Magyar Nemzet, 1983. augusztus (46. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-26 / 201. szám

/I Hétfőn kezdődik Győrött­­ a nemzetközi békekutató értekezlet A magyar békekutatók mun­kásságának elismeréséül ha­zánkat választotta X. konfe­renciájának színhelyéül a Nemzetközi Békekutató Társa­ság, az IPRA. A hétfőn Győ­rött kezdődő, négynapos ta­nácskozásra a világ minden tájáról csaknem 300 szakértőt várnak. Az eseményről Kende István nyugalmazott egyetemi tanár, a Béke-világtanács tag­ja az MTI munkatársának egyebek közt elmondotta: "­­ A békekutatás, mint ön­álló tudomány, a hidegháború időszakában jelent meg és ala­kult ki. A békekutatók többsé­ge akkor azonban még nem a feszültségek valódi okait kí­vánta feltárni; arra töreked­tek, hogy a korábbi, osztály­békéről szóló elméletek felele­venítésével igazolják: a békét mindenáron meg kell védeni, s ebből a szempontból — sze­rintük — nincs különbség há­ború és háború között.­­ Az első békekutatók szán­déka azonban, ahogy az a tu­dományos életben gyakorta megesik, visszájára fordult. A bekövetkezett események ha­tására rádöbbentek, hogy ez­zel az objektívnek tartott szemléletmóddal a továbbiak­ban nem érhetnek el eredmé­nyeket. Belátták, hogy tudo­mányos hitelüket csak úgy őrizhetik meg, ha — szakítva eddigi gyakorlatukkal — eljut­nak a társadalombírálatig, a fejlett tőkés államalakulat egyes vonásainak a tagadá­sáig. Ennek a felismerésnek köszönhetően alakult ki és erősödött meg az új, kritikai békekutatás irányzata.­­ A marxista tudósok a bé­kekutatást nem tekintik ön­álló diszciplínának. Azon a véleményen vannak, hogy a békekutatás elválaszthatatlan része az egyetemes társada­lomtudományi kutatásoknak. Hazánk kutatói a kívánatosnál nehezebben és lassabban kap­csolódtak a nemzetközi intéz­mények munkájához. Alapve­tően megváltozott a helyzet, amióta — néhány éve — lét­rehozták a Magyar Tudomá­nyos Akadémia intézetközi bé­kekutató központját. Az új szervezet feladata nem cse­kély: felelős a kutatóhelyek békével kapcsolatos munkájá­nak összehangolásáért, az eredmények közkinccsé téte­léért.­­ A magyar békekutatókat elismerik, jó hírnévnek örven­denek világszerte. A növekvő szakmai tekintélynek köszön­hető, hogy az IPRA hazánkat kérte fel X. konferenciájának a megrendezésére. Bizonyosra vehető, hogy a legnevesebb békekutatók ott lesznek Győr­ben. A részvevői összetétel he­terogenitása és a békekutatás politikai jelentőségének foko­zódása élénk viták árnyékát vetíti előre. Ám senki sem az­zal a céllal ül tárgyalóasztal­hoz, hogy másokra ráerőltesse a véleményét. Az a törekvés, hogy — alkotó légkörben — ki-ki megismerje az egymás­nak ellentmondó nézeteket­, majd leszűrve a tanulságokat, új lendületet adjon a békeku­­tatásnak, s új tudományos ér­vekkel vértezze fel a béke­mozgalmakat. Alumínium termékek nyugati exportja Jelentősen fejlődik a Balas­sagyarmati Fémipari Vállalat alumínium termékeinek ex­portja. Az alumínium bánya­­tám gyártását 1376-ban vezet­ték be a vállalatnál, meghódí­totta a magyar bányászatot, a veszprémi bauxitbány­ák után e­gyi,éli,több­,k­aiai szénbánya rendelkedik l'fe"'az acéll­ámm­al azonos teherbírású, de három­szorta könnyebb alumínium­­bányabiztosító berendezésre. Külföldről Csehszlovákia je­lentkezett elsőként: északi szomszédunknak az idén is szállítottak hatszáz alutámot. Nyugatra az első jelentős ex­portszállítmányokat az idén indították útnak, az NSZK-ba és az Egyesült Államokba. A