Magyar Nemzet, 1983. július (46. évfolyam, 154-180. szám)

1983-07-02 / 155. szám

8 Délkelet-ázsiai zavarok Párbeszéd az esőben A DIVATOK sajátosságairól elmélkedett a minap a londo­ni The Times. Egész oldalas összeállításában a­zoknak az ázsiaiaknak a sorsait tekintet­te át, akiket évek­kel ezelőtt még ,,sikk” volt Nyugat-Euró­­pában befogadni; akkortájt hirdetések jelentek meg a jobb módú családok lelkére beszélve, hogy gyermekeik mellett neveljenek föl egy-egy árvát is, elsősorban a thaiföl­di határkörzetben felállított táborokból kiemelt kambod­zsaiakat. A segélyező helye­ken ennek a hatására sorban álltak az ügynek megnyertek, s válogattak a leromlott szer­vezetű kicsinyek között. De a felnőttek is viszonylag köny­­nnyen jutottak bevándorlási engedélyhez, noha azzal az utóbbi években szűkmarkúan bánnak a nyugatiak, s a pénz­adományok, az élelmiszer-kül­demények szintén rendszere­sen indultak a Pol Pot által tönkretett országba. A feladók legalábbis azt hit­ték, hogy minden rászoruló részesedik a gyorssegélyekből, a valóság azonban fokozatosan lengó híreket vizsgálatok kö­vették, s azok megerősítették: e csomagok rendre elakadnak a kambodzsai határ thai olda­­liábrándította őket. A szál­ián, s a jobbik eset, ha az ott táborba verődöttekhez jutnak el és nem a feketepiacon nye­részkednek velük. A Nemzetközi Vöröskereszt az ENSZ bizottságaival együtt, leleplezte a visszásságokat, s hogy Phnom Penhben a színét sem látják ezeknek az adomá­nyoknak (a kambodzsai kor­mány legutóbb éppen ezért pa­naszt emelt a világszervezet székhelyén), és fényt derített még egy szomorú tényre: az úgynevezett menekülttáborok nem egyebek börtönöknél. A négy éve tartó áldatlan állapot, de a jó szándék hiá­bavalósága is fokozatosan ki­ábrándította az együttérzőket, s ennek okán jegyezhette meg a The Times: „Nyugaton ki­ment a divatból e délkelet­­ázsiaiak befogadása.” A már korábban náluk letelepedettek is, nyelv- és szakismeret hiá­nyában, tengődnek csupán, szaporítva a munkanélküliek számát, s terhelve az állami költségvetést. Az érintett or­szágok azonban gazdasági gondjaik és a segélyeik bi­zonytalan sorsa mellett elgon­dolkodtak azon is, hogy a tá­mogatást tőlük várják, míg a térség alig tesz valamit eze­kért az emberekért. Peking például hallani sem akar a ,,menekülkérdésről­ kínai közreműködés nélkül aligha tarthatnák magukat a Phnom Penh-i vezetéssel szembehe­­lyezkedők. De sorra vették az ázsiai jobb módú tőkés kor­mányokat is, s kiderült, Hong­kong mereven elzárkózott ezeknek az „idegeneknek” a beengedésétől, s az ASEAN- tagok sem adtak engedélyt, hogy a területükön otthonra leljenek. Az ötök (a Fülöp-szigetek, Indonézia, Malaysia, Szinga­púr és Thaiföld) különöskép­pen magyarázzák ezt a maga­tartást. Némelyikük a szűkös anyagi helyzetre hivatkozik , hogy az egy főre jutó jövedel­mük nem haladja meg a hat­száz dollárt, mások viszont, mint Szingapúr, ahol hatszor ennyivel számolhatnak, nem­zeti érdekekkel érvelnek. Nem akarják, úgymond, importálni a zűrzavart. Eltérők a véle­mények a végleges rendezés­ről is. A délkelet-ázsiaiak