Magyar Nemzet, 1980. augusztus (36. évfolyam, 179-204. szám)

1980-08-13 / 189. szám

Tudományos Figyelő l I­ IHu­llHlMu­ll Avicenna, a középkor nagy orvosa EZER ESZTENDEJE szüle­tett Avicenna (teljes nevén: Ab­u Ali el Husszein Ben Ab­­dullaih Ibn Sina), aki évszáza­dokon át Hippokratesszel és Gaienosszal együtt az orvos­tudományt jelképező triász egyik személyisége volt A millenáris évforduló alkalmá­ból világszerte megemlékeznek róla, orvosok és orvostörté­nészek, csakúgy, mint a ter­mészet- és humántudományok más képviselői. Avicenna ugyanis rendkívüli képességű polihisztor volt, aki maradan­dó műveket alkotott az aszt­ronómia, a filozófia és a filo­lógia területein is. E megemlékezésben a kora­beli és a későbbi medicinára való hatását vizsgáljuk. Avi­cenna orvosi tanításai híres munkájában, a Kánonban nyerték el maradandó formá­jukat. Mielőtt azonban e mű tartalmával és jelentőségével foglalkoznánk, tekintsük át Avicenna főbb életrajzi ada­tait, mindenekelőtt pedig azo­kat a történelmi-társadalmi körülményeket, melyek élet­pályáját döntően befolyásol­ták. Mohammed (571—632) törté­nelmi fellépését követően, a roppant méretű arab katonai hódítások évtizedei után, a po­litikai és kulturális kiegyenlí­tődés időszaka következett. A hindu és a perzsa eredetű ősi kultúrák végig sikerrel álltak ellen az iszlám mélyebb befo­lyásának. Amikor pedig 747- ben a damaszkuszi Omajjád dinasztiát a Mohammed nagy­bátyjától származó Abbaszi­­dák megdöntötték, e téren rop­pant fordulat következett be Az új kalifátus a keleti civi­lizációk egykori központjába, Mezopotámiába tette át szék­helyét, ahol megépítették Bagdadot, az új fővárost. Azon a területen pedig elevenen él­tek még a volt Szasszanida birodalom hagyományai. Kb­­., Ionosén a perzsa költészet emelkedett nagy tekintélyre a bagdadi kalifák udvarában. Mezopotámia akkoriban a legkülönbözőbb civilizációk (a szír, a perzsa, a bizánci, a zsidó, az arab) és vallások olvasztótégelye volt, emellett a nestorián­us kereszténység központja is. A nestoriánus orvosi iskola (Csondisapur) mesterei kezdettől becsben áll­tak az Abbaszida uralkodók előtt. Ők fordították arab nyelvre a görög tudományos műveket. Al Maimun kalifa 832-ben Bagdadban létesítette a „Bölcsesség Házát", mely egyaránt volt főiskola, könyv­tár és fordítóközpont. A 9. század derekától a bag­dadi kalifák hatalma s­ü­lyedt, az uralkodó körök belső ellen­tétei előtérbe kerültek. A 10. században Perzsia területén elterjedt a síita vallásos moz­­galom­, melynek a vezető csa­ládok sorra behódoltak. Ezek között voltak a Samanidák, akik tartományukat Bokhará­­ból kormányozták és befolyá­suk alá vonták a bagdadi kali­fákat is. Avicenna életében a bokharai udvarban a­­perzsa kultúra renaissance-a bonta­kozott ki. Az uralkodó család tagjai egymással vetélkedve támogatták az irodalmi életet és a tudományokat. A tudósok előtt kinyílhatott a letűnt kul­túrák világa. Avicenna Bokhara közelé­ben született 980-ban. Apja a fejedelem adótisztje volt. Avi­cenna csodagyermekként tűnt fel. 10 éves korában kívülről tudta a Korán és több filozó­fiai munka szövegét. Behatóan­­ foglalkozott kora valamennyi tudományával. 16 éves volt, amikor konzultánsként bevon­ták Ben Man­sur szultán gyó­gyításába. Sikeresen szerepel­hetett, mert ezt követően éve­kig alkalmazták az udvarnál. Lehetősége nyílt az ottani nagy könyvtár tanulmányozá­sára. Később ez a könyvtár leégett. Egyes rosszindulatú vélemények szerint maga Avi­cenna gyújtotta fel, hogy ké­sőbbi hivatkozásainak forrá­sait megsemmisítse. 