több mint kétszáz darabra szóló idei megrendelés nyo­­­mán tárgyalások kezdődtek további, most már ezres nagy­ságrendű üzletkötésekről. Az egyik NSZK-cég elvégeztette a magyar termék műszaki vizs­gálatát, amely kimutatta: a balassagyarmati alutám minő­sége, teljesítménye, kivitele egyaránt megfelelő színvo­nalú. Ugyancsak sikeres termék a gyárban készülő alumínium radiátor. A falból alig kiemel­kedő, esztétikus megjelenésű, d­oxált vagy lakkozott színes radiátorok ára körülbelül két­­három fűtési szezon alatt megtérül. A tervezett százhar­mincezerrel szemben az idén százhatvanezer négyzetméter alumínium radiátort rendeltek a gyártól, jövőre pedig még ennél is sokkal többet. E ked­vező hazai fogadtatás után nem sokáig váratott magára az első jelentős nyugati meg­rendelés sem: az év végéig ezerháromszörötven aluradiá­­tort szállítanak Ausztriába, s­­nagyobb megrendelésre számí­tanak az NSZK-ból és Fran­ciaországból is. E két, tőkés országokban is nyereséggel értékesített alu­­minium terméket követi a harmadik. Az egyik legna­gyobb amerikai hűtőtönkgyár­­ral megkötött szerződés alap­ján a jövő év januárjától megkezdik a villamos be­rendezések működése közben keletkező hőt elvezető alumí­nium alkatrészek tömeggyár­tását. A megállapodás szerint Balassagyarmaton jövőre hat­százezer, ezután pedig évente másfél millió dollár értékű nu­­tőtönk készül. A megbízást a balassagyarmatiak angol, NSZK és magyar vállalatok versenytárgyalásán nyerték el. Az előkészületek előrehala­dottak, hamarosan megérkez­nek a speciális amerikai be­rendezések, amelyekért a ma­gyar fél a többi között ma­gyar gyártmányú daraboló-, sajtoló- és forgácsológépekkel fizet. Elhunyt Glauber Andor professzor Glauber Andor professzor neve fogalom volt az ortopé­diában, az ortopédsebészet te­rületén. Főként a veleszületett csípőficam és a csípő degene­­ratív ízületi megbetegedései­nek műtéti kezelésében ért el eredményeket; ezen kutatásai híresek. A csontregeneráció kérdéseivel is foglalkozott. Több tudományos szakkönyvet irt ,­lő műve az IOW-ban meg­jelent Orthopaedia című egye­temi tankönyv, valamint az 1970-ben — német nyelven is — napvilágot látott Csontdaga­natok című műve volt. Múlt időben írjuk mindezt, mert a professzor az Ortopéd Klinika legrégibb tagja, volt vezető professzora és igazga­tója, szerdán hajnalban az Országos Kardiológiai Intézet­ben hirtelen meghalt. A 73 esz­tendős Glauber professzor , bár három évvel ezelőtt nyug­díjba ment, továbbra is az Or­szágos Ortopédiai Intézet igaz­gatója maradt és rendszere­sen bejárt dolgozni. Kedden is bent volt az intézetben (ami helyileg azonos az Ortopéd Klinikával) és munkája végez­tével délután beszállt az egyik mellékutcában parkoló kocsi­jába. Mielőtt elindította volna a kocsit, hirtelen rosszul lett. Egy járókelő szaladt be az Ortopédiai Intézetbe a rossz hírrel. A professzort a mentők azonnal az Országos Kardioló­giai Intézetbe szállították. Szer­dán hajnalban, ahogyan mon­dani szokták. ..elvitte a szíve”. A sors különös kegyetlensé­ge, hogy az augusztus 20-án, tegnap kezdődött ortopédiai kongresszust, amelyre nagyon készült, már nem érhette meg. A kongresszuson összegyűlt magyar és külföldi ortopédiai szakemberek néma gyásszal adóztak a nagy magyar orvos emlékének. Vizkelety Tibor professzor , Glauber Andor utóda az Ortopéd Klinika igaz­gatói posztján — a Magyar Ortopédiai Társaság elnöke kegyeletes szavakkal szólt a magyar tudományos élet eme nagy