Magyar Nemzet, 1984. szeptember (47. évfolyam, 205-230. szám)

1984-09-27 / 227. szám

fi W­ashingtoni tudósítónktól Évadnyitás: csodagyerekek és gyerekes csodák A film véget ért, de a közön­ség ülve maradt. A vásznon perceken át „mentek” a nevek, a rengeteg közreműködő, még a prágai forgatás sofőrjei sem maradtak ki, ám a nézőtérről csak lábujjhegyen mert ki­osonni néhány hazasiető. Néz­tük a listát és hallgattuk a ze­nét, Mozartot, akinek tete­mét az utolsó filmkockákon a jeltelen gödörbe hajították és mésszel szórták meg a sie­tős sírásóit. Meghosszabbított élvezet volt ez és jelképes tisz­teletadás drámának és dallam­nak. Átütő erejű jelenetekben láttuk meghalni Mozartot, s most mintegy nyugtáztuk hal­hatatlanságát. A filmet — bár­mily oktalanság is ilyesmi a moziban — önkéntelen taps zárta, a folytatódó zenét el­mélyült hallgatás. Milos For­man az Amadeus-szal párat­lan, „zenés filmet” csinált. Két­ségkívül kiemelkedő művel kezdődött az amerikai őszi sze­zon. Peter Shaffer nálunk is ját­szott darabjaiból készült Fur­­pián Amadeus­ a, de inkább azt kellene írnom: a szerző és műve felhasználásával. Shaffer most harmadszor ír­ta át munkáját, a londoni be­mutató után módosította ezt a Broadway-re, s újfent a forga­tókönyv számára. A színház­ban az Amadém a zsenire fe­nekedő középszerűség darabja. A színpadon Salieri a főhős, Mozart jóformán mellékszerep­lő. A vásznon Formán fordí­tott:­ Salieri lett epizodista s amolyan rezonőr inkább, mint irigykedő gonosz. Itt nem egy különcködő fickót látunk, aki­ről illik tudni, hogy lángelme, hanem egy igazi zsenit, aki szertelen és önpusztító életet él. Formán szándékosan kere­sett egy teljesen ismeretlen színészt, Tom Hulce-t, hogy megalkossa nekünk azt a Mo­zartot,­ aki ezután élni­­fog bennlünk. Tizennyolcadik szá­zadi púnk ez az Amadeus, aki dönti magába a vörösbort és megszállottan írja kottáit. Ez a Hub­er Mozart előttünk ala­kul át azzá, aki valóban léte­zett. Murray Abraham játssza Salierit, aki a végén gúnyos kacajjal menti fel a világ ösz­­szes középszerűit: színésznek és rendezőnek sikerült megal­kotnia azt a kontrasztot, amely Mozart-képünkhöz elválaszt­hatatlanul szükséges. Halálos ágyán Mozart ennek a nagy­szerűen alakított Salierinek diktálja Rekviemje hangje­gyeit. Az olasz sóvár örömmel ráérez a zenefoszlányokra, ám követni képtelen, alkotótárs­nak lenni hasztalan próbál, s végül észrevétlenül a zseni íródeákjává válik. Ezt a kü­lönbséget érzékeltetni, s nem­csak deklarálni — ez az Ama­deus diadala. A film vágásai, sodrása, az operák beépítése, a korhű arcok sokasága, a pa­zar kiállítás, a hajdani Bécset megelevenítő prágai háttér — közben Mozart tökéletes „film­zenéje” — érthetővé teszi, hogy a közönség egyszerűen nem tudott felállni. . Jól indult tehát a filmévad, hiszen az Amadeus mellett már bemutatták egy másik si­kerdarab, a Pulitzer-díjas Egy katona története moziváltoza­­tát, amelynek forgatókönyvét szintén a szerző, Charles Ful­­ler írta, s ez is hatásos adaptáció (dráma a második világhábo­rú után az amerikai délen meg­ölt néger harcosról). S Hol­lywood a „végére” vagyis ka­rácsonyra tartogatja monstre műveit. A Homokdűne egy­szerre négy bolygón játszó­dik majd, s ennyi forgatási sztorit csak az Apokalipszis, most bemutatása előtt lehe­tett olvasni, hallani. Francis Ford Coppola — megint köl­tekezési rekordot állítva — a híres harlemi The Cotton Club-ot készül megeleveníte­ni a hasonló című filmtabló­­jában, vagyis a húszas