Magyar Nemzet, 1980. szeptember (36. évfolyam, 205-229. szám)

1980-09-10 / 212. szám

A Dietrich Kamaszodni készülő fiúcs­kák nevelőg­örcsöt kapnak, ha megjelenik a képernyőn Idak­­­epe Dietrich. Fegyelmezet­tebb, ám a­ Dietrich-őrülethen még meglehetősen ifjú­ szüleik legfeljebb csak kacarásznak, gúnyolódnak a nagy sztár ka­lapbokrétái, ruhakölteményei láttán. Majd, gúnyolódás­ ide, kacagás oda, ifjú és vén, gyer­mek és felnőtt egyaránt a te­levízió előtt marad, elcsende­sedve s lassanként elbűvölve. Mi tartja fogva az embert, ha Dietrich, ez a külső, megjele­nésében régi-régi, letűnt esz­ményt­­ megtestesítő díva, a tévében — a modern látvá­nyok négyszögében — megje­lenik? Filmjeinek története? Aligha. A gonddal és fölfedez­hető kedvvel összeállított tele­víziós­ sorozat csupa olyan régi filmet vonultat föl, amilyent a bátran­­ fogalmazó ember nyugodt szívvel nevezhet giccs­­nek. Nem is keríthettek elő a szerkesztők mást. Marlene — nagy írók barátja — több­nyire szirupos szinopszisokat kapott. Filmjeinek története szinte előre kitalálható: Diet­­rich, a rosszlány, egy nagy szerelem tisztító tüzében vég­legesen — de még inkább idő­legesen — megjavul. Ilyesfaj­ta mesékért az egyre igénye­sebb televíziónéző nemigen szokott elcsendesedni és kép­ernyője elé szögeződni. De nem adja fel vasárnap délutá­nonkénti sziesztáját e fil­mek ...m­egcsináltsága” ked­véért sem. Mert igaz, ami igaz, a csacska mesék leleményesen és forga­tagosan mesél­te­tnek el ezeken a negyven, negyvenöt esztendős filmtekercseken. Nagy színészeket, remek ala­kításokat is láthatni bennük — nem Dietrichét. Dietrich csak jelen van." Pimaszul kedves és kedvesen pimasz egyéniségével, a világ piszkára fittyet hányó, de a nyomorúságot mégis­­megköny­­nyező, sajátos nyegleségével, vérlázító, felháborító bájával. Jelen van egyedülvaló nőies­ségével. Sehol másutt fel nem féné^tőkárPrM+ylsé#!? ■■s&'ttmp tíkaszdi Kártya­­kHvatjamaH klft1-* la­pkőjtemények'es az idejét­múlt‘'filmmesék közül mindig — '"tartja fogva, bevállottást vaigy be nem vallottan ma is az embert, a modern embert, a nosztalgiáktól mentes ifjú embert is. "Olyan tulajdonsá­gokkal van jelen Dietrich a televízió révén most a köztu­­datban­, amilyen tulajdonsá­gokra ismét áhítozni kezdünk, amilyeneket nélkülözünk. Diet­­rich lerázza magáról a kor minden hivatalos kötelmét, mer szuverén lenni, sejtelme­sen, maga ha zártan önmaga lenni. A kifelé fordulás nagy divatja idején, az emancipált­­ság győzelme idején, a ke­mény és akarnok, férfiasan korrekt,­­ rendíthetetlenül cél­tudatos nők körében vonzó élmény ez a koroktól, morális divatoktól, uralkodó eszmé­nyektől mindig mentő maradt, mindig magamaga maradt, befelé fordultnak mutatkozó, törékenyen erős ember. Osto­­bácska szerepeit szemlélve bi­zonyára nemigen jut eszébe senkinek az, amit a tévésoro­zat előhangjaként Bernáth László irodalmi idézetekkel igazoltan hangsúlyozott, hogy ugyanis Marlene Dietrich mi­lyen bátor antifasiszta harcos­ként állt a világ elébe a má­sodik világháború idején. Nem, a történeti igazság szüntelen felidézése nélkül, pusztán lát­ványával is elhiteti magáról Dietrich, hogy ő az az ember­­csoda, aki könnyűsége és fel­színessége ellenére is a súlyos pillanatokban a jó szolgálata megétt dönt, mint a nyilván­valóan „igazak”­, erősek­­ és