Magyar Nemzet, 1985. január (48. évfolyam, 1-25. szám)
1985-01-18 / 14. szám
Péntek, 1985. január 18. Majstar Nemzet ________SPORT________ —■ -ír..................................... ..... ■■■.................. ■ , ---------------------------------------- ■ .mn , ......................... .................— ■ Mikor rendeznek versenyt Budapesten Nyilatkozik Bemard Ecclestone Idestova három esztendeje látott napvilágot az első híradás arról, hogy Magyarország, pontosabban Budapest is pályázik a Forma-1 versenyautók egyik világbajnoki futamának évente megismétlődő rendezésére. Lapunk hasábjain többször foglalkoztunk az üggyel kapcsolatos tárgyalások, az előkészítő munkálatok ismertetésével, közöltük, hogy a világbajnokság szervezői jelentkeztek ajánlatukkal, s többszöri tárgyalásokon a magyarok ugyan nem zárkóztak el a rendezői szerepkör vállalásától, ám gazdasági és egyéb nehézségek miatt mindig későbbre halasztódott a döntés. A hét közepén néhány órás villámlátogatásra Budapestre érkezett Bernard Ecclestone, a Forma–1 versenysorozatot irányító szervezet, a FOCA elnöke, s budapesti tárgyalópartnereinek újból felajánlotta a magyarországi rendezés lehetőségét. A brit milliomos, a Forma – 1-es autósport királyaként tisztelt és rettegett egyeduralkodója készségesen szakított időt arra, hogy mielőtt Lear—Jet típusú, nyolcszemélyes turbó meghajtású magánrepülőgépe a levegőbe emelkedett volna, nyilatkozzon megbeszéléseiről a Magyar Nemzet olvasóinak, akik — a hazai álláspontok ismeretében — bepillantást kaphatnak a másik fél, a rendezés elfogadását szorgalmazó FOCA vezetőjének gondolatmenetébe is. — Ecclestone sír, ön kétszer már üres kézzel távozott Budapestről, mi azt, ami harmadjára is látogatásra ösztökélte? — Korábbi tárgyalásaink sem szakadtak meg, csupán a nehézségek miatt a vártnál jóval lassabb ütemben haladtak előre. Szeretnénk a versenysorozatot a világ egyre több országába elvinni. A szocialista országokban eddig nem rendeztek Forma–1-es futamokat. Tárgyaltam másik két szocialista országban is, de úgy látom, hogy pillanatnyilag Magyarországon van a legtöbb esélye a rendezésnek. — Úgy tudom, nagy a tolongás a házigazdai jog megszerzéséért. Miért olyan fontos önnek Budapest? — Összetett a problémakör, hiszen a sportbeli, üzletpolitikai elképzelések ugyanúgy sokat nyomnak a latba, mint az a szubjektív tény, hogy nekem nagyon tetszik a magyar főváros. Mindent egybetűe: a FOCA azt szeretné, ha a Forma—1 a szocialista országokban is megjelenne. Ezért szorgalmazzuk a budapesti helyszínt, annak ellenére, hogy az idény tizenhat versenyéért 23 jelentkező vetélkedik. Jövőre például Japán is feliratkozik a rendezők listájára: az ipar támogatásával, valószínűleg a Honda „ringbe lépésével” kerül sor 1986-ban a tokiói futamra. — Az Önök elképzelései szerint, az eddigi tapasztalatok, számítások alapján miért lenne kifizetődő vállalkozás Magyarország számára a rendezés? — A Forma—1 nagy népszerűségnek örvend világszerte. A mögöttünk levő 1984-es esztendőben például 1 milliárd 460 millió tévénézője volt a különböző országokban rendezett futamoknak, a helyszíneken átlagosan százezer néző váltott belépőjegyet a küzdelmekre. A szurkolók nagy része külföldi, Ausztriában például a zeltvégi viadalra 65 000 olasz, nyugatnémet, svájci, s ki tudja megmondani, honnan érkező idegen vett jegyet. Ez egyben azt is jelenti, hogy ezek a szurkolók turistaként jó néhány napig a rendező ország idegenforgalmi bevételeit növelték. A Forma-1 segítségével Magyarország újabb szálon kapcsolódhat a nemzetközi gazdasági életbe, hiszen a hirdetések révén a világ vezető iparvállalatai lehetnek a budapesti rendezők üzleti partnerei. A házigazdáknak nem csupán a tényleges bevétel jelentene előnyt, hanem az üzletemberek ittléte, a kereskedelmi kapcsolatok megélénkülése. Úgy hiszem, a Forma–1 hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország szélesítse üzleti kapcsolatait. A budapesti rendezés nem csak nekünk ígér anyagi hasznot, hanem magának a házigazdának is. Természetes, persze, hogy az induláshoz elő kell teremteni a pénzt, a pályaépítés költségeit, szükséges kemény valuta is a