Magyar Nemzet, 1979. január (35. évfolyam, 1-25. szám)

1979-01-21 / 17. szám

Mezsgye A NATO és Kína címmel vezércikket közölt a Frank­furter Allgemeine Zeitung. Azt fejtegeti, hogy a Nyu­gatnak fegyverszállítások­kal is segítenie kell az emlí­tett távol-keleti országot, mivel az katonailag nagyon gyenge. Még világosabbá válik e sürgetés értelme, ha kiegészítjük a cikk másik tételével: csak így válhat Kína „kellő ellensúllyá” a Szovjetunió hátában. Stra­tégiai relativitás: a NATO számára a Távol-Keleten van a szocialista világhata­lom háta, míg Kínából néz­ve valahol az Elbánál. Pe­­kingben ezt valószínűleg jól tudják, de átgondolta-e Nyugat-Európa, vagy leszű­kítve a kérdést: az említett cikk szerzője és akiknek vé­leményét kifejezi? A Nyugat, mindenekelőtt az Egyesült Államok nagy sikereket ígérő vállalkozás­nak tekinti e kártya keve­rését, egyben kissé meg is ijedt saját merészségétől. Kína nemcsak megnyitotta, hanem kitárta a kaput (a gazdagság, a technika, a technológia tekintetében) s a másik fél elbűvölten ve­szi tudomásul ezt a piac­­szerzési és politikai-straté­giai lehetőséget. Leglátvá­nyosabb jele ennek a Wa­shington—Peking diplomá­ciai kapcsolatok felvétele volt, de a kínai politikusok körutazásai, az első üzletkö­tések, nem utolsósorban a fegyvervásárlások (például Angliában) arra vallanak, hogy az új viszony első örö­meinél tartanak. Ne szóljunk most bőveb­ben a gazdasági kapcsolatok várható nehézségeiről. Még az iparosodottabb, a na­gyobb valutatartalékokkal, fejlettebb struktúrával ren­delkező partnerek esetében is egy idő múlva fanyalog­va nyilatkoznak a nagy nyugati cégek, dollárt akar­nak és nem látják szívesen, ha valaki nyersanyaggal akar fizetni. Miből fogja tartozásait kiegyenlíteni Kí­na? Majd kiderül. Beszél­jünk most a politikai-stra­tégiai elképzelésekről, a k­ét­­frontos katonai távlatokról. A felcsillanó reményekre ráveti árnyékát az aggoda­lom, az első lelkesedés mel­lett hangot kap az óvatos­ság, s ennek nyilvánvaló jelét láthatjuk Carter, Hel­mut Schmidt, Giscard d’Es­­taing és Callaghan találko­zóján. Mind a négyen he­lyeselték a viszony norma­lizálását Kínával, de — és ezt talán üzenetnek is le­het tekinteni a másik irány­ba — kijelentették, hogy a viszony rendezése ne men­jen mások kárára, illetve legkevésbé az enyhülésére. Zárónyilatkozatukban az enyhülési politika fontossági sorrendben az első helyet foglalja el. ■Tó. kívánatos, hogy egy elmaradt ország, kilépve ön­­elszigeteltségéből, nekilás­son a gazdaság fejlesztésé­nek, az életszínvonal eme­lésének. Kínában azonban e nyitás olyan szólamok kö­zepette történik, hogy az nem nevezhető bizalomger­jesztőnek. De Nyugaton is összegubancolódnak az üz­leti, a potenciálisan katonai és a kötetlen fegyverszállí­tási ügyletek. Két fő irány­zat figyelhető meg a NATO környékén. Az egyik egyér­telműen ki akarja játszani a kínai kártyát, a másik óvatosabb, hasznot akar ugyan húzni a kínai politi­kából, de nem szeretné ki­hívni a Szovjetuniót. Ez utóbbi megfontolás érvé­nyesült a négyes találkozón, bár még itt, a felelős veze­tők körében is összekevere­dett az elfogadható norma­lizálási szándék és a cél, hogy Kína nemzetközi ak­tivitása a nyugati érdekek­nek megfelelően befolyásol­ja a külpolitikai helyzetet. A guadeloupe-i négyes ta­lálkozón mezsgyét igyekez­tek kijelölni, amelyen