Magyar Nemzet, 1978. szeptember (34. évfolyam, 206-231. szám)

1978-09-12 / 215. szám

Kedd, 1988. szeptember 12.. t­ársközségek A Zala megyei Rédics köz­ség legnevesebb polgára Bello­­vics Bálint etnográfus volt. Különben aligha állna emlé­kének adózó tábla a művelő­dési ház falán, amely szűksza­vúan közli, hogy a falu neves embere a kiegyezés esztende­jében született. Életútja során irodalomra, nyelvtanra és tör­ténelemre okította a Bajai Ta­nítóképző hajdani diákjait, ké­sőbb igazgatója lett az intéz­ménynek. Bellovics tanár úr a tanítás mellett a nemzeti és nemzetiségi kérdések ku­tatásának szentelte az életét. A tudós tanárembernek, ha ma élne, bizonyára sok mun­kát adna a székhelyközségben és társközségekben élő embe­rek életének, szokásainak összehasonlítása és tanulmá­nyozása. Rédics községből sok­felé vezetnek az utak. A társ­községgé nyilvánítást kimondó határozat nyomán az 1700 lel­ket számláló falu lakosainak a száma egycsapásra 3192-re emelkedett. Némelyik út, amelyik ösz­­szeköti a falvakban élő embe­rek sorsát a székhelyközség­gel, sáros, latyakos, máskor meg a por bugyoláb­a kopott szürke ruhába a rajtuk járó embert. Kevés ember, nagy igények A községi népfrontbizottság elnöke, Bede Gyuláné, csak néhány hónapja tölti be ezt a tisztséget, de a gondokat jól ismeri. A tsz-major portáján, arról beszélgetünk, az emberi szót gyakran elnyomja a trak­torok, teherautók berregése. Dologidő van. — A társközségek lakóinak a legnagyobb vágya, hogy jó út kösse össze őket a székhely­­községgel, de többfelé már az­zal is beérnék — ahol közel van egymáshoz a két falu —, ha járda volna az országút egyik oldalán. Ezért harcolnak becsülettel a helyi népfronto­­sok is, akikkel három havonta tartunk megbeszélést. A gon­dokat, javaslatokat elmondjuk a tanácsnak, közösen keressük a megoldást. De leggyakrab­ban arra szorítkozunk, hogy megmagyarázzuk, hat-hét emberért nem érdemes öt ki­lométer hosszúságú utat épí­teni, így alkalmanként dóze­rek egyengetik az utat, ez enyhít valamit a gondokon. Fejleszteni már nem érdemes, de az ott élő emberek igényeit mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül, ha mégoly kevesen van­nak is, mert becsületes, jóra­­való, dolgos emberek. Az igé­­nyeik ma már alig kisebbek a városi emberénél, ezért a bol­tokba is több áru kellene, bár ezt nemigen panaszolták, mert azokon a településeken, ahol 130—200 ember él, fejkendő és zokni is kapható, megértik, hogy csak másnaponként vi­szik a kenyeret és a tejet, de a hús nagyon kellene, azt azonban mégsem várhatjuk hogy a szövetkezet bol­tot nyisson nekik. Felvető­dött az is, hogy előrende­lés esetén a kenyérrel egy idő­ben húst is vigyenek. Még tart a szóváltás, nem tudni, sikerül-e zöldágra vergődni. Addig az asszonyok Lentiben vásárolnak, ez nem okoz gon­dot, mert többségük ott vál­lal munkát, csak a szombati nap a nehéz, amikor ezért kell beutazniuk. Ez bizony, órákat vesz­­igénybe, mert De­­desről például másfél kilomé­tert kell gyalogolni a busz­megállóig, így aki teheti, a városba költözik, csak az idő­sek maradnak, akiket odaköt a ház és az eddigi életük. Él­nek és harcolnak az útért, ami közelebb hozná őket az élet­hez. Más sorsot akarnak Ma még csaknem kétmil­­lióan élnek az apró falvakban, de