Magyar Nemzet, 1980. október (36. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-14 / 241. szám

Kedd, 1­9­9­0. október 14. Mtíi Nir V’ini Zí' 1848/49.: Magyar függetlenség és német egység 1848 ŐSZÉN már féléves volt a forradalom, amely Bécsben, s a „népek tavaszán”, márciusban kezdődött, az ab­szolutizmus legjellegzetesebb ismertetőj­elének, a cenzúrá­nak az azonnali eltörlésével, a sajtószabadság szinte mámo­­rító közhangulatot­­ teremtő megszületésével. Utána követ­keztek a Habsburg-hatalomra ugyancsak igen jellemző mó­don, a birodalmat alkotó né­pek alkotmányai. Ez azért volt annyira jellemző, mert ez volt az első állam Európában, amelyben forradalmon, nem csupán az uralkodó és vezető osztályok félretaszítását kel­lett érteni, hanem — eddig szinte példa nélkül álló mó­don — a birodalom keretében élő idegen ajkú népek külön­állásának és önállóságának kö­vetelését is, amiről eddig nem volt szó. Sőt, itt a forradalom főleg és elsősorban az eddigi jellegtelen vegetálás szintjén élő népek nemzetté válásának megindulását jelentette.­­ Ugyanakkor a nemzetek osz­tálybázisának átalakulása, s ezen belül a parasztság feudá­lis osztályterheinek felszámo­lása is viszonylag kisebb ellen­állásba ütközött. Míg ugyanis az abszolutista vezető körök is a paraszti terhek megszün­tetésében a birodalom polgá­rosodó fejlődésének egyik fő eszközét látták, amelyben csak a földbirtokosok kártalanítása okozott már évtizedek óta problémát és vitát, addig a birodalom különböző nyelvű népeinek nemzetté válása és állami függetlenségének eléré­se az egész Habsburg-hatalom fennmaradásának kérdését ve­tette fel. Azok az erők tehát, amelyek Nyugat-Európa fejlett polgári államaiban a társadalom for­radalmi átalakulásának tarta­lékai voltak, a Habsburgok soknemzetiségű országában ép­pen a feudális eredetű hata­lom neoabszolutistává „refor­málódott” képviselőivé lettek, éppen Bach, Bruck stb. mi­niszterek védnöksége alatt. Így mind a Habsburg-hatalom­ mind a „korszerűsített” polgá­­ri-kapitalisztikus fejlődés lé­nyegében megkapta, ami az övé volt: az előbbi az osztatlan ha­talmat, az utóbbi az osztatlan piacot. Mégis, éppen az utóbbiak voltak azok a mozzanatok, amelyek miatt a forradalom­nak ki kellett törnie. A Habs­burg-monarchiában — sajátos módon — nem csupán a belső osztályellentétek vezettek a forradalomhoz, bár voltak ilyenek is. A paraszti terhek felszámolásának ígérete és készsége azonban szinte ele­gendő volt ahhoz, hogy ezt az osztályt kikapcsolja a forrada­lom áradatából, sőt, az ellen­forradalom vezetőinek demagó­giájából az is kitellett, hogy a reform megvalósítását az ural­kodó iránti hálára kötelező ér­demek javára írják, holott az a valóságban a polgári átala­kulás elengedhetetlen feltétele volt. Az volt azonban a csá­szári hatalom neoabszolutista „reformja” számára is, ami aztán súlyos következmények­kel járt A HABSBURG-BIRODA­LOMBAN lezajló forradalom­nak azonban volt egyéb veszé­lyes gyengesége is, azon kívül hogy a parasztság, mint forra­dalmi hajtóerő kikapcsoltatott A forradalmi folyamat irányát egyik leginkább befolyásoló elem éppen az volt, hogy a né­pességen belül, amely demog­ráfiailag a birodalom alapját képezte, az anyagi fejlődéssel együtt olyan különbségek és­­ érdekellentétek jöttek létre, amelyek eleve meghiúsították az uralkodó körökkel szembeni egységes fellépést. Itt ugyanis nem csupán arról volt szó, hogy a birodalom nem német nemzetiségű tömegei szemben állottak uralkodó osztályaik­kal. Ezek mellett új ellentétek is keletkeztek, amelyek nem az osztályharc