Magyar Nemzet, 1983. november (46. évfolyam, 258-282. szám)

1983-11-20 / 274. szám

Vasárnap, 1983. november 20. Könyvek a raktárban Beszélgetés az AKV igazgatójával — A könyvek bezúzásáról p­ost ne beszéljünk, mert nem beszélhetünk — mondta Török Ottó, az Állami Könyvterjesz­tő Vállalat igazgatója, amikor telefonon interjút kértem tő­le. Kérését, kikötését több ok­ból is méltányolnom kellett. Egyrészt folyik a Művelődési Minisztérium zúzdavizsgálata, másrészt mostanáig már any­­nyi szó esett a legesúfabb könyvhalálról, hogy sok más — s bármilyen meglepő, fon­tosabb és lényegbevágóbb — kérdésről el­terelődött a figye­lem. A sokszor elparentált könyves szakma most újabb válságos hónapjait éli, így ta­lán hasznos lehet, ha — ismét — tisztázódnak az álláspontok és az érdekek. — Ön hol érzi mostanság a legszorítóbbnak a gondokat? — Ha nehéz is rangsorolni, én mindenképp a készletek aggasztó halmozódását tartom a legégetőbbnek. Hadd említ­sek néhány adatot: 1972-ben 400 millió forintért szerzett be az AKV könyveket, az akkori készlet 260 millió volt. Tavaly több mint egy és egynegyed milliárd forintos volt a beszer­zésünk, ám a készletünk 70 milió forint híján elérte az egymilliárdot. E két adatból világosan látszik, hogy a di­namikus forgalomnövekedé­sünk évről évre nagyobb kész­lettel járt. Gondozni is kell — A mindig növekvő kész­let miért az idén okozott fej­fájást? — Mielőtt válaszolnék, en­gedjen meg két kiegészítést: a készletektől nemcsak szaba­dulni kell, hanem mindaddig, amíg el nem adjuk, gondozni, óvni kell. A másik megjegy­zés : a beszerzett, de el nem adott könyvek mindig is gon­dot okoztak, csakhogy ez idáig el tudtuk fogadtatni, hogy a készleteink törvényszerűen lépik át az előírt szintet, így, ha késve is, de megkaptuk a forgóalaprendezést. Kivéve az idei esztendőt, amikor is a pénzügyi szervezetek szigo­rúbbak voltak, s a 63 milliós növekedésből csak 42 milliót fogadtak el. A többit a fejlesz­tési alapunkból kellett elven­nünk. — Önnek mi erről a sze­mélyes véleménye? — Elfogadhatónak tartom, egy kereskedelmi vállalat ül­jen meg a saját lábán. Viszont azt látni kell, hogy mind­ezzel szemben állnak a kiadói tervek, törekvések és érdekek. A kiadók ugyanis úgy tervez­tek, hogy nem számoltak a könyv iránti érdeklődés meg­csappanásával. Az 1984-es ki­adói tervek például 420 mil­lió forinttal több­­ könyvet óhajtanak megjelentetni, mint amennyit a terjesztők ebből át tudnak venni. Nem hiszik — Mit szólnak ehhez a ki­adók? — Úgy tapasztaltam, egy­előre nem hiszik el, hogy a megkötött keretmegállapodá­sokat betartjuk majd s a ke­reten felül csak bizományba vesszük át a kiadványokat. Mint láthatta, nincs más vá­lasztásunk, az elmúlt eszten­dők tapasztalatai alapján, s az összforgalom arányait fi­gyelembe véve kialakított ke­retszerződést szentnek kell te­kintenünk. A kiadók termé­­­szetesen szemrehányásokkal illetnek, anti-kereskedőknek kiáltanak ki bennünket. Ugyanis a biztos sikerekből sem rendelünk „túl sokat”, mert ha ezekkel a kötetekkel lekötnénk a vásárlóerőt, ak­kor veszélyeztetjük a műve­­lődéspolitikailag fontos köny­vek célba jutását. — Ha az ÁKV az érdekei­től vezéreltetve kereskedelmi szerződéseket köt, akkor mi­ként törődhet, a művelődés­politikával? — Többször elmondtam már, hogy szerintem a terjesztésnek egy szocialista országban fi­gyelembe kell vennie mind­azokat a szempontokat, amit a művelődéspolitika diktál. Te­hát nem