szö­vetségében a villongások miatt legközvetlenebbül érintett Thaiföld a hangadó, ő ke­mény fellépést követel a há­rom indokínai országgal szem­ben. Erről azonban a honi berkekben is megoszlanak a vélemények, nemhogy az ötök táborában. A jelenlegi bang­koki kormány ellenzéke tár­gyalásokat sürget Hanoival, különösen azután, hogy Viet­nam jelentős diplomáciai lé­péseket tett. A tavasszal Nguyen Co Thach külügymi­niszter a szomszédos főváros­ban felajánlotta a thai veze­tésnek, hogy állapodjanak meg a kölcsönös visszavonulásban a kambodzsai határ mentén. Harminc kilométeres övezetet jelölt meg kezdetnek, s majd az ottani fegyvernyugvás ta­pasztalatai alapján folytathat­nák a párbeszédet. Bangkokban szándékosan félreértették a kezdeménye­zést, s válaszul, mint feltételt határozták meg a kérdéses tér­ség egyoldalú kiürítését. Esze­rint előbb a vietnami egysé­geknek kellene hátrább hú­zódniuk, azután tárgyalhatná­nak. Erről jegyezte meg egy szemleíró: a két fél különböző dologról beszél. A thai diplo­mácia vezetőjének a vi­szont­­­látogatása esedékes volna, az útját továbbra is attól teszi függővé, hogy Vietnam telje­síti-e a kívánságukat. Azt fi­gyelmen kívül hagyják, hogy az indokínai partnerük már tett bizalomébresztő gesztust; a Kambodzsában ideiglenesen állomásoztatott egységekből Hanoi újabbakat hívott haza — Thaiföld azonban ezt is he­lyi jellegzetességekkel magya­rázta. Szerintük ezek az ala­kulatok a szokásos négyhóna­pos száraz időszakban elvégez­ték a harci feladataikat, a májusban kezdődő monszun pedig amúgy is megnehezíti, illetve lehetetlenné teszi a stratégiai mozgást. Vietnam ezért az esőzéseket a politikai megoldásokra igyekszik ki­használni. A TÉRSÉG DIPLOMÁCIÁ­JA valóban megélénkült, s ha Vietnamot ténylegesen csak az vezetné, hogy a szembeszállók tevékenységét is korlátozó időjárási viszonyokat használ­ja ki álláspontjának a meg­értetésére, ez sem volna ke­vés. Hun Sen kambodzsai kül­ügyminiszter azonban szintén fölvázolt egy tervezetet, amely ugyancsak a békés megoldás szándékát fejezi ki. A kezde­ményezés kettős változatot kí­nál föl: kezdjen párbeszédet az ASEAN és a három indokí­nai ország együttesen, vagy ha Phnom Penh elismerésében to­vábbra sem tudnak megegyez­ni, akkor első lépésként az ötök közül Indonézia, Malay­sia, Szingapúr, valamint a Kambodzsát képviselő Viet­nam és Laosz üljön tárgyaló­­asztalhoz. Az indítványnak az a lényege, hogy valamilyen formában érjék el a thai te­rületekről kiinduló támadá­sok megszüntetését, a pekin­gi befolyás csökkentését , így megnyílhatnék az út a politi­kai formák kidolgozásához. Az ajánlat észrevehetően megosztotta az ASEAN-t, az eddig sem egységes nézetek még hangsúlyosabban ütköz­tek a múlt hét végén megtar­tott külügyminiszteri értekez­letükön. Most sem jutottak előbbre, s ugyanott­­kötöttek ki, mint korábban: továbbra is a Norodom Szihanuk nevé­vel megalakított ellenkor­mányt támogatják. Az egyes tagok fenntartásai azonban ma nagyobbak, mint akárcsak márciusban voltak, amikor az el nem kötelezettek új-delhi csúcstalálkozóján kellett Kam­bodzsa