Magyar Nemzet, 1980. szeptember (36. évfolyam, 205-229. szám)

1980-09-13 / 215. szám

4 Ünnepi hangversennyel megnyitották a Hungaroton hanglemezheteket Ünnepi hangversennyel nyi­tották meg pénteken a Hun­garoton hanglemezheteket. Fe­­rencsik János vezényletével az Állami Hangversenyzenekar, valamint a Magyar Rádió és Televízió énekkara Mozart Requiemjét adta elő. A ma­gánszólamokat Kalmár Mag­da, Hamari Júlia, Korondy György, Gregor József éne­kelte. Az ünnepi esten Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes átadta Az év hanglemeze dí­jakat a magyar hanglemez­­gyár legszebb felvételei készí­tőinek, előadóművészeknek, szerkesztőknek, rendezőknek, hangmérnököknek. A lemezeket a hanglemez­­gyártó 1979. július 1. és 1980. június 30. között megjelent kiadványai közül választotta ki a zeneművészekből, zene­tudósokból, kritikusokból álló zsűri. Az év hanglemeze díjjal a Magyar gregoriánum sorozat három lemezét, Takács Klára Verdi dalai című felvételét és Lehotka Gábornak a tavalyi hanglemezheteken nagy sikert aratott Bach-lemezét tüntet­ték ki. Perényi Miklós gor­donkaművész két hangleme­zével ugyancsak díjat nyert; az egyiken Haydn-csellóver­­senyek­el játszik a Liszt Fe­renc Kamarazenekar kísére­tével, a másikon Beethoven összes gordonka-zongora szo­nátáját és variációit adja elő, Ránki Dezső társaságában. A Hungaroton irodalmi leme­zeinek gazdag választékából két lemezt emelt ki a zsűri: Nagy László költeményeit Berek Kati tolmácsolásában és Pilinszky János lemezét, ame­lyen a szerző maga mondja el verseit. A népzenei felvételek közül Dévay Nagy Kamilla Gyújtottam gyertyát című le­mezét tüntették ki. A közönség ünneplése kö­zepette nyújtotta át Bors Je­nő igazgató az aranylemezt Ferencsik Jánosnak abból az alkalomból, hogy Beethoven IX. szimfóniájának, általa ve­zényelt felvételének forgalma meghaladta az ötvenezres pél­dányszámot. ­ HANGLEMEZFIGYELŐ Orfeo ed Euridice AZ OPERA műfajának egyik legkiválóbb ismerője, Romain Rolland, így fejezte be Gluck­­ról írt tanulmányát: „Igen, azt hiszem, az erény szó jellemzi legjobban az Alceste vagy Or­feusz, vagy a szűzies Iphigenia zenéjét. Szerzőjük legfőképpen ezért lesz kedves az emberek­nek; ez az, amiért — akárcsak Beethoven — sokkal több, mi­­int nagy muzsikus, tiszta szívű nagy ember." Ennek a „tiszta szívű nagy ember’-nek legelső jelentős, úgynevezett reformoperáját, az Orfeuszt most szép felvé­telen tette közzé a Hungaro­ton. A két lemezből álló al­bum, amelynek díszes mellék­letében Kárpáti János írt ze­netörténeti tanulmánynak is beillő magyarázószöveget, méltóképpen reprezentálja mind a vállalat művészi programját, mind az eddig elért zenei színvonalát. MÁR A CÍME: Orfeo ed Euridice is utal arra, hogy a felvétel készítői lényegében az 1762-ben bemutatott bécsi előadás eredeti olasz változa­tát fogadták el autentikusnak. Mert ennek az operának — akárcsak a műfaj megterem­tője, Monteverdi műveinek is — többféle változata ismere­tes. A verziók között az egyik leglényegesebb különbség, hogy Orfeusz — Orfeo — sze­repe szoprán, alt, tenor, sőt bariton hangón is előadható; közismert például az a Karl Richter vezényelte felvétel, amelyen Orfeuszt Dietrich Fischer-Dieskau, a nagy bari­tonista énekli. A Vergilius Aeneisében ol­vasható, és a Gluck, illetve librettistája, Galzabigi megír­ta történetet már az operare­former előtt is többen meg­zenésítették. Közülük az első Monteverdi volt, míg Offen­­bach a témának