Magyar Nemzet, 1981. január (37. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-17 / 14. szám

4 A Házi muzsika címmel hangversennyel egybekötött beszélgetést rendeznek ja­nuár 23-án, pénteken este nyolc órakor a fészek Mű­vészklubban. A műsort Szo­­kolay Sándor szerkeszti és ve­zeti, közreműködik Berkes Kálmán klarinét-, Jandó Je­nő zongora-, Lukács Pál brá­csaművész, Takács Taradra magánénekes.+ Tanári kart karika Cím­mel beszélgetést rendez Weöres Sándor Ének a határ­talanról című kötetéről a Magyar Rádió és a TIT bu­dapesti irodalmi szakosztálya január 19-én, hétfőn este 11 órakor a Kossuth Klubban. A beszélgetés résztvevői: Domo­kos Mátyás, Tüskés Tibor és Weöres Sándor. Közreműkö­dik Csorrtás Mariann, vitave­­zető Bata Immrre. Ggil hét BCIÍFEST HANGVERSENYTERMEIBEN AZ ÚJ BUDAPEST VONÓS­NÉGYES múlt pénteki estjén Beethoven cisz-moll kvartett­jei és Scnönberg Első vonós­négyesét szólaltatta meg a Ze­neakadémia Kistermében. Beethoven hatalmas kései opuszát első ízben játszotta az együttes és ez meg is látszott előadás jó néhány bizony­talanságán. A bizonytalanság nem t­echetikai volt, inkább az egyetlen nagy lélegzetre szánt, monumentális alkotás kon­cepciójában érződött: az elő­adás azt a benyomást keltette, mintha Kiss András társulata még nem alakította volna ki a maga számára ennek a mű­nek pontos hangzó képét és for­mái arányait. Helyenként zök­kenők mutatkoztak egy-eg.y dallam megrajzolásában ott ahol az apróbb motívumokat egymástól veszik át, a hang­szerek. Nemcsak a megszólaltatás otthonos biztonsága, hanem az előadott mű különlegessége is hozzájárult ahhoz, hogy az Új Budapest Vonósnégyes estjé­nek igazi értékét a műsor má­sodik számában, Schönberg fiatalkori d-moll vonósné­gyesében találjuk meg. A szá­zad első éveiben komponált, 7-es opusz-számmal jelzett kvartett a zeneszerző műjegy­zékében ugyan mint „Első” szerepel, valójában azonban megelőzi ezt egy D-dúr vonós­négyes, a múlt század utolsó évtizedéből. A d-moll kvartett háztgzásvilága a vele szomszé­dos Megdicsőült és­ éve­l rokon. Formálásában az egytételes koncepciót valósította meg Schönberg, azt a bonyolult és szellemes képletet, amelyet el­sőnek Liszt alkalmazott h-mor szonátájában: egyetlen hatal­mas szonátatétel, amelynek kü­lönböző formarészei azonban önálló­ tételek funkcióit is be­töltik. . Az Új Budapest Vonósné­gyes eddigi működése során is érdemeket szerzett már az­zal a törekvésével, hogy reper­toárját keveset játszott, kevés­sé ismert művekkel gazdagít­sa­."­­Ez a gchönbergi k­var­tet­t mélyén átélt, átgondolt­ és va­lóban virtuóz előadásban ke­rült be — reméljük! — zenei életünk vérkeringésébe, ami újabb jelentős eredménye Kiss András, Andrássy Pál, Bár­sony László és Párkányi Tibor művészi munkájának. FELLEGI ÁD­ÁM szombati Beethoven-estjének legna­gyobb érdeklődésre számot tartó mozzanata a Hamtner­­klavier-szonáta előadása volt. Egyrészt azért, mert ez a ha­talmas kései opusz a zongora­­művészeknek nemcsak a rá-­­termettségét, de bátorságát is alaposan próbára teszi és még aizok is óvakodnak műsorukra tűzni, akiknek technikai és ze­nei képessége lehetővé tenné a mű problémáinak