Magyar Nemzet, 1983. március (46. évfolyam, 50-76. szám)

1983-03-22 / 68. szám

8 Budapesti gyógyvizeink védelmében Fővárosunk gyógyvizeinek védelmét még az eocénprog­ram megvalósítása előtt tettük szóvá (M. N. 1977. I. 28.) és erre annak idején dr. Kapolyi László, akkori N­M-miniszter­­helyettestől megnyugtató vá­laszt kaptunk. (M. N. 1977. II. 24.) Magam részéről igen be­csülöm a válaszban azt, ami egyúttal dr. Kapolyi rendkí­vüli szakmai tudását és tár­gyilagosságát is tanúsítja, hogy nem tagadta határozottan a bányászat esetleges kihatását gyógyvizeinkre, hanem csak „nagy valószínűséggel” zárta ki a kedvezőtlen lehetőséget. Kevéssé megnyugtató a Nép­­szabadság február 4-i számá­ban megjelent „Fürdőváros, Budapest” című sok igazságot tartalmazó cikkének az az ál­lítása, hogy „a bányászat fej­lesztése mindennél fontosabb érdeke az országnak, a fürdő­igazgatóságnak igazodnia kell a változásokhoz”! Ezzel az ál­lítással nem szállhatok vitába, ez nyilván magasabb szervek feladata és hatásköre. Mint a szakterületen némileg járatos ember, csak azt a kérdést sze­retném feltenni, hogyan iga­zodjon a fürdőigazgatóság a „változott” körülményekhez. Valószínűleg azt a választ kapnám, hogy a várhatóan süllyedő termálvízszintre való tekintettel mélyebbről, tehát erőteljesebb szivattyúzással emeljék ki a termálvizet, ez „csak” pénzkérdés. Nem is len­ne olyan nagy baj, ha a to­vábbi gyógyvíztermelés csak pénz- vagy műszaki kérdés lenne. A baj ott van, hogy sze­rény véleményem szerint ez esetben semmiféle megoldás­sal nem lehet gyógyvizeket megmenteni. Ennek rövid ma­gyarázatául a következőket szeretném ismertetni. A VITUKI sokéves vizsgá­latai, de régebbi tapasztalatok szerint is hidrosztatikai kap­csolat van a Duna vize és ter­málvizeink között. Szerencsére még jelenleg is néhány méter­rel magasabb a termálkarszt­­vízszint a Duna mindenkori szintjénél, ezért a Duna vize nem juthat be a gyógyvízkész­letbe, nem fertőzheti azt, csak víznyomási kapcsolat van. Mi­vel a termálvíz nyomása na­gyobb, az tör fel a Duna med­rében ,,szökevényforrások” for­májában. Ezek különösen té­len láthatók többek között a Szabadság-híd és az Erzsébet­­híd közötti budai partszaka­szon, ahol a Duna nem fagy be. Ha azonban a termálkarszt­­vízszint a bányászat fokozódó vízemelése vagy a termálvi­zünket termelő mélyfúrások nagyobb mérvű megszivattyú­­zásának hatására tovább süly­­lyed, akkor a jelenlegi nyo­másviszonyok megváltoznak, a Duna-víz behatol a termálvíz­tömegbe és menthetetlenül megfertőzi, felhígítja azt. Ez ellen semmiféle, bármilyen költséges megoldással sem tudnánk védekezni és Buda­­p­est­ fürdőváros világhírnevé­nek, ezzel kapcsolatos gyógy­­idegenforgalmunknak végleg búcsút mondhatnánk. Meg kell még említenem, hogy a Duna és a termálvíz közötti hidro­lógiai kapcsolatot az okozza, hogy a Duna-meder kavicsa és a termálkarsztvizet vezető kőzet között nem mindenütt van tökéletesen vízzáró réteg. De legyünk tárgyilagosak. Nemcsak a bányászat, de min­den mesterséges megcsapolás, mélyfúrás megbontja a föld alatti vízháztartás egyensú­lyát. Nem szabad ezt a kér­dést egyoldalúan megítélni, magam is sok éven­ át szolgál­tam a vízügyet és a bányásza­tot is. Tapasztaltam, hogy ugyanazt a kérdést, jelenséget más-más szemüvegen át kü­lönböző módon lehet nézni és megítélni. Tény, hogy a­ budapesti mélyfúrások is megbontották már e térségben a vízháztar­­tási egyensúlyt. A termálvíz természetes utánpótlása a bu­dai forrásoknál és a Duna medrében fakadt fel. A mar­gitszigeti és pesti mélyfúrások e források természetes hoza­mát csökkentették és a tárolt, ún. statikus készletet is fo­gyasztották. A