Magyar Nemzet, 1983. augusztus (46. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-19 / 196. szám

Péntek, 1983. augusztus 19. Milon Vobizat Nemzetközi tanácskozás Veszprémben Nők a tudomány világában Kinek tűnik fel manapság, hogy a legtöbb tudományos rendezvényen csaknem ugyan­annyi nő vesz részt, mint fér­fi? Inkább az ellenkezője szúr szemet, ha — Simone de Beau­­voir meghatározásával élve — „a második nem” csak nagyon gyéren képviselteti magát egy­­egy tudományágban, kutatóin­tézetben, vagy valamelyik ta­nácskozáson. Nem volt ez mindig így. Né­ha nem árt visszapillantani és egyfajta mérleget készíteni; a számvetés föltétlenül a jö­vőt szolgálja. Sok más mellett erre is vállalkozott az a Veszprémben ma befejeződő nemzetközi konferencia, amely-­­ről már hírt adtunk, s amely­nek címe: A nők szerepe a természettudományok, a tech­nika és az orvoslás történeté­ben a XIX. és a XX. század­ban. Beszélgetőtársam Olga Lezs­­nyeva, a matematikai és fizi­kai tudományok kandidátusa, a Szovjetunió Tudományos Akadémiája tudományos fő­­munkatársa. — A programban lapozgatva négy szovjet előadással találkozhatunk. Mivel az öné éppen a téma biblio­gráfiai feldolgozásával foglalkozik, nyilván széles körű ismeretekkel rendelkezik ezekről a kérdésekről. Kérjük, beszéljen az orosz, illetve a szovjet nők tudományban betöl­tött szerepéről.. — Talán rövid történeti át­tekintéssel kezdeném — mond­ja Lezsnyeva. — A legrégebbi név, amely a tudományt mű­velő orosz nők közül ma eszünkbe jut, Voroncova ne­ve. Igaz, nem is annyira tu­dományos érdemei, hanem rendkívüli szervezőkészsége, kapcsolatteremtő ereje terelte rá II. Katalin cárnő figyelmét. Nem kevesebbel, mint a Pé­­tervári Tudományos Akadémia elnöki tisztével ruházta fel, és Voroncova be is váltotta a hoz­záfűzött reményeket: hosszú éveken át eredményesen irá­nyította, az Akadémiát, amely­ akkor a természettudományo­­kon kívül mindössze irodalmi és nyelvtudományi tagozattal rendelkezett.­­ A természettudományok­kal foglalkozó nők példaképe mindmáig Szófia Kovalevsz­­kája, aki a múlt század máso­dik felében élt, és a híres né­met matematikus, Weierstrass tanítványai közé tartozott. Ak­koriban Oroszországban a nők előtt még zárva voltak az egye­temek kapui,­ezért névleges há­zasságot kötött és Svédország­ban végezte el a matematika­fizika szakot. Oroszországban azonban ezután sem tartottak igényt a munkájára. Vissza­tért Svédországba és főleg ma­tematikai analízissel, mecha­nikával és asztronómiával fog­lalkozott — nem csekély ered­ménnyel. Hazájától távol halt meg és csak halála előtt két évvel érdemesítette arra a Pé­­tervári Akadémia, hogy leve­lező tagjai közé válassza. — Tulajdonképpen mikor nyílt mód a cári Oroszországban arra, hogy a nők is felsőfokú képzésben részesülhessenek és így tudomány­nyal is foglalkozhassanak?