Magyar Nemzet, 1980. november (36. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-21 / 273. szám

Péntek, 1980. november 21.• A VI. ötéves terv küszöbén R­angsor a költségvetésben Beszélgetés dr. Kállai Lajos pénzügyminiszter-helyettessel A VI. ötéves terv irányelvei­ről szóló vita és az MSZMP Központi Bizottsága állásfogla­lása után főbb vonalaiban ki­alakultak az 1981—1985-ös öt­éves tervidőszak céljai, a nép­gazdaság, az ország lehetősé­gei. A költségvetésből, a köz­pénzekből gazdálkodó intéz­mények, szervezetek fejleszté­si adottságairól, munkájáról beszélgettünk dr. Kállai La­jos pénzügyminiszter-helyet­tessel. — Hogyan alakul a költség­vetés társadalmi közkiadása a következő öt évben, milyen fejlődéssel számolhatunk? — Bár a következő években ezen a területen is visszafogot­tabbak a lehetőségek, a költ­ségvetés társadalmi közkiadá­sokra fordított összege az 1985. évben eléri a 295 milliárd fo­rintot. Ebből 125 milliárd fo­rint a társadalombiztosítás (nyugdíj, családi pótlék, táp­pénz) szükséglete. A költség­­vetési szervezetek kiadása a középtávú tervidőszak végén 170 milliárd forint lesz, 48 mil­liárd forinttal több, mint az ez évi várható teljesítés. A nö­vekményből lehetővé válik az e területen foglalkoztatott kö­zel 750 ezer dolgozó reálbéré­nek szinten tartása, a lakosság legszélesebb köre által igény­be vett alapellátást nyújtó in­tézményeknél — az árszínvo­nal­­emelkedése ellenére — az ellátási szint megőrzése. A költ­ségvetési szervezetek kiadása csak mérsékelten, a nemzeti jövedelem folyó áron számí­tott emelkedésénél kisebb ütemben — az elmúlt h­úsz év átlagos fejlődésénél lassabban — évi átlagban csaknem 7 szá­zalékkal növekedhet. A kiadá­sok tervezett emelkedése — ha okosan és jól osztjuk be azt, ami van, s fontossági sor­­­rendet állapítunk meg a fel­adatok között — elegendő a legfontosabb területeken az elért, napi lebecsülendő szint tartására, némi javítására. — Ön hangsúlyosan szólt a költségvetési rangsorról. Ho­gyan valósul meg e területen a szelektivitás? — A következő öt évben négy kiemelt területen lehet számítani az ellátási színvonal javulásával. Ezek az egészség­ügyi alapellátás, az alsófokú oktatás; néhány kommunális — például egészséges ivóvíz — ellátás, a kórházakban, gyer­mekintézményekben az étke­zési normák; s valamennyi ágazatban a rendelkezésre álló épületek, gépek állagának megőrzése, karbantartása, ja­vítása. Leggyorsabban — átla­gosan 8,5 százalékkal — az egészségügyi ágazatba tartozó intézmények kiadása nő. Ezen belül a járó- és fekvőbeteg­ellátás előirányzata 9—11 szá­zalékkal emelkedik, a köz­­egészségügyi-járványügyi fel­adatokat ellátó szervezeteké viszont az általánosnál lassab­ban. A költségvetési kiadások­nál azzal számoltunk, hogy ebben az ágazatban foglalkoz­tatottak létszáma 10 százalék­kal, közel 20 ezer fővel emel­kedik. A kórházi ágyak száma a megszüntetéseket is figye­lembe véve — 5500-zal bővül A bölcsődei helyek száma — lakótelepekre összpontosítva — közel 10 ezerrel nő. A szo­ciális otthonok fogadóképessé­ge öt év alatt 5800—6000 hely­ivel, az öregek napközi otthoni ellátása 9000 hellyel bővül. A­­ tervidőszakban az általános iskolai hálózatfejlesztés — 5500—6000 osztályterem léte­sül, ezzel és egyéb intézkedé­sekkel — a­ tanulólétszám 130 ezer fős növekedése ellenére országosan az ellátottsági szín­vonal megtartható. Jobb szer­vezéssel mérsékelhető a vál­takozó oktatás aránya. Az ál­talános iskolai tanulók jelen­legi 38 százalékos napközi ott­honos ellátása a tervidőszak­ban közel 50 százalékra emel­kedhet. A közművelődési és egyéb kulturális