képviseletéről dönteni. Akkor sem alakult ki közös álláspont, s most szintén a ha­logatás és az időhúzás érezhe­tő a megnyilatkozásokból. A tétovázásukat nem csökkentet­te a „zárt ülésüket” követő kétnapos kibővített tanácsko­zás sem, amelyen az Egyesült Államok, Kanada, az NSZK, Japán, Ausztrália és Új-Zé­­land külügyminisztere is részt vett. A vendégek, ha lehet,­ még növelték a zavarukat, hiszen e gazdaságilag tekintélyes or­szágokra igencsak szeretnének számítani, ami a fejlődésüket illeti, azok politikai vélemé­nyei azonban nem segítik az ASEAN-tagok amúgy is bo­nyolult helyzetét. Scultz ame­rikai külügyminisztertől azt kellett ugyanis hallaniuk, hogy Washington korántsem elége­dett Peking ellentmondásos szerepével, Ausztrália pedig ismételten megerősítette, fel­­ontja a segélyek folyósítását Vietnamnak. Canberra hatá­rozottságát nem sikerült meg­ingatni olyasfajta hivatkozás­sal, hogy ily módon ellene dolgozik azoknak a csoportok­nak, amelyeket a Bangkokban összegyűltek a nemzetközi fó­rumokon támogatnak. Fontos lett volna több gaz­dasági kérdés tisztázása is, a többi között ezért volt jelen Japán. A Közös Piac képvise­letében Genseher nyugatné­met külügyminiszternek szin­tén feladata lett volna a két gazdasági közösség ügyeinek tisztázására az együttműkö­désük elősegítése, de minde­nekelőtt a vendéglátók ado­mányainak a csökkentésére kerestek módszereket. E téren csak megismételt óhajok hangzottak el, és ígéretek, hogy a nagy partnerek megér­tőbbek lesznek. Esetleg enyhí­tik a protekcionista intézkedé­seket, s megkönnyítik az ASEAN-áruk útját a piacaik­ra. A körvonalazott gazdasági témák azonban a két napon mégis a második vonalba szo­rultak a politikai kérdések mögött, s bár ebben sem mondhattak újat, úgy távoz-­ hattak Bangkokból: ők is hoz­­­­zájárulhattak a „monszun­ , diplomáciához”. Zsigovits Edit Magyar Nemzet Anglia, választások után Parlamenti viták A királynő trónbeszéde ha­gyományosan a kormánypárt elképzeléseit tükrözi Nagy- Britanniában. Az országos vá­lasztás nem változtatott a po­litikai irányzaton, a konzerva­tívok győzedelmesen, 144 man­dátumra növelt többséggel vo­nultak be a parlament újjá­alakuló ülésére, amelyen 11. Erzsébet olvasta fel program­­nyilatkozatukat. A toryk az elmúlt négy esztendőben köve­tett kül- és gazdaságpolitiká­juk folytatását ígérték, s ti­zenhat törvénytervezetet he­lyeztek kilátásba, amelyek kö­zül a legfontosabbnak a szak­­szervezetekkel, a közrend vé­delmével, valamint az adózás­sal foglalkozók ígérkeznek. A szavazási eredmények elemzése értelemszerűen még nem fejeződött be, sem a pár­toknál, sem a sajtóban, de a Westminsterben már vitáznak a képviselők, akaratlanul is el­terelve a figyelmet arról, miért nyerhettek „földcsuszamlás­szerűen” a konzervatívok, s miért estek vissza a munkás­pártiak. A politikai életet, akárhogyan is történt, az új erőviszonyok befolyásolják, a törvényhozás megint a meg­szokott rendszerben működik, a toryk új terveiről ütköznek a nézetek, s a lapok — mint mindig — nagy teret szentel­nek az egymással igencsak el­lentétes véleményeknek. A