a nehéz körülmények miatt sokan fordítanak hátat addigi otthonuknak. Külsőgárdon je­lenleg 133­ embert tudnak ösz­­szeszámlálni a helybéliek. — Pedig még nálunk talán a legcsekél­ebb az elvándor­lás — mondja Major Lajos nyugdíjas, aki hosszú évekig 1­3 megyei népfrontbizottság­­ üléseire vitte az apró falvak­­­­ban élő emberek gondjait, —, hiszen mi esünk legközelebb : a székhelyközséghez és Lenti­hez. Mégis kevés fiatal marad a faluban, mert ők már más sorsot akarnak. Az itt mara­dók gondjait pedig a lehető­ségekhez mérten megoldja a tanács. Igaz, a járdafektetés­ben mi is segítettünk társadal­mi munkában, ennek elkészül­te után csak az a kérése volt a népnek, hogy épüljön fel a ravatalozó. Ez elkészült, és most egyre több olyan szó hal­­lik, hogy rendbe kellene hoz­ni a haranglábat és a környé­két. Kozma Ferenc azon kevés fiatalok egyike, akik nem vá­gyódnak el a faluból. Megta­lálta a számítását, brigádveze­tő a Hetés Népe Termelőszö­vetkezetben. — Nekem megfelel ez az élet, mert ha jó az út, autó­val és motorral már nincsen­­nek távolságok. De más fal­vakból már a középkorúak is mennek, így a szövetkezetben is kevés a munkáskéz. Mi, akik maradtunk, vállaljuk ezt, az életet, viseljük a sorsunkat, hiszen ezt a mimikát is el kell végeznie valakinek. A társközségek lakóinak ügyes-bajos dolgait a rédicsi tanácsházán intézik, bár a ta­nácsi emberek hetenként egy­­egy napon a falvakban is ad­nak ki sürgős igazolásokat, meghallgatják a gondokat, és orvosolni igyekeznek azokat. Sürgős esetekben a segélyké­rő telefon hidalja át a távol­ságot, amíg megérkezik az or­vos, aki hetenként egy ízben rendel minden faluban. Befe­jeződött az iskolák körzetesí­tése, a pedagógusok elköltöz­tek, színtelenebb lett a fal­vak élete. Ma már csak a szék­helyközségekben és a koráb­ban önálló tanácsú Reszneken tanítják betűvetésre a gyere­keket, akik közül többen, a késlekedő buszok miatt, ke­rékpárral, vagy gyalogszerrel mennek a tudásért. Az út hosszú, a látóhatár széles, ma­gasra röppenhetnek itt az ál­mok, melyeket mindig földre rántanak a realitások. Köz­ben a tévé képernyőjéről egy csábítóbb világ képei villog­nak estéről , estére kékes-fe­­hér íven. Ház csak elvétve épül itt, ha két gyereket anyaköny­veznek évente, az már bőséges gyermekáldásnak számít, így még van hely az óvodákban Rédic­sen és Reszneken. Sürgetni nem szabad — A magas átlagéletkor az egyik legnagyobb gondunk — mondja Simonyai Ambrus, a végrehajtó bizottság titkára. — Gosztolán hatvanheten él­nek, de a legfiatalabb lakos is betöltötte már a negyvenötö­dik életévét. Tizenöt magára maradt idős ember kap tel­jes segélyt, negyvenkét nyug­díjas járadékát pedig 204 fo­rinttal egészítjük ki havon­ta. Két idős embert saját há­zában ápolnak havonta szo­ciális gondozóink, és huszonöt koros ember életét könnyíti, hogy az öregek napközijében tölthetik idejüket. Havonta 11200 forint nevelési segélyt adunk a nagycsaládosoknak és időnként a hátrányos szociális helyzetű gyerekek iskolai fel­szerelésére és karácsonyának megszépítésére is jut néhány ezer forint a közös pénzből. Az apró falvakban élő emberek­nek is nőnek az igényeik, azt mondják, ők is olyan állam­polgárok, mint mások. Igazuk van. Többségük állatot gondoz és népgazdaságilag