célokra igény­bevehető költségvetési össze­gek csak kismértékben növe­kedhetnek. E területen ezért különös jelentősége van az adottságok hatékonyabb hasz­nosításának. Az ellátóképesség bővül néhány új művelődési intézmény üzembelépésével. — Hogyan alakul ki az előb­bieknek megfelelő területi sor­rend? Milyen módosulás lesz a tervezési gyakorlatban? — A tanácsoknál eddig is készültek középtávú pénzügyi tervek. Most az Állami Terv­bizottság határozata szerint — összhangban a pénzügyi tör­vénnyel — egyes ágazatoknál, így az egészségügyben, az ok­tatásban, a közművelődés te­rületén, az OTSH-nál, az üt­es vízügynél, a­ számítástech­nikában, olyan középtávú tervszámításokat kell kidol­gozni, amelyekkel a lassab­ban bővülő forrást úgy oszt­ják el, hogy elsődlegességet kapjanak a legfőbb feladatok. Valamennyi minisztériumnál és megyei tanácsnál a közép­távú pénzügyi tervek meg­alapozására cselekvési progra­mokat kell alkotni. Pótlólagos forrásokhoz lehet jutni a meg­levő intézmények hatékonyabb kihasználásával. Mondanék er­re konkrét példát: az egész­ségügyi ellátás színvonala nemcsak az új beruházások, hanem a meglevő intézmények együttműködésének és a beteg­­ellátás szervezettségének ered­ményeként is javulhat. El kell érni, hogy a betegek többsége a teljes értékű befejezett ellá­tást a járóbeteg-ellátásban megkapja; a körzeti és üzemi orvosok indokolatlanul ne küldjenek beteget szakrende­lésre, kórházi kezelésre, s így is tehermentesítsék a labora­tóriumokat, a gyógyintézete­ket. Ha a vizsgálat során szük­ségessé válik egy röntgen­­felvétel, úgy a lelet lehetőleg „kísérje” a beteget a kórház­ba, hogy ott ne kelljen meg­ismételni ugyanazt a vizsgá­latot.­­ Ettől a szemlélettől tehát a költségvetésből trá­dálkodó szervezetek munkájának erő­teljesebb javulását várja a mi­nisztérium? — Feltétlenül, de nemcsak, s nem is elsősorban a Pénz­ügyminisztérium, hanem az egész társadalom. Eddig álta­lában azzal jellemeztük, érté­keltük a költségvetési szervek fejlődését, hogy hány új léte­sítmény épült egy-egy idő­szakban. Közben háttérbe szo­rult a meglevők állagának a megóvása, ami végül is — és általában — olcsóbb, mint az új felépítése. Nagyon látvá­nyos, ha új iskolákat, kórhá­zakat adunk át. De nem sza­bad megfeledkezni a régebbiek, a működők karbantartásáról, mert ha ezek tönkremennek és újakat nem tudunk építeni, romlik az ellátás. A költség­­vetésből felújításra a tervidő­szakban másfélszer annyit szánunk, mint az V. ötéves tervben. Az egyes célok között tehát differenciáltan kell el­osztani a közpénzeket. Vilá­gos például, hogy ha emelke­dik az üzemanyag ára, úgy azt a mentőszolgálatnak rendel­kezésre kell bocsátani. Nem várható el, hogy kevesebb ki­lométer lefutásával üzemanya­got takarítsanak meg. Az per­sze jogos igény, hogy a jármű­park megfelelő karbantartásá­val itt se lépjék túl ,az üzem­anyagnormákat. Ugyanakkor a sportintézményeknél például nem tudjuk központi források­ból teljes egészében finanszí­rozni a világítási, fűtési, fenn­tartási , kiadások növekedését. Ezeknek hatókörük bővítésé­vel, tartalékaik hasznosításá­val, telt házakkal „meg kell keresni” a többletkiadások fe­dezetét. — Az ésszerű kihasználásnál nyilván számol a vezetés a társadalom segítségére, a kö­zösség munkájára is. — Valóban nagy biztonság­gal tervezhető az az óriási ér­ték, amit a lakosság, a válla­latok, a szövetkezetek hozzá­járulása — a Hazafias Nép­front szervezése, a szocialista brigádok munkája­­ hoz lét­re. A társadalmi munka értéke évenként ma már több mint 5 milliárd forint. Erre a jövő­ben is számítunk. Az elmúlt években a társadalmi felaján­lások jórészt a gyermekintéz­mények fejlesztésére irányul­tak. Most elsősorban az álta­lános iskolai helyzet javításá­ra kell kérni az önkéntes ajánlkozókat. Itt is érvényes: nemcsak új építése, hanem a régi újjávarázsolása is értékes tevékenység.