Magyar Nemzet, 1980. október (36. évfolyam, 230-256. szám)

1980-10-07 / 235. szám

____ A RÁDIÓ MELLETT Dokumentumjátékok Akadnak olyan hetek, ami­kor hírmondójuk sem tűnik fel a rádióműsorban, s ha egyik-másik főcím alatt ott áll is a,műfaji rpofijelölés, doku­­mern­tumjáték, végül kiderül, alig több, mint interjúk, kri­tikai megjegyzések, riporteri elmélkedések sorjázása: hiány­zik belőle az a valami, amit — jobb híján — a játék szó­val jelölünk, s ami itt a meg­jelenítést az életszerűséget, egy történés folyamatosságát jelenti.. Hasznos ez is a ma­ga pőre dokumentum voltá­ban, mint ismerets­zerzés, gya­korta, érdekes is, mint a­­ tu­dás általában, s tárgyától füg­gően. Amit­­ felfogtam belőle, elraktározom magamban, szembesítem más ismereteim­mel; valamit közöltek velem, ami lehet fontos a számomra, de nem érzem az embert mö­götte, aki átélte azt az ese­ményt, történést (a szó lelki, szubjektív értelmében),­­ amit szavai dokumentálnak. Nem érzem az életet, csak a tudósí­tást, hullámrezgései, ha pilla­natnyilag erősek is, nem hat­nak le a léleknek­­ abba a mélységébe, ahova csak egy másik ember lelkének rezdü­lései (öröme, szomorúsága, re­ménye, szorongása) juthatnak el. Ahol a világ mint em­beri élmény tükröződik ben­nünk. Amit úgy jelölünk meg, mint játék, de magát az életet, az átélt valóságot értjük rajta. És azt a ritka dokumentum­játékot (mert ez is olyan rit­ka, mint az igazi dráma), melynek szereplői az átélésnek érzelmi melegségével, belső hitelességével, hullámrezgései­­vel tudják visszaadni élmé­nyeiket, lelki önmagukat, a tárgyi dokumentumok objekti­vitásának sérelme nélkül. E sokféle, néha egymásnak el­lentmondó feltétel valósult meg Marai László Hazatérén című dokumentum­játékában, melyet a Rádiószínház a Bu­dapesti Művészeti Hetek kere­tében mutatott be (szokatlan időben, szombat délelőtt). A dokumentum játék a második világháború idején hazatelepí­tett bukovinai székelyek kál­váriáját eleveníti fel. A téma történelmi és egyúttal jelképes felenítése, a felidézés módja, kitűnő dramaturgiája, a hang­nem szerencsés váltakozása a szigorú ténykérdéstől az iro­nikus hangvételen keresztül (a korabeli történelmi blöff kriti­­­kájaként,), az egyéni élmé­nyekben fölelevenített közös­ségi dráma ereje, mindez együtt hat Maráz László do­kumentum­játékában, s teszi azt emlékezetessé, ad az igazi nagy drámákhoz hasonló­ él­ményt. Ezt a drámát a törté­nelem írta, de azok őrizték meg számunkra s adták elő ilyen sodró erővel, akik ezt egykor átélték; azok a ma már öregek, akik Maráz Lász­ló mikrofonja­ előtt megszólal­tak, olyan friss emlékezettel, mintha nem is harminc-negy­ven év messzeségéből pillan­tanának, olyan szép, tiszta be­széddel, kifejező nyelvi erő­vel, fordulatokkal, hogy az magában is külön értéke volt a dokumentumjátéknak, nem­csak fölidézve az eseményeket, de a nyelv ősi érzele­h­anyagá­­val is telítve azokat, drámai­­élménnyé sűrítette. E nélkül a tiszta nyelvi forrás nélkül hal­ványabb lett volna a doku­mentumjáték, bizonyára, de ez nem csökkenti szerzőjének érdemét, aki a valóság eset­legességével is dolgozik, így az ő érdeme az is, amit­ a való­ság szerencsésen fölkínál ne­ki, ha művébe olyan szerve­sen be tudja oltani, mint Ma­ráz László a Tolna megyében letelepedett, egykori bukovi­nai székelyek balladái hangu­latú, drámai sűrítésű nyelvét. Persze az, hogy a