Magyar Nemzet, 1976. július (32. évfolyam, 154-180. szám)
1976-07-08 / 160. szám
Eifkürták, ma. Járvis S.. A királyréti úttörővasút jobb későn, mint soha Az újságok, a rádió, a televízió „világgá" röpítették a hírt, hogy csaknem 20 ezer KISZ-es és úttörő jelenlétében június 6-án az Úttörő Szövetség megalakulásának 30. évfordulóján felavatták a börsönyi úttörővasutat, s azt sok ezer társadalmi munkában töltött óra után — Pest megye fiúkommunistái átadták az ünneplő pajtásoknak. A híradások után bizonyára felmerül a kérdés az olvasóján, hogy vajon közelebbről miféle vasútról van szó, és mlyen előzmények után válhatott úttörővasúttá, az úttörők aratását, fegyelemre, munkába, pontosságra való neveését és szórakozását szolgáló eszközzé. És talán az is érdekli az olvasót, hogy mik a további tervek, miként alakul, formálódik majd a kisvasút sorsa, miként elégítik ki a forgalombiztonságot, a korszerű személyszállítási feltételeket, és hogyan valósul majd meg a szállítási kapacitás növelése, az egyre növekvő igények kisegítése. A királyréti erdei vasút 1893-ban épült (abban az időben Királyrétet még Hutának, majd Jánospusztának hívták), akkor az erdőbirtok egy porosz gróf tulajdonában volt és vasutat kizárólag erdei termékek szállítására építtette. Egy fafűtésű gőzmozdony volt az egyetlen vonóerő. Ez az egy mozdony csaknem 20 éven át hordta a fát Kismarosra. 1912-ben a vasútnak a Duna-partig, illetőleg felfelé a Cseresznyefa erdőrészig való meghosszabbítása és egy új szárnyvonalnak a bajdázói kőbányáig való kiépítése, valamint az inóci kőbánya üzembe helyezése után ugyancsak megpezsdült az élet a kőbányákban, az erdőben és a kisvasúton. Volt olyan időszak, hogy 300 ember kereste itt a ■tenyerét. Különösen az inóci sóbánya adott sok munkát az embereknek és az immár 7 rőzmozdonnyal dolgozó vasútüzemnek. Napi 60—70 vagonnyi anyagot raktak be MÁV vasúti kocsikba és dunai uszágokba. A tulajdonos többször változott, a kisvasút változatlanul működött, és ontotta a kőzúzalékot, a fát 1941-ig. Akkor eállították a kőbányákat, leszerelték és eladták a beren- tezéseket, felszereléseket. A vasúti mozdonyoknak és kocsiknak is több mint a felét. Maradt megint csak a fanyagszállítás. A felszabadulás után az értéi vasút is — természetesen — állami tulajdonba került, s a mindenkori erdőgazdaság üzemeltette. 1970-től az Ipolyfidései Erdő- és Fafeldolgozó gazdaság a „gazdája”. A személyszállítás csak 1954- ben indult meg a vonalon, elsősorban a Szokolyáról Budapestre, Vácra, Dunakeszire utazó dolgozók, másodsorban turisták igényeinek kielégíésére. Eleinte az erdőgazdaság magaépítette személyszállító kocsikon bonyolította le a forsaimat, gőzmozdonyokkal, majd a Fővárosi Villamos Fasút és a MÁV Dunakeszi Járműjavító Üzeme által készített kocsikat vásároltak és helyeztek üzembe, a gőzmozdonyokat pedig a MÁV Északi főműhelyében készített Dietel-mozdonyok váltották fel. Utoljára a Trigláv nevű gőzmozdony maradt, amely 903-tól 1961-ig — 58 éven át — eredeti „hivatását” teljesíette, utána 14 évig az erdőgazdaság furnérüzemébentermeltek a gőzt a faanyagok artósítását szolgáló gőzölés-hez. De most már végleg nyugalomba vonult, védett közlekedéstörténeti emlékké vált, s a nagycenki közlekedési emökmúzeumban idézi a múltat ima látogatóinak. A személyszállítás egyre fokozódó igényei megkövetelték a korszerűsítést. Ezért a pávát Verőcemaros és Királyrét között a hatvanas évek közepén az erdőgazdaság dolgozóieljesen átépítették, a biztonságos közlekedést biztosító beonaljakra helyezték. A személyszállítás a kezdeti 30—40 ezer fős évi forgalomról csaknem félmillióra