Magyar Nemzet, 1982. június (38. évfolyam, 126-151. szám)

1982-06-22 / 144. szám

Kedd, 1982. június 22. Ésszerű takarékosság Reklámból megárt a kevés A reklámról szólva, már­­már elkerülhetetlen a szak­emberek közhellyé vált szó­lását idézni, amely szerint a reklámkiadások körülbelül egyharmada felesleges, csak éppen azt nem tudni, melyik harmada. Ez a tanácstalan­ság egyértelműen bizonyítja, hogy a reklámköltségekkel va­ló takarékoskodással óvatosan kell bánni. Nehezen dönthető el, mikor lesz egy megtaka­rított forintból később két el­szalasztott forint. Mint a villanyszámla A Kereskedelmi Értesítőben közzé tett irányelv szerint kurtítani kell a reklámra for­dított kiadásokat. A parancs így hangzik: „A reklám ha­­tékonyságának növelése, mint elsődleges célkitűzés mellett, érvényesülnie kell a szigorú takarékosságnak, így a rek­lámra fordított költségek to­vábbi csökkentésének is.” Ez az irányelv olyan időszakban fogalmazódott meg, amikor a gazdasági növekedésünk üte­me csökkent, a vállalatoknak bonyolultabb, nehezebb gazda­sági környezetben kell növel­niük nyereségüket. A taka­rékosság a magánosok köré­ben is gyorsan terjed. Meg­változnak a szokásaink, ne­hezebben nyílnak meg a pénz­tárcák, nehezebb tehát elad­ni is. A termelőknek ahhoz, hogy a termelési szerkezet korsze­rűbbé váljon, új termékekkel kell megjelenniük a piacon. S ez még nem is elég, hi­szen az új termékkel a fo­gyasztókhoz is el kell jutni. A termelési szerkezet megújho­dása viszont megköveteli a fogyasztási szerkezet módosu­lását. Ez pedig nem képzel­hető el a fogyasztókat infor­máló, szükségleteiket alakító propaganda — mégpedig az eddiginél több és jobb rek­lám nélkül. A takarékosság gépies értel­mezéséből és a szabályok su­gallatára általános gyakorlat­tá vált, hogy a vállalatok a propagandára szánt összeget — a villanyszámlához hason­lóan — a közvetett költsé­gek közé sorolják, azaz, ha baj van, meg kell szorítani a nadrágszíjat, először ezeket a költségeket nyirbálják meg. A becslések szerint ma Ma­gyarországon körülbelül két­milliárd forintot költenek hir­detésekre. Ez a nemzeti jö­vedelem 0,3 százalékát jelenti. (összehasonlításul egy adat: a fejlett tőkés országok nemzeti jövedelmük 1,2 százalékát szánják erre a célra.) Furcsa paradoxon, de a gya­korlat az igazát bizonyítja: gazdasági pangás idején érde­mes emelni a reklámra for­dított kiadásokat. Ennek oka, hogy elsősorban a hirdetések­kel lehet elhódítani a kon­­kurrenciától a vevőt, recesz­­sziós időszakban könnyebben növelhető a piaci részesedés, mint konjunkturális időben. Hatékonyság, óh! A reklámköltségek csökken­tését követelők érvei is meg­alapozottak. A Belkereskedel­mi Minisztérium felmérése bi­zonyította, hogy a vállalatok nagy részénél a reklámtevé­keny­ésnek nincs túl sok kö­ze a tényleges piaci helyzet­hez, a propagandatervet a pénzügyi lehetőségeknek ren­delik alá. Nem azt nézik, mi­re és mennyi kell, hanem azt, mire telik. Idézzünk újra az irányelv­ből: „A bázisidőszakhoz ké­pest érjenek el a vállalatok a belföldre szóló reklám költ­ségeiben megtakarítást.” A bázisszemlélet tehát ezen a te­rületen is hódít. Az előző év­ben felhasznált összeghez ké­pest határozzák meg a fo­lyó évre szóló propagandake­retet. Az így ötletszerűen „kal­kulált” költségnek már alig van közük a jelenlegi igények­hez. Szintén elgondolkoztató tény, hogy a vállalatok, a hir­detők harmincnyolc százaléka nem végez reklámhatékonysá­gi vizsgálatot. A többi hat­vankét százalék pedig pusz­tán a forgalom változásaiból méri le — pontosabban véli lemérni — egy-egy reklám­akció hatását. A Harvard egyetemen