Magyar Nemzet, 1984. február (47. évfolyam, 26-50. szám)

1984-02-24 / 46. szám

Péntek, 1984. február 24. folyóiratszemle Fotóművészet. Filmvilág Kevesen emlékeznek rá, hogy Ortutay Gyula Parasztságunk élete, Szabó Zoltán Cifra nyo­morúság és nem utolsósorban Féja Géza Viharsarok című könyveinek megrázó fotóit dr. Müller Miklós készítette. Szociofotó A Spanyolországban élő é­s most hetvenesztendős szocio­­fotóssal készített levél-in­terj­út Albertius Béla a Fotóművészet legújabb számában. Müller „elmondta”, hogy jómódú oros­házi családja jogásznak küldte Szegedre, a jog azonban nem­igen érdekelte és a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiu­mához csatlakozott. Lakótársa — Wolf szegedi városi orvos­nál — Radnóti Miklós volt. De már Szegedre érkezése előtt fényképezett, elsősorban kubi­kusokat, akiknek nehéz mun­kája megragadta őt, életük nyomorúsága viszont felhábo­rította. (A Viharsarok első ki­adásának címlapján látható kubikos­ kép — amely ellen külön interpelláltak a képvi­selőházban — mintegy össze­gezi a bicikliútjai során felvett kubikosképeket.) „A mai fiata­lok, hál’ istennek, nem is ért­hetik, mi volt a mi fiatalsá­gunk, mit jelentett állandó fé­lelemben élni, tanúja lenni és teljes tehetetlenségben nézni a nácik hatalmának növekedé­sét, tudva, hogy milyen vé­rengzés előtt áll az emberiség: menekülni a lezárt határokon átszökve, az életösztönt követ­ni. Az emlékek elmosódnak, csak részletek maradnak fenn, mint például az 1939-es nyár, mikor utoljára voltunk együtt Párizsban Radnótiékkal és Or­­tutayékkal.” Dr. Müller Miklós ma is fényképez új hazájában — folytatva a részben általa is kialakított, magyar szociofotós hagyományokat. A Vele való interjúhoz kapcsolódik Veres Péter Milyen látvány a mez­telen kubikos? című írása, amely eredetileg a Gondolat 1937. évi 7—8-as számában je­lent meg, s amit a Fotóművé­szet szerkesztősége most újra közöl. A Viharsarok már jel­zett címlapját elemezve, a kubikusmunkát is „belülről” ismerő író — a Lumea című temesvári román lap kritiku­sával vitázva — rámutat, hogy „annak a tájnak, a déli Tiszán­túlnak igenis a meztelen felső­testtel talicskázó kubikos a legjellegzetesebb embertípusa, egyben sorsának, jövőjének meghatározója is. Ennek a táj­nak a fő problémája a kubi­kossá lett agrárproletár sorsa.” S hozzáteszi: „A kubikosmun­ka a paraszti munka értékelé­sében nem hátul, hanem leges­legelöl áll. Boldog és szeren­csés az, aki olyan erős, hogy bírja a kubikolást, mert ha van munka, többet keres, mint a közönséges mezei napszá­mos.” Csibe Móricz Zsigmond fogadott leányának, a pesti külváros „Csibéjé”-nek ifjúkori arcát — és környezetét — idézik a lap­számban a néhány éve meg­halt Kálmán Kata fotói. A folyóiratban olvasható Torday Aliz 1976-ban készült beszél­getése Hevesy Ivánné Kálmán Katával, aki elmondta, hogy 1936-ban — nem sokkal az­után, hogy Móricz megismer­kedett a novellákban (és az Árvácska című regényben) is „feldolgozott” proli­ leánnyal — „saját környezetében” fény­képezte le Csibét. (A képekhez Móricz akart szöveget írni.) Kálmán Kata — aki különben férjével együtt látogatta meg „riportalanyá”-t — ragaszkodott hozzá, hogy „abban a megha­tóan kezdetleges kis ruhában” fényképezze le a lányt, amiben az íróval megismerkedett. (Ez volt akkor az egyetlen ruhája.) Csibe viszont meg akarta