemlően igazolni, hogy ku­tyájuk elpusztult vagy elhe­lyezték. 4. Amíg pesti menhely nincs, tagtársaink átmeneti időre igazolásunkra lakásukon egy­­egy mentett kutyát tarthassa­nak, adómentesen. Amíg Fót­­ra szállíthatjuk vagy más mó­don sorsukat megoldjuk. 5. Az egyesület mentett és új gazdához elhelyezett kutyái adókedvezményt kaphassanak. 6. A tanácsokhoz intézett fel­jelentések kivizsgálásánál megfigyelőként jelen lehesse­nek aktíváink, mint a tanács állatvédelmi megbízottjai. 7. Büntessék meg szigorúan azokat, akik az állatokat kí­nozzák, vagy országutakon, nagy forgalmú helyeken autóikból kidobálják. Büntes­sék meg azokat is, akik munka nélkül, kutyalopásból jogtalan keresethez jutnak. Kísérletre csak az igazolt kutyatulajdo­nostól vegyenek át kutyát. Az erre vonatkozó rendeleteket szigorúan tartassák be. A kezemben van a Magyar Állatvédő Egyesület válasza a rádió műsorára is. A 168 óra műsorában elhangzott a kivert kutyákkal kapcsolatos kom­mentár. Az egyesület erre le­vélben reagált. Ebből is idé­zünk néhány sort. — Ma, amikor világszerte természetes az állatok védel­me, amikor mindenhol szigo­rú állatvédelmi törvények vannak, nálunk a kutyákat gazdájuk büntetlenül kidob­hatja. Itt is vannak állatvédel­mi törvények, de nem tartják be őket. Ezek a rendeletek töb­bek között kimondják, hogy állatot kínozni, felügyelet nél­kül kóborolni hagyni, vagy ki­dobni tilos, és ezer forintig ter­jedő pénzbírsággal sújtható. Ami még fontos: aki nem tud­ja hitelt érdemlően igazolni, hogy kutyájával mi történt, a félévi adót akkor is meg kell, hogy fizesse. Ezek az emberek fővárosunk rossz hírét keltik, balesetet és sok más bajt is idézhetnek elő. (tedor) Zsiguli helyett Lada Az idén 79 ezer személyautó érkezik A személygépkocsi-ellátásról az autótulajdonosokat és a megrendelőket érdeklő válto­zásokról tartott tájékoztatót Csűri István, a MERKÚR ve­zérigazgatója. A most befejezett tervidő­szakban a szocialista orszá­gokból csaknem 360 ezer sze­mélyautót szereztek be — na­gyot javult így a gépkocsi­ellátás. A debreceni és a győri új autóteleppel, öt vidéki hasz­náltautó-kirendeltség megnyi­tásával, megkezdték a keres­kedelmi hálózat decentralizá­lását. Az idén 2550 Polski Fiat 126 p kiskocsit szereznek be, előreláthatóan április elején kezdik meg kiadásukat. A len­gyel kocsikat egyelőre a Tra­­bant-előjegyzéssel rendelke­zőknek ajánlják fel. A koráb­ban előjegyzett Zsigulikról a VAZ 2100-es, a LADA 1300 típusra módosíthatják igénylé­süket a megrendelők. Eldőlt a népszerű szovjet kocsikkal kapcsolatos névvita, a Zsi­gulikat ezentúl Lada­r már­­kanéven hozzák forgalom­ba. A korszerűsített 2140 típusú Moszkvics személyautó első példányai rövidesen meg­érkeznek, ezek a kocsik azon­ban legjobb esetben is csak jö­vőre kerülnek forgalomba. A MERKÚR a jelenlegi szerződések alapján az idén 79 ezer személygépkocsi im­portjával számol. Az idei szál­lításra jelenleg csak Skodákra és Polski Fiat 1500-asra, jövő évre a Ladákra vesznek fel megrendelést. Szó esett a használt személy­­gépkocsi kereskedelemről is. A vállalat tavaly 18 600 autót ér­tékesített, forgalma öt eszten­dő alatt több mint megkétsze­reződött. Tájékoztató Budapesten Bulgária készül az idegenforgalmi idényre Kedden délelőtt a budapes­ti Bolgár Kulturális Központ­ban tájékoztatták a sajtó kép­viselőit a bolgár idegenforgal­mi előkészületekről. Iván Mil­­kov, a Bolgár Idegenforgal­mi és Üdültetési Bizottság fő­osztályvezetője és a bizottság budapesti képviseletének ve­zetői ismertették a magyar kö­zönséget érdeklő intézkedése­ket, amelyek számos újdonsá­got, könnyítést tartalmaznak a turisták számára. A legnagyobb vonzóerő Bul­gáriában a 400 kilométeres tengerpart, ahol egymás mel­lett terülnek el a selymes, ho­mokos strandok, a sok ezer vendéget váró modern szál­lodák. A tengerparton kívül az ország belsejében szintén sűrűn találhatók a vonzó üdü­lő- és gyógyhelyek, a műem­lék jellegű régi városok, fal­vak, amelyek az elmúlt szá­zadok építészetét és hangula­tát őrzik. Bulgáriában a külföldi tu­ristákat nem kényszerítik egy helyen való tartózkodásra. Az étkezési jegyek bevezetésével az ország bármelyik éttermé­ben kaphatnak ellátást. A sa­ját gépkocsival érkező külföldi turisták szintén sok előnyt él­veznek. Bulgáriában gyors ütemben fejlődik a „kongresz­­szus turizmus”. Ilyen célra 70, korszerű technikával felszerelt, szimultán tolmácsberendezé­sekkel ellátott, több mint 20 ezer férőhellyel rendelkező kongresszusi termek állnak rendelkezésre. 