könnyed, operettes jelleget adott; vall­juk meg, az Offenbach-féle változat — neveztes kánkán­jával — ma lényegesen ismer­tebb, mint Christoph Willi­­bald Glucké. A német kompo­nista annyiban újította meg az operát, hogy a műfajt megszabadította „mindattól a visszaéléstől, amely vagy az énekesek rossz szándékú hiú­sága vagy a zeneszerzők túl­zott engedékenysége következ­tében már régóta megrontja az olasz operát, s a legfensé­gesebb és legszebb színpadi játékot nevetségessé és unal­massá teszi” — ahogyan ezt az Alceste ajánlásában (ha úgy tetszik: saját ars poeticá­jában) írta. Nem tett tehát semmiféle engedményt az éne­keseknek — a nagy operaköl­tők legszebb áriáiban is egy­­egy frázis, vagy Erkel Hu­nyadi Lászlójában a La Grange-ária a példa rá, hogy ez az alkalmazkodás sokáig elurakodott a zenés színpa­don —, hanem a mű egészét a drámaiságnak, a költői mondanivalónak rendelte alá. Másik nevezetes újítása a re­citativók meghangszerelése volt, ami ugyancsak hűsége­sebben szolgálta a drámaisá­­got. A LEMEZ, amelyen az Ope­raház zeneiparát és kamarakó­rusát Lukács Ervin vezényli, szinte zenetörténeti hűséggel tárja elénk mindazokat az eredményeket, amelyeket Gluck az operaműfaj megújí­tójaként elért. A tisztán és tö­mören szóló énekkar, vala­mint a legdifferenciáltabb vonószenekari hangzásokat is pontosan és érzékletesen köz­vetítő orchester Lukács Ervin irányításával ideális felfogás­ban szólaltatja meg az operát. Igaz, az ő munkásságára nem elsősorban a túlcsorduló ro­mantikus érzések tolmácsolá­sa a legjellemzőbb, és elkép­zelésében ezúttal is észreve­hető bizonyos pedantéria, olykor a klasszicizmus túl­hangsúlyozása, egészében azonban koncepciója hiteles­nek és zeneileg is biztonsá­gosnak mondható. Az Orfeo­ed Euridice-nek mindössze három szereplője van. Orfeót a bécsi, olasz változatnak megfelelően alt­hangú művész, a különlegesen muzikális és minden benső­séges érzelem kifejezésére ké­pes Hamari Júlia énekli. Drámaisága már az első fel­vonás rövid fölkiáltásaiban, majd első recitatívójában és áriájában is megjelenik, de hangjának igazi szépségéről, telt zengéséről főképpen a harmadik felvonás legnépsze­rűbb C-dúr, Che faro senza Euridice kezdetű áriájában győződhetni meg. Orfeónak méltó társa Euridiceként Kin­cses Veronika, aki belső su­gárzással, tiszta és nemes lí­­raisággal énekli rendkívül igényes, nehéz, bár kevésbé mutatós szólamát. Kincses Ve­ronikának oratóriumokon és Haydn-operákon csiszolt hang­ja biztos formaérzékkel köz­vetíti Gluck nemesen egysze­rű, klasszikus zenei stílusát. Ámoréként Zempléni Mária tökéletes biztonsággal alkal­mazkodik a dirigens, a hang­szeres és vokális együttesek, valamint az igényes zenei rendező, Mátyás János meg­szabta követelményekhez. Ér­zékletes, melegfényfi Amoréja nagymértékben járul hozzá ahhoz, hogy az Orfeo­ed Euri­dice felvétele a Hungaroton legnemesebb vállalkozásai kö­zé sorakozhasson. Gábor István Magyar Nemzet Példájával mindenki hozzájárul a neveléshez Népfronttanácskozás az oktatásról A jövőben is a családra, a szülőkre hárul a legnagyobb, senki által át nem vállalható felelősség a gyermekek neve­léséért; a népfrontmozgalom ennek állandó hangsúlyozása mellett a maga sajátos esz­közeit is felajánlja, felhasz­nálja e fontos feladat lehető legjobb megoldásához — han­goztatta Molnár Béla, a Ha­zafias Népfront Országos Ta­nácsának titkára pénteken a népfront székházában rende­zett országos oktatáspolitikai tanácskozás