Magyar Nemzet, 1981. december (37. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-13 / 292. szám

Vasárnap, 1981. december 13. Hetven év az irodalomért, az oktatásért JUDn­eumahoz érkezett a m­­a­­gyar Irodalomtörténeti Társa­ság, megalakulásának hetve­nedik évfordulóját december 10-én emlékülésen ünnepelte az Akadémián. Hoss­zú utat tett meg ez alatt a hetven esz­tendő alatt. Első elnöke a tízes években Beöthy Zsolt volt, a kor konzervatív, nemzeti irá­nyú irodalomtörténetírásának hivatalos esztétikai szaktekin­télye, aki a pozitivista filoló­giai kutatás, az irodalmi múlt tényszerű és „nemzeti szem­pontú” kapcsolatát helyezte előtérbe. Ám Beöthy mellett az első titkár tisztjét Horváth János töltötte be, aki munka­társaival Schöpflin Aladárral, Babits Mihállyal, Benedek Marcellal az önelvű irodalom­­történeti filozófiát vallotta, céljának pedig a kortárs iro­dalom népszerűsítését, a mo­dern esszé műfajának művelé­sét tekintette. A forradalmak és az ellen­­forradalom viharait alaposan megsínylette a társaság, amely nehezen tért magához a két v dágháború között. Négyesy László és Pintér Jenő elnök­sége alatt nem vett tudomást az irodalomtörténet fejlődésé­ről, a felolvasó üléseken a XIX. század harmadrangú köl­tőinek, íróinak műveit elemez­ték, s az irodalmat mint a nemzeti szellem kifejezését in­terpretálták. Lassú élénkülés 1939 és 1949 között volt tapasz­talható, amikor is kétféle tö­rekvés érvényesült: Alszeghy Zsolt elnök a Beöthy-féle gon­dolatrendszert igyekezett ösz­­szeegyeztetni az úgynevezett szellemtörténeti irány módsze­rével, míg a titkár Barta Já­nos körül csoportosulók kor­szerűbb szemléletet követeltek. A felszabadulás után a szem­léleti újítást hirdették, de a teljes váltás igényét nem em­legették. Új korszakot az 1949-es esz­tendő hozott a társaság életé­be, Lukács György elnökké választásával. A történetiség elve a marxista módszerrel ta­lálkozott, s megkezdődött a magyar irodalmi örökség át­értékelése. A társaság munká­jában egyenrangú feladattá vált a szaktudomány marxista szellemű művelése és az iroda­lomtörténet eredményeinek népszerűsítése.­­- Társaságunk máig ebben a szellemben igyekszik végez­ni feladatát — mondja Pálmai Kálmán főtitkár. — A ván­dorgyűléseken, vitaüléseken, felolvasásokon az irodalomtör­ténet új eredményeinek ismer­tetése mellett fontosnak tart­juk a középiskolai tanárok be­vonását munkánkba, s meg­próbálunk közvetlen segítséget is nyújtani az iskolai iroda­lomtanításnak. Ezt a célt szolgálják a tár­saság vitaülései. Ezek témái voltak például — csak a leg­utóbbi időben — Örkény drá­mái, Bulgakov A Mester és Margaritája, mai irodalmunk novellatípusai, Ottlik Géza Is­kola a határon című regénye, s valószínű, hogy az elhang­zott elemzések, viták hozzáse­­gítenek az iskolai feldolgozás színvonalának emeléséhez. De feladatának tekinti a társaság azt is, hogy világirodalmi je­lenségekkel foglalkozzék. Az idén tavasszal a kaposvári vándorgyűlés egy teljes napját a XX. századi — szovjet, né­met, francia, észak- és dél­amerikai — nagyregényeknek és hatásuknak szentelték, de egész ülésszakok foglalkoztak a kortárs osztrák, angol és né­met irodalom áttekintésével, a katalán költészet legújabb