Városliget I. sz. mélyfú­rást 1878-ban mélyítették. Az akkor itt mért nyugalmi víz­szint 1966-ig, tehát 88 év alatt 1,5 méterrel süllyedt. Azóta 1978-ban készült egy pontos nyugalmi vízszintmérés, mely szerint újabb 1,8 méteres süly­­lyedést állapítottak meg a közben eltelt 12 év alatt, vagyis az évi süllyedés az utóbbi évtizedekben több mint nyolcszorosára emelkedett, ami a távolabbi, egyre fokozódó vízemelkedésekkel hozható kapcsolatba. Ezért lett volna súlyos vé­tek Budapest geotermikus energiával való fűtése, amit 1965-ben felvetettek és aminek hátrányos következményeire annak idején lapunkban­ is felhívtuk a figyelmet, de az akkori illetékesek csak sok­milliós kísérletezés után mond­tak le tervükről. Igaz, hogy létesült az azóta kihasználat­lan zuglói (Pascal-malmi) mélyfúrás, de ezzel is csak azt­­bizonyíthatták, hogy a meg­­szivattyúzás kihat a többi bu­dapesti fúrásokra. Tehát nem­csak a bányászattól, hanem a területünkön újabb víznyerés vagy geotermikus energianye­rés céljából mélyítendő fúrás­tól is félteni kell gyógyvizein­ket. Visszatérve a Népszabadság cikkére, ismétlem, hogy nem vagyok illetékes a bányászat­nak mindennél fontosabb je­lentőségét megítélni, de ille­tékesnek érzem magam, hogy hozzászóljak a cikk azon meg­jegyzéséhez, hogy naponta csak harmincezer köbméter termálvizet emelünk, holott ötvenezret lehetne. Az ötven­ezer köbmétert, mint tartósan kitermelhető vízmennyiséget 1954-ben határozta meg a VI­, TUKI akkor még vezetésem alatt álló Karsztvízkutató Osz­tálya,­ és alapos szakmai meg­vitatás után közölte a Ma­gyarország vízkészlete című kiadványban. Magát a számí­tási módszert ma is megbízha­tónak tartom, de lényegesen megváltoztak azóta a számí­tás alapjául szolgáló bánya­­vízemelések. Pl. a számítás idején a tatabányai bányavíz­emelés kb. napi 49 000 köbmé­ter volt, ami 1980-ig kb. napi 180 000-re emelkedett. Ez lé­nyegesen kiszélesítette Buda­pest irányában a depressziót és ezzel csökkentette bévfor­rásaink vízgyűjtőterületét. Az 1954-ben megállapított érték ezért ma már távolról sem helytálló, és szó sem lehet ar­ról, hogy még kitermelhető többletvizünk is volna. Szükségesnek tartom meg­említeni, hogy a tatabányai bányavíznövekedés még a ha­gyományos aktív bányavéde­lemmel kapcsolatos, és ebben nem szerepel az eocénprog­ram keretében létesítendő csordakúti és nagyegyházai bányák vízemelése, mely bá­­nyáknál a dr. Kapolyi László által kidolgozott új bányavíz­védelmi módszert alkalmaz­zák, ami a tervek szerint ki­sebb vízemeléssel teszi lehető­vé a szén­vagy­on ki­bány­ászá­sát, és ezzel egyidejűleg vár­ható a tatabányai hagyomá­nyos vízvédelem keretében ki­emelt bányavíz csökkenése. A "Magyar Nemzet február 11-i számában rövid közle­ményt olvashattunk a közel­múltban Tatabányán tartott országos tanácskozásról, ahol szóba került, hogy a nagyará­nyú bányavízemelés óhatatla­nul megbontotta a föld alatti vízháztartási egyensúlyt, szá­mos hideg és meleg forrás el­apadt és a hévízi tó forrásai­nak hozama is erősen csök­kent. Bármilyen sajnálatos is lenne természetvédelmi szem­pontból a világhírű tó elapa­dása, az ottani gyógyvizet a már kiépített gyógyintézmé­­nyek számára mélyebb szint­ről történő szivattyúzással meg lehetne menteni, ez „csak” pénzkérdés, de fővárosunkban a már részletezett okok miatt (Duna-vízzel való keveredés) semmilyen módon nem lehet­ne­­segíteni. Mindezt figyelem­be­ kell venni azoknál a gaz­daságossági számításoknál, melyeknél a bányászat és a gyógyászat, gyógy-idegenforga­­lom és természetvédelem fo­rintban nehezen kifejezhető értékeit kísérlik összehasonlí­tani. Dr. Kessler Hubert Nedves épületek