mu­tatni, hogy van már neki szép, új ruhája is, így hát készültek fotók a régi ruhában is, de olyanok is, amelyek „mint komplett dámát” mutatták Csibét a kültelki ház előtt. A képes riport végül nem jelent meg — a képek csak nemrégi­ben kerültek elő, véletlenül — mert Móricz Zsigmond meg­gondolta magát. „Hogy jövök én ahhoz, hogy kiszolgáltassam ezt a szegény lányt. Az igazi arcát. Eddig mindig csak Csibe volt, s most egyszer­re ...” Emberi hitel A tévé „szociográfiai” tevé­kenységéhez, a mai Magyar­­ország,, vizuális felfedezésé”­­hez tartozik az is, hogy bemu­tassa politikusainkat. Ezzel foglalkozik Faragó Vilmos a Filmvilág legújabb számában. Vitray Tamás beszélgetése Havasi Ferenccel mai „karrier­­történet”-et adott — „politika­­történettel a háttérben” — és ennek a tévéportrénak a sike­rét nemcsak a kérdések és vá­laszok nyíltságában látja, ha­nem „a szóhasználat oldott ke­­resetlenségében, meg a táj­szólás finom ízeiben” is. De ezeken kívül még „valami be­vallott szomorú fáradtság”­­ban is, amely „látszólag rontja az imágót, de elleplezése az emberi hitelt csorbította vol­na”. A szerző reméli, hogy ez a kezdemény sorozattá nő. Mi­ként talán az is, hogy Heltai András minisztereket kér a stúdióba, családi-baráti cseve­gésre. Ha a sorozatból az de­rül ki, hogy „a miniszter is ember, ez persze roppant ba­nalitás, ha úgy tetszik, még sértheti is beszélgetőpartne­reit. De mit tegyünk, ha ez a banalitás eddig fölfedezetlen volt? Ha eddig még arról sem esett szó, hogy miként lesz valakiből miniszter, járt-e is­kolába, mi volt az első mun­kahelye, mikor ismerkedett meg a feleségével, milyen egy szokványos munkanapja, szo­­kott-e bevásárolni, segít-e krumplit hámozni és kikkel barátkozik?” Hogy még na­gyobb legyen a popularitása (meg információs gazdagsága) az ilyen műsoroknak, Faragó szerint egyesíteni kellene az intim, ha úgy tetszik, szóra­koztató jelleget és a „szakmai” vonatkozásokat is. Mindeneset­re van már bizonyos „front­­áttörés”, különösen azokhoz a műsorokhoz képest, ahol a po­litikust csak szónoklat, ünnepi beszéd, felszólalás közben mu­tatták és mutatják be. A. G. Múlt időben a gyárkapunál A­z autókerekek csikorgása­­ szirénaszerűen vijjogott bele az utcazajba. Kóbor ku­tya került a szürke Volga elé, a pilóta alig tudta félre­rántani a kormányt. A hatal­mas kocsi csaknem elsodorta a zöldséges előtti ládarakást, s arasznyira állt meg egy hir­­d­etőoszlop előtt Mire azonban a vezető öklét rázva kipattant az ülésről, a kutyának se hí­re, se hamva nem volt. Egy fekete kendős, töpörödött öregasszony úgy bámult a fel­dühödött sofőrre, mint rémlá­tomással küszködőre szokás. Az utca azonban ügyet sem vetett rájuk. A poros, hepe­hupás úttesten egykedvűen húztak el az autók, a járdán száraz falevelet sodort az őszi szél. A járókelők fázósan siet­tek a dolgukra, mintha mene­­külésszerűen igyekeznének mi­hamarabb minél messzibbre kerülni erről az örökké füst- szagú tájékról. Mióta az eszemet tudom, alig változott itt valami: a hatalmas gyárkapu mintha maga volna a megtestesült maradandóság. Mögötte a koromfödte, vascsövek behá­lózta üzemek, a Martin, a Nagykalapács, a Csőgyár, az Acélhengerde, előtte a meg­megszakadó üzletsor, kis­­közérttel, bazárral, fotózóval, fényképésszel; az üzletek kö­zött egy-egy elvadult telek, elkorhadt kerítés. Hiába bon­tották