növekedett és az üzem biztonságának állandó fenntartása mellett rendbén, balesetmentesen bompódott le. A vasút teherszállíása viszont a közutak építésével, a gépjárművek alkalmazási területének kiszélesítésével arányosan lecsökkent. A várható utasforgalomnövekedés szükségessé teszi a további korszerűsítést, a forgalombiztonsági követelményeknek még az eddiginél is fokozottabb kielégítését és a jelenlegi 600 mm-es nyomtávnak 760 mm-re való átépítését. A terveket az ERDŐTERV készítette el, a munkákat az Ipolyvidéki Erdő- és Fafeldolgozó Gazdaság hajtja végre. Az előreláthatólag 40 millió forintos költségből a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium 25 milliót ad, de jelentős anyagi terhet vállal a Pest megyei Tanács, a Dunakanyar intéző Bizottság is, és II. Rákóczi Ferenc születésének 300. évfordulójától kezdve szinte országosnak mondható „népvándorlás” kezdődött; az iskolák, vállalatok és intézmények — érthetően — olyan kirándulásokat igyekeztek (és igyekeznek) szervezni, amelyek során útbaejthetik első szabadságharcunk nevezetesebb emlékhelyeit, a Vezérlő Fejedelem várait, kastélyait. A Rákóczi-évforduló méltó megünneplése érdekében a Magyar Nemzeti Bank kulturális bizottsága márciusban emlékkiállítást rendezett; ezt követően a Szakszervezeti Tanács — ajánlásképpen — Rákóczi emléktúra javaslatot állított össze a szakszervezeti bizottságok részére, ötvenfőnyi csoportunkkal május 21-én mi is elindultunk gondosan előkészített autóbusztúránkra, amelyen aztán sajnos elég sok csalódás ért bennünket. Gyöngyösön még „menetrendszerűen” felkereshettük Bottyán János síremlékét, de Szerencs vára már némi csalódást keltett. Abból a szempontból még szerencséseknek mondhattuk magunkat, hogy 16 óra előtt bejutottunk a múzeumba, azt viszont ma sem tudjuk megérteni, hogy ilyen történelmi múltú helyen miért nincs idegenvezetés vagy legalább valami rövid ismertetés és a kis tájékoztatófüzetből is mindössze 3 (három!) darabos készlettel rendelkeztek. (Azt, hogy 16 óra után hány kirándulócsoport távozott csalódottan a zárt kapukat látva, nem tudjuk.) Tudvalevő, hogy a Zemplénihegyvidék három legismertebb Rákóczi-vára: Szerencs, Régéé és Sárospatak. A szerencsi keserű szájízt másnapi regéci utunk nem tudta feledtetni, mert autóbuszunk „több sebből vérezve” fordult vissza az ország legrosszabb minőségű műútjáról. Ezek után minden reményünk a harmadik napi sárospataki látogatásban volt, annál is inkább, mert előzetesen úgy tájékoztattak, hogy már reggel kilenckor bemehetünk s várba Nos, majd egy óra hosszat hiába döngettünk kaput s falat, nem mehettünk be, mert nagytakarítás volt. Tudtunk róla, hogy máius 24-én nemzetközi tanácskozás kezdődik Sárospatakon és megértettük azt is, hogy erre az alkalomra megfelelő körülményeket kell biztosítani.. Azt természetesen a KISZ-fiatalok további lelkes és önzetlen sok ezer órát kitevő társadalmi munkáját sem nélkülözheti e nagy építkezés. Amilyen szervezetten, gyorsan és eredményesen felkészültek az előkészítésben részt vevők az úttörővasútként való átadásra, ugyanolyan, vagy még eredményesebb munka, hathatós összefogás szükséges a teljes rekonstrukció végrehajtásához, ahhoz, hogy e nagy munka — a program szerint — három év alatt, 1979-re elkészüljön. Az erdőgazdaság valamennyi dolgozója minden igyekezetével törekedni fog arra, hogy a biztonságos közlekedésen túl az üzemeltetésben részt vevő úttörők is teljesíthessék kitűzött feladataikat. Prókay Gyula viszont már semmiképpen sem tudjuk megérteni, hogy legalább a vár udvarára miért nem lehetett beengedni a mintegy 25—30 autóbusznyi