Magyar Nemzet, 1981. április (37. évfolyam, 77-100. szám)

1981-04-29 / 99. szám

4 Kos játék Vichyben Történelmi tévédrámák szép emléke fűződik Hajdufy Mik­lós rendezői munkájához. Ha ki-kilépett is ez az elszánt kö­vetkezetességgel pályát alakí­tó rendező a história köréből és odafricskázott egy melan­kolikus, mai szerelmi történe­tet a képernyőre, vagy köny­­nyed p­ozdulattal fojtogató iz­­galmú krimit teremtett, csak azért tette, h­ogy nagy mester­ségbeli­ tudását más műfaji közegben is bizonyítsa, ne csak a régmúlt körültekintést, fo­kozott gondosságot követelő televíziós megidézésével. Sőt, ha egészen pontosan óhajt­juk megfogalmazni Hajdu­fy Miklós tévérendezői te­vékenységét, azt is észre kell vétetni, hogy számára a törté­nelem fontosabb volt minden­koron a drámánál. Drámatör­­téneti, irodalmi, esztétikai, dramaturgiai értékekkel és ér­demekkel nemigen törődött ak­kor (rombolta is, toldozgatta is a kész műveket), ha e szenve­délyéről szólhatott filmjeivel, játékaival. Ha arról beszélhe­tett, hogy a históriai viszonyok ■soha nem oly mereven egy­értelműek, miként azt a tan­könyvek tanítják. Összetettsé­güket­, sokarcúságukat éppen a történelemben forgolódó és a ■történelmet formáló ember bo­nyolult gondolkodásmódja és mindig több­igazsága döntése alakítja. Az úgynevezett anti­­hősöket mutatja meg szeretet­tel Hajdufy Miklós a múltból, azokat, akiknek gyengeségük az erősségük, kétkedésük a határozottságuk, azaz, akik ember módjára, s nem horosz­pózokban állnak helyt a sors­fordító, jellempróbáló idők­ében. Természetes, hogy a nemzet történelme, annak­­ homályos szakaszai szolgáltatták leg­gyakrabban Hajdufy Miklós­nak e nagy témához a törté­neti alapanyagot. De, ha ki­rándult, is­­más , vidékekbe.. . Romain Rolland drámájához ,papnőjük,—, akkor is, az itt- 3?-ról beszélt, az itthoniak­nak. Kirándulás most Arthur Miller drámájának, a Közjá­ték Vichyben tévéváltozata? Avagy egyenes ívű folytatása a megkezdett rendezői hídépí­tésnek, amely a magyar fel­világosodás, a reformkor, a szabadságharc, a megtorlás, majd az első világháborús ké­szülődés és a második világ­háborút érlelő történelmi ese­­­­ménysor pilléreivel mutatja meg régenvolt és mai embe­rek hasonlatosságát? Szinte kétségtelen, Arthur Miller drámájához az­ is von­zotta a rendezőt, hogy a tévé­játék-készítés formai eszközei mily’ szerepformálási lehe­tőségeket adhatnak, a szí­nészi munkát általában el­bagatellizáló televízióban. E rendezői szándékhoz ritkán látható, remek csapat verbu­válódott. Koltai János játék­módbeli merevségeit is levet­ve, de szerepe közhelyeit is feledtetve olyan munkásem­bert jelenített meg például,­­akit végzetes helyzetben is nyu­­godttá edz az eszmei bizton­­­­ság. De e nyugalomból szégyen nélkül hagyja előtörni a féle­lem vad lökéseit. Embernek mutatja meg tehát e munkás­­■ figurát, s nem eszmei kövület­nek. Kern András félreteheti végre clown-arcát és bemu­tathatja a hebehurgya gondol­kodású, s éppen ezért módfe­lett egoista művész színtiszta,­­szeretetreméltóan ellenszenves jellemképletét. Garas Dezső is mást játszhat most, mint amit filmen, tévében, színpadon