Magyar Nemzet, 1979. március (35. évfolyam, 50-76. szám)

1979-03-02 / 51. szám

4 Magyar Nemzet Három tárlat Debrecenben Egy festő — Galambos Ta­más — egy grafikus — Ko­pasz Márta — és egy szob­rász — Borbás Tibor — nyi­totta meg négy nap leforgása alatt a maga tárlatát Debre­cenben. Egyértelmű jel ez­ mutatja, hogy a város és a különböző társadalmi szerve­zetek mun­kája, meg a Kos­suth Lajos Tudományegyetem művészetpártoló, kiállít­ásren­­dező kitartása immár elvégez­te a magi feladatát — igé­nyeket ébresztett a közönség­ben, s válla­lkoz­ókedvet a le­hetséges tárlatrendezők köré­ben. Kiknek­­ sorában — a „törzstagnak” számító Orvos­­tudományi Egyetem mellett — most újakat is köszönthetünk: a minapában avatott Kölcsey Ferenc Művelődési Központot és az Agrártudományi Egye­temet. A Kölcsey Ferenc Művelő­dési Központ feladatvállalása persze egészen természetes. Elvégre egy általános funk­ciójú közművelődési intéz­mény egyszerűen nem re­­kes­ztheti ki érdeklődésének köréből a vizuális művészete­ket, nem hagyhatja ki prog­ramjából a különböző kiállí­tásokat A GALAMBOS TAMÁS festményeinek kiállításáról szóló hírben éppen ezért nem a tárlat megrendezésének puszta ténye a figyelmet kel­tő. Hanem a­­szereplő kivá­lasztása. Galambos Tamás festészete ugyanis fölöttébb alkalmas egy új galéria „be­vezetésére”, lévén eléggé von­zó ahhoz, hogy becsalogassa a házba és a terembe a poten­ciális közönséget, sőt, ott is marasztalja — képletese­n szól­va — a következő tárlatokra. Badarság volna azonban, ha Galambos Tamás tárlatának jelentőségét evvel az egyetlen összetevővel, jó ügy érdeké­ben jól használt vonzóerejé­vel akarná magyarázni vala­ki. Ez a kiállítás Debrecen új­­ művelődési központjának éle­tében játszik szerepet. Segít Galambos Tamás munkássá­gának a megértésében is, ez­által pedig lehetnek további, immár az egész hazai festé­szetre vonatkoztatható tanul­ságai is. Rendben rájuk térve: Ga­lambos Tamás képei — kisebb kihagyásokkal és egyenetlen­ségekkel — nyolc esztendő munkájáról számolnak be, hiszen a legkorábbi kép (a Körhinta) 1972-ben született, a legújabbak pedig a múlt esztendőben készültek. Ezek az évek kellő gondossági­ elemzéssel további, kisebb korszakokra bonthatók: a ben­nük foglalt lépésekkel Galam­bos, úgy tetszik, kezd eltávo­lodni legjobban is­mert és köz­kedvelt „naiv” stílusperiódu­sától —­­képeinek szerkezete egyszerűsödik, motívumai közt megjelenik az alá- és fölséren­­delés, újabb dolgain (a Ma­­donnnafestő­n, a Szent Ferenc­­en, a Lep­ce, a Sáska, a Ve­getáció és az Öreg­­a címet viselő képeken) pedig világo­san fölismerhető a vezér-mo­tívumra koncentráló, s általa tartalmat és formát egyszerre szervező igyekezet. Ám ezeken a változásokon belül is , Galambos Tamás festészetének lényege azonos maradt önmagával. Gondolat­­menete ma is a mese becsü­lésére és vállalására alapszik, s ez a mese, mint régebben, most is képi jelekben vélik láthatóvá, vizuálisan szerve­ződik, nem fogalmilag,­ s a térben tagolódik, nem az idő­ben. Középponti motívumai egyben értelmi középpontok: köréjük magyarázó elemek, attribútumok szerveződnek, hol jelenetszerűen elrendezve — mint a Léggömbökban, s a Galamblövők-ön, meg a Sankt Pauli képeken —, hol halkléptű együttmozgással