alaposak. Arról ad hírt öreg filmjeivel Dietrich,­­ hogy a látványos tisztességnél sokszor értékesebb és megbízhatóbb a sejtelmesen,­­kön­tyűvérűn vál­lalt egyenesség. Lényének — és nem is művészetének — ez a híradása viszont jelenünk­ben nemcsak használható,­de egyenesen szükséges tudás. Talán erre figyelnek mind­azok, akik a filmszínésznő Dietrichtől nem elragadtatot­tan, a televízió, jóvoltából mégis a Dietrich-jelenség bűv­körébe kerülnek. Olyan esz­ményt­ fejez­ne ki mostanság, amilyenre még éppen csak gondolni kezdünk. Az igazsá­got könnyed természetesség­gel, elbájoló közvetlenséggé kezelő világ­, de legalábbi ■kömyezetjobbítók típusát. Vakáción a Mézga család ősz közeledtén lassan véget ér a kora nyár óta tartó, min­den bizonnyal legsikeresebb­nek­ tartott magyar tévésoro­zat, a Mézga família külföldi megpróbáltatásait elbeszélő, tizenhárom részes rajzfilm. Mézga Géza és kicsinyke csa­ládja a maga módján legalább olyan kedvelt ifjak és vének körében egyaránt,­ mint Diet­­rich sorozata. A siker titka itt is ugyanaz: Romhányi József forga­tókönyve révén ezúttal is egy típus válik ismertté, gya­koribb és jelenidejűbb típus, mint az eszményi Dietrich lát­tán Mozgaék a magyar átlag­­család. Formájuk, mozgásuk (a Pannónia Stúdió szelleme­sen karikírozó rajzai jóvoltá­ból) alaposan ismerős a hét­köznapokból. Hát meg a fel­fogásuk! Kritikátlan Nyugat­imádatuk, nyerész­kedési vá­gyuk, pedagógiai elvük, ponto­sabban elvtelenségük mind­mind köznapi jelenség Persze, ha csupán miről­un­k, itthoni átlagpolgárokról derülne ki mindenféle nevetséges tulaj­donság aligha lenne egyértel­műen felhőtlen a mulatság. Ugyan ki szeret egy nyáron át arról hallani, hogy milyen ki­csinyes, sete-suta,, hiszékeny, pénzsó­vár, mily ügyefogyott szülő, stb., stb. A Múzsa-soro­zat leleményes készítői azon­ban gondoskodtak arról, hogy legyen oka a nézőknek a hoz­zájuk nem hasonlatos, legfel­jebb áhított életformájú típu­sokon is kacagni. Feltérképez­ték hát az egész világot. Észak-, Közép- és Dél-Ame­­rika, Távol-Kelet és India, Afrika mind megkapja a ma­gáét. Gengszterizmus, terroriz­mus, kis és nagy kóklerség szembesül a ■ világjáró, magyar gyámoltalanokkal. Mulatságos kalandjaik alkalmával Máz­sáéinak módjuk van kiábrán­dulni, ... mindvalahány álmuk­ból,, reményükből,, kiábrándul­hatnak — velük ,együtt a né­zők is — ag. egész...,világból. Dib-dáb figura ebben a világ­nak nevezett színes kavalkád­­ban az ember, ismert, alig­ismert és félreismert erők és hatalmak kezében. Értéktelen kacat az élet. A véletlenen és a vakszerencsén múlik min­den, mint a régi századok ret­tenetét megörökítő, pikareszk regényekben. Mezgáék azon­ban nem ábrándulnak ki sem a világból, sem „kedves” meg­hívójukból, Hufnágel Pistiből. Mezgáék minden bajból feltá­­pászkodnak és új hittel, új re­ménnyel indulnak tovább, akár — engedtessék meg a profánnak tetsző hasonlat — a Tragédia Ádámja. És a néző sem ábrándul ki — önnön tü­körképéből, a Mézga-típusból. Nevetve, bosszankodva fogad­ja el, hogy ők (mi) már csak ilyenek (vagyunk). Gyógyítha­tatlan álmodozók, reményke­dők,­ feltápászkodók. És talán éppen ez az, ami megment a világtól, a banditizmussal, ter­rorral, szélhámossággal fenye­getőtől. Mivel a befejező rész még hátravan, nem tudni, végül is rpiként vergődnek haza Méz­­gáék. Azt