Magyar Nemzet, 1980. május (36. évfolyam, 101-126. szám)

1980-05-18 / 115. szám

Vasárnap, 1980. május 18.. Százötven éve született GOLDMARK KÁROLY A SZÁZADFORDULÓN Goldmark Károly volt a leg­híresebb magyar zeneszerző. A XIX. századi magyar zene három legnagyobb alakja — Liszt, Erkel és Mosonyi — kö­zül már egyik sem volt akkor az élők sorában. Közülük azonban a magyar történelmi és irodalmi témákat feldolgo­zó és az országból alig-alig kimozduló Erkel és Mosonyi híre, zenéje nem tudta fölven­ni a versenyt a zongora­­művészként és zeneszerzőként egyaránt világot hódító Liszt alkotóművészetének hírével­­rangjával, Goldmark Károlyéi­val sem. Goldmarknak szeren­cséje volt, hogy 1850-ben, két évtizedes itthoni tartózkodása után, nem a zeneileg még fej­letlen Pest, hanem a zene világvárosa, Bécs lett további működésének színtere. Moso­nyi Mihály — akkor még Mi­­chael Brand — ugyanarrról a nyugati határszélről, ahonnan Goldmark Bécsnek indult, Pest felé vette útját, hogy egy hirtelen fordulattal magyar nemzeti zeneszerzővé váljék. Ha Bécset választotta volna, lehet, csak egyike marad az európai kora-romantika sok száz zeneszerzőjének, idehaza a nagy romantikus magyar triásznak lehetett tagja. " Goldmark nem zenei nyel­vezetével, hanem életrajzi ada­tai és saját tanúságtétele révén magyar zeneszerző. Egy-egy villanásnyi magyaros fordu­lattól eltekintve (amilyen a­­Falusi lakodalom-szimfónia negyedik tételében néhány ütem erejéig a hegedűk ma­gas hangjaiban váratlanul elő­fordul), ezek a magyaros ele­mek nem önkéntelenül, ha­nem felkérésre kerültek Gold­mark művészetébe. Liszt, Erkel, Mosonyi is a német— osztrák kultúrán nevelkedett, hiszen az osztrák—magyar ha­tárvidéken, Bécs vonzásköré­ben kapták fiatalságuk legfon­tosabb zenei élményeit ők azonban — később tartós kap­csolatot teremtvén a népies m­agyar zenével — a magyaros e.amet szervesen dolgozták bele az európai zenei keretbe. Gol­­marknál a magyaros hang nem alkot vegyületet saját jellegzetes zenéjével, legföl­jebb ötvözetet. A Zrínyi című si­mfonikus költeményben a hőst ugyanolyan verbunkos­­dilllamok képviselik, mint amilyenekkel lépten-nyomon találkozni a XIX. század — cigányzenekaraink által is hí­ressé tett — magyaros zené­jében. Goldmark Magyar áb­rándja is ilyen zene — Barta­­lus István felkérésére kompo­nálta az 1885-ben megjelent Magyar Zeneköltők Kiállítási Albuma számára Van azon­ban ebben a zongoradarabban egy olyan jellegzetesség, amely kihidat teremtett a század nép­szerű magyaros zenéje és Goldmark sajátos stílusa kö­zött. A Magyar ábránd ugyan­is valójában zongorára írt hegedűdarab. A jobb kéz szó­lamába a cigányhegedűs játé­kának fogásai vannak beépít­ve; az igen egyszerű, tartózko­dó balkéz-kíséret fölött hege-­dűszerű fantáziálás szól, még­pedig hasonlóan nagy magas­ságokban, mint amilyenben Goldmark a hegedűt legsajá­­tabb zenéiben is játszatta. Ez az a pont, ahol a verbunkos „keletiessége” és az arab— perzsa legendák orientalizmu­­sa Goldmark zenéjében ön­kéntelenül és érdekesen talál­kozik. AZ ÉRZÉKIES-ÉRZÉKENY hegedűmagasságokkal (ame­lyek Goldmark legjobb kom­pozícióiban is gyakran előfor­dulnak) máris eljutottunk életrajzának említett magyar ágához Hiszen a hegedű ré­ven és idehaza került leg­először „szakmai”­­kapcsolatba a zenével. Goldmark ugyanis életének első két évtizedét túl­nyomórészt Magyarországon, Sopron