veszteségéről. cs. m. ­j.vivar Vm­­ent Péntek, 1933. augusztus 26. „Eladó” a lakihegyi antennatorony Rövid időn belül két sajtó­tájékoztatóra invitálta meg az újságírókat a Magyar Posta. Augusztus 23-án, ked­den dr. Horváth Lajos szak­osztályvezető bejelentette: augusztus 25-én, déli 12 óra­kor ledöntik a lakihegyi rá­dióantennát. Az elhatározást a következőkkel indokolta: ..A Magyar Posta a Petőfi rádióműsor középhullámú vételi lehetőségének a javí­tására rekonstrukciót hajt végre, többek között Laki­hegy rádióállomáson. A re­konstrukció soron következő, műszakilag elengedhetetlen lépése a háromszáztizennégy méter magas, szivar alakú antenna lebontása. Az anten­na 1933. december 2-án kezd­te meg a Budapest I. rádió­műsor sugárzását, s bár a második világháborúban a visszavonuló német csapatok felrobbantották, 1946. decem­­ber 21-én — újjáépítve — ismét munkába állt. Egészen 1977 február 16-ig üzemelt, ekkor vette át a feladatát az új solti nagyadó. A három­száztizennégy méter magas antenna tartalékba vonult, majd 1981-ben végleg üze­men kívül helyezték. Fenn­maradása az új Petőfi-an­­tenna sugárzását zavarná, ezért van szükség a ledön­tésére. Az antenna kiemel­kedő rádió- és ipartörténeti jelentőségéhez méltóan a Magyar Posta kellő tisztele­tet ad az emlékének, doku­mentációit, jellegzetes alkat­részeit a Postamúzeumban helyezi el, egykori helyén pe­dig emlékművet készül fel­állítani.” A közlés — amelynek előz­­ménye volt, hogy az Állami Tervbizottság határozata alapján egy évvel korábban már le akarták , a tornyot dönteni, de a közvélemény hatására elhalasztották — megdöbbentette az újságíró­kat, és szinte egyhangúlag kijelentették: ezt az ipar­történeti emléket bűn volna megszüntetni. A posta kép­viselője vállalta, hogy veze­tőivel konzultál, és ennek eredménye volt a csütörtök déli — a tervezett robbantás időpontjában összehívott — második sajtótájékoztató. „A torony ledöntését egy hónapra elhalasztottuk” — jelentette be dr. Horváth Lajos —, „és reméljük, hogy ez alatt az idő alatt találunk mecénást az antenna fenn­tartására. A Magyar Posta vállalja az ebből eredő, nem csekély anyagi konzekven­ciákat, hiszen örülnénk, ha a saját üzemi területünkön fennmaradna a magyar rá­diózás szimbóluma. Ha tár­sadalmi összefogással sike­rül megteremteni a fenntar­tás anyagi fedezetét, a jelent­kező gazdának a posta in­gyen átadja a húszmillió fo­rint értékű antennát, és ígé­ri, hogy a felújításhoz és a fenntartáshoz a meglevő ap­parátusát rendelkezésre bo­csátja.” Az újságírók ezúttal lelke­sedéssel fogadták a hírt, s az értekezleten megalakult — a Budapesti Városszépítő Egye­sület keretében — egy „an­­tennamegmentő bizottság", amelynek tagja a Magyar Nemzet munkatársa is. Most tehát következik a feladat: jelentkezhetnek mindazok — vállalatok, intézmények, tár­sadalmi szervezetek és magá­nosok —, akik szívesen részt vállalnának e páratlan nem­zeti ipartörténeti emlék megmentéséből, fenntartásá­ból. Szerkesztőségünk a ma­ga részéről mindent elkövet a cél eléréséért. (gyulay) Méz a kirakatban Mostanában tán gyakrab­ban beszélünk a méhészek­ről. Köszönhető ez­ a­­méh­­szuroknak is, közismertebb nevén a propolisnak, mely­nek gyógyító hatását­­ újból kezdjük felfedezni, kihasz­nálni. Ám ez a fölöttébb so­kat ígérő szer csak mellék­­terméke a hazai méhészeti ágazatnak, mely az elmúlt évtizedben­­ állandóan fejlő­dött, s eredményei hazánkat Európa legjobb méztermelő országai közé