1975-ben Bulgá­riában 400 nemzetközi kong­resszust szerveztek, ebben az évben a hasonló rendezvények száma meghaladja az 500-at Bulgáriában jelenleg 550 kor­szerű szálloda üzemel, 90 ezer férőhellyel, azonkívül 580 mo­dern étterem, több szórakozta­tó hely szolgálja az idegen­­forgalmat. Az országban 150 kemping létesült, mintegy 100 ezer férőhellyel, a fizetőven­dég-szolgálatban pedig több mint 10 ezer ágyat vehetnek igénybe a vendégek. Az ide­genforgalmi felkészülés olyan fokon áll, hogy jelenleg egy­­időben 300 ezer vendéget tud­nak fogadni és ellátni. Évente mintegy 8000 vendég­látóipari dolgozót képeznek ki szakiskolákban, idegenforgal­mi főiskolákon az idegenfor­galom számára. Tavaly több mint 4 millió külföldi turista töltötte szabadságát, üdülésre szánt pihenőidejét Bulgáriá­ban. Ebben az évben legalább 4,5 millió külföldi vendégre számítanak. Pápaiak Budapesten Sok példa mutatja, hogy az emberi kapcsolatok lazulóban, megüresedőben vannak. Ilyen körülmények között nagy je­lentőségük van a népesebb számú, de még könnyen átte­kinthető, a szűk családi kör és a legszélesebb társadalmi, nemzeti közösségek között el­helyezkedő közösségeknek. Olyanoknak, amelyek tagjai ismerik, számon tartják egy­mást, s a legalább néhány ponton érintkező közös múlt, a közös jelen akciók és a közös célok erősítik összetartozásuk tudatát, szolidaritásukat. Az ilyen közösségek legjavához tartoznak a megfelelő tarta­lommal megtöltött öregdiák baráti körök. Jelentőségüket felismerte a Hazafias Népfront is, és fővárosi szervezetei szí­vesen támogatják működésü­ket. Igen jó példát mutat erre a sárospataki, csurgói és pápai öregdiákok, valamint a Haza­fias Népfront I-­II. és VI. ke­rületi bizottságának gyümöl­csöző együttműködése. Új, kor­szerű hagyományok megalapo­zásának válhatnak színterévé a hasonló összefogások. Egy ilyennek voltunk elégedett, örülő tanúi a minap a HNF VI. kerületi székházában, ahol a pápai öregdiákok immár tradícióvá érő márciusi ün­nepi összejövetelüket tartot­ták. Ebben az évben a már­cius 15-i jeles nap ünnepé­lyességét nagyban fokozza Rá­kóczi születésének háromszá­zadik évfordulója. Ezt a ritka alkalmat jó érzékkel ragadták meg a pápaiak, s a kétszere­sen szabadságünnepen Rákó­czi emlékét idéző színvonalas irodalmi és zenei műsorral gyönyörködtették a Budapes­ten élő pápai öregdiákok né­pes táborát, amelynek sorai­ban ott volt Vass Henrik, a Párttörténeti Intézet igazgató­ja, Rosta Endre, a Kultúrkap­­csolatok Intézetének elnöke, Rab Zsuzsa, Lőrincze Lajos és számos volt pápai tanár. A pápai modellnek lényeges eleme ez a nemzedékek kö­zötti márciusi találkozó, ame­lyen a főszereplő a pápai Pe­tőfi Gimnázium növendéksé­­rege, előadója pedig Pápá°VS­­ros tanácselnöke, aki beszámol városa problémáiról, fejlesz­tési terveiről a pápai öregdiá­koknak. Somogyi József szobrászmű­vész, a pápai öregdiákok egyik összetartója, az öreg és jelen­legi pápai diákokat köszöntő bevezetőjében igen találóan fogalmazta meg az ilyen jel­legű közösségek eszmei alap­ját. Szomorú az a közösség — mondotta —, amelynek volt tagjai nem kívánkoznak vissza hozzá, mai tagjai pedig nem kívánnak élő kapcsolatot te­remteni elődeikkel. Az est előadója Juhász Ist­ván, Pápa város tanácsának jelenlegi elnöke volt. A pápai születésű, lelkes és mély fele­lősségérzettől áthatott elnök minden szépítgetés nélkül tár­ta­­ fel a 31 ezer lakosú város rengeteg problémáját. Elmond­ta, hogy az iparfejlesztés és a mindent megelőző lakásépítési program megvalósítása után jóformán semmi más jelentős feladat elvégzésére nem ma­rad fedezet. A régi városmag leromlott állapotban van. A feltétlenül szükséges mintegy 900 óvodai férőhely helyett mindössze 650 szükségférő­hely áll rendelkezésre. Az utolsó harminc év alatt egyet­len iskola sem épült. Sok oknál fogva a felsza­badulás után a város várt fej­lődésének több üteme elma­radt. A lemaradást csak las­san lehet, annyira­ amennyire pótolni. Ennek érdekében a ta­nácselnök bizalommal kérte a pápai öregdiákok segítségét. A műsor után a székház zsú­folásig megtelt termeiben a közönség még sokáig együtt maradt, öreg és fiatal pápai diákok kölcsönös érdeklődés­sel faggatták egymást. Velük együtt Pápa város jelenlévő képviselői, pedagógusai is szá­mos jelből tapasztalhatták a hasonló jellegű összejövetelek közösségformáló, ösztönző ere­jét. Somogyi József az ünnepsé­gen szereplő fiataloktól ezek­kel a szavakkal búcsúzott meghatottan: Örömmel álla­pítjuk meg, hogy a ház lakott és ablakaiból újra fény árad, őrizzétek a fényt és világítsa- Harsányi István 5

Next