környékén töltötte. Keszthelyen, ahol százötven éve, 1830. május 18-án meg­született, alig három eszten­dőt élt a Goldmark-család, a Somogy megyei Tab községben is csak további egy évet, míg azt az első évtizedet, amelyre már jól visszaemlékezett és amely az első életreszóló él­ményeit jelentette, az egykori Németkeresztúron élte le 1834 és 1844 között Ez a­ község (amely ma Deutschkreutz néven Burgenlandhoz tartozik, s ma is ápolja Goldmark em­lékét) a század első felének végéig fontos kiindulópontja volt a zeneköltő korai életese­ményeinek. Itt töltötte, anya­giak híján iskolázatlanul, gyermekéveit, innen járt át — 12 éves korától — a közeli Sopronba a zeneegyesületi is­kola hegedűóráira. Sopronban élte át legelső színházi és hangversenyélményeit itt lé­pett fel hegedűszólistaként előbb az iskolai vizsgahangver­senyeken, később a színház rendezvényein.. Ehhez a szín­házhoz szegődött el legelőször zenekari hegedűsnek (hogy később egy évtizeden át Győr, Buda és Bécs színházaiban folytassa e tevékenységét)! És Sopron alól indult 48-ban a szabadságharc első csatáinak egyikébe, konyhakéssel és ka­szával fölfegyverkezett nem­zetőrként NYOLCVANÖT ÉLETÉVÉ­BŐL csak az első húszat töl­tötte idehaza, azt is néhány évi bécsi megszakítással. De Bécs (és a kies fekvésű Gmun­­den a Traun-tó partján, ahol igen sok kompozícióját kel­tette), akkor nemcsak föld­rajzilag, de közigazgatásilag is „közel” volt ifjúsága színhe­lyéhez, így hat és fél évtize­des ausztriai tartózkodása so­­­­rán gyakran látogatott haza, többnyire fontos okkal. Hu­­szonhetedik évében például, amikor rádöbbent addigi kom­pozíciói önállótlanságára, Pes­ten készült fel önerejéből, zeneelméleti könyvek és klasz­­szikus partitúrák búvárlásával a zeneszerzői pályára. Első bécsi szerzői hangversenye után két évvel, 1859-ben Pes­ten tartotta meg második szer­zői koncertjét; első nagy sike­rű zenekari műve, a Sakun­­tala-nyitány idejétől (1865) kezdve pedig alig volt olyan jelentékeny műve, melyet Bécs után rövidesen ne mutattak volna be Pesten is. Ezekre a bemutatókra Goldmark nem­csak hogy eljött, hanem részt vett a betanításban és nem ritkán maga vezényelte mű­veit. 1865-ben itt volt Liszt oratóriuma, a Szent Erzsébet legendája pesti bemutatóján, 1876-ban pedig, amikor Gold­mark a Sába királynője ma­gyarországi bemutató-előadá­sának színpadra állítása céljá­ból járt Pesten, Liszt pesti lakásán is látogatást tett. A barátságos fogadtatás tető­pontjaként Liszt Plotényi Nán­dorral együtt eljátszotta Gold­mark E-dúr hegedű­ zongo­ra-szvitjét a meghatott szer­zőnek. A pesti vigadói és ope­raházi vezénylései között ta­lán a legnevezetesebb az volt, amikor 1895. február 13-án a Vigadóban teljes koncertet adott saját műveiből a Fil­harmóniai Társaság zenekara élén. A legünnepélyesebb fo­gadtatásban a 80 évesen haza­látogató Goldmarkot részesí­tette hazája. Keszthelyen or­szágos ünnepségen avattak fel táblát keszthelyi szülőháza falán, s ugyanitt a Filharmó­niai Társaság zenekara opera­házi énekesekkel adott dísz­­hangversenyt. Keszthely dísz­polgári, a Filharmóniai Tár­saság dísztagsági, a budapesti Tudományegyetem díszdoktori oklevelet nyújtott át neki. Még csak ezután, nyolcva­non felül látott neki emlék­iratai megírásának. Ahogyan az ugyancsak javarészt külföl­dön élt Liszt Ferenc hitet tett szülőhazájához való tartozásá­ról („Mint magyar hazámnak