le az utca egyik felén a roskatag viskókat, a másik oldal makacsul őrzi a megkö­­vesedettségeket. Sőt, mintha furcsa mód rávetítené a múlt árnyképét a szemközti füves térségre, a távolabbi gyorsbü­fé és az ABC-áruház üvegcsil­­logású épületére is. Nem vitás, ez csupán kép­zelődés. A józan pillantás azt látja: a tegnap és a ma néz itt farkasszemet egymással. Ha élénkebb volna a fantáziám, bizonyára még az erdősávot is ideképzelném: a karcsú jege­nyét, az ágaskodó akácot, a hajlékony nyárfát a vakolat­vesztette téglafalak, düledező sufnik, rozsdás drótsövények helyébe. Éppen úgy, ahogyan azt a Magyar Kommunista Párt Csepel nagyközségi szer­vezetének 1947-es választási programja ígérte. Pontosan emlékszem a ma­kettra, kamaszfejjel láttam valamelyik iskolai kiállítá­son, és mi tagadás, el voltam tőle ragadtatva. Milyen nagy­szerű lesz, ha eltűnnek a gyá­rat övező kietlen utcák, a he­lyükön csupa zöld, itt tisztul meg a poros, kormos levegő, s a lombok között hal el a hen­gerek, gépek, daruk szüntelen dübörgése. Akkor persze fo­galmam sem volt róla, épp emiatt az elképzelés miatt nem költenek majd egyetlen fillért sem erre a környékre. A végítélet kimondását azon­ban évről évre halasztgatták. Mindig másra kellett a pénz. Ácsorgók a gyárkapuval szemközt, az alaposan meg­kopott kisközért előtt. Az ötve­nes években afféle „kiválasz­tott” üzlet volt. Kívül-belül csillogott, s mindig lehetett kapni benne olyasmit, ami másutt nemigen volt. Nem csoda, hogy még Erzsébetről, Kispestről is jártak ide, igaz, csak „rangrejtve”, lódenban, micisapkában, mert ha gya­nússá vált valaki, könnyen ráfogták, hogy „ellenséges elem”, s a munkások elől vá­sárolja föl az ennivalót. Fölnézek az eresz alatti ut­canévtáblára. Alig-alig olvas­hatók rajta a betűk: Gyepsor utca. Akár azt is kiírhatnák: Nemlétező utca. Immár egy teremtett lélek sem lakik ben­ne. Egyik fele csupa száraz bozót, csak helyenkint látszik ki a gyár szinte végtelenbe vesző, szürke betonkerítése: középütt autók, kocsik kivájta, szeszélyesen kanyargó kerék­nyom, pocsolyamaradvány, hulladékhalom. A mások olda­lon a házsor fölöttébb foghí­jas, az ablakok zöme be van deszkázva, az ajtókra, kapuk­ra keresztlécet szögeltek, a lépcsőket, küszöböket fölveri a §32* Vajon ki emlékszik rá: va­laha fölöttébb zajos volt itt az élet. Legalábbis pénteken­­kint, amikor heti fizetésükkel a zsebükben léptek ki a gyár­kapun az emberek. A Gyep­sor utca tudniillik a „széplá­nyoké” volt. S ők a nevezetes napon éppúgy fölsorakoztak a kapunál, mint azok a „tisztes­ségesek”, akik nemigen bíztak benne, csakugyan egyenesen hazajön-e férjük, ellenállva minden kísértésnek. Gyanújuk egyáltalán nem volt indoko­latlan. A Gyepsor utcaiak igencsak szembeszökő módon vetették latba vonzerejüket, hogy némi kitérőre csábítsák a filléres boldogság iránt hi­székenyebbeket. Ez persze egyáltalán nem ment simán. Főleg a két tábor határmezs­gyéjén csattant el nem egy jókora pofon, a hangos szit­kozódásokról, a dühödt köp­­ködésekről nem is szólva. Nyomorúságos gyűlölködés volt ez, egyfajta kilátástalan­­ság mart bele elszabadult in­dulattal másfajta kilátástalan­­ságba. Mindez réges-rég a múlté. Csak a falak, fák, kövek tud­nak róla. De az ő idejük las­san lejár. Előbb-utóbb mégis­csak jönnek a dömperek si­mára gyalulni ezt a sovány, szürkésfekete, tengernyi