alakítva — mint a már emlí­tett „vegetáció-festményeken”, s a Körforgás­on, az Ikonosz­­táz­on, és a Madonnafestő­n. Galambos Tamás festésze­tének jelenlegi periódusában azonban — őszintén megvall­va — nehéz eldönteni a leg­fontosabbat. Hogy tudniillik munkásságának újabb válto­zásai a fes­tő kényelmét szol­­gálják-e (mint festészetünk nem egy hasonló lépésénél sajnálkozva kell mostanság tapasztalni), vagy a vezérmo­­tívum kiemelése, s a társult képelemek ilyeténképp szük­ségszerű háttérbe húzódása és egyszerűsödése mindenkor a tartalom egyértelműbb meg­fogalmazására irányuló törek­vés eszköze volt, s marad to­vábbra is. Mindenesetre higy­­gyük az utóbbit, hisz ami Debrecenben látható, feljogo­sít erre a hitre. A másik újonnan született debreceni galéria, az Agrár­tudományi Egyetem Böször­ményi úti főépületének szép aulája KOPASZ MÁRTA grafikusművész munkásságát látja vendégül. Kicsit túl sze­mérmesen : a városban nem hirdeti plakát a tárlatot, csak az egyetemen jelennek meg a kézzel írt­ rajzoit falragaszok, hogy a művek közé szólítsa­nak. • Pedig kár ily szerényemn ko­pogtatni. Amit ugyanis Ko­pasz Márta Szegedről Debre­cenbe küldött: egy tehetséggel és kitartással épített életmű negyvenkét esztendejének ter­­mése-krónikája. S a gonddal válogatott és elrendezett bősé­ges kollekció szinte az első al­kalom, mely Kopasz Márta munkásságának nem csupán teljes történetét elbeszéli, de egész skáláját is kizárja. A két szál, természetesen együtt fut a tárlaton, s a va­lóságban nem is bogozható széjjel, csupán a művészetről való beszéd absztraháló ré­gióiban. Itt azonban nemcsak meg lehet, de meg is kell ten­ni ezt a szétválogatást, hogy áttekinthetővé tisztuljanak a dolgok. Ami tehát most a tör­ténetet illeti­: Kopasz Márta — köztudottan — a Bud­ay György köré csoportosult sze­gedi grafikusi iskola tagja. Nem Buday-követő — Buday­­örökös. A maga útjára tért, a maga egyéniségét bontakozta­tó művész, a­ki megtartotta mindazt a hagyományt — a­ technikai tisztaságot és a gondolkodásbeli fegyelmet —, ami a kört kora éveiben Bu­­day példája nyomán jelle­mezte, és ehhez adta hozzá azt a — főképpen kis méretű lapjain szembetűnő —tektoni­kai érzéket és azt az áradó — nagyobb dolgait meghatározó — formálókedvet, amely nem­egy munkáján fialta zajli­k. Ami pedig a jelenre és az érdek­lődők skálájára vonatkoztat­ható ezen a Kopasz Mártát gonddal bemutató tárlaton — az elsősorban tevékenységé­nek sokoldalúságát törekszik rendezett csoportokban meg­mutatni,­ a grafikák mellé je­les képeket és gondos nyom­dai terveket sorakoztatva. E hozzákapcsolt műfajok mél­tánylandó eredményei is azt mondják azonban, hogy Ko­pasz Márta eredendően grafi­kus alkatú művész, s művé­szetének igazi alapja a met­szetek világa. A harmadik debreceni tár­lat, BORBÁS TIBOR szobrainak és­ érmeinek be­mutatója az Orvostudományi Egyetem nagyerdei klinikái közül kimagasló új „Elméleti tömb” előcsarnokában nyílt meg. Mondhatni ismerős he­lyen tehát —­s egy látható tu­datossággal felépített kiállí­tássorozat tagjakén­t. Ennek célja: a mai magyar plaszti­kai művészetek törekvéseinek a fölmérése és bemutatása, s jegye Borbás Tibor kollekció­ján is fellelhető. Olyan mun­kái szerepelnek ugyanis a legnagyobb