a kí­nai politikát illetően járni akarnak. Ez a se-se, is-is jelzőkarokkal övezett kes­keny ösvény az elzárkózás és a túl­játszás széles mezői között vezet. Lehetővé ten­ni a nagynak ígérkező üz­leteket, igenlő választ adni a négy modernizálás mel­lett az ötödikre: a kínai kül­politika modernizálásának kísérletére, de ügyelni a Szovjetunióval fenntartott kapcsolatok érzékenységére. Leonyid Brezsnyev levelei a nyugati kormányfőkhöz, amelyekben felhívja a fi­gyelmet a Kínának szánt fegyverszállítások veszélyei­re, jelzik: a szovjet kor­mánynak nem lehet közöm­bös az, amire egyebek kö­zött az említett vezércikk is ösztönzi a NATO-t. Járható-e a mezsgye? Nyilván járni fognak rajta, de aligha lehet azt állítani, hogy bárki is világosan lát­ja, merre kanyarog­ majd. A nyugatiak olyan játszmába kezdtek, amelytől a közel­jövő számára remélnek üz­leti, politikai hasznot, de a parti nagyon hosszú lesz. Egy, lélekszámát­ tekintve milliárdos ország gazdasági felfejlesztése nem évek fel­adata. Kérdés, évtizedeké-e. A játszma hosszúságát a történelem szabja meg. Ma még csak annyi látszik, hogy a nyugatiak pillanat­nyi érdekekért a távolabbi jövő szempontjából kiszá­míthatatlan következmé­nyekkel járó tevékenységbe kezdtek. Hosszú ideig eltart — írja az említett cikk szer­zője —, amíg a kínai had­sereg olyan erővé lesz, ame­lyet „külpolitikailag hatéko­nyan” be lehet vetni. A Nyugat arra számít, hogy Kína egy évtized múl­va is az ő tartaléka lesz. Er­re azonban semmilyen biz­tosítéka sincs. A mai hely­zetet vetítik előre­­ a bi­zonytalan jövőbe. Számot­tevő erők­ vannak azonban Nyugat-Európában és Észak- Amerikában, amelyek vi­szonylag kiegyensúlyozottá akarják tenni ezt a mezs­gyét és figyelembe veszik a nemzetközi politika alfáját és ómegáját: a helyzetet alapvetően az határozza meg, milyen viszonyt alakí­tanak ki a Szovjetunióval. A Nyugat szemében Kína egy adu, de az asztal másik oldalán a Szovjetunió ül. Tatár Imre : .’/v/ M­a ^­llk­­ . J­­­619mf 0.0­yul* lOlBZOl _______ a HAZAFIAS NÉ­P­F­R­O­IV­T­L­APJA • A Biztonsági Tanács meghosszabbította a libanoni ENSZ-erők mandátumát A külpolitikai helyzet A VILÁGSZERVEZET Biztonsági Tanácsa újabb öt hónapra meghosszabbította a Dél-Libanonban állomásozó békefenntartó erőinek a mandátumát. A BT vitájával egy időben támadtak izraeli egységek a határhoz közel fekvő palesztin táborokat. Válaszképpen a palesztinok rakétatámadást intéztek egy észak­izraeli helység katonai rendeltetésű objektumai ellen. A közel­­keleti fejleményekhez tartozik ugyancsak, hogy Szadat egyip­tomi elnök Szudánba érkezett, hogy megnyissa a két ország parlamentjének együttes ülését. Ezen javaslatokat dolgoznak majd ki Egyiptom és Szudán politikai és gazdasági integráció­jának az előmozdítására. Aligha lehet véletlen, hogy akkor gyorsult föl ismét a két állam közeledésének a folyamata, ami­kor Irak és Szíria is csúcsszintű találkozót tervez a politikai egyesítés előkészítésére. Szadat elnök azonban a hírek szerint ma visszatér Asszuán­ba, ahol iráni vendége, Reza Pahlavi sah tartózkodik. Az ural­kodó egyébként pénteken kilépett szigorú elzártságából és egy asszuáni mecsetben szertartáson vett részt. A sah feltehetően hétfőn Hasszán király meghívására Marokkóba utazik. Iránban pedig folytatódnak a tömegmegmozdulások, a pénteki rendkí­vül heves tüntetések