­­ — Milyen eszközökkel, mód­szerekkel segítik, ellenőrzik ezeknek az elveknek az érvé­nyesítését? — Az állami, s így a pénz­ügyi szervek, az ellenőrzési apparátus már most, a tervké­szítés időszakában, s később a végrehajtás során fokozottan figyeli majd, hogy ,az egyes területeken érvényesül­nek-e az említett elgondolások. Pél­dául: valóban prioritást kap­nak-e a legfontosabb felada­tok? Ez látszik egyszerűbbnek. Nehezebb kérdés az, amiről nagy súllyal beszéltem: a le­hetőségek maximális kihasz­nálása. Az egészségügyben például már megvalósult az intézmények integrációja, a kórházak és rendelőintézetek együttműködése. De ilyen in­tegráció elképzelhető például a kultúra, a közoktatás terüle­tén is. Miért ne lehetne a dél­előtt kihasználatlan művelődé­si otthonok helyiségeit a tante­remhiány enyhítésére felhasz­nálni? S miért nem lehet olyan községekben, ahol nincs művelődési ház, este az üres iskolákban kulturális rendez­vényeket tartani ? Vagy például adott, s mindig növekvő pénzt költünk a felsőoktatási intéz­ményekre, de nem vagyunk meggyőződve arról, hogy a fő­iskolákon, egyetemeken min­dig olyan, s annyi szakembert képeznek, amilyen és ameny­n­yi a népgazdaság tényleges szükséglete. Jobb, tervszerűbb szakosítással, a valóságos igé­­nyeknek megfelelő beiskolá­zással a felsőoktatásunk több­letek nélkül is jobban szol­gálná az össztársadalmi érde­keket. Ilyen és hasonló kér­dések sorával kell majd fog­lalkoznunk a következő idő­szakban, így­ értjük a lehető­ségek jobb kihasználását, s így kell ésszerűen­, hatékonyan felhasználni azokat az eszkö­zöket, amelyek a következő öt évben, rendelkezésre állnak. Faludi András Kunszabó Ferenc Mai krónika XI. Manci még fel se vette a köpenyét, mikor bedugta fejét a műszakvezető: „Máry, drá­gám!? Ma a forgalomszámlá­lást méltóztassék kitüntetni bizalmával!” És belecsípett a karjába, és ocsmányul vigyor­gott , hogy nyelné le egy­szer a műfogsorát! Miért mondja ez mindig, hogy Ma­ry? Azért-e, mert ő is ron­dának tartja a nevét, vagy mert ezzel akarja fitogtatni, hogy már harmadik éve (a ré­gebbi kolléganők szerint hat éve) táskájában hordja a Ta­nuljunk könnyen, gyorsan an­golul! című nyelvkönyvet? Manci sohasem tudta eldön­teni, csak azt érezte bi­zonyosan, hogy van benne va­lami tisztátalan, ugyanúgy, mint a vihogásában meg a né­zésében. Egyáltalán, hogyan lehetne azt megakadályozni, hogy a főnökök — mind férfi, és mind vén — folyton ben­yito­­gassanak a női öltözőbe? .. Beszéltek már erről a kollé­ganőkkel, hogy egyszer szóvá kellene tenni termelési érte­kezleten, de soha senki nem nyitja föl a száját. Egyszer azért, mert a nacsalnyikok szeretői — maguk is öregedő csotrogányok már — úgyis rögtön letorkollnák őket, má­sodszor pedig, mert aki első­nek felszólalna, az aztán meg­­­­nézhetné magát. Beszélik, hogy régen egy fiatalasszony megtette. Nemcsak, hogy ki­­szekírozták innen, hanem rá­nyitottak a zuhanyozóban, kö­rülálltak, úgy röhögtek. Mi­kor aztán az illető feljelen­tést tett, akkor egymást iga­zolták, hogy a dolog lehetet­len, hiszen éppen megbeszé­lést tartottak..........Négy ko­moly, becsületben megőszült kereskedelmi szakember, szemben egy szál kezdő segéd­del! Na?...” — szokta befe­jezni a történetet Zsófi néni, a beszerzési főnök szeretője. Akit különben az ő műszak­vezetőjük Saofia