megoldását, másrészt azért, mert éppen Fellegi Ádám az a zongoramű­vészünk, aki — szinte monopó­liumként — évek óta műsorán tartja a B-dúr szonátát, így már nemcsak a mű felhangzá­sának lehetősége vonz, de an­nak felderítése is érdekes, ho­gyan fejlődik ez a Fellegi-féle előadás az idők folyamán, mó­dosítja-e és hogyan régebbi előadói koncepcióit a művész? Az előadást technikai kifo­­gástalansága és szellemi bra­vúrja már első ízben figyelmet keltett és színvonala most is imponálóan magas. A hang­szer adottságait dacosan­ tün­­tetőn figyelmen kívül hagyó, anyagszerűtlen technikai köve­telményeknek bravúrosan felel meg; megilletődött perceket szerez a gyönyörű lassú tétel során és a szellemi erőpróba netovábbját jelentő fúgát is plasztikusan, logikusan min­tázza meg. Ha ennek ellenére mégsem jelentett kivételes él­ményt mostani előadása, ennek okát a feszültség időközön­kénti kihagyásában, az előadó szellemi készenlétének sajátsá­gos egyenetlenségében kell ke­resnünk. Olykor — teljesen vá­ratlanul­­— meglazul figyelme­, a összpontosítása, ilyenkor apró és indokolatlan tempó­­beli egyenetlenségekre hajlik. Ez a jelenség Fellegi Ádám műsorának további részében — a T e-mpll és a „Búcsú’­ (Les Adieux) szonáta előadása so­rán is fel-feltűnt. A legharmo­­nikusabb produkcióban, a két­tételes e-moll szonátában za­vart,a legkevésbé: itt jótékony túlsúlyba került az ízléssel közvetített romantikus­­pátosz és a bensőséges dalolás ki­egyenlített r­agyogása." KULKA JÁNOS vezényelte hétfőn az Állami Hangver­senyzenekart. Műsora ötletesen és logikusan kapcsolta össze Berg Hegedűversenyét és Mahler Első szimfóniáját, hi­szen az „Új bécsi iskola” sok szempontból Mahler művésze­téből fejlődött ki. A hegedűverseny előadása azonban nem keltett teljes il­lúziót. Kovács Dénes már több alkalommal játszotta ezt a mű­vet, amelynek ezúttal is virtuóz és ihletett szólistája volt. A ze­nekari kísérettel azonban nem sikerült magasabb szellemi sí­kon összetalálkoznia; nem rit­kán azt a benyomást keltettek, mintha más-más nyelvet be­szélnének, ami természetesen sokat rontott az előadás hatá­sán. Kulka János kikezdhetetle­nül biztonságos vezénylését, Ferencsik János egykori nö­vendékének kifejezésben gaz­daságosságát, szabatosságát, célratörő technikai pontossá­­gát és zenei gazdagságát iga­zában csak a Mahler-szimfónia előadása fedte fel a hallgató­ság előtt. Itt sem egy csapásra hódított: az első tétel kissé erőltetetten külsőséges interp­retálásán még ott érzett a Berg-korriert fiaskójának gát­ló hatása. E gátlás alól teljesen csak a scherzo tételben szaba­dult fel Kulka János,­­itt talált valóban egymásra karmester és tenekar a legharmoniku­­sabb megértés jegyében. Ez a művészi harmónia a szimfónia további tételeinek valóban re­mek, meggyőző tolmácsolásá­ban ért diadalmas tetőpontjá­ra. EMIN HACSATURJAN, a neves szovjet-örmény muzsi­kus-dinasztia jeles karmester­tagja mutatkozott be csütörtö­kön az Állami Hangversenyze­nekar élén. Az első benyomás határozottan ellentmondott mindannak a képzettársítás­nak, ami a Hacsaturján név láttán -hallatán a hangi zene-­ hallgatókban feltámad. Tüzes, örmény