22 éves volt, amikor apja halála után elhagyta Bokha­­rát. Sokfelé megfordult. Kü­lönböző uralkodók szolgálatá­ban, politikai és, katonai meg­bízatásokat is­­vállalt, nem­egyszer került veszélyes hely­zetbe. Élete utolsó 14 évét Iszpahánban töltötte, mint az emír magas rangú tisztviselő­je és orvosa. Ott írta legjelen­tősebb munkáit, köztük a Ká­nont is. Roppant írói termé­kenysége és közéleti elfoglalt­sága nem akadályozta meg abban, hogy bőségesen élvezze az élet minden lehetséges örö­mét Hamadamban halt meg 1037- ben. Egyesek feljegyezték, hogy rossz gyógyszerrel kúrál­ta magát. Betegségének sú­lyosbodását érezve, javait a szegényekre hagyta, rabszol­gáit pedig felszabadította! Az Avicenna előtti orvostu­domány főként Hippokratesz, Galenosz, illetve követőik mű­veit valamint Dioskorides gyógyszertanát jelentette. E ta­nítások igen különböző for­mákban maradtak fenn. Ked­velt volt a hippokrateszi afo­­rizmatikus közlés, Galenosz szívesen­ publikált definíciókat. Sokan tömör diagnosztikai és prognosztikai megállapításokat idéztek, melyek közül több az orvosi műveltség szállóigéjévé nemesedett. Jelentek meg emellett igen terjengős érteke­zések fontosnak ítélt témákról (a lázakról, a vizeletről, a menstruációról, a helyes táp­lálkozásról stb.). Ez az anyag azonban igen különböző érté­kű, heterogén, gyakran torzí­tott és lényegében áttekinthe­tetlen volt. SOKÁIG ÚGY TŰNT, hogy miután a klasszikus görög­­római medicina alkotóereje kimerült, szétesik a rendsze­rezett orvostudomány, a ren­geteg hasznos gyógyismeret — régi nagy orvosok értékes ha­gyatéka — a feledés homályá­ba merül. Mégsem ez történt. A 11. században Európa né­hány városában — itt most nem részletezhető kedvező gazdasági, politikai, társadal­mi feltételek kialakulásával — fellendült a tudományos élet, ami később az első egyetemek­ben kapott új intézményesített formát E folyamat egyik leglénye­gesebb eleme az antik tudo­mányok újra felfedezése és asszimilációja volt Ismeretes, hogy ebben a munkában az arab közvetítők nagy érdeme­ket szereztek. Köztük volt Avicenna, aki az őt megelőző másfél ezer esztendő orvosi tudását summázta nagy művé­ben. A Kánon („el Kanun fi­ Teb” = „az orvosi gyakorlat törvénye”) öt főrészből (könyv­ből) tevődik össze. Minden könyv több részre (fen), a ré­szek doktrínákra, azok sum­mákra, az utóbbiak pedig feje­zetekre oszlanak. Az 1. könyv bemutatja és elemzi az akkori tudományos orvosláshoz tartozó élettani és kórtani alapelméleteket. Ezek a fogalmak, illetve a velük végzett kombinációk alkották a korabeli orvosi gondolkodás sémáját, a szakmai műveltség elemeit. A Kánon 2. könyve közel 900 gyógyszer hatásairól érte­kezik. A 3. könyv részletes beteg­ségtan. Ez a legnagyobb ter­jedelmű összefüggő anyag. A szerző ebben leírja valameny­­nyi testtájék és szerv normá­lis anatómiáját és funkcióját. Ismerteti kóros elváltozásai­kat, a tünettant és a részletes gyógykezelést. A 4. könyv a „lázak”-kal foglalkozik. Még a múlt szá­zad elejéig is külön témakör­ként kezelték e kórképeket. A lázmenet és a kísérőtünetek aprólékos elemzése alapján igen sokféle, önálló betegség­ként felfogott „láz”-at külön­böztettek meg. E könyvben tárgyalja Avicenna a bőrbe­tegségeket valamint a ,,külső” sebészeti jellegű elváltozáso­kat (sérülések, gennyes folya­matok, vérzések, törések, fi­camok) is. Végül az 5. könyv az össze­tett gyógyszerek elkészítési módját azok bonyolult ha­tásmechanizmusát ismerteti. Több mint 600 ilyen készít­ményt mutat be. Különleges figyelmet szentelt a szíverősí­tőknek, a fájdalomcsillapítók­nak, az ellenmérgeknek és a „lelki egyensúlyt elősegítő sze­reknek”. A KANON jelentőségé­nek megítéléséhez két kér­dést érdemes megvizsgálni. 