győztes biztonsága A trónbeszédről hatnapos vita kezdődött a londoni par­lamentben, s Michael Foot, a Munkáspárt vezére, aki az ok­tóberi kongresszuson távozik az ellenzék éléről, úgy jelle­mezte a kormányprogramot, hogy az­„az önzésnek és a lel­­ketlenségnek a keveréke”. Margaret Thatcher miniszter­elnök Foothoz fordulva így felelt: „Ön ezt elmondta a szavazóknak is a választási hadjáratban, és visszautasítás­ra talált.” A győztes biztonsá­gával beszélt a kormányfő, s nemhogy az ellenzéket, de még a konzervatív kétkedőket sem biztatta azzal, hogy módosít a gazdaságpolitikáján. S nyilván nem tett elhamarkodott ígére­tet a gyáriparos szövetség ve­zetőinek sem, akik azért ke­resték föl Thatchert, hogy ki­fejtsék neki: a fellendülés két­ségkívül érezhető már, de üte­me még mindig lassú, követ­kezésképpen a kamatok csök­kentésére, a gazdaságnak nyúj­tott támogatás növelésére len­ne szükség. A kabinet — hangsúlyozta a miniszterelnök a parlamenti vitában — olyan politikát kö­vet, amelynek a célja a gaz­daság élénkítése, a munkanél­küliség visszaszorítása és az infláció iramának a fékezése. Ezért a kormány a közkiadá­sokat szigorúan ellenőrizni fogja, s igyekszik nem túlsá­gosan eladósodni. A foglalkoz­tatásra visszaterelve a szót, Thatcher azzal érvelt, hogy a munkanélküliség jelzi csupán a gazdasági bajokat, de nem okozza őket. Harc a szakszervezetekkel A munkát kereső tömegnek a növekedése a versenyképesség megcsappanására, a termelés színvonalát meghaladó bérek­re és a múltbeli pénzromlásra vezethető vissza. Utalva a kon­zervatívok gazdasági sikereire, a kormányfő kijelentette: az adatokat össze kell vetni a ri­válisokéival. Az infláció üte­me Nagy-Britanniában kétség­kívül lomha, mindössze 3,7 százalékos, ám Hollandiában, az NSZK-ban, vagy Japánban még lassúbb. Az­­ átlagkerese­tek emelkedése még mindig túl gyors a termelékenységhez és a partnerekhez viszonyítva. Újabb erőfeszítéseket kell ten­ni — húzta alá Thatcher —, hogy az ipar és a kereskede­lem versenyzni tudjon a vi­lág legjobbjaival. A behozatal bővülése is azt jelzi — tette hozzá —, hogy Angliában tö­mérdek a kielégítetlen keres­let, s a brit iparra vár a fel­adat a kielégítésére. A szakszervezeteknél is hosszasan időzött Margaret Thatcher. Nemcsak azért: a ve­lük kapcsolatos terveit ismer­tesse, hanem azért is, hogy a tevékenységüket értékelje. Az előkészületben levő törvény a szakszervezeti vezetők válasz­tását, a sztrájkok meghirdeté­sét és a politikai tevékenysé­get a tagok titkos szavazatára bízná. A szakszervezetek ve­zérkara sérelmezi ezt, mert antidemokratikusnak tartja, s elutasítja a beleszólást a te­vékenységébe. A parlamentben a miniszterelnök azt fejteget­te, hogy a szakszervezetek a munkahelyek védelmében ol­talmazzák a túlfoglalkoztatást, és a nem hatékony módszere­ket. A valóságban — jegyezte meg Thatcher — a termelé­kenység javításának és a mo­dern technikák alkalmazásá­nak a megakadályozásával a szakszervezetek voltaképpen felszámolják azokat az álláso­kat, amelyeket meg akarnak óvni, hiszen a vetélytársaknál nem tapasztalható