Magyar Nemzet, 1978. január (34. évfolyam, 1-26. szám)

1978-01-20 / 17. szám

Péntek, 1978. január 20.« Tömegközlekedés A szakember sem elégedett­ ­ Egy közleményben olvas­hattuk, hogy Budapesten a tö­megközlekedési járművek zsú­foltsága átlagosan 8,1 száza­lékkal csökkent 1968 óta. Csak­nem 49 ezerrel több a férőhely. Egy másik adat szerint azon­ban kevesebb a jármű, mint akkoriban. Kevesebbet nyil­ván ritkábban lehet közleked­tetni. Azt pedig semmiféle sta­tisztika nem tartja számon, hogy a kényelmesebb utazásra mennyivel többet kell vár­nunk? S szó lehet-e akkor ké­nyelmesebb utazásról, ha job­ban kifáradunk az ácsorgás­ban? Kérdésünkre a Budapesti Közlekedési Vállalatnál Biró Lajos forgalmi vezérigazgató­­helyettestől kértünk választ. Új villamosok a Körúton — A járművek száma ösz­szességében csökkent, de az autóbuszoké növekedett — mondotta. — 1970-ben 1470, most 1688 autóbusz áll rendel­kezésre a fővárosban. Ugyan­akkor kevesebb villamos. 1968 óta körülbelül százötven da­rab, kétszáz férőhelyes, gyor­sabb ipari csuklóst vásárol­tunk, és így kiselejtezhettünk 250—300, hatvan-hetven sze­mélyes villamost. Ebben az év­ben a legnagyobb változást a tömegközlekedésben az hozza, hogy a Nagykörúton az összes, több évtizedes villamost kicse­réljük Ganz-csuklósokra. A ré­gieket más vonalakon közle­kedtetjük, mert még mindig jobbak, mint amilyenek pél­dául Angyalföldön, Újpesten forgalomban vannak. Két ösz­­szecsatolt csuklós villamos egyszerre négyszáz utast szál­líthat. Kiszámítottuk, hogy így egy lámpa­váltás ideje alatt több szerelvény és utas juthat át ezeken a forgalmi pontokon. S habár a kevesebb villamos valóban ritkábban követheti egymást, ez aligha okozhat gondot a Körúton, ahol szinte egymást érik a szerelvényeit. Csúcsidőben azonban ugyan­olyan gyorsan indítják majd a csuklósokat, mint a mostania­kat. Remélhetőleg megszűnnek majd a szinte elviselhetetlen zsúfoltságok a csúcsnegyed­órákban, amikor a villamoso­kon lógnak, vagy fel sem fér­nek az utasok.­­ Ez a változás sajnos, nem hoz annyi javulást a körúti közlekedésben, mint amennyit várhattunk volna tőle. Már­ciusban kezdődik a Margit-híd felújítása, a Marx téri építke­zések, így a Nyugati pályaud­var előtt ideiglenesen véget ér majd a körúti villamosközle­kedés. Autóbusszal szállítják át az utasokat a hídon. Túlórák helyett . Egy éve azt nyilatkozta lapunknak, hogy a statisztikai átlagok a szakembereknek sem mondanak sokat. Az autóbu­szok átlagos napi zsúfoltsága 30 százalékos. A metróé 29■—30. Csúcsidőben azonban megha­ladja a száz százalékot. Akad olyan vélemény, hogy nem gaz­daságos, nem is megengedhető a csúcsidőszakokra tervezni. A BKV-nál ennek éppen az el­lenkezőjét vallják. Pontosab­ban a csúcsnegyedórákat is vizsgálták, hogy a mutatók a tényleges forgalmat fejezzék ki. S ennek nyomán tovább „finomítható” például a lép­csőzetes munkakezdés gyakor­lata is. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek azóta? — Kiderült például, hogy a vállalatok 15 százaléka vissza­tért a régi kezdésre. Ez meg is mutatkozott a zsúfoltságon. Kénytelenek voltunk a fel­sőbb szervek segítségét kérni, és így talán sikerül rávenni mindegyik vállalatot, hogy tartsák meg a közös megáll­a­­­podást. De még akkor is, a leg­­­forgalmasabb vonalakon leg­feljebb a csúcsórás zsúfoltság estieken egy-k­ét százalékkal. A csúcsnegyedórákban azonban egyelőre még ennyi változás sem várható. Ebben az évben a forgalomba adott autóbuszok száma nem növekszik. Gará­zsaink, járműjavító telepeink túlzsúfoltak. Nincs is annyi karbantartó, de még járműve­zető sem, amennyire szükség lenne. Úgy is segítettünk ma­gunkon, hogy az elmúlt évben 110, szakma nélküli fiatalt, se­gédmunkást, rakodót kiképez­tük villamos- és trolibusz ve­zetőnek; mindazokat, akiket szervezés, újítás révén nélkü­lözni tudunk. Ebben az évben is legalább százat szeretnénk átképezni, így a túlórázást a minimálisra csökkenthetjük. A forgalmi dolgozók egyre kevés­bé hajlandók túlórázni. Mire jó a meneti­dő? —­ Tudomásunk szerint 1978- ban ötven új trolibuszt is for­galomba állítanak a főváros­ban. Az elmúlt évben cserélték ki a 74-as autóbuszokat troli­ra. Amennyivel csendesebbek, annyival több bosszúságot is okoznak. Akár a nem megfe­lelő előkészítés, akár egyéb okok miatt, eléggé sok a hiba. Egyetlen napon két vezeték­szakadás egy kicsit sok. S ilyenkor, természetesen, a „le­robbant” jármű mögött leáll az egész trolibusz forgalom. Figyelembe veszik ezeket az újabb trolivonalak kiépítésé­nél? — Minthogy nincsenek a fel­­sővezeték-szerelésben jártas szakembereink, a 74-es troli­busz vonalán karbantartóink végezték el a szerelést. A töb­binél a megállapodás szerint már a csehszlovák szakembe­rek végzik majd el a munká­kat , az újabb vonalakon hosszabb ideig próbáljuk ki a trolit, párhuzamosan közleked­tetve a régi járműveket is. 1978- ban a 19-es autóbuszt cse­réljük fel trolival, s ezek az autóbuszok Óbudán és Újpalo­tán állnak forgalomba. Így relatíve szaporodik az autóbu­szok száma. A 79-es trolibusz vonalát meghosszabbítjuk, tro­li jár majd a 15-ös villamos helyett is. — Korábban beszámoltunk olvasóinknak arról, hogy egy járatnál bevezetik az automa­tikus forgalomirányítást. Lé­nyege, hogy­­ egy-egy útvona­lon minden járműre URH-be­­rendezést szerelnek fel, a meg­állókban pedig jelfogó- és to­vábbító berendezéseket. Ezek küldik az információt, hogy áthaladt azon a ponton a jár­mű, s a Kálvin téri diszpécser­­központban számítógép értéke­li majd az adatokat. Megvaló­sult ez a tervük? ■— A 7-es autóbusszal végez­tünk ilyen kísérleteket. Kide­rült, hogy az URH adó-vevő­készülékek kis hatósugarúak, s olyan berendezések, amelyek megfelelnének, hazáinkban nin­csenek közforgalomban. A programot nem vetettük el, csak a számítottnál több időre van szükségünk a felkészülés­hez. Különböző gyártási kísér­letek kezdődtek, illetve foly­nak. Kedvező tapasztalatokat szereztünk a menetíró készü­lékekkel. Ahol felszereltük a járművekre, ott egyenleteseb­bé vált a forgalom. A készülék rögzíti, mikor indult el és mi­kor ért a végállomásb­a a jár­mű, mennyit állt egy-egy meg­állóban, és milyen sebességgel haladt ? Igaz, hogy csak utólag, de kiértékelhetjük, miképpen dolgozott aznap a járművezető, ötven menetíró készüléket már felszereltünk villamosok­ra, autóbuszokra, s reméljük, 1979- ben minden tömegközle­kedési járműre kerül belőle. A menetírókkal felszerelt jármű­veknél 5—7 százalékos az üze­meltetési megtakarítás, így a készülékek ára gyorsan megté­rül. Dolgozz hibátlanul — Az ez évi intézkedési ter­vük szerint hatékonyabbá te­szik a vágányfelújítást. Ho­gyan? Nem lehetne éjjel dol­gozni, hogy ne zavarja még ez is a nappali forgalmat? — A Metrónál éjjel dolgoz­nak a pályamunkások, felújí­tást, síncserét végeznek. A fel­színen túl nagy zajt okozna az éjszakai munka. Ha nappal két műszakban dolgozhatnánk, akkor gyorsabban elvégezhet­nénk a pályakorszerűsítést. De nincs ennyi emberünk, ezért is kell gépesíteni. Pályamunkás­­nak senki sem jön el, gépkeze­lőnek talán igen. Az osztrák— NSZK gyártmányú gépsor egy­­része megérkezett már, ha komplett lesz, gyorsabban épít­hetünk pályát. A leggyorsabb persze a magyar találmány, a nagypaneles pályaépítés, de az drágább. Egy kilométer körül­belül 8 millió forintba kerül.