csoportot, hogy ha már több száz kilométert megtettek, legalább a Vörös-tornyot, a Perényi loggiát, szóval a vár belső részét láthatták volna? És ha már az érthetetlen dolgoknál tartunk, nem találunk elfogadható magyarázatot arra sem, hogy Sárospatak másik legismertebb idegenforgalmi látványosságát, a történelmi múltú kollégiumot és könyvtárat miért csak 11 órától látogathatják az érdeklődők? (Nyilvánvaló, hogy erre az időpontra több százan gyűltünk össze, s így kicsit „futószalagon” folyt a látogatás.) A regéci utat ugyan nem lehet néhány hét alatt megjavítani, de a szerencsi és a sárospataki várak (na meg a kollégium) nyitva tartási idején azért talán lehetne változtatni. Sőt, az idén kellene is. Sági Károly Magyar Nemzeti Bank Repkényt a falakra! Az öreg Rókus-kórház közelében születtem. Háztömbök közé kényszerített lelkem (talán Rousseau sürgető intése nyomán) mindenkor az életet lehelő lomb után vágyott. Mindenütt a földön, de főként a sűrűn lakott tengerparti sávokon (pl. Angliában is) évszázados divat a kórházaknak, épületeknek, templomoknak röpkénnyel való borítása. Orvosok, kertészek, építészek véleménye szerint ez az eljárás nemcsak a szemet gyönyörködteti, és a mai siető embert nyugtatja, hanem könnyen megvalósítható és aránylag olcsó eljárás is. A futónövényeknek tudniillik a természet tapadótárcsákat adott, melyekkel csupasz felületeken megrögzítik magukat, és ami a legfontosabb, feleslegessé teszik a sokszor ízléstelen és mállékony vakolást. Tévhit, hogy a kúszónövények nedvessé tennék a falakat, a tapasztalat éppen az ellenkezőjét bizonyította: a repkények széltől, naptól, nedvességtől óvják a falakat, s így hasznot is hajtanak. E zöld hátú barátainknak többféle válfaja ismeretes. A közülük való alany megválasztása természetesen már a szakértő kertész feladata. A szennyezett levegőt a repkény egymagában nem elégséges megtisztítani, viszont a sok kicsi sokra mérvelve alan’án biztosan hozzájárulna énületo’nk, sőt mindinkább szaporodó lakónegyedeink szépítéséhez és légtisztaságához. Mindezekért rézi, patinás énületeinket, (mint mi. a Mókust is), valamint a m~hftis telkek üres tafatait és nem utolsósorban szobraink alkalmas zöld, új ruhába kellene öltöztetni. Dr. Pap Dezső mf. kórházi főorvos?, Kiskunhalas Csalódott utazni vágyók Férjemmel együtt évente március-április körül megrendelünk a különböző utazási irodáknál a nyár folyamára négy-öt egynapos (vasárnapi) utat. Ebben az évben a Volántouristnál négy utat kértünk. Ebből egyet, a gemenci utat lebonyolították, a másik hármat — azzal az indokkal, hogy nem telt meg a busz — visszamondták. Az egyik visszamondott út Mezőkövesd, a másik Szarvas, a harmadik Herend volt. Nos, ennél az utóbbinál telt be a pohár. Ugyanis ezt június 23-án kértük — az utat augusztus 8-ra hirdették kirakatukban (Lenin krt. 96.), s azt mondták, nincs hely, valószínűleg egy vállalat lekötötte az egészet. De: akkor miért hirdetik a kirakatban? Kiderült, hogy a Keldámdekor készíti a kirakati tábláikat. Ennek tetszésére bízzák, hogy mikor cseréli ezeket, s ezért találhatók ott a visszamondott (nem telt meg a buszutak ugyanúgy, mint az egyáltalán nem indított utak (Herend) is. Javaslataim, ha egy busz nem telik meg, ne mondják le az út lebonyolítása előtt két héttel táviratilag, hanem forduljanak a tömegkommunikáció eszközeihez, valószínűleg találnának jelentkezőket. De szerintem, ha egy-két nagyvállalatot felhívnának, akkor is kaphatnának annyi utast egy-egy ilyen úthoz, amennyi még hiányzik. A mostani helyzet 1. veszteség a vállalatnak (elmaradt haszon, távirati költségek, munkaerők felesleges