emelték. Nem véletlen tehát, hogy az idén Magyarország adhat otthont a kétévente sorra kerülő méhész világtalálkozónak: a mától egy héten át tartó 29. nemzetközi méhészeti kongresszusnak és az ezzel egy időben rendezett kiállí­tásnak. E nagyszabású seregszemle elismerés, a több évszázados hagyományokkal, tapasztala­tokkal rendelkező magyar méhészek színvonalas mun­káját, sikereit, rangját fém­jelzi. Különösen a legutóbbi négy év eredményeivel lehet büszkélkedni: e rövid idő alatt a honi méztermelés és értékesítés negyven százalék­kal megemelkedett. És a má­ra is, akár a hőskorszakra, az a jellemző, hogy e hasznos foglalatosság tipikusan kis­termelői tevékenység maradt: az évente megtermelt több mint 16 ezer tonna méznek szinte minden cseppjét az országot járó vándor, illetve a helyben maradó egyéni mé­hészek termelik. Ám ez nem jelenti azt, hogy­ a kedvtelés­ből vagy a mézelőállítást hi­vatásuknak tekintő méhész­kedők magukra vannak ha­gyatva. Éppen ellenkezőleg: legtöbbjük, 19 200-an annak a 470 méhész szakcsoport va­lamelyikének a tagjai, mely — az áfészek szervezésében — összefogja őket, segíti, s ösztönzi munkájukat. Náluk található az ország méhállo­­mányának a 85 százaléka, s ők termelik meg az áruméz 95 százalékát, aminek több mint a háromnegyedét expor­táljuk. Két év alatt a méz­kivitel csaknem 34 millió dol­lárt hozott az országnak. A gazdag tápértékű csemege 20—25 százalékát itthon fo­gyasztjuk el, bár kevesebbet, mint amennyit az üzletek ki­rakatai kínálnak. A méhészek világszerveze­téhez (APIMONDIA) jelenleg 86 ország különféle méhész­szervezete tartozik, hazánk 1956 óta tagja a szövetségnek. A ma kezdődő — 1500 kül­földi és 6000 magyar szak­ember részvételével — ta­nácskozás célja a méhtartás és méztermelés nemzetközi szintű összehangolása, a kor­szerű mezőgazdasági terme­lésbe való beillesztése, fej­lesztése, a tudományos ered­mények cseréje, a fejlődő or­szágok méhészkedésének tá­mogatása. h. 1. i. Lesz elegendő hordó a szüretre Korainak ígérkezik az idei szüret, ezért a kereskedelem már felkészült a puttonyokkal, hordókkal, csobólygókkal, dará­lókkal, présekkel, domizsonok­­kal, mustfókolókkal és a must kezeléséhez, tisztításához szükséges vegyszerekkel. Né­hány szüreti kellék azonban idén is hiányzik az üzletekből. A Hermes szövetkezet boltjai­ban már kaphatók 50—40­1 li­teres hordók. Idei újdonság a szerencsi mgtsz terméke, a To­kaj elnevezésű szőlőzúzó, am­ely a korábbi hasonló gép­nél korszerűbb. Ugyancsak új­donság a ráckevei Aranykalász Mgtsz oltványok pótlására szolgáló oltófogó­ia, amelyet a Hermes-üzletekben árusítanak. A vasedény boltokban jelen­leg 150—300 literes hordók kaphatók. A vállalat a kisebb méretűekből a tavalyi meny­­n­yiségnél mintegy 30 százalék­kal többet rendelt. A borászati üvegáruk, demi­­zsonok, ballonok legnagyobb forgalmazója az Amfora. Ki­sebb, fonott demizsonokból je­lenleg az igények mintegy fe­lét tudják kielégíteni import­ból származó termékekkel. Szerződést kötöttek bolgár szállítókkal is,é s ennek ered­ményeként várhatóan rövid időn belül megérkeznek az 5— 25 literes bolgár demizsonok. Rottenbiller utca­i Kiállítás Szombathelyen VÉGVÁR VOLT ez a lakás Budapesten, a Rottenbiller ut­ca 1. szám alatt, a modern európai művészet végvára. 