nemrégiben megszokhatott tő­­­le a közönség. Nem lázadó, nem bohóc, nem al- és félvilá­gi, nem groteszk, de szabály­­­­szerű polgár. Sőt: művészpol­gár. Azaz: művésznek polgár, és polgárnak művész. Helytál­lás, jellempróba tekintetében tehát gyenge figura. Van egy mondata arról, miként játszot­ta Cyrano-t. Ezzel az egyetlen mondattal — annak hamisan csengő gőgjével -, Garas De­zső érzékeltetni tudja, hogy milyen mélyen érti e figura tartásnélküliségét, e típus időt­len állandóságát. Tordy Géza talán eddigi pályája legdrá­maibb tévészerepét kapta meg Millertől és Hajdufytól, Gábor Miklós pedig a legfenségesebb bizonyítási lehetőséget arra, hogy puszta intellektusa is varázslatos sokrétűséggel tudja elfogadtatni még a képernyőn is a legösszetettebb figurát-Az egyéni színészi teljesít­ményeknek, a jó csapat­­munkának, de legfőképp az egyéni teljesítményeknek és a jó csapatmunkának egyaránt átgondolt lehetőséget adó ren­dezésnek az érdeme, hogy az a Vichy — jellegtelenül jelleg­zetes vidéki középületet talált színtérnek a díszleteit is maga választó Hajdufy Miklós — nem is volt igazán Vichy. És Arthur Miller gondja az em­berek erőtlen erősségéről a nehéz percekben, a tébolyult hatalom szorításában nem amerikai drámaírói gond volt csupán. Ha bátrak volnánk, s nem félnénk a megbélyeg­zéstől, hogy provinciális egy­szerűsítés a következő kijelen­tés, tán azt mondhatnánk, ez a Vichy egy kicsit magyar vi­déki város is volt, Győr, Mis­kolc vagy Nagykanizsa netán. Ez a közjáték a félelemmel, helytállással itthoni röpke je­lenet a második világháborús, rettenetes felvonások között, így azonban leegyszerűsödhet­ne mindaz az értékes jelentés, amit a tévéjáték hordozott. Lefokozódhatna a rendezésnek az a leleménye, hogy szemé­lyes történelmi élménnyé tud­ta tenni azt, ami a drámában eredendően személytelen és egyetemes dilemma. Mert nem kevesebbet sikerült elérnie Hajdufynak, mint azt, hogy a Miller kitalálta osztály- és­­rétegtípusokat úgy mutatta be, mint az egykori, óhoni társa­dalmi tagozódás jellegzetes képviselőit. De ugyanakkor e hasonlatosságok, „egyezések” fölmutatása­­ mellett megma­radt általános régiókban is a játék. A kérdésre tehát, amely azt firtatja, vsnpiu, "kirándulás-e­­Ha­jdufy Miklós' 'pályáján Ar­thur Miller rendezése, alig­hanem egyértelműen­ ' kerti a félelet. Rém, Hajdufy most' is a hazai históriáról beszél, ta­nít, példálózik, csak éppen fölfedezte — végre —, hogy a história nem országhatáro­kon, irodalmi, anyanyelvi vá­lasztóvonalakon belül szolgál­hat a köz okulására. Olykor bizony több azonosságot lehet fölfedezni Vichyben a mi egykori történelmi-társadalmi képletünkkel, s ennek minden eszmei és politikai következ­ményével, mint az itthoni, megörökített emlékeinkkel. Miller — Hajdufy Miklós ér­telmezése szerint — elmond egyet-mást a második világ­­háborús, ehoni középosztály, arisztokrácia, szervezett mun­kásosztály, gyökértelen mű­vészvilág és folyondárokkal kapaszkodó entellektüel-réteg hiteiről, illúzióiról is. A tévé­bemutató után nem lehet nem tudomásul venni ezt. Röviden két hete elkezdődött egy dokumentum-játéksorozat a té­vében a