temperamentumot, színes fantáziát, kiapadhatat­­lanul burjánzó ékesítő­ kedvet képzelünk e névhez. Emin Ha­csaturján ezzel szemben meg­fontolt, pontos, nagyon kultu­rált muzsikus és rutinos kar­mester, de kissé tartózkodó. Muszorgszkij Éj a Kopár he­gyen című, bizarr­­ zenekari költeményének előadása ugyancsak nélkülözte a kar­mester képzelőerejét. A megbízható kéz és éber szellem azonban Rachmaninov c-moll zongoraversenyének kí­sérete során már hivatása ma­gaslatán állott, a zongoraszóla­mot tiszta és arányos zenekari hangzás, biztos ritmika he­lyezte szilárd alapzatra. Ezen a szilárd alapzaton Gabos Gá­bor valóban szuverén pontos­sággal és lefegyverző virtuo­zitással mintázta meg száza­dunk legszebb romantikus ver­senyművének szólóját. Hason­lóképpen tiszta és arányos hangzásképet nyújtott Brahms 111. szimfóniájának megszó­laltatása. Itt derült ki, hogy Emin Hacsaturján művészi al­katához valójában Brahms vi­lága áll a legközelebb az est műsorán megszólaltatott szer­zők közül. Ez a szemérmes férfi-líra, ez a szűkszavú ön­vallomás értő és érett tolmács­ra lelt a kiváló karmester sze­mélyében. Pándi Marian­ne ___MnovarXCurM _ _ A kor képe a művészetben K­iá­lí­tás Augsburgban Aki m­a Augsburgban azt a várost keresi, amelyről tudja, hogy gazdagsága, politikai sze­repe,­­ nem utolsósorban mű­vészete, révén joggal sorolták a legszebb német városok közé, azt letaglózza a mai Augs­­burg valósága. A régi Augs­­burg az 1944—45-ös amerikai bombázások nyomán romhal­mazzá vált. Belőle sértetlenül csak az maradt meg, amit biz­tonságba helyeztek: a város híres díszkútjai, templomai­nak mozdítható díszítése s a múzeumok műkincsei. Augsburg szerepe Európa politikai életében, társadalmi és vallási mozgalmaiban vagy akár művészetében sokkal na­gyobb volt, mint amennyit ma érzékelünk belőle. Különösen a város fénykorában, az 1530— 1630 közé eső évszázadban, amikor a német-római biro­dalom városaként valóban a világ egyik központjának számított. Itt tartották a Habs­­burg-uralkodók a birodalmi gyűléseket, s a város bankárai, a Fuggerek és Welserek, nagy­szabású pénzügyi és kereske­delmi ügyleteikkel innen tar­tották kezükben fél Európa örökösen pénzszűkében levő uralkodóit, köztük a magyar királyt is. Akad egykorú for­rás, amely például a mohácsi csatavesztést is annak tulaj­donítja, hogy mivel a magyar király, korlátozni kívánta a felvidéki bányavárosok rezéből hatalmas nyereséget zsebrevá­­gó Fuggereket, ezért a nagy­hatalmú bankház megorrolt rá, s nem adott elegendő pénzt a magyar had felállításához. Erről az Augsburg számára igen fontos korszakról rende­zett kiállítást a város Fordulat a világban — Augsburg a re­neszánsz és a barokk között címmel. Az alkalmat egy ke­rek jubileum adta: 450 éve, 1530-ban Augsbur­gban, vagy ahogy a régi magyar nyelvben mondták, Ágostéban, V. Ká­roly császár­ előtt a lutheri re­formáció híveinek képviselői felolvasták hittételeiket; ez volt a Confessio Augustana, ■az ágostai hitvallás A kiállí­tás, amelyre a­ Szánművészeti­ Múzeum és­ az Iparművészeti ■ Múzeum is adott kölcsön mű­tárgyakat. nem egyháztörténe­­ti jubileumi tárlat, s nem is­ pusztán