1948-ban költözött ide Vajda Lajos özvegye, Vajda Júlia festő, akkori férjével, Jakovits József szobrásszal és Vajda legközelebbi barátja, tanítvá­nya, Bálint Endre festő, és ak­kor került ide velük együtt mappákban a Vajda-hagyaték, hogy feltámadásra várva itt aludja álmát, rekamiék aljá­ban. Az akkor már hét éve ha­lott festő életműve azonban még így is hatott: elsősorban is bátorítást adott olyan művé­szek számára, akik áldatlan időkben is változatlan intenzi­tással, elszántsággal és válto­zatlan elvekkel dolgoztak to­vább. Vajda Lajos művészete azóta egyre szélesebb körben ismert, mióta kisebb-nagyobb albu­mokon kívül maguk a művek is a közönség elé kerültek né­hány évvel ezelőtt a Nemzeti­ Galériában, majd Szentendrén. S nem ismeretlen már a haj­dani Rottenbiller utcai ,,koló­nia” alkotóinak tevékenysége sem. A tavaly elhunyt Vajda Júlia fontosabb műveit még életében láthattuk a Műcsar­nokban, az Amerikában élő Jakovits József életművével az idén ismerkedhettünk meg a Nemzeti Galériában, Bálint Endre új és új műveit kiállítá­sok során követhetjük nyomon. Vajdának hamarosan tán önálló múzeuma is lesz. De évtizedeken át ez a Rottenbil­ler utcai lakás volt az „önálló múzeum”, ahogy a többiek te­vékenységével is csak a laká­sok, műtermek falain belül is­merkedhetett meg néhány ér­deklődő. A mostani szombat­­helyi kiállítás — mely szep­tember 18-ig tekinthető meg a Forradalmi Múzeumban — ennek a nem is egyszer hét szűk esztendőnek állít emléket. A Rottenbiller utca 1. című tárlat nem művészettörténeti feldolgozás. Néhány jellegzetes művet mutat be a három fon­tos életműből és a közösnek tekintett elődtől, Vajda Lajos­tól, anélkül, hogy magukat az alkotókat, vagy akár csak ezt az 1948 utáni közös alkotói pe­riódusukat kimerítően, ismer­tetni, értékelni kívánná. A MAGYAR NÉPMŰVÉ­SZETRE, s annak bartóki fel­dolgozásmódjára hivatkozott Vajda, miközben nem törődve művei következetes visszauta­sításával a különféle kiállítá­sokról, európai szintű művé­szetet akart teremteni itt, Ma­gyarországon. A népművészet­nek persze mindössze annyi köze van az ő képeihez, hogy munkáiban mindent áthat az értelmes, teljes világ utáni vágy. A szentendrei miliőből kölcsönzött motívumok, a tisz­telt, sokszor emlegetett, de nem igazán ismert orosz avantgárd hatások ellenére művészetének valódi mércéje (az izmusok analízise után újra) valamiféle egységre vágyó Európa. A szür­reális vagy konstruktív kép­építési mód csak egy-egy elem a nagyobb, emberléptékű Rendben, melynek megterem­tése a történelmi tények fé­nyében végül Vajda számára is illúziónak bizonyult. Ahogy a végéhez közeledett az 1930-as évtized, úgy tűnt egyre kilátás­­talanabbnak, hogy a művészet bármiféle hitet adhasson az embereknek. Egyet lehetett tenni: égre kiáltani a káoszból, s a túlélésben reménykedni. Hisz a művész azzal vívhatja meg leghívebben a maga har­cát, ha abban, amihez ő ért, nem veszti el érzékenységét, következetes marad tehát, és becsületes. Vajda Lajos az em­ber belső útjait tudta bejárni, így ekkori — utolsó — művei­ben (ezek közül Szombathe­lyen az 1940-es Telített tér cí­mű szénrajz szerepel) a töké­letes , bezártságot, a remén­ye­­vesztett magábahúzódást kel­lett elénk tárnia. De még ek­kor, az utolsó pillanatban sem adott fel azzal a reménnyel, hogy az értelem utolsó szikrá­ja is kitörölhetetlenül megőrzi a Rendet. Vajda Júlia, Jakovits József és Bálint Endre pályájának kibontakozása- sajátos hangjuk megtalálása más történelmi időszakra esett. Mindhárman részt vettek 1945 után abban a lelkesítő folyamatban, amikor képzőművészeink úgy érezték, végre nincs szükség többé a világhoz való elkésettségünk