bűnről, pontosabban a női bűnözésről. Két epizódja láttán sem igen döntheti még el a néző, merre tart, mit akar Regös István és Radovszky Teodor munkája. A bűn ter­mészetrajzát adják majd? A bűnözés társadalmi eredőit vizsgálják? Kitetszik talán a négy epizód lepörgetése után. Ha a cél, a szándék nem is de­rült ki eddig, az azonban kit­világlott, hogy a készítők nem a humanitás nevében láttak munkához. A Marianna című epizód egy tizenhét esztendős, „rovott” múltú lány egy nap­ját, vágyainak, álmainak tele­víziós „beteljesülését” kíséri végig. Méghozzá úgy, hogy e nap után sérült lesz mindenki. A főszereplő, aki aligha tud visszatérni a „zöld kapu" mö­gé nyugodt lélekkel, a hartuis csillogásé, kétes értékeket, és élményeket, adó filmforgatás után- És sérült, lesz a néző, mert kénytelen-kelletlen vé­gignézi, miként lesz a televí­zió vezérletével egy félresik­­lott életű gyermekből kom­­mersz­ álmok kergetője. Bűn­részességet vállal akaratlanul is a közönség a bűnben. Lőcsei Gabriella Magyar Nemzet A Nemzetközi PEN elnöke hazánkban „A Nemzetközi PEN Club békés irodalmi és kevésbé békés politikai csaták szín­tere volt az elmúlt évtized­ben, az enyhülés éveiben­­— paradox módon — a hideghá­ború egyik utolsó porondja. Ám, amióta az enyhülést ve­szély fenyegeti, a PEN-ben a hidegháborús hangok úgyszól­ván elhallgattak”, mondta a Magyar PEN Club hétfői filér­jén Boldizsár Iván elnök, s hozzátette, hogy ez nem utolsó­sorban köszönhető Per Wäst­­bergnek, a Nemzetközi PEN svéd elnökének, aki felesé­gével, Margaréta Ekström írónővel néhány napot Ma­gyarországon töltött. Per Wüstberg jelentős regényíró, esszéista, közéleti személyi­ség, jeles afrikanológus, s mellesleg az egyik legtekin­télyesebb napilap, a Dagens Nyheter főszerkesztője. Művei hazánkban ismeretlenek, de éppen a kis népek irodalmá­nak e problémáját szeretné megoldani a PEN, ezt tekinti jelenleg egyik fő feladatának. Egymás sokkal jobb meg­ismerését szolgálta Per Wüst­­berg mostani látogatása is, amely lehetőséget adott arra, hogy találkozzon magyar írókkal, kritikusokkal, szer­kesztőkkel, politikusokkal. A hétfői klubdélutánon az iro­dalom szerepéről beszélt, töb­bek között arról, hogy az író feladata mindenekelőtt az írás, ez a leghatásosabb módja an­­nak, hogy védelmezze a Vilá­got. Kiemelte, hogy az­­élén hatvanéves PEN békeszerve­zetként született az első vi­lágháború után, azzal a cél­lal, hogy segítse az irodalom terjedését, az írók találkozását, hogy az írók társadalma amo­lyan világköztársaság lehes­sen az — akkoriban — annyi gyűlölettel eltelt világban. Ez manapság különösen fontos, ismét időszerű, amikor újra hidegháborús szelek fújnak. A kis nyelvek íróinak hallat­niuk kell hangjukat abban a koncertben, amelyben oly könnyű túlharsogni őket. Vé­gezetül a könyvek fontosságá­ról is szólt, majd egy W. Carlos William-idézettel fog­lalta össze mondanivalóját: „Nehéz versekből informá­ciókhoz jutni, mégis naponta halnak meg emberek nyomo­rultul annak hiányában, ami verssorokban található." (Józsa) NAPLÓ A Moszkvában június 16. és 27. között megrendezendő IV. nemzetközi balettverseny zsűritagjának kérték fel For­­gách Józsefet, az Operaház magántáncosát.