Magyar Nemzet, 1977. március (33. évfolyam, 50-76. szám)

1977-03-24 / 70. szám

Csütörtök, 1977. március 24. Lépésről lépésre Az iszákosság elleni küzdelem kiindulópontjai ... senki nem mer beavat­kozni egy iszákos ember éle­tébe, mert könnyen ütleget vagy bicskás választ kapna... A züllést elősegítik a gebines kocsmák, amelyek reggel 5-től mérik a pálinkát. A dolgozó már szeszelve ér munkahelyé­re... Gyógyszert 14 éven alu­li — helyesen — nem kaphat, viszont szeszt vásárolhat... Züllesztő rendszer az igen sok üzletben (fűszer­, trafik, édes­ségbolt) 0,5—1—2 deciliteres üvegben árusított szeszes ital...” — Íme, néhány idézet az Alkoholizmus Elleni Orszá­gos Bizottság kötetekre menő postájából. Ellentámadás? A pilisvörösvári nagyközségi tanács végrehajtó bizottsága megvitatta az egészségügyi és szociális állandó bizottság be­számolóját. A hozzászólások többsége a terjedő iszákosság­­hoz kapcsolódott. A kondorosi mezőgazdasági tsz üzemi pártbizottsága alko­holizmus elleni albizottságot szervezett, amely nyomban fel­hívást szerkesztett, tanácsadó szolgálatra vállalkozott, s hoz­zákezdett a veszélyeztetettek kiszűréséhez, orvoshoz irányí­tásához. Az MSZMP Veszprém me­gyei végrehajtó bizottsága — alapos jelentések alapján — megvizsgálta a megye alko­­holizmus-fertőzöttségi hely­zetét. Határozatait, tájékozta­tóját külön kiadványban jut­tatta el a pártszervezetekhez. Tízezrek tekintették meg a Belügyminisztérium és az AEOB közös kiállítását a Nép­­köztársaság úton. Nem hiszem, hogy egyetlen hasonló kiállí­tás vendégkönyvébe került annyi egyetértő, s határozott intézkedést sürgető bejegyzés, mint ebbe a mostaniba. Az újságok, a rádió és a te­levízió nap nap után vissz­hangozzák a szeszfogyasztás növekedésének, az iszákosság terjedésének, s a következmé­nyes károknak az elképesztő adatait. Az okokat, a kedve­zőtlen tényezők bonyolult szö­vevényét még soha ilyen tár­gyilagosan, ilyen szaksze­rűen nem elemezték; a társa­dalmi hozzáállást, az intézke­déseket, a ráfordított energia hatékonyságát ennyi megfon­tolt bírálat talán még soha nem érte, mint most — a nagy nyilvánosság előtt. Az országgyűlés szociális és egészségügyi állandó bizottsá­ga — mint erről a Magyar Nemzet is hírt adott — a ke­reskedelmi bizottsággal közös tanácskozáson vitatta meg az AEOB elemző jelentését az utóbbi 15 év kedvezőtlen ital­­fogyasztási tendenciáinak, az alkoholizmus terjedésének és az ellentintézkedések hatásta­lanságának az okairól. A ja­vaslatokat is tartalmazó elő­terjesztés — a parlament két bizottságának ajánló kiegészí­téseivel — rövidesen a kor­mány elé kerül. Március 26-án — a Munka­ügyi Minisztérium, a SZOT és a Magyar Vöröskereszt szerve­zésében — alkoholizmus elle­ni ankétra gyűlnek össze a ki­emelt nagyüzemek gazdasági és tömegszervezeti vezetői a Ganz-MÁVAG Művelődési Házban. Joggal merül fel a kérdés: vajon mit tükröznek e, látszó­lag önkényesen egymás mellé sorakoztatott események? Szembeötlő a különböző szintű elvárások, szándékok azonos iránya, már-már rendezettsé­ge. Az iszákosság elleni társa­dalmi önvédelem szervezke­dését figyelve úgy tűnik, mintha egy kibontakozó pozi­tív jelenség tanúi, részesei vol­nánk. Soha,­­még semmilyen társadalomnak nem sikerült megbirkóznia a narkotiku­mokkal, hiába folyamodtak a tiltás akár drákói módszerei­hez is. Sikerülhet­ mégis? Vegyük sorra a történelmi különbségeket: nem húzód­nak-e meg mögöttük