­­ — Csak az 1880-as években,­­ amikor is megindultak a Besz­­tuzsev-Rjuminról elnevezett, nagyon magas, egyetemi szín­vonalú tanfolyamok a nők szá­mára. A növendékek nagy ré­széből kiváló természettudósok váltak. Mind A. I. Polekutyi­­na, mind N. I. Nyevszkaja elő­adása foglalkozik e tanfolya­mok eredményeivel, és hogy csak néhány, önöknél is is­mert nevet említsek: az állan­dó oktatók sorában találjuk a fiziológus Szecsenovot, Men­­gyelgjevet, a világhírű kémi­kust, Imzseny­eckij és Szonyin matematikusokat, Hvolszon és Bergman fizim­isokat Sokat tett a riók bevonására V. V. Golicin akadémikus is, aki a pétervári Központi Geofizikai Obszervatórium érdekes és­ ér­tékes munkájára hívta fel fi­gyelmüket, s aktív bekapcsoló­dásukhoz minden lehető tá­mogatást megadott. —­ A közelebbi múlt nagy tudós nőalakjai sorában fel­tétlenül meg kell említenem A. Glagoljeva-Arkagyeva és M. Levickaja szovjet kísérleti fi­zikusnők nevét. Egymástól függetlenül dolgozva igen sok­kal járultak hozzá az elektro­mágneses hullámok tanulmá­nyozásának az eredményeihez. Gla­cdjeva különböző felfede­zésekkel is kapcsolódott Hertz munkásságához. És hogy ne csak „haza beszéljek”, a geo­lógusok sorában megemlíteném V. A. Varszanovjevát, aki a tulajdonképpeni tudományos munkán túlmenőleg, ismeret­­terjesztő könyvek kiadásával is hozzájárult az általános mű­veltség emeléséhez. — A rövid visszapillantás után térjünk rá a mára. Milyen szere­pet játszanak a nők a mai szov­jet tudományban és milyen a tár­sadalmi megbecsülésük? Fellel­­hető-e az az eléggé elterjedt jelen­ség, hogy a „tényleges alkotómun­kát” — kevés kivétellel — még mindig a férfiak végzik, nőkkel pe­dig inkább a szintén fontos, ám inkább „kisegítő” jellegű tudomá­nyos munkákban találkozunk? — Azt mindenképpen el­mondhatjuk, hogy a Szovjet­unióban­ az előítéleteket már régen leküzdöttük: mindenki elismeri, hogy egy nő — meg­felelő körülmények között — ugyanolyan színvonalú alkotói eredményekre képes, mint fér­fitársai. Az anyagi-erkölcsi megbecsülés is egyformán ki­jár akár nő, akár férfi szolgál arra rá. Az más kérdés, hogy évszázados lemaradásokat nem lehet néhány évtized alatt be­hozni. Odáig már eljutottunk, hogy az egyetemi vagy főis­kolai végzettséggel rendelkező férfiak és nők aránya csaknem egyenlő. Ez az arány azonban a tudományos fokozatok, az akadémiai tagság tekintetében még nem ilyen kedvező. — Hogy néhány adattal is szolgáljak, az IUHPS (a Nem­zetközi Tudománytörténeti és Tudományfilozófiai Szövetség) 1981-ben, Bukarestben meg­tartott XVI. kongresszusára hi­vatkoznék. Ott elhangzott elő­adásomban éppen az ez irányú eredményekkel foglalkoztam. Az adatokból kitűnt, hogy 1955 és 1975 között, tehát húsz év alatt a tudományok dokto­ra fokozatot elért férfiak szá­ma körülbelül a 4,2-szeresére, a nőké pedig az 5,2-szeresére emelkedett. 1971—75 között a nők csak 22 százalékkal ,keve­sebben védték meg doktori disszertációjukat, mint a fér­fiak 1951—55 között. Az elma­radás ,,ledolgozása” tehát fo­lyik: legerősebb a nők pozí­ciója a biológiában, az orvos­­tudományokban, a pedagógiá­ban és a kémiában. — És a vezető posztokon milyen arányban találhatók nők? — Erre nézve nincsenek adataim, de általában az egyes főiskolákon, egyetemeken igen sok női vezetővel találkozha­tunk. A tudományos intézetek igazgatói székeiben már