művészettörténeti be­mutató. Abban a nagy euró­pai kiállításdömpingben, ame­lyet az 1900-as esztendő hozott,, mindenekelőtt a történeti kiál­lítások domináltak. A tizedzer Medici-kiál­tás, a baja­i ural­kodóház, a Wittelsbachok egyik egy jellegzetes alakja köré for­mált müncheni és trausrutzi tárlatok, a bécsi, melki­­schal­­laburgi és féltoronyi Mária Terézia- és II. József-kiállítá­­sok ugyanazt példázzák, mint az augsburgi: a rendezők tár­sadalmi fold­as­latok követésé­re, bemutatására törekedtek. A középkor és újkor határán keletkezett, műalkotásokkal olyan város művészeti, műve­lődéstörténeti képét kívánta felvázolni Augsburg, amelyben a korszak problémái sűrítetten jelentkeztek. Mindenekelőtt a reformáció és a képzőművészet különleges kapcsolata. Egy augsburgi festő, az idősebb Jörg Breu például ahhoz a szélsőséges irányzathoz tarto­zott, amely az egyházi gyakor­latból száműzte s elpusztította a laitórikus felfogást tükröző művészeti alkotásokat. Szá­munkra abszurdnak tetszhet a képromboló festő figurája. Breu azonban ugyanakkor hó­napképeiben az augsburgi pat­ríciusok ünnepeinek és hét­köznapjainak olyan közvetlen, természetesen áradó ábrázolá­sával lép elő, amely elképzel­hetetlen , volna a reformáció­nak a személyiségét felszaba­dító hatása nélkül. Az 1630 tá­ján Augsburgban szinte egy­­időben készült portrék egyi­kén, a festő Burgkmaiernek és feleségének későközépkori portréján, a házaspár képe az asszony kezében tartott tükör­ben két koponyaként tükröző­dik. A másikon egy augsburgi polgár­ kezében könnyedén tartott szegfővel, háta mögött antik pillérfővel, magabiztos természetességgel néz­ ki a képből. E két portré gyökere­sen ellentétes felfogásában vá­lik igazán szembetűnővé az az ,,áttörés", amelyet a kiállítás címében is jelezni kívánt (Wéll lái timbruéh). Áttörés az ember helyét a világban meghatározó szemléletben, a „földi élet siralomvölgy” kö­zépkori teóriájától az újkor evilágra nyíló felfogásához. A korszak emebere e nehéz átmenetben támasztékra lelt a reneszánsz művészetben és an­nak az antik, tehát egy ke­reszténység előtti kultúrához kötődő felfogásában. Ilyen, új­fajta értékrendet tükröző je­lentése van az előbbi portré hátterében a reneszánsz pillér­főnek. Még látványosabb a változás az augsburgi városi díszkutak témaválasztásában. 1537-ben még csak azért cse­rélik ki Szent Ulrich kútszob­­rát Neptun figurájára, hogy az ne sértse a protestánsokat, a­ század vége felé azonban már­ úgy választják ki az antikvi­tás korából a város köztereire állított kutak főfiguráit, hogy azok egy egész várost, vagy annak egy meghatározó társa­dalmi rétegét reprezentálják.. A német-római birodalmi vá­rosnak a római örökség és eredet­­ hangsúlyozása politi­kum kérdése is volt, ezért ke­rült a főtérre a városalapító, Augustus császár kútiszobra (1593) s­ ezt követte hamarosan­ a kereskedők hatalmát, gaz­dagságát felidéző Merkúr kút, s a kézműveseket jelképező Herkules kútszobor. Az eltolódás a világi műfajok felé a korszak kulturális ké­pének egyik alaptendenciája volt. A birodalmi gyűlések alkalmával uraik kíséretében Európa vezető művészei jön­nek Augsburgba, s