olyan társadalmi lehetőségek, ame­lyek az alkoholizmus elleni fellépést — itt és most, vég­re! — reális eredményekkel biztatnák? Koránt sincs ma még teljes egyenlőség a gazdasági és kul­turális életfeltételekben. Azt azonban senki sem tagadhat­ja, hogy a szocializmus meg­szüntette az osztályellentéte­ket Az a hatalmaskodás im­már végérvényesen a múlté, amely minden eszközt megen­gedhetőnek tartott az elnyo­mottak fékentartására, amely­nek érdeke fűződött a dolgo­zók narkotizálásához. Vannak természetesen ná­lunk is érdekellentétek. A szesztermelésben és -forgal­mazásban nyilván nálunk is érdekelt az, aki abból él: a szőlő- és gyümölcstermesztő, a szeszipar, a kereskedelem ki­seb­b-nagy­obb beosztású dol­gozója. Ám ezeknek a csopor­toknak a befolyása a dönté­sekre mégsem olyan jelentős, mint — mondjuk — Svájcban vagy Franciaországban. A gaz­dasági erőforrások népi tulaj­dona, s a szocialista államha­talom a meghatározó ténye­zők. Ezért a döntések is — sokkal inkább, mint bárme­lyik előző társadalmi formá­tumban — az összesség érde­keit veszik, vehetik figyelem­be. Ráadásul a szocialista esz­mék alapvetően emberközpon­­túak. Az emberek egyenlősé­ge, egyenlő joga az egészség­hez, a kultúrához, a boldog­sághoz nemcsak alkotmányba foglalt tétel, mindennap érez­hető törekvés. Végül, de nem utolsósorban, az egységes, minden állampol­gárt megillető egészségügyi el­látás olyan vívmányunk, ami bármilyen népbetegséggel szemben hatékonyabb védeke­zést biztosít, mint a felaprózott szisztémák. Mindezek alapján úgy tű­nik, hogy reálisan törekedhe­tünk az alkoholizmus megfé­kezésére. A küzdelem — a for­radalmi mozgalmak önvédel­mi harcából és a fantaszták utópiájából — történelmi reali­tássá érlelődött. A lehetőségek körvonalazá­sa azonban nem elég az üdvös­séghez. A kudarcok okait min­den szinten, nyíltan fel kell tárni. A tapasztalatokból mindazt le kell szűrni, ami hasznosítható. Ez a hatéko­nyabb küzdelem feltétele. Az Alkoholizmus Elleni Országos Bizottság jelentésének helyzet­elemző vonatkozásaira a to­vábbi cikkek során még kité­rek. Alapelvek, célkitűzések Az AEOB javaslatterve — amelynek mérlegelő elbírálá­sához bizony nagy szükség van a vezetők hozzáértésére és a távlatokra kitekintő szemlélet­re — már az előbbi kifejtett társadalmi realitásokra épít. Az alkoholizmus elleni küz­delem az MSZMP irányvona­lából következik, a politika elsődlegességén alapszik s a fejlett szocialista társadalom felépítését szolgálja. A mértékletes, ésszerű alko­holfogyasztást nem ítéljük el, ha óvatosságot ajánlunk is e szokás gyakorlóinak. Az alko­holt — megfelelő keretek kö­zött — a táplálkozás egyik él­vezhető „fűszerének” tekint­jük. Szorongás- és feszültség­oldó szerepét sem tagadjuk, noha meggyőződésünk, hogy csak olyan „pótszer”, ami töb­bet árt, mint használ. Fel kell lépnünk, védekeznünk kell vi­szont minden olyan ivászat el­len, ami veszélyezteti egészsé­günket, személyiségünket, íté­leteink tárgyilagosságát, mun­kánk eredményét, társadalmi helyzetünket, családi harmó­niánkat, megélhetésünket, vagy környezetünk más tagjait teszi ki ezeknek a veszélyeknek. Az alkoholizmus elleni of­­fenzíva — a szocializmus ked­vező viszonyai között is — egész történelmi korszakot igé­nyel, mert évezredes hagyo­mányaival, az okok bonyolult szövevényével a legradikáli­sabb intézkedés sem tud egy­hamar megbirkózni. Ez azon­ban nem jelent haladékot a mi