kisebb a számuk. Kivételek persze akadnak bőven, de a nevek a magyar újságolvasóknak alig­ha mondanak sokat. — I. V. Sulgina, a konferencia negyedik szovjet előadásának szer­zője írja, hogy a tudományos in­tézetekben dolgozó nők száma a Szovjetunióban már meghaladja a félmilliót. A tudományos-technikai forradalom kívánalmai a hagyo­mányos területeken kívül fontos szerephez juttatják őket a termo­nukleáris szintézis, a kozmikus biológia, a matematikai fizika, a genetika, a molekuláris kémia, a híradástechnikához kapcsolódó tu­dományágakban, a csillagászatban és még jó néhány új területen is. Hogyan tudnak lépést tartani a növekvő követelményekkel, a „gyorsuló idővel”, hogyan tudják összeegyeztetni családban betöltött szerepüket a naprakész ismerete­ket követelő tudományos kutató­munkával? — A tapasztalatok nagyon eltérőek. Különösen a gyer­mekvállalás körül folyik sok vita, mert — mint mondják — a tudomány magas fokú és al­kotó jellegű művelése egész embert kíván. Van abban va­lami, hogy meggondolandó, mikor szüljön egy nő: tudo­mányos pályája kezdetén vagy csak azután, ha már bizonyos eredményeket tudott felmutat­ni. Az állam a gyermekgondo­zási szabadsággal, a gyermek­­intézményekkel igen nagy se­gítséget nyújthat, önmagában azonban még ez sem elegendő. Indokolt esetekben a család­nak, elsősorban a férjnek kell levennie a házi munka terhei­nek egy részét a nő válláról. Mi e téren úgy ér­zem, nem panaszkodhatunk. A Szovjet­unióban az is gyakori, hogy a már nyugdíjas nagyszülők vál­lalják a kisunokát, hozzák-vi­­szik a bölcsődébe, óvodába, felügyelnek rájuk. Hétvégeken persze együtt van az egész család. — Szól,jon kérem végrül néhány szót a saját m­unkájáról is. Ön 34 éve dolgozik a Tudományos Aka­démia egyik fontos tudományos­műszaki intézetében és fizikatör­ténettel foglalkozik. 1974 óta a bib­liográfiai osztály vezetője. Jelen­leg mely munkájukat ítéli a leg­fontosabbnak? — Hosszú évek óta dolgo­zunk a természettudományok történetével foglalkozó, a Szovjetunió bármely köztársa­sága nyelvén megjelent mű­vek bibliográfiájának megje­lentetésén. Én a IV. kötetnél kapcsolódtam be a munkába, és azóta újabbak is napvilágot láttak. Viszonylag kis példány­számban adjuk ki, ezért is hí­vom fel rá az érdeklődő mű­, gyár, tudósok figyelmét. — Az ön tudományos karrierje zökkenőmentes volt? — Ezt nem mondhatnám, hiszen nehéz korszakban szü­lettem — 1918-ban —, és a mi generációnknak később is sok nehézséggel kellett megbirkóz­nia. Szerencsére a családom segítségét mindig érezhettem. — Gyermeke van? — Egy 35 éves fiam van, aki hegedűtanár. Születése évében védtem meg a kandidátusi disszertációmat. A férjem és édesanyám segítsége nélkül ez aligha sikerülhetett volna. — A férje nyilván nem tudomá­nyos pályán dolgozik. Elneveti magát. — Dehogynem, sőt, én a nyo­mába sem léphetek. Állami­díjas metallurgus. Mégis min­dig maradt ideje arra, hogy mentesítsen, amitől tud, hogy tudományos pályám ne szen­vedjen törést csak azért, mert férjhez mentem és gyermeket hoztam a világra. Komor Vilma A Magyar Nmider megkérdezte: Hol