vezethetnek minket tisztán kereskedelmi érdekek, hiszen akkor sok kötetet át sem vennénk. A könyveket nemcsak eladnánk, de mint a vállalatunk nevében benne van, terjesztenünk is kell. Persze a vásárlói érdeklődés változásait, az­ igényeket köz­vetítjük a kiadóknak. — Mik a tapasztalataik? — Elsősorban a szépirodal­mi művek halmozódtak fel. Ezt lehet nagyon kedvezőtlen jelenségnek minősíteni, de a tény ettől még tény marad. Marketing részlegünk­ egyéb­ként ebben az esztendőben ko­moly­ felméréseket végzett, például 98 úgynevezett vitás könyvnek a fogyását vizsgál­tuk. E mintába elsősorban olyan kötetek kerültek, ami­ket, a kiadók nagyobb pél­­dányszámban akartak megje­lentetni, mint amennyit mi vé­gül is rendeltünk. A kötetek döntő többségénél igazolódott az előzetes feltevésünk, még a csökkentett rendeléseink is elegendőnek bizonyultak, sőt, a megmaradt kötetek tovább növelték készleteinket. Persze mi sem vagyunk csalhatatla­nok, mégis régi tapasztala­tunk, hogy a magyar vásár­lóközönség újdonságközpontú. S ha egy könyv a megjelenése utáni 180—200 napban nem fogy el, akkor szinte bizo­nyos, hogy a nyakunkon ma­rad, mert a későbbiekben csak néhány példány lel vevőre. Hibás kör — Megértem: a terjesztők érdeke azt diktálja, hogy a könyvek minél gyorsabban ve­vőre találjanak, ám úgy hi­szem, hogy régóta hibás kör­ben mozgunk. A kiadáspoli­­tika­ szempontjaiból most csak a gazdaságit említve jól is­meri, hogy az a kifizetődőbb, ha egy-egy művet több évre, lehetőleg nagyobb példány­számban jelentetnek meg. A terjesztők viszont az elavult bolthálózat, a korszerűtlen és áttekinthetetlen raktárdzsun­­nel, valamint a kereskedőkre vonatkozó általános rendeletek szorításában a könyveken való mielőbbi­ túladást tekintik — tekinthetik — céljuknak. S mert naponta zúdulnak az új­donságok, a lassabban fogyó kötetek egyre inkább elteme­­tődnek, kell a hely az újnak. — Értékelésével többé-ke­­vésbé egyetértek, csakhogy tu­domásul kell venni, hogy a terjesztő vállalatok — így az ÁKV is —, csak az érdekeik szerint cselekedhetnek. A már említett készletnövekedés fi­nanszírozására 21 millió forin­tot nekünk a fejlesztési alap­ból kellett elvennünk, így az ön által kifogásolt elavult bolti hálózat korszerűsítésére jut kevesebb. Ugyanez a hely­zet a raktárainkkal is, s noha az elmúlt néhány esztendő­ben jelentős előrelépés történt, korántsem lehetünk elégedet­tek. Változatlanul fenntartom viszont, hogy a kiadók las­sabban reagálnak a közönség igényeinek a változására, mint kellene, öt-hat éve a képző­­művészeti albumokból nagy hiány volt, mára ez megvál­tozott, sőt: túlkínálat jelentke­zik Ugyanígy az útikönyvek iránt is megcsappant az ér­deklődés, s a szakkönyvkiadás sem biztos, hogy azt adja ki, amire leginkább szükség vol­na.­­ S mit tesz, mit tehet az AKV, hogy a vásárlók meg­változott igényeinek eleget te­gyen? — Miután említettem, hogy a megnövekedett készleteinket tekintem a legégetőbbnek, természetes, hogy erre foko­zott figyelmet fordítunk. Vissza-visszatérő akcióvá tet­tük az árleszállítást, van 14 antikváriumunk, ahol ugyan­csak értékesíteni próbáljuk a megmaradt köteteket, több nagyobb boltunkban böngész­dét alakítottunk ki, s marad még egy lehetőségünk a kész­leteinktől való szabadulásra. Ez az ajándékozás, amit a zúzdaügy után egyre többen kérnek tőlünk. Csakhogy két­élű eszköz ez. Mi nem aján­dékozó, hanem kereskedelmi vállalat vagyunk, az önma­gunk érdekei ellenében