valóság ..fölkínál’', kissé túlzás. A do­kumentumjáték szerzője kivá­laszt, mérlegel, formát keres mondandójának, mialatt anya­got gyűjt az életből, megfe­lelő alany, szituáció, váratlan esemény után kutat, egy ki­csit tehát úgy, mintha a való­ság csak modellként szolgálna a műhöz. Közben jól tudja, hogy ez nincs így, az élet va­lósága nem modell lesz a do­­kumentumjátékhoz, hanem annak anyaga. Az élet jól ki­választott darabkáiból, szele­teiből kell megalkotnia művét, akár régebbi történetet re­konstruál, akár rögtönöz, az éppen zajló eseményt rögzíti magnóján, mindenképpen érzi a véletlenek hatását. Hogy enyhítsenek ezen, a dokumen­­taristák már régen megpró­bálkoztak­ azzal, hogy a vélet­lenre építsenek, az, előre "nem látott fordulatok tegyék izgal­massá az eseményt, a kibonta­kozó helyzetet Erre legalkal­masabb a rögtönzés, a mester­ségesen megteremtett szituá­ció. Nemrégiben a Délutáni Rádió­színház mutatott be egy ilyet, Gácsi Sándor Végjáték című dokumentumjátékát. Egy fiatalasszonytól húgának vőle­gényjelöltje kicsil kisebb-na­­gyobb tételekben esy jókora summát azzal, hogy lakást szerez neki, mi több, meg is mutatta a készülő lakást, per­sze, másvalakinek a lakását. Eddig az eset banális, az asz­­szony nyugtalankodni kezd, vissza akarja kapni a­ pénzét, a férfi kifogásokat keres, ígér­get, halogatja a dolgot. Ha do­kumentum szerzője ebbe az irányba haladna, alighanem — tekintve riportalanyait — beleveszne a sablonokba. De ő úgy lép magnójával az esemé­nyek közepébe, hogy az a nem túlságosan éleseszű, ám annál konokabb fejű „családi szélhámost” jócskán meglepi, valamiféle hivatalos embernek véli, talán nyomozónak. é,sér­­lég­ rádióriport,érnök márpe­dig attól tart­­ódzkodik a nyil­vánosságtól (miután vőlegény­­jelölt létére törvényes felesé­ge is van!). Következnek a ke­resztkérdések, s az egyre cik­­cakkosabb menekülés a kérdé­sek összeszoruló hálójából, egészen az esztelen makacssá­gig. Mert egyrészről, bizonyos óvatossággal („De ugye, föl­jelentést nem teszel?!”) elisme­ri mindazt a kiszámított szél­hámosságot, amit a fejére ol­vasnak, másrészt körömsza­kadtáig tagadja, hogy bűnös. Ez az irracionális ütközet már-már a ionescói abszurd­hoz közelítene, ha Gácsi Sán­dor spontánul engedne a non­szensz vonzásának. De ő ere­deti szándékához ragaszkodik, az erkölcsi tanulsághoz, a hi­székenység titkának megfejté­séhez, ami ebből sikerült, csak annyi, hogy nyilvánvaló lett: az ilyen mérvű hiszé­kenység mögött vagy csökkent mértékű gondolkodás rejlik, vagy titkon szerelmes szív (ha éppen nem a dokumentum szerzőjének számítása). Sokat ígérő szituáció, sok érdekes pillanatfelvétel; mindez, kissé engedve a humornak, nemcsak szórakoztatóbb, de tanulságo­sabb is lehetett volna. Hegedűs Zoltán i NAPLÓ ! Bethlen Gábor Születésének négyszázadik évfordulója all­kalmából emlékkiállítás nyí­lik meg október nyolcadikén az Egyetem­ Könyvtár kiállító­termében , Debrecenben. A tár­latot a Kossuth Lajos Tudo­mányegyetem könyvtára és a középkori­ magyar történeti tanszék rendezi. •1* A bécsi Collegium Hungari­­cum­ őszi kulturális­ rendez­vénysorozatának keretében nyitották meg L. Szabó Erzsé­bet sövegtervező iparművész kiállítását. A Munkácsy-díjas művésznő mintegy száz alko­tást mutat be az osztrák kö­zönségnek. 1 4 Makón a Képzőművészeti Világhét alkalmából ma kiál­lítás nyílik Szőnyi István réz­karcaiból. .. ... 