Magyar Nemzet, 1983. szeptember (46. évfolyam, 206-231. szám)

1983-09-02 / 207. szám

Péntek, 1983. szeptember 2. Tanterem /kor/körkép (1) Vándorúton — Hozasson anyagot és az­tán tárgyalhatunk a munkafe­gyelemről —F okosít a kőmű­vesmester, miközben megzava­rom édes­­semmittevését az épülő iskola csupasz falai kö­zött. Belátom, ebből sem kereke­dik ki igazi beszélgetés, így nem is írom ide a helyszínt, hiszen nem az, hanem a je­lenség a fontos. Hogy a honi közoktatást újfent tarterem­­gondok kínozzák. A szakem­berek pedig alig győznek ma­gyarázatot adni a példátlanul nagyszámú gyermekkorosztá­­lyokról, az építőipari kapaci­tásokról és a szűkös anyagi lehetőségekről. Vizsgálatok Magyarázatokból­ azonban nem épülnek tantermek. Tény viszont, hogy már Tószegre is elért a demográfiai hullám. Legalábbis ez derül ki Pak­si András helybéli nyolcadikos, és negyedikes testvérhúga, Hajnalka szavaiból, akik már a tanítás kezdete előtt egy bő héttel megfordulnak az isko­la udvarán. Mondják, iskolá­jukban két-két osztályterem­ben elférnek a felsősök, de az alsó tagozatok elhelyezését már csak 3—3 tanteremben tudják megoldani.. Ezért aztán két hétig délelőtt, két hétig délután járnak iskolába , és a templom toronyórája elüti már a hatot is, amikor a hosz­­szúra nyúló téli kora esteken haza­bandukolnak. Igaz, a községben új isko­láról álmodtak az idén. A ter­melőszövetkezet az anyagi ál­dozaton kívül szakemberekkel is segítette az álom valóra vá­lását, ám amilyen furcsa az­ élet — és az építőanyagellá­tás helyzete — a tószegiek se­hol­ sem tudtak ajtókat és ab­lakokat venni, ezért az iskola­­avatás ezúttal is elmaradt így aztán a Pak­si gyerekek, sok ■társukhoz hasonlóan, váltott műszakban ismerkednek majd az alfabetikával és az egyszer­eggyel. És nekik még szeren­cséjük­­van. Hiszen...mint a Szolnok megyei népi ellen­őrök a tan­terem építés helyze­tét vizsgáló ellenőrzésükben megállapították,, az iskolák körzetesítése vagy­ megszünte­tése miatt a megyében csak­nem 1500 kisdiák ingázik na­ponta, hogy alapfokon megis­merkedjen a tudományokkal. Utaznak autóbuszon, vonaton és kerékpáron. A közelmúltban több me­gyei népi ellenőrzési bizottság vizsgálta a tanteremépítés ed­digi eredményeit és jelenvaló gondjainkat. Tudom jól, há­­rom megye tapasztalataiból nem lehet messzire vezető kö­vetkeztetést levonni. Nézzük a tényeket. A Szolnok megyei vizsgálat egyebek között meg­állapította, hogy­­a megye köz­ségei és városai tiszteletre méltó erőfeszítéseket tesznek az oktatás feltételeinek meg­teremtésére. Az iskolafelújítá­sok általában a tanév kezde­tére befejeződnek. A tervidő­szak első két évében a terve­zett 129 helyett 260, az okta­tás céljára alkalmas helyiség épült. Az idei esztendőben a tervezett 36 helyett 60 új osz­tályteremben tanulhatnak a nebulók. Az új tantermeknek csaknem felét a megyeszékhe­lyen építették. A­ megye két községében nincs iskola, több településen csak az alsó tago­zatosokat okosítják és sok he­lyütt váltott műszakban taní­tanak. Az 1981—1982-es tan­évben 94 tantermet szüntettek meg a megyében. A tantermek zöme a körzetesítésnek, vagy éppen az átminősítésnek esett áldozatul. Ezek egy­ részét ugyanis bölcsődévé, óvodává, vagy éppen idősek otthonává alakították. És nem lebecsü­lendő hányadukat a tanácsok egész egyszerűen, eladták. Az