hű fia ,­úgy Goldmark is vallomásos szavakat írt le: „Kiszáradt, elcsontosodott szív­nek kell lennie annak, mely­nek a rög, ahol bölcsője rin­gott, és boldog gyermekkorá­nak édes emlékei nem drágák. Ebben az értelemben meg­őriztem szülőhazámhoz való hűségemet.” EZT A MEMOÁRKÖTETET — amely a szerző halálát (1915­. január 2.) követően, a húszas években németül és angolul nyomtatásban is meg­jelent, és amelyet e napokban első ízben magyarul is olvas­hatunk — nemzeti könyvtá­runk a zeneköltő kéziratában őrzi. Ugyanitt van Goldmark szellemi hagyatéka ■ elsődleges forrásainak jelentékeny ré­sze, a Széchényi Könyvtár Zeneműtárát a világ egyik legfontosabb Goldmark-gyűj­­teményévé téve. Például a leg­híresebb kompozíciók eredeti kéziratai is részei e gyűjte­ménynek, így a Sába király­nője, a Falusi lakodalom­szimfónia, a Hegedűverseny, a Sakuntala és a Tavasszal című zenekari nyitányok, az E-dúr hegedű­ zongoraszvit és a B-dúr zongorakvintett egy­­egy autográf példánya A ze­neművek eredeti kéziratait e művek első kiadásai, bemu­tató-előadásainak plakátjai, műsorlapjai, Goldmark leve­lei, fényképei és néhány tár­gyi hagyatéka egészítik ki. E sokrétű gyűjtemény — amely még szövegkönyvekkel és a zeneszerzőről megjelent irodalommal is gazdagodott — alkalmas arra, hogy alapja le­gyen a Goldmark-életmű tel­jes feltárásának és egy kor­szerű Goldmark-monográfia elkészítésének. LEGJOBB MŰVEINEK ÉLETBENTARTÁSA a leg­több azonban, amit az utókor zeneszerzőért tehet . Ezen a téren a mostani jubileum al­kalmából a Magyar Hangle­mezgyártó Vállalat jár legelöl, elkészítve Goldmark főműve, a Sába királynője világvi­szonylatban is legelső, teljes operalemez-kiadványát. Ha­sonlóan nagy vállalkozás a Magyar Rádióé, amelynek az idén készülő új stúdiófelvéte­leivel csaknem teljessé válik a Goldmark zenekari és ka­marazenei kompozícióiról ké­szült hangfelvételek magyar rádiós állománya,­ s emellett a százhatvannál is több Gold­­mark-műből jó néhány kórus­­mű, dal és zongoradarab is hangszalagra kerül. E felvéte­lek legnagyobb részének kü­lönleges jelentősége az, hogy ősfelvételek, vagyis Goldmark­­kompozícióknak legelső hang­­felvételei. Ily módon e felvételeknek magas do­ku­m­e­n­tu­mérték­ük van, hiszen alapjai egy „hang­zó összkiadásnak”. Figyelni kell azonban arra hogy a mesterműveket a Goldmark­­életműnek ne az első három és ne az utolsó három évtize­dében keressük, hanem az 1860-nal (a Vonósnégyessel) kezdődő negyed század során, ezen belül is főként a hetve­nes években. Utána mintha Goldmarkot lekötné az addig írt művek előadásainak előké­szítése és gondozása. Hiszen egymagában a Sába királynője 1910-ig bejárta fél Európa, sőt néhány észak- és dél-amerikai város operaszínpadait. Elsősorban ennek a sok or­szágra kiterjedő, sok törődés­sel és fáradsággal járó életmű­gondozó munkának lehet tu­lajdonítani, hogy igazi erede­tiség főként a hetvenes évek végéig keletkezett Goldmark­­művekben található. Men­delssohn, Chopin, Schumann, Liszt, Brahms, Wagner és Verdi zeneszerzői műhelyei között még így sem volt egy­szerű azt az ösvényt kiépíteni, amelyen Goldmark egyedül járhatott. Híressé vált mottó­szerű vallomása erről: „Mint­hogy vezetni nem tudtam, má­sokkal menni nem akartam, így hát egyedül haladtam." Azon az ösvényen valóban, amelyet csak önmagának épí­tett. Legjobb műveiben min­denütt kimutatható ez a stilá­­ris