­­ Az intézkedési terv sze­rint több helyen bevezetik a dolgozó hibátlanul munkarend­­szert. Hogyan lehet megállapí­tani, mennyiben hibás a dol­gozó, ha például alkudozik va­lahol a forgalom? — Nálunk a javítóműhelyek­ben terjedt el a DH. Kísérlet folyik, hogyan lehetne a min­dennapos karbantartásnál is bevezetni. A forgalmi dolgo­zók körében is lehetne alkal­mazni. Egy motorral körülbe­lül kétszázezer kilométert kell egy járműnek megtennie, fel­újítás nélkül. Hogy elmegy-e, az a járművezetőtől is függ. Tóth Erzsébet Magyar Nemzet Fizetővendég-szolgálat Szabályozottabb keretek között Ismert tény, hogy több tu­rista jön hozzánk, mint ahány­nak szállodai szobát tudunk biztosítani. A számokból az derül ki, hogy a helyzet évről évre romlik, ahelyett, hogy javulna. Felvetődhet azonban egye­sekben a kérdés: mégis, hol alszik az a sok millió turista, aki idetéved a Duna—Tisza tá­jára, ha egyszer nincs elegen­dő szállodai férőhelyünk? Nézzük a statisztikát! A központi, állami adatfelmérés szerint a turisták kereskedel­mi szálláshelyforgalma azt mutatja, hogy például tavaly a külföldi turistáknak mint­egy 75 százaléka magánszállá­son lakott, azaz­ fizetővendég­­szolgálati szobát vett igénybe. A hotelekben megszállók szá­ma még a húsz százalékot sem érte el (ebben persze nem a külföldi turisták a hi­básak). A hivatalos adatokból derül ki az is, hogy a magán szobakiadók tavaly több mint 40 millió vendégéjszakával járultak hozzá idegenforgal­munk sikeréhez, vagyis látták el azt a funkciót, amelyre szállodaiparunk jelen pilla­natban még nem képes. E számok mindenképpen elgon­­dolkodtatók. Nem nélkülözhető ei a helyzet például Buda­pesten? Nos, a magyar fővá­rosban a turisztikai főszezon­ban a fizetővendég-szolgálat keretében 9500 férőhely áll a vendégek rendelkezésére. A Budapest Tourist számításai szerint ez a szálláshelykínálat körülbelül 20 olyan méretű hotelnek felel meg mint ami­lyen a hárshegyi Európa szál­lodáink. Amellett ne feledjük el: a magánszálláshely igen nagy előnye, hogy sem beru­házást, sem karbantartást az állam részéről nem igényel, a munkaerőhiányt pedig még hírből sem ismeri. Szezonon kívül a férőhelyek száma ter­mészetesen lecsökken, de még így is 6—7000 ágyat tartanak nyilván. Az elmondottakból világo­san kirajzolódik, hogy idegen­­forgalmunk nincs abban a helyzetben, hogy ezt a férő­­helymennyiséget (a szükség legkézenfekvőbb megoldását) nélkülözni tudja. Nem is áll szándékában, noha az üzeme­lés rendje nem mindig ideális. Itt különbséget kell tenni az úgynevezett „fekete szobaki­adók” és a sok munkát vál­laló, a feltételeket becsülete­sen teljesítő,é s a jövedelem után progresszíven adózó „fi­zetővendéglátók” között, akik­nek tevékenysége valamely idegenforgalmi szerv, vállalat, utazási iroda keretei között zajlik, hatósági ellenőrzés mel­lett. A „fekete szobakiadók” ille­gális, káros, zavaró tevékeny­ségükkel — bűneik hosszú lis­táját