vitaindító előadá­sában. A népfrontbizottságok a közoktatás társadalmi támo­gatásának szervezése során elősegítették az iskolaelőkészí­tő foglalkozások megoldását, a tankötelezettségi törvény ál­talánosabb érvényesítését, tá­mogatták az Úttörőszövetség kezdeményezését, a Végezzük el együtt a nyolc osztályt ak­ciót és a következőkben is mindent megtesznek azért, hogy egyre több gyermek vé­gezze el az általános iskola nyolc osztályát tizennégy éves koráig. Ennek érdekében folytatják a kallódó gyermekek felku­tatását, s megkülönböztetett figyelmet fordítanak az elma­radott életvitelű családok gyermekeire, azok iskoláztatá­sára. Közreműködnek a tanu­lók lemorzsolódásának meg­akadályozásában, a pályavá­lasztási tanácsadás megszerve­zésében. Fontos feladat a szü­lők szemléletének formálása, mivel a tapasztalatok szerint még ma is számos tanuló ma­rad el az iskolából a szülők nemtörődömsége miatt. A szülői munkaközösségek tevékenységéről szólva megál­lapította: a pedagógusok mun­káját hatékonyan segítő kö­zösségek mellett van sok ke­vésbé tevékeny, sőt passzív közösség is. Az iskoláknak, a szülői munkaközösségeknek, a népfronttestületeknek s az ok­tatási szerveknek meg kelle­ne vizsgálniuk, miként segít­hetnék a társadalmi összefo­gás révén még eredményeseb­ben az iskolai munkát A tanácskozáson részt vevő aktivisták, megyei pedagógiai bizottságok, szülői munkakö­zösségek képviselői felszólalá­saikban, többek között rámu­tattak arra, hogy tapasztala­taik szerint a családok még nem segítik érdemben az is­kolai nevelést A szülő és pe­dagógus viszonya általában a tekintély elvén alapszik. Né­mely szülőt csak az osztályzat, másokat az sem érdekel, pe­dig az oktatás és nevelés fel­adatai nem oldhatók meg a család és az iskola együttmű­ködése nélkül. Úgy vélték: a továbbiakban is tájékoztatni kell a szülőket az új oktatási­nevelési tervekről, mégpedig olyan módon, hogy a szülők megértsék: az oktatás korsze­rűsítése megkívánja a családi nevelés korszerűsítését is. Ugyanakkor hangsúlyozták: a népfrontmozgalomnak nem­csak a szülőket kell megnyer­nie a közoktatás társadalmi támogatásához, mindenkiben tudatosítani kell: munkájával, példájával, magatartásával mindenki közvetlenül hozájá­­rul az ifjúság neveléséhez. Megemlítették: nincs pontos nyilvántartás arról, hogy egy­­egy településen hány gyer­meknek kell beiratkoznia a tanévre. Ez nagyon megnehe­zíti az iskola­­munkáját. A fel­mentett, majd munkába állt fiatalok nem jelentkeznek osz­tályozó vizsgára. Szigorúbban kellene ezt megkövetelni. A nyolc osztály el nem végzett, dolgozó fiatalokat elsősorban a munkahelynek kellene ösz­tönöznie az általános iskola befejezésére. A tankötelezettségi törvény megvalósítása — hangoztatták a tanácskozáson — csak hat­hatós állami intézkedések és társadalmi összefogás révén érhető el. A felszólalók egy ré­sze úgy ítélte, szükséges, és ezért is javasolta a törvény kiegészítését. NAPLÓ | Szeptember 13 . Miskolcon kezdődnek meg szeptember 19-én az ifjúsági könyvnapok a KISZ KB Könyv és ifjúság akciójának része­­ként, hogy felkeltsék a fiatal olvasók érdeklődését a kultúra legfőbb hordozói: a könyvek i­áoz. Miskolcon kívül ország­szerte, minden megyeszékhe­lyen, városban, több nagyköz­ségben, nagyüzemben a KISZ- szervezetek saját belátásuk szerint, a maguk választotta időpontban rendezik meg az ifjúsági könyvnapokat. Minde­nütt könyvsátrakat állítanak f°­. író—olvasó találkozókat, dedikálásokat, irodalmi műso­rokat, könyvnépszerűsítő prog­ramokat szerveznek. Miskol­con a könyvnapok idején meg­rendezik a fiatal írók József Attila körének tanácskozását. Megrendezik a, Mozgó Világ című folyóirat napját szep­tember 21-én. Budapesten ok­tóber közepére tervezik az ifjúsági könyvnapokat, az Ál­lami Könyvterjesztő Vállalat egyebek között a párizsi ud­varban állít fel könyvsátrast. 