hasonló ke­mény magatartás a dolgozók képviselői részéről. Olajjövedelem Hasonló szellemben beszélt első parlamenti fellépésekor — mint miniszter — Cecil Parkinson, aki a konzervatív párt elnöke volt, s igencsak kivette a részét a választási győzelemből. A kormány leg­jobban öltözött tagja — ahogy a lapok nem különösebben él­­celődve írták róla — az ipar és a kereskedelem új, össze­vont minisztériumát vezeti. Mint kifejtette, e két tárca szétválasztása eleddig mester­kélt volt, a jövőben ésszerűbb a kettőt együtt kezelni. A that­­cheri gondolatmenetet folytat­va, Parkinson kitért az álla­mi vállalatok magánkézbe adására is. Jelezte azonban, hogy csak akkor teszik ezt, ha erre megértek a feltételek. Kétségtelen, hogy sok állami cég folyamodik segítségért, pénzért a kormányhoz, amely kiadásainak a csökkentésén fáradozik éppen. Az új mi­niszter közölte, hogy az eddig kiárusított vállalatok részvé­nyeiből az ott foglalkoztatot­tak kilencven százaléka vásá­rolt, következésképpen a dol­gozók megértették, a haté­konyság növelése milyen fel­adatokat ró rájuk. Parkinson kiemelte, hogy a termelékeny­ség és a versenyképesség javí­tása a legfontosabb tennivaló. Majd arról beszélt, hogy a Munkáspárt nem értette meg az emberek tulajdonosi vá­gyait s nem vett tudomást ró­la. 1980—82 között húszezer kisvállalkozás alakult az or­szágban. Ezt a folyamatot a kormány támogatni fogja, mert a foglalkoztatási gondok­ra ez lehet az égyóli megol­dás. A vezérjelölt Az ellenzék azt hozta föl érvként, hogy a konzervatí­vok nem tesznek eleget az új technológiák bevezetéséért, nem fektetnek be nagyobb összegeket az iparba. John Scmith, a Labour Party ipar­­ügyi szóvivője szerint a toryk nem nyerhettek volna a hatal­mas olajjövedelem nélkül, amely­ből a munkanélküliséget finanszírozták, s elkerülték a súlyosabb társadalmi összeüt­közéseket. Roy Hattersley, az árnyék­­kormány belügyminisztere és munkáspárti vezérjelölt a ha­lálbüntetés visszaállításával, a rendőrség megerősítésével kapcsolatos elképzeléseket az­zal a gondolattal utasította el, hogy a bűnözés terjedésének nem a törvény szigora a leg­jobb ellenszere, hanem a mun­kanélküliség fölszámolása. A következő öt esztendőt is hasonló jellegű viták jellem­­zik majd, a munkáspárti el­lenzék erélyesebb és erőtelje­sebb megütközési készségére azonban az októberi vezérvá­lasztó kongresszusig várni kell. Foot posztjára a legesé­­lyesebb Neil Kinnock, a mun­káscsaládból származó kitűnő walesi szónok, aki mögé mind­inkább felsorakoznak az őszi szavazásnál döntő fontosságú szakszervezetek. A fiatal, negyvenegy éves politikus Footnál megnyerőbb egy­éni­­ség, ám nem tér el alapvetően a kérdések megítélésében tőle, vagyis azt az irányzatot kgép­­viseli — igaz több realizmus­sal és nagyobb meggyőző erő­vel —, amelyet most tömege­sen utasítottak el a britek. Beke Miklós CHILEI HELYZETKÉP Jobbra előzzi (PhilYu rajza a Le Monde-ból) Érdekességek a nagyvilágból A Scotland Yard jelentése szerint egy londoni egyetemről ellopták a vizsgatételeket. Sok­szorosítottak és pénzért árusí­tották a vizsgázóknak. (Daily