ma még nélkülözhetetlen munkát vé­gez a háztájiban. Helyzetükön saját erőből nem tudunk se­gíteni, nem találtuk meg még a megoldást. Az azonban biz­tos, hogy az apró falvak el­sorvadását sürgetni nem sza­bad, beruházásra viszont nem­igen futja a költségvetésünk­ből. Kétségkívül igaz, hogy az elnéptelenedés megállíthatat­lan folyamat. Gáborjánházán húsz éve még hatszáznál is több lakost számláltak, jelenleg 249-en élnek ezen a településen. Egyikük Pozsai József. — Itt éltem le az életemet, és nem is cserélem el a csen­det a város zajáért, de a fia­talokat nem tartja vissza sem­mi. Az ér is a patakhoz siet, ez a világ rendje. Csak mi öregek maradunk, aztán ha húsz—harminc év múlva erre vetődik valaki, már csak az omladozó házakról és a sír­kertekről tudja meg, hogy itt valaha emberek éltek. Az élet vége ez már, nekem elhiheti, mert nézze — tárja szét a kar­ját —, egyre több az üres ház. Az elmúlt években kétszáz­tíz városban élő örökös jelen­tette be a rédicsi tanácsnál, hogy nem tart igényt az örök­ségre.­ A tanács még nem tud mit kezdeni az elárvult há­zakkal. Értékek enyésznek el. Lendvadesre meredeken ka­paszkodik fel az egyengetett földút. Az egykori faluban már csak három háznak van lakója. Omladozó vakolat, szélben himbálódzó ablakok és dudvával benőtt ösvények jelzik, melyik házban nincs nyoma az életnek. Császár Nagy László Az ér a patakhoz siet Ma®ar Nemzet A Műkincsek a visegrádi Dunából Törvény írja elő 1975 óta, hogy „a földben, a vizek med­rében, vagy máshol rejlő, in­­nen-onnan előkerülő muzeális vagy műemléki értékű tár­gyak az állam tulajdonát ké­pezik”. Magyarország folyam­medreiből szép számban buk­kannak föl a műemléki érté­kű tárgyak a kotrások során, így 1973—­1975 között a FO­KA — a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat — kot­róhajói a Visegrád térségében végzett folyamszabályozási munkák során sok nagy érté­kű történeti leletet juttathat­tak a visegrádi Mátyás király múzeumnak. Ékszer tárgyakat bronzból és rézből, a népván­dorlás korából származó fegy­­­vereket, a hatszázas évekből egy fejedelmi kardot — ennek restaurálását éppen az idén tavasszal fejezte be Táras Im­re, a Mátyás király múzeum főrestaurátora. Több mint másfél száz XIII., XV. és XVI. századi fegyver és használati eszköz is előkerült, köztük egy 419 gramm súlyú színarany tá­nyér Mátyás király korából. A FOKA vállalattal a Nemzeti Múzeum szocialista együttműködési szerződést kö­tött. A visegrádi múzeumba, évente kétszer, háromszor több leletet vesz át a Mélyépítő Vállalat budapesti betongyárá­tól, ahová a folyamból kikotort kavics feldolgozásra kerül. Nemrég a vállalat munkatár­sai értesítették dr. Héjj Mik­lóst, a visegrádi Mátyás király múzeum igazgatóját, hogy már igen sok tárgy gyűlt össze és mintegy harminc tárgy jutott a múzeum gyűjteményébe, kö­zépkori fegyverek, újabb kori szerszámok és néhány kiemel­kedő szépségű apró lelet: egy rézkori véső, egy bronzkori karperec, egy római eredetű női terrakotta szobrocska tö­redéke és egy bronzból ké­szült emaildíszes lószerszám­veret. Ezeket a múzeumban restaurálják, megőrzik és ki­állítják. (környet) * Az Állatkert megmentése nemzeti érdek Július 19-i számukban Sár­vári Márta beszámolt a bu­dapesti Állatkert helyzetéről, súlyos