4* Szabó Vladimír gyűjtemé­nyes kiállítása nyílik meg szeptember 19-én négy órakor a Műcsarnokban. + Kóka Ferenc festőművész tárlatát Mucsi András művé­szettörténész nyitja meg szep­tember 20-án 11 órakor a Mű­csarnokban. Megyei őszi tárlatot rendez a debreceni Déri múzeum szeptember 14. és október 6. között. Mintegy negyven mű­vész mutatja be munkáit. 4* Együttműködési szerződést kötött a pécsi Janus Panno­nius Múzeum és az eszéki Mu­­zej Slavonije. Szakemberek, kiállítások és kiadványok cse­réjét tervezik, s így járulnak hozzá a nemzetiségi gyűjtő­munka fejlődéséhez is a ba­ranyai délszlávok és a hor­vátországi magyarok körében. ♦ Vietnam közelmúltját és jele­nét mutatja be. a kőbányai Pata­ki István művelődési házban lát­ható fotókiállítás Néhány archív felvétel az elmúlt évtizedek har­­cait eleveníti fel, amelyeket a so­kat szenvedett nép az idegen be­tolakodók ellen vívott, japánok, franciák, amerikaiak, kínaiak és zsoldosaik ellen. Történelmi pil­lanatot örökít meg az a fénykép, amely Ho Si Minin ábrázolja 1945. szeptember 2-án, a függetlenségi nyilatkozat kihirdetésének napján; ez a nap azóta az ország nemzeti ünnepe. S látni a dzsungelháborúk hős partizánjait, a puskával a vállukon szántó-vető parasztokat, a légikalózok orvtámadása elől menekülő védtelen iskolásokat csakúgy, mint a modern gyárak, üzemek, kórházak fáradhatatlan építőit, a mai, békét akaró, de biztonsága fölött folytonos készen­létben őrködni kénytelen Vietnam dolgos hétköznapjait.­­ Juhász Jácint és Andai Györgyi szeptember 18-án es­te hétkor mutatja be önálló estjét a csepeli művelődési házban.A A visegrádi királyi palota romterületén Mészáros Dezső szobrászművész kiállítása lát­ható szeptember 13-tól. A SZIKRA LAPNYOMDA felvételre keres szakmunkásokat az Árpád-híd pesti hídfőjénél levő CJ, MODERN ÜZEMÉBE: — ofszet gépmestert, — nyomdai fényképészt, montírozót, — könyvkötőt, kötészeti vágót Jelentkezés személyesen: a Szikra Lapnyomda munkaügyi osztályán naponta: 7—16 óráig Budapest VIII., Blaha Lujza tér 3., I. 129. A színházak szombati műsora Vígszínház: A 22-es csapdája (7) — Pesti Színház: Orfeusz alász­áll (7) — Vidám Színpad: A család­ban marad (7) — Budapesti Gyer­mekszínház : Madách Színház ea. (7) Fővárosi Operettszínház: Csárdáskirálynő (K. bér­. 1. ea.) (7) — József Attila Színház: Paj­zán históriák (7) — Állami Báb­színház (Népköztársaság útján): Az elvarázsolt egérkisasszony (tju. 4.) — Jókai tér­en: A csodálatos kalucs­ij (du. fél 3) — Fővárosi Nagycirkusz: Egész nyáron cir­kusz (du. fél 4 és este fél 8). Rövid tartalom és szereplőlista a Pesti Műsorban. •Szombat, 1980. szeptember 13. Filmek a máról és a múltról Mi készül a Moszfilm stúdióiban Az idén a filmesek is a XXVI. pártkongresszusra ké­szülődnek — mondja a Mosz­film vezérigazgatója, Nyikolaj Szirov. Mindenekelőtt a kor­társainkról, napjaink problé­máiról szóló filmekkel, ame­lyeknek témája a munka és az ember kapcsolata, a min­dennapok sok-sok hőstette. A révnél ne cserélj lovat címmel rendezett filmet Georgij Jegia­­zarov. A kámai autógyár épít­kezésének