szintjén, hanem a nemzeti ön­tudatosodás és az önálló államteremtés síkján bontakoztak ki. Ugyanis eze­ket az érdekeket, illetve ér­dekellentéteket az határozta meg,h­ogy a Habsburg közpon­ti hatalomhoz való viszonyuk pozitív vagy negatív módon mozdítja-e elő törekvéseiket. Ezen a ponton kapcsolódnak a birodalom további helyzeté­nek alakításába azok a külső erők is, amelyek mint a belső centrifugális törekvések táma­szai jelennek meg a monar­chia történeti színpadán. Ezek közül a legerősebb a Porosz­­ország által is befolyásolt német egységmozgalom volt, amely­ — igen jellemző mó­don — a monarchia belső kohéziójának is fontos fokmé­rője lett. Ez a német egység­­mozgalom a Habsburg-hata­lom nemzeteit kezdettől fogva megosztotta, amennyiben a „fő” nemzeteket, az egykor önálló államisággal rendelke­ző cseheket és az általa befo­lyásolt kisebb szláv népeket a német egységmozgalommal szembefordította. A magyar nemzeti törekvések képviselői viszont a német egységmoz­galmat és az általa létrehozott Frankfurti Nemzetgyűlést tel­jesen pozitívan ítélték meg. A magyar nemzeti törekvé­sek igen határozottan állottak a német egységmozgalom egyébként haladó elvei alap­ján. E koncepció abból indult ki, hogy ha Ausztria a német hatalom természetes vonzóere­jét követve csatlakozik a né­met államok egységes biroda­lom teremtésére irányuló moz­galmához, azt a magyar nem­zet csak üdvözölheti, mert az jelentősen előmozdíthatja a független magyar állam meg­születését. E koncepció je­gyében küldte a magyar or­szággyűlés Szalay Lászlót és Pázmándy Dénest a frankfur­ti nemzetgyűléshez, hogy fel­világosítsa és egyben meg­nyerje azt a magyar függet­lenségi mozgalom ügyének. Ez annál is fontosabb volt számá­ra, mivel a német nemzetgyű­lés határozata , hogy tudni­illik Ausztria csak német tar­tományaival, szláv tartozékai nélkül, lehet tagja a német egységál­lamnak — teljesen megegyezett a magyar függet­lenségi mozgalom szempont­jaival. Ugyanakkor szemben állott a határozat az udvar és a birodalom — cseh befolyás alatt álló szláv népieinek — ér­dekeivel. Az udvarral azért, mert számára a „birodalom”, mint hatalomképzési elv, a f­eudá­l­is nem­zetfölöt­tiségét kép­­viselte, ebben pedig a nemzeti eszme minden megvalósulása vagy megnyilvánulása zavart, anarchiát, s minden eszközzel elfojtandó forradalmat jelen­tett. VVINDISCINGRATZ — az amúgy is általa provokált prá­gai felkelés elfojtásával — 1­148 nyarán ezért is tudta a kamarilla első nyílt ellenfor­radalmi győzelmét aratni.. E folyamat folytatódott, amikor a forradalom Bécsben is egyre erőteljesebben radikalizálódott, s küszöbönállónak látszott az új magyar­ seregek­kel való ösz­­szefogása. Ettől kezdve a bécsi udvar eddigi kormányaival is mind határozottabban szembe­fordulva — magát a forradal­mat, s az uralmát fenyegető tényleges veszélyt kevésbé azo­nosította a belső társadalmi át­alakulással. A forradalom fő­képpen a nem­zeti függetlenségi mozgalmakkal vált azonossá, mert győzelmei a birodalom birtokállomán­yát fenyegették, míg a polgári átalakulás — beleértve a paraszti terhek felszámolását is — az évtize­dek óta meglevő kártalanítási nehézségek ellenére sem fe­nyegette területi épségét. Ez a probléma különben is inkább a középbirtokos rendek érdekeit sértette, az uralkodó kamarillát azonban reformok­ra késztette. E reformok, ki­bontakoztatva, olyan neoab­szolutista rendszer megerősö­déséhez vezethettek, amely a gazdaságilag kevésbé fejlett, nemzeti centrifugális törekvé­seket jó időre össze tudta fog­ni. Hogy az osztrák kamarilla még éveken át — ha fokozódó nehézségekkel is — uralmon maradhatott, azt az új ab­szolutizmusnak köszönhette, amely beoltódott kapitaliszti­­kus elemekkel. Ahogy már utaltunk reá, a magyar függetlenségi mozga­lom szinte kezdettől fogva el­lentétbe került a­ vele végső fokon azonos érdekű, de a megvalósítás terén más utakra kényszerülő nemzeti mozgal­makkal, így a gazdaságilag igen fejlett csehekkel is, akik a Habsburg-birodalmon belül „vezető nemzeti” szintet foglal­tak el.