számban és a leg­nagyobb hangsúllyal a felso­­rakozta­tottaik közt, amelyek a Láttató emberábrázolás Bor­bás által is képviselt irányá­hoz sorolhatók. Sok ház a portré a bemutatott anyagban — Ady és Léda szobra, Sza­bó Lőrinc, Krúdy Gyula, Si­mon István, Sztravinszkij portréja szerepel mások közt a kollekcióban. Hangsúlyos körük így felsorolva szinte fe­ledteti, hogy jelen van a te­remben a műveknek egy má­sik csoportja is. Ez — az Üszőtől a Lányokon át a Sa­lamonig — a mozgás és az ér­zelem komplex megfogalma­zásának a törekvéséről tanús­kodik. Éppen arról tehát, ami nélkül portrészobrok sem szü­lethettek volna meg, a Bor­­bástól elgondolt és megvaló­sított jel­en formában, így hát nem különcködés, de a tények fel- és elismerése, hogy ezek a munkák a többihez képest kicsiny el­őnyhöz jutottak a mostani beszámolóban, s hogy a tartalmasabb rétegek — a portrék és az érmek —mint­egy köréj­ük sorakozva jelen­nek meg. N­. Gy. | Március 10-ig I MŰSZAKI VÁSÁR I Nagy árengedmények I a CENTRUM ÁRUHÁZAK I műszaki osztályain IS* • y . ‘ Ö ■ m . fftthírum aRUHtm^fc . NAPLÓ [ Március 2 A „Nemzeti Érdemrend Tisztje” — „Officier de l’Ord­­re National du Mérite” címmel ruházta fel szerdán Michel d’Omano francia környezet­­védelmi miniszter Victor Vá­sáré­lyt. A kitüntetés átadása­kor jelen volt Veress Péter, hazánk párizsi nagykövete, Eve Barre, a francia minisz­terelnök felesége és Pompidou volt köztársasági elnök özve­gye is. Köszöntőjében a mi­niszter hangsúlyozta, hogy so­kat vár Vasarely elméleti ku­tatásaitól, amelyek a szín és forma egységére vonatkoznak, és annak ipari alkalmazását is szolgálják." Édes Anyanyelvünk a címe an­nak a lapnak, amelynek első szá­ma a napokban jelent meg. Cél­ja, hogy a nyelvművelők egyre népesedő tábora támaszt nyerjen benne. Szerkesztői remélik, hogy nemcsak olvasni fogják, hanem figyelmeztetéseik, jelzéseik révén segítik szerkeszteni is. Az Édes Anyanyelvűnk a Magyar Tudomá­nyos Akadémia Anyanyelvi, He­lyesírási és Magyar Nyelvészeti Bizottsága, valamint a Magyar Nyelvtudományi Társaság támo­gatásával jelenik meg. A szerkesz­tőbizottság elnöke Lőrincze Lajos, felelős szerkesztő Bencédy Jó­zsef. Az új lap köré csoportosuló nyelvészgárdában megtalálható e tudományág számos jeles képvi­selője, így Deme László, Fábián Pál, Fülöp Lajos, Grétsy László, Kovalovszky Miklós, Ladó János, Rácz Endre, Somogyi Béla, Szathmári István, Szepesi Gyula, T. Urbán Ilona. A ma feladata — írja Lőrincze Lajos a lap első számában —, hogy megtanítsuk a magyar emberek száz és százez­reit anyanyelvünk tudatos és pon­tos használatára. Hogy ki tudjak vívni, s meg tud­ják állni b**ívü­ket a társadalomban. Az új lan e nagy cél elérésének kíván szerény eszköze lenni. ♦ Ágh István és Buda Ferenc verseiből rendezték költői es­tet a szófiai Magyar Intézet­ben. % KÖNYVESPOLC HÉTVÉGE Sípos Gyula posztumusz kötete És úgy jön majd el a halál, / körülvesznek a kék he­gyek. / Sziklák. Remete szent Iván / aszott karjával integet / és fönn, fönn a vár a kék ma­gány / melynél kékebb már nem lehet. Így gondolta Sípos Gyula,­ majd két évtizede, a Rilai alkony­ban, mikor már messze került kora a fényes szelek fúvásától; mikorra — megannyi nemzedéktársával együtt — rá kellett döbbennie, hogy