1. Hogyan vélekedünk mai nézőpontból a mű szakmai (orvosi) értékéről? 2. Mi volt a Kánon szerepe az orvostudomány további fej­lődésében? Az első kérdésre válaszolva, mindenekelőtt megállapíthat­juk, hogy szembetűnő érték­­különbség mutatkozik Avicen­na és általában az ókori­ kö­zépkori medicina élettani-kór­­tani felfogása, valamint a kli­nikai tájékozódás és gyakorlat között. A korabeli orvoslás legjel­lemzőbb elméleti alapja az úgynevezett nedvkórtan (hu­­moralpathologia) volt. Eszerint a szervezet négy alapnedv­ből: a vérből, a nyakból, a sárga és a „fekete” epéből tevődik össze. A betegségek oka jó­részt e nedvek romlása vagy keveredési zavara. Nagy kór­tani szerepet tulajdonítottak a szervezetben feltételezett „alapminőségek” („kvalitá­sok”), azaz a meleg, a hideg, a szárazság, a nedvesség arányeltolódásainak. Ezeket és más hasonló fel­­tételezéseket a későbbi újkori orvosi kutatások sorra elvetet­ték, illetve pontos adatokkal helyettesítették. Mégis e me­rőben spekulatív magyarázat­rendszer elég tág és rugalmas volt ahhoz, hogy az ősi tapasz­talatokon nyugvó célszerű or­vosi munkát igazolja és ren­dezze. Avicenna a betegségek jel­lemzéseihez — melyek a fen­tebb vázolt kóroktani elméle­tekre épültek — igen hasznos diagnosztikai útmutatásokat ad. A kór jelek finom megkü­lönböztetései nyomán a ma is ismert kórképek egész sora rajzolódik ki. Tizenhatféle fejfájást ismer­tet. Gazdagon jellemzi az idült májzsugorodás bonyolult tü­netegyüttesét. Bizonyítja jár­tasságát a bélkólikák és vese­görcsök elkülönítő diagnoszti­kájában. Megemlíti, hogy a szív „fekélyének” (ami infarc­­tusnak felelhet meg) gyakori jele a bal mellbimbó körüli fájdalom. Meghatározza az asthmás típusú nehézlégzést. Gondosan elkülöníti a pulzus­fajtákat. Foglalkozik magyará­zatukkal és ami még fonto­sabb, kórjóslatukkal. A RÉGI ORVOSOK hitele ugyanis erősen függött attól, hogy mennyire helytállóan jósolják meg a betegség kime­netelét. A jól felállított prog­nózis akkor is tiszteletet vesztett, ha a beteg állapotá­nak rosszabbodását vagy halá­lát jelentette be. Érthetően Avicenna is sűrűn foglalko­zott e kérdéssel. Ebben a vo­natkozásban gyakran támasz­kodott a beteg vizeletéből nyert adatokra. A középkori orvosok egyébként igen gyak­ran végeztek „uroszkópos” vizsgálatot. Avicenna therápiája elsősor­ban belgyógyászati jellegű. Ahol helyénvaló a sebészeti beavatkozás, ott említést tesz a javallatokról, de a műtéti technikát korántsem részletezi annyira, mint a gyógyszerelési, az étrendi és egyéb, a konzer­vatív gyógymódokra vonatko­zó tanácsait. A terhesség előt­ti és utáni gondozásról, az abortus elkerüléséről, vagy akár a fogamzásgátlásról sok­kal többet ír, mint a szülé­szeti teendőkről, ami a kor felfogása szerint csak a bá­bákra tartozott. Aprólékosan ismertette vi­szont az ajánlott növényi, ál­lati és ásványi eredetű gyógy­szerek várható hatását és al­kalmazási területét. Hivatko­zott „kvalitásai­k”-ra és egyéb feltételezett speciális tulajdon­ságaikra. Valójában a szer eredményességét a már