szórakozzunk a hét végén? Az alkotmány ünnepe évek óta sok-sok látványossággal köszönt az ország lakosságára. A kicsinyek már napokkal előbb készülődnek a budapes­ti, délelőtt tíz órakor kez­dődő vízi- és légiparádéra, s a felnőttek is szívesen gyö­nyörködnek a hazánk több vá­rosában megrendezésre kerülő tűzijátékban. A hírek szerint az idén még a szokásosnál is gazdagabb programot kínál az augusztus 20-i hétvége. Meg­kérdeztük hát a Tourinform munkatársától: milyen szóra­kozási lehetőségeket ajánl az ünnepekre?­­ A Halászbástyán mindkét napon kirakodóvásárt rendez­nek. Szombaton tizenegykor az Oroszlányi Szénbányák Fúvós­zenekara ad itt térzenét. Dél­után ötkor a Ludens Pantomim műsora következik, hétkor ün­nepi hangverseny lesz a Szé­kesfehérvári Szimfonikus Ze­nekar közreműködésével. Va­sárnap este szabadtéri tánchá­zat szerveznek a Halászbás­tyán. A tabáni hegyoldal két­napos , kézműves és iparművé­szeti kirakodóvásár, könyv- és hanglemezárusítás, kerékpáros és kreszvetélkedő, reklámfotó­bemutató színhelye lesz. Az itt berendezett meseudvar a gye­rekeket várja, a közeli Hor­váth-kertben pedig a sakkozók mérik össze erejüket. Folyta­tódnak a terézvárosi vigassá­gok is. Ezen a vasárnapon a kora reggeli térzene után tíz­től Levente Péter, Grilus Vil­mos és Mérő Imre mulattatja egy órán át a Liszt Ferenc tér­re sereglő kicsinyeket, utána a Pinceszínház vendégszere­pel. .. — Milyen programokat java­solnak az országjárásra ind­­u­lóknak, a fővárostól távolabb lakóknak, üdülőknek? — Sok helyütt, így például Csornán, Jászberényben, Kar­cagon, Makón, Szegeden, Szol­nokon szombaton, Buzsákon és Sopronban pedig vasárnap lesz népművészeti kirak­odóvásár, valamint h­avomák­vőrző nép­zene- és népitáncegyüttesek fellépése. Hortobágyon meg­rendezik a hagyományos Hídi­­vásárt és a­­ pásztortalálkozót. A Szentendrei Szabadtéri Nép­rajzi Múzeumban lángost süt­nek, gyékényt szőnek, hímez­nek, kovácsolnak, a ti­pró­ malomban őrölnek vasárnap délelőtt. A mesteremberek munkáját a Bakfark Bálint lanttrió és a Kecskés együttes hangversenye kíséri. A Bala­­ton-part szombati kínálatából a fenyvesi művelődési ház vá­sári komédiáját emelhetjük ki, s a gyerekek számára érdekes­nek ígérkezik az Elvarázsolt egérkisasszony című bábjáték is, amelyet a keszthelyi műve­lődési központban­ rendeznek tíz órakor. froglártellén a vár­dombi vidám vasárnap kere­tében népzene és néptánc­bemutatót, népművészeti vá­sárt tartanak és népi bábjáté­kokat adnak elő. Este kilenc­kor pedig megkezdődik az Éj­szakai kabaré. — S hová menjenek a ko­molyabb műfajok kedvelői? — Pannonhalmára, ahol is a barokk kápolnában 20-án orgonaest lesz. Vagy Szegedre. Augusztus 19--től 21-ig, a Dóm téren esténként Kodály. Háry János című daljátékát mutat­ják be. (—21) T Trikójukon ,, T” betű (2.) A mélyvíz — szélén Azt mondják, a magyar ve­zetőképzés — módszerét, ala­posságát, tananyagát tekintve — ma már az európai legjob­bakhoz mérhető. Nem kis di­cséret, főként, ha tudjuk, hogy ez a fajta szervezett oktatás mindössze tizenöt esztendős. És ebből az időből is jócskán elvett