éveket, a dzsesszkorszakot, no meg az ő elmaradhatatlan gengszte­reit. S ha Coppolánál újfent a fel- és az alvilág randevú­zik, a többi hollywoodi divat sem múlt el a tavalyi szezon­nal, a Kram­er kontra Kra­mer-irányzat friss változatai­ban hol egy gyermek „válik el”, szabályos perrel, vagyis humorba pácolt melodrámá­val a szüleitől (Kibékíthetet­len ellentétek címmel), hol meg két kölyök menti meg egyedül élő anyját egy veszé­lyes kapcsolattól (Elsőszü­lött). A Földönkívüli ezúttal a minap elhunyt férj alakjá­ban lép elénk és özvegye elé (Csillagember), a 2010 viszont a híres Kubrick-film, a 2001 utóda óhajt lenni, vagy in­kább — azonos főszereplővel, Keir Dullea-val — a folyta­tása, hiszen ugyanaz a forga­tókönyvíró, Arthur Clarke. Viszont ezt Peter Hyams ren­dezi. Miután Jane Fonda a ta­valyi évadban a Babakészítő­vel tévésikert csinált a ne­­hézsoráú asszony figurájából, várható volt a hasonmások­­ megjelenése. E „Fonda-epigo­­nok” sorra farmokon élnek, s mindegyikőjük családját összetartja egy erős akaratú nő, a Vidék címűben Jessica Kangé (ez a mű nyitja meg szeptember 28-án a New York-i filmfesztivált), A szív rejtelmei­ben Sally Field, míg a Folyó­ban Sissy Spacek a sztár. Az amerikai évad esemé­nyének számít Mastroianni IV. Henrikje a Firandello­­darab filmváltozatában, s Francesco Rosi Carmenje, a nagyszerű tenor Placido Do­­mingo-val Don Jose szerepé­ben. A múlt századi Carmen­­bukásra gondolva, szórakoz­tató látni az egymást követő Carmen-rendezéseket (így nemrég Peter Brook vitatott színpadra állítása osztotta meg New Yorkot). Másfelől érdeklődés várja régi sikerek (Híd a Kwai folyó fölött, Arábiai hawrence, Doktor Zsivágó)­ rendezőjének, Dávid Leon-nek jó­ évtized utáni újra jelentkezését, ezúttal az Indiai átjáró filmrevitelével. A színházi szezon központja változatlanul a Broadway és ami tőle „off” van, ám a színházi élet fő eseményére ezúttal Washingtonban került sor: a „harvardi csodagyerek­nek” a 26 éves Peter Saliam­nak adták a megbízatást, vesse meg az alapjait egy amerikai nemzeti társulat­nak. Az Egyesült Államokban ugyanis ennek nem csupán az épülete hiányzik, hanem — ha úgy tetszik­­— a ha­gyománya. Sellars a fővárosi Kennedy Center Eisenhower színházának és kapcsolódó „terasz” színpadának, illetve stúdiójának lett menedzsere és művészeti vezetője. Fel­­adata jövő tavasztól létre­hozni azt, ami majd nemzeti teátrum lesz, társulatot ver­buválni tehát, és egyaránt színpadot nyújtani klasszikus — amerikai és külföldi — daraboknak, valamint „támo­gatni az új amerikai drá­mát”. Sellars rendezői ötletei (például Minneapolisban Gor­kij Nyaralók- ját Gershwin­­dalokkal egybekomponálva vitte színpadra), készsége a műfajok „keverésére” azzal biztatja a színházkedvelőket, hogy valóban sikerül neki korszerű színházat csinálnia. A várakozás nagy, legfeljebb a bostoni Shakespeare társu­lat bánja a „cserbenhagyást” (Sellars ottani Kurázsi mo­mo rendezése a tavalyi évad szenzációja volt, s nemsokára a Broadway-ra kerül). Magán a Broadwayr-n és „perifériáin” a bevált szer­zők és sztárok ígérik a szín­házi csemegéket. Miután a Az ügynök halála (Dustin Hoffmannal) változatlanul telt házak előtt megy, októ­ber elején újabb Arthur­­Wiiller-darabot újítanak fel: A bukás után-t. Hasonlóan is­mét jelentkezik Tenessee Williams Orfeusz alászáll­ja, Iréné Papas-sz­al, míg a ta­vasszal jön a másik Williams­­darab, A tetovált rózsa — Gina Lollobripida-val. Ami­óta Liz Taylor — bár meg­lehetősen gyenge