évek­kel ezelőtt készült egy vizs­gálat. Adatai már valószínű­leg elévültek, de a belőlük kiolvasható tendencia minden­képpen tanulságokkal szolgál­hat. Ez a vizsgálat nem mon­dott se többet, se keveseb­bet, minthogy a hirdetések nyolcvanöt százaléka semmi­lyen hatást sem hagy hátra. A fennmaradó tizenöt száza­lékból, amely egyáltalán va­lamiféle hatást könyvelhet el, csak tíz százalék nevezhető pozitívnak — tehát olyannak, amelyik megfelelt a közre­adott reklám céljának —, mert öt százalék kifejezetten a cél, azaz a termék ellen dolgozik. Ha lehet, még nehezebb A közfelfogás szerint a fo­gyasztó igényli, repeső szív­vel fogadja az új terméke­ket. Ez nem egészen így van. Csak azokat a termékeket ke­resi és vásárolja, amelyeket hírből már ismer és amelyek­ről feltételezi, hogy igényeit magasabb fokon elégíti ki, mint elődeik. Sokszor hiába kínálnak neki korszerűbb, sőt olcsóbb árut, makacsul ragaszkodik a régi­hez, a megszokotthoz. A gyár­tónak ilyenkor meg kell vál­toztatni a fogyasztási szoká­sokat, fel kell oldania a be­idegződéseket, új igényeket kell kialakítania. S ebben se­gítheti, vagy éppen gátolhat­ja a reklám. Még ha a piacon addig teljesen ismeretlen, va­lóban ízig-vérig új termék ke­rül a polcra, akkor is előfor­dulhat közömbös fogadtatás. Ugyanis a vevőnek gyakran fogalma sincs arról, hogy az újdonság egyáltalán jelen van a piacon. Még bonyolultabb ez, ha egy idegen ország fogyasztójáról van szó. Ha a vállalatok a tervezett exportnövekedést meg akarják valósítani, akkor az exportreklámra fordított kiadásoknak lényegesen gyor­sabban kellene nőniük, mint az export értékének. Ez még akkor is igaz, ha figyelembe vesszük, hogy különböző ter­mékek, természetüknél fogva, nem igényelnek egyenlő meny­­nyiségű reklámot. A magyar vállalatok exportreklámjának alapvető gondja — a rosszul értelmezett takarékoskodás­­ mellett —, hogy a ráfordítá­sok jelentős része szétforgá­­csolódik. Nem koncentrál sem eszközre, sem termékre, sem vevőkörre. Ezt mi sem bizon­­­nyítja jobban, mint az, hogy­­ a reklámráfordításokat bön­­­­gészve nem derül ki, hogy ho­­­­gyan oszlanak meg egyes ter­mékek, illetve relációk szerint. A reklám gyakran a vállalat egészét népszerűsíti, nem pe­dig egy-egy termék exportle­hetőségeit bővíti. Ezen a téren mindaddig nem várható változás, amíg a reklám ilyen hatalmas ellent­mondásban áll a nyereség­gel, mint most. A reklámkölt­ségek ma többnyire az áru rezsiköltségét növelik, tehát, ha csökkennek, akkor — rövid távon — növekszik a vállalat nyeresége. Amíg ez a merev gondolkodásmód életben ma­rad, addig érthető módon nem várható­­el a vállalatoktól, hogy az exportreklámot fontos­­ vállalatpolitikai eszköznek­­ tartsák, ne csupán illendőség­ből foglalkoznának vele. Gömöri Jud­it A MAGYAR NEMZET olvasószolgálatának (1074 Budapest Dob u. 60.) fogadóórái: Jogi tanácsadás: Hétfőn 14—16 Szerdán 14—16 Pénteken 13—14.30 Építkezők tanácsadója: Minden hó első és utolsó péntekén 16—11.36 Közérdekű bejelentések: csütörtökön 15.30—11.30 Magyar Nemzet Napirenden: Pest megye tanterem-ellátottsága A Pest megyei települések általános iskolai ellátottságá­ról tárgyalt nemrégiben a Pest megyei Tanács végrehajtó bi­zottsága. Mint az ülésen el­hangzott, a megyében az el­múlt évtizedben ugrásszerűen nőtt az élveszületések száma és ez a tény jelentősen növelte az intézményes nevelés iránti igényt. Ez az örvendetes tény és a megye több sajátossága szükségessé tette és teszi az általános iskolai hálózat több tervidőszakon át tartó kiemelt fejlesztését. Míg 1970—75 között ezer, addig 1975—80 között ötezer fővel emelkedett az