az útkeresés időszaka. Hol tartunk most? Vajon meg­oldja-e majd gazdasági gond­jainkat az innen kikerülők csapata? Hogy ezt megtudjuk, a tanteremből dr. Horváth Lászlónak, az Országos Ve­zetőképző Központ főigazgató­jának irodájába vezet az út. A „történelemmel” kezdi. Kiegészítő képzés — Körülbelül tizenöt éves az intézmény, ám az a bizo­nyos útkeresés csaknem tíz esztendőt vett el ebből — mondja. — Miért olyan sokat, hiszen annak idején a vezetőképzés nagy lendülettel indult... — Valóban jól indultunk. A Nemzetközi Munkaügyi Szer­vezet szellemi és részben anya­gi támogatásával kezdődött a munka. Külföldi szakértők érkeztek segítségünkre, az ő tudásuk is rendelkezésre állt. Csakhogy időközben alaptalan és túlméretezett kritika ala­kult ki a határon túli ismeret­­anyagok átvételével szemben. Az volt a gond, hogy a nyu­gati eredményeket hogyan le­het átvenni, alkalmazni a szo­cialista viszonyokra. S ezen folyt a vita is. Mára már túl vagyunk a nehezén, képesek vagyunk a megszerzett tudást, az összegyűjtött ismereteket szintetizálni és megfelelően továbbadni.­­ A közelmúltban egy tévé­interjúban azt mondta, hogy ön szerint a legfontosabb ve­zetői tulajdonságok: a jellem, a humán kulturáltság, a fogé­konyság, az intelligencia. Úgy vélem, ezek többségét nem le­het oktatni. Az OVK mégis kísérletet tesz rá? — A vezetőképzés szó nem fedi pontosan a tevékenysé­günket. Tulajdonképpen to­vábbképzésről, kiegészítő kép­zésről kell beszélni. A hall­gatók a szakmai tudásnak már birtokában vannak, ezt kell ki­bővíteni olyan speciális isme­retekkel, amelyek ma már el­engedhetetlenül fontosak egy vezető számára. És ha már itt tartunk, hadd oszlassak el még egy tévedést. Fölösleges azt várni a vezetőképzéstől, hogy a napi problémák megoldásá­val foglalkozzék. Sokkal in­kább olyasmire, kell felkészül­niük a fiataloknak, amit a ve­zetők ma még nem is tud­nak. — Hogyan? Mire gondol? — Például a stratégiai ter­vezésre. Enn°k elsajátítása igen fontos Sokan azzal ér­velnek: azt se tudom, mi lesz holnap, honnan tudnám, hogy mi lesz tíz év múlva? Ám ez a nézet kétszeresen téves. Egyrészt mert gyakran kön­­nyebb a folyamatokat tíz évre előre látni, mint akárcsak né­hány napra is, másrészt mert az, hogy holnap mi lesz, na­gyon nagy mértékben függ at­tól, hogy mit képzeltünk el tíz évvel ezelőtti . A főigazgató ajtajában a rádió ismert riporternőjével adjuk egymásnak a kilincset. Hogy ő mit kérdez majd, nem tudom, de jövetelének oka nemigen lehet más, mint az enyém. Igencsak megnőtt ma­napság az érdeklődés az OVK tevékenysége iránt, amiként növekedett a tevékenység nép­gazdasági fontossága is. De va­jon a képzésben és a tovább­képzésben miféle ismeretekre támaszkodik maga az OVK? Dr. Csath Magdolnához, az intézmény oktatási igazgatójá­hoz kopogtattunk be. Sorolja a „háttér” részleteit. Kulcsszerepben : a képesség — Több helyről szerezzük az átadandó ismeretanyagot. Támaszkodunk az OVK okta­tó-kutató munkatársainak ku­tatási eredményeire s az okta­tásban szereplő témakörökben a különböző hazai kutatóhe­lyek, egyetemi tanszékek kuta­tási