gondjairól és e gondok enyhítésének halvány remé­nyeiről. Bár azóta javultak a kilátások — az Állatkert ügye kimozdult­­ a holtpontról —, szükségesnek érzem, hogy más szempontból is felhívjam a fi­gyelmet erre a kérdésre. Az Állatkertet 1865-ben nyi­tották meg Xántus János kez­deményezésére. A századfor­duló idején, a Budapesti Ál­latkert Részvénytársaság üze­meltette az alapításkor úttörő, de addigra elavult intézményt. Budapest Székesfőváros 1907- ben megvette az elhanyagolt maradványokat, és négymillió koronát szavazott meg az Ál­latkert újjáépítésére. Az elő­készítés munkálatait tizenkét tagú bizottság végezte dr. Bó­­k­y Tivadar alpolgármesterrel az élén. A park megformálását Is­­semann Keresztély fővárosi kertészeti igazgató irányítot­ta, a tudományos programot az Állatkert új igazgatója, dr. Lendl Adolf dolgozta ki. A kül­földi állatokat a származási helyük stílusában épült házak­ban helyezték el. A székesfő­város tanácsa a műszaki ki­­rendeltséghez meghívta Kós Károlyt és Zrumeczky Dezsőt, akik a hazai állatok bemuta­tására szolgáló épületeket, ki­­egészítő létesítményeket és környezeti tárgyakat tervez­ték. A különleges építmények kö­zé tartozik a két műszikla, amelyek a korai vasbetonépí­tésben Európában élen járó magyar szakembereket dicsé­rik. A vasbeton gerendavázra olasz szakemberek készítették a különleges sertésszőrrel ke­vert burkolatot, amely hetven évet bírt ki eddig. A pálma­­ház acélszerkezetét külföldi, talán a Nyugati pályaudvaré­val azonos cég tervezte. Elkészültekor a park osztat­lan sikert aratott; Európa leg­szebb állatkertjének tekintet­ték. Újjáépítésekor minden részletében egységes, tiszta, romantikus építészeti-környe­­zetalakítási felfogás valósult meg. Legjelentősebbek a nem­zeti stílus megteremtését cél­zó, a népi építészeti hagyomá­nyokon alapuló Kósa Zru­­meczky-féle épületek. Felbe­csülhetetlen építészettörténeti értékük mellett elsősorban az adja jelentőségüket, hogy a mesterséges, épített környezet a budapesti Állatkertben töké­­let­esen harmonikus egységet alkot a bemutatott, természeti kincsekkel. Ezt az egységes arculatot ma még csaknem egészében meg lehetne menteni, újra le­hetne teremteni. Új állatkert építésének lehetősége a kö­vetkező évezredre húzódott, addig a szűk körülményekhez alkalmazkodva kell a régit megőrizni. Ma ezt rengeteg gond fenyegeti, az említett cikk részletesen beszámolt ró­luk. Azóta elfogadták az Ál­­latkert távlati fejlesztési ter­vét. A mindeddig ellentétes szempontokat képviselő hiva­talos fórumok álláspontja is közeledett egymáshoz. Az eredményeket azonban meg­kérdőjelezi, hogy nincs végle­ges döntés az M 3-as autópá­lya beérkező szakaszának ki­jelölésére. Egy korábbi állás­pont szerint az az Állatkert területének egyharmadát el­venné, és veszélyeztetné a má­sik kétharmad létét. A MÁV, a Gundel és a Nagycirkusz már eddig is kihasított terü­leteket az amúgy is szűk kert­ből, további­­ csökkentést az Állatidért nem viselhet el. Hasonló probléma az egész Városliget talajvízszintjének megemelkedése, ami a Város­ligeti-tó kibővítése és a Föld­alatti Vasút meghosszabbítása után következett be. Az Új Tükör már beszámolt róla, hogy áll a víz a Szépművésze­ti Múzeum pincéjében. Emiatt kellett ideiglenesen