jelenségeivel, emlékülés Dosz­tojevszkijjel és Alekszandr Blokkal. Hétéves szünet után indult újra 1969-ben a társaság fo­lyóirata, az Irodalomtörténet, amelyet az egyik legelevenebb magyar tudományos folyóirat­ként tartanak számon. Az el­múlt évtizedben főszerkesztője, Nagy Péter akadémikus arra törekedett, hogy az irodalom­­történet és az élő irodalom kap­csolatait szervessé és folya­matossá tegye, az irodalomtu­domány újabb eredményeit kritikailag mérlegelje, s az egész magyar irodalomtörté­net, de kiváltképp az utolsó két évszázad eseményeinek újraértékeléséhez hozzájárul­jon. A folyóirat — a társaság céljainak megfelelően — Az oktatás műhelyéből című ro­vatában a középiskolai taná­rok számára ad értékes olvas­nivalót. A társaság hetvenéves jubi­leumán emlékérmet alapított, amelyet a magyar irodalom­­történet atyjáról Toldy Ferenc­ről neveztek el. Jelentős mo­nográfiák, tudományos publi­kációk szerzőinek és tudomá­nyos tevékenységet is folytató középiskolai tanároknak ado­mányozzák az emlékérmet, az idén hármat. Bán Imre nyu­galmazott egyetemi tanárnak kiemelkedő irodalomtörténészi munkásságáért, Mohácsy Ká­roly székesfehérvári irodalom­­tanárnak, megyei szakfelügye­lőnek tankönyvírói tevékeny­ségéért, Orosz László kecske­méti gimnáziumi tanárnak pedig monográfusi és tanári munkájáért. Pályázatot is hirdetett év­fordulóján a társaság helytör­téneti irodalmi hagyományo­kat megörökítő tanulmányok írására. Mint Pálmai Kálmán elmondta, közel negyven, több­ségében igen jól sikerült pá­lyamű érkezett be, melyeket az irodalomtudomány szakem­beri, egyetemi oktatók bíráltak el. A hat legjobb munka szer­zőinek a csütörtöki jubileumi ülésen nyújtotta át Tolnai Gá­bor akadémikus, a társaság el­nöke a pályadíjat. Érdemes megnézni csupán a nyertes pá­lyamunkák témáit, már ez a hat dolgozat jól illusztrálja, milyen sokrétű a társaságban tömörülő irodalomtanárok, le­véltárosok, muzeológusok ér­deklődése, tudományos mun­kássága. Az első díjas Molnár József nyugalmazott budapesti középiskolai tanár Kölcseyvel foglalkozott, a második helye­zett Kovács József László zsámbéki főiskolai tanár Sop­ron irodalmi életével, a nyír­egyházi Imre Mihály pedig a XVIII. században élt Szőnyi Benjámin hódmezővásárhelyi református énekszerző művé­vel. Három pályamű kapott harmadik díjat, közülük a bu­dapesti Varga Sándor Faust Imre baloldali könyvkiadó te­vékenységét ismerteti, Csorba Sándor Szemere Bertalan pá­lyakezdését vizsgálja, míg­ igen érdekes témát választott Tóth Lajos és Udvarhelyi Dénes bu­dapesti pályázó: a nevezetes Magyar utcai irodalmi szalon történetét dolgozták föl, amely­nek lelke, Pilisi Róza hajdan Krúdy Gyulát is megihlette. A mostani pályázat sikerén fel­buzdulva a társaság vezetősé­ge úgy döntött, hogy az elkö­vetkező években, más-más té­mában újabbakat ír ki. A tervekről szólva a főtit­kár elmondta, hogy a társaság az eddigi szellemben kívánja folytatni tevékenységét. A fő feladat továbbra is a régi, a középiskolai irodalomoktatás erősítése és a tudomány ered­ményei mellett az élő irodalom népszerűsítése. (Józsa) NAPLÓ Jugoszláviai vendégszerep­lésre utaztak szombaton a Szegedi Nemzeti Színház pró­zai tagozatának művészei. Sza­badkán két alkalommal