nemzedékünknek. Hosszú tá­vú, kormányszintű összehan­golt alkoholizmus elleni prog­ramra van szükség, a speciá­lis feladatok beolvasztására az egyes szakterületek mindenna­pos tevékenységébe. Különös gonddal kell megtervezni a megelőzést szolgáló közműve­lődési és egészségnevelési teendőket, a szigor és a segítés Békés megyében 480 olyan család van,­ ahol az egy ház­tartásban élő, önálló kereset­tel nem rendelkező, eltartott gyermekek száma négy vagy annál több. Ezeknek a csalá­doknak társadalmi, gazdasági, kulturális helyzetét, életkörül­ményeit, gondjait vizsgálta a Hazafias Népfront megyei nő-* bizottsága. A felmérés szerint a leg­több az olyan család — 219 —, ahol öt vagy hat gyermek van, és a családok túlnyomó többségében csak egy fő gon­doskodik az eltartásról. Az egy főre jutó havi jövedelem két­száztól 1200 forintig terjed, és a családokra az öt-hatezr fo­rintos havi átlagjövedelem a jellemző. Lakásuk — elsősor­ban a cigány nagycsaládo­soknál — komfort nélküli, egyszobás. Nagy gond, hogy a vizsgált 480 családból 158- ban semmiféle háztartási gép, illetve kulturális célokat szolgáló eszköz nincs. Több helyen még a villanyt sem ve­zették be. A legnehezebb a tanyán élő nők sorsa. Nem ve­hetnek igénybe semmiféle szolgáltatást, nem tudják el­helyezni sehova a gyermekei­ket. Ezért nem tudnak mun­kaviszonyt sem létesíteni. Van, ahol a jobb anyagi kö­rülmények megteremtése ér­dekében, erejükön felül dol­goztatják a gyerekeket, akik­nek amúgy is nehéz helytáll­niuk az iskolában. Mindamel­lett a nagycsaládokban ne­velkedő gyermekek nagyon jó közösségi magatartásúak. Megértéssel vállalnak felada­tot a család gondjaiban, ne­héz viszont a továbbtanulá­suk. A családok tagjai ideoló­giai,­­ politikai, társadalmi kér­désekben hiányosan tájéko­zottak. Mintegy 80 százalékuk nem tagja semmilyen politi­kai, társadalmi szervezetnek. A családfenntartók túlnyomó része is passzív, a család sa­játos gondjain, bajain kívül semmi­­ sem foglalkoztatja őket. Jó néhányan, főként a városban élők, a gondok elől az alkoholhoz menekülnek, amivel nemegyszer gyerme­keik megélhetését veszélyez­tetik. A családokban a szülők ki­sebb hányada érez csak sok­oldalú felelősséget gyermekei­vel szemben. Elég széles kör­ben jellemző, főként a család­­fenntartókra, az önmagukkal szemben támasztott erkölcsi normák alacsony szintje. Ideo­lógiai tájékozatlanságuk mel­lett gyakori — főleg a cigány­családoknál — a közönyös gondolkodási mód, az igény­telenség, kulturálatlanság, a társadalmi, a közösségi élet kívánalmaival szemben tanú­sított, sok esetben felelőtlen magatartás. A legtöbb család zsúfolt, egészségtelen körülmények között él. Szinte mindegyik­nek van lakásszerzési, vagy -bővítési, -közművesítési ter­ve, gondja. A 480 családból mindössze két nyolc-, illetve kilenctagú család üdült vál­lalati üdülőben, két hétig. Másoknak­­az üdülés nem hiányzik, időpocsékolásnak tekintik. Általános az a ta­pasztalat is, hogy sok helyi tanács, illetve üzem, gazdaság nem is tud a területükön élő nagy családokról. A területen működő nép­frontbizottságok és nőbizott­ságok a jövőben többet kí­vánnak foglalkozni a család-, ifjúság- és gyermekvédelem­mel, a nők és a sokgyerme­kes anyák érdekvédelmével. Nagyobb gonddal figyelik a nagycsaládokban élő gyer­mekek életét, s ahol szüksé­ges, helyzetük javítására tár­sadalmi összefogást szervez­nek. A népfrontbizottságok úgy látják: a lakásgondok