tevékeny­ségük a stílusirányzatok áram­lásának s az­ új törekvések meghonosításának egyik lénye­ges állomása lett. Tizian és Cranach, bécsi, velencei, mün­cheni, brüsszeli festők dolgoz­nak itt egyidőben, hatásuk azonban meglepő módon lég-, kevésbé éppen a helyi művé­,­szék alkotásaiban mutathatók ki. A helyi mesterek gyakoro­­latában a „képben szegényebb” műfajok kerültek előtérbe. Az 15­­0-as évek táján kezd megnőni az addig sem jelen­téktelen augsburgi ötvösség szerepe s- a város hamarosan Európa egyik jeles ötvösköz­-­ pontja lett, ahol a század ele­­­jén már csaknem kétszáz ötvös dolgozik mintegy száz segéd­del akkor, amikor a festők­ még­ harmincat! sincsenek. Ha­ a kor igen megbecsült portré­­festője, az ifjabb H­m­s Holbein­­fiát már nem festőnek, hanem ötvösnek adja, az sokat fölfed a korszak művészetszemléleté­ben bekövetkezett Változásból. A XVI. századi Augsburg­ban az ábrázoló művészetek iránti igényt főként a század második felében inkább a hosszabb-rövidebb időre érke­zett itáliai, svájci és idegen, német mesterek elégítik ki, köztük például az a velencei Giulio Licinio, aki korábban éveket töltött Pozsonyban a vár kifestésével. E művészek természetes kifejezési formája a reneszánsz volt, ezért félre­vezető némiképp a kiállítás al­címe — Augsburg a reneszánsz és barokk között —, mert azt sugallja, mintha a látogató itt az európai művészet stílusfej­­lődésétől és kategóriáitól füg­getlen, különleges művészeti jelenség tanúja volna. Ezt azonban sem a kiállított mű­vek, sem pedig a katalógus műelemzései nem igazolják. Sokkal inkább­ azt, hogy ebben az összetett folyamatban a kö­zépkor művészeti alkotásainak lerombolása egy új, még csak az elképzelésekben élő ember­típus ideáljának, új értékrend­­szerének képzőművészeti rep­­rezentálása, s a kétségek és zsákutcák manierista képi megfogalmazása együtt és egy­más­ mellett élt. Bennük és általuk is Európa reneszánsza, azaz újjászületé­se játszódott le, s az augsburgi művészet mecénása és közön­sége a város fénykorában csakúgy, mint hadaktól ki­osztva ás pestistől megtize­delve nemcsak pártfogolta, de élte is művészetét. Ez volt val­lási,­politikai és társadalmi tö­rekvéseinek megjelenítő esz­köze, s a kiállítás tanúsága szerint nem kis mértékben le­hetőség és támasz is abban, hogy történetének válságait a város átvészelte, s önmagát és helyét a német városok és Európa kultúrájában újra és újra megtalálja. Galavics Géza .Szombat, 1981. január 17. A cet gyomrában Sorescu drámája a Reflex Színpadon Az aktualizálódás, a mindent évfordulóhoz kötés divatozásá­ban a román Sorescu Jónás című drámájának bemutatását, ha úgy tetszik, időpontokhoz is köthetjük. A közelmúltban Zalaegersze­gen megtartott országos ama­tőr színjátszó fórumhoz, me­lyen végre remény csillant — egymás közötti r­űsorcsere, programterv készítésével, no meg anyagi támogatással — a zilált, szemponttalan és hányó­dó sorsú amatőr színjátszó együttesek társulására, színhá­­zibbá válására. Természetesen a négy kiemelt együttesnek (a zalaegerszegi Reflex Színpad, a pécsi Nyitott Színpad, a bu­dapesti H. U. R. K. .4. és a szegedi együtteseket képviselő