ama „jó emberek kom­munista társadalmával” —, amelyben úgy hitt, mint az őskeresztények a maguk kö­zösségeiben —, vagyis az új rend megalapozásával sokan rútul visszaéltek, mikor már Thököly naplójából is haszta­lan szólaltatta meg a verete­sen szép, kétségbeesett pa­naszt. A halál nem így jött el ér­te. Talonba téve találta. Nem mintha nem lett volna tisztes állása, nem mintha kilincselnie kellett volna írá­sai megjelentéséért, sőt, — bi­zonnyal utolsó ajándékként—, még megláthatta a Karib-ten­­ger kékségét is. Csakhát va­lamiképpen mégsem válhatott vágyai szerinti szereplővé. Er­ről szól Hétvége című, meg­­rendítően szép (és Tamási Lajos igaz esszéjével beveze­tett) posztumusz kötete. A kor nem rekesztette ki. Ő rekesztette ki magából, nem a kort, de annak minden szennyét. És így döbbenettel olvassuk az önmaga élvebon­colásából eredő verseket, ame­lyek tanúsága szerint bévül mind szegényebbé, mind önki­­fosztottabbá vált. Büszkén val­lotta ugyan Egy forradalmár emlékiratában, hogy ők vol­tak e kor megteremtői. De így annál drámaibb az ellen­pontozás: „Látványosan te­metkeznek sokan.­­ Gyűjtik a pénzt első osztályú koporsóra. / Mi elvonulunk akár az ele­fántok.­­ Csak az utókor­t fe­dezi majd föl az őserdő mé­lyén, / milyen hatalmas agya­raink voltak. / És csecsebe­cséket készít belőlük.” Áldozatnak tudta magát. Karóbahúzottak rémületét ér­zi és érezteti. Olyan kifejező erővel, hogy hinnünk kell ne­ki. El kell higgyük, — hama­rosan betelt sorsa is erre kényszerít —, hogy valóban ott járt „a nagy megrokkanás, / a megismert halál / előszobá­jában.” S ami a legelgondol­­koztatóbb volt, hogy ő maga is a halálra szavazott. A perc című vers, amelyben erről ír, a kötet egyik magas­lata. Egyszavas megállapítás­sal indul: „Alkony.” Hagyo­mányos idézése ez az elmúlás­nak. Ám az alkony kitünte­tett „pillanat”-ára (a hívó rímre) válaszol távoli asszo­­nánccal a megálló nap. Így kerül messze a strófa minden megszokottól: „Alkony. Ez az a pillanat, / valahol a hegyek mögött / megállt a nap?’ De még nem végső a megállás. A pillanat ideje kitágul, a nap „elbeszélget még, lődörög.­­ Kicsit pihen.” Érezzük a meg­személyesítésben a fölösleges ember téblábolását. Ezután mutat a költő először magára. És milyen jelképpen! „Enge­­men már rég áthaladt / a könnyű szárnycsapással intő / varjúcsapat.” E régmúlt utol­só mozgás után beáll a teljes csönd és mozdulatlanság, a természet tárgyiasságába ve­títve. „Csönd van. Nem moz­dul semmi sem. / Levél meg­állt, a füst megült / rétegesen.” Majd visszatér a vers az én­hez. Ahhoz a lírai alanyhoz, aki a fölöslegesség érzetének három kérdése után jut el az első és utolsó költeménybeli cselekvéshez. „Tegnap? Hol­nap? Mirevalók? ! Ez az a perc. Megállítom­­ a mutatót.” A címadó Hétvége versfü­zérben ott lobog — a lí­rikus mellett — a publicista Sípos Gyula minden igaz ügyért hevülő szenvedélye. A ciklus egyik legkiválóbb­ da­rabja. A piacon, mintha gaz­daszemmel szétnéző, utolsó, nagy, Élet és Irodalom-beli cikkének alapgondolatait foly­tatná, vagy előlegezné. Ugyan­csak elgondolkoztató a Hová lett a szerelem? romantikát­­lan romantikája, az Elmúlt az ötven halállal farkasszemet néző, csaknem sztoikus nyu­galma, és megannyi társa is. Igaz, a