játékkal — becsalogatta a közönséget a méregdrága helyekre, azóta úgy látszik a producerek tö­rik a fejüket, mit lehetne még kitalálni (különben nemrég jött le a Broadway-ról Wa­shingtonba­n vendégszerepelni Zorba-ként Anthony Quinn). Egy másik klasszikus műben O'Neill különös közjáték­jában Glenda Jackson a sz­tár, de ez londoni import és javában tart a vita: a New York-i színészek egye­sülete nem akarja „beenged­ni” a főszereplő társait a west end-i produkcióból (hír szerint színészcsere lenne a békés megoldás, tehát ame­rikai export a brit behoza­tal ellentételeként). Lám a gazdasági protekcionizmus a Broadway-t is elérte. A darabbehozatalt persze senki sem gátolja, hiszen a kipróbált művekre minden korábbinál nagyobb szüksége van a Broadway-nek, lévén mind magasabbak a színpad­ra állítás költségei, és ekként a jegyárak. E pillanatban még egyik New York-i nagy színházi cég sem merte vál­lalni például Andrew Lloyd Webber új, Londonban nagy sikerrel játszott művének, a Starlight express-nek (Csil­lagfényes express) a bemu­tatását, amire potom tíz­milliót kellene áldozni, s ki tudja, megfizeti-e majd a publikum a rekordszintű, hat­vandolláros jegyeket, ameny­­nyit a producereknek pénzük visszaszerzéséhez kérniük kell. A Broadway örök szabá­lya, hogy semmi sem biztos, meg kell várni a The New York Times kritikáját a be­mutató estéjén: ha a lap a darabot, az előadást lehúzza, a rolóval is ezt tehetik szín­padra állító­, hiszen a lesújtó bírálat egészen biztosan tá­voltartja a közönséget. Ismét­lődően bevonzza viszont a színházba a királyi Shakes­peare társulat évről évre sorra kerülő vendégszereplé­se. Ezúttal — méghozzá egy napon, tehát délutáni és esti premierrel — a Sok hűhó semmiért-tel és a Cyra­nio-val jelentkezik a világhírű szí­nészkompánia. Ezt az októ­ber közepi kettős bemutatót a szokott nagy érdeklődés előzi meg, hiszen a brit mű­vészektől mindig különleges előadásokat láthatnak a New York-iak. Rostand darabját Anthony Sürgess némileg leporolta, szövegét korszerűsítette, és Derek Ja­­cobi régi álma teljesülésének tartja a nagyorrú lovag el­játszását (csak mellékesein: ő mindkét darabban fellép, te­hát a délutáni után az estiben is, ez pedig közismerten fe­lettébb igénybe veszi a szí­nészt, hiszen Cyrano jófor­mán végig a színen van). Szintén rendszerint biztosra mennek producerei a hazai színházi „nagykereskedővel”, Neill Simon-nal, ak­i az idén Biloxi kesergő címmel foly­tatja önéletrajzi színmű-soro­zatát, miközben egy másik színházban megcsinálja a Furcsa pár — női változatát Persze egy sor musical is próbát tesz a Broadway-n — a legnagyobb garral, a Három muskétás friss változatát hir­detik —, ám ezek szokás sze­rint előre megjósolhatatlan események, nekünk is meg kell várnunk a New York Times-t, mint a társulatok teszik a Sardi’s vendéglőben. Miként ezúttal több új drá­maírói kísérlet sikere vagy kudarca is csak utólag lesz megítélhető, azokat persze az off-Broadway-ró­ szokás „im­portálni”, mármint ha meg­jött a jó kritika és bejött a közönség. Nem jöhet be vi­szont a saját darabja no­vemberi premierjére az F.ay anarchista véletlen halála olasz szerzője, Dario Fo, aki­nek ha „veszélyes gondolatai­tól” nem is, tőle magától megtagadtá­k az amerikai ví­zumot. Avar János Magyar Nemzet Csütörtök, 1984. szeptember 20. Pénteken kezdődik a múzeumi hónap Számvetésre késztette a ta­valyi múzeumi hónap után né­hány nappal elkövetett mű­kincslopás a szakmát és az irányítást, mondotta az idei