foglalkoztatása stb.), 2. bosszúság az utasnak, aki két héttel a terminus előtt már hiába szaladgál akármelyik másik Touristhoz. Benkő Lászlóné Budapest Magyar Newt Az olimpiák története A Gondolat Kiadó új köntösbe öltöztetve immár harmadik, átdolggozott és bővített kiadásban megdlentette „Az olimpiák története” című könyvet. Lord Killanm, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke elismeréssel állapítja meg, hogy szerzője az olimpiai mozgalom fejlődését segítve, kitűnően példázza a testi és a szellemi kultúra elválaszthatatlanságát, majd ezt írja: — Magam kézikönyvként ajánlom a fiatalok testi és szellemi neveléséhez, az olimpiai típusú ember kialakításához. Keresztényi József olimpiatörténész könyvére azért is szívesen felhívjuk a figyelmet, mert azt a montreali olimpia idején a világ legnagyobb sportversenyei iránt érdeklődők ugyancsak sok haszonnal forgathatják. SPORTNAPLÓ A Lehel Kupáért folyó nemzetközi női junior röplabdatornán, Jászberényben két fordulót bonyolítottak le. Magyarország A-csapata 3:0-ra győzött Franciaország ellen, s ugyanilyen arányú vereséget szenvedett Csehszlovákiától, a magyar B-válogatott 3:0-ra kikapott Csehszlovákiától és Lengyelországtól. Bulgária—Franciaország 3:0, Lengyelország—Lehel SC 3:2. Huszonhat ország versenyzőinek részvételével szombaton kezdődik Ausztriában az ifjúsági asztalitenisz Európa-bajnokság. Fiú egyesben Molnár, Petáki, Kovács, Pekár, és Iharos, leány egyesben Szabó, Oláh, Bogyó, Ruzsenszky és Balogh indul. A fiúcsapat Lengyelország és Jersey, a leánycsapat Spanyolország és Wales válogatottjával szerepel egy csoportban. A serdülők mezőnyében Farkas, Szöghy, illetve Bolvári és Urbán képviseli a magyar színeket. A hajómodellezők 1976. évi országos bajnokságát július 11—16. között Nagykanizsán rendezi meg az MHSZ Országos Központ Modellezési Osztálya és az MMSZ. Magyar motorosok is indulnak az NDK motorkerékpáros Grand Prix versenyén: Drapál, Reisz, Juhász, Vlaszati, Frige, Halmár, Szabó, Péter, Juhos, Rendek és Porkoláb a 125, a 250 és a 360 kcm-es kategóriában képviseli a magyar színeket. Az ifjúsági pályakerékpáros VB első számában, Rocourtban, a 3000 m-es egyéni üldözéses versenyben a svájci Dili-Bundi győzött. Súlyos vereséget szenvedett olaszországi portyájának első mérkőzésén a magyar férfi kosárlabda-válogatott: a hazai együttestől kapott ki 85:49-re. A szovjet válogatott 100:94-re nyert az amerikai Giss All Stars ellen. Döntetlenül kezdtek a magyar sakkozók az amszterdami hagyományos sakkversenyen. ... Faragó Iván az angol Milesszel, Sirabo László a jugoszláv Kurajicával, Sax Gyula pedig a szovjet Giphisszel osztozott a ponton. Pályaválasztói jogot cserélt az MTK-VM és a Bp. Honvéd Az UEFA-selejtezőben Görögország az ellenfél Az UEFA szabályzata kimondja, hogy amennyiben az azonos városban szereplő csapatok mérkőzései ütköznek, a pályaválasztói jogot meg kell cserélni. A határozat két magyar csapatot is érintett: a KEK-ben szereplő MTK-VM a Sparta Prága ellen Prágában, az UEFA-kupában induló Bp. Honvéd pedig az Internazionale ellen Olaszországban kezdi meg a kupaküzdelmet. — A szabályban ugyanis az is szerepel, hogy egyezés esetén az „alacsonyabb rangúaknak” kell kitérniük — mondotta a sorsolásról hazaérkezve Barcs Sándor, az UEFA alelnöke. — Ezért maradt pályaválasztó a BEK-ben szereplő FTC, s ment idegenbe az MTK-VM, míg az UEFA kupában szereplő két fővárosi csapat, az U. Dózsa és a Bp. Honvéd közül pedig a bajnokságban alacsonyabb helyen végzett Honvédnak kellett alkalmazkodnia. Szeptember 15-én így saját pályán játszik a Ferencváros és az