erőfeszítések eredményekép­pen az egy tanteremre jutó ta­nulók száma az­­elmúlt tanév óta 33,6-ről 32,2 főre csökkent. A statisztika Zala megyében megnyugtató képet fest az ál­talános iskolai oktatás feltéte­leiről. Az adatok ugyanis ar­ról tanúskodnak, hogy egy-egy osztályban mindössze 25 gye­reket tanítanak. A személyte­len számok éppen a lényegről nem beszélnek, mert a városi iskolákban helyenként már el­viselhetetlenül nagy a zsúfolt­ság. A megyében központi for­rásokból mindössze 80 tante­rem épülhet fel, pedig a mér­téktartó számítások szerint legalább 156 tanteremre lenne szükség. ■ A színvonal megőr­zéséhez és az erőfeszítések eredményeképpen várhatóan 121­ tantermet tudnak felépíte­ni. A megyében az elmúlt tan­évben az ingázó diákok 13 százaléka kapott utazási se­gélyt. Gondot okoz viszont, hogy a megnövekedett utazási költségek miatt, az iskolák költségvetésükből az utazta­táshoz szükséges összeget csak részben képesek fedezni. A té­nyek anyagi erejük végső mozgósítására és a társadalmi összefogás­­fokozására késztet­ték a tanácsokat. Akadnak falvak, ahol a szülők is jelen­tős mértékben, kiveszik részü­ket az iskola felépítéséből. A Bács-Kiskun megyei vizs­­g­gálat­ is­ komoly elr­őfes­zít­ések­­ről számol be, hiszen az­ álta­lános­­ iskolai oktatás­­ feltéte­lei az elmúlt 5—10 évben lé­nyegesen javultak. Az egy tan­teremre­­jutó tanulók­­száma 27.8. A tervezett 320 tanterem­ből a tervidőszak első két évé­ben 216 felépült, az idén 40 he­lyett 63 új tantermet adnak át az építők. Az új tantermek fele az új lakótelepeken (me­gyeszékhelyen) van. A nagy lélekszámú községekben igen­csak magas (13 százalék) az ideiglenes tanteremmé nyilvá­nított, illetve bérelt (14 száza­lék) helyiségek aránya. A megyében az­,elmúlt há­rom évben 48 tanterem meg­szüntetésével számoltak, ezen időszak­­ alatt ugyanakkor 176. teremben szűnt meg az’ okta­tás. Ennek oka részben az el-,­néptelenedés, részben a szük­ség- és bérelt tantermek visz­­szaadása. Az elnéptelenedett iskolák részben használhatat­lanok, más részüket óvodának, egészségügyi és­ kulturális cé­lokra is használják, és akad­nak olyan tanyai iskolák is, amelyeket egész egyszerűen eladtak. Mindezek ellenére csökkent a váltott műszakban tanulók aránya. Nem egy is­kola felépítése csak társadal­mi segítséggel valósulhatott meg. A megyében csaknem öt­ezer diák ingázik, közülük 302-en kapnak utazási segélyt. Kevéssel betérik Szolnok megyében Sebestyén István, a Verseghy Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese vezette a vizsgálatot.­­ A zsúfoltság elsősorban a városi iskolákra jellemző. En­nek egyik oka az iskolai háló­­zat elöregedése. Csaknem min­den évben be kellett zárni egy-két falusi iskolát, mert ezeket az aládúcolt épületeket az összeomlás veszélye fenye­gette. Az elöregedéssel együtt jelentkezett a demográfiai hul­lám is. A kistelepülések anya­gi helyzetük, és az elnéptele­nedéstől való félelem miatt nem mertek és nem tudtak megbirkózni a felújítás vagy az iskolaépítés feladatával. A nagyobb településeken és a városokban ennek következ­ményeként nőtt a zsúfoltság, amit némiképp sikerült csök­kenteni. Sőt, ha azt vesszük alapul, hogy minden gyerek­nek jut hely az iskolapadban, némi öniróniával akár megol­dottnak is nevezhetnénk a tan­teremhelyzetet. — Meggyőződésem, hogy