hercegnőnek hív, és egyesek szerint néha a raktárban szerelmeskednek, hátul, a hullámpapírokon ... — Manci már tanulókorában is beleütközött ilyen történe­tekbe, s beleborzongott min­dig. Később pedig, már sza­badulás után, arra gondolt, hogy ha legalább fiatalok len­nének ezek a főnökök!... Vagy idősebbek esetleg, de jó­­képűek!... Azt azonban ke­ményen elhatározta, hogy ha vele próbálkozna valamelyik, odarúgna neki, pont a lába közé, ahogyan anyja javasol­ta! — Mert azt ő fogja eldön­teni, hogy kinek fekszik le. Majd akit egyszer igazán megszeret — hanem az illető nem a kereskedelem főnöki hálózatából fog kikerülni, annyit kapásból is állítani mer. A tréfásan forgalomszámlá­lásnak nevezett beosztás egyébként a jók közé tarto­zik. Nem önálló munkakör, nem oktatják a szakiskolá­ban, és­ csak azóta létezik, mi­óta az önkiszolgálás divatba jött hazánkban... A kosarat „szájkosárnak” hívja a mű­szakvezető, tudniillik: be­csámborog a kedves vevő, kö­teles megmarkolni egyet, és utána nem járhat a pofája, hogy „nekem olyat adjon­ ne­kem amabból tessék!” —, ha­nem ki van rakva eléje az egész hóbelevánc, és azt ka­par bele a kosarába, amit akar: „Semmi csalás, nuku ámítás, kedves kolléga urak! Nálunk megvalósult a tö­­bkkéü­letes­­­demokrácia, az emberek szabad áramlása a gondolák között...” — szok­ta befejezni szónoklatát a fő­nök. És ezért nem lehet ko­molyan megharagudni rá. Merthogy mindig vannak ilyen oltári ötletei ... Igen, de a kedves vevők szabad áramlását mégis irá­nyítani kell, az ő érdekükben, mert különben jönnek, fegye­lem és figyelem nélkül, és, szóval, erre való a forgalom­­számlálás, ami nem egyéb, mint hogy az ember adagolja a kijáratnál felgyülemlő kosa­rakat a bejárathoz, mégpedig oly módon, hogy az eladótér-­ ben ötvennél többen ne tar­tózkodjanak ... Ja, és közben le kell fülelni a besurranó tol­vajokat, vagyis azokat, akik csak úgy facérán, szűzen, ko­sár nélkül akarnak az üzlet­ben defetálni. Mert az, ugye, szabálytalan. Ráadásul sérti a közösségi érdeket, tudniillik, azok érdekeit, akiket a helyes kosáradagolás rekeszt kívül, s ott kígyóznak hosszú sorban, fegyelmezetten és öntudato­san .........Csak­ erélyesen Mary drágám, kegyed most a cse­mege- és gyarmatáru-kereske­delem tartóoszlopa!” — sep­­pegte háta mögött a főnök, és belecsípett a fenekébe, de már lépett is oldalt a meg­lendített kosár elől. Egyébként minden rendben folyt: a kedves vásárlók rit­­kásan kullongtak, mint ősszel a szédült legyek — így szo­kott ez lenni délelőttökön —, hanem úgy fél tizenkettő táj­ban jött egy hullám ... Hon­nan a francból bújtak elő, miért nem a reggeli vagy a délutáni csúcs idején jönnek?! — gondolta Manci, és a kiké­szített kosarak felét gyorsan berakta a pult alá. A sor szépen kialakult, öröm volt nézni, és ezek még csak nem is mozogtak, nem kunye­­ráltak üres kosarat. Persze, valami turistacsoport — cse­hül vagy ilyen nyelven magya­­rásztak —, és az idegenvezető, jobb híján, ideterelte őket: egy fél óra, mire átpasszíro­­zódnak az ABC-n, az is tiszta nyereség a nagy programta­­lanságban . .. Hanem egyszer csak egy magas, barna képű, sovány, lompos öltözetű pacák kosár nélkül akart beiszkolni! — Hé! — szólt unott erély­­lyel Manci, de az ürge oda se! Gyorsan eléje került: — Helo! A mandró pofátlanul elvi­­gyorodott, megsimogatta az ő arcát, és gyorsan hadarni kez­dett. Ahogy Manci kivette, franciául, de az értetlenséget látva megerőltette magát, és azt mondta nagyon lassan: — Ke­nyer! Vech­nyi kell! Értem? Manci egyre nagyobb kedv­vel nézte a kisportolt, elegáns urat — a két halántékánál már őszülni