most ne részletezzük — végső soron a magyar idegen­­forgalom érdekeit sértik, a társadalmat károsítják meg. — Éppen ezért — véli dr. Kada István, a Budapest Tou­rist igazgatója — mielőbb szükség van a fizetővendég­szolgálat pontos hatósági de­finíciójára, a jogok és kötele­zettségek újbóli megfogalma­zására, s néhány bizonytalan kérdés egyértelmű jogi-ható­sági rendezésére. A készülő­ben levő szabályozásnak exp­­ressis verbis ki kellene mon­dania, hogy szállást, anyagi ellenszolgáltatásért csak az erre felhatalmazott idegenfor­galmi szervek útján lehet nyújtani és minden ettől el­térő gyakorlat szabálysértés. Rokonok, barátok természete­sen továbbra is­ változatlanul, minden korlátozás nélkül len­nének vendégül láthatók, il­letve elszállásolhatók. Minek nevezzük Más szervek vezetői ugyan­csak hasonló következtetések­re jutottak, amiből világosan kitűnik, hogy a fizetővendég­­szolgálat továbbfejlesztése ma nemcsak jogos igény, hanem olyan érzékeny, a lakosság széles körét érintő probléma, amelynek megfelelő szabályo­zása nélkül idegenforgalmi adottságaink kihasználása szinte el­­sem képzelhető. Ép­pen ezért csak helyeselni le­het, hogy a Magyar Utazási Irodák Szövetsége végre napi­rendre tűzte az évek óta meg­oldásra váró gondokat, abban a reményben, hátha kikevere­dik a nézőpontok ütköztetésé­ből valami megoldás. Sok mindenre kell gondolni, többek között magára az elne­vezésre is. A fizetővendéglátó szolgálat nagyon hosszú szó, külföldiek számára megjegyez­hetetlen, amellett jelölni sem lehet. Értelmét még az is ne­hezen emészti meg aki itt született közöttünk. Ki kellene valami mást találni helyette, rövidebbet, közérthetőbbet, s főleg olyat, ami többet árulna, el a lényegről. A németeknek könnyű a dolguk: egyszerűen kiírják: Zim­mer frei. Azt mondhatná valaki: hát ez po­fonegyszerű. Nálunk is sokan úgy írjá­k ki: szoba kiadó. Vagy a világ minden táján ismert szót használják: Room. Valami olyasmi kellene, ami piktogram is, vagyis képsze­rű közlés, amellett informá­ciót tartalmaz, s főleg garan­ciát arra vonatkozólag, hogy hatósági keretek között tör­ténő szobakiadásról van szó. Például a balatoni villák, há­zak kerítéseire ki lehetne füg­geszteni valamiféle szabvány­táblát, egy, illetve két ágy rajzával, ami mellé az utazási iroda még odatehetné szeré­nyen saját emblémáját. A lé­nyeg az volna, hogy üzérkedő ne tehessen ki ilyen jelzésű táblát Más népeknél is komoly fej­törést okoz az elnevezés. A németek Privatzimmer-Dienst­­ként jelzik az ő hasonló szer­vezetüket, az angolok pedig Paying-Guest Service-t írnak. A legtömörebb, legtetszetősebb a franciáké: Chambres chez l’habitant, vagyis: szobák a lakosságnál. Igen, erről van van szó, de egy picike hiba itt is van: aki nem tud franciául, hiába nézegeti a táblát... S még egyet: tenni kéne végre már valamit a fizető­­vendéglátás — bocsánat, nincs még jobb szó — igényes, nem­zetközi propagálására. Azért, hogy a külföldi is tudja, adott esetben mire számíthat. Az osztrákok ezt nagyszerűen csi­nálják. Vannak olyan pros­pektusaik, amelyekben egy­­egy tál­ város valamennyi bé­relhető szobájának a leírása megtalálható. Az adottságok­kal együtt. A táblázatról meg az is leolvasható, hogy hol nézhet a vendég színes televí­ziót, s reggelire mit kaphat a háziaktól. Előbb-utóbb nekünk is el kellene erre a szintre jutnunk, ha csak nem akarunk szüntelen az igények után kul­logni. A