1. .■ A XXVII. „ Diszi Tárlatot vasár­­nap nyitották meg Hódmezővásár­­helyen a Tornyai János Múzeum­ban. Kilencvenkét művész állítja ki munkáját. Az­­­öszi Tárlat al­kalmával adták át az 1960-as évi Tornyai-emlékpla­kettet Kárpáti Tamás budapesti festőművésznek. A hódmezővásárhelyi városi ta­nács munkajutalmát Kéri Unió festőművész, valamint Engel Tevan István és Pospn­y István grafikus, továbbá Kocsis Nagy Margit és Sza­bó Gábor^,szobrász, kapta. A Csí­np-.­rád megyei tanács munkaju­talmát He­skó Ferencnek, a Művészeti Alap munkajutalmát Somos Mik­lósnak ítélték.a Kagánok népe címmel ki­állítás nyílt meg Kecskeméten vasárnap a Katona József Mú­zeumban. Az avarok település­­formáit, életmódját és temet­kezési szokásait bemutató tár­­at anyagát hét múzeumtól kölcsönözték.­ Múzeumot avattak Szabolcs községben vasárnap, a műem­léki­ és múzeumi hónap nyitá­nyaként. Egy tizennyolcadik századi épületben rendezték be a honfoglalás kori emlékekben gazdag település múzeumát, amely rész­ben a szabolcsi földvár régészeti leleteit mu­tatja be, részben pedig az egy­kori kisnemesi életmódot szemlélteti bútoraival, haszná­lati tárgyaival. V . ■•- >, ví? ’z " A pávakörök és parasztkó­­rusok találkozója va­sárnap közös énekléssel fejeződött be Székesfehérváron A találko­zón tizenhét együttes vett részt. A ■ Fü­lep I.AJIV halálának tizedik évfordulóján, október tizedikén mesemlércö­­­ét tartanak a pécsi Jami* Pannonius Múzeumban, Pétisváradon pedig mind a műve­lődési központban, mind a refor­mátus parókián koszorúzási ün­nepség lesz. A parókián levő em­lékszobában leplezik le Martyn Ferenc Fü­lep Lajosról készült portréját.­ A színpadon, próba közben meghalt Bángyörgyi Károly Jászai-d­íjas színművészt, a debreceni Csokonai Színház tagját tegnap, hétfőn, a debre­ceni köztemetőben nagy rész­vét mellett temették el. Magyar Nemzet A Budapesti Művészeti Életek mai műsora Zeneakadémia — 19­30 , London Sin­­onietta. Vezényel Ronald Zollmann Hadtörténeti Múzeum — Emlékki­állítás Bethlen Gábor születésének 400. évfordulójára. Iparművészeti Múzeum — Kályha csem­­pék. A színházait keddi műsora Erkel Színház: Varázsfuvola (Székely M. bék­. 1. ea. 7.) — Ze­neakadémia Nagyterem: London Sinfonietta (Korunk zenéje 13. fél 9) — Nemzeti Színház: A kony­ha (7). Budapest-orfeum (fél 10) — Népszínház-Várszínház: Ez lett a vesztünk (7) — Józsefvárosi Színház: Tíz kiló arany (7) — Ma­dách Színház: Sok hűhó semmiért (7) — az Ódry Színpadon: Kései találkozás (8) — Vígszínház: Jó estét nyár. ... (7) — Pesti Szín­ház: Váltóőrök (7) — Fővárosi Operettszínház: Csárdáski­rálynő (A. bér­. 1. ea.. Tj — Zsebszínház: Lola Blau (fél 8) — Radnóti Mik­lós Színpad: Concerto (7) — Jó­zsef Attila Színház: Fialószoba ko­média (7). — Kalliarai színpadon: Érdemei elismerése mellen (7) — Thália Színház: a Mester és Mar­garin* (7) — Vidám Színpad: így élni jó . . . (7) — Mikroszkóp Színpad: Minek néz engem? (fél 9), Bimm-Bumm Bömbölő (de. 10) — Budapesti Gyermekszínház: Szi­porka és a Sárkány (du. 3) — Állami Bábszínház a Jókai téren: A bűvös tűz Szerszám (de. 10) — Korona Pódium: Hősök és antihő­­sök (Lukács Sándor előadóestje. 