októberi rendezvénysorozat­ról tartott sajtótájékoztató be­vezetőjében dr. Selmeczi László, a Művelődési Minisz­térium múzeumi osztályának a vezetője. A felszabadulás óta eltelt évtizedekben a múzeu­mok fejlődése soha nem ta­pasztalt lendületet kapott. Ek­kor adódott első ízben lehető­ség az összehangolt, tervsze­rű állománygyarapításra és -védelemre. Nyitottabbak let­tek az intézmények, közműve­lődési munkájuk bővült. Csu­pán az elmúlt tíz esztendőben megnégyszereződött a bemu­tatóhelyek száma, a látogatóké pedig hétmillióról tizennyolc és fél millióra emelkedett. A magyar­­ múzeumi hálózat tehát kialakultnak tekinthető, igaz, az ötszázötven kiállító­hely közül alig száz dicseked­het el azzal, hogy valamennyi múzeumi feladatnak eleget tesz. Ennél a­ belső megújulás­sal orvosolható gondnál sok­kal aggasztóbb az, hogy a gyűjteményeket befogadó épü­letek elavulásával, megrongá­lódásával a felújítási munká­latok nem tudtak lépést tarta­ni. A fenntartók felelősségére hívja fel ez a figyelmet, akik­nek most már kötelességük áldozatokat hozni az állagvé­delem, a rekonstrukció, vala­mint a biztonságos őrzés felté­teleinek a megteremtése és a hiányzó technikai eszközök beszerzése érdekében. Az országos múzeumi és műemléki hónap szeptember 28-án, pénteken kezdődik meg Karcagon, a Györffy István­­emlékév jegyében. Köpeczi Béla művelődési miniszter nyitja meg itt a Györffy Ist­ván, a magyar nép tudósa cí­mű kiállítást­, majd pedig — az idén száz éve született nép­rajztudósról elnevezett mú­zeum előtt — leleplezik a névadó szobrát, Györffy Sán­dor karcagi művész alkotását. Szintén ezen a l­apon avatják fel a Nagykunsági Tájházat is. Új intézményt kap Szent­endre is: az Anna Margit és Ámos Imre munkáit magában foglaló gyűjtemény október 6-tól várja a látogatókat. Pé­csett Amerigo Tót művei kap­nak méltó helyet, november elején pedig Nemes Endre azon képei kerülnek a közön­ség elé, amelyeket a Svédor­szágban élő mester tavaly a magyar államnak adományo­zott. 1.Martyn Ferenc festőmű­vész állandó kiállítását a leg­újabban múzeumként haszno­sított kaposvári megyeház épü­letében mutatják be, szeptem­ber 29-től. Baján a Vízi élet a Dunán, Berettyóújfalun a Szülőföldem, Biharország cí­mű tárlat nyílik meg a mú­zeumi hónap keretében. A Nemzeti Múzeumban e hét péntekétől láthatják az érdek­lődők Mária királyné menyeg­zői ruháját, amelynek restau­rálása a közelmúltban fejező­dött be. A Petőfi Irodalmi Mú­zeum felújított állandó kiállí­tásával a névadó költő emlé­ke előtt tiszteleg. Tudományos tanácskozások is gazdagítják az eseményso­rozatot. Ezek közül kiemelke­dő a Miskolcon október 15— 18-án tartandó, Interetnikus kapcsolatok Északkelet-Ma­­gyarországon című konferen­cia. Az Országos Műmeléki Fel­ügyelőség főbb októberi ren­dezvényeit dr. Császár László, az intézmény osztályvezetője ismertette. Pásztón az Oskola­mester Házat, Kásádon pedig a Sokác Tájházat adják át a múzeumi hónapban. Magyar­, egregyen falusi mészárszék­bemutató nyílik egy öreg, haj­danán is e célra használt épü­letben. A Magyar Építészeti Mú­zeum szervezésében Sárváron Kós Károly-, Székesfehérvá­rott Kozma Lajos-kiállítás lesz. Az október 9. és 11. kö­zött Pécsett megrendezendő harmadik műemléki rövid­filmszemle névben a jövő évi nemzetközi kulturális tanács­kozást is hivatott előkészíteni. (m. xs.) Irodalmi séták A politikus remete A Karthauzi utca hűségesen követi a Fogaskerekű pályáját. Hűvös lehetetű a völgy, bor­zongató és hívogató egyszerre, az