azonban sejteni le­het, hogy kis pihenő után bár­mikor, bárhova útnak indul­nának ismét, önnön keservük­re é­­ a néző mulatságára, mindnyájunk szórakoztató ön­ismereti óráira. Hacsak Ala­dár, a racionális jövő ígérete, a szülőknél, a felnőtteknél okosabb, éleslátóbb, tisztábban álmodó kisfiú otthon nem ma­rasztalja őket. Röviden Alig,­volt nap, h hogy ne rek­lámozta volna vasárnapi be­mutatóját, a Ben Travers szín­művéből készült Rablók című tévéjátékot a televízió. Ennek a műsornak azonban felesle­ges volt a hangos ajánlgatás. A Rablók ugyanis kellemetes vasárnapi mulatságnak bizo­nyult. Málnay Levente igye­kezett angolos játékot szervez­­ni-rendezni az angol színmű­ből. Balázsovits Lajos és Szilá­gyi Tibor játékából még ha­misítatlan fanyar angol hu­morra is tellett, a két­ fősze­replő hölgy, Aridai Györgyi és Tóth Enikő pedig olyan szép­nek mutatkozott, mintha egy igazi külföldi komédiából csöppentek volna ide. Főműsorként, estidőben is megállná a helyét az Irodalmi barangolás Bács-Kiskun me­gyében című riport-dokumen­­tumfilm, Farkas Katalin for­gatókönyvíró és Babiczky László rendező közös munká­ja. Katona József, Petőfi, Arany János és Móra Ferenc életének egy-egy színterét jár­ó 18. budapesti nemzetközi zenei verseny szombat este ünnepélyesen kezdődik meg a Zeneművészeti Főiskolán. Az idén három hangszer: a fuvo­la, a kürt és a gordonka fia­tal művészei számára rende­zik meg. A hagyomány sze­rint sorsolással kezdődik, majd Erkel Tibor, a Művelő­dési Minisztérium zenei osz­tálya vezetőjének és Farka­­sinszky Lajos, a fővárosi ta­nács elnökhelyettesének be­széde után hangversenyt tar­tanak. E­z­en a korábbi kül­földi nemzetközi zenei ver­senyek díjazottjai: Elekes Zsu­zsa orgona-, Petz Pál trom­bitaművész, valamint a Rene­szánsz Rézf­úvósegyü­ttes mű­ködik közre. A fuvolások­­ versenyét — amint a Zeneművészek Házá­ban tartott kedd délelőtti tá­jékoztatójában Görög Péter, a Nemzetközi­­ Zenei Versenyek és Fesztiválok Irodájának ve­zetője elmondta —, 1965 után az idén másodszor rendezik meg. A verseny iránt olyan nagy volt az érdeklődés, ami­lyenre a rendezőség sem szá­mított: több mint 180-an je­lentkeztek, és emiatt — elő­ször a hazai zenei versenyek történetében — kénytelenek voltak előzetesen szelektálni. Számuk így is jelenleg 75 művész, ami nem kis felada­tot ró a Kovács Lóránt fuvo­laművész­­ elnökletével mun­kálkodó zsűrire. A zsűri má­sik, két hazai tagja, jP.efrouigs Emil és Pröhle Henrik, és „a bizottság munkájában mások­­m­ellett részt vesz. -Illetve „Co­lombo, a neves svájci karmes­ter is. A kürtverseny, . amelyen ugyancsak nagy számban, ösz­­szesen harmincnégy külföldi és magyar muzsikus vesz részt, szeptember 17-én kez­dődik meg. Ennek a verseny­nek, amelyet ezen a hangsze­ren hazánkban először ren­deznek meg, Láng István ze­neszerző, a Magyar Zenemű­vészek Szövetségének főtitkára lesz az elnöke, magyar tagjai pedig Bubik Zoltán és Tarjá­ni Ferenc, a Zeneművészeti Fő­iskola tanárai. A zongorán kívül, amelyből az első vetélkedőt 1933-ban rendezték meg, és annak egyik győztese egy 17 éves lány, Fi­­scher Annie volt, a csellóver­senynek van nálunk a leg­nagyobb hagyománya. Amióta a gordonkaművészet klasszi­ta, de a színesen, hangulatosan tahi­tó adás, mintegy kedvet csinálva nézőjének ahhoz, hogy maga is útnak