részek nem állnak össze kompozícióvá, (talán ez­úttal nem is ez a dolguk); az Idomítás­nak, az Egereknek egykori vérbő, keserű szatírá­jából csak valamilyen halvány visszfény vetül a strófákra itt-ott, de tény, hogy a beteg test, és a ki-kiüresedő, aztán újra szép és igaz eszmékkel töltekezni igyekvő lélek — s így olykor a vers is — kifáradt. Mégsem zokszó illeti ezt a Minden nép irodalmának vannak egyértelmű elis­meréssel fogadott és állandóan vitatott nagy írói. Az utóbbira a mi legszemléltetőbb példánk alighanem Kemény Zsigmond lehet. Élete, politikai tevé­kenysége és műveinek jellege, értéke egyaránt vitalehetősé­geket kínál. Az 1814-ben Er­délyben született Kemény Zsigmond nem tartozott a sors kényeztetett kedvencei közé. Magánélete a sorscsapások és kudarcok, bajok és gondok sorozata volt; politikai, ideo­lógus, publicista, esszéista pá­lyafutásának a gerince pedig történelmünk egyik legnehe­zebb időszakára esett. Művei soha nem örvendettek külö­nösebb népszerűségnek, hívei inkább a kevesek táborából kerültek — kerülnek — ki, de talán éppen ezért igen lelke­sek. Nem könnyű feladatot vál­lal magára, aki Kemény Zsig­mondról szól. Állást kell fog­lalnia abban a vitában, amely egyik oldalról Kossuth 1849 u­táni elítélése miatt az áru­lás vádját emlegeti; a másik­ról pedig azt hangsúlyozza, hogy a szabadságharc bukása után éppen Kemény mentette a legtöbbet a menthetőből. Minősítenie kell az író gondol­kodói teljesítményét, amit so­kan — például Németh Lász­ló — némileg túlbecsültek, mások viszont csak a káros, veszélyes pontjait hangsúlyoz­zák, noha nyilvánvaló, hogy komoly — tárgyilagosan mér­legelt — értékeiről a magyar szellemi élet nem mondhat le. S végül el kell döntenie azt is, hogy inkább azokkal ért egyet, akik kemény prózáját nehezen olvashatónak, zavaros eszmeiségűnek tartják; vagy azokkal, akik nagyra becsülik lélekábrázoló képességét, s a modern magyar regény korai mesterének tartják. Az újabb — terjedelmére nézve nem túl nagy — Kemény-irodalom természetesen nem ilyen szél­sőségekben fogalmaz: elsősor­ban Sőtér István tanulmá­nyai árnyalt képet kínálnak. Kemény Zsigmond munkássá­gának tudományos feltárását és értékelését mégsem minő­síthetjük lezártnak: a kérdé­sek sora vár még megvála­szolásra, örömmel kell üdvözölni te­hát minden igényes kísérletet, amely erre a feladatra vál­lalkozik. Különösen örvende­tes, ha a vállalkozó egysze­­mélyben jeles író és nagy mű­veltségű esszéista. Az erdélyi Veress Dániel drámák és ta­nulmányok szerzőjeként egy­aránt több értékes bizonyságát adta már történelmi ismeretei mélységének és művészi érzé­kenységének. Kemény Zsigmondról a fel­fedezés — az újra felfe­dezés — szándékával írt kis­monográfiájának már a címe­­— Szerettem a sötétet és szél­zúgást — jelzi, hogy elsősor­ban az író világának mé­lyebb, a napi politikától tá­volabb eső, illetve annak kér­déseit csak közvetett formá­ban megszólaltató rétegei ér­deklik. A hangsúlyt ennek megfelelően a politikus és gondolkodó Kemény Zsig­mondról a romantika világá­ból induló regényíróra helye­zi. Filológiai fölfedezéseknél fontosabb kötelességének tart­ja, hogy kulcsot — a mai em­ber kezébe illő kulcsot — ta­láljon a művek értelmezésé­hez. Ahogy az író fogalmazta: kötetet, hanem megrendült főhajtás. És nem a kegyelet okán. Hanem szépségeiért, tisztaságáért, és azért az er­kölcsi-politikai végrendeletért, amit a költő Ez az én népem című testamentum-versében megfogalmazott. Az egész nép­­ben-nemzetben gondolkodás — életművéből következő — hit­vallását. Amelyre úgy rá va­gyunk utalva, mint a minden­napi kenyérre. De nem feled­hetjük: Sípos Gyula — az iro­dalmi köztudatban — ár­nyékban maradt, így kellett búcsút vegyen a világtól: „S nem tudom, szentek voltunk vagy bolondok.” (Szépirodal­mi) Melczer Tibor „Könyvem erkölcsi nyomatékú adósságtörlesztés, hóleseprés egy jelentékeny életműről. Az eddigi értékelések összegezé­sét kísérelem meg, saját meg­világításomban és értelmezé­semben, mindig a tisztázás szándékával, s megbecsülés­sel Kemény Zsigmond művé­szete iránt”. A kismonográfia korlátozott keretei között Veress Dániel tárgyilagos portréjt ad Kemény Zsigmondról. Helyesen emeli ki az értékeket, de az össze­tettebb — és legizgalmasabb — kérdések elemzésére magá­tól értetődően nem vállalkoz­hat. Mindenekelőtt a művek belső világának a megvilágí­tásában és az életrajz főbb eseményeinek hangulatos meg­jelenítésében ad újat. Különö­sen a Keményt Erdélyhez fű­ző szálakat követve színesedik ki Veress Dániel esszéje. Szé­pen megírt könyve minden­képpen alkalmas arra, hogy közelebb vigye a mai olvasó­hoz Kemény Zsigmond külö­nös, ellentmondásokban gaz­dag,­ de. semmiképpen, sem ér­dektelen világát. (Dácia) T. T. E. ÚJ KÖNYVEK EURÓPA KIADÓ: Jane Aus­ten: Büszkeség és bal­ítélet Valentin Beniak: Válogatott ver­sek Agatha Christie: Nemezus Henrik Ibsen: Ha mi, halottak, föltámadunk (Kriterion) Hermann Kant: Lehet egy átke­léssel több ? Ni­kol­a­us Lenau: Versei Ibusze Maszudzsi: A fekete eső Isaac Bashevis Singer: A sátán Go­raj bán Kazys Saja: A szőttes Frana Számese: Ezüstszél Dylan Thomas: Versei Edmond Vandercammen: A fele­dés kapuja Oton Zupancíc: Te titok — virág GONDOLAT KIADÓ: Christopher Claudwell: Romanti­ka és realizmus Tes­sedik Sámuel—Berzeviczy Ger­gely: A parasztok állapotáról Magyarorszá­gon KOSSUTH KIADÓ: Árvay János: Nemzeti jövedelem — nemzeti vagyon Bogáti Péter: Flamingók Új-Bu­dán Ifjúsági kislexikon Kertész Magda: A szüfrazsettek Harry Nick: Szocializmus és gaz­dasági növekedés Párttagnak jelentkezők elméleti, politikai alapismeretei M. A. Portnos: A hetvenes évek állammonopolista kapitalizmusa. Somla­y Szabó József: A státus­­fogoly MAGVETŐ KIADÓ: Bánlaky Pál—Varga Csaba: Azon túl ott a tág világ Benedikty Béla: Az új Kháron Devecseri Gábor művei: Lágymá­nyosi istenek Deák László: Magasles Csorba Győző: Válogatott ver­sek (1945—1975) (Szépirodalmi) Forbáth Imre: A csodaváró (Ma­dách) Háló — Válogatás Heltai Gáspár műveiből­­Kőszegi Imre: Isteni Beatrice Ludassy Mária: Az ész államáig és tovább . . . Maróti Lajos: A számkivetett Somlyó­i György: „Modernnek kell len­ni min­d­en estül” Szakonyi Károly komédiája Go­gol regényéből: Holt lelkek Téli éjszakák — Válogatás Falu­­di Ferenc prózai műveiből MEDICINA KIADÓ: Langfelder Sándorné: Máj- és epebetegek diétáskönyve Szabolcs Paula: őszintén a szív- Szerettem a sötétet és szétzúgást Veress Dániel monográfiája Kemény Zsigmondról •Péntek, 1979. március 8.

Next