ösvény, jól felismerhető itt kimunkálójának személyisége, egyénisége. Goldmark sajátos útját a Sakuntalában, a Sábá­ban és néhány más művében már a különleges témaválasz­tás is lehetővé tette. A Kelet mese- és mondavilágának bű­vös motívumai nála úgy transzponálódtak magas re­giszterben úszó hegedűdalla­mokká, puha és zsongító har­móniákká, színes és bódító zenekari muzsikává, hogy an­nak egy-egy jellemző fordula­táról tévedhetetlenül rá lehet ismerni költőjére. Szólistáinak — lettek légyen hegedűsök vagy operaéneke­sek — különlegesen nagy tech­nikai követelményeket szabott. Ezért választotta parádés da­rabjának a Hegedűversenyt Pablo Sarasat®, Auer Lipót, Hubay Jenő, Bronislaw Hu­­berman, azért arathatott oly emlékezetes nagy sikert a „Sába”-beli Asszád kényes tenorszerepében Leó Slezák, vagy később Pataky Kálmán, a koloratúrszoprán Szulamité­­ban pedig Marie Wilt, és ké­sőbb Németh Mária. „Nehéz” szólamokat és szerepeket írt, s ezeket csakis hivatásuk ma­gaslatán álló, nagy művészek tudják méltóan előadni, csak­is így érdemes. A Goldmark-koncert egyko­ri csillagainak már vannak huszadik századi utódai: itt vannak a Hegedűverseny Milstein-, Perlman- és Ricci­­féle hanglemezfelvételei. Él­nek már a nagyvilágban a Sába jelenkori tenor- és kolo­­ratúrszoprán-hősei-hősnői is. Higyjük, hogy a zeneköltő szülőhazájában is hamar fel­tűnnek majd és idehaza is új­ra éltetni fogják Goldmark egykor világszerte becsült alkotóművészetét. Kecskeméti István BOJLEREK, VILLANYTŰZHELYEK szerelését cseréjét rövid határidőre vállaljuk. Bojlert biztosítunk! Elektromos Szövetkezet Budapest, VII., Damjanich u. 45. Telefon: 220—047 Budapest VII., Thököly út 26. Telefon: 429—290 Budapest V., Vigyázó F. u. 3. Telefon: 120—483 Ma már Nemzet IPcUláull dl i<QD@HH€Íl]lidi Magas szakálla nőtt ősz óta a levendulabokornak. Magas szakálla, így kell mondanom, mivelhogy nem alább meg alább ér, mint annak a bizonyos balladai grófnak, hanem az égnek éli. Pontosabban: az égre mered. Ugyanis rendezetten meredezik, nem holmi sza­naszét hajként, mely regé­nyes rémtörténetekben szo­kott az iszonyattól égnek állni. Ezé a levendulabokoré nem ily riadt és ijesztő, sőt éppenséggel gondozottnak mondható, akár egy kiterí­tett márki formásra nyírt kecskeszakálla: még a rava­talon is szembeszegül az égnek és tiltakozik a halál ellen. Ilyen büszke szakáll a levendulabokor magasra nőtt kecskeszakálla. Persze nem volt valami nehéz és bonyolult hason­latkeresés róla éppen már­kira gondolnom. Mert meg­őszült szálai még most, hol­tukban és elszáradtakban is illatosak, mint lehetnek egy illedelmesen kinyúlt márkié, ki életében bizo­nyára valamely patinás grasse-i cégtől szokta volt beszerezni hajzatépüló ola­jait, e gáláns és férfias le­venduláét például. Bizony Grasse-ból hozatta ő egye­nest, mert, mondják, oda­lenn a daltelt Provence-ban a legtartósabban illők és a legmegbízhatóbban franci­ák a levendulák. Márpedig köztudomású, hogy a már­kik illatszerben, mindenféle árucikkben és gyártmány­ban, márkinékon kívüli sze­retőikben a szolid kivitelűt és a honit kedvelik. . Dehát ez a levendulabo­kor nem provence-i szár­mazék, hanem csak egy Du­na menti kertben illatos, s így felmenőiben minden va­lószínűség szerint magyar illetőségű. És ha már egy­szer holt márkira emlékez­tetett engem, bizonyos meg­­illetődöttséggel és némi szertartásra készülődön hoz­tam a