enyhítéséért néhol többet te­hetnének a községi tanácsok. Például azzal, hogy az üresen álló házakat, amelyekhez az OTP nagy kedvezményt bizto­sít,­­ mihamarább kiutalják a nagycsaládok részére. Épít­kezés céljára továbbra is van lehetőség kedvezményes vagy ingyenes telek beszerzésére. E. J. P. egységén alapuló üzemi reha­bilitációs programokat, vala­mint az ifjúság öntevékeny védekezését az alkoholizmussal szemben. Érvényt kell szerezni a ha­tályos korlátozó rendszabá­lyoknak — elsősorban a mun­kahelyek szeszmentességének —, és az alkoholkínálat továb­bi (időbeli és térbeli) korláto­zását úgy kell megvalósítani, hogy az párhuzamos legyen mind a termelési tervek, keres­kedelmi ösztönzők felülvizsgá­latával, mind pedig a zugszesz­­főzés és -árusítás szigorúbb megtorlásával. Az alkoholizmus eredménye­sebb gyógyítása érdekében a kezelésre-gondozásra kötelező jogszabályok egyszerűsítését és minden lehetséges társadalmi támogatást biztosítani kell az egészségügyi tárca számára, hogy a veszélyeztetettek kiszű­rését, korai kezelésbe vételét, adatként valósíthassa meg. Halaszthatatlanná vált a szak­hálózat továbbképzése, munká­jának összehangolása, az ön­álló megyei alkoh­olosztályok kialakítása, valamint az alko­holmentes klubok és más, visz­­szailleszkedést segítő átmeneti intézmények elterjesztése. Mindez azonban csak akkor valósítható meg, ha a józan önbírálat jegyében szembeszál­­lunk furcsa szemléletekkel, li­beralizmussal, közömbösség­gel. E kérdésekre a továbbiak­ban szándékozom kitérni. Fekete János Felmérés Békés megyében A nagycsaládok érdekében Magyar Nemzet Gyógyszerészek tudományos tanácskozása Szerdán Szegeden, az MTA Biológiai Kutató Központjá­nak előadótermében megkez­dődött a kórházi gyógyszeré­szek második országos szim­­pozion. A háromnapos tu­dományos tanácskozást dr. Mohr Tamás kandidátus, a Magyar Gyógyszerészeti Tár­saság kórházi gyógyszerészeti szervezetének elnöke nyitotta meg. A szimpozion 240 ■hazai és több mint 30 kül­földi kutató, gyógyszerész, or­vos vesz részt. Csehszlovákia, Jugoszlávia, Lengyelország, az NDK és a Szovjetunió egész­ségügyi szervezetei küldött­séggel képviseltetik magukat. Ezenkívül bolgár és finn vendégek is részt vesznek a tanácskozáson. A Lavór-elmélet és a VII. kerületi IKV. Hatmilliárd forintos elmaradás a lakóház-felújításban Budapest VII. kerülete két négyzetkilométernyi csupán, de itt van a főváros legtöbb lakása. Keskeny, zsúfolt utcák, jellemzik, füstös, öreg házak, zaj és lárma. És még egy: itt a legszennyezettebb a levegő, főleg a Madách téren, a Keleti pályaudvar környékén. És még egy „jég”, ebben a kerületben a legmagasabbak az épületek, átlagos párkánymagasságuk eléri a 20 métert, összesen 1557 épületet tar­tanak nyilván az IKV-nál, ér­téke csaknem 14 milliárd fo­rint. Az épületek átlagos élet­kora: 80 év. Pus László, az IKV kerületi igazgatója tájékoztat minder­ről, s megtoldja még néhány érdekes számadattal az ed­digieket: a bérlemények szá­ma összesen 43 009, ebből 38 478 a lakásbérlemény, a többi üzlet, hivatal, raktár. A lakásoknak mindössze csak egyharmada komfortos. — Az egyik legfontosabb feladatunk a lakásfelújítás — mondja az igazgató. — És eb­ben ez ideig hatmilliárd forint lemaradásban vagyunk! Hol szorít a cipő ? — Hol szorít legjobban a ci­pő? — A cipő általában szűk. Szorít sokfelé. De talán a fö­démszerkezetet emelném ki. A kerületben összesen 2,4 