után szombaton is sokan meghaltak az összecsapásokban. Igen figyelemreméltóak azok az elképzel­hető, de mindeddig meg nem erősített hírek, amelyek szerint Teheránban tárgyalások kezdődtek a vallási ellenzék, a kor­mány és a hadsereg képviselői között. A Baktiar-kormányhoz közel álló források úgy vélik, a megbeszéléseknek az a célja, hogy a felek minimális közös platformot alakítsanak ki. E hí­reszteléseket támasztotta alá Khomeini ajatollah egyik hívének az a kijelentése, hogy a vallási vezető és a kormányfő hallga­tólagosan megállapodott: az utóbbi megfelelő időben átadja a hatalmat. Az ú­j iszlám ideiglenes kormány pedig várhatóan néhány héten belül megalakul A Párizs mellett élő Khomeini­­nek a munkatársa szombaton határozottan cáfolta az eszme­cseréknek a hírét Ismételten törvénytelennek minősítette a Baktiar-kom­ányt és egyetlen elfogadható megoldásként a mi­niszterelnök lemondását jelölte meg. Nyugati megfigyelők úgy értékelik a helyzetet, hogy az igazi megpróbáltatás Baktiar számára még hátra van. Clark, volt amerikai igazságügy­miniszter „magánemberként" Párizsba utazott, hogy Khomeini­­vel találkozzék. Lehetséges, hogy­ a síita főpapot megpróbálja rávenni, halassza­­el az isz­lám forradalmi tanács megalakításá­nak a bejelentését. A Pravda az iráni eseményekkel foglalkoz­va azt írta, hogy az országot imperialista,barát összeesküvés veszélye fenyegeti. Nem kizárt a reakciós, katonai hatalom­­átvétel. A lap aláhúzza, hogy a Szovjetunió elítél mindenfajta beavatkozást Irán belügyeibe és azt vallja, saját belső problé­máinak megoldására csakis az iráni nép hivatott. A Közép-Kelet fejleményeivel függ össze szorosan, hogy a négy nyugati vezető guadeloupe-i megállapodásának értel­mében szakértők foglalkoznak a Törökországnak nyújtandó gazdasági segítséggel. A The Economist azt fejtegette, hogy a sah felbolydult rendszere késztette arra a Nyugatot, hogy a Szovjetunió másik, déli szomszédjára, Törökországra össz­pontosítson mind erőteljesebben. Mindazonáltal a lap úgy véli, hogy meglehetősen nagy kockázat hatalmas összegeket ado­mányozni Ankarának. Ha visszaállítják az ország hitelképessé­gét és támogatják Ecevit kormányát a társadalmi reformok és a fejlesztési tervek végrehajtásában, akkor a bizonytalan de­mokrácia átvészelheti a jelenlegi súlyos válságot. De egyálta­lán nem biztos, írja a londoni lap, hogy ez így is történik majd. Szintén Ankarából származnak azok a hírek, hogy az Egyesült Államok és Törökország még október előtt szeretné megkötni új védelmi szerződését. Ankara azonban az egyezménybe bele­venné a közös fegyvergyártásra és a gazdasági segítségre vo­natkozó cikkelyeket is. Csak világpolitikai összefüggésekben hozható kapcsolatba a térséggel Délkelet-Ázsia. A volt kambodzsai rendszer kép­viselőjeként New Yorkban tartózkodó Szihanuk herceg el­hagyta azt a kórházat, ahol idegkimerültséggel ápolták. A Newsday című amerikai lapnak nyilatkozva elmondta, lehe­tőséget kapott arra, hogy visszatérjen hazájába, méghozzá ma­gas rangban, de elutasította ezt az ajánlatot, a továbbiakban szidalmazta az új rendszert, s bejelentette, hogy Franciaország­ban „az összes hazafias érzelmű kambodzsai nem hivatalos szóvivője kíván lenni”. A kiiterségi és légitámadásra válaszul a palesztinok rakétákkal lőttek izraeli katonai létesítményeket New Yorkból jelenti a