mu­tatják be Fratti: A nagy trükk című bűnügyi komédiáját Fé­lix László rendezésében, ez­zel viszonozzák a szabadkai Népszínház magyar tagozatá­nak egy hónappal ezelőtti sze­gedi vendégjátékát. + Karácsonyváró hangversenyt rendez december 15-én az NDK Kulturális és Tájékoz­tató Központ. A koncerten Scarlatti-, Couperin-, Bartók- és Bach-műveket szólaltat meg Szeverényi Ilona és Vékony Ildikó cimbalomművész. + Képző- és iparművészeti ki­állítás és vásár nyílt szom­baton Pécsett; rendezője a Fiatal Művészek Klubja, ame­lyet nemrégiben hívott létre a KISZ Baranya megyei bi­zottsága. + A IX. bambergi filmnapo­kon Varga Rudolf Jelentés cí­mű tévé-dokumentumfilmje bronzérmet nyert. A karácsonyi vásárra magukat az utcán hangosan kínáló belvá­rosi pavilonok mellett a reklám szerényebb, kevésbé ünnepi mű­faja: a plakát és reklámfotó ka­pott helyet a FIM Stúdióban, az Apáczai Csere János utcában. Reklámfotó szalon ’81 címmel a Magyar Reklámszövetség rendezte meg azt a kiállítást, amely az utóbbi évek legjobbnak ítélt, e tárgykörben tartozó alkotásait mu­tatja be a közönségnek. A rek­lám akkor éri el célját, h­a ma­gáért beszél, a színes, szép kidol­gozású és ötletes képek közül azonban nem mindre mondhatjuk el ezt. Bár fotónak mindegyik jó, sokszor csak a cím segíti ki a szemlélőt a bizonytalanságból, mit is kínálnak most eladásra. Iga­zán nehéz dolga az ipari terméke­ket reklámozó szakembernek van. Vagy kompozíciót szerkesztenek a gyárak neve elé, ilyenkor rek­lámkép és reklámcél külön úton jár, vagy marad az egyhangú be­állítás, a csöndes unalom. Tulok András több fotója kísérli meg e nehézségek feloldását, egynéhány plakáton, naptárterven sikerrel. Siálosabb feladata van az utazást hirdető vagy a táj védelmét ké­rő képek készítőinek. Ezek a fo­tók: Vassányi Béla, E. Szabó Ist­ván munkái a kiállítás díszei. Kellemes, lágy tónusúak a textí­liák reklámfotóin a ruhák, puhák, finomak az anyagok, szépek a lá­nyok. Láthatunk néhány naptárso­­rozat-tervet is; a szobák falát egész évben díszítő naptárok la­káskultúránknak fontos elemei, nem mindegy tehát, hogy milyen minőségben készülnek. Alapfáy At­­tiláék Lovasnaptára, bár ötletes, nyomdai kivitelezése miatt még­sem tartozik az igazán kívánato­sak közé. (—hk—) Magyar Nemzet Porgy és Bess Gershwin operája új betanulásban Tizenegy évvel ezelőtt mu­tatták be Budapesten Gershwin Porgy és Bess című operáját. A darabot a legtöbb helyen eredeti nyelven és — legalább a főszerepekben — néger éne­kesekkel játsszák. Annak ide­jén a csak hazai erőkből ösz­­szeállított együttes méltán ara­tott nagy sikert. Lehet, hogy a speciális amerikai néger éneklésmód Budapesten nem volt egészen hiteles, de ez a magyar Porgy és Bess egészé­ben mégis igen meggyőzően hatott, annyira, hogy a közön­ség a mostani új szereposztás teljesítményét a régi együtte­séhez méri, azt tekintve auten­tikusnak. Porgy megszemélyesítője, Só­lyom Nagy Sándor minden szempontból kitűnően oldja meg feladatát, a banjo-dalban, a két szerelmi kettősben és a zárójelenetben hangilag és ze­neileg egyaránt kiemelkedőt produkál. Alakítása gazdago­dott is a régebbiekhez képest, főként abban, hogy erősen ki­domborítja a figura kedves, szelíd emberi