kerti sket, holtakra szakosodott, búsképű bor­bély, hogy megnyírjam és rendbe szedjem. Mert bár­mily rendezett is egy ilyen égre meredő, dacos leven­­dulaszakáll, bármily termé­szetes is, hogy például a levendula télen hosszú ősz szakállat kell növesszen a tavaszi megfiatalodás érde­kében, a mi szemünkben a természetnek ez a rendje valahogy rendetlenségnek látszik. Elő hát ollót, kapát, levélsöprűt, gyomirtót, sar­lót, ásót, gereblyét, kitakarí­tani velük a természetet, mely emberi segítség nél­kül, lám, merőben termé­szetellenesen elhanyagolná magát. Itt ez a bár tisztes glédában álló, de mégiscsak lompos szakáll például a levendulán. Meg kell azt bizony stuccolni. Nyakig levendulaillatkart járom körbe-körbe az elter­peszkedett bokrot s nyíro­­gatom róla a szálakat. Hosszadalmas türelemjá­­téknak ígérkezik, van időm járatni közben az eszem. Azon például, hogy mennyi­re nem igaz levendulaillat­tal körülszálldostatni min­den ódonságot, düledező al­máriumokat, csikorgó kre­­denceket, vénkisasszonyok szemérmetes fehérneműs szekrényeit, titkos fiókjait, melyekben táncrendeket s valahai szerelmesleveleket rejtegetnek. Ó, az ó-leven­dula illata korántsem oly­­, mint amilyennek érzelmes beszélyek szagoltatni szok­ták, hanem nagyon is friss és serkentő, most látom csak, míg szálankint nyí­rom a bokrot s azt veszem észre, hogy csak úgy rajza­­­­nak a megbolygatott illatra körülötte maszületett dara­zsak, méhek, lepkék. Gyü­lekeznek köréje minden hártyaszárnyú zümmögök, kikről látható, mennyire vadonatúj nekik ez az e­­levendula s mily modernül izgalmas élmény. Meg gon­dolok arra is bokortakarítás közben, hogy ugyan kicsoda takarítja ki, mekkora tü­relem teszi rendbe az erdő­ket, melyek a lombosodás idejére egészen takarosnak mondhatók, mekkora türe­lem, ha egy ilyen kis bokor­ra is rá kell szánni vagy egy-másfél óra ollóval föl­szerelt időt? Úgy tudom, igazán csinos vadonok vo­nulnak keresztül-kasul a szárazföldeken, szemrevaló dzsungelek, az én szemem­ben szemrevalóbbak akár­melyik rendben és kordá­ban tartott francia parknál. Azokhoz hány olló, hány gereblye, mennyi óra s mekkora türelem szükségel­tetik? Mire idáig érek, kénytelen vagyok tudomásul venni, hogy amit csinálok, eléggé szaporotlan művelet: szá­lankint vagdosni ezt a ma­kacs kecskeszakállat. Ész­­reveszem, hogy tördelni sokkal gyorsabb, kiadósabb és gazdaságosabb. Mert könnyen törnek ám a ki­­száradtan is messzire illa­tozó szálak, elég egy apró pöccintés és ellenkezés nél­kül leválnak. Egész csomók, sűrű tincsek maradnak megadón a markomban, megbékélten a természeti renddel, beletörődve a tör­vénybe s talán még nem is tördelésnek érezve, hogy tördelem őket. Átadják ma­gukat, lehet, hálásan. Ahá, gondolom, hát így takarít könnyen, gyorsan őserdők­ben a természet, ilyen kí­méletesen, ilyen természe­tesen tesz rendet, és nem ollószabásúan, nem ember­­szabásúan. Elég egy arra­­járó szellő, elég egy eső­csepp ha végigfut a szájon, megül egy száraz ágon és csöppnyi súlyától máris el­múlik az erdőn minden, ami múlásra kész, s marad az erdő mindegyre fiatalon, mindegyre takarosan. Ami múlásra kész, tűnő­döm el múlásra kész, em­beri észjárással s hozzágon­dolom menten az emberi kétkedést: honnan tudni, hogy mi kész a múlásra? S a természet, például ez a levendula, menten felel rá. Menten felel s természet­hez illő, levendulamód illő tapintattal