cse­lekszünk, amikor szaporítjuk a jótétemények számát. S már kaptunk olyan levelet is, hogy: ugyan lepjük már meg az is­kolai könyvtárat, mert akkor ők az állománygyarapításra szánt pénzből kirándulást szerveznek ... Murányi Gábor Kerényi Jenő emlékezete „Herényi Jenőt én kiemel­kedő szobrásztehetségnek tar­tom, amit nem csupán sza­vakkal, hanem tettekkel is igazolhatok. Harminc évvel ezelőtt, amikor közéleti hely­zetemben az első munka ki­adásának felelőssége reám há­rult, a Sátoraljaújhelyi parti­­zán-emlékmű elkészítését reá bíztam, majd később mint a Népstadion építészének mű­vészi tanácsadója a háromala­kos, nagyméretű szoborművek egyikének elkészítésére is el­sősorban őt ajánlottam. Mind­két mű olyan jelentős, hogy mai művészetünk érdeméből ki nem hagyható.” Pátzay Pál írta a fenti so­rokat a Kerényi Jenő műveit bemutató Corvina-album elő­szavában, 1976-ban. Írta an­nak ellenére, hogy — mint maga is megjegyzi — a mű­vészet kérdéseiben korántsem voltak mindig egy vélemé­nyen. A Pátzay-szobrok nyu­godt realizmusához képest a Kerényi-szobrok épp nyugta­lan expresszivitásukkal tűn­nek ki. A Nemzeti Galériában őrzött kisbronzai közül pél­dául az 1972-es Golgotán még a három keresztfa is elgörbül, meghajol — nem a megfeszí­tettek testének súlyától, ha­nem a művészi indulattól. Ma lenne hetvenöt éves Ke­rényi Jenő (1908. november 20-án született­­ Budapesten), de már nyolc éve halott (1975. július 10-én hunyt el Buda­pesten). Tehetségét hamar fel­ismerték, 1937-ben egyéves római ösztöndíjban részesí­tették. 1941-ben a Tamás Ga­léria megrendezte első önálló kiállítását, 1942-ben állami megbízást kapott a Léva vá­rosában felállítandó emlékmű elkészítésére. 1943-ban pedig újabb állami megbízatást egy Székesfehérvárra tervezett emlékmű két nagyméretű fi­gurájának kialakítására: a lé­vait 1943-ban felállították, a fehérváriak félig készen el­pusztultak az ostrom alatt. A háborút követően, 1946-ban, ugyancsak mindjárt állami megrendelés alapján készült a — Pátzay Pál említette — Sátoraljaújhelyi partizán­­emlékmű, az a viszonylag kis­méretű férfialak, harcban a föléje szálló, hatalmas ma­dárral. Nem egy későbbi köz­téri szoborhoz képest (és ez alól Kerényi munkái sem mindig kivételek) ebben a zö­mök figurában őserő van, eb­ben a műben még hiteles pá­tosz munkál. Mert akár a ma­gyar népmese Legkisebb Fiú­motívumát is felismerhetjük­­benne, miközben a megformá­lás weimarias hatásokat mu­tat, sőt, távol-keleti ihletést, hisz arca lapos, mongolos arc, öltözéke akár egy riksa­­kulié ... A rá lecsapni akaró madárban is van valami me­sebeli, s eszünkbe juthat róla egy régi kesergőből az a sor is, hogy .. a sasnak körme közt­­ fonnyad, mint a lép, szegény magyar nép...”, el­lenben itt már volt erő felfog­ni, elűzni azt a félelmetes sasti Weimarias még egy évvel későbbi, Bunkócska című szobrának férfialakja is. zö­mök munkásfiú ama jellegze­tes, köldök alá csúszó nad­rágban, mezítláb. Nem az is­mert munkásmozgalmi dalt illusztráló fadorongban van az ereje, hanem túldimenzionált karjában, s a magabiztos de­rűben, ami a figurából árad. Az arca azonban, meglehet, már kompromisszum eredmé­nye — már a szocreál elvárá­soknak igyekszik megfelelni. És már alig ismerni rá a régi Kerénykre 1953-as Felvonulók című háromalakos kompozí­cióján, mely a kor igénye sze­rint a május elseje, a tavasz, a fiatalság apoteózisa, az egyik fiú zászlót visz, a lány és a másik fiú rügyező ágat emel a magasba. Van ebben a szoborban érték, a lendülete, a ritmusa, de ugyanakkor milyen meglepően személyte­len — a kor bármelyik jobb szobrászának kezemunkája lehetne. 