szen­vedést megélt földet... Veszprémi Miklós Magyar Nemzet NA­PL­Ó Kortárs képzőművészek al­kotásaiból nyílt meg kiállít­ás csütörtökön Budapesten, a Keleti pályaudvar csarnoká­ban. A KSH Számítástechnikai és Ügyvitelszervező Vállalat munkatársai szokatlan fel­adatra vállalkoztak, amikor vándorgalériát szerveztek az ország legkülönbözőbb részein élő képző- és iparművészek munkáiból. Eddig már 16 vá­ros adott otthont a tárlatnak; a budapesti bemutatkozás egyben a kiállítás-sorozat utolsó állomása. Hatvanöt mű­vész 92 alkotása — festmé­nyek, grafikák, kisplasztikák, kerámiák, tűzzománcok, tex­tilek — látható a Keleti pá­lyaudvar csarnokában néhány perc figyelmet kérve a nagy rohanásban. A kiállítás már­cius 4-ig tart nyitva. ♦ Cakó Ferenc grafikusmű­vész kiállítását holnap, feb­ruár 25-én négy órakor nyitja meg Pogány Ö. Gábor a Ság­­vári kiállítóteremben (II., Szil­fa u. 4.).♦ Francia szerzők művei hang­zanak el Trajtler Gábor orgo­naestjén a Zeneakadémia nagytermében március 1-én, csütörtökön fél nyolckor. Köz­reműködik Pröhle Henrik. Ajándékok erőn felül r ~ ^ ’,$• J­­ * Kincsek újságpapírban Aligha van magyar ember, aki nem tudja, hogy legelső közgyűjteményünk, a Nem­zeti Múzeum, Széchényi Fe­renc párját ritkító adományá­nak köszönheti létrejöttét. A gróf gesztusa máig ható pél­da. Abban, hogy az idők so­rán szépen gyarapodott az eredeti gyűjtemény, nagy ré­sze volt mindazoknak, akik kisebb-nagyobb adományaik­kal gazdagították anyagát. Az 1807-es országgyűlés múzeumalapítást szorgalmazó javaslata alapján az egész or­szág adakozásban tört ki. Gróf Batthyány Antal herceg­­prímás telket ajándékozott a nemzet javára; pénzküldemé­nyek, történelmi ereklyék, fegyverek, kéziratok, okleve­lek, ásványok, könyvek és érmék érkeztek szerte az or­szágból. Millpenge és duplatallér A lexikonok csak a legje­lentősebb adományozókat je­gyezték fel, ám a lista még így is tekintélyes. József ná­dor könyv- és kézirattárát, valamint ásványgyűjteményét, Marczibányi István udvari tanácsos XVI. és XVII. száza­di régészeti és iparművészeti gyűjteményét, Kiss Ferenc és Veszerle József görög és ró­mai pénzérméket tartalmazó kollekcióját, gróf Szapáry Pé­ter, valamint a Brunszwick és Podmaniczky család ás­ványtárukat ajánlották fel a múzeumnak. A képtár meg­alapítása Pyrker János egri érseknek köszönhető. Ez tehát a távoli múlt. De vajon az elmúlt tíz esztendő­ben mit juttattak honfitár­saink a nemzet javára? Jut-e eszébe valakinek, hogy ked­ves gyűjteményét, vagy féltve őrzött kincsét ajándékul ajánlja a múzeum anyagának gyarapítására? Ezekkel a kér­désekkel fordultam azokhoz, akiknek a gyűjtemények keze­lésén kívül az is feladatuk, hogy elfogadják, vagy vissza­utasítsák a felajánlásokat. — Az ajánlkozókat két cso­portba lehet sorolni — mond­ja dr. Gedai István, a Nem­zeti Múzeum éremtárának ve­zetője. — Vannak, akik jó szándékkal hozzák el nekünk az otthon talált régiségeket, néha fontos történeti értéke­ket, a padláson lelt kötegnyi millpengőjüket, utazásukból megmaradt külföldi pénzüket, jelvényeiket. A másik cso­portba tartoznak a gyűjtők, akik pontosan tudják, mit je­lent számunkra az ajándék. Megesett, hogy a tulajdonos, Csillag Ferenc felszámolta a kollekcióját és nekünk aján­dékozta a legértékesebb da­rabját: egy János Zsigmond korabeli erdélyi duplatallért. Ezen a