négyzetkilométernyi a födém­­szerkezet nagysága. Tehát ak­kora, hogy be lehetne vele fed­ni az egész kerületet. Ezek nagy része elrothadt, elörege­dett, elavult, mintegy egymil­lió négyzetméternyi az, ame­lyet mindenképen ki kellene cserélni. Ehhez van összesen 16 tetőfedőnk, ami azt jelenti, hogy évente 16—20 ház felújí­tását tudjuk elvégezni. Holott az volna a feladatunk, hogy minden nagyobb szélvihar után ellenőrizzük a födémszer­kezeteket, de évente legalább egyszer, s hogy a megrongá­lódottakat öt-, legfeljebb tíz­évenként kicseréljük. De hát erre nincs lehetőség, s ha csen­des eső áztatja a kerületet, ak­kor nem tanácsos felmenni a tetőre. Csak a lavór-elmélet segíthet. Ahol csepeg, oda la­vórt, teknőt, fazekat raknak, hogy ne ázzon be a lakás. Né­hány napig a nagyobb esők után az IKV minden dolgozó­ja tetőt javít. Ilyenkor aztán azok panaszkodnak, akik hiába várják a vízvezeték-szerelőt. Mert őket nem érinti, s nem is érdekli a tető és a beázás. Csak a saját gondjuk, bajuk. Hát ez ad sok gondot nekünk. A vallomás őszinte. A hely­zet valóban rossz. Sőt, nagyon rossz. Van valami remény ar­ra, hogy az V. ötéves terv so­rán javul a lakóházak állaga? — Van. A feladat az, hogy mindenképpen meg kell aka­dályozni az épületek további romlását, pusztulását. Ezenkí­vül valamit szeretnénk tör­leszteni is az elmaradásból. Amit csak lehet Lakóházak javítására 1,6 milliárd forint áll rendelkezésünkre a terv­időszak alatt, 75 százalékkal több, mint a IV. ötéves terv idején. De ez még nem ad mó­dot a lakások korszerűsítésére, erre nincs lehetőség, pedig sok a panasz a rossz lakásokra. (Ha minden lakást korszerűsí­teni akarnánk, akkor minden második lakást meg kellene szüntetni! Hát van erre lehe­tőség? Hiszen nálunk, a kerü­letben egyáltalán nem épül új állami lakás!) „Ennek ellenére.. A főigazgatóság előírása sze­rint a VII. kerületben 2953 bérleményt kell teljesen fel­újítani, 2619 bérleményt foko­zott karbantartásban részesí­teni és 500 bérleményt korsze­rűsíteni. — Amikor ma idefelé jövet szétnéztem a kerületben, jóleső érzéssel tapasztaltam, hogy egész utcasorok szépültek meg. Most is mindenfelé állványer­dőket kell kerülgetni. Ez bizo­nyára nemcsak látszat. — Tény, hogy számos más kerületnél jobb eredményt tudtunk elérni. Az említett nehézségek ellenére! — Ezt mivel magyarázza? — Többféle oka van. Elő­ször is a technológiai fegyel­met említeném. A másik a munkaszervezés. Ehhez járul a fokozottabb anyagi ösztönzés bevezetése. Nálunk jól keres­nek a szakemberek. Bérezés­ben megközelítjük a tanácsi építőipart. Aztán mit mondjak még? Sokat jelent a gépesítés. És még egy sereg olyan intéz­kedés, amiben sok a rejtett tartalék. Bevezettünk például néhány új szervezési konstruk­ciót. Minden egységnek, osz­tálynak, építésvezetőségnek annyi a létszáma, amennyit a rá váró feladat megoldása kí­ván. Minden területnek van tehát gazdája. — És hogyan tükröződik mindez a lakosság véleményé­ben? — A dicséretet nem küldik el a lapoknak és a rádiónak. Csak a panaszt De ide egyre gyakrabban érkezik dicséret is. Köszönet a jó munkáért: ötvenezer javítási munkát vég­zünk el évente, s 150 helyen újítjuk fel a lakást, a házat, s ehhez mérten azt hiszem ke­vés panasz érkezik, mert ta­valy is 1300 volt mindössze. Persze ebben benne vannak a házfelügyelői panaszok is. A VII. kerületi IKV-nál kü­lönálló előkészítő tervezőosz­tály működik, van felújítást