1957-ből való Kerényi Ke­resztelő Szent János­ a: egy megtört, szomorú próféta. Magára találásának szép pél­dája a Tihanyban, a Balaton partján felállított Legenda 1962-ből: a Kecskeköröm-le­­genda elátkozott, elvarázsolt királylánya ez, egy női Pán, furulyával, patában végződő lábakkal, a természetbe visz­­szaolvadó, szelíd bánat szobra. Még nem volt egészen Keré­­nyi-mű az egyébként kitűnő Csontváry-síremlék (1965), a mester ismert önarckép­ének plasztikus kiegészítése a ta­pintatosan sima hasábtesttel, melyből csak a bal kézzel tar­tott ecset mozdul ki.. . A Miskolcra került Géniusz (Győzelem) szobor 1969-ből, „a szamotrakéi Niké expresz­­szív újrafogalmazása” — aho­gyan Szinyei Mer­se Anna írta róla, talán a művész legjel­lemzőbb alkotása. Ez a jelké­pül szolgáló nőalak nem vet­hető alá anatómiai arány­vizsgálatnak, nem felel meg a korábbi közérthetőség-kívána­lomnak. A figura hosszanti tengelyei a szokásosnál hosz­­szabbra nyúlnak, a horpadt, lapos test szinte lobog izgal­mában, noha a vízszintes ten­­gelyek is szokatlanul tág ki­­terjedésűek, a medence szé­les, a mellek nagyok. Az arc weimarias elnasvolása közli velünk, hogy nem naturális lénnyel, hanem allegorikus alakkal van dolgunk. Oldal­nézetből meglepetéssel ta­pasztaljuk, mily masszív anyagból van a mennyei kül­dött lebegő ruhája. És a hetvenes évek, melyek­nek csak szűk első fele ada­tott már meg a munkára, egy­más után termik a jobbnál jobb műveket. Legyen az a groteszk Olajmunkás (1973), legyen az a Kopernikusz (1974), melyen a mindenség paránya magyarázza a min­­denséget ... A Lopják Euró­pát (ugyancsak 1974) bűbájo­san játékos, noha köztérre — intim szerkezetű kis térre — való szoborkompozíció a vic­ces bikával és a komikus ki­rálylánnyal. A szelíden szo­morú Legendá­val ellentét­ben, ez az alkotás harsány életörömet áraszt, a mester jó­kedvében teremtette a szerel­mes bikát, „aki” szegletes szerkezetű, leszegett fejével mintha egyedül a hátán fic­­kándozó kisasszonyra figyel­ne ... Minden nézetből humo­ros meglepetéseket rejt a mű, a bika tompa szarvaival Eu­rópa égbe kalimpáló talpacs­­kái vannak szerkezeti egyen­súlyban. Művészi végrendelete Keré­nyi Jenőnek azonban alkal­masint a Tízparancsolat, 1973- ból, ez az indulatosan laposra nyomott Mózes-figura, mely­nek lényege a szétterülő pa­lást. A fej a michelangelói szarvakkal, a szuggerálni aka­ró szemekkel, a patetikusan magasba emelkedő szakálla­ nem nélkülözi az iróniát. Szét­tárt kezében a megsérült kő­táblákat tartja; de ha száz­szor odavágta is őket a kő­sziklához, tartalmukat már meg nem semmisíthette — a parancsolatok a palástjára vetülnek, többé ki nem töröl­­hetők, ha egyszer megfogal­mazódtak!... Kerényi Jenő nagy leleménye ez: voltakép­pen annak a tudományos fel­ismerésnek a szobrászi meg­fogalmazása, hogy gondolatok, ha egyszer megértek, ha már a levegőben vannak. így vagy újv. de eljutnak a szavakban való kimondáshoz. A szavak pedig­ a parancsolatok, új. lényegi ..fordításban” jelen­nek meg a paláston szétdagjál­­va. így. ..Ne ülj — Ne ölj — Szeress minden előtt — Sze­ress — Ne öless .. Nagy művészt veszítettünk Kerényi Jenőben. Ember Mária Magyar Nonszp! Kós Károly emlékkiállítását a Dombóvári Művelődési Köz­pontban Makovecz Imre épí­tész nyitja