Ifjúsági Ház színpada) nem le­het célja a jelentős juttatással sem — egymillió forintokról van szó — a hajdanvolt Déryné Színház pótlása. A műsorcse­­rével ugyanakkor elérhetővé válhat a hivatásos színházak­nál is ritkaságszámba menő egy-két éves próbaidőszak. Egy ilyen kétéves elmélyü­lésnek lehettünk tanúi az ama­tőr színjátszó fórum résztve­vőivel a zalaegerszegi Móricz Zsigmond Művelődési Ház Reflex Színpadán. E színpadnak évfordulója van: tíz évvel ezelőtt alakult, húsz-harminc fővel dolgozó amatőr együttes. Mondhatjuk három tagozatúnak is, hiszen működik itt gyermekcsoport (5—8 osztályosok), ifjúsági (túlnyomórészt a Zrínyi gim­názium tanulói) s a munkáso­kat, közalkalmazottakat és ér­telmiségieket magába foglaló felnőtt. Reflex nevet viselt csoport. Munkájukban egysé­ges művészeti elvek érvénye­sülnek — egyik csoport előké­szíti a másikat; a gyermek ját­szóknál a színjátszás még nem cél, hanem eszköz a nevelés­ben, nem törekszenek a min­den áron darabbemutatásra. A művészi vezetőség céljai között szerepelnek az általuk így megfogalmazottak: aktív reflektálás a társadalmi ese­­mé­nyekre, a munkás­­kultúra, ápolása, kísérletezés: olyan — az együttes adottságai és fel-­ készültsége által meghatározott — színházi nyelv kialakítása, amely a színjátszó sokoldalú kifejezési módját, a pantomim, a beszéd, a tánc, a zene és az ének elemeit komplex módon foglalja magába. A 27 éves átlagéletkorú együttes kitermelte a maga ze­nei és mozgás szakemberét, rendezői asszisztensét. A ját­szókkal hivatásos logopédus foglalkozik. Tehát kialakult egyfajta színésztréning (sokat maguk fedeztek fel) és az akusztikus csatorna kiszélesí­tésével (például többszólamú­­ság — négy hangra) igyekez­nek szabadulni a szóközpontú­ságtól. Valahogy olyan kifeje­zési móddal és formával pró­bálkoznak színpadon, mely leginkább a nem központozott modern versek hatásával egyenértékű. Megtartva repertoárjukat, melyben szerepel Jannis Rit­­szosz, Sámuel Beckett, Szabó Lőrinc, Juhász Ferenc, Rákos Sándor és Dorst, Leboulc és Nicolai egyfelvonásosai, ké­szülnek Peter Shaffer Equus című nagy sikerű darabjának bemutatójára, egy háromszor három méteresre képzelt „szo­­rítónyi” területen, kettős sze­reposztással, kétfajta Alan Stranggel. Havonta kétszer adnak elő — most már a szakszervezet s a megye segítségével kialakí­tott Móricz Zsigmond Művelő­dési Ház stúdiótermében, mely felszereltségével az amatőr együttesek hely­viszonyait is­merve méltán emelkedik ki az átlagból. E színpadon mutatta be az együttes Marin Sorescu (válo­gatott versei: Ikaruszosdi, Együtt álmodunk és drámái, Hideglelés magyarul is megje­lentek) Jónás című mindegy hogy groteszk-szimbolikus vagy abszurd címkével ellátott tra­gédiáját. Ez a színpad itt csodálatos térnek is mondható. Ha aka­rom, a cet bensejének, lógó beleinek folytatása, ha aka­rom, felhő, vagy hullámzó-fé­­lelmes víz, és magányainknak, (mert „ugyan ki zárja ki mos­tanság pórusait”), szerencsét­lenségeinknek, békétlensé­geinknek belső színhelye, Jó­­nás gondolati világa. Sorescu nem létérzést, tár­sadalmi közérzetet fejez ki el­sősorban, hanem inkább azt, hogy az adott helyzetben