­­ A „KIEMELKEDŐ” SZE­REP a magyaroknak az elmúlt századokon végig megtartott államalkotó jellegéből adódott. A cseheknél pedig abból, hogy gazdasági fejlettségük növeke­dett. De politikai síkon ez sem biztosított a magyarokkal azo­nos színvonalat. A magyarok az állami és a nemzeti függet­lenség terén legalábbis az el­ismertség dolgában olyan hely­zetben voltak, amelyet a töb­bi nemzetek kivételezettségnek tekinthettek. Ez történt, ami­kor a „Prager Zeitung” című napilap Ausztriának a „népiek szövetségének” szerepéről ír­ván, 1848 júniusában Magyar­­országot a monarchia „elké­nyeztetett” gyermekének ne­vezte, amelynek „meg kell szűnnie kivonnia magát a je­lennek a többiekre kötelező követelményei alól”. S bár aligha állítható, hogy Magyar­­ország bárkinek vagy bármi­nek „elkényeztetett gyermeke” lett volna, ekkor a Habsburg­­monarchia is csup­án, az egy­kori cseh ideológusok vágy­álmaiban maradt az itt élő né­pek ,,szövetségi állama”. Kár, hogy ezek az álmok nem valósultak meg, minthogy a későbbi hasonló magyar álmo­dozások sem. Tény, hogy 1848 nyarán mind az álmok, mind pedig a vélt és látszatérdekek divergenciája a monarchia né­pieit­ igen távol taszította egy­mástól. E távolság pedig az elkövetkező évszázadban sem csökkent, mert e népieket mo­narchiabeli helyzetük állította egymással szembe. Még szö­vetségeseik sem lehettek kö­zösek, nem is beszélve arról, hogy az ellenség — az egyet­len, amely mégis közös volt — eleve olyan hadsereg birto­kában­­ volt, amely egy külső hatalom árnyékában egy for­radalmi hadsereg részéről alig­ha volt legyőzhető. Gonda Imre Diplomára várva A könnyűipari üzemmérnökök Csengetnek. Az előadóter­mek ajtói mögül még kihallat­­szik a nagyszünet zsibongása: a hatosban a vektorok, mellet­te­ a borkészítés, másutt a műszaki fizika, s megint ar­­ra­ a divat — iparra gyako­rolt — hatásának „vitája” kez­dődik. A Könnyűipari Műszaki Fő­iskola aulája elnéptelenedett. S azon tűnődöm — néhány perce magam előtt látva a lel­kesen érvelő, egymást győzkö­dő diákokat —: vajon milye­nek e fiataloknak az „indulási” lehetőségei. A kínálat gazda­gabb, vagy a kereslet nagyobb? Nézem a pályázati kiírásokat. S az elhelyezkedéseket. Az idei nyár egyenlege: a ruha­ipari szak 39 diplomása 55 üzem közül válogathatott. A textilszakon mindössze 41 mérnök kapott oklevelet, ők 59 pályázati felhívás kilátásait mérlegelhették. A bőrfeldol­gozó-ipari szakon 11 hallgató végzett — nekik 40 munkahe­lyen kínáltak állást. A papír­iparban valamelyest szűkö­sebbek voltak a lehetőségek: a végzősök és a munkahelyek száma megegyezett. Mit ad a főiskola? Egy művezető kérdésével kopogtatok be: mit tartalmaz a főiskolai tananyag? Gyakor­latias-e, életízű-e? Mire ké­szít fel? Közvetíti-e azokat a feszültségeket, ellentmondá­sokat, amelyek e­ sokat bírált iparágban várják őket? Vagyis hát: ismerik-e a „szent tehe­net”? — Mindez különösen fontos a kérdés, ha arra gondolunk, hogy leendő üzemmérnökeink nemcsak a közeljövőben, ha­nem az ezredfordulón is dol­gozni fognak — mondja dr. Vámos György kandidátus, az