szer­zett tapasztalatok biztosítot­ták. A pedáns elméleti indo­kolás az orvosi beavatkozás tudományos tekintélyét adta meg. Avicenna sokat foglalkozott az egészség megtartásához kí­vánatos életrenddel is. Ebből a szempontból az ébredéstől az elalvásig valamennyi moz­zanatot értékelte. Úgy tartotta, hogy az orvosi gyakorlatnak kettős célja van: „Az egészsé­ges test vezetésének tudomá­nya és a beteg test feletti uralkodás.” A program mind­két részét egyaránt komolyan vette. Jelen viszonyaink isme­retében érdemes emlékeztetni arra, hogy az európai közép­korban, a lehetőségekhez ké­pest, igen körültekintő és kö­vetkezetes egyéni egészségvé­delmi tevékenységet folytat­tak. Ezek után térjünk át a Ká­non tudománytörténeti szere­pének kérdésére A MÜVET a 12. században fordította­ le először arab nyelvből latinra a cremonai Gerhardus, a Toledóban mun­kálkodó neves tudós. Ezután kezdődött el a mű roppant be­folyása a középkori medicina alakulására. Elsősorban Avi­cenna kánonjának köszönhe­tő, hogy az orvostudomány, mint filozófiailag kifejtett, az akkor legelfogadottabb arisz­­totelészi természettudományok szellemében levezetett tanítás, helyet kaphatott a születő európai egyetemek tananyagá­ban. Ennek tudománytörténe­ti és orvostársadalmi jelentő­ségét kellőképpen méltányol­hatjuk, ha arra gondolunk, hogy évszázadokon át az or­voslás is csupán egy mester­ség volt a sok között, melyet gyakran rabszolgák folytattak. Avicenna kánonját az euró­pai középkorban orvosi alap­könyvként olvasták, összefog­lalta a nagy elődök ismereteit. Érett, leszűrődött klinikai anyaga, átható racionalizmu­sa, érthetően, sokakban azt a szilárd meggyőződést keltette,­­hogy ez a tanítás felülmúlha­tatlan és befejezett. Ugyanak­kor a Kánon bőséges, sokolda­lúan megvilágított adatainak értelmezése, egyeztetése szá­mos lehetőséget kínált a tudo­mányos vitákra és a disszertá­­ciós feldolgozásokra. Avicenna művének e serkentő hatása egészen a 16. század közepéig eleven maradt. Ezt követően hallatszanak olyan hangok, hogy a medikusok már nem ismerik eléggé a Kánont. A művet ugyan még 1593-ban Rómában arabul is kiadták, egyik legjobb késői latin for­dítása pedig 1652-ben készült. Ekkorra azonban a Kánon már elvesztette eredeti létjo­gosultságát. Elméleti alappil­lérei, Arisztotelész fizikája és az antik nedvkórtan súlyosan meginogtak. Elvi jelentőségű anatómiai és élettani felfede­zések egy új medicinát készí­tettek elő. A sarkigazságokkal érvelő bizonyítási módszer is elavult. A jövőt az elfogulat­lan induktív vizsgálódások képviselték. Az európai szel­lemi élet emancipálódott és nem tűrte többé tartósan az abszolút tekintélyek uralmát. Miként azonban a középkori építészet nagyvonalú remekei tovább éltek a térformálás esztétikumában, Avicenna mű­vének belső szerkezete érvé­nyesült a későbbi orvosi tan­anyag felépítésében. Az általá­nos elméleti propedeutika és a klinikai diszciplínák harmoni­kus egysége, mely a Kánon­ban testet öltött, példaként állt a későbbi oktatók előtt is. Ugyanez vonatkozik a témák tárgyszerű kibontására és a gondolatvezetés logikai szép­ségére. A KÖZÉPKOR évszázadai­ban­­Avicennát az orvosok fe­jedelmének nevezték. A tiszte­let és a hála ilyen fokú meg­nyilvánulása tudományos éle­tünkben már nem szokásos. Ám a késői utódoknak is fel kell ismerniük, hogy Avicen­na kánonja a medicina hala­dásának egy igen nehéz idő­szakában döntő hozzájárulást jelentett a kedvező irányú