a Városi iskolák túlzsúfoltságá­nak egyik oka — hallgatom Szitás Istvánnét, a NER főre­vizorát, akinek tanult szakmá­ja pedagógus — a túlmérete­zett urbanizáció. Meggyőződé­sem, hogy egyetlen községben sem szabad bezárni az iskolát. Főként azért, mert a legin­kább fogékony korban levő in­gázó gyerekek sem a szülőfa­lujukhoz, sem a szülői házhoz nem kötődnek, naponta úton vannak, az úthoz pedig nem lehet kötődni. Nem is szólva arról, hogy a 8—10 éves gye­rekek kiszakítva a megszokott környezetből érzelmileg sivá­­rabbá válnak. A miniszterta­nácsi határozat nyilván felis­merte­ ezt, ezért befejeződött az iskolák körzetesítése. Fon­tos volt ez azért is, mert a ko­rábbi határozatot követően a falvak pedagógusok nélkül ma­radtak és a körzetesítés gazda­sági hatása sem megnyugtató. A gyerekek ingázását ugyanis rendszeresen a család városba költözése követi. Vagyis em­berek tízezrei váltak terme­lőkből fogyasztókká és jelent­keztek a városban lakásigény­lőként, mindamellett biztosíta­ni kellett a gyermekek óvodai és iskolai ellátását is. A fal­vakban élők még ma is ra­gaszkodnak az iskolához, oda kötik őket élményeik. Kötő­désüket jelzi az a mérhetetlen társadalmi segítség, amelyet a falusi iskolák építéséhez ad­tak. Segítettek anyagszállítás­sal,­­ pénzzel, kétkezi munká­val. Ennek köszönhető, hogy egyetlen községi iskola átadá­sa sem késett és az építési költségek nem lépték túl az előirányzott­ összeget. Ugyan­akkor egy-egy Városi iskola építése általában 9—11 millió forinttal haladta­­meg a terve­zett kiadásokat. Úgy vélem, mindez önmagában is tovább­gondolkodásra érdemes. Arról, hogy az ingázás mi­lyen hatással van a gyerekek­re dr. Técsy Margit főorvos, a megyei NEB tagja beszél: — Tudom, hogy a körzetesí­tést az oktatás korszerűsítésé­nek igénye indokolta. De szembe kell néznünk azzal, hogy egyre több gyereket kell neurotikus panasszal kezelni. Nyilván szerepe van ebben a zsúfoltságnak és annak, hogy sok általános iskolásnak már reggel 6 órakor el kell indul­nia, ha időben be akar érni az iskolába. A városi iskolák fo­lyosói és udvarai kicsik, a gye­rekek a szünetben sem tudják kielégíteni természetes moz­gásigényüket. Ugyanakkor dél­után egyik-másik osztály ta­nulóinak olykor két órát is vá­rakozniuk kell a visszainduló iskolabuszra. Ezen idő alatt felügyeletük nincs megoldva. Ebben az egy-két órában is­kolatáskával kezükben csellen­genek a városban, megtanul­nak olyan — esetleg káros — magatartásformákat, amelyek­től korábban védve voltak. Igazolja ezt az a felmérés is, amelyet a közelmúltban végez­tünk az ingázó gyerekek ide­jének hasznosításáról. A vá­laszok meggyőztek bennünket arról, hogy a várakozást ne­hezen viselik, idejüket ha­szontalanul töltik. Csalóka számok Zala megyei lakónak 45 szá­zaléka él városokban. Mint Neuman Sándorné, a megyei NER főrevizora mondja, a kor igényeit kielégítő szakrendsze­rű oktatás csakis a városi is­kolákban valósulhat meg. Az adatok tanúbizonysága szerint egy-egy osztályban 25,8 diák tanul. — A számok azonban eltor­zítják a valóságot — mondja, hiszen az átlagokban benne vannak a 10—12 tanulót ki­szolgáló korszerűtlen falusi is­kolák is. Ezek egyikében-má­­sikában még folyó víz sincs ... Előfordul, hogy néhol az el­lenőrzést végző KÖJÁL-szak­­emberek elfordítják tekintetü­ket .. .Ezek felújítására