és gyakorlati tapasztala­taira. Továbbadjuk a vállala­toknál alkalmazott korszerű vezetési módszereket s a kül­földön kidolgozott és általunk tanulmányút, irodalom, publi­káció formájában hozzáférhe­tő új elméleti és­ gyakorlati megoldásokat. Az OVK szak­­tanácsadási tevékenysége so­rán szerzett gyakorlati tapasz­talatok is gazdagítanak min­ket. — S mindezt kizárólag az önök oktatói adják tovább? — Természetesen nem, az előadók között az OVK mun­katársain kívül államigazga­tási szervek, vállalatok, kuta­tóintézetek, egyetemek kiemel­kedő szakemberei is megtalál­hatók. — Nyilvánvalóan nagyon fontos, hogy ki ad elő. De az önök esetében az sem közöm­bös, hogy kik hallgatják az előadókat. Hogyan választják ki őket, kik ülnek a padokba? — A vezetőutánpótlás-kép­­zésben résztvevőket elsősorban munkahelyi vezetőik küldik az iskolába. Ez a kiválasztás ak­kor szerencsés, ha a vállalat stratégiájával összhangban, a jövő várható feladataira való felkészülés jegyében választ­ják ki a jelölteket. A­­beisko­lázásban azonban más, a jelölt képességeivel, tudásával kap­csolatos feltételeknek is szere­pet kell játszania. Ilyen pél­dául a kreativitás, elemzőké­pesség, szervezőképesség, az emberekkel való bánás képes­sége, a jó kommunikációs készség. Természetesen ezeket a tulajdonságokat az oktatás során tovább lehet és kell fej­leszteni. — Speciális képzési tomna az OVK-é. Olyannyira, hogy a tananyag se lehet változat­lan, hiszen elit illette, ifjabb és úja­bb ismeretekkel egészítik ki azt. Hogyan kívánják még közelebb hozni a gyakorlati élethez az oktatást? — A képzés az elmúlt tan­évben is jelentősen­ megújult, elsősorban az úgynevezett­ irá­nyított önképzés arányának növekedését,­­illetve a sikeres vállalatvezetők mellett töltött szakmai gyakorlatot tartom fontos újításnak. A jövőben is célszerű tovább növelni az­,ön­képzés arányát, a tantermi foglalkozásoknál még inkább előnyben kívánjuk részesíteni a gyakorlati ismereteket,- , az aktív foglalkozástípusokat. Az oktatás formáját tekintve a passzív, előadásos forma he­lyett egyre nagyobb szerepet szánunk a­ kiscsoportos foglal­kozásoknak, eset-, szerepjáté­koknak. Az oktatási igazgató emlí­tette a szakmai gyakorlatot. Mi erről a véleményük a ki­választott vállalati vezetők- ’ nek? Fehér Erzsébet, a Hun­gária Műanyagfeldolgozó Vál­lalat igazgatója f— • ■— Helyesnek­­tartom az­­ OVK elgondolását, hogy a fiatalok ismerjék­­meg egy-­­ egy felsővezető munkáját.­­Ná­lam az a gyakorlat, hogy napi fél-háromnegyed órát foglal- ’­kozom­­a- hozzám beosztott -hallgatóval. De nemcsak ez az idő az, amit az igazgatói mun­ka tanulmányozásával tölthet, részt vesz az értekezleteken, megbeszéléseken is. •­­ ön szerint lehet-e igaz,­zán tanítani, hogy miként kell dolgoznia egy vezetőnek? — Lehet is, kell is. Ennek ellenére azt tartom, hogy a kiválasztottaknak számtalan olyan tulajdonsággal kell ren­delkeznie, amit iskolában meg­adni nem lehet, ilyen például a vezetői rátermettség, vagy az intelligencia. Az Észak-magyarországi Vegyiművek igazgatója, Szőke Béla hasonlóképpen vélekedik: — Kizárólag tanulás útján nem lehet vezetővé válni, bár természetesen e nélkül sem. És ahhoz, hogy minden lénye­ges ismeretet átadjunk, a gya­korlati idő egy hónapja nagyon kevés, annak ellenére, hogy a hozzánk küldött hallgató már maga is gyakorló középszintű vezető. ,,Iránytűt kapunk ” De halljuk végre őket is, a hallgatókat, akik már ott van­nak a mélyvíznél — igaz, ma még csak a szélén. A szerkesz­tőségi szobában hárman ül­nek, Stiller István, a Kőbá­nyai Növényolajipari Gyár termelési osztályvezetője, Széplaki Zoltán, a Budapesti Tejipari Vállalat technológusa, és Bányász István, aki a VEGYTEK-ben a kereskedel­mi igazgató műszaki tanács­adója. Úgy fogalmaznak: mindeg­y, hogy ki hol töltötte a gyakorlatot, mindenképpen sikeresnek, tanulságosnak könyvelhető el. S a tanfolyam? Ezt hogyan látják? ” Bányász István: — Nekem tanult szakmám a szervezés­vezetés. Ehhez nemigen tud­tak az OVK-ban mit hozzá­tenni. Termelésirányítást pél­dául ,hásfél évig tanultam­ , itt­ mindössze három órát foglal­ ,­koztunk vele. Naivság volna feltételezni, hogy ez a tanfo­lyam konkrétumokkal gazdagít bárkit is, de úgy gondolom,­­ nem is ez a lényeg. Az a fon­tos, hogy iránytűt kapnak, lét­­mutatást, tájékozódási szem­pontokat. Széplaki Zoltán: — Én azt­ is nagyon hasznosnak tartom, hogy az előadók többsége ki­tűnő szakember, akik benne vannak a gazdasági élet „sű­rűjében”, s így első kézből juthatunk hozzá olyan infor­mációhoz, amelyeket később mint vezető, hasznosíthatunk. Stiller István: — Még valam­­­mi igen fontos, számomra ta­lán a legfontosabb. Itt a tanfo­lyam ideje alatt nagyon sok embert megismerhetném. Olyan kapcsolatok jöttek létre hallgatókkal is, előadókkal is, amelyek a későbbiekben bizo­nyosan kamatoztathatók. ” A hallgatók — s a fent­ nyilatkozók ezúttal valam­eny­­nyi évfolyamtársuk­, vélemé­nyét­ tolmácsolták — úgy vé-'' lik, kevés az idő, sokkal, töb­bet kellene az iskolában töjte­­­ni­ük, mert — mondják, -y így, igen nagy a terhelés és így ke- - vesebbet­ tudnak elsajátítani a szükséges ismeretekből. Arról nem is beszélve,­ hogy­­ a­ vál­lalatuknál sem tudnak a jelen­legi rendszerben teljes értékű munkát kifejteni. Jobb lenne tehát intenzívebbé, esetleg bentlakásossá változtatni a je­lenlegi rendszert. Bányász Ist­ván arról is beszél, miként, le­hetne lemérni pontosan, hogy mennyire hasznos az OVK te­vékenysége: vállalkozássá kel­,­lene tenni. (1). Érdekeltté ab­ban, hogy az innen k­iker­ülő­ hallgatók valóban megállják a­ helyüket. S a többiek meg­toldják: ha mindenütt nyere­ségérdekeltséget akarunk be­ - vezetni, miért pont­ itt ne? No, ez­ messzire vezetné. És ma talán nem is ez a lényeg. Sokkal inkább az, hogy bár­kivel beszéltünk, az OVK te­vékenységének megítélésében szinte­­teljesen egybehangzot­­tak a vélemények. A vezető­­képzésre nagy szükség van, s ■ ha lehetne is itt-ott javítani, a lényeg mégis'csak azt. Abb­e a'most még­ társuló­ vezetők va­ ·­lóban­­a mélyvízbe kerülnek, ■ már sokkal 'nagyobb esélyük lesz arra, hogy ne süllyed­­jenek el a gazdasági „hullám­verésben’’. „ ?_­ ­ RarpHVán Gábor ~

Next