V. Dózsa. Isztambulban kezd a Videoton, Prágában az MTK-VM és Milánóban a Honvéd. Az UEFA ifjúsági bizottsága szerdán Zürichben elkészítette az 1977. május 19—28. között, Belgiumban sorra kerülő 30. UEFA-torna selejtező mérkőzéseinek sorsolását. Két csapat, a rendező Belgium, továbbá Málta együttese selejtező nélkül került a legjobb 16 közé. Magyarország ifjúsági együttese Görögország ellen küzd a továbbjutásért, s az első mérkőzésen pályaválasztó. A találkozókat április 11-ig kell lejátszani. További mérkőzések a döntőbe jutásért: Wales—Anglia; Izland—Norvégia; Írország— Skócia; Dánia—Észak-Írország; Franciaország—Luxemburg; NSZK—Lichtenstein; Ausztria—Portugália; Csehszlovákia—Olaszország; Lengyelország—Bulgária; Románia—Jugoszlávia; Szovjetunió —Törökország; Svájc—Spanyolország; Hollandia—NDK; Finnország—Svédország. Amennyiben a magyar együttes továbbjutna, a döntőben Belgium válogatottjával, valamint a Wales—Anglia, és az Izland—Norvégia mérkőzés győztesével kerül egy csoportba. A teniszezők Soisbault kupájáért — Siófokon A hét végén négy különböző helyszínen megkezdődnek az 1976. évi Soisbault kupa — a 21 éven aluli teniszezőnők versenysorozatának — küzdelmei. Az egyik csoport mérkőzéseit Siófokon bonyolítják le. Pénteken az első napon Magyarország válogatottja Új- Zéland ellen, Svédország együttese pedig Belgium ellen lép pályára. Utána a két győztes a csoportelsőségért, a két vesztes ahelyezésekért mérkőzik. A négyes döntőt Franciaországban rendezik. A Nemzetközi Tenisz Szövetség elfogadta a svéd szervezők javaslatát az Európai Nemzetek Kupájának átszervezéséről. Eszerint az első osztályban szereplő nyolc férfi csapatot két csoportba sorolták. A csoportküzdelmek befejezése után a két csoport azonos helyezettjei — szintén oda-visszavágó alapon — helyosztóval döntik el az 1—8. hely sorsát. A magyar válogatott Franciaország, Svédország és Lengyelország együttesével került egy csoportba, míg a másik áson az NSZK, Nagy-Britannia, Spanyolország és Jugoszlávia válogatottja kezdi meg a küzdelmet jannuár 30-án. • A nyári olimpiai játékok nyitányára még néhány napot várni kell Montrealban, de az első , már-már félelmetesnek tűnő csúcs megvan: ez a mostani lesz minden idők legdrágább olimpiája! Annak idején 775 millió márkát irányoztak elő Kanadában az olimpiai építkezésekre, s most 3,68 milliárd NSZK-beli márkánál tartanak ... A négy évvel ezelőtti, müncheni olimpia öszes költsége 1,93 millárd volt, s akkor ez is hallatlanul soknak tűnt! Ahogy érkeznek a küldöttségek, nő a Montreálban tartózkodók száma, úgy sokasodnak a biztonsági rendszabályok. Az olimpiai falut és környékét, az edzőpályákat és csarnokokat elárasztották a katonák és rendőrök. Az MTI jelentése szerint például a magyar újságírók három motozáson estek keresztül addig, amíg bejutottak az ökölvívók edzésére. Később kiderült, hogy miért: éppen a ghanai ökölvívók gyakoroltak, s a rendezők szerint az afrikaiakra még a rendesnél is jobban kell vigyázni. A biztonság érdekében az előző nap összeállított edzéshelyeket egészen váratlanul összevissza cserélik, s olykor még az érdekelt versenyzők is csak az utolsó pillanatban tudják meg, hogy mikor és merre kell menniük. Ottawában, az egyik kanadai képviselő olyan javaslatot terjesztett elő, hogy halálbüntetést szabjanak ki azokra a terroristákra, akik meg akarják zavarni az olimpiai játékokat. A magyar táborban — egykét jelentéktelen sérülésen, húzódáson kívül — minden rendben, csak az edzéseknél mutatkozik itt-ott zavar. A sportlövőknél például a lőpadokat kókusz szőnyeggel terítették le, így a könyökük gyakran kicsúszik a „takaróról”. Az öttusázók számára nincs futásra kijelölt hely — ezt a küldöttségeknek maguknak kell megoldaniuk. Persze, ez már nem megy gond nélkül, hiszen a biztonsági embereknek tudniuk kell, ki hol és miért „futkározik”. Különben, könnyen meggyűlik a bajuk a rendfenntartókkal. Sokáig hiába keresett csapatának edzőtársát dr. Kotsis Attiláné, a röplabda-válogatott szakvezetője, az előre beszervezettek közül ugyanis még sem a kubai, sem a japán, sem a dél-koreai válogatott nem futott be. Kedden aztán — legalábbis ideiglenesen — megoldódtak a problémáik. Egy montreáli középiskolában jelenleg amerikai acelgáncsozók táboroznak. Mikor meghallották, hogy a magyarok szeretnének többet gyakorolni, még partnert is keresnek , napi két-három órára felajánlották a számukra kiutalt termet (ők nem olimpiai résztvevők), s hozzátették: úgy érzik, ők megfelelő edzőtársak is lennének. A judó mellett ugyanis a röplabda a legkedvesebb kiegészítő sportjuk. Kotsisné örömmel fogadta mindkét ajánlatot, s az első találkozóra szerdán már sor is került. A magyar nők számára nem szokatlan a férfiakkal való játék, mert idehaza is többször kerestek férfi csapatot edzőpartnerként, hogy szokják a nagyon erős leütéseket. Dr. Beckl Sándor államtitkár, az OTSH és a MOB elnöke, valamint dr. Csanádi Árpád elnökhelyettes, a MOB főtitkára Barta Jánosnak, hazánk kanadai nagykövetének meghívására egynapos látogatásra Ottawába utazott. A vendégek megtekintették a kanadai főváros nevezetességeit és megbeszélést folytattak a nagykövetségen az olimpiával kapcsolatos kérdésekről. Montreálban megkezdte működését egy rádió, amely 24 órás szolgálatában híreket és üzeneteket közvetít a különböző országokból érkezetteknek, illetve azok otthon levő hozzátartozóinak. Az olimpiai falu lakóinak száma már meghaladja a másfél ezret. Felvonták Bulgária, Indonézia, Guinea zászlóját. Megérkezett az a 14 olimpiai rendőrtiszt is, akik az Egyesült Államok 200 éves jubileuma alkalmából „olimpiai futást” vállaltak, s 21 nap alatt 6024 km-t tettek meg Los Angelesből az olimpia városáig. A váltófutás tagjai naponta átlagban 300 km-t futottak, s egy-egy rendőrtisztre több mint 400 km jutott. Egymásután hangzanak el a nyilatkozatok a kanadai kormánynak azzal a döntésével kapcsolatban, hogy Tajvan sportküldöttségét nem engedi be az országba. Jean de Beaumont gróf, a NOB francia tagja szerint „jobb lenne az olimpiai játékokat egyszerűen elhalasztani, mint engedni a kanadai kormány nyomásának. Amennyiben a vendéglátó ország nem ad garanciát a tajvani sportolók indulására, ezzel a döntésével az Olimpiai Bizottság elveit csúfolja meg." Beaumont álláspontjához hasonló hangnemben nyilatkoztak a Nemzetközi Atlétikai Szövetség vezetői is. Notre Dame szigetén bármelyik pillanatban meg lehetne kezdeni az evezős és kajakkenu versenyeket: a pályákon ott vannak a bólyák, 250 m-enként az időmérő műszerek, kijelölték a melegítő helyeket. A terület egyik „gazdája”, s egyben a kajak-kenu verseny szervező bizottságának az igazgatója a magyar származású Dienstmann Tamás. Az olimpiai falu egyik kiemelkedő egyénisége München 100 és 200 m-es olimpiai bajnoka, Valerij Borzov. Mikor megkérdezték tőle, nem zavarja-e, hogy ellenfelei közül többen is futottak 10 mp-en belül , igen frappáns választ adott: „Én emberekkel versenyzek és nem az idővel. A mások által elért időeredmények sohasem zavartak, csak azt mondhatom: az a jobb futó nálam, aki velem egy futamban indul, s előttem ■■ érkezik a célba." SPORT1 Montreál minden idők legdrágább olimpiáját rendezi Magyar—amerikai „együttműködés” — röplabdázónőink érdekében