kioktat, hogy nem egészen természetes, ha az ember akarja min­denáron kitakarítani ollók­kal, gereblyékkel, levélsöp­rűkkel a természetet, jobb ha időnkint a természet ta­karítja ki az embert. Mint például ez a levendula most, mikor tördelgetem róla a szálakat Mert nem minden száraz szála hagyja magát letörni. Nem mindegyik és nem akármelyik. Ollóval bármelyiket levághatnám erőszakosan, de az ujjaim­­nak nem minden szál en­ged. Mi a fene — bajlódom, s mert az ember bajlódás közben tegezni kezd — mi a fene van veled? nem akarsz törni, csak hajlasz? no, majd­­... S egy rántás­sal kicibálom. Akkor látom, hogy oka volt rá nem hagy­ni magát oka volt maradni akarni a helyén. A tulvégén ugyanis, odalenn a sűrűben, ahol a levendulabokortól nem látni a levendulát — az ember szeme már ilyen fura berendezésű — ez az innenső végén száraz szál még tele volt újdonatúj rüggyel. Zöld kis kontyok­­ban teleülték a száraz friss sarjadékok, s ebből az új­levendulából csak úgy árad az ó-levendula illata, maga köré gyűjtve minden újdon­ságra kíváncsi, hártyás­­szárnyú zümmögőt Ennek a szálnak volt hát dolga még a bokoriján, dolga volt a világban és nem akarta hagyni magát Oka volt el­lenkezni, mert volt teendője. Rászántam még egy fél órát és átszálaztam az egész levendulaszakállat. Egyet­len szála sem csapott be: aki elöregedett közüle, ment békén, könnyen és tisztesen, aki termett, az ragaszkodott a bokorhoz, a világhoz, ön­magához, a teendőjéhez. Ami múlásra kész volt, ki­ment belőle, s maradt a bo­kor, tavaszra-nyárra-leven­­dulára készen. Fél óra alatt rend lett ben­ne, természetes rend. Mert a természet tévedhetetlenül választ, ki a giz-gaz s mi a levendula. Fél óra­­ alatt tanultam valamit, talán olyan könnyen illanó tudást csak, amilyet például egy levendulabokortól fél óra alatt tanulni lehet. Mátrai-Betegh Béla 11 Magyar bemutatók Cannes-ban Huszárik Zoltán Csontváry­filmjét pénteken bemutatták Cannes-ban. A Le Monde elő­zőleg a Cannes-ban látható nagy filmek egyikének nevezte és sajnálkozásának adott han­got, hogy nem versenyfüm. Szombaton a Vasárnapi szülők, Rózsa János filmje szerepelt a versenyen kívüli műsoron. NAPLÓ 1 -május 18­­ Belsőépítészet 1970—1980 címmel nyílik meg kiállítás a Műcsarnokban május 23-án, pénteken tizenkét órakor. A tárlatot dr. Tóth Dezső kultu­rális miniszterhelyettes nyitja meg. 4* Bach és Reget műveiből ösz­­szeállított orgonahangversenyt ad Herbert Manfred frankfurti (NSZK) orgonaművész ma, va­sárnap este hat órakor a Deák téri templomban.­­ Palotai tárlat címmel ren­dez magyar és szovjet művé­szek alkotásaiból kiállítást a Hazafias Népfront budapesti XV/17—20-as körzeti bizottsá­ga. Az ünnepélyes megnyitá­son holnap, hétfőn délután 6 óraikor — a Száraznád utca 5. sz. alatti kiállítóteremben — Kristó Nagy István, a HNF budapesti bizottságának alel­­nöke mond beszédet ♦ Tudor Arghezi születésének centenáriuma alkalmából két­nyelvű estet rendez a Magyar Rádió és a Román Rádió a Radnóti Miklós Színpadon, hétfőn, május 19-én hét óra­kor. A nyilvános rádiófelvéte­len közreműködik Bessenyei Ferenc, Császár Angéla, Cser­­nus Mariann, Kohut Magda, Mécs Károly, Szabó Gyula, Szokolay Ottó, valamint ne­ves román színészek. Szerkesz­tő Dorogi Zsigmond, rendező Bozó László.­ Ruzicskay György festőmű­vész kiállítása május 19-én, hétfőn, hat órakor nyílik meg a csepeli Iskola Galériában.

Next