kezdett, és ez mindig nagyon tetszett neki a nyuga­ti filmekben is —, de akkor ott termett a főnök, kezét dör­zsölve, hajlongva, és a lezser­­öltözetű elegáns urat végigve­zette az üzleten. Hanem az csak kenyeret vett, valóban é­s k­­­i­en nyájasan cseveg­tek “C"-m­ással­: az egyik fran­ciául, a másik angolul... A műszakvezető csak intett a pénztárosnőnek, elkísérte ven­dégét a kijáratig, boldogan rá­­zogatta a hanyagul odalöt­­­tyintett kezet, majd vissza­jött, fél fejjel magasabban, öt kilóval dagadtabban, és minden porcikája azt­­ süvöl­­tötte: LÁTJÁTOK, IGY VAN EZ, HA EGY IGA­ZI MAGYAR VILÁGFI FO­GAD EGY IGAZI EURÓPAI GENTLEMANT!! Manci hirtelen felkapta a seprőt, és rohant, nátha még megláthatja, amikor beül a kocsijába!... Az illető — hóna alatt a szabványosan becsomagolt és celluxszal leragasztott kenyér­rel — ruganyosakat lépve merít oda egy rozzant Tra­banthoz, nehezen indított, ha­talmas­­durrogással, majd, mi­kor észrevette Mancit, fordu­lás közben bal öklét kinyúj­totta az ablakon, fityiszt mu­tatva neki.­­ Meg az egész személyzet­nek. Mert, természetesen, egy szálig a­ kirakatban lógtak. A hatás, mint egy jó krimi­ben, döbbenetes volt. Különö­sen a főnökre. Elsárgulva­zöldülve rohant hátra, és úgy bevágta maga után az iroda­­ajtót, hogy egy kiváló dolgozói oklevél menten leesett a fal­ról. Ők pedig az egésztől any­­nyira összezavarodtak, hogy senki se merte elkezdeni a rö­högést — és ekkor érkezett­ meg a sógornő a kicsivel! Kö­rülrajongták őket, és mondha­tott Kriszti akármit, nyúlha­tott Csabi akárhová, hatalma­sakat kacagtak. A végén a főnök is előke­rült. Emőke csokoládét aján­dékozott a kicsinsek, majd elő­rement a pénztárakhoz és ki­fizette­­ a két kiló kenyér árával együtt. (Folytatjuk) Magyar Nemzet Lengyel vásárajánlat, magyar lehetőségek Elhangzott az utolsó csenge­tés : az év végéhez közeled­vén vállalatainknak — terme­lési, értékesítési terveik elké­szítése mellett — össze kell ál­lítaniuk az 1931-re érvényes kiállítási programjukat is. A nagy nemzetközi vásárok, ki­állítások, szakmai bemutatók, szalonok rendezői már elkezd­ték a jelentkezők listájának összeállítását (a megrendelők igényeinek felmérését), s egy­más után tartják a jövő évi szakember-találkozókkal kap­csolatos tájékoztatóikat itt, Budapesten is. Tegnap a Poz­nan­ Nemzetközi Vásár szer­vezői nyilatkoztak az újság­íróknak arról: milyen felada­tokat vállal, milyen programot bonyolít le 1981-ben a lengyel vásárváros ? A jubileumi — 1981-ben ün­nepli megalakulásának 60. év­fordulóját — Poznani Nemzet­közi Vásárra 40 országból kö­rülbelül négyezer kiállítót várnak. Köztük olyanokat, mint Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és­­ Ma­gyarország. A széles körben ismert, nagy tradíciókkal rendelkező (június 14. és 23. között sorra­­ kerülő) vásár mellett hagyo­mányosnak még nem nevez­hető, de annál nagyobb szak­mai jelentőséggel bíró,é s a ma­­gyar gazdaság számára is ér­dekes rendezvényekre kerül még sor Poznanban. Közülük kettőt emelünk ki: a KOMEX elnevezésű környezetvédelmi és a csomagolástechnikával foglalkozó TAROPAK szalont. A KOMEX a szocialista or­szágokban ma még egyedülál­lónak számító rendezvény, s korántsem tekinthető véletlen­nek, hogy a KGST-n belül éppen Lengyelország vállalko­zott egy ilyen jellegű szalon megszervezésére. A baráti or­szág szakemberei súlyosnak tartják a környezetszennyezés­sel kapcsolatos gondokat. Nem mintha a többi szocialista or­szág sokkal jobban állna a környezetvédelem ügyében — , éppen ezért különös, hogy e területen a nemzetközi tanács­kozások, szimpozionok meg­szervezésén