leállítani a Gundel újjáépítését és ez fenyegeti a pálmaházat össze­­dőléssel. Tekintettel arra, hogy az Állatkert legfontosabb értéké­nek egységes környezetét tar­tom, néhány problémát sze­retnék még megemlíteni. Egy­re több az Állatkert területén az összképet rontó, sokféle árusító bódé. Néhány erede­ti büféépület áll még, ezek helyreállíthatók, s mintájuk­ra továbbiak építhetők. Sem hullámalumínium pavilon, sem Erdért faház nem illik oda. Meg kellene nyitni az elefántház „dohánytőzsdéjét”. Sok más oda nem illő ki­sebb elem is csúfítja a kör­nyezetet: műkő­­virágvályúk, ízléstelen feliratok, útmutató­­táblák. Ezekre egységes, az Ál­latkert jellegének megfelelő tervet kellene készíteni. Za­varó a bejárat és a külső ke­rítés hulló vakolata, a rozsdás rácsok, a korhadt belső kerí­tések. Sürgős és erélyes intézkedés szükséges az állatetetés meg­­gátlására, ha kell őrökkel, büntetésekkel, mindenesetre a feliratoknál hatékonyabb pro­pagandával. A jobb propa­gandát szolgálná a szép be­lépőjegy (esetleg útmutató térképpel ellátott­, és más, az eddigieknél színesebb kiadvá­nyok. Csatlakozni szeretnék végül az Állatvilágban megjelent közadakozásra szólító javas­lathoz, amelynek döntő gaz­dasági jelentősége akkor ér­vényesülne, ha ezáltal az új Állatkert építését lehetne előbbre hozni. A régi rekonst­rukciójához szükséges anyagi támogatást biztosítja a Fővá­rosi Tanács, de nem tudja biztosítani a beruházások minden feltételét. A régi Ál­latkerttel kapcsolatban így egyfajta szellemi közadako­zás kerülhetne előtérbe, az il­letékes hatóságok részéről. A külső vállakozók részéről gyors, végérvényes és kedve­ző döntések, soron kívüli ügy­intézés, az építőipari kivite­lezők részéről pedig kevésbé nyereségre törő munkaválla­lás. A tervezés területén a már kiadott megbízások mel­lett tervpályá­zatokat kellene kiírni, s az egyes részfelada­tok kidolgozásába bevonhat­­nák a Műegyetem és a művé­szeti főiskolák hallgatóit is. Gerle Ján­os építészmérnök A 7-es gyorsjárat és a Tétényi-kórház „Közlekedés a Tétényi úti kórháznál” című olvasóleve­lükre válaszunk a következő: A 7/A autóbusz menetren­­dileg hétköznap átlagosan 6— 7 percenként, szombaton 7—9 percenként közlekedik. Mivel e viszonylat a 7-es autóbusz tehermentesítését, kisegítését szolgálja, ez a sűrűség nem tekinthető „rendkívül ritká­nak”, mint ahogy olvasójuk írja. Ugyanakkor a 7-es csúcs­időben átlagosan 2—3 percen­ként napközben és este 3—5 percenként indul. Így a vona­lon a 7-es és 7/A jelzésű au­tóbuszok közös követési ide­je 2 perc, A gyors 7-es indí­tási időköze pedig 2—3 perc. Ezen túlmenően pedig vasár­nap este 19—21 óra között át­­lagosan 8—9 perc, 21 órától üzemzárlatig pedig 9—10 per­cenként közlekedik a 7-es au­tóbusz. Jelenleg több jármű beosztására lehetőségünk nincs. A hosszú útvonal sajátossá­gaiból adódóan gyakran elő­fordulnak torlódások, forgal­mi akadályok, s így a meg­állóhelyekhez egymás után ér­keznek az autóbuszok. A Tétényi úti kórháznál le­vő megállóhelynél egyenletes az utasforgalom. Inkább csak látogatási időben jelentkezik nagyobb utazási igény. Az SZTK utasforgalma he­lyi jellegű, az nem indokolja a gyorsjárat megállítását. A 7-es gyorsjárat megállítá­­­sának szükségességét mind­ezek ellenére már korábban