példányon kívül csak egyetlenegyről tudunk. Száz­ezreket kaphatott volna érte. Volt, aki felajánlotta megvé­telre húszezer forint értékű numizmatikai anyagát, de mert a múzeumnak nem volt rá pénze, s mert magyar ér­mékről volt szó, végül az egé­szet ingyen ideadta. — Él-e még a régi mecé­nási szellem? — A mai gyűjtők többsége nem a gazdagok közül kerül ki. Általában „forgatják” a gyűjteményüket, ami nem kell, azt elcserélik, s ha vé­gül valamilyen okból felszá­molják, lakássá, kocsivá vagy telekké változnak át a tár­gyak. A mecénási feladatot az éremgyűjtők egyesülete vette át: az általa kibocsátott ér­mekből nekünk is juttat, s megvásárol számunkra egy­­egy becses darabot, ha nincs rá pénzünk. — Mi volt az elmúlt idő­szak legjelentősebb adomá­nya? — .Egy idős házaspár keres­te fel a múzeumot. Egymás után rakták az asztalra az új­ságpapírba csomagolt pénzér­­merudakat: Napóleon-aranya­kat, százkoronásokat, száz­frankosokat, húszdollárosokat, összesen nyolcszázhatvan da­rabot, a századvég és a szá­zadelő tipikus tezaurációs esz­közeit. A nagy értékű érmé­kért fontos hungarikákat tu­dunk cserélni, vagy vásárol­ni, ezért is számítom ezt az ajándékot a legjelentősebb adományok közé. Különös, hogy a házaspár, bár szűkös körülmények között élt, nem használta fel a vagyont érő pénzeket, inkább nekünk ad­ta. De említhetném egy kül­földön élő magyar, Soltész Katalin esetét is, aki a Nem­zeti Múzeum számára ameri­kai arany- és ezüstérem-soro­zatot vásárolt. Ingyen idead­ta, de annyi pénze már nem maradt, hogy hazatelepülésé­hez öröklakást vegyen magá­nak. A főhercegnő selyemruhája Az éremtár nemcsak hazai vonatkozású darabokat gyűjt, hanem minden tájról és kor­ból pénzt, plakettet, kitünte­tést és rendjelet, sőt jelvényt is. Ez utóbbiak, bár pénzérté­kük csekély, elsősorban fon­tos kortörténeti dokumentu­mok. A legtöbb adományt az új­kori osztály kapja. Ott gyűj­tik a közelmúlt és a jelen leg­jellegzetesebb értékeit, a jö­vendő emlékeit. Bármilyen meglepő, de ha valaki egy frissen vásárolt modern ágy­neműgarnitúrával állítana be dr. Dózsa Katalinhoz, a tex­tilgyűjtemény felelőséhez, ak­kor szíves fogadtatásra talál­na. Gát Eszter, az óra- és hangszergyűjtemény őre már meggondolja, mit fogad el. Két egyforma zongorát bi­zony nem tud elhelyezni a szűkös raktári körülmények között, még akkor sem, ha in­gyen adják. Haider Edit, a ke­rámia-, játék-, dohányzás- és háztartástörténeti gyűjtemény kezelője azt tartja, hogy min­den ajándék hasznos lehet, hiszen a múzeum szakembe­reinek feladata a tárgyi kul­túra megőrzése. Dr. Dózsa Katalinhoz egy nyugdíjas vasúti tisztviselőnő küldte el levelét. Úgy gondol­ta — írja —, hogy rokonsága számára haszontalan, ám előt­te annál becsesebb vasúti egyenruháját a múzeumnak adja. A szakember örül ezek­nek az egyre ritkuló ajándé­koknak. Örül akkor is, ha va­laki otthon összeszedett régi csipkéit, bársonyait ajánlja fel, hiszen ezek kitűnően fel­­használhatók a restaurálás­,­hoz.