vonásait. Az új Bess, Kukely Júlia szintén tud újat nyújtani, elsősorban pom­pás mozgáskultúrájával. Ha­talmas energiák fűtik, szinte végigtáncolja az egész elő­adást, pedig sok énekelniva­­lója is van, és a kettő együtt igen fárasztó. Egészében Ku­kely Bessét elsősorban a tem­peramentum jellemzi, de hang­ereje és kifejezésének szug­­gesztivitása is imponáló. Egy szín azonban hiányzik palet­tájáról: Bess esendőségét nem tudja igazán elhitetni. Azt ugyanis, hogy noha az asszony őszintén szereti Porgyt, még­sem tud ellenállni sem Crown, sem Sporting Life csábításá­nak. Az opera egyik legprob­lematikusabb szerepe Sporting Life-é, a piperkőc kábítószer­árusé. Visszataszítóan ellen­szenves alak, bizonyos sátáni vonásokkal, és szólamának hangvétele is eltér az operai hagyományoktól. . Figurája a korábbi pesti bemutatón sem volt igazán megoldott. Maros Gábor talán a lemezek néger Sporting Life-jainak speciális hangszínét próbálta magyarra szinkronizálni, de ez nem tel­jesen sikerült, tenorja néha infantilisan vékonynak hallat­szott. A figurára egyébként jól ráérez, és a mozgása is igen meggyőző. Németh Gábor be­állítása Crownként nyilvánva­ló szereposztási tévedés: a gyilkos „falurosszá”-nak szóla­ma lényegesen robosztusabb hangot és egyéniséget kíván. A sok kisebb szerep megszó­­laltatói közül ezúttal csak né­­hányuk kiemelésére van lehe­tőség. Póka Balázs kitűnő Jake volt, Takács Mária mint Clara poétikusan énekelte el a híres Nyáridő-dalt. Maria Teresa Uribe — jóllehet Serena sze­repe kicsit mély a hangjá­nak — igen drámaian adta elő a siratódalt. Feltűnt még Far­kas Éva karakterisztikus em­berábrázolása és Takács Ta­mara szépen megoldott málna­­árus-szólója. Az ének- és zenekar pro­dukcióján meglátszott, hogy gondosan felkészültek az elő­adásra. Fiatal dirigens, Dénes István állt a pulpituson. Érez­ni lehet, hogy jó muzsikus. Noha operakarmesteri képes­ségeiről ennek az estének az alapján nehéz ítéletet monda­ni, hiszen a Porgy és Bess irá­nyítása — dzsesszes, folklo­­risztikus elemeivel — speciális feladat, itt jól megállta a he­­lyét. Kertész Iván A MAGYAR NEMZET olvasószolgálatának (1074 Budapest, Dob u. 60.) fogadóórái: Jogi tanácsadás: Hétfőn 14—16 Szerdán 14—18 Pénteken 13—14.30 Építkezők tanácsadója: Minden hó első és utolsó péntekén 16—17.30 Közérdekű bejelentések: csütörtökön 13.30—17.30 ­ A Magyar Nemzet galériája Czinke Ferenc ra­jza Film­múzeum KÖTŐJELES a cím, nehogy valaki is összetévessze a ma­gyar hangosfilm most meg­nyílt múzeumát a Madách té­ri filmpincével, a Filmmú­zeummal. Ez a film­múzeum, amelyről az alábbiakban szó lesz, a kőbányai Hungexpo­­vásárvárosban található, két­­lépésnyire a karácsonyi bevá­sárlóktól megszállott Sk­ála- Expótól. A vásár 25-ös pavi­lonjában látható 1400 négyzet­­méteren a magyar hangosfilm ötvenéves történetét bemutató — töredékességében is impo­náló — kiállítási anyag, itt ve­títik a harmincas, negyvenes évek legsikeresebb magyar filmjeit. Az ötven évet 1931-től, az első magyar hangosfilm, A kék bálvány bemutatójától kezdve számítják a filmtörté­nészek. A magyar némafilm hanyatló korszakát, a húszas éveket követte a harmincas esztendők fellendülése, s ez elsősorban a „beszélő film” megjelenésének volt köszönhe­tő. A hangosfilm visszacsábí­totta Magyarországra azokat a rendezőket is, akik a pangás elől a német és a tengerentúli stúdiókba menekültek. Pedig oly sokan nem bíztak abban, hogy a megszólaló film új, ma­gasabb rendű művészetet, más esztétikai minőséget hozhat! Maga Chaplin, a némafilm ko­ronázatlan királya is sokáig idegenkedett a hangosfilmtől. A magyarországi kezdetek is mintha a kételkedőket igazol­ták volna... 