Mirror) Négyévi szárazság után a napokban volt az első kiadós eső Észak-Mexikó egyes vidé­kein. A hosszan tartó csapa­dékhiány nagy veszteséget okozott a mezőgazdaságnak. (Économiste) Egy postagalamb március végén egy versenyen a dél­­japáni Kyotóból startolt, hogy ötszáz kilométert repüljön. A madár eltűnt s most Maláj­földön — a hazájától 5000 ki­lométerre — találták meg. Egyesek szerint a nagy távol­ságot feltehetően hajón tette meg. (Neues Deutschland) Albrecht Dürer három fa­metszetsorozatáért csúcsárat, 500 ezer fontot fizettek a lon­doni Sotheby árverési csar­nokban. Ez az összeg a legma­gasabb, amelyet valaha is köl­töttek nyomatokért. (Sunday Times) Francia és egyiptomi kuta­tók megkezdték a napóleoni flotta 1798-ban elsüllyesztett maradványainak a kiemelését. A híres nagy armada 120 hajó­ból állt. (Le Point) Bűvésztalálkozót tartottak Bolognában huszonkét ország varázslóinak a részvételével. Gondosan őrzött, zárt ajtók mögött elmondták egymásnak a titkaikat. (La Stampa) Mulhouse francia városban sárga homokeső esett. Megál­lapították, hogy a homokot a Szaharából hozta a szél, és nagy magasságból hullott Euró­pa egyes vidékeire. (Le Figaro) Érdekes kiállításokat ren­deznek az NSZK-ban és Fran­ciaországban az elkövetkező öt évben. A témája: francia emigráció Németországban és német emigráció Franciaor­szágban 1685 és 1945 között. A bemutatókat a párizsi külügy­minisztérium és a bonni Goe­the Intézet szervezi. (Scala) Az Egyesült Államok igaz­ságügy-minisztériumának a közlése szerint tavaly 25 millió lakásba törtek be. Különösen a nyarat használták ki a bűnö­zök. (Baltimore Sun) A marokkói kábítószer­csempészek új módját találták ki árujuk Európába küldésére. Turistákat kérnek meg arra, hogy vigyenek magukkal ba­rátaiknak kis csomagot. Ebbe aztán kábítószert rejtenek. (Jeune Afrique) (herczeg) ­ " AMÍG TART A NYÁR... KEDVEZMÉNYES­ könyvvásár július 4-tól augusztus 27-ig a HESS ANDRÁS KÖNYVESBOLTBAN, I., Hess András tér 3.; a „LIBRI” IDEGEN NYELVŰ KÖNYVESBOLTBAN, V., Váci utca 32.; a 94. számú IDEGEN NYELVŰ KÖNYVESBOLTBAN, V., Petőfi Sándor utca 2.; a MELÓDIA KÖNYV- ÉS ZENEMŰBOLTBAN, V., Semmelweis utca 1­3.; a GORKIJ KÖNYVESBOLTBAN, V., Váci utca 33.; a KOSSUTH KÖNYVESBOLTBAN, V., Vörösmarty tér 4.; az EGYETEMI KÖNYVESBOLTBAN, V. Kossuth Lajos utca 18.; és a GONDOLAT KÖNYVESBOLTBAN, V., Váci utca 10. Idegen nyelvű, ismeretterjesztő és művészeti könyvekből minden boltban más választék, 5­0 százalékos kedvezménnyel! ÁLLAMI KÖNYVTERJESZTŐ VÁLLALAT. Szombat, 1933. jrilius 2. „A német klasszikusok könyv­tára” címen a dortmundi Ha­­renberg kiadóvállalat különö­sen vékony bibliapapíron 54 ezer oldalon adja ki — Goethé­től Nietzschéig — a jelentős szerzőket. A könyvek így is hat­vannégy kilogrammot nyom­nak. Az 1985-ös könyvkiállí­tásra egy majna-frankfurti vál­lalat még ezen is túltesz: klasz­­szikus olvasmányok 720 köte­tes kiadását készíti el. (Die Tat) Kerékpáros világrekordot ért el Carlos Vieira portugál spor­toló. Száznyolcvankilenc órát és 28 percet töltött egyvégté­­ben a biciklijén. (A. B. C.)

Next