történetéről, az ott dolgozó emberekről, a mun­kásosztályról szól a film. Hő­sei, az építkezés vezetője, és a főmérnök különböző korúak: egyikük hatvan felé jár, a má­sik harminchét esztendős. Mégis sok bennük a közös vonás: a munkásember büsz­kesége, az ügy szeretete, az odaadó törődés az emberek­kel. Munkástémát dolgoz fel filmjében, Az elmúlt nap té­­nyei­ben Vlagyimir Bászov rendező is. A történet a Kola­­félszigeten játszódik, egy ha­talmas szénkitermelő kombi­nátban. Hősei bányászok, ipa­ri értelmiségiek, a termelés szervezői. A filmben szó esik egy új műszaki politika beve­zetéséről, a termelés fejleszté­sének problémáiról, a gazda­sági fejlődésről éppúgy, mint a modern ipar etikai és mo­rális kérdéseiről,­ s mindez nem a múltból merítve, ha­nem a jövő perspektívájának fényében. A film egyik hőse, Krjavkin, a kombinát igazga­tója, így fogalmaz: „Úgy vé­lem, hogy a jó dolgokról általában csak akkor érdemes sokat beszélni, amikor már nincs mit mondanunk a rosz­­szakról. A jóért, ha az való­ban jó, az emberek meghur­colnak ...” Vlagyimir Monahov új film­jének címe: Föld, szerelmem!. Földművelőkről, a falvak la­kóiról és gondjairól szól. Hol volt, hol nem volt a címe Nyikita Mihalkov készü­lő új filmjének. Hősnője szin­tén falusi ember: erőteljes, makacs, ám az életről alkotott elmaradott nézeteivel kicsit naiv is. Felutazva lányához a városba, saját felfogásának megfelelően kívánja megolda­ni a bonyolult problémákat. Mintha igen egyszerű, hétköz­napi kérdéseket, érintene a film, valójában azonban ko­moly, általános emberi és er­kölcsi problémákat. A fősze­repet Nonna Mordgyukova játssza, s ismerve Nyikita Mi­halkov izgalmas színész-veze­tését, nagy érdeklődés előzi meg a filmet. A nyaralók életéből címmel forgat filmet Nyikolaj Guben­­ko. A színész-rendező új tör­ténete a Krímbe utazó, egy üdülőben véletlenül együtt nya­raló néhány emberről —kortár­sainkról — nyújt portrét. Az emberi kapcsolatok alakulását kíséri figyelemmel. Olyan szí­nészeket szerződtetett, mint Juszas Budrajtisz, Zsarura Bolotova, Rolan Bikov. A történelmi múltról, a cá­rizmus alóli felszabadulásért vívott harcról, a szovjet állam megteremtéséről és megerősö­déséről szóló filmek különösen is fontosak. Szergej Jutkovics nemrég kezdte forgatni Lenin Párizsban című filipjét, mely­nek forgatókönyvét Jevgenyij Gabrilovicscsal közösen írta, és Lenin 1910—12 közötti franciaországi tartózkodásit dolgozza fel Azt a korszakot, mikor Iljics megalapította a lonjumeau-i pártiskolát, ahol Oroszország forradalmi átala­kulásának aktív résztvevőit, a párt jövőjének kádereit készí­tették fel. Rengeteg dokumen­tum- és híradó­anyagot hasz­náltak fel a filmben. Vlagyi­mir Iljics életéről és munkájá­ról beszélnek majd a lenini emlékhelyeket látogató kortár­sak, maguk a szerzők, és Le­nin társai az emigrációban. Krupszkaja, Inessza Armand, a pártiskola egyik hallgatója, a munkásember Trofimov, s egy ellenség is — a ti­tkos­­rendőrség kiküldött megfigye­lője. Lenin szerepét a Jutke­­vics-rendezte Július hatodiké­ból ismert színész, Jurij Kaju­­rov játssza. Egy másik film, A Terror­­hadművelet bukása című, Le­nin bajtársáról, „a forradalom lovagjáról”, Dzerzsinszkijről szól. A történet a húszas évek­ben játszódik, amikor Orosz­ország-szerte éhség és nyomor volt a feldúlt városokban, az ellenség pedig, az ország ellá­tásának megbénítását tűzve ki célul, meghirdette a harcot a vasútvonalakon. Az eszereknek ezt a hadműveletét