túl az együttmű­ködésben elég kevésre jutot­tunk. Tény, hogy a környezet védelmét szolgáló berendezé­sek meglehetősen drágák. De különösen sokba kerülnek ak­kor, ha mindegyik ország külön­­külön költ a kifejlesztésükre — vásárolja meg ugyanazt a drága licencet —, ahelyett, hogy a „szomszéd” által már elért eredményekre is támasz­kodna. A feladatok összehan­golása, az eddiginél egysége­sebb mérési rendszer kialakí­tása, kooperáció, a berendezé­sek cseréje, nos, mindennek előkészítéséhez — ígérik a KOMEX szervezői — a poz­nani találkozó kiváló alkalmat nyújt majd. Alig néhány napja írtunk arról, hogy a magyar mező­­gazdasági, élelmiszeripari ter­mékek kivitelének növelésében mekkora szereppel bír az ed­diginél korszerűbb, a „vevő­csalogató” csomagolás. Az im­máron nemzetközi rangot ki­vívott TAROPAK — mely egy a csomagolástechnika nemzet­közi egyesülete által támoga­tott rendezvények közül — a magyar szakembereknek is vá­laszt adhat néhány, ma még nyitott kérdésre. Többi közt arra, honnan, milyen áron — milyen pénznemért — szerez­hetnek be a jövőben korsze­rű csomagolóanyag-gyártó gé­peket, anyagokat, csomagoló­­berendezéseket, belső szállító­­eszközöket és raktárberende­zéseket. Miután Lengyelor­szágban a csomagolástechnika és a raktározás gondjai hason­lóak a magyarországihoz, vár­ható, hogy a szervezők rangos nemzetközi mezőnyt gyűjtenek össze a kiállításra, a hozzá kapcsolódó szimpozionra és konferenciára. —puskás— Mennyit kell fizetni az állami üzletekért dés szerint a bérleti díj össze­gének megállapításánál a kö­vetkezők szerint kell eljárni: A­ bérleti díj minimális mér­­­tékének megállapításakor ab­ból kell kiindulni, hogy az fe­dezetet nyújtson a felmerülő költségekre, továbbá tegye le­hetővé a vállalatnál eddig el­ért nyereség biztosítását. Az üzlettel kapcsolatos költségek áthárítása a következők sze­rint történhet: A bérlő jogosult az üzletben található berendezés jellegű állóeszközök megvásárlására. Ilyen esetben az eladott álló­eszközökkel kapcsolatban sem­miféle díj felszámításának he­lye nincs. Ha a bérlő nem él ezzel a lehetőséggel, akkor a vállalat az átadott berende­­zésjellegű állóeszközök bruttó értékének évenként 8—12 szá­zalékát számíthatja fel hasz­nálati díj címén. Az­­ összeg nem lehet kevesebb, mint a szóban forgó állóeszközök ér­tékcsökkenési leírása. A bérlő a vállalat által átadott forgó­eszközöket általában megvásá­rolja, mód van azonban arra, hogy az üzlet fogyóeszköznek minősülő berendezését és fel­­szerelési tárgyait a vállalat bérbe adja. Ennek évenként felszámítható mértéke az át­adott forgóeszközök mértéké­nek 8—12 százaléka. A bérbeadott üzletekkel kapcsolatos vállalati központi költségek minimálisak. Azok­tól a gyakorlatban el kell te­kinteni. Ilyen címen költsé­get nem lehet felszámítani. Tartózkodni kell a túlzott mértékű nyereséghányad fel­számításától. • A belkereskedelmi miniszter állásfoglalást adott ki az álla­mi üzletek bérletéért fizeten­dő díj tartalmáról.­ Az intézke­ Napirenden a fürdővíz A Széchenyi-gyógyfürdő kul­túrtermében csütörtökön a hazai bakteorológusok vitat­ták meg a fővárosi fürdők higiéniai problémáit a Magyar Hidrológiai Társaság rendezte ankéton. A legtöbb fővárosi fürdő vize nem eléggé tiszta — ál­lapították meg. Ennek egyik oka az, hogy a strandok, für­dők többsége korszerűtlenebb az európai országok újabban épült fürdőinél, amelyekben az úgynevezett visszaforgatá­­sos tisztítórendszert alkal­mazzák. A KÖJÁL szakemberei a jövőben fokozottabban ellen­őrzik majd a fürdők, stran­dok higiéniáját és a víz, bak­­teorológiai tisztaságát. 7

Next