általános iskolai gyermeklétszám. És a következő néhány évben a ta­nulólétszám várhatóan továb­bi 13—14 ezerrel emelkedik. Ugyanakkor a megye iskola­­hálózata elavult, szétaprózott és korszerűtlen. Az osztályter­mek ötvenhét százaléka — többségében nem tanterem cél­jára — 1945­­előtt épült. Tetézi a gondokat, hogy az iskolák többsége olykor öt-hat épület­ben működik, a tantermek egyötöde 200—1000, négy szá­zaléka pedig 1000 méternél na­gyobb távolságra van egymás­tól. A fejlesztések az elmúlt év­tizedben nem tudták követni a megnövekedett igényeket, pedig már a IV. és V. ötéves terv időszakában is kiemelten foglalkoztak az iskolaépítés feladatával. Kivették részüket ebből a feladatból az iskolákat támogató vállalatok és szövet­kezetek szocialista brigádjai, valamint a szülők is. Az ösz­­szefogás nyomán az elmúlt év­tizedben Pest megyében 1353 tanterem épült, ennek döntő többsége új épületben és bőví­téssel, míg kisebb része könyv­tárak, klubok, úttörőszobák át­alakításával szolgálja az okta­tást. E helyiségek is csak át­menetileg enyhítik a gondokat, melyekhez hozzájárult az is, hogy az iskolák körzetesítése, és a szükségtantermek meg­szüntetése miatt egy évtized alatt 697 tanterem vált alkal­matlanná (illetve a körzetesí­tés miatt minősítették azzá) az oktatásra. Mindennek következtében a megyében fokozódott az isko­lák zsúfoltsága. Részben ezzel magyarázható, hogy a napkö­zis ellátás aránya sem éri el az országos átlagot. Ugyan­csak szűkösek a testi nevelés feltételei is, hiszen 93 iskolá­ban se tornaterem, se torna­szoba nincs, 104 iskola pedig csak kisméretű tornaszobában tudja megoldani a testi neve­lés feltételeit. A megye isko­láiban mindössze hatvankilenc tornaterem és huszonhárom tornapálya van. Ezen a gon­don több iskolában a patro­náló üzemek segítségével igye­keztek enyhíteni, ám ezek szá­ma még ma is rendkívül ala­csony. Bár Százhalombattán és Szentendrén már tanuszo­da is segíti a diákok egészsé­ges­­testi fejlődését. Ugyancsak súlyos — évtize­dek óta megoldatlan — gondot okoz a Pest megyei általános iskolák pedagógushiánya, ami immáron tartósan súlyosnak nevezhető. Jelzi ezt az is, hogy az oktatás személyi feltételei csak képesítés nélküli pedagó­gusok folyamatos és változat­lan mértékű alkalmazásával biztosítható. Ezen a gondon csak a letelepedés feltételei­nek megteremtésével lehet enyhíteni. Bár a jelenlegi tervidőszak során felépülő 709 tanterem várhatóan csökkenti a tante­­remhiányt, gondot okoz vi­szont az, hogy míg a tanuló­­létszám a tervidőszak első fe­lében emelkedik rohamosan, addig a tantermek fele csak 1984—85-ben készül el. Ez pe­dig megoldhatatlan feladat elé állítja a súlyos gondokkal küszködő településeket és ve­szélyezteti az általános iskolai oktatás eredményességét. (cs. n. 1.) A JÓZSEFVÁROSI KÖZÉRT VÁLLALAT 1982. augusztus 1-től 1985. július 31-ig VERSENYPÁLYÁZAT ÚTJÁN BÉRBE ADJA a következő üzleteket: 8132. sz. hús-belsőség bolt, Vill., Baross tér 4. 8133. sz. hús-belsőség bolt, VIII., Diószegi Sámuel utca 13. 8136. sz. hús-belsőség bolt, VIII. , József utca 42. 9126. sz. hús-belsőség bolt, IX. , Ferenc tér 11. 9129. sz. hús-belsőség bolt, IX., Balázs Béla utca 23. 9134. sz. hús-belsőség bolt, IX., Soroksári út 84. 9137. sz. hús-belsőség pavilon, IX., Országos Vásártér 8201. sz. hús-belsőség pavilon, VIII., Rákóczi téri csarnok 8302. sz. baromfi-hal-vad pavilon, VIII., Rákóczi téri csarnok 8427. sz. élelmiszer, háztartási, vegyi, VIII., Illés utca 22. 8455. sz. élelmiszer, háztartási, vegyi, VIli., Szigetvári utca 1. 8458. sz. élelmiszer, háztartási, vegyi, VIII. , Teleki tér 7. 