is vizsgálták. A döntési joggal felruházott hatóság egyetér­tésével olyan határozat szüle­tett, hogy a kórháznál nem állítják meg a 7-es gyorsjá­ratot. Budapesti Közlekedési Vállalat kereskedelmi főosztály közönségszolgálati osztály Pásztor Lajosné Középiskolás fokon „papokat ettem, verseim honoráriumából fizettem la­kásomat.” Így ad számot Cur­riculum vitae-jében József Attila szegedi egzisztálásáról. Az idő azonban halad, s a tár­sadalmi viszonyok megválto­zásával egyes szavak, kifeje­zések­­ jelentéstartalma fele­désbe merül. Kérdés: „mit evett” hát József Attila. A középiskolák IV. osztálya számára készült. Szöveggyűj­temény a XX. század magyar irodalmából című tankönyv bizony nem ad rá feleletet. Pedig mi sem volna termé­szetesebb, mint az, ha láb­jegyzet formájában itt kapná­nak eligazítást évről évre a József Attilával ismerkedő fiatalok. Ehelyett a 239. la­pon meglepetéssel ezt olvas­suk: „Napokat nem ettem...” Élnek még közöttünk szá­mosan, akik József Attilához hasonlóan egykor „napokat ettek”. Ők lehetnének e ko­rabeli életmód autentikus megvilágosítói. Beszámolójuk azonban nem jut széles nyil­vánossághoz, olykor csupán családi körben hangzik el. Nem csoda tehát, ha az emlí­tett kifejezésnek nincs irodal­ma. József Attilát illetően vi­szont van egy kitűnő kalau­zunk. Szabolcsi Miklós: Érik a fény című munkája. Ennek a­­ közelmúltban megjelent — hatalmas­­adattárnak a 66. lapján ez áll: „Napokat evett, azaz időről időre egy-egy te­hetősebb családnál kapott­ ebédet..” Lentebb pedig: „Min­den szerdán Tardos Taussig Árminnál, a szociáldemokrata grafikusnál Zrínyi utcai­­üvegkalitkájában’ ebédelt, de­­napokat evett’ Pásztor Jó­zsefnél, a Dél-Magyarország felelős szerkesztőjénél, olykor Eidus Bentiannál, az Orosz­országból emigrált fogorvosnál s másoknál is.” Bármennyire találó, sőt a Tiszta szívvel című költe­mény ,közismert sorávál egy­behangzó is volna tehát, még­se rontsuk József Attila szö-' vegét „napokat nem ettem”­­re. Szabolcsi Miklós idézett mondatai a valódi szöveget kellőképp értelmezik, csupán tudatosítani kell azokat ,a kö­­zépiskolás fokon”. Lehetőség szerint az emlí­tett tankönyvnek már a jövő évi — tizenkettedik! —• ki­adása révén. Gy. Szabó Ferenc LOTTÓZÓK FIGYELEM! A 37. játékhéten 370 darab külön nyeremény! Rendkívüli tárgy nyeremény-sorsolás a lottón! Főnyeremények: LADA személygépkocsik! A sorsoláson a szeptember havi előfizetéses lottószelvények és a 37. játékhéten forgalomba hozott „biankó” lottószelvények vesznek részt. SPORTFOGADÁSI ÉS LOTTÓ IGAZGATÓSÁG Társadalmi munka? „Nyolc órát a nyolcadik kerü­letért!” — hangzik a széle­s kör­ben megindított kampány­ jelsza­va. Szép elképzelés rejlik mögöt­te, amely társadalmi összefogás­ra hívja fel az egyik legzsúfol­tabb és legelhanyagoltabb kerü­let lakóit . . . Az egyik házbizalmi festéket kért az IKV-tól, hogy azzal a lakók majd lefestik ajtajaik-ab­lakaik keretét, ki-ki a ma­gáét, társadalmi munkában. Az­után az egyik lakó, aki ért va­lamit a festéshez, mázoláshoz, vállalta, hogy — némi készpénz ellenében — elvégzi ezt a mun­kát a lakók helyett. A bizalmi most lakásról lakásra jár, és gyűjti a ..hozzájárulásokat”. így válik a társadalmi munká­ból — társadalmi segédlettel — fusimunka ... R. T.

Next