71. Rövid tartalom és szereplőlista a Pesti Műsorban. KÖNYVESPOLC Pszichológia és marxizmus René Zazzo könyve Henri ballonról Vil­ág folyt a báró Párizs n’­­IV- ba­n, amikor — 1941. augusztus 20-án, az Ellenállás Országos Tanácsánál, megbí­zásából — Henri Walton a szabad francia közoktatásügyi minisztérium vezetője lett. De csak tizenöt napig volt minisz­ter. Nemsokára megérkezett Párizsba De Gaulle kormánya; ennek munkájába Walton már nem kapcsolódott be.­ Ez a (több mint) epizód jel­lemző a százegy éve született és 1962-ben meghalt francia gyermekpszichológus — egy-­­ben orvos és filozófus ,— életé­re. Nem véletlen ugyanis egy­részt, hogy már a húszas évek végén, a gazdasági világválság idején a baloldal irányában el­köteleződött tudós aktív har­cosa volt az ellenállásnak­­és hogy már a náciellenes küz­delmek idején kezdte kidol­gozni. Lángözön társaságiban, különben máig sem megvaló­sult.­ haladó iskolapolitikai tervét), karakterisztikus más­­■ részt az­ is,­hogy egy kijegese­­kedő konszolidáló közigazga­tásban már nem tudott, s nem is akart részt venni. Életéhez, személyiségéhez hozzátarto­zott, hogy minden helyzetben megőrizze kritikái tartását is. És mert a tudomány szerves része ennek a nagy életnek és személyiségnek, „természetes”, hogy a walloni gyermeklélek­tan — kezdve első, nagy hírt vert művétől, az 1925-ben ke­letkezett A turbulens gyermek­től — szemléletében történeti és módszerében dialektikus. Ugyanakkor elemzéseit a ren­­delkezésére álló tapasztalatok rendkívül érzékeny, minden­fajta sémától irtózó feldolgo­zása jellemzi. Ahogyan Mérei Ferenc — aki a mártírhalált halt Földes Ferenccel együtt Walton tanítványa Volt Párizs­ban a húszas évek és harmin­cas évek fordulóján — jegyez­te meg abban az esszéjében, amit Walton Válogatott Tanul­mányai magyari kiadásához (1971) írt, hogy míg a pszicho­lógus sokat tudhat egy lelki jelenség fejlődéséről, ismerhe­ti fejlődésének szakaszait, „ma­ga a történet mégis egyszeri, valójában nem összeadható, de összehasonlítható, s a különb­ségek és hasonlóságok egybe­vetése alapján magyarázható”. Nos, Walton a maga differen­ciált stílusában elsősorban az összehasonlítás és egybevetés eszközeivel él. Tiszteli hősei — a gyerekek — testi és lelki mozgásainak egyszeriségét. René Zazzo, Walton egyik régi tanítványa — akit utód­jának is választott a Billan­­courtban székelő Gyermek­pszichológiai Laboratórium ve­zetésére — szintén a stílus ár­nyaltságára, s nemegyszer többértelműségére törekszik ebben a különböző időben írt esszékből és cikkekből össze­állt, kis monográfiában, ami mesteréről szól. Ez­ gyakran „walloni fokon” sikerül neki. Például mér az első­­fejezet­ben, amelynek címe: Henri Walton gondolkodásának ere­dete és időszerűsége, s amely eredetileg előadás volt egy Walton pedagógiájának szen­telt UNESCO-szimpozionon. Tömören foglalja itt össze a szerző, hogy Walton volt az el­ső, aki leírta — le tudta írni — a folyamatot, hogyan válik a csecsemő kezdetben csupán morgásos indulat elvezetését képviselő sírása és sikolya pszichikussá, azaz a környe­zettel való kapcsolat jelzésévé. Érdekes, többek között, A test­től a lélekig című ,.fejezet­nek az az elemzése, amelynek lényege az, hogy a több taní­tását illetően vitatott Freud is, Walton is, tulajdonképpen a darwini forradalom örökösei, és ,,saját munkaterületükön a természet átalakulásának a legmagasabb szintjén folytat­ják ezt a forradalmat.” Szellemesen jegyzi­­ meg Zazzo: Wallonnak előnyére vált, hogy sohasem volt olyan tömegsikere, mint Freudnak, akihez „tanítványok és