fej­lődés kialakulásához, melynek gyümölcse végül a modern orvostudomány. Dr. Birtalan Győző Az idő a lét valóságos, ob­jektív formája — ha Lenint idézzük, az örökkévalóság mozgó képe, ha Plafont, bel­ső szemléletünk formája, ha Kantot. Einstein szerint az órák járása a gravitációs me­zőktől függ, amelyeket viszont az anyag hoz létre. Egy­ ben­­nünket cibálva lép az egyut­­cájú idő, e zsarnok — írta Ady Endre egyik versében. Ahány idézet, annyiféle meg­határozás. Mi az idő? — Ezzel a cím­mel jelentetett meg tanul­mánykötetet a Gondolat Ki­adó. Szerzői: Balázs Béla, a kötet készítése idején elhunyt Fényes Imre, továbbá Géczy Barnabás és Horváth József. Nem létezvén az idővel fog­lalkozó egységes tudományos diszciplína, hogyan ragadhat­juk meg e sokarcú idő lénye­gét? Hiszen beszélünk csilla­gászati időről, fizikai időről, biológiai időről, társadalmi időről stb. A könyv egyes ta­nulmányai különböző szem­szögekből, a filozófia, a csil­lagászat, a fizika és a bioló­gia legújabb eredményei alap­ján igyekeznek feleletet adni a címben feltett kérdésre. Az idő mérése a csillagá­szatban című fejezetből meg­tudjuk, hogy az óra, perc és másodperc hatvanas váltószá­ma babilóniai örökség. Az évnek tizenkét hónapra és a­zapnak 12—12 órára való fel­osztása a suméroktól szárma­zik. A Föld keringési ideje a bolygók és holdak helyzetétől függően szüntelen változásnak van kitéve. Mégis, a Föld ke­ringési idejének hányadaként értelmezi a másodpercet a Nemzetközi Csillagászati Unió 1958-ban elfogadott javaslata. A fejlődés következő lépcső­fokaként, 1969-ben a Nemzet­közi Súly- és Mértékügyi Bi­zottság új idődefiníciót foga­dott el: a másodperc ermovle a cézium-1?.S atom Írét hiver­­finom szirtjé­t-fízötti átmenet­kor fellépő sugárzás 9 igz«?T770 reznésperiódusá­­nak időtartamával. Hogy a nagy pontosságú idő különböző célokra fel­használható legyen, a Szovjet­unió, Franciaország, Anglia, Svájc és az NSZK időjeleket sugárzó rádióállomásokat tart fenn. Érdekes fejezetek foglalkoz­nak a naptárkészítés proble­matikájával. Más-más elgon­dolást tükröz a sumérok, me­gint most a babiloniak, ma­jd az ókori zsidók, kínaiak, in­diaiak év- és hóbeosztása, vagy a mohamedán, illetőleg a gregorián naptár. . A maja Dap csillagászok olvati naptárt készítettek, amelynek pontos­sága felülmúlja a ma hasz­náltét. Az ún. világnaptár, amely számos előnnyel rendel­kezik, minden évben változta­tás nélkül használható lenne. A köny legérdekesebb ré­sze filozófiai ihletésű. Felmé­ri a természettudományos gondolkodás korlátait, sorra veszi és boncolgatja az idő­fogalom különböző meghatá­rozásait. Engels szerint, az empirikus ol­yan a vita elmélyül az empi­rikus tapasztalás szokásában, hogy még akkor is az érzéki tapasztalás területén hiszi ma­gát, amikor elvonatkoztatások­kal manipulál. Tudjuk, mi az óra, egy méter, de nem tud­juk, mi az idő és a tér! Mint­­ha az idő valami más volna, mint csupa óra, és a tér vala­mi más, mint csupa köbméter. Az anyagot mint olyant és a mozgást mint olyant még sen­ki sem látta vagy észlelte, másképpen tapasztalta, hanem csalt, a különböző, valóban lé­tező anyagokat és mozgási for­mákat. Ugyanaz a nehézség van, mint Hegelnél: ehe­tünk ugyan cseresznyét és szilvát, de gyümölcsöt mint olyant még senki nem evett. Lenin a Flozófiai füzetekben a következőket ír­ta: nem az a kérdés, hogy van-e mozgás, hanem az, ho­gyan kell azt k­ifejezni a fo­­galmak l­ol­t­ásában. Azt