intézmény főigazgatója. — Vé­leményem szerint itt, a főis­kolán minden tárgy — közöt­tük valamennyi alapozó tan­tárgy is — azt a célt szolgálja, hogy hallgatóinkból jól kép­zett üzemmérnökök legyenek. A vita inkább akörül forog, hogy a képzés három évében miből mennyit adjunk a diá­koknak. Eleinte mi sem tudtuk pontosan, milyen magasra ál­lítsuk a mércét, hogyan nevel­hetünk legjobban az életre. Mintegy három évbe tellett, amíg a főiskolához méltó szín­vonalat elértünk. A prés azon­ban ma is több oldalról szorít bennünket: nem lehet az egész diákság számára kedvező te­matikát összeállítani. Vannak, akik inkább a műszaki, mér­nöki ismeretek iránt érdeklőd­nek, ebből szeretnének többet kapni. Mások a szakmai órák számát, a gyakorlati foglalko­zásokat keveslik. És végül, de nem utolsósorban van egy központilag kidolgozott felső­­oktatási koncepció, amitől lé­nyegesen eltérni már csak a képzés idejének rövidsége miatt sem lehet. — Végül is mit „célzott meg” a főiskola? — Technológus üzemmérnö­köket képzünk. A hallgatók gyakorlataik során elsajátít­ják azokat az alapvető gépki­szolgáló műveleteket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a ter­melés irányítása mellett a szervezés feladatait is el tud­ják látni. Ám amennyire kü­lönböző az egyes szakok tan­anyaga, úgy­annyira eltérő a diplomák „értéke” is. A ruha­ipari üzemmérnöki oklevél az iparágban a legmagasabb szak­mai végzettséget jelenti: mű­szaki jellegű munkakörök be­töltésére jogosít a ruhaipari vállalatoknál és a ruhaipari szövetkezetekben. A textilesek középszintű vezetői állást tölt­hetnek be, üzemrészeket és gyáregységeket irányíthatnak. A bőrfeldolgozó-ipari szakon szerzett üzemmérnöki diploma az üzemek műszaki és terme­lésirányítási feladatainak ellá­tásához ad alapot. A nyomda­ipar friss diplomásaira a kü­lönböző technológiai folyama­tok irányítása és összehango­lása vár, míg a papíripari tan­széken megoszlik a képzés, a főiskola papírgyártó és -fel­dolgozó, valamint csomagoló­ipari üzemmérnököket ad az iparnak. Elmélet — és a gyár A diploma „átválthatóságá­ról” — más szóval a főiskolai képzés és a vállalatoknál folyó munka kapcsolatáról — a hall­gatók eltérően vélekednek. Többen bizonytalanok. Sajnos, az üzemekben látottak, tapasz­tattak alapján. A termelési gyakorlatok alkalmával — mint mondják —, vagy nem kell semmit sem csinálniuk, vagy olyan feladatot kapnak, például készárut csomagoltat­­nak velük, ami semmiképpen sem része az üzemmérnöki gyakorlómunkának. Borsó Tibor is aggodalom­mal tekint az üzemi munka elé. Tanulmányi szerződése a Lakástextil Vállalathoz köti, ahol a termékösszetétel főleg szőnyegekből és más lakás­textíliákból áll. A főiskolán azonban eleddig nem sokat hallott a szőnyegkészítésről, annak műszaki és gazdasági jellemzőiről... Mások ígéretesnek látják a jövőt, s ez feltehetően össze­függ azzal is, hogy az általuk választott iparág gondjai ki­sebbek, netán kevésbé érzé­kelhetők. Tóth Gábor másod­éves, a papíripari szakmát vá­lasztotta. Bizakodik: a rendkí­vül változatos feladatok egyre több papíripari technológus üzemmérnököt­ igényelnek Annál is inkább, mert Ma­gyarországon a korábbi évek­ben „papiros” üzemmérnök­képzés lényegében nem volt. Hasonlóan bízik jövőjében Varga Mátyás is, aki a nyom­daipari tanszék harmadéves hallgatója. Gergely Csaba szintén 1981-ben veheti át üzemmérnöki oklevelét, s arra készül, hogy reá vár a korsze­rű gyártási technológiák meg­választása és bevezetése, az új berendezések gazdaságos üze­meltetése és a munkafolyama­­tok további korszerűsítése