1931-ben mutatták be az el­ső, itthon forgatott hangosfil­met, A kék bálványt Beregi Oszkár, Jávor Pál, Gőzön Gyula főszereplésével. A fil­met Lázár Lajos rendezte. A magyar közönség rosszul fo­gadta az első beszélő filmün­ket, A kék bálvány — film­­történeti közhely ma már — 1931 őszén csúfosan megbu­kott. A második próbálkozás, a Nóti Károly és Zágon Ist­ván forgatókönyvéből szalag­ra rögzített Hyppolit, a lakáj viszont már osztatlan sikert aratott, s mindmáig a magyar filmtörténet legsikeresebb al­kotásának tekinthető. Számta­lanszor felújították már, újabb és újabb generációk szórakoz­tak kellemesen rajta, csodál­hatták meg Csortos Gyula és Kabos Gyula elbűvölő duett­jét. A Hyppolit, a Berlinben dolgozó s e film megrendezé­sére hazahívott Székely István rendezése egy csapásra eldön­tötte a vitát: a hangosfilm Ma­gyarországon is polgárjogot nyert. Voltak ugyan még ki­sebb visszaesések, bukások, ki­térők ezen a diadalúton a har­mincas években. Ide sorolható az ugyancsak akkoriban kül­földről hazatért — s már nem­zetközi rangú — Fejős Pál Ta­vaszi zápor című filmjének kudarca is. A világ filmmű­vészetét szemléző munkák ezt az alkotást a jelentős művek között tartják számon mind a mai napig; művészi értéke vi­tathatatlan volt, sikert még­sem aratott. Ez a bukás mesz­­szeható következményekkel járt: a magyar film útja ek­kor kanyarodott el a Mese­autó és a hozzá hasonló, köny­­nyedebb hangvételű, szórakoz­tató filmek irányába. A MAGYAR HANGOSFILM megszületésénél már ott bá­báskodott az a filmes generá­ció, amely a szakmát külföl­dön, elsősorban a német film­stúdiókban tanulta meg, s amely a filmipar újbóli fel­lendülésének hírére hazatért, hogy segítségére legyen az új­jászülető magyar nemzeti filmgyártásnak. Az első han­gosfilmek munkatársainak névsorából illendő talán ki­emelni dr. Lohr Ferencet, aki a harmincas évek óta — hang­mérnökként — a filmhang esztétikájának legjelesebb ma­gyar szakemberévé vált, s aki elsőként lett kandidátus Ma­gyarországon ebből a témából. A kőbányai vásárvárosban január végéig nyitva tartó ki­állítás felidézi a hőskort s megrajzolja a magyar filmnek A kék bálványtól napjainkig tartó fejlődési ívét. Eredeti hangfelvevő és -visszaadó be­rendezések éppúgy láthatók ebben a csarnokban, mint díszletrészletek, régi magyar filmekben használt kellékek, jelmezek. A terem közepén diaporáma-bemutató villant fel jellegzetes képkockákat a megvár játék­filmekből. A videoszobában pedig a magyar filmgyártás „hősi” korszakának még ma is élő tanúival készített be­szélgetéseket tekinthetik meg a nézők. Ez, a magyar hangosfilm öt­venéves fejlődését reprezen­táló bemutató a MAFILM fia­taljainak ötlete nyomán, szá­mos más vállalat és intézmény KISZ-eseinek támogatásával, társadalmi munkában jött