­­ A ma kezdődő gyulai Erkel Diákünnepek alkalmából ked­den 22 fiatal képző- és ipar­művész száz alkotásából nyílt meg kiállítás a Dürer-terem­­ben. A tárlatban az egykori Erkel-ünnepi pályázatokon szereplő és azóta művészpá­lyára lépett, volt diákok mun­kái láthatók.A Szlovák kamara­zenekar adott hangversenyt kedden Szombathelyen, a Bartók-te­­remben. Händel, Vivaldi, S­ta­­initz, Mendelssohn és Weiner Leó műveit játszották. Az idén Munkácsy-díjjal elismert Szentgyörgyi József festőművész új feladatra vállalkozott: Szántó Kovács Jánost ábrázoló hat négy­zetméteres pa­lináját múlt pénte­ken avatták fel a parasztforradal­márról elnevezett balassagyarma­ti szakközépiskolában. Szentgyör­gyi munkássága az utóbbi években tartalmilag és formailag egyre összetettebbé vált: a húszas évek magyar festészetének expresszív hagyományaiból kiindulva követ­kezetes műgonddal formálja meg figuratív képeit. Balassagyarmati pannóján az agrárproletárok esz­közei nem csupán tárgyi emlékek, képi megfogalmazásra alkalmas morális emberi tartalmak hordo­zói is. Az egymást keres­ve­ kutató, megtámogató alakok közül kiemel­kedő Szántó Kovács szálkás alak­ja a lázadó emberi értelem szim­bóluma. A főalak dinamizmusa rajzosságában és a pannó vibráló színvilágában válik egyértelművé. A feltárulkozó emberség magabiz­tos vállalása ad etikus hitelt Szent­györgyi földarcú embereinek. A pannót az iskola fennállásának harmincadik évfordulója alkalmá­ból helyezték el a díszterem falán. Az eseményhez kapcsolódva a hód­mezővásárhelyi Tornyai János Mú­zeum anyagából S­zántó Kovács Já­nos emlékkiállítást is rendeztek. (mts) Az országos ötvös- és fém­műves quadriennálé május harmincadikán nyílik meg Miskolcon. Negyvennyolc mű­vész kétszázhatvan munkája kerül a közönség elé, bronz­ból, ezüstből készült ékszerek, dísztárgyak. A KISZ X. kongresszusa tiszteletére fiatal képző- és iparművészek munkáiból ren­deznek kiállítást április 29-től a Vigadó Galériában. Népművészet — Mezőkövesd a címe annak a kiállításnak, amelyet (i­. Dömötör Tekla nyit meg ma délután három órakor a Néprajzi Múzeum­ban.♦ A hagyományos Helikoni Diáknapok ma kezdődnek meg Keszthelyen. A május 2-ig tar­tó napokon a Lapkiadó Válla­lat is részt vesz kulturális és közművelődési lapjaival. A színház épületében a Táncmű­vészet című folyóirattal, vala­mint Nyáry János fotóművész kiállításával ismerkedhet meg a közönség. Rendeznek vetél­kedőket és a kreativitást fej­lesztő csoportjátékokat is. ♦ Horváth Péter fotóinak a kiállítása április 30-án, csü­törtökön nyílik meg a Duna Galériában.♦ Kisgaléria nyílt Pécsett a Baranya megyei pártbizottság mozgalmi házában. A galériá­ban elsősorban a közönség ál­tal még kevéssé ismert hazai és külföldi művészek — közöttük a KISZ fiatal művészek klub­jának tagjai — kapnak bemu­tatkozási lehetőséget. ♦ A maga mély­tengerkék függö­nyeivel és bútorhuzataival már rég fogalommá vált a Korona­cukrászda. Hála Mikes Lilla pá­ratlan energiájának és szakértel­mének, itt tényleg megvalósult olyasmi, ami valaha az irodalmi szalonok magántulajdona volt — csak éppen