9416. sz. élelmiszer, háztartási, vegyi, IX. , Soroksári út 56. 8631. sz. húskészítménybolt, VIII., Baross utca 133. 8636 sz. húskészítménybolt, VIII., Üllői út 4. 8811. sz. tej-tejtermék bolt, VIII. , Bródy Sándor utca 23/a. 9807. sz. tej-tejtermék bolt, IX. , Ráday utca 19. 9826. sz. tej-tejtermék bolt, IX., Hámán Kató utca 8—10.I 9827. sz. tej-tejtermék bolt, IX., Ferenc körút 27. 10 802. sz. tej-tejtermék bolt, XI., Bartók Béla út 82. A versenytárgyalást 1982. VII. 7-én, 14 órakor tartják a vállalat ebédlőjében. A pályázatokat legalább három nappal a kitűzött idő­pont előtt kérjük benyújtani a vállalat központjában: Budapest VI., Népköztársaság útja 14—16. Tájékoztató adatokat és bővebb felvilágosítást a vállalat központjában, a közgazdasági osztályon, Ladányi Pál osztályvezető ad, telefon: 327-920. Gyógyüdülő-közpon­ttá fejlesztik Balatonfü­redet Esztendőről esztendőre ta­núi vagyunk, hogyan válik igazi várossá egy szunnyadó település az első melegebb napsütésre. Balatonfüred — nyári város! Amikor őszi sze­lek korbácsolják a Tugore-sé­­tány köveit és magasra csap­nak a hideg hullámok a mó­lón, lehúzzák a redőnyöket, bezárják, belakatolják a kapu­kat és 13 ezerre csökken a város lakossága. Csak azok maradnak, akik állandóan itt élnek, a vendégek, a nyaralók szedik a sátorfájukat. Hirtelen csend támad, álom­ra hajtja a fejét Füred, hogy hat hónap múltán ismét fel­ébredjen. Ilyenkor, nyár ele­jén hatvanezerre emelkedik lakóinak száma, augusztusban pedig hetven-nyolcvanezer embert kell ellátniuk az üzle­teknek, vendéglőknek. Tud-e ez a város kéntyel­­mes szállást és jó ellátást ad­ni ennyi embernek? Gubicza László tanácselnök-helyettes szerint: tud. Nincs vá­rosközpon­t — A fizető szálláshelyek, a kempingek és szállók 25 ezer embernek adnak helyet — mondja az elnökhelyettes. — De sok a kiadó lakás is, majd’ minden házban talál szobát az ide érkező vendég. Persze, gond azért bőven akad, mond­hatnám, hogy fő a fejünk, ha jön a meleg. De még a jövőt illetően is. Éppen a közelmúlt­ban tárgyaltuk meg a város rendezési tervét, a jövő fel­adatait. Terjéki Miklós városi főépí­tész terjesztette elő a város­­rendezési terveket, amelyeket a tanácsülés el is fogadott. Ba­­latonfüredhez tizenhárom te­lepülés rendezése tartozik, eze­ket a tóhoz kapcsolódóan kell összehangolni, összeegyeztetve a lakosság és az üdülők érde­keivel, figyelembe véve termé­szetesen az idegenforgalmat, nagy gondot fordítva a kör­nyezetvédelemre is. A fejlesztési terveket a re­gionális rendezési terv hatá­rozza meg. Balatonfüred üdü­lési szerepköre: nemzetközi gyógyüdülő-központ. A háttér­települések közül Kisdörgicsét, Dörgicsét, Balatonszőlőst, Vá­szolyt, Pécselyt vonják még be az üdülési szerepkörbe. — Régebben is készültek tervek — folytatja a tanácsel­nök-helyettes —, s azok egyes elképzeléseit már megvalósí­tottuk. Megépült a szabad­strand, az áruház, korszerűsí­tettük a 71-es autóutat, autó­parkolókat építettünk, bővítet­tük a szívkórházat, szabályoz­tuk a Kéki-patakot, több üdü­lőtelep is létrejött, hogy csak a jelentősebbeket soroljam. Az 1973-ban készült tervnek azonban nem sikerült megol­dania a város úthálózat-szer­kezetét és a városközpont kér­dését sem. A város mai irányú fejlődésével párhuzamosan nem­ alakult ki az igényeknek megfelelő városközpont. Mi legyen az óvárossal? Irreális, szinte megvalósít­hatatlan szabályozási szélessé­geket írt elő a régi terv az út­hálózat korszerűsítésére. A ré­gi római utat (a jelenlegi Arácsi és Bajcsy-Zsilinszky utat) negy­venméteresre akarták kiszéle­síteni. Ez egész utcasorokat ítélt volna szanálásra. — Az