Reu­ter. Az ENSZ Biztonsági Ta­nácsa pénteken este újabb öt hónapra,­­június 19-ig meg­hosszabbította a Libanonban ideiglenesen állomásozó ENSZ- erők (UNIFIL) mandátumát. A döntést tartalmazó, 12 sza­vazattal, ellenszavazat nélkül, 2 tartózkodással (a Szovjet­unió és Csehszlovákia) elfoga­dott határozata egyúttal elítéli Izraelt azért a támogatásért, amelyet a libanoni jobboldali erőknek nyújt és amely veszé­lyezteti az ENSZ-erők dél­libanoni tevékenységét. A pén­teken Libanon ellen elköve­tett újabb izraeli agresszióra a határozat nem tér ki, és a libanoni jobboldalnak nyújtott izraeli támogatásról is csak említést tesz (helytelenítő for­mában), anélkül, hogy konk­rét­ intézkedéseket irányozna elő. A Kínai Népköztársaság ezúttal sem vett részt a sza­vazásban. A vitában Ghasszan Tueni libanoni ENSZ-nagykövet kö­vetelte, hogy a Biztonsági Ta­nács egyértelműen ítélje el Izraelt Dél-Libanon elleni ag­ressziójáért. Ezt a követelést többek között Oleg Troja­­novszki szovjet ENSZ-nagykö­vet is támogatta. Jehuda Blum izraeli küldött .,kiegyensúlyo­zatlannak'’ és „teljesen egy­oldalúnak” nevezte a Bizton­sági Tanács határozatát, illet­ve az abban foglalt Izrael­­ellenes bírálatot. Azzal vádol­ta a tanácsot, hogy ,.nem lát­ja világosan a helyzetet”, mert — mint mondotta —­­nem az izraeli csapatok jelentik a fő veszélyt a kéksisakosok szá­mára, hanem a palesztin el­lenállási mozgalom”. A Tyr kikötőváros közelé­ben levő palesztin menekült­­tábort pénteken ért izraeli tá­madásnak, amelyben tüzérség és harci repülőgépek is részt vettek, palesztin részről 21 halálos és 13 sebesült áldozata volt — közölte egy palesztin szóvivő. A szóvivő becslése szerint izraeli támadók ösz­­szesen 60 embert veszítettek halottakban és sebesültekben. A WAFA palesztin hírügy­nökség bejelentette, hogy az izraeli támadásra válaszul rakétatámadást intéztek Kiri­­jat Shaneh észak-izraeli tele­pülés katonai létesítményei ellen. Az éjszaka leple alatt foly­tatódott az izraeli agresszió a dél-libanoni palesztin táborok ellen: ejtőernyős és száraz­földi erők újabb támadást in­dítottak Aisije és Amun fal­vak palesztin táborai ellen, amelyek izraeli állítás szerint kiképzőtáborok. A dél-libanoni helyzet új­bóli kiéleződése miatt Jasszer Arafat­, a Palesztinai Felsza­badítási Szervezet elnöke, a Palesztin Nemzeti Tanács ülé­sén való részvételét megsza­kítva pénteken este Dél-Liba­­nonba utazott — jelentette a WAFA. Ve­cl­t amerikai közéleti személyiségek mozgalmat indítottak az új SALT-ért Washingtonból jelenti az MTI. Vezető amerikai köz­életi személyiségek, tudósok, üzletemberek, művészek or­szágos mozgalmat indítottak az új SALT-szerződésért, an­nak washingtoni törvénybe­iktatásáért. A mozgalom­­ élén a többi között Clark Clifford korábbi hadügyminiszter, Hen­ry Cabot Lodge volt szenátor és ENSZ-nagykövet áll. A ha­dászati fegyverzetk­orlátozást támogatók hosszú névsorában ismert vezető demokrata és republikánus politikusok, egy­házi és szakszervezeti tisztség­­viselők is szerepelnek. A második SALT-egyez­mény törvénybe iktatása az elsőrendű fontosságú az ame­rikai nép érdekei, biztonsága szempontjából. A szerződés egyenlően korlátozza a két nagyhatalom támadó nukleá­ris fegyvereit, mérsékli új fegyverrendszerek kifejlesz­tését és döntő lépés további, még átfogóbb fegyverzetkor­látozási és -csökkentési