a község költségvetéséből nem futja, és fennáll annak a ve­szélye is, hogy hiábavaló len­ne a munka elvégzése, mert egyik-másik faluban már alig van gyerek, akit beírathatná­nak iskolába... Nem, tehetünk hát mást,, mint azt,­hogy erőn­kön felül vállaljuk a városok­ban az iskolaépítést. Olykor szabálytalanul is, meg szemet hunyunk afölött, hogy a taná­csok nem a beruházási, hanem a felújítási keretből építenek új tantermeket. De ezt a meg­oldást sürgeti az is, hogy a fa­lusi iskolákban már alig lehet pedagógust találni. Szembekötősdi. Nem talál­tunk pedagógust, nem tettük vonzóvá, hogy a községekben telepedjenek le, bezártuk hát az iskolákat. Vajon kiszámol­ta-e már egyszer valaki, hogy mennyibe került nekünk az urbanizáció felgyorsítása? — Úgy vélem — folytatja a főrevizor —, hogy nem gon­doltuk végig kellően a népe­sedéspolitika végrehajtását. Az alapvetően fontos és jó ha­tározat megszületett, még nem volt elegendő kórházi ágy a szülészeteken, gondot okozott e nemzedékeknek bölcsődei, óvodai és most az általános iskolai elhelyezésé is. Most aztán kocogunk a kocsi után. Császár Nagy László RUHATISZTÍTÓ SZÖVETKEZET összes felvevőhelye vállalja a tisztításra beadott bolt és férfinadrágok koptatócseréjét Ára: 45 forint. Vegye igénybe ön is új szolgáltatásunkat! A Magyar Nemzet megkérdezte: Mit ajánl a Tou­rinform szabad időben? A hazai és külföldi turis­ták ismerik­­ a Tourinform (Budapest , V., Petőfi Sándor utca 17—19.) utazásokkal, programokkal kapcsolatos tá­jékoztató szolgáltatását. Nem­régiben ez kibővült: aki fel­hívja a 179 800-as telefonszá­­mot, avagy személyesen kere­si fel az­ Irodát, felvilágosí­tást kaphat a fővárosi és a Budapest környéki művelődé­si, szórakozási, sportolási le­hetőségekről. Erről — a fő­városok hasonló gyakorlatá­ban újszerű — adatbázisról kérdeztük a Távbeszélő Tu­dakozó és Névsorszerkesztő Hivatal (ennek egyik szolgál­tatása a Tourinform) vezető­jét, Török Mihályt. — Nagyon sok ember nem tud mit kezdeni a szabad ide­jével, ezért örültünk, hogy megkaptuk a Magyar Nép­művelők Egyesülete égisze alatt készült és már nyom­dában levő kiadvány, a Tipp ’83—84 egy példányát. Ennek alapján mintegy kétszáz in­tézményben, művelődési ház­ban, sportlétesítményben ezerötszáz tevékenység közül ajánlhatunk valamit az érdek­lődőknek, helyszín, időpont és ár megjelölésével. A betűren­des mutató megkönnyíti a tá­jékozódást az adattengerben. Nyelvtanfolyamot éppúgy ajánlhatunk, mint különböző hobbikat, különleges foglalko­zásokat. Például a tárgymu­tató tartalmazza, hol van au­togén tréning, body building foglalkozás, CB-klub, díszma­dárkör, fajmacskatenyésztő kör, ínyencklub vagy víziút­­törő-szakkör. — Ha egy külföldi például magyar táncházra lenne kí­váncsi, hogyan szerezhet tu­domást erről? — A Tourinform eddigi fennállása során jó kapcsola­tot alakított ki a szállodák­kal és az utazási irodákkal, amelyek felhívhatják a figyel­müket e programkínálatra, s erről több nyelven kaphatnak tőlünk információt. — A programok változásá­ról hogyan szereznek tudo­mást? — A kiadvány szerkesztői kérték a kötetben szereplő in­tézményeket, hogy a változá­sokról értesítsék a Tourinfor­­mot. — Ha megjelenik a Tipp ’83—84, önöknél is meg lehet vásárolni? — A telefonkönyvön kívül más árusítására nincs enge­délyünk, de személyes bete­kintésre