Mivé válnak az álmok? Nem tudják a fiatalok, de azt ér­zik, hogy gyakorlati jártas­ság nélkül aligha lesz a papír­ra vetett ábrákból, képletek­ből pénzt és energiát megta­karító technológia. E „jártas­ságról” mondja a főigazgató. — Mára „elfogytak” azok a diákok, akik régebben valami oknál fogva tanulmányaikat felső szinten nem kezdhettek­ el, de már olyan munkaterü­leten dolgoztak, ahol felsőfo­kú végzettség volt a követel­mény. Ők alkották az esti és a levelező hallgatók zömét. Ma a két tanulási forma hallgatói­nak többsége is fiatal, emiatt egyrészt fogékonyabbak, más­részt azonban kisebb a felelős­ségérzetük és kevesebb a köz­vetlen üzemi gyakorlatuk, mint elődeiknek. — Korábban gimnáziumok­ból, most inkább szakközépis­kolákból jönnek hozzánk a fia­talok — tájékoztat dr. Balogh Tiborné docens, a főiskola tu­dományos diákköri tanácsának elnöke. — A szakközepesek nagyobb hivatástudattal, szé­lesebb szakmai látókörrel ér­keznek ugyan, és ez így elő­nyös. Viszont az alaptárgyak­ból, önhibájukon kívül — hi­szen matematikából mást, fizi­kát pedig alig tanítanak ne­kik —, kevesebb megalapo­zottsággal. Azon igyekszünk, hogy ez kiegyenlítődjék: az oktatás tartalma azt nyújtsa, amire az üzemekben szükség van. S hogy a képzés sokol­dalú és korszerű ismeret­­anyagra támaszkodjon, ügyel­ve arra, hogy az elmélet talál­kozzon a vállalatok, üzemek lehetőségeivel és adottságaival. Ehhez azonban elengedhe­tetlenül szükséges, hogy tanár és diák egyaránt kísérje figye­lemmel a tudományos hala­dást. A hallgatók a diákköri munka során számos felmé­rést, javaslatot készítenek: a bőrfeldolgozó-ipar tanszék in­dításával például annak lehe­tőségét keresik, hogy miként lehetne a sérült, beteg lábú emberek cipőellátását a mos­taninál gazdaságosabbá, tö­megszerűvé tenni. Szükség van rájuk A fiúkkal a főiskola klub­jában találkozom újra. A jö­vőjükről beszélgetünk. Sorol­ják a példákat, ki ezért, ki azért hagyott fel az üzemmér­nöki munkával. A kezdők ala­csony fizetése nem védi, véd­heti meg a szakmai hivatás­­tudatot ott, ahol egy műhely­­lyel arrébb — fizikai munka­körben, például gépmesterként — annak dupláját kapja a friss diplomás. Másutt az el­avult szemléletben keresendő az elvándorlás oka: előfordul, hogy több az ázsiója egy ok­leveles gépésznek, mint egy technológus üzemmérnöknek. Fehérköpenyesek­­ sütik rá­juk a megkülönböztetés bélye­gét, gyakran akkor is, ha egyébként nagy szükség len­ne rájuk. Az idei diplomaosztó ünnep­ségen a főiskola Kossuth-d£­­jas főigazgatója a 2500. üzem­mérnöki diplomát adta át. A mostani tanévben újabb 1000 hallgató tanul, hogy főiskolai képesítést tegyen. A diploma azonban jogosítvány és nem életrecept. Jogosítvány arra, hogy az üzemmérnök mér­nökként vegyen részt a ter­­e­­lésben, annak irányításában. Ám ehhez az ipar fogadókész­sége is kell. Molnár J. Gábor A pecsétviasztól a zománcig Hazai erdőségeink elsődle­ges célja a modern korunkban is nélkülözhetetlen fa nyers­anyag biztosítása. Az erdésze­ti­ és faipari tevékenység so­rán azonban rengeteg mellék­­termék, faipari hulladék kép­ződik,­ amelynek céltudatos hasznosítása új érték megte­remtésének a forrása. Ezen munkálkodik az Erdőkémia csaknem 600 dolgozója. — Köztudott, hogy a fát széles skálán használja fel a hazai ipar, a bútorgyártástól a papírkészítésig, de az Erdő­kémia mit hasznosít az erdő mérhetetlen kincseiből, milyen termékeket gyárt? — kérde­zem az igazgatót, dr. Kocsmár Ferencet. — Alapanyagaink zömét nekünk is az erdő adja, de szemben a faipari vállalatok­kal, mi csak a