ma, mindenkinek hoz­záférhetően. Zsúfolásig meg is te­lik a helyiség, minden alkalommal. Most legújabb „Arcok és Harcok” estjük — mely Bartók „Két arcké­pével” indul. — Kálmán György fellépését vezeti be. Kálmán külö­nös, halk hangján döbbenetesen civil hangsúllyal és gesztusokkal adott elő egy furcsán összemontí­­rozott drápiai mopp jógot a VII. Hadriánból, Miller, P. Weiss, Shakespeare, Luke, Thomas Mann és Pesoa szövegeit egymásra ko­­pírozva, mely így együtt szívbe markoló békehimnusszá vált. Nyit­va marad a kérdés: joga van-e a színésznek különféle szerzők mű­veit apróra darálva a korszerű­ség rostján pregsütni? Az est meg­lepetése az a hihetetlenül köny­­nyednek tűnő versdialógus volt, amilyent spontánul eredetiben ta­lán csak Karinthy és Kosztolányi esti sétáin hallhatott valaha még az, akinek szerencséje volt. A pub­likum „vette a lapot”, élvezte sa­ját „áhá-élményeit”, boldogan is­mervén fel ezt vagy azt. Habár senki sem mondta meg a költők nevét. Ebből alakult ki az ötlet: vajon nem lehetne-e az ilyen es­téket a költők nevére ráispielő vetélkedővel is egybekötni? Kál­mán György ráadásként József At­tila „Mamáját’’ mondta el. Szép ajándékkal fejezve be ezt a csodá­latos estét. (Fedo) Bényi László festményeinek tárlata április 30-án, csütörtö­kön nyílik meg a Med­­nyánszky-teremben. Filmfesztivál Vilniusban Vilniusban rendezik meg a XIV. szovjet filmfesztivált. A fesztivál — május 5. és 14. kö­zött — nem csupán átfogó ké­pet ad az elmúlt esztendő filmjeiről, hanem a X. ötéves terv időszakának filmművé­szeti jellegzetességeit is össze­foglalja. Az egyes kategóriák versenyében 38 játékfilm, 17 rajzfilm és 53 fil­m­publicisz­­tikai alkotást vetítenek. Ver­senyen kívül 30 új film kerül közönség elé. Első ízben je­lentkeznek a köztársasági stú­diók, a grúz, az örmény, a tadzsik, az i­ izbég és az azer­bajdzsán. A filmesek többsége a mai kor problémáit dolgoz­za fel. A hagyományoktól eltérően ezúttal Vilniuson kívül Kau­­nasban is rendeznek vetítése­ket. Csütörtökön temetik Zelk Zoltánt Zelk Zoltán kétszeres Kos­­suth-díjas költő temetése áp­rilis 30-án, délután 3 órakor lesz a Farkasréti temetőben. Szerda, 1981. április 29. A színházak szerdai műsora Erkel Színház: Don Carlos (2. bék­, 7. ea( 7) — Nemzeti Szín­ház: Tarelkin halála (7) — Nép­színház-Várszínház: Egy este La­dy L.-nél (7) — Madách Színház: A doktor úr (7) — Vígszínház: A 83. utca foglya (7), Vadászat (fél 9) — Pesti Színház: Váltóőrök (7) — József Attila Színház­­i^SD (F. bér­. 4. ea., 7) — Thália Színház: Csak semmi szenzáció! (7) — Mik­roszkóp Színpad: Zűrhajó (de. 10), Hogyan? Tovább! (fél 9) — Fővá­rosi Operettszínházi Violetta (7) — Radnóti Miklós Színpad: Himnusz -f ügyelet (7) — Vidám Színpad: A családban marad (7) — Budapesti Gyermekszínház: Li­­liomfi (du. 3) — Stúdiószínpadon: Rómeó és Júlia (7) — Állami Báb­színház a Népköztársaság útján: Ön, a nagy varázsló (du. 3) — a Jókai téren: Tojós (de. 10) — Ódry Szippari: Zendülés a Cym­e ha­jón (7) — Játékszín: A siketfajd fész­ke (7) — Egyetemi Színpad: Egy­­végtére két­ vágta (fél 8) — Szkéné Színház: A Kolozsvári Stúdió Szín­pad vendégjátéka (fél 8) — Korona Pódium: Lukács Sándor estje (7) — Fővárosi Nagycirkusz: Cirkusz a jégen (fél 8). ­ Színház vagy tündérlak Beszélgetés Ács János rendezővel Kaposvár. A honi színház­néző számára e város neve voltaképpen a legegységesebb szellemű műhelyt jelenti. So­kan rokonszenveznek szemlé­letével, nemkülönben stílusá­val, hevülnek, lelkesülnek, rajonganak- Vajon az újak ér­­keztével észre veszik-e a vál­tozásokat? — Ács János épp két eszten­deje mutatkozott be a kapos­vári Csik­y Gergely Színházban. Mit jelentett a rendező-növen­déknek a hírneves Kaposvár? — Semmit sem ... Én csoda­gyerek voltam, és gyepes vol­tam.­ Ködben nőttem fel. A gondolatom jelen idejű. Sem­mire sem emlékszem... Az­után amatőr­ sztár voltam. Fő­képp színész, de nemcsak szí­nész- A szegedi egyetemre jár­tam, a szeged­i egyetemi szín­padon játszottam. A műked­velők gőgje miatt senkit sem ismertem ... Ha a budapesti bölcsészkarra átvesznek, bi­zonyára lemondok a színi­is­koláról. Gyötrődtem, magá­nyosnak éreztem magam, és öregnek. Le is tagadtam egy esztendőt az életkoromból, mi­kor a rendezőszakra jelent­keztem- Az első napokban az­után, a papírok kitöltésénél, lebuktam. Sírva fakadtam, ki­­rohantam az osztályból, nekem az iskola már megalázó volt... Én úgy iratkoztam be a színi­­iskolára, hogy például nem tudtam, ki az Ádám Ottó. Ő lett az osztályfőnökön. Vagy nem tudtam, ki a Nádasdy Kálmán. Vele különös, ördön­­gős, cinkos kapcsolatom volt, a kézcsóktól a tréfáig, csak­hogy minden óráján in flori­­kus legyen. Láttam én Peter Brook Szentivánéji álmát, de semmire sem elékszem belőle. Láttam az Állami áruházat is, de semmit sem értettem meg. Amikor Gazdag Gyula, aki­nek a filmjeiben forgattam az­előtt, tolmácsolta a kaposvári színház felkérését, még nem tudtam, milyen nagy esemény ez. — Végül is ezt a társulatot választotta, nyilván már tuda­tosan. — Véletlen, hogy itt vagyok. Mivel korrekt módon igyek­szem viselkedni, ha nem a ka­posváriak hívnak elsőként, ha­nem mondjuk Paál István, akinél szerepeltem annak ide­jén Szegeden, akkor odaszer­ződök hozzá Szolnokra. Való­ban mehettem volna máshová is, például a Népszínházba, ahol a stúdiómunka, a színész­képzés érdekelt. Mindenkinek rossz ugyanis, még a színiis­kolának is rossz, hogy nin­csen ellenzéke. Ez nem lenne merénylet, sem lázadás ellene. Egyébként eszembe jutott az is, hogy sehová sem szegődöm el. — Amit itt megrendezett, miért rendezte meg? — Én mindig kézműves és céhes módon közelítek a mun­kámhoz. Mikor az Esküvőt, a Gombronicz-művet válasz­tottam, voltaképpen Chomsky nyelv­filozófiája érdekelt ben­ne. Azután a Csárdáskirályné alkalmával, az operettformát akartam birtokba venni. Az Átváltozások színrevitelekor a félreszólások technikája fog­lalkoztatott. A Szentivánéji álom­ban pedig az izgatott, ho­gyan lehet a színpadon valaki láthatatlan, holott látható. En­gem a szakma érdekel. Még négy-öt évig tulajdon tanítvá­nyom leszek. — Mintha ez is magányosság­ra vallana. — Én érzem, h­ogy más va­gyok. Senkihez sem állok kö­zel. Senkihez sem tartozom. Ez nem az ő gyarlóságukból, nekki is az én kiválóságomból fakad. Lángfalak előtt