udva­roncok ezrei kapcsolódtak, ké­szen arra, hogy elárulják vagy eladják”. Mint emlékét mond­ja el, hogy mikor a Collège de France-on néhányan arra kér­ték Zazzót, hogy vegye át ve­lük a tananyagot, a professzor ezt mondta: „Köztük és köz­tem nem lehet közvetítő. Azt, amit mondok, nem lehet átfor­dítani valamilyen ,világos’ nyelvre. Ez a fordítás Vissza­térés lenne a logikához, ame­lyet én inkább leplezni igyek­szem.” A szerző igyekszik olyan differenciált lenni, mint mes­teré és ez a törekvés időnként kissé axiomatikusé, időnként meg rejtélyessé teszi stílusát. Telitalálat viszont, például az a megállapítása, hogy „minden bizonnyal könnyebb beszélni a marxizmusról, mint' csinálni a marxizmust. ' Kényelmesebb újra és újra elismételni a for­mulákat, mint új alkotásaiban érteni meg a marxizmust.” Az A négyszáz éve született Bethlen Gábor szemé­lyét, történelmi szerepét az évfordulón sokan vizsgálják, értékelik, méltatják. A nagy­­fejedelemnek, választott ma­gyar királynak életműve nemzeti érték. A kort, amely­ben élt, a reformáció és az ellenreformáció ideológiai küzdelme határozta meg. Bethlen világnézete mélyen a kálvinizm­usban gyökeredzett, jogosan számítja tehát a ma­gyarországi református egy­ház nagyjai, a „hit hősei” kö­zé. Az egyháztörténész szem­szögéből kutatja Barcza Jó­zsef Bethlen Gábor, reformá­tus fejedelem életét és mű­­­­vét. Sajátos feladatának ép­pen annak a vizsgálatát tart­ja, hogy ténylegesen mit je­lentett Bethlen számára a hit. a. rendszeres ,.bibliáéivá­ , sásból, ilyen hallgatásból.­­milyen személyes,, hitvallást kristá­lyosított ki. Kapott-e­ döntő indíttatásokat ezen a­ téren és kiknek, a részéről, teszi fel­ a kérdést Barcza József, a feje­delem világnézetének bibliai és hitvallási gyökérzete ho­gyan és mennyiben határozta ■meg magatartását, egész po­litikáját. Bethlen Gábor komolyan vette vallásosságát, lelke mé­lyéig meg volt győződve ar­ról, hogy Isten eleve elrende­lő végzése emelte a trónra és vezeti megszabott életútján. Emberi nagyságát bizonyítja, hogy a vallási türelmetlenség századában korát messze meghaladó módon tanúsított toleranciát a mindenféle más felekezet híveivel szemben. A rendkívül bonyolult státusú és kényes helyzetű Erdélyben bázisának , megszilárdítására, a széthúzás megakadályozásá­ra törekedett, elsősorban a reálpolitikai megfontolások­ból persze, amelyeket azon­ban humanista meggyőződé­se támasztott alá. Bethlen fölülemelkedett kora legtöbb társadalmi és vallási előítéle­tén. A jobbágyok gyermekei tanulhattak, uralkodása ide­jén. Az erdélyi kézműipar föllendítésére a morvaföldön halálra üldözött anabaptistá­kat letelepítette. Törökország­ból pedig zsidókat hívott be, mert megbecsülte a jó keres­kedőket. Szabadságlevéllel látta el őket, amely biztosítot­ta szabad vallás gyakorlásu­kat D­e vonatkozott mindez a ka­tolikusokra is. a legvére­sebb vallási villongások korá­ban. „A pápisták most ott bent [Erdélyben] jó állapot­ban vannak. Templomuk lak­va hallgatókkal. Maga a fe­jedelem ... azt mondja: “Én megesküdtem ide bejöttömben a fejedelemségre, hogy min­deneknek szabad rellaiója le­gyen"” — írja Gál Péter ka­tolikus főúr Eszterházy Mik­lós nádorhoz. Külön fejezetet szentel ezért Barcza József is az „ökumenikus” fejedelem­nek, a vallási türelem kérdé­sének. Miként Bethlen Gábor, a szerző sem esik a felekezeti elfogultság