kiadók védelmében Természetesen a lakásadót is meg kell nyugtatnunk szám­talan kérdésben. Sándor Ist­­vánné, a Roosevelti téri Buda­pest Tourist fizetővendég-szol­gálatának vezetője erről a kö­vetkezőket mondja: — Jelenleg egy rendelet­­tervezet van kidolgozás alatt, mely a szállásadók érdekeit olyan formában kívánja vé­deni, hogyha a vendég netán megtagadná a kiköltözést — ami önkényes lakásfoglalást jelent —, akkor módjában le­gyen a szállásadónak, vagy az idegenforgalmi vállalatnak bí­rósági eljárás nélkül, rendőri szervek igénybevételével a vendéget a lakásból eltávolí­tani. Más problémák megoldása sem tűri tovább a halasztást. Két dolog között választha­tunk: vagy pontosan körülha­tárolt, szabályozott keretek között növelni tudjuk a fize­tővendég-szolgálat teljesítőké­pességét (ez az ország érdeke), vagy pedig kénytelenek le­szünk továbbra is eltűrni az illegális, üzletszerű üzérkedést a magánszállásokkal. Mértékadó idegenforgalmi­­ szakemberek véleménye sze­rint ugyanis a harmadik utat — a külföldi egyéni beutazó turisták adminisztratív jellegű korlátozását — feltétlenül ki kell zárnunk a számba jöhető választási lehetőségek közül. Erre nálunk egyébként nem is gondol senki. A tennivalók azonban itt vannak a nyakun­kon. Nem elegendőek az ün­nepélyes kinyilatkoztatások, miszerint a fizető vendég-szol­gálatnak hosszabb távon is megvan a létjogosultsága. Ma már a legilletékesebbek is fel­ismerték, hogy cselekedni kell, biztosítani a megfelelő körül­ményeket. S a­­ védelmet is meg kell adni, hogy a tovább­fejlődést akadályozó tényező­k megszűnjenek. Csakis így le­het a magánszállások kiadá­sainál a vadhajtásokat lenye­segetni. Azokkal a jogos, az emberek igazságérzetére épü­­lő, törvényes eszközökkel, amelyekkel annak idején pél­dául az úgynevezett „vad” kempingezést is sikerült le­­gyezni. Huba László Műszergyárat szállítunk a Szovjetuniónak Magyarország műszergyárat szállít a Szovjetunióba — er­ről írt alá csütörtökön 26 mil­lió rubel értékű szerződést Kiss István, a Komplex és Csenki György, a Gépexport vezérigazgatója, illetve Anato­­lij Butko, a szovjet Avto­­promimport­­külkereskedelmi egyesülés elnöke Budapesten. Az üzletkötésnél jelen volt Dmitrij Sevcsenko, a Szovjet­unió magyarországi kereske­delmi képviselője is. Egy korábbi magyar—szov­jet kormányközi megállapodás értelmében hazánk — más KGST-országokhoz hasonlóan — részt vállal a szovjet szén­hidrogénfeldolgozó ipar fej­lesztésében, bővítésében, a Szovjetunió pedig nagyobb mértékben járul hozzá nép­gazdaságunk kőolajszükségle­tének fedezéséhez. Mint a magyar és a szovjet vállala­tok vezetői nyilatkozatukban elmondták: a két ország kö­zötti megállapodás legjelentő­sebb magyar exporttételét kö­tötték most le. A Lenino­­gorszkban 1981-ig felépülő gyárban olajipari automatika­­elemeket és műszereket is előállítanak majd. A gyár épí­tészeti és technológiai terve­zését a Kögépterv és az Ipar­terv már megkezdte. Az épü­letszerkezeteket, a technoló­giai sorok nagy részét a ma­gyar gépipar mintegy 200 vál­lalata szállítja s a szerelést is magyar szakemberek veze­tik. Ebben az évben több mint ezer vagonnyi épület­­szerkezeti elemet exportálunk a szovjet vevőnek, a gépeket pedig a következő években adják át. Az új létesítmény kilencemeletes irodaépületből és egy 11 ezer négyzetméter alapterületű üzemcsarnokból áll majd, amelyben 700-féle gépet helyeznek el. Ilyen