meg november 22-én, kedden 6 órakor, utána beszélgetés lesz a 100 eszten­deje született nagy magyar építész életművének jelentő­ségéről. BUDAPEST HANGVERSENYTERMEIBEN A GRÚZ VONÓSNÉGYES vendégszerepeit szombaton a Zeneakadémia Kistermében. A hallgatóság létszáma alig ha­ladta meg a félszázat. Ez rész­ben érthetetlen, részben szé­gyenletes. Érthetetlen, mivel az együttes már több ízben hangversenyezett nálunk, és így a kamarazene barátainak alkalma volt meggyőződni ki­válóságáról; szégyenletes, mert a grúz muzsikusok világ­hírnek örvendenek (számos külföldi fesztiválon találkoz­tam már velük, ezek közül legemlékezetesebb svédországi fellépésük, amelynek helyszí­ne egy sportcsarnok volt, az bizony nem tátongott az üres­ségtől!). Azt, csak mellékesen emlí­tem, hogy — akárcsak Richter — a Grúz Vonósnégyes is Budapesten kezdte el k külföldi karrierjét: tíz esztendővel ez­előtt második díjat nyert a Weiner Leó nevét, viselő ka­marazenei versenyen. Gabunija Második vonósné­gyesével kezdte műsorát a kvartett: tetszetős hangzású, rutinosan kidolgozott, mérték­tartóan modern kompozíció. Sosztákovics Tizenegyedik vonósnégyese következett ez­után. Zenei életünkben még nem nyert polgárjogot Sosztá­kovics vonósnégyes-életműve, az a tizenöt opusz, amely a tizenöt szimfónia árnyékában húzódott meg hosszú időn át, a szimfóniák közösséghez szó­ló mondanivalója érthető mó­don elfedte a vonósnégyesek magánjellegű közléseinek je­lentőségét. Pedig a zeneszer­ző utolsó éveiben egyre fon­tosabbnak tartotta ezt a mű­fajt, legbensőségesebb vallo­másainak közvetítőjét. A hat­vanas évek közepén keletke­zett f-moll vonósnégyes hét rövid tételét egyvégtében szó­laltatják meg; hét­­jellemda­rabot sorakoztat itt egymás mellé a zeneszerző, ezek leg­többjét a gordonka mottószerű kezdő­ dallama kapcsolja ösz­­sze, a zárótétel pedig az elő­ző tételeket variált formá­ban idézi fel újból. Az egyéni hangszeres virtuozitást a grúz vonósok bámulatra méltó kvartett-kultúra fegyelmével és a zenei fogalmazás meg­­rendítően személyes pátoszá­val tetézik. Ez tette élmény­szerűvé az alig ismert Sosz­­takovics-művet és ez kölcsön­zött magával ragadó — helyen­ként démoni —­ lendületet Schubert népszerű „A halál és a leányka” című vonósnégyese megszólaltatásának. KISS ANDRÁS vigadóbeli hegedűestjét a szünet nem csupán a megszokott értelem­ben osztotta két félidőre: va­lóban két zenetörténeti kor­szak, sőt, két különálló mű­vészi teljesítmény tanúja lehe­tett a népes hallgatóság. Az első részben barokk művek hangzottak fel: Veracini mél­tóságteljes pompájú e-moll koncertszonátája, Corelli Fo­­lia-változatai és Tartini „ör­­dögtrilla”-szonátája. Bár a he­­­gedűjáték pallérozott csillogá­sa mindhárom kompozíció elő­adását jellemezte, a megszó­laltatás nem idézte fel töret­lenül­­ó hegedű nagy évszáza­dának atmoszféráját. Ebben jelentős része lehetett a zon­goraszólamnak is. Szabó Csilla — őt első ízben hallottuk Kiss András partnereként — zon­gorajátéka kevésbé alkalmas barokk művek kíséretére. Ez a­­ zongoraszólam olyan aszké­­tikus egyszerűséget, olyan személytelen tárgyilagosságot, követel, ami Szabó Csilla ára­dó temperamentumától, bri­liáns zongorázásától eleve ide­gen. Hogy mindez így van, azt beszédesen igazolta a hang­verseny második felében meg­szólaltatott Debussy-, Ravel- és Saint-Saens-darabok dúsan kivirágzó, színes zongoraszóla­ma, az a világ, amelyben a művésznő végre otthon érez­hette