csapdájába, tár-­­­gyilagosan analizálja a beth- ,­leni tolerancia jelentőségét,­­ előzményeit, politikai indító­alkotó marxistává lett Wall — ugyanakkor, amikor „ni tagadta a szellemet és tuda — nem is fogadta el, de mint magyarázó elvek ön- realitásként létezzenek”. Ér­detüket igyekezett, megérte Vagyis: létfeltételeiket kuta élete végéig. Walton szerint a lélektan valóság egyik szintjének tud­mánya, amely nem reduki ható sem a biológiára, sem szociológiára, mindkettőt i­tegrálja. Zazzo kis könyve úrhely Méhes Ferenc fordítás­ban most magyarul is ol­vas­z­tó­­ támpontokat nyújt walloni pszichológia tanulmá­ny­ozásá­hoz. Ezt a könyv azonban együtt kell Olvasni Válogatott Tanulmányok. És jó volna majd együtt olva­ni a magyarul még kiadott Walton - í­rásokkal. (Gondolát, A. G. kait, majd egyenként, ismerv­­i a nem református egytá­zak helyzetét a nagy fejede­lem Erdélyében. A kötet számba veszi Betl­­en hitvilágának összetevői megnyilvánulásait vizsgálja „sáfárságra kapott hataion " gyakorlását a­ fejedelem kü­l és belpolitikai törekvéseinek keresztyén világnézetből ere­dő vonásait kultúrateremtőt egyházpártoló cselekedetei Igen érzékletes jellemrajz­o­núskodik arról a meghitt v­i­szonyról, amely a monogri füst Bethlenhez, a keresztyé ember e tiszteletre méltó pé­lójához fűzi. „Bethlen Gá­bornak­ nemcsak erkölcs nagysága, hanem bibliai hit is megmutatkozott abba, hogy a hatalom nem bódíto­tt hiú önimádatba — írja.­­ Nem csodáltatta magát. Lehe­­­tett figyelmeztetni- és kedden , meg tudta hallgatni és­­sziv­lelni a bűála­tot. Ismerte bűnös emberi természetet,ami­től a hatalom önmagában vé­ve nem szabadít meg, ellen­kezőleg: kilengésekre csá­bít... Nem képzelte, hol, felette áll a Törvénynek. Tud­ja, hogy reá is vonatkozik , tanulnia és taníttatnia kel tőle, mert nem a maga véle­ménye az igazság mércéje Hatalmi szóra alapozottan.­­ kizárólagosság vagy csalat­kozhatatlanság igényével nem hozott döntéseket, nem mon­dott ki ítéleteket. Azért is vette körül magát jóindula­tukban, nyíltszívűségükkel keményszavú prédikátorok­kal, hogy naponta hirdessék neki­ Isten kiemelt eszközé­nek — a Törvényt és az Evan­géliumot.” A könyvbarátok­, a könyv­ritkaságok gyűjtőit kí­vánja megörvendeztetni az a kis minikötet, amelyet ugyancsak a Magyarországi Református Egyház Zsinati Irodájának sajtóosztálya je­lentetett meg. A parányi kis könyvecske Bethlen Gábor emléke előtt­­tiszteleg. Bot­­­tyán János kortárs szövegidé­zeteket válogatott,­ dicsőítő énekeket, költeményeket­, ok­­levélrészleteket, leveleket és más föl­jegyzéseket. A mind­össze félezres­­ példányban megjelent művet Fery Antal fametszeteinek eredeti fadú­cokról készült nyomatai te­szik különösen értékessé. Új-­ Bethlen Gábor, a református fejedelem Egyházi emlékkötetek *K­e­ti­ti, 19­8­0. október ÚJ KÖNYVEK GONDOLAT KIADÓ: Bethlen Gábor krónikásai Alfréd Kastler: Az a különös anyag SZÉPIRODALMI KIADÓ: Bajomi Lázár Endre: Árpádiné Csurka István: Kettős kolbász E. Hemingway: Fiesta ,­­ Goda Gábor: Flamingók Horgas Béla: Mammutfogak Kabdebó Lóránt: Az Összegezés ideje. (Szabó Lőrinc, 1943—1057.) Gratiasztói Pál: Budapest arcula­tai Mészöly Miklós: Érintések Passuth László: Víz tükrére kró­­nikát írni STATISZTIKAI KIADÓ: A fogyasztói árak változása a la­kosság főbb rétegeinél Mezőgazdas­ági adatok, 1980. Tolna megye statisztikai évköny­ve, 1979.

Next