induljon , az őszi hétvégi, kirándü­léskép­pen elzarándokoljon a felvil­lantott irodalmi emlékhelyek­re. " Egyetlen szépséghibáját azonban nem szabad elhall­gatni a gondos összeállítás­nak. Novák János zenéje, amely hol versenyre kelt ré­gebbi, jól ismert dallamokkal, hol meredeken modern muasi­­■­kát igyekezett gyártani, nem szolgálta, inkább lefokozta a költészet varázsát. Lőcsei Gabriella kusa, Pablo Gasals engedé­lyezte, hogy nevével fémjelez­zék a budapesti versenyt, ne­gyedszer tartanak vetélkedőt e hangszer fiatal művészei. Erre a versenyre, amely szeptember 22-én kezdődik meg, ugyan­csak sokan jelentkeztek, ösz­­szesen 80-an, és ha közben — a nemzetközi gyakorlat szerint — többen különféle okok miatt le is mondták a rész­vételt, így is 63-an indulnak összesen 18 országból ebben a versenyágban. A csellóverseny zsűrijének elnöke Bo­nda Ede, s tagjai között lesz Botvay Károly, Bozay Attila, vala­mint Dániel Safran, a híres szovjet gordonkaművész és János Scholz, a New York-i Columbia Egyetem professzo­ra, az egykori világhírű Roth­­kvartett tagja, aki csaknem 40 éve él az Egyesült Álla­mokban. Mindhárom verseny ezúttal is három fordulóból áll: elő- és középdöntőből, valamint döntőből, a csellónál a döntő­nek két része lesz, szóló és ze­nekari játék. Valamennyi hangszer művészei számára kötelező lesz a verseny egyik fordulójában a rendezőség megadta öt-hat új magyar műből egyet előadni. A díja­kat október 1-én este Tóth Dezső művelődési miniszter­­helyettes adja­ át a Zenemű­vészeti Főiskola nagytermében , ahol egyébként az egész verseny lezajlik — azon a hangversenyen, amelyet a Ze­­­nei­ Világnapnak?­ ■ szentelnek.­­ Az­­.ünnepélyes díjkiosztást, koncert követi, „ amelyen a Verseny győztesei szerepelnek. De már egy napnal korábban, szeptember 30-án a Zichy­­kastélyba­n bemutatkoznak a győztes fuvola-, kürt- és gor­donkaművészek. Elmondták a tájékoztatón, hogy a televízió és a rádió nagy figyelemmel kíséri majd a versenyt, amelyre több je­lentős külföldi lap zenekriti­kusa is vendégként Budapest­re érkezik. A verseny érde­kessége, hogy a híres Prades-i fesztivál rendezősége meghív­ta hangversenyre a budapesti csellóverseny győztesét. Re­mélhető, hogy a két budapes­ti hangversenyen kívül a ha­zai közönség más alkalommal­­is meghallgatja majd nyilvá­nos koncerteken a három ze­nei verseny nyerteseit és dí­jazottjait. (g. U AV Televízió műsoráról Szombaton kezdődik,Budapesten a hármas zenei verseny Magyar Nemzet A színházak •zordai műsora Állami Bábszínház (Népköztár­­sas­ág útján)! Az elvarázsolt egér­­kisasszony (du. 3.) —­­Jókai té­ren: A csodálatos kalyo­ni (de. 10) — Fővárosi Nagycirkusz: nyáron • cirkusz­­(fél 3.). Rövid tartalom és szereplőlista a Pesti Műsorban. 0­­ - i NAPLÓ Szeptember­től Startta Tibor könyvtervező kiállítását a zalaegerszegi if­júsági művelődési központban kedden nyitotta meg Ke­­resztury Dezső akadémikus.­­ Kolozsi Tibor, neves vajda­sági magyar író és publicista 65 éves korában elhunyt. 1956-tól 1971 -ig, nyugdíjba vonulásáig a „7 nap” című ,szabadkai, magyar nyelvű he­tilap főszerkesztője volt. Író­ként novellási kötete (..Gyeplő és zabla’’), regényei közül pe­dig az ..Árnyék a Tiszán” és az ..Őrtűz fényében” tette is­mertté nevét.