magát. Kiss András ma­ga is ot­thonosabb ebben a differenciáltan árnyalt hang­zásvilágban. Ritkán szólal meg egymás közvetlen szomszédsá­gában Debussy és Ravel he­gedűszonátája! Ez a műsor­összeállítás ilyen módon nem­csak rendkívüli élvezettel, de rendkívüli tanulsággal is szol­gált, azzal, hogy mennyire té­ves „impresszionisták” címmel egy kalap alá venni a két francia zeneszerzőt. Saint-Saëns Bevezetés és Rondo capriccioso című da­rabja képviselte ezen a hang­versenyen — Kiss András ma­gas szintű tolmácsolásában — a látványos hegedűvirtuozi­tást. A MAGYAR RÁDIÓ MÁR­VÁNYTERME újabb, hangu­latos színhely, ahol hangver­­senyek otthonra lelnek. Három fiatal művész produkcióját su­gározta innen a rádió harma­dik műsora. Mindhárman a Szovjetunióban tanultak. A legfiatalabb közöttük Scholz Melinda fuvolaművésznő, aki pályája elején áll, szólistaként még nem nagyon ismert és így érthető elfogódottsággal lép a nyilvánosság elé. A Mo­­zart-kortárs cseh zeneszerző, Vanhal két szonátáját szólal­tatta meg műsora bevezetése­képpen. Majd kelet felé moz­dult el a műsorterv irány­tűje: a lengyel Moniuszko szo­lidan virtuóz Fonólány című jellemdarabja következett. A fuvolaművésznő Ljadov és Muszorgszkij műveinek meg­szólaltatása során érezhetően bátrabbá, felszabadultabbá vált. A műsor ezután Tóth Éva produkciójával folytató­dott. Tisztán, biztos techni­kával és rendkívül szép han­gon hegedül ez a fiatal leány, nagy nyeresége lehet hegedűs­­állományunknak. Rachmani­­nov, Rimszkij-Korzakov és Prokofjev más-más előadás­beli követelményeit pontosan és híven valósította meg. Sosztakovics Prelúdiumaival ezeket a követelményeket mintegy összefoglalva fejezte be produkcióját. Mind a fu­vola, mind a hegedű mellett Gulyás Márta zongorajátéka nyújtotta a kíséret lendületet adó, simulékony és mégis ösz­tönző támaszát. Torma Gab­riella az egyetlen e műsor közreműködői között, aki nemcsak itthon, de külföldön is ismert, befutott művész. Az ő zongorajátéka már nem szorul elemzésre, fölényes hangszertudását, robbanó temperamentumát, színes kép­zeletét sokszor méltatták már. A zömében orosz-szovjet mű­sort Szkrajbin Ötödik szoná­tájával és két Rachmaninov­­prelűddel gazdagította. Rach­­maninov újabban ismét divat­ba jött. Szkrajbin azonban még felfedezésre vár, ehhez Torma Gabriella az utóbbi időben jelentős mértékben hozzájárul. Pándi Marianne Gálaest az új Nemzeti Színházért Az új Nemzeti Színház ja­vára gálaestet rendezett szom­baton, a Budapest Sportcsar­nokban a népszerű televíziós műsor, a Stúdió ’83. szerkesz­tősége. A Hétre ma várom a Nemzetiért elnevezésű esten fel­lépett Benedek­ Miklós, Besse­nyei Ferenc, Császár Angéla, Darvas Iván, Galambos Erzsi, Gobbi Hilda, Gregor József, Hámori Ildikó, Hernádi Judit, Hídvégi Miklós, Huszti Péter, Kalmár Magda, Kállai Ferenc, Kern András, Kovács József, Leblánc Győző, Lukács Margit, Németh Sándor, Melis György, Mensár­ László, Oszvald Ma­rika, Orosz István, Pitti Ka­talin, Psota Irén, Ruttkai Éva, Sinkovits Imre, Simándy Jó­zsef, Szabó Sándor, Szacsvay László, Sztankay István, Tol­násy Klári, Törőcsik Mari, va­lamint a Győri Balett Markó Iván művészeti vezető irányí­tásával, a Fővárosi Operett­színház és a Magyar Állami Operaház tánckara, továbbá az Omega együttes. Az esten Med­­veczky Ádám és Makláry László vezényelt. A műsor házigazdája Érdi Sándor, Kepes András és Szegvári Katalin volt. Az elő­adást Vámos László rendezte.

Next