a helyszínen rendel­kezésre áll a kötet. (mdó) Militar Nvni Ztíi Pénelopé még mindig utazik (2.) A boldogság félszigete Rábukkan azonban a három utazó, mégis egy helyre a ha­zában, ahol mindenki a saját­jaként védi és vigyázza azt, ami kincs, ami közös érték, közös örökség. Mindenki, ki­vétel nélkül. Egyenes tartású, kemény parasztasszony, vi­­háncos kiránduló, csöndes sza­vú kis gyógyszerésznő, parkőr és községi rendőr egyaránt. A Tihanyi-félszigeten járnak. Az apátsági templom dombján, Sajkod természetvédelmi ber­keiben, a Belső-tó partján, ré­gi A parasztházak közt, a tájba remekül simuló új építmények előtt. Tihany megőrizte magát Tihanynak divatok, kereske­delmi és idegenforgalmi na­gyot akarások közt is. A táj hálás e vigyázásért. Békesség­gel, ősi, természeti nyugalom­mal jutalmazza azokat, akik okosan figyeltek rá. A víz itt még tiszta, Balaton-kék, jóko­ra halak fickándoznak a csó­­nakázók, széllovaglók közelé­ben, a nádasból különös, ritkán látható vízi állatok bújnak elő. Beléptidít nélkül A vidra, akár egy angol úr, mindig pontosan öt órakor je­lenik meg délután, a gyerekek fürdőhelyének boldogító köze­lében. Farka, akár egy ten­geralattjáró víz fölötti tájéko­zódásra való szerkezete, hí­ven jelzi, merre halad, méltó­sággal. Úri tartását azonban azonnal föladja, ha kedvére való halzsákmányra lel. Fe­nekét földobja a vízből, mó­kásan kecskebukázik a mély­be és amidőn ismét vízszintes méltóságba helyezkedik, szá­jában ott van mindig egy fé­nyesen csillogó halacska. Né­hány métert úszik vidra úr, szájában a jó falattal (hen­ceg — tartja Z., akinek, hiába a buzgalom, a türelem, a drá­ga pénzen váltott „idősza­kos horgászengedély”, semmi nem akad a horgára), majd a bendőjébe küldi. És kezdi a méltóságosságot és vízi buk­­fences vadászatot elölről. Hat óráig. Akkor jóllakottan, ám ..nétő lustán" visszavonul. Vidra őlordságának mindig nagy közönsége van­ a parton. Áhitatos, rajongó nézősereg. Senkinek nem jut­ott eszébe, hogy tréfából megzavarja vagy bántalmazza. Sem őt, sem öbölbéli társbérlőjét, a kacér küllemű, fajtáját, nevét meg­határozni senkinek nem sike­rült halászmaradat. Kecses magakelletéssel úszkál a vid­rával egy időben, de tőle tisz­tes távolban a vízen. Feje te­tején a délutáni nap fényénél vörös színűnek ítélhető, hety­ke tollkalap. Akár egy tisztességtudó ko­­kott — gondolja az anya, de hasonlatáról mélyen hallgat a fiúk előtt. Nem régimódi sze­méremből. A kokott szónak ugyanis minden létező, durva szinonimáját ismerik a gyere­kek az iskolából, televízióból, életből. Alkalmazzák is alkal­masint. És, ha alkalmazzák, hát biztos, hogy hibátlanul. A tisztességtudó jelzővel azonban e fogalom körül nem tudnak mit kezdeni. Olykor , más fo­galmak mellett sem. Házi lepra Arra is jó a nyár, az utazás, hogy új emberekkel, új élet­formákkal, találkozhatnak a gyerekek. Az emberek közt szerzett „fölfedezések” a gye­rekek számára legalább olyan élvezetesek és tanulságosak, mint a természet vagy a­ múlt becserkészése közt szerzettek. A felnőttnek meg, ki izgatot­tan figyeli gyermekei barát­­kozását a világgal, azért iz­galmas az utazásnak ez a ré­sze, mert fölfogja a felelőssé­get- most honfitársairól alkot ítéletet az eszmélődő ember. Elevenbe vág minden ítéle­tük. Márpedig az ítéletek jön­nek, sommásan. Mert módjuk van