melléktermé­keit, vagy a kevésbé értékes faanyagait használjuk, illetve az erdőgazdálkodási és faipa­ri tevékenység során keletke­ző hulladékot, melynek nagy része nélkülünk veszendőbe menne. Nem sokan gondolnak arra, hogy a fenyő törzsén le­­csurranó gyanta, a lehullott tűlevél, az elhagyott gally, mind-mind a mi vállalatunk alapanyaga. Állandóan kutat­juk annak a lehetőségeit, hogy vegyi eljárással milyen mó­don regenerálhatjuk a ma még fölösleges szemétnek mi­nősített hulladékot, hogyan javíthatjuk a faipar vegyipa­ri hátterét, milyen új termé­kekkel és eljárásokkal csök­kenthetjük a meglevő impor­tot, s ezzel együtt keressük az export növelhetőségének út­jait. Vállalatunk hatvannál több terméket készít. Talán a legjelentősebb a nyolc-kilenc ezer tonna faszén előállítása; több mint a fele tőkés export­ra kerül. Dolgozóink járják az ország fenyveseit, megcsapol­ják a fákat, összegyűjtik a „tűlevélszőnyeget”. Ezekből készül a fenyőgyanta, a fe­nyőbalzsam terpentin, a fe­­nyőtűolaj, mely utóbbi kere­sett cikk külföldön, hiszen ez adja a kozmetikai és illatszer­­ipar alapját. Az évi megter­melt 12 tonnából 8—9-et nyu­gati országokba adunk el. Gyártunk még különféle ol­dószereket, hígítókat, pecsét­­viaszt, a faipar számára ra­gasztót és felületkezelő gyan­tákat, hordóbevonó zománcot a személygépkocsik alvázat védő korróziógátló anyagokat, az útépítésnél használatos bi­tumen emulziókat és még sok egyebet. — Úgy vélem, hogy az imént felsorolt termékek alapanyagai mind az erdő melléktermé­kei ... — í­gy van — tájékoztat az igazgató. — Tevékenységünk másik területe a tényleges fa­ipari hulladék, azaz a fűrész­por, a forgács, a széldeszka, il­letve a fakitermelés során ke­letkező és gyakorta az erdő­ben maradó ág, gally össze­gyűjtése és feldolgozása. A faszén mellett ezekből készül a faszénbrikett, amelybe a fa­lepárlás során keletkező fa­szénpor is bedolgozható, ami ezidáig magában eladhatatlan volt. A brikettgyártás termék­­szerkezetünk korszerűsítésének egyik jó példája, amivel ru­galmasan tudjuk követni a nyugati piacok állandóan nö­vekvő igényű változását.­­ Aki ismeri kicsit az er­dőgazdaságok munkáját, az tisztában van azzal, hogy mek­kora érték megy veszendőbe az erdőben „felejtett", el nem szállított apró ágakkal, gal­­­lyal, noha ez is alkalmas hő­energia-termelésre, vagy to­vábbi feldolgozásra. Mit tud tenni az Erdőkémia a nagy mennyiségben képződő hulla­dék megmentéséért? — Elsősorban a gazdaságo­kat kéne érdekeltté tenni — a közgazdasági háttér megfe­lelő kialakításával, ösztönzés­sel ,­ a hulladék összegyűjté­sére, beszállítására, aminek megoldása hatósági feladat Jelenleg még ez a legnehe­zebb kérdés. — Az Erdőkémia Vállalat tevékenységét hogyan tükrözi a pénzügyi oldal? — Az elmúlt öt év alatt ter­melési értékünk 130 millió fo­rintról 350 millióra nőtt, s ez évi 8—­12 százalékos növeke­dést jelent. A kieső munka­erőt a termelékenység 10—20 százalékos emelkedése pótolta Cikkeink exportja évi több mint egymillió dollárt hozott a népgazdaságnak, de az iga­zi valutamegtakarítást az ed­dig importált termékek hazai anyaggal történő helyettesíté­­se jelenti. Ha az előbb emlí­tett , hulladékfa-kérdésre pon­tot tehetnénk, akkor újabb másfél millió dollár bevételt könyvelhetnénk el. Horváth L. István 7 A MAGYAR NEMZET olvasószolgálatának (10*4 Budapest, Dob u. 60.)­ fogadóórái: Jogi tanácsadás: Hétfőn 14—16 Szerdán 14—16 Pénteken 13—14. .1­1 tü­­tkezési tanácsadás: Minden hó első és utolsó pén­tekén 16—14 .30. . Közérdekű bejelentések csütörtökön 15.30—11.30.

Next