mértékét méricskélni. A meg­tisztuló égbolt alatt nagyon so­kan keresték a módját, hogy hogyan lehet megtisztult vizua­­litást teremteni. Jakovits József gazdag plasz­­tikájú szobrai például a látha­tó, szerves világ és az ember­kéz formálta nehézkes anyag ellentmondását a formák tisz­ta tagolásának jegyében kíván­ták feloldani. Jakovits, bár őszinte tisztelője volt a Vajda­­életműnek, jól megkülönböz­tethetően más úton járt. Szob­rai sokkal inkább egy nem lé­tező primitív rítus kegytárgyai, mintsem az asszociációk finom szövevényéből szőtt gondolat­hálók. Bálint Endre ekkori művei viszont ebben — s valószínűleg csakis ebben — valóban roko­­níthatók a Vajda-féle előzmé­nyekkel. Bálint Endre azonban, saját vélekedése szerint is, ké­sőbb, a hatvanas évek elején ,találta meg igazán a maga hangját, ekkorra­­ért be a szí­neknek igen nagy jelentőséget tulajdonító, a Vajdáénál sok­kal visszafogottabb, személye­sebb, líraibb művészete. Ettől kezdve azután értelmetlen ket­tejük között az összehasonlít­­gatás. Annál is inkább, hiszen a Hastingsi álom, a Csodálatos halászat és a többi ekkor szü­letett mű a hatvanas évtizedre válaszol, amikor a művészet önmaga megtisztításán túl most már sokkal inkább a teljes egyéni víziók aktualitásában hitt. Vajda Júlia sokáig párbeszé­det folytatott Vajda Lajossal. Még akkor is, amikor ez a pár­beszéd nem volt más, mint szóváltás a csenddel. Ebből a csendből nőttek ki azután azok a poétikus, egy-egy hangot megpendítő művek, melyek a hetvenes évekre oly sajátossá és vonzóvá tették festészetét. AZ EGYKOR VOLT közös műteremnek emléket állító szombathelyi kiállítás azzal, hogy sem nem becsüli le, sem nem hangsúlyozza túl Vajda Lajos szerepét, közelebb segíti a közönséget­ mind a három alkotói pálya némileg rokon gyökereinek és nagyon külön­böző­ végeredményének meg­értéséhez. Bán András A századik évad az Operaházban A századik évad kezdődik szeptember 3-án a Magyar Ál­lami Operaházban. Legna­gyobb dalszínházunk társulata ezen a napon Erkel: Bánk bán Című operáját mutatja be az Erkel Színházban, a címsze­repben Horváth Bálinttal. Az előadás karmestere Kórod­i András lesz. Az Operaházban ezekben a napokban megkezdődtek a próbák is: a Pillangókisasz­­szony felújításának premierjé­re készülnek. Puccini világhí­rű­­operáját ezúttal olasz nyel­ven éneklik a művészek, s ér­dekessége lesz, hogy négyes szereposztással állítja színpad­ra Békés András, a rendező. A négy Pillangókisasszony: Kin­cses Veronika, Tokody Ilona, Kukely Júlia és Pitti Katalin. A bemutatósorozatot október 7-én, 14-én, 22-én november 3-án tartják meg. Az új évad első hónapja,több jubileum ideje is. Szeptember 6-án 300. alkalommal láthatja a közönség Bizet: Carmen cí­mű operáját. A jubileumi elő­adás címszerepét Szabó Ani­ta alakítja, vezényel: Dénes István. Szeptember 10-én 330- edszer mutatják be Mozart vígoperáját, a Figaro házassá­gát.. A karmester Kovács Já­nos lesz. Az operarajongók külföldi vendégművészeket is láthat­­nak-hallhatnak az új évad kezdetén. Daróczi Tamás, a Kolozsvári Magyar Operaház tenoristája szeptember 16-án a Parasztbecsület Turiddu­ia­­ként lép a közönség elé. Alber­­to Erede, a világhírű olasz kar­mester ismét vendégszerepel hazánkban, szeptember 20-án a Hamupipőke előadását ve­zényli. A hónap végén két elő­adásban is fellép Lando Bar­­tolini olasz .­tenorista. A Pa­rasztbecsületben ő is Turiddut szólaltatja meg, a Bajazzók­­ban pedig Caniot énekli.

Next