mondjuk — írja a tanulmánykönp+ —, hng v hi­­ányzik a­z idő­sü­netk­eze reg­­­nantumelmélete. Ennek meg­­­felelően a tí­variumelmélet nem tud az időbeli létezésre vonatkozó valószínűségekre egzakt választ adni. Rohamosan fejlődő új tudo­mány a biokronometria. Nem­csak a közelmúlt eseményei­nek időrendiségét tárja föl naptárszerűen, hanem olykor több mint egy milliárd évvel ezelőtt lejátszódott esemé­nyekre is fényt derít, segítve a régész, a geológus és a csil­lagász munkáját egyaránt. A könyv elvezeti olvasóit a kövületek világába, bebizo­nyítva az evolúció visszafor­díthatatlanságát. Ismeretes, hogy időmérésre felhasználják a fatörzsek évgyűrűit. Az egy­kori tengeri szervezetek vázá­ról is fontos adatok olvasha­tók le. Az idő korunkban össztár­sadalmi üggyé vált. A roha­nó másodpercmutató egész ci­vilizációnknak szimbóluma lehetne. Nem tekinthető vé­letlennek, hogy a hatvanas években nemzetközi társaság alakult az időkutatások koor­dinálására. Az idő természetének fel­tárása csakis a természet- és társadalomtudományok együt­tes eredményeire épülhet. Az ember időérzékelése, az idő emberi eszméje ugyanúgy a kulturális és a szociális fej­lődés terméke, mint a beszéd­vagy a számolási készség. Az „idő természetének” feltárásá­nál nélkülözhetetlen az „idő­re vonatkozó ismereteink” természetének megértése. A különböző korokban más és más az idő szerepe az embe­rek életében. Az idő „elidege­nedésének” megszüntetése a kizsákmányolásmentes, osztály nélküli kommunista társada­lom megteremtésének függvé­nye. A fizika 20. századi fejlő­désében az idő természetére vonatkozó ismereteink leggyö­keresebb felülvizsgálatát a relativitáselmélet hozta. Kantnak cikkünk elején is­mertetett időfelfogása idealis­ta. Ezzel szemben a materia­lista felfogás szerint az idő mint objektív valóság, elsőd­leges. Szemléletünk tudatunk, belső átéléseink ideje mint szubjektív valóság, másodla­gos. A marxista filozófia az idő természetének általános ontológiai tanulmányozásánál a konkrét jellemzők sokféle­ségében rejlő egyetemest tárja fel, és megalkotja az idő ál­talános elméletének absztrakt, teoretikus fogalmait és téte­leit. A materializmus nem abban különbözik az idealizmustól — írja —, hogy az utóbbi el­ismeri, az előbbi pedig tagad­ja az észlelett, átélt, képzele­ti időt. A materializmus az észlelett, átélt, képzeleti idő­nek, az „ideális”, a „szubjek­tív időnek” csupán idealista és szubjektivista értelmezését veti el. Engels Dühringgel folytatott polémiájában vilá­gosan és egyértelműen leszö­gezte a dialektikus materia­lizmus álláspontját: az idő minden lét alapformája. A­­ materialista ontológiai koncepció abból indul ki, hogy a szubjektív idő, vagyis idő­képzeteink, időszemléletünk, időátéléseink, idealizált időfo­galmaink tartalmát végső so­ron az objektív idő természe­te határozza meg. Az objek­tív és a szubjektív egységé egyben azt is jelenti, hogy az időnek léteznek egyetemes jellemzői, amelyek feltárását a reális, objektív, ammgi idő tanulmányozására kell ala­pozni. Összegezve: a tanulmánykö­tet hézagpótló mű, alaposabb megismerkedést tesz lehetővé a sokarcú idővel. n. i. Mi az idő? A Gondolat tanulmánykötete ­ A MAGYAR NEMZET olvasószolgálatának (11­74 Budapest, Doh­a, fin.) fogadóórái: Jogi tanácsadás: Hétfőn 14—16 Szerbián 14—16 Pénteken 13—14.30 Építkezők tanácsadóin: Minden hó első és utolsó péntekén 16—17.30 Közérdekű bejelentések: csütörtökön 15.30—17.30

Next