lét­re. A kiállított anyag helyen­ként épp ezért jóleső fésület­­lenségről tanúskodik, másutt a kevés pénz miatt alkalmazott kényszermegoldásokat fedezhet fel a csarnokban bolyongó lá­togató, de a látvány, a bemu­tató hangulata mindenképpen feledteti e kényszerű megal­kuvásokat. Hisz mindig jóleső izgalmat kelt, ha civilként be­pillantani engednek a művé­szetek kulisszái mögé; itt pe­dig a Szegénylegények, a Ház a sziklák alatt, a Budapesti tavasz, az Ötödik pecsét és számos más, emlékezetes film díszletei között barangolha­tunk, leülhetünk egy működő, hollywoodi stílusú kávéház asztalaihoz, pirotechnikai és kaszkadőrbemutató csodáin ámulhatunk. A LÁTOGATÓBAN azonban — ha valóban szereti a film­­művészetet — épp ezen alkal­mi kiállítás kapcsán fura gondolatok támadnak. Felte­heti magának például azt a kérdést, hogy miért nincs a filmnek — a művészetek kö­zül egyedül — múzeuma Ma­gyarországon? Miért, hogy az „art-kino”-ként­ indult, aztán egészen más irányba fejlődött Filmmúzeumon kívül nincs hol régi filmeket nézni, filmtörté­netet bemutatni és tanulni? Miért, hogy e vizuális művé­szet termékei — a filmek — s a filmeket létrehozó eszkö­zök mindörökre raktárak mé­lyére zárva porosodnak? A magyar filmnek — annyi nem­zetközi siker, elismerés, díj birtokában — lenne mit egy állandó kiállítás tárlóiban el­helyeznie, filmvásznain leper­getnie. Lennének — ma még állami raktárakban vagy ma­gánemberek szekrényeiben, könyvespolcain lappangó — dokumentumai, amelyek meg­­­ekintésére el lehetne vinni a­­ filmesztétikai, filmtörténeti oktatásban jószerivel alig ré­szesülő fiatalokat. Sajnos, a magyar filmnek nincs Gobbi Hildája, nincs olyan megszállott, életét és összes energiáját egy múzeum létrehozására áldozó önzetlen munkása, mint a Színészmú­zeum dolgát sikerre vivő nagyszerű színésznő. A film­gyári fiatalok mostani kezde­ményezése viszont azt mutat­ja, hogy sokakban él egy fil­mes múzeum iránti vágy. Az elmúlt héten a televízió Stú­dió ’81 című műsora is szót emelt azért, hogy ne pusztul­jon, ne herdálódjék el január vége elmúltával a most együtt látható anyag, hisz ez egy majdani film­múzeum alapja lehet. Nemes ügyről lévén szó, érdemes elgondolkodni az öt­leten. Vértessy Péter i­ Elhunyt Chiovini Ferenc festőművész Nyolcvankét éves korá­ban elhunyt Chiovini Ferenc festő, Munkácsy-díjas, érde­mes művész, a szolnoki művész­telep alkotó tagja. * Az Alföld festője volt. Ott is született, 1899-ben, Besenyszö­­gön. Képzőművészeti főiskolai tanulmányai végeztével, 1926- ban a szolnoki művésztelep tagja lett, és szenvedéllyel raj­­zolta-festette a delelő gulyát, a hálót kivető vagy bevonó halászokat, a tájat télen és nyáron, a népet hétköznapjain és ünnepein. Egyéves római ösztöndíja 1935 36-ban nem tá­volította el szíve szerinti té­máitól és nem vértelenítette el — az akkori ottani divat szel­lemében — stílusát sem. Leg­ismertebb munkája az Aba Novák Vilmossal közös faliké­pek sorozata a jászszentandrá­­si templomban. A második vi­lágháború után Chiovini ■ Fe­renc talán a legelső volt a szolnoki művésztelep felélesz­tői között; élete végéig ott élt és alkotott, s nemrégiben a hódmezővásárhelyi őszi tárla­ton is szerepelt még, két új képpel...

Next