új tervek milyen meg­oldást találtak? — Az volt a törekvésünk, hogy közelebb kerüljünk a realitásokhoz. Sikerült olyan megoldást találnunk, amely kevesebb szanálással jár. Az új terv megoldja a városköz­pont kérdését is, mégpedig nem a régi tervvel ellenté­tesen, hanem azt kiegészítően a Kossuth Lajos utca—Csárda utca térségében, a Kéki-patak mentén a Fürdő út irányába bővíti így a Noszlopy-lakóte­­lep szervesen kapcsolódik majd a városközponthoz. Az új általános rendezési terv területfelhasználási gon­dokat is megold: a Kristóf ut­ca keleti oldalát a VII. üdü­lőövezetbe sorolja, míg a nyu­gati oldalát az V. övezetbe,­­ hogy ezáltal a kollektív üdü­lési igényeket szintén kielégít­hessék. Elkészült már a Petőfi S. utca—Arácsi út közötti te­rület részletes rendezési terve is. A szervezett magánlakás­építések területe nagyrészt eb­ben a városrészben található. El kell még készíteni az „Ará­csi városközpont” részletes rendezési tervét. Felülvizsgál­ják a régi terveket, mert eze­ken már túllépett az idő. Mi legyen az óvárossal? Hogyan fejlesszék tovább a part menti sávot? Van bőven tennivaló. Óvni a környezetet Megkérdeztük a tanács il­letékeseitől, mi lesz a zárt­kertekkel? Ezek együttes nagysága csaknem háromszáz hektár. Ezen a területen 813 épület található. Egy részük engedély nélkül épült. — Ez külön gondunk — vallja a tanácselnök-helyettes. — A lakosság panaszkodik az építési tilalmakra. És ebben van is valami. Nem egy tilal­mat fel kellene oldani, mert megköti az építkezni akarók kezét. Túl sok a korlátozás. E tekintetben is várható vál­tozás. Ami pedig a zártkerte­ket illeti, területüket előrelát­hatólag csökkentik. Úgy dön­tött a tanács, hogy amelyeken jelenleg szőlő- és gyümölcs­­termelés folyik, vagy amelyek alkalmasak e célra, továbbra is mezőgazdasági célra hasz­nosítják. Azokat a zártkerte­ket, amelyeken művelés nincs, erdősítésre használjuk fel. A fejlesztés különösen a part menti területekre fordít gondot és igyekszik az üzlet­­hálózat korszerűsítésével emel­ni az ellátás színvonalát. Egy sor ideiglenes nyári üzletet nyitnak majd, de arra is gon­dolnak, hogy szezon után se szenvedjen semmiben sem hiányt Balatonfüred lakossága.­­ Nemcsak a vasút alatt, de a jövőben a vasút felett is üdülőterület lesz Balatonfüred. Eddig ugyanis csak a­­vasút alatt épült minden, a feső rész a „falu” volt Ma már meg­változott a helyzet, a külföl­diek jobban kedvelik a csend é­desebb helyeket, ahol kisebb a forgalom, levegősebb, szebb a táj, megnyugtatóbb a kör­nyezet, ahol madárfüttyöt is hallhatnak. Mint például a Pé­­ter-hegyen. — Az új terv a táj- és kör­nyezetvédelmet is jobban szem előtt tartja. Nem veszélyezteti ezt a rohamos fejlesztés? — Nem — mosolyodik el az elnökhelyettes. — Arra vigyá­zunk, Balatonfüred nem akar Siófok lenni! A mi célunk, hogy ebből a csendes, szép­fekvésű városból nemzetközi gyógyüdülőt fejlesszünk. Ezért vigyázunk arra, hogy ne duz­­zasszuk túlságosan nagyra, hogy ne legyen lármás, zajos, ne váljék rossz értelemben vett várossá. A természeti és gyógyadottságokat akarjuk ki­használni, s éppen ezért, akár a szemünk fényére úgy vigy­á­­zunk környezetünk szépségére. Ez marad továbbra is Bala­tonfüred vonzereje. Illés Sándor 7 Logika, fantázia, dimenzió, tér, sport, művészet és tudomány! Mindezt olvashatja a most megjelent ÉS JÁTÉK” című nemzetközi RUBIK'S Magazin magyar számában! Főszerkesztő: Rubik Ernő Az új lap évente négyszer jelenik meg 52 oldalon, ízelítő az első számból: A bűvöskocka-sztori Számítógépes játékok Levelek K­ubik Ernőhöz Az ÉS JÁTÉK” megvásárolható a hírtanárisoknál!

Next