hívták „Terror”-nak. Ezekben a ne­héz években a párt Dzerzsinsz­­kijt bízta meg a közlekedés- és postaügyi népbiztosság ve­zetésével, és ő megnyerte a vasúti síneken vívott csatát. Anatolij Bobrovszkij rendező viszi filmre Julián Szemjo­­nov forgatókönyvét, lengyel koprodukcióban, a főszerepben Krysztof Hameccal. Különös figyelemmel kísér­jük Szergej Bondarcsuk új filmjét, melynek forgatása a közelmúltban kezdődött. A két­részesre tervezett Vörös ha­rangok első része az 1910 ell­es mexikói, második része pe­dig az 1917-es októberi szocia­lista forradalomról szól. Hogy mi a kapcsolat a két forrada­lom között? A filmben épp­­úgy, mint hajdan a valóság­ban, a két forradalom közötti kapcsolatot John Reed szemé­lye teremti meg, aki Mexikó­ban kezdte újságírói pályafu­tását, éppen a forradalom fel­lángolásának idején, majd Oroszországba utazott, ahol tanúja lett az októberi forra­dalom eseményeinek. Tíz nap, amely megrengette a világot című könyvét, Lenin igen nagyra becsülte. A fam John Reed­ fejlődésének útját köve­ti, aki Pétervárott a forradal­mi valósággal és a forradalom embereivel találkozva, az új életért folyó harcot szemlélve, megismerkedve Leninnel és harcostársaival, a forradalmi eszmék hívéül szegődik. A Nagy Honvédő Háború halhatatlan hősei emlékének szenteli új filmjét Igor Gosz­­tyev rendező. A Front az el­lenség hátában befejező da­rabja lesz a Szemjon Dnyep­­rov forgatókönyveiből készült filmtrilógiának, melynek első két darabja a Front szárnyak nélkül és a Front a frontvonal mögött voltak. A filmeposz be­fejező részében éppúgy, mint az előzőekben, Vjacseszlav Tyihonov játssza a főszerepet. Történelmi film Alekszandr Avarov és Vlagyimir Naumov rendezők vállalkozása, a nem­rég elkészült Teherán — 43. A fasiszta kémelhárítás meg akarta akadályozni 1943-ban a Hitler-ellenes teheráni kon­ferenciát. A tervezett merény­let meghiúsult. A Teherán — 43 pátosza az extremizmust, a terror bármilyen formában való megnyilvánulását ellenzi, így szól napjainkhoz. Grigorij Csuhraj új filmjét, Az élet gyönyörű­t is a poli­tikai filmek közé sorolhatjuk. Olasz filmesekkel közösen készült, története egy fasisz­ta államban játszódik. Közép­pontjában egy becsületes, de a politikai harcoktól félrevo­nuló munkásember áll. Él, sze­ret, dolgozik. De választásra kényszerül a hős: a barikád melyik oldalára áll? És az, aki tegnap még minden igyekeze­tével távol tartotta magát a politikától, végül az ellenállá­si mozgalom részvevőinek so­rában találja magát. Antoniót, és szerelmét, Mariját, neves olasz színészek játsszák: Gian­­carlo Giannini és Omelia Alutt. A szovjet filmesek egyik leg­idősebbje, Alekszandr Zarhi most fejezte be új filmjét, Huszonhat nap Dosztojevszkij életéből címmel. A film azok­ról a napokról szól, amikor A játékos című regény született, az író és a gyorsízórzó, Anna Sznyitkina kapcsolatáról. A bemutató jövőre lesz a Dosz­­tojevszkij-év ünnepségei so­rán. Marlen Hrtcijev is az orosz irodalom egyik nagy alakját választotta filmje hőséül, Pus­kint. A költő életét a líceumi esztendőktől egészen haláláig kívánja bemutatni. Andrej Tarkovszkij a Sztal­­ker befejezése után olasz fil­mesektől kapott meghívást. Új filmjének tartalmáról most folynak a tárgyalások. Jurij Belkin ­ Koszta Rozália festőművész tárlata nyílt meg pénteken a gyulai Dürer-te­remben: a mű­vésznő az utóbbi években ké­szült olajfestményeit mutatja be, gyulai házak­at, utcákat, embereket, s tanyákat.

Next