út mentén csöndes házak, régi penziók, állandó lakhellyé átalakított egykori nyaralók. A 14. számú telken, a völgy­mederben múlt századi úgyne­vezett svájci stílusú sárga ház homlokzatán, a gerendák és faragott csipkézet közepén felirat: Karthauzi-lak. Az utca felől a kert fái, bok­rai óvó sűrűvel oltalmazzák a kíváncsi tekintet elől, a ház mellől viszont a kert szinte egyetlen lendülettel szalad a Fogaskerekű sínei felé. A ház mögött meredekebb a telek, s a Széchenyi-emlék­út szegé­lyezi. A karthausi írójának, Eötvös Józsefnek egykori nyaralójá­nál állunk. A karthausi helyszíne A regény bevezető képei közt olvasható: „E sötét feny­vesekben, melyek szakadatlan sorban feketéllnek a bércek fölött, s e sziklákban, melyek majd nagyobb tömegekben nyúlnak ki a hegyoldalon, majd szétszórva fehérlenek az úton, miként azokat az utolsó zápor ott hagyá, véghetetlen elhagyatottság képe emelkedik a vándor előtt, s kétszer pusz­ta néktek, kik az élet csalódá­sait éldelve s elvesztve, itt ke­restetek tanyát fájó szívetek­nek, nem remélve mást, mint magányt s egy sírt.” A karthauzi kolostor, a né­masági fogadalmat tett bará­tok lakhelye Grande Chart­­reuse-ben van, Grenoble köze­lében, irdatlan hegyek közt. Napjainkban éppoly nehéz odajutni, mint egykoron, pedig ma — igaz, jócskán kanyar­gó — műút visz a bércek kö­zé. De az utolsó néhány kilo­métert — a járműveket el­hagyva — gyalog köteles meg­tenni a vándor, hogy a barátok nyugalmát ne zavarja a kíván­csiskodó nyüzsgés. S a kolos­torba belépni most­ is tilos. Ám ha a látogató körülpil­lant,­ úgy érezheti, a környék s a szabadság-hegyi kis völ­­gyecske hangulata rokon. Még akkor is, ha a karthauzi ko­lostor körüli, fenyvesekkel te­letűzdelt sziklameredélyek sokszorta magasabbak, mint a Szabadság-hegy mellékvonula­ta. S talán Eötvösben is mun­kált valami e borzongásból, minden a múlt században megépíttette e völgyben a nyaralóhelyet, emlékezve a Grande Chartreuse-ben tett látogatására... 1836 őszén, barátjával, Tre­­fort Ágostonnal együtt indult nagy külhoni utazására: bejár­ta Németországot, Svájcot, Hollandiát, Franciaországot, Angliát s valószínűleg Olasz­országot is. Eközben vetődött el Grande Chartreuse-be, ahol egy véletlen eseménynek lett tanúja. A kolostor bejáratánál felfigyelt egy fiatal hölgyre, aki hiába kért bebocsáttatást. Eötvös megtudta, hogy a szép nő egy fiatal férfirokonát sze­rette volna rábírni arra, hogy lemondjon szándékáról, a szer­zetesi elvonulásról. E személyes élmény is be­leszövődött a regény Indításá­ba. A karthausi főhőse, a vi­lágtól megcsömörlött Gusztáv ugyanis ide vonul vissza. Az 1839—1841-ben írt regény, Sőtér István szavaival a for­radalmak utáni polgári Európa „csődtömegét veszi számba”. Olyan időszakban, amikor Ma­gyarországon még csak terve­ket szőnek e kérdések megol­dására. Eötvös éppen már em­lített utazásán szerezhetett ta­pasztalatokat az 1830-as júliusi forradalom után berendezkedő polgárság által teremtett álla­potokról. Villa a város felett Eötvös 1845-ben költözött a Sváb-hegyre, egy Városkút közeli házba, de még az évben a közelben nagyobb, három összefüggő részből álló telket vásárolt, s ideiglenesen fahá­­zat húztak fel rá. 1846-ban a Krisztina­városi lakásból nya­­ranta ide jártak fel; a nehéz útviszonyok ellenére viszony­lag gyorsan meg lehetett köze­líteni a szép kilátású helyet. Egy 1848. május 4-én kelt nyi­latkozat jelzi, hogy a telektu­lajdonosok maguk fognak hoz­zá egy vízfolyással is bíró kö­ves