♦ Szakács Györgyi jelmez- és Szlávik István díszlettervező munkáiból nyílik meg kiállí­tás ma Szolnokon, a megyei művelődési és ifjúsági központ galériájában. „Mindig nagyon szerettem Wer­­felt, csodáltam benne a gyakorta ihletett lírikust, és szívemben mindenkor nagyra becsültem ér­dekes elbeszélő műveit, bár né­ha hiányát érezzük bennük a mű­vészi önfegyelemnek . . . Alapjá­ban véve operaházi művészegyé­­n­is­ég volt, s időnként valóban olyan, akárcsak egy operaénekes (valaha az szeretett volna lenni), no és természetesen egyúttal olyan is, mint valami katolikus lelkész” — írta Thom­as Jolann A Doktor Faustus keletkezésé­ben Franz Werfelről, aki ma lenne kilenc­venéves. A prágai kereskedőcsa­­lád sarja lírikusként, drámaíró­ként, esszéistaként és főként re­gényíróként egyaránt jelentékeny műveket alkotott és nagy nép­szerűségre tett szert, kötetei a két világháború között milliós pél­­dányszámítóan keltek el. Költőként tűnt fel, az­ expresszionizmus hu­manizmus-pátoszával átitatott himnikus versei hozták meg szá­mára a hírnevet. Első drámai köl­teményét, Az elysiumi vendég­et 1912-ben Max Reinhardt vitte szín­re Berlinben. A freudi pszicholó­gia Oedipus-komplexusának egyik leghíresebb irodalmi megjelen­íté­­se első. Nem a gyilkos, a meg­gyilkolt a bűnös című regényeinek f­ témája. Nálunk főképp Verdi-re­­génye ismert, amelyben a két ze­neszerző, Verdi és Wagner képvi­selte maga­tartásf­ormát állítja szembe, valamint a pszichologizá­­ló családregény, A nápolyi testvé­rek és természetesen a látnoki ere­jű, hallatlanul izgalmas, drámai feszültséggel teli műve, A Musza Dagh negyven napja. A fasizmus előli menekülésének utolsó állo­másán, a californiai Beverly finis­ben­ halt meg Franz Werfe­ ötven­öt évesen, 1945-ben. (sozsa) -Szerda, 1980. szeptember 10. Gazdag tartalommal jelent meg a „Studia Psi­ihoterapeu­tica” új szám­a. A dr. Hidas György szer­­kes­ztésében és az­ Orvosegészség­­ü­gyi Dolgozók Szakszervezete ki­adásában napvilágot látó, több­nyelvű lap a szocialista országok pszichoterápiás munkacsoportjaival egyetértésben készül. Közli a szo­cialista országok 111. Nemzetközi Pszichoterápiás Szimpóziumának határozatát, amely a pszichoterá­piás módszerek fokozottabb elter­jesztését sürgeti. E határozattal javaslatként foglalkozik a KGST- országok egészségügyi miniszterei­nek soron következő tanácskozása is. Olvasható a lapszámban Süle Ferenc tanulmánya az úgyneve­zett „nagycsoportok" jelentőségé­ről. A jénai Hans Richard Bött­­cher professzor konse­pciója szerint a „terápiás csoport" rendszere a csoporttagok összhelyzetének egy része.­­.. Eis és M. Bochal cseh­szlovák szerzők arról számolnak be, milyen eredményeket ért el az ápolónők pszichoterápiás kép­zése országukban. A lengyel X. Zylicz és G. Swiatecka a telefo­nos „lelki elsősegély” tapasztala­tait és eredményeit ismertetik. Pe­ter Ku­ster Frankfurt am Main-i kutató arról számol be, milyen hasznot húztak pszichológus-hall­gatók számára a magyar születésű Bálint Mihályról elnevezett, spe­ciális szemináriumok Buda Béla írása Martigama amerikai k­ut­ato „morfogenetikus” — az élő rend­szerek fejlődési sajátosságaiból ki­induló — modelljével, s e modell­­nak a csoportpszichoterápiában való alkalmazhatóságával foglalko­zik. (a.) » ­ Százhúsz éve született Márkus Imi­k A Fővárosi Tanács új aírem­­léket állíttatott Márkus Emí­liának, a Nemzeti