fekete emberek zokognak. Ilyennek látta Babarczy László az Es­küvőt, s ők mindannyian meg­értették akkor, hogy én meny­nyire más vagyok. Hogy van irracionalitás, álomlátás, ér­zékiség is. Mégis megszerettek, én pedig szeretném fölszabadí­tani őket. Mikor a Szentiván­éji álomra készültünk, mind­végig úgy éreztem magam, mint, egy kerítőnő, aki meg akarja rontani az ártatlanokat. Küszködtem a húzódozásaik­­kal, s egy határon túlra nem is tudtam átvezetni őket. Pe­dig, amit a Shakespeare-szín­­játékban megcselekednek, az megeshetett már mindenkivel, legalább álmában. Hiszen az hozzátartozik az élet és a szín­ház teljességéhez. — A színház teljességéhez hozzátartoznak a kathartikus érzelmek is, amelyeket szűk marokkal m­ernek errefelé. Sze­rencsére, Mc­s Jámos színháza ebben is különbözik Kaposvár­tól. —» A színházban nem­ sza­bad mindent megérteni. A katharzis az, amikor ezek a nem-értések váratlanul meg­­­világosulnak és máris elhomá­lyosulnak. A rendező e pilla­natnak bábája, de a színész a szülője. A közönség szégyen­lősen akarja, cinikusan akar­ja, hazudozik, de akarja a ka­­tharzist... Volt egy mozzana­ta a Szecsuáni jóléteknek Ascher Tamás színrevi­telének végén: a függöny, a vasfüggöny leereszkedik, s Vang, a­­ víz­árus meggörnyed, úgy kiáltja ki: „kell jó végnek lenni, kell, muszáj!” Ez majdnem kathar­tikus volt, és mégsem volt az. Talán azért, mert túl szembe­szökő, erőszakos volt a szán­dék. A kaposváriak tartózko­dása a katharzistól még szín­­háztörténetileg is magyaráz­ható. Ez a Kaposvár egy ha­­táskereső korszakot váltott fel, tehát fonákjukra fordították a hatásokat, így ütöttek meg határozott hangot, nagyon is erőset. De már van igényük a változásra. Az összetettségre éppúgy, mint az összegzésre. — Úgy látja tehát, hogy vál­tozóban van Kaposvár? — Az elmúlt két­ esztendő nem volt egységes korszak. Ideiglenesség volt, bizonyta­lanság volt, Gothár Péter jött, én jöttem rendezni, bár én eleinte csak a munkámmal tudtam törődni. Most kell megvonni a határt énszerin­­tem, hogy idejöttünk kilencen, közülünk öten a főiskoláról . . . Egyikük-másikuk meglepődött, hogy Kaposvárott is van int­rika, részegség, pénztelenség, tehetségtelenség. Nem tündérlak ez sem. Mostanában kezdem megérteni, milyen, nagyszerű színházvezető, Jelentősebb mindenki másnál Babarczy László, aki mindent tud,min­­dent ért, mert „szemüveges”, aki nagyon okos, túl okos, mégis csodás lény. Minden rendezésük, Babarczy Lászlóé, Ascher Tamásé, s a többieké is, egy-egy hozzászólás, egy-egy kihívás, egy-egy jel. Eképpen születnek meg az évad hang­súlyai. Az egész színház egy­valamiről szól. Ez a hosszú távú, bonyolult vezetés azért olyan magasszintű, mert­­itt mindig egy fokkal feljebb köt­nek kompromisszumokat, mint máshol. Ők férfiak, felnőttek, értelmiségiek, akik felelős vé­leményt mondanak az ország ügyeiről. Én pedig gyermek vagyok, aki nem az országról beszél, hanem egyszerűen a vi­lágról . .. Sétálgatok a tenger­parton, találok egy szépen csi­szolt kavicsot, kezembe ve­szem és kiáltozni kezdek. Megmutatom az odasereglő embereknek ... Számomra ennyi a színház. Bogácsi Erzsébet

Next