út létesítéséhez. A villa építése is megkezdődik. A for­radalom után gyakran tölti itt, a nyugtalan várostól távol az éjszakákat a család, s megsza­kad az építkezés. Eötvös, a centralisták egyik vezéralakja számára 1848 szep­temberére világossá válik: a forradalom céljainak megva­lósítása csak az uralkodóház­zal való szakítás után lehetsé­ges. Szeptember 28-án a pesti nép végez Lamberggel, s még aznap éjszaka Eötvös elhagyja az országot. Csak 1850 végén tér vissza; a villa építése a te­lek legfelső, erdőközeli részén 1851-ben fejeződik be (ma Eötvös út 12.). Hazatérte után a nagy tár­sadalomalakító tervek véghez­vitelét a gyökeresen más kö­rülmények módosítják. Egyé­niségének kettőssége felerő­södik: a közjó érdekében vál­lalt politikusi szerep és a visz­­szahúzódás egyszerre jellemzi. A kiegyezés utáni Andrássy­­kormányban kultuszminiszter, egyetlen olyan politikusként, aki tagja volt az 1848-as első felelős magyar minisztérium­nak is. 1868-ban fogadják el az élete nagy tettének tekint­hető, népiskolai oktatásról szó­ló törvényt. S ugyanakkor, amikor lehet, a Sváb-hegy ma­gyar Parnasszusnak szánt he­lyén, elvonultam családi kör­ben tölti a közszolgálattól megmentett idejét. S a kiegye­zés teremtette viszonyokat, melyekért maga is küzdött, egyre mélyülő melankóliával figyelt. Voinovich Géza jegyzi fel: „ ... rózsákat ültetett, a ház kö­rül, bolyongott a hegyek közt, a csonka Normafa s a Mi­trás király kútja felé. Rendesen kertjében dolgozott. Verandá­járól nagy kilátás nyílt a vá­rosra.”. Menedék A villa ma már nem áll. Épületét az író halála után át­vette a Sváb-hegyi Szanató­rium Egyesület. A második vi­lágháború alatt számos kör­nyékbeli épületet súlyos sé­rülés ért. Idősebb emberek emlékeznek rá, hogy néhány évig még álltak az épület falai, a pincerész labirintusa, ahon­nan a környékbeliek a hasz­nálható téglákat — engedély­­lyel — szertehordták. Ma, a szanatórium kertjének felső részén — ahol a Művész út az Eötvös útba torkollik — egyen­getett parkrész jelzi a helyét. Lent, a telek másik, völgyi részében még áll a Karthauzi­lak. (A telket Eötvös idejében még nem osztják meg a Fogas­kerekű sínei.) Itt írja utolsó regényét, A nővérekét. Rejtőzködésére jellemzők a sorok, amelyeket két hónap­pal halála előtt Toldy Ferenc irodalomtörténésznek írt: „Ah­hoz, miként támadtak az egyes művek s miként jutottam meg­győződésemhez, a publicum­­nak nincs köze.” A Karthauzi-lak, miközben menedéket nyújtott, a nagyre­ményű ifjúságra emlékeztette a politikus remetét. Marafkó László Ar­totóid­ ­ától kezdve sokszorosítási eljárással készült grafikákat is kölcsönözhetnek a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár X. ke­rületi (a Pataky István Mű­velődési Központban beren­dezkedett) főkönyvtárából a látogatók. Az új gyűjtemény, az artotéka alapját az Orszá­gos Széchényi Könyvtártól ajándékba kapott négyezer műalkotás vetette meg. Ezek közül kétezer-négyszáz — job­bára tájképeket, csendéle­teket ábrázoló — fa- és réz­metszetet, litográfiát, mono­­típiát és rézkarcot köl­csönözhet a művészetkedvelő közönség. A Budapesten egye­dülálló szolgáltatást tegnap délelőtt Kiss Jenő, a Szabó Ervin Könyvtár főigazgatója adta át a fővárosi lakosság­nak. Ezt követően Miklós Pál, az Iparművész­eti Múzeum fő­igazgatója nyitotta meg azt a kiállítást, amely az artotéka anyagából nyújt válogatást, felvonultatva a huszadik szá­zadi, illetve a kortárs képző­művészet jó néhány jeles sze­mélyiségének munkáját. 1-17.-]

Next