­­ Időnként kalandos utat járnak be azok a darabok, amelyek végül hozzánk kerül­nek. Márk Tivadar jelmezter­vező például nekünk adta Blaha Lujza vállkendőjét, amelyhez Zsindelyné Tüdős Klára révén jutott. Kanadá­ból egy Habsburg főherceg­nő fehér selyemruháját küld­te el egy hölgy. Az ajándé­kozó egy magyarnóta-énekes­­től kapta, aki viszont állító­lag magától Ferenc József lá­nyától. Hogy a történet igaz-e, nem tudom. A ruha valóban az idő tájt készült, igazi lu­xusdarab, időközben át is ala­kították. Időnként hagyatékból is gyarapszik a múzeum. Dr. Márton Aurélné zenetanárnő nyolcvanegy darabból álló, a múlt század második feléből származó felvidéki poszthabán kerámiagyűjteményét örökí­tette a Nemzeti Múzeumra. Egy másik hagyaték révén sok védett darab: órák, ezüsttár­gyak, porcelánok kerültek a közgyűjteménybe. A hat pohár — Érik-e önöket meglepe­tések? — Természetesen — vála­szolja Gát Eszter. — Én pél­dául ajándékba kaptam a BÁV-tól egy tulajdonképpen teljesen értéktelen lyukkár­tyát, amit automata cimba­lomhoz készítettek. Mind ez idáig egyetlen ilyen szerke­zetről volt tudomásom, ame­lyik a készítő Schunda Ven­cel József villájában állt. Ám ez a villa leégett és benne pusztult a zeneautomata is. Éppen ezért egyáltalán nem biztos, hogy ez a lyukkártya ahhoz a géphez tartozott, s abban reménykedem, hogy előbb-utóbb előkerül egy szerkezet is, amin le lehet majd játszani. A másik meg­lepetés akkor ért, amikor a Ganz-MÁVAG soroksári ön­tödéjében jártam tizenöt, az ötvenes években felvett, mun­kára serkentő dalokat tartal­mazó hanglemez dolgában. Az ilyen lemez igen ritka, a gyűj­tőket alig érdekli. Az aján­dék mellé — amely végül is az Országos Széchényi Könyv­tár zeneműtárába került —, ideadták azt az 1930-as évek­ből származó harangjáték­­klaviatúrát, amit véletlenül láttam meg az egyik műhely sarkában. Ezt a furcsa szerke­zetet, amelynek nálunk nincs hagyománya, feltehetőleg va­laki saját szórakoztatására ké­szítette itt, az egykori harang­öntő műhelyben. Az ajándékozási lista egyik értékes tétele: Bolyai János exhumálási ereklyéi. Dr. Kun- Kuti Márton ajándéka. A re­­likviaegyüttes öt darabból áll: kis fürt haj, szemfedődarab, a szemfedőszalag, a bársony ru­hadarab és a koporsófa-töre­­dék. .Hitelességét igazoló ok­irat bizonyítja. „Fuváncz Irén kedves barátomnak a maros­vásárhelyi ref. temetőből hoz­tam Bolyai Jánosnak, a híres matematikusnak 1911. júniu 7-ikén délelőtt temetése után ötvenegy évvel történt exhu­málása alkalmával a sírból sajátkezűleg átvett és itt a túlsó oldalra ragasztott követ­kező relikviákat...” Az alá­író, Jakab Ödön pecsétjével igazolta az okirat hitelét. Az utóbbi időszak egyik legemlékezetesebb ajándéka egyszerre gyarapította a hangszer- és az üveggyűjte­ményt. Nem kis meghatott­sággal mesélik el László And­rás nyugdíjas rendőrtiszt sor­sát és nagylelkűségét. — László András egész éle­tében zenélt, sőt zeneszerzés­sel is foglalkozott — mondja Haider Edit. — Nem sokkal halála előtt keresett meg min­ket, hogy felajánlja kedves öreg hegedűjét, kottáit és po­hárgyűjteményét. Megnéztük az értékes kollekciót, és lát­tuk, hogy tulajdonosa milyen rossz körülmények között él. Úgy éreztük, nem fogadhat­juk el ingyen a becses aján­dékot és a hat legértékesebb poharat megvásároltuk tőle. Furcsa tudni, hogy sokszor azok adnak, akik csak erejü­kön felül tehetik. Hanthy Kinga 7 A tönk meg a széle címmel szatirikus produkció készült el a televízióban. A tévéjáték író­ja Radványi Ervin, rendezője Várkonyi Gábor. A képzelet­beli Magyarszurdok városában, de a mai valóságban játsz­­ó történet főszerepeit Szilágyi Tibor, Sinkovits Imre, Tolnay Klári, Gelley Kornél, Székhe­lyi József alakítja.

Next