meg­állapodások felé — hangsú­lyozza a mozgalom nyilvá­nosságra hozott felhívása. • Townsend Hoopes, az ame­rikai légierő volt miniszter­­­­helyettese és Charles Yost korábbi ENSZ-nagykövet a zászlóbontó nyilatkozatában rámutat: amennyiben az Egyesült Államok nem iktatja törvénybe a j jövendő­ új SALT-egyezményt, lehetetlen elelnőrizni, csökkenteni a fegyverkezési versenyt, növe­kedne a két nagyhatalom kö­zötti politikai feszültség és meredeken emelkednének a fegyverkezési kiadások. A nyilatkozat megállapítja: a két nagyhatalom hadászati egyensúlya szilárd, ha straté­giai erőik különbözőképpen épültek is fel. A mozgalom állásfoglalásában sorra cáfolja a SALT ellenfeleinek híresz­teléseit az Egyesült Államok állítólagos gyengüléséről, „a Szovjetunió részéről fenyegető veszélyről”. Az „Amerikaiak a SALT-ért” mozgalom washingtoni köz­pontja az ország 11 államában kezdte már meg a szervező tevékenységét: felvilágosító kampányokat indítanak, elő­adásokat tartanak, arra ösz­tönzik a választókat, hogy szó­lítsák fel szenátoraikat a megállapodás támogatására. Az új mozgalom jelentősen segítheti az új SALT-egyez­­mény ügyét­­, mutatnak rá megfigyelők és az ügy wa­shingtoni állása valóban sok segítséget tesz szükségessé. A SALT és az enyhülés ellen­felei már évekkel ezelőtt­ lét­rehozták úgynevezett­­„ve­szélybizottságukat”, amely a SALT, a szovjet—amerikai együttműködés ellen látvá­nyos, sikeres kampányt foly­tat. A kormány — amennyiben a szerződést, amint remélhető, a következő hónapokban alá­írják — szívós harcra készül a még „ingadozó” szenátorok megnyeréséért. Carter elnök máris katasztrofális követ­kezményekről beszél arra az esetre, ha a törvényhozás nem hagyná jóvá az egyez­ményt Más nem erődített Iráni hírek szerint a vallási ellenzék, a kormány és a hadsereg tárgyalásokat kezdett Teheránból jelenti a Reuter. Szombaton tizen meghaltak és mintegy ötvenen megsebe­sültek azokban az iráni ösz­­szecsapásokban, amelyek a sah hívei és ellenségei között zajlottak le két kisvárosban, Andimishkben és Nadzsefa­­badban. Ezzel párhuzamosan a hét végén — meg nem erősített hírek szerint — tárgyalások kezdődtek az iráni fővárosban az önkéntes száműzetésben élő Khomeini ajatollah vallá­si vezető hívei. Sapur Baktiar kormánya, valamint az iráni hadsereg képviselői között. A hírt közölve az AFP a Bak­­tiar-kormányhoz közel álló, teheráni forrásokat idéz, ame­lyek szerint a tárgyalások cél­ja olyan minimális, közös plat­form kialakítása, amely mind­három fél számára elfogad­ható lenne. További találgatásokat indí­tott el Mehdi Bazargan pro­fesszor, a Szabadság Mozga­lom elnevezésű párt vezetője, akit Khomeini hívének ismer­nek. Az Amerika Hangja rádióállomásnak kijelentette: „Hallgatólagos megállapodás van Khomeini és Baktiar mi­niszterelnök között arról,­­hogy az, utóbbi megfelelő idő­ben átadja a hatalmat.” Ba­zargan szerint az új iszlám ideiglenes kormány várhatóan két-három héten belül meg­alakul. Ugyanakkor a Párizs mel­lett élő Khomeini egyik kö­zeli munkatársa szombaton a leghatározottabban cáfolta a tárgyalások hírét. Khomeini nevében ismételten törvényte­lennek minősítette a Baktiar­­kormányt, és — elutasítva bármilyen kompromisszumot — egyetlen elfogadható meg­oldásként Baktiar lemondását nevezte meg. Khomeini ajatollah, az irá­ni néphez intézett üzenetében

Next