utólagos fal- és pinceszigetelését vállaljuk .Elektrokard eljárással közületi és lakossági megrendelé­sekre — országos kivitelezési jogosultsággal, lakosság ré­szére 20 százalékos árengedményt, OTP-ügyintézéshez se­gítséget adunk. Megrendelhető: XIII. ker. Lakáskarbantartó ISZ. 1168 Bp. XIII., Hegedűs Gy. u. 9. Telefon: 311-737, 311-738 Ma©ir Nemzet ­ Örökölt dalaink lelke A Gyermekdalok lelke című, csigabiga-szöveghez kapcsoló­dó vitához szeretném elmon­dani gondolataimat. Idestova ötven esztendeje, hogy a csiga­­biga-ijesztgetős dalt a szanyi réteken pajtásaimmal énekel­tük. Emlékszem, gyakorta fúj­tuk, mert sok csigát leltünk a nedves lapulevelek alatt. Hogy toppantottunk-e a csigák ijeszt­getésére, már nem tudom, de biztos, hogy sosem tapostunk meg egyet sem. Játék volt, vi­dám móka, az élő csigával való kapcsolatteremtés egy formája az éneklés örömével. Gyerekekkel való folyama­tos, bensőséges kapcsolatom nyomán tudom, hogy az ilyen „régen összeszokott dallam és szöveg” szépsége lelkeket táp­láló és gyermekközeli. Kodály­tól tanultuk és nevelői tapasz­talataink évtizedeiből nagyon sok a bizonyítékunk is. Nem szabad megfeledkez­nünk arról a lélektani alap­igazságról, hogy a gyerekek vi­lágában gyakran más a dolgok értelme. Aki sokat játszott ve­lük, tudja, mennyire szeretnek például mókából ijesztgetni és megijedni. Ez olyan próbaféle, amelybe tulajdon feszültségei­ket és valódi félelmeteiket sűrí­tik, hogy játékos formák közt feloldódhassanak. A szépre és jóra nevelés útja igen sokrétű, gazdagon árnyalt folyamat,, kár volna egysíkú felnőtt sémákba szorítani. Elmesélem, hogyan játsszuk mi a csigabigát komplex esz­tétikai nevelési kísérleti cso­portjainkkal. Éneklés közben különféle csigákká „változunk át”, és sorra ípedcs°óáljuk egy­más házait. Nálunk gyerekek és felnőttek együtt játszanak, a csigaházak változatait olykor összekapaszkodó két-három személy alakítja. Énekelünk, majd ismét kúszunk-mászunk, míg hátunkon a csigaházakat esetleg kezek formálják „lát­hatóvá". A gyerekek ötlete, hogy látogatóba járjunk egy­máshoz, hogy ki-behuzigált szarvacskáinkkal jeleket vált­sunk, némán köszönjünk, ételt kínáljunk, elbúcsúzzunk, csi­gagyerekeket gondozzunk-mos­­dassunk és csigatáncot lejt­sünk. A régen összeszokott dal­lam és szöveg a maga harmo­nikus egységében alkalmat te­remt megnyilatkozásokra, kap­csolatteremtésekre, helyzetek átélésére, új formák és szituá­ciók megteremtésére. Alkotó folyamatot indít meg, tart fönn és emel tovább, mivel szépsé­ge egységes és ezért­­vonzó, ezért művészet a maga apró mivoltában is. Persze igen sok a tapaszta­latunk arra is, hogy milyen sokféle formát ölthet a gyere­kek világában az agresszivitás. Tanfolyamunkon a gyerekek önállóan alakítják zenéhez fel­támadó mozdulataikat, szaba­don, minden betanítás nélkül. Televíziót irmunk, a Tüzet vi­szek adott némi ízelítőt szép­séges mozdulat ki­találásaikból, de nem jutott kamera és film a munkánkban gyakori és sok­féleképp megnyilvánuló ag­­resszivitásjelenségek bemuta­tására. Pedig sok gyerek — fő­leg fiú — hónapokig ilyesmi­vel próbálkozik, harcot táncol el még Mozart- vagy Vivaldi­­zenére is, lövéseket játszik, le­zuhanásokat, egymásnak ron­tást és elbukást. Mivel mi is­merjük a levezetés módjait (ezek alapja, hogy nem érhet­nek egymáshoz a harcolók), végig is várunk egy-egy ilyen kikívánkozó „táncolást”, ame­lyet aztán más témák követ­nek, amint azt gyerekeink sok­félesége és szabad képzelete lehetővé teszi. Megengedhet­jük magunknak, hogy ne fojt­suk el a „roppantásokat”, ha­nem a művészet tartalmi ins­pirációjával szebb medrekbe terelgessük a megnyilatkozá­sok ilyen