lebonyolító osztály, kivitelezé­si részleg, annak külön építés­­vezetősége. A kerületben évente 12 ezer négyzetméter­nyi födémcserét végeznek. Megalakították a gyorsszolgá­latot, amely közvetlen a la­kosság bejelentéseire száll ki a helyszínre. — A gyorsszolgálatnak 110 embere van, 19 műhelykocsija áll készenlétben, s kisebb hi­bák elhárítására kerékpáros szerelők indulnak a helyszínre. A borravaló — Vállalatunk ipari háttér­rel is rendelkezik, s ebben rej­lik eredményes munkánk egyik sikere. Asztalosipari üzemünk két műszakban dol­gozik, gyártja az ablak- és ajtókereteket. A csatornasze­reléseknél megszüntettük a toldozást-foldozást, új tagokat építünk be, így gyorsabb és jobb minőségű a munka. — Borravaló? — Még van. Nehéz ellene küzdeni. A múltkor egy idő­sebb szerelő panaszkodott, hogy nem keres eleget. Kide­rült, hogy nem is végezte el időre a neki kiadott munkát. Ehelyett a szomszéd lakások­ba járt csapot bőrözni. Borra­valóért. Ezért igyekszünk minden munkásunkat érde­­keltté tenni a munkában, töb­bet fizetünk, ha jól és többet dolgozik. És ennek máris ked­vező hatása mutatkozik. A ne­gyedik ötéves tervben például háromszor kapott magas elis­merést jó munkájáért a válla­latunk. Azóta fejlődtünk, job­ban szervezzük a munkát. Persze, az igények is nőnek, a házak meg egyre öregebbek lesznek, öregszik a lakosság is, mert a fia­talok igyekeznek elkerülni a kerületből, oda, ahol új lakónegyedeket építe­nek. Ahol összkomfort van. Ez érthető. Mi ezzel nem tudjuk felvenni a versenyt, s ezért nő a feszültség nálunk. Egy sor olyan problémánk van, amit nem tudunk megoldani. Az is baj, hogy a lakosság egy része nem veszi­­ tudomásul, milyen nehézségekkel küzd a vállala­tunk. Néhány sikerült újítást is bevezetett a vállalat. A FI­­MÜV eredetileg azért alakult, hogy ünnepnapokon végezze el a gyors ja­vításokat. Most a VII. kerületi IKV-val megál­lapodott, hogy segíti a gyors­javító részlegét hétköznapokon is. A gyorsszolgálathoz napon­ta több mint száz bejelentés érkezik, ezt nem tudná az IKV egymaga vállalni. Egy másik újítás: a lakbért a Díj­beszedő Vállalat inkasszálja a lakóktól, a felvonók javításá­ra, felújítására pedig a Fővá­rosi Felvonójavító Vállalattal kötött az IKV teljes körű át­alánydíjas karbantartási szer­ződést. — És ennek ellenére mégis sokasodnak a panaszok? — Ha nem is sokasodnak, de vannak. Mintegy 1500 olyan állandó „levelezőnk” van pél­dául, aki 8—10 helyre elküldi ugyanazt a panaszt. Mit tehe­tünk? Hiszen említettem: hat­­milliárd forint az elmaradá­sunk a felújításban. Ez ad leg­több okot a panaszra. Mi igyekszünk lelkiismeretünk megnyugtatására jobban dol­gozni. Többet nem tudunk tenni... Illés Sándor Vállalati tájékoztatási konferencia Egerben Egerben, a Gárdonyi Géza Színházban tartott plenáris üléssel szerdán megkezdődött a második országos vállalati tájékoztatási konferencia. A plenáris ülésen Valkó Márton, a Szervezési és Ve­­­zetési Tudományos Társaság főtitkára mondott megnyitó­­beszédet. Rámutatott arra, hogy a világgazdaságban fel­gyorsult folyamatok az árará­nyok gyors átalakulásával és a piaci igények hirtelen vál­tozásával járnak. Az ehhez való igazodás a hazai válla­latoktól fokozott rugalmassá­got követel, és ennek egyik legfontosabb feltétele a leg­frissebb információk gyors beszerzése. Ezekről a kérdé­sekről folytatnak eszmecserét Egerben az ország minden részéből érkezett szakembe­rek.

Next