Színház egy­kori tiszteleti és örökös tagjá­nak, születése százhuszadik év­fordulójára. Az avató emlék­­beszédből közöljük ezeket a részleteket. M­árkus Emília pályája cso­dálatos összekötő híd volt színjátszásunk hőskora és a mai magyar színészet között. Őt még Szigligeti Ede szer­ződtette a Színi Tanoda pad­jaiból a Nemzeti Színházba, s amikor 30 évvel ezelőtt el­hunyt, a színháznak az a művész-igazgatója búcsúztatta, aki színjátszásunknak ma is aktív részvevője. Hetvenöt évet töltött színpadon, s e hosszú időszak stílusváltozá­saival együtt ő is mindig meg tudott újulni, s nem állapo­dott meg "annál a patetikus­­romantikus stílusnál, amely sokáig volt jellemzője a Nem­zeti Színháznak. Játéka ezért tetszett a háromnegyed száz­ad alatt is időtlennek. Szombathelyen született, ma százhúsz esztendeje. A színé­szi pályára — veleszületett adottságai mellett — az is ösztönzést adott, hogy nagy­bátyja, Horváth Boldizsár, jogtudós és volt igazságügy- miniszter szalonjában, Liszt Ferenc jelenlétében elszavalta Vörösmarty Mihálynak Liszt Ferenchez írt ódáját. Előadá­sát Liszt csókkal jutalmazta, a nagybácsi pedig kijelentette, hogy ebből a kislányból szí­nésznő lesz. A­z alig 14 éves kislányt Pau­­lay Ede igazgató koren­­gedéllyel vette fel. Már az előkészítő év után olyan ki­válónak bizonyult, hogy őt választották Dumas: Alfonz úr. című drámájának, Adrienne Szerepére. Első szereplőtársa Prielle Kornélia és Feleki Miklós volt, s a színhely: a régi Várszínház. Még nem fejezte be színi tanulmányait, amikor Sziglige­ti Ede 1877-ben a Nemzeti Színház tagjai sorába szerződ­tette. Ebben a minőségében első szerepe Shakespeare Jú­liája volt. Hosszú pályáján 17 Shakes­pea­re-szerepet já­­zott, köztük Oféliát, De.Ademonát, ‘.Kleopátrát, Lady Macbethet, .Lady Annát.. ,A. .klasszikusok mellett az, akkor,divatos fran­cia szalondrámákban érte el legnagyobb sikereit. Kamélias hölgye, amelyet 30 éven át játszott, mérhető volt Sarah Bernhardt és Eleonóra Dune alakításához is. A magyar klasszikus és a kortársi magyar drámákban egyaránt sok szerepet játszott. Ő volt az első Tünde Vörös­marty­ játékában, az első Hip­pia Az ember tragédiája be­mutatásakor; később ő ját­szotta Évát, s a Bánk bán mindhárom jelentős nőalak­ját: Izidorát, Melindát, végül Gertrudist. Magyar színpadon ő volt az első Nóra, s alakítá­sának hírére Ibsen is ellátoga­tott hazánkba s az előadás megtekintése után elragadta­tással mondta Márkusról: ,„Meine allerbeste Nóra!”­­Kosztolányi Dezső ezt írta egy jelentéktelenebb szerepéről:­­„Ez a csodálatraméltó magyar színésznő egyedül áll, eszkö­zök és iskolák nélkül, terem­tő ösztönével váltotta valóra művészetét.” Lady Annájáról pedig Móricz Zsi­gmond ezt: ...Márkus­ Emma Lady Annában ért el művészetének csúcsára. Ebben az izzó és jelentéktelen, ebben a gyönyörű és semmis, ebben a gyűlöletből házasság­ba átcsapó erotikus lényben.” Az ellentétek kiemelésével Móricz a színésznő sokoldalú­ságát is hangsúlyozni kívánta, de­ortársi emlékezés szerint, " mint nő", élete virágjában ellenállhatatlan volt. Mint szí­nésznő pedig meg volt áldva , mindazokkal a testi és lelki tulajdonságokkal, amelyek egy drámai művésznő kelléktárát az akkori fölfogás szerint hiánytalanná tehetik. Vonzó és érdekes arca, hosszú pislák­­-­­tól sűrűn árnyalt kék szeme