formáit is. Viszont pszichológiai vizsgálatok sora bizonyította, hogy a témájuk­ban gondosan megtervezett, szövegükben szigorúan a gye­rekek nevelgetésére-javítására készített tandalok és tanversek igen gyakran a pedagógiai szándékkal ellenkező irányba visznek, mivel nélkülözik a művészet belső feszítő és ösz­­szetartó kohéziós erejét, azt a nehezen megfogalmazható kva­litást, amitől igazzá, érzelem­­telítetté válik a dal, akkor is, ha csak a­ csigabigáról szóló néhány ütemnyi ringatózás. A gyerekek igenis megkaphatják a lélek ösztönös kapaszkodóit az éneklés örömével, a régen elporladt falusi nagyanyák és nagyapák szájról szájra adott dalain át. Ez a csigabiga-dal értelme, varázsa, továbbvihe­­tőségének záloga. Ebből a ter­­mészetközeli művészethagya­­tékból kaphat a gyerek lelki tartalékot ahhoz, hogy szebben nyúljon saját életéhez és má­sok — akár a galambok, vagy a csigák — életéhez is. Az egyik levél írója, Forrai Katalin tevékenységét idéző­jelbe gúnyoltan nevezte „ál­­dásos"-nak. Szükséges tehát, hogy elmondjuk itt azoknak, akik talán nem tudnák: Forrai Katalin közel három évtizedes páratlanul eredményes mun­kásságának köszönhető a ma­gyar óvodák zenei nevelésének világhíre. Kodály személyes irányításával készítette el az óvodák zenei programját, amely az ország " gyakorlatába plántáltan generációk­­ zenei nevelését alapozta meg. Óvó­nők és zenetanárok sokasága tanult tőle és általa. Csaknem két évtizeden át számos nevelési intézmény meghívására sűrűn látogattam idegen országok , földrészek óvodáit és iskoláit, ezek tájé­koztató irodalmát három nyel­ven olvasom. Ismereteim alap­ján mondhatom tehát, hogy a magyar óvodák elmúlt három évtizedének zenei programját a világon a legjobbak közt tart­ják számon. Kokus Klara Kedd, 1983. március 22. Ki ölte meg a nagymamát? Nem Agatha Christie vala­melyik regényének címe ez, hanem egy tanulságos történet elgondolkoztató csattanója. A minap egy ismerős ötéves kis­lány nagymamája elhunyt, és bár a család az unoka elől tit­kolni igyekezett a szomorú hírt, a gyerek hamar rájött. Igaz, hogy meghalt a nagyma­ma? — kérdezte. Az igenlő válaszra következett a meg­döbbentő kérdés: És ki ölte meg? Egy eset bár nem bizonyító erejű, olykor mégis lehet mé­lyen jellemző valamire. Úgy gondolom, a kislány kérdésé­ben lehetetlen nem észreven­ni a Tisztelt Szerkesztőség ro­vatban már emlegetett „tévé polipkarját”, pontosabban: a tévé tartós hatása nélkül alig­ha volna elképzelhető, hogy egy gyermek így reagáljon nagyszülője halálára. A probléma világméretű súlyosságát nem lehet tagad­ni. A szülő le van fegyverez­ve, ha tiltja gyermekét a té­vékrimi vagy­­western meg­tekintésétől, csemetéje másnap azzal jön haza, hogy az „egész osztály” látta, csak pont te nem engedted meg nekem. Pszichológusoktól hallottunk megnyugtató nyilatkozatokat, hogy az agresszív cselekmény látványa levezeti a fiatalok­ban felgyülemlő agresszív in­dulatokat. Ez részben, bizo­nyos jelenségekre így igaz. Másokra talán inkább az el­lenkezője. A tévé műsorait fi­gyelemmel kísérve minden­, esetre nem a megnyugvás, ha­nem az attól való félelem kap sokunkban , lábra, nem dob­ták-e a lovak közé a gyeplőt, nem kontroll nélkül ömlesz­­tik-e a brutalitást, nem gon­dolva azzal, hogy ez gyerme­keink szemében szükségkép­pen követendő magatartásfor­mává válik. Meglepő módon érvényes ez a tévé kifejezetten gyermek­­műsorainak egy részére is, amelyek a rikácsoló durvaság idealizálása mellett hajszolt ritmusukkal, minden normá­lis emberi érzelemtől elidege­nedett affektáltságukkal, egy bizonyos amerikai típusú íz­léstelenség követésével jobb ügyhöz méltó buzgalommal az