nagyszabású export­­szerződést a Komplex és a Gépexport vállalat még nem kötött. A szerződést aláíró partnerek egyébként hangsú­lyozták, hogy a mostani üz­letkötés csak a kezdet, az együttműködés fokozásáról rö­videsen tárgyalnak m­­ajd. Kórházlátogatási tilalom Szabolcs-Szatmár megyében Újabb influenzás megbete­gedéseket észleltek Szabolcs- Szatmár megyében, ezért a megyei KÖJÁL beteglátoga­tási tilalmat rendelt el a me­gye kórházaiban. A tilalom egyaránt érvényes a nyíregy­házi, a kisvárdai, a vásáros­­naményi, a fehérgyarmati és a mátészalkai kórházra. Súlyos visszaélések Hogyan lesz a borból — autóalkatrész A bűnügy, amelynek négy­­gyanúsítottja van, és a kár­értéke 180 ezer forint körül mozog, néhány liter tiszta szesz árusításával kezdődött. Trautmann János, az ÁGKER 40 éves pincemunkása ellen a Pénzügyőrség feljelentést tett a XXII. kerületi Rendőr­kapitányságon. Egy rokona ugyanis 20 liter tiszta szeszt árult, amelyet beismerése szerint Trautmann Jánostól kapott. Miután feltehető volt, hogy Trautmann-nál nagyobb mennyiségű szesz is van, amely esetleg bűnös úton ke­rülhetett hozzá, házkutatást tartottak a XXII. kerületi Pencz Károly utcai lakásán. Szeszt nem találtak, de 80 ezer forint értékű különböző autóalkatrészre bukkantak, amelyek eredetére vonatkozó­lag Trautmann nem tudott magyarázatot adni. A vizsgá­lat derített fényt arra, ho­gyan kerültek hozzá az autó­rádiók, autómagnók, vi­ssza­­pillantó tükrök, lökés­gátlók és egyéb alkatrészek. Gácsi Ist­vántól, a XVII. kerületben le­vő MEZŐGÉP-vállalat 41 éves csoportvezetőjétől, aki az al­katrészekért hosszú időn ke­resztül bort kapott cserébe. Az eddigiek szerint 5—600 li­ter bor az ÁGKER-tól szár­mazott, pontosabban Traut­mann János, amikor Buda­­­fok-Háros állomáson a vago­nokba bort töltöttek, a tar­tálykocsiból saját magának is csapott. A vizsgálat megállapítása szerint Gácsi az­ autóalkatré­szeket a MEZŐGÉP-vállalat bélyegzőjével, a Mobil Au­­tóalkatrészkeres­kedelmi Vál­lalattól vásárolta. Ezzel azon­ban még nem zárult le az ügy, ugyanis Trautmann Já­nos Sándor nevű öccse, aki szintén az ÁGKER-nél pince­munkás, és akinek szintén van kocsija, Gácsitól lopott borért 14 ezer forint értékű autóal­katrészt kapott. Az ügyben, mint gyanúsí­tott szerepel Faragó Ferenc, a MEZŐGÉP 39 éves műve­zetője is, aki — a vizsgálat szerint — 23 ezer forint érté­kű autóalkatrészt sikkasztott, és a feltevés szerint fedezte Gácsiit. A rendőrség mindné­gyük ellen büntetőeljárást in­dított. Ügyüket rövidesen vádemelési javaslattal átadja az ügyészségnek. B. O. Elítélték az anyósgyilkost Bozóki Lajos 40 éves erő­gépkezelő, rózsaszentm­ártoni lakos és anyósa között évek óta mindennaposak voltak a veszekedések. 1977. szeptem­ber 14-én Bozóki, ismételt szóváltás helyében türülköző­­vel megfojtotta anyósát, az 50 éves Nagy Imrémét. A bizonyítási eljárás során a vádlott korábbi fejsérülésé­re hivatkozva azzal védeke­zett, hogy nem emlékszik a bűncselekmény elkövetésére. A vizsgálatot orvosszakértők bevonásával folytatták, akik megállapították, hogy Bozóki a tudatzavart csak színleli. Az Egri Megyei Bíróság — figyelembe véve az enyhítő és súlyosbító körülményeket — Bozóki Lajost főbüntetésül tíz év szigorított börtönre ítélte, mellékbüntetésül nyolc évre eltiltotta a közügyek gyakor­lásától. Az ítéletet az ügyész tudo­másul vette, a vádlott és vé­dője enyhítésért fellebbezett.

Next