híven ki tudott fejezni min­den érzést és indulatot, anél­kül, hogy bármikor csak egy pillanatra is eltorzult volna. Erőteljes, de karcsú termete tudott gyöngének, törékeny­nek és egészen fiatalsága leg­végső határáig lányosnak lát­­­s­zani. Dús hajkoronája legen­dás volt, és semmiféle hajf­es­­téssel nem utánozhatóan me­leg aranyszőke. Gyönyörű, meleg hangja éppen olyan hajlékony és engedelmes volt, mint a termete, éppen olyan kifejező, mint az arca. A szót mindig szép tisztán, hibátla­nul ejtette, s a düh önkívüle­tében is érthetően, egy árnya­latnyi dunántúli­ színezettel, » ez ízesen magyarrá tette be a szádét. A színház, fennállásának 90. és nemzeti színházi tagságá­nak 50 éves évfordulóján, a színház tiszteleti és, örökös tagjának nevezték ki. Az örö­kös tagság kitüntető címet mások már 25 év után is meg­kaphatták, de Márkus Emília ezt mindig elhárította, tartván. . tőle, hogy az örökös tagság” öregíteni fogja. .Végre a tisz­teleti tagsággal együtt ezt is elfogadta. Ugyanakkor a Színművészeti Akadémia tiszteleti - tanári ki­nevezésre terjesztette föl: „­Márkus Emília a klasszikus magyar színjátszás legnagyobb, élő képviselője, de egyúttal az élő, magyar színművészei­nek is legnagyobb klassziku­sa, örök büszkesége intéze­tünknek, hogy növendéke volt és büszkesége lesz, ha tanárai közé sorolhatja. Erre a díszre, amely nem annyira neki, mint nekünk kitüntetés. Már­kus Emília különös érdemeket szerzett művészetének példa­adó, fölemelő, végeredmény­ben oktató erejével. A magyar élőbeszédnek nincs hozzá fog­ható mestere. Nyelvünk báját, zengő zenéjét senki oly tökéle­tesen, oly hiánytalanul még érvényre nem juttatta,­­ mint Márkus Emília. Amit megta­nulhatnak tőle, az ritka­ érték, egy egész életre szóló útra,­­való: a beszélés tisztaságát, plasztikáját, zeneiségét, s azon túl: a színpadnak, a hivatás­nak, a hazai irodalomnak, a művészet örök becsű értékei­nek tiszteletét.” S­zép beszédével kapcsolat­ban meg kell említeni, hogy Márkus Emília nagyon szeretett verseket mondani. A színi pályára is egy szavalat indította, a felvételi vizsgán is verseket mondott,é s hosszú pályája során is gyakran és szívesen szavalt. Kedves, költői , a klasszikusok és a romanti­kusok­ voltak; különösen sze­rette és gyakran szavalta Shakespeare szonettjeit. A ma­ , gyár költők sorában különös módon, jutott, el Ady­hoz. A század elején...Hatvany Lajos, egy kötetet adott, át nek­i,­ hogy versmondásai­ alkalmá­val nép­szerűsítse a fiatal költőt. Márkus Emília a kötetet azzal adta vissza, hogy­­számára ez a költészet idegen. Később azonban, megismerte és­ meg­szerette Ady költészetét és az­ akkor már halott költő Iránti engesztelődül minden alkalom­mal Ady verseit is műsorába vette. . Egyik utolsó, a rádió által is közvetített matinéjáról Márkus László, a rendező, tervező, igazgató ezt írta: „Márkus Emília mondott verseket, egy édes hang a múltból,, az élő hagyomány hangja. Egy klasz­­szikus művészet jelent meg élő valóságként a művész hangjában, aki halhatatlan fiatalságában itt ragyog közöt­tünk. Megrendítő élmény, volt hallani Márkus Emíliától Adyt, akit most a­ vád és a prófétai harag forradalmi attitűdjében látunk, és akinek, mély , és nosztalgikus emberségét, só­­várgó líráját nem hallanánk, ha ez a tisztább művészet nem dalolná.” Cenner Mihály

Next