esztétikai értékek helyett a giccset népszerűsítik. E selejt­­gyermekfilmek védelmében ne hivatkozzék senki a közön­ségigényre. Az esténként ezer­szer látott lefekvő Macit a ma­ga emberi léptékű ritmusával és muzsikájával ezeregyedszer is szívesen nézik gyermekeink. Mindenesetre úgy érezzük, ez az egész kérdés megér pszicho­lógusok, pedagógusok, avatott szakemberek bevonásával egy részletes vizsgálatot , és an­nak eredményétől függően a tévé műsorának alapos átgon­dolását. Széll Erika* Múlt év november 11-én, a Szülök fórumában A tévé esti meséje címen ismertettük a Magyar Pedagógiai Társa­ság kisgyermek-nevelési szak­osztálya értekezletének fő mon­dandóját arról: hogyan hat most és milyen lehetne a té­vé esti meséje? Megállapítot­ták: a gyermek érzelmi rea­gálása az olykor valóban fé­lelmet keltő látványra ideg­állapotától függ. Az egészsé­ges idegrendszerű gyermeknek nem árt a rémisztő mese. De azért kriminézést az ifjú kor­osztálynak ne ajánljunk! Va­lóság, hogy sok a neurotikus, szorongásra hajlamos gyer­mek — ezért viszont nem a tévé felelős. A tévé jelenlétét világunkban el kell fogadni, meg kell tanulni együttélni vele. Nem kívánjuk négy hónap­pal ezelőtti írásunk tartalmát megismételni: sok pszicholó­giai, esztétikai, zenepedagó­giai, dramaturgiai észrevétel hangzott el, jó lenne, ha eze­ket a tévé műsorszerkesztősé­ge megszívlelné. Ezúttal meg­­toldjuk a javaslattal, hogy adja délután a gyerekek által is nézhető játékfilmet. Aki délután egy ilyet már meg­nézett, könnyebben hagyja ma­gát lebeszélni az esti felnőtt­műsor megtekintéséről. Olvasónk konkrét történeté­re pedig hadd válaszoljunk konkrétan. Ha az ötéves kis­lánynak mindjárt a nagymam­a halálakor megmondták volna, hogy elhunyt és hogy milyen betegségben halt meg — ami nagyon szomorú, de megvál­toztathatatlan tény — a kis­lány biztosan nem kereste volna a halál más, fantaszti­kusnak tűnő okait. Egy ha­sonló korú kisfiú — akinek szintén nem mondták meg, milyen betegségben halt meg nagyanyja —, a hír hallatára felkiáltott: „Hogyan? Kiesett az ablakon?” Mert a harma­dik emeleten, ahol laktak, mindig óvják a nyitott ablak közelségétől ... Ez volt a ké­zenfekvő halálok. A szorongásra hajlamos gyermek pedig mindig talál „alkalmat” a szorongásra. Egy „félős” kislány kezébe adtam a minap Ruffy Péter Hazánk szíve Budapest című könyvét. Reméltem, hogy ebben az ér­telmes gyerek ismereteket ta­lál, izgalmat nem. Este mégis könnyezett az ágyban: borzasz­tó, hogy szép hídjainkat fel­robbantották a nácik! Okunk van bízni: a tévé il­letékesei javítanak a gyer­mekműsorok tartalmán is, szerkezetén is. De azért, ha a mese az esetleg túl érzékeny lelket kicsit fel is borzolná, ott vannak a szülők, nagytest­vérek, akik okos szóval lecsil­lapítják a kedélyeket. . . Ne legyen a gyerek a tévé előtt olyan magányos, mint a maci. (köves) Tavaszi Fesztiválo­l ■♦Budapest, március 18 27vJS*7 Az év legnagyobb idegenforgalmi és kulturális rendezvénysorozata a BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁL március 18-tól 27-ig. A Budapest Sportcsarnok programja A GYŐRI BALETT VENDÉGJÁTÉKA Műsor: Haydn — Évszakok Bartók — A csodálatos mandarin Előadások: március 25—26-án, este 8 órakor Főpróba: március 24-én, este 8 órakor Jegyek kaphatók a Színházak Központi Jegyirodájában (Bp. VI., Népköztársaság útja 18.), valamint a helyszínen. Felvilágosítás: Tourinform Iroda (Bp. V., Petőfi Sándor u. 17—19.) személyesen, és a 179-80()-as telefonon. A MÁV 33 százalékos vasúti kedvezményt ad a fesztivál vidéki ven­dégeinek. A menetjegyeket az Utazás ‘83 kiállításon a Tour­inform pavilonjánál lehet érvényesíteni. tp .

Next