a kü­lönféle embertípusokból abszt­­rahált figurák (Sorescunál a halásznak mondott Jónás) ho­­gyan viselkednek, hogyan rea­gálnak autonóm világuk jelen­ségeire. Ezt figyeli s jeleníti meg Sorescu a bonyodalom kuszaságával, s akkora cselek­vési szabadsággal, hogy azt is megengedi magának, hogy vol­taképp nem­ történik semmi. Hiszed Jónás esetében a cet­ből cetbe kerülés csak átala­kulásainak, mindig újraszüle­tő kínjainak, tehát önmaga megszülésének az­ eszköze. Mondhatjuk Balota szavával: tükrök tükrözik a tükröket, a végső valóság sohasem pillant­ható meg. A cet rongy­ bensejében me­gyünk fölfele a lépcsőkön, s a spárgából-ruhacafatokból kötö­zött belekbe ütközve, zene­ ja­jok szóló liga­­nak, ötlet-díszlet a mintegy százszemélyes stú­dióban. Fejünk fölött nylon­zacskó felhő-víz, előttünk a föltárulkozó szörny, belei közt mosolyra derítőn egy-egy cipő, kis­­ing, fél pár női harisnya, léggömb-hólyag és ... És­ per­sze. Jónás, a cetbe, a fölbom­­­lott és szűkült térbe került ember, aki tud beszélni ten­gerrel és felhőkkel, tud szólni a besózható naphoz (mert az jobban eltart), a halpikkely­­hez, de nem tud szót érteni az őt körülvevő emberekkel. Ma­rad, számára­ az „én felelek, én válaszolok” faltól falig magá­nya. Hogy megszabaduljon az első, a második, a tizedszerre sem sikerült életétől. ’ megszüli magát legvégül — fölvágja a hasát —, mert ugye „valahogy csak ki­­ kell jutnunk a napvi­lágra. . . Kérdés, sikerül-e va­lamiből kijutnunk, ha egyszer megszülettünk?" Vagy maradnak a látszóla­gos logikai buk­fene-lehet­ellen­­­ségek a rendező Meró Béla s a Jónásban Jónássá lényeg­ülő Molnár Árpád olykor vitatha­tó, ám erős hatásai előadásá­­­ban. Scipiades Erzsébet NAPLÓ I ......­­• Február 8-ig tartó kiállítás nyílt­ meg pénteken a Mű­csarnokban azokból a festm­é­­nyekből és kisplasztikákból, amelyeket a Művészeti Alap tavaly vásárolt meg a művé­szektől. A tárlaton 113 festő­művész 195 kéne és­­ifi szob­rász 90. kisplasztikája, érméje tekinthető meg. A kiállítás anyaga hazai múzeumokba kerül, de nagy részüket kül­földön is bemutatják. •A Katona József drámáját, a Bánk bánt előadja a maros­vásárhelyi színház, Kincses Elemér rendezésében, az egyik szereposztásban Csorba András, a másikban pedig Györffy András főszereplésé­vel. JL Tinódi Lantos Sebestyén halálának 425. évfordulója al­kalmából emlékülést rende­­zett pénteken a sárvári Ná­­dasdy várban a TIT irodalmi és történelmi választmánya. Az ülésen előadások hang­zottak el a krónikás munkás­ságáról.♦ A luxemburgi Galerie de la Cité nagysikerű kiállításon mutatta be a tordai születésű Étienne Hajdú húsz, 1964 óta faragott szobrát. A művész, aki 1978-ban hazánkban, 1979- ben a Pompidou Központban, a múlt év elején pedig Tunisz­ban állított ki, 1989-ben meg­kapta a francia Művészeti Nagydíjat. Zágrábban, pénteken meg­kezdődött a fiatal hege­dűművészek nemzetközi ver­senye. A Vaclav Haml-vetél­­kedőn huszonkét ország, köz­tük Magyarország művészei vesznek részt.A Harold Pintér színművét, a Születésnapot január 31-én és február 1-én, a budapesti Egyetemi Színpadon is előad­ják a szolnoki Szigligeti Szín­ház művészei.

Next