rá, hisz’ egymás mellett, egymás közelében vannak még a friss tapasztalatok, táj­egységenként ítélkeznek akár — vagy ötven esztendeje — a paraszti sorból kikerült író­emberek. — Itt kedvesebbek az em­berek, mint északon — állít­ják a fiúk megfellebbezhetet­­lenül a Dunántúl kellős köze­pén. Kedves alatt szívélyest értenek, alighanem, és segítő­készséget tartanak számon. — Talán csak azok kedve­sebbek, akikkel nektek dolgo­tok akadt. — Nem, mamacs, mi tárgyi­lagosan és megfontoltan álla­pítunk meg valamit — jelenti ki komolyan­­. — Nofene! — Gondolj csak a patiku­sokra! — Jó, gondolok. Mi van ve­lük? — Északon, a fürdőtelepen elzavarta azt az orvostanhall­gatót a gyógyszerész, emlék­szel, aki a strandról rohant ki valami elsősegélye ajtó cuc­cért. Itt meg, akármiért loho­lok, mindig aranyosan el­mondja a néni, mit szórjak a gombáimra, mit csöpögtessek az orromba, mivel kenjem a csípéseimet, gargalizáljam a torkomat. Pedig ezek nem is elsősegélyek, csak nyavalyák meg házileprák! — Hát a pincérek, eladók, kiszolgálók? — Ja, azok között van ilyen is meg olyan is, itt is, meg fönt is. De főleg olyan talál­ható, országszerte. Keserű várakozások, löty­­lyedten érkezett fagylaltok, kurta-furcsa nincsek, gyerek­ésszel föl nem is fogható meg­különböztető udvariatlansá­gok fogalmaztatják meg a nagyfiúval a vendéglátóipar­ról a kiábrándult véleményt. Félteni is kell kicsit borúra és derűre egyformán gyorsan kész kamasztermészetét a ki­ábrándultság mélyebb foko­zataitól. Mi lesz, ha jövőre már úgy fogalmaz — mert családjával együtt levegőnek nézték jóhírű vendéglőben tu­catnyi harsány külföldi miatt —, hogy nem sokat ér idehaza a vendég, ha honfitárs? Mégis De arra is jó a nyár, hogy összeszedjen az ember gye­reke a legnagyobb elővigyáza­tosság mellett is különféle ví- 4 ludpkai, .-baccusokat. Mi a j­ó-r ebben? Nem a makacs láz, a hasfájás, a gyógyszerszedés, nem is a kórház, annyi szent! Az ijedtség se jó, mely elkap­ja a legacélosabb fegyelem mellett is az embert, a beteg­ség szaggatta nyaralásban. A bajok tanulsága a jó. A még­­is-ek leckéje. Mégis legyűrték a betegséget, mégis akadt, aki segített rajtuk, pedig hármas­ban, betegen roppant árvának és elhagyatottnak érezték ma­gukat. A kórház persze első látásra rettentő. Gyereknek, anyának egyformán. Forróság a kórter­mekben, három helyett is dol­gozó nővérkék futása, infúziós palack az egy nap alatt pipa­szárrá fogyott B. ágyánál. Sír­ni azonban nem illik. A fel­nőttnek azért nem, mert fel­nőtt, a gyereknek azért nem, mert gyerek. B. nem is sír, vi­gyorog. Ágyszomszédját, Gya­­gya Józsikát neveti. — Tudod mit mondott az a nagylány Gyagya Józsikának, amikor az ágyamat rugdalta? — Mit? — Hogy beléb... a az ágyá­ba, ha nem hagy engem bé­kén — és rázza, rázza a neve­tés a még sosem hallott, nagy­lányos (?) szófordulat halla­tán. Itthon vagyunk — mélázik az anyja. Jó, hogy itthon va­gyunk. A szokatlan szavak nevettetnek, talán még gyó­gyítanak is. Egyik gyerek vé­delmére kel a másiknak. Elébb lesznek szövetségesei egymás­nak a kórteremben, mint a strandon. Itthon vagyunk baj­ban, örömben, nyárban. Védett biztonságban. Lőcsei Gabriella 7 TI­FAMAL AEROBIC STÚDIÓ Vezeti: MAKRAY KATALIN Részvételi díj: 960 forint. Jelentkezés: Danubius Utazási iroda, Budapest V., Martinelli tér 8. Telefon: 173-652.

Next