beruházáshoz, de mindez nem elveszített tőke, sokszorosan visszanyerhető az öt év során. — Milyen eredménnyel zárultak mostani tárgyalásai? — Sokkal bizakodóbb hangulatban térek vissza Londonba, mint az 1983-as és 84-es megbeszélések után. Úgy tűnik, hogy valamennyi technikai kérdésben, a népligeti színhelyet, a rendezés műszaki körülményeit illetően azonos hullámhosszon vagyunk. Korábbi látogatásaim alkalmával még éreztem a bizonytalanságot, nem voltam meggyőződve arról, hogy valóban akarják-e, s ha igen akkor melyik helyszínen, s egyáltalán, képesek-e a rendezésre a helyi vállalkozók. Most úgy vélem, Budapesten is látják, hogy a Forma–1 sikeres vállalkozás, gazdaságilag kifizetődő üzlet. Minden világverseny, legyen az autósport, tenisz vagy labdarúgás, nagyon megnöveli a házigazda ázsióját, erkölcsi és gazdasági hasznot hoz. A rendező kedvező módon kihasználhatná, saját üzleti hasznára fordíthatná az érdeklődést. — Az ön kedvező hangulata azonban nem egyenlő a szerződéskötéssel ... — Tárgyalópartnereim most azon fáradoznak, hogy miként teremtsék elő a vállalkozás alaptőkéjét, a beruházás indításához szükséges, később visszatérülő dollárokat. — Végül is: Ön bízik abban, hogy sor kerül a budapesti Forma—1 futamra? — Ha nem bizakodók, nem jöttem volna el harmadjára is. Úgy vélem, a házigazdák idegenforgalmi szerveinek vállalkozókedve hozhatja meg a végső döntést az ügyben. Kéthárom héten belül várom a választ ahhoz, hogy 1986-ban versenyt rendezhessünk a magyar fővárosban. Minél korábban döntenek, annál hamarabb nyílik lehetőség a megállapodásra. S abban a pillanatban működésbe lép a szervezet. A jegyek meghirdetésétől az utazási irodák programjaiba való felvételig, a szállodai szobafoglalások szervezéséig, a hirdetők, szponzorok megszervezéséig millió feladat van a budapesti verseny üzleti „bevezetéséből” adódóan. Minél több idő van a szervezésre, annál nagyobb kasszasikerre nyílik lehetőség. Árvay Sándor SPORTNAPLÓ A Sportfogadási és S/Ottó Igazgatóság a január 19—20-i 3. heti totó szelvényről az 1. Wattenscheid— Offenbach, a 2. Hertha BSC—FC Nürnberg, a 3. Hamburg—Fortuna Köln, a 4. Dramstadt—Freiburg mérkőzést törölte. E találkozók helyett a 14. Parma—Cesena, a 15. Bologna—Varese, a 16. Genoa—Pescara olasz bajnoki számít főmérkőzésnek. Tekintettel a négy törölt főmérkőzésre a 3. heti tippszelvényen sem 13-as, sem 13 plusz 1-es találat nem érhető el. A kollektív szelvények csak a törlés figyelembevételével vehetők át. A csütörtöki megnyitó ünnepség után ma, a 30 kilométeres sífutással Seefeldben megkezdődtek a 35. Északisí-világbajnokság küzdelmei. Az ausztriai kisvárosban 29 ország versenyzői gyűltek össze. Javítottak a dánok A C-csoportos tenisz Király Kupa küzdelmeiben csütörtökön ismét a „kék csoport” volt a soros — mint ismeretes, a magyarok a „sárgában” érdekeltek. Ezúttal a Dánia— Norvégia találkozóra került sor a Folyondár utcai Vasas csarnokban. A dánok kedden némi meglepetésre alulmaradtak a csoport harmadik tagjával, Belgiummal szemben, most azonban már a két egyes mérkőzés után biztos volt a sikerük. Tauson 6:3, 6:2-re verte Rostadot, majd a már Taróczyt is legyőző — két éve a Davis Kupában — Bastiansen Joenssonnál bizonyult jobbnak 6:1, 5:7, 6:3 arányban. A páros már csak ráadás volt, ebben a Bastiansen, Tauson dán duó 6:4, 6:4-re verte a Rostad, Jensen kettőst. Dánia tehát 3:0-ra nyert Szombati esereversenyek Jelöltjeink: 1. Ictus — Ingatag — Hidra — Junior. — 2. Klosters — Kliens — Kalifa — Kabinet. -1 3. Babér — Csordás — Hiszékeny — Etruszk. — 4. Jesolo — Hang — Humbug — Jánosbogár. — 5. Hercegprímás — Dingó — Iparos — Fakéreg. — 6. Hunyadi Sándor emlékverseny.: Egyetlen — Delmar — Föveny — Cantata. — 7. Gagliano — Házas — Ibis — Imám. — 8. Jenőke — Justicia — Jambus — Jf-^ns. — 9. Imbolygó Hurrikán — Alfonzo — Idegen. — 10. Iván — Jereván — Izike — Jódal. A versenyeket 14.00-kor kezdik. Az Egyesült Államok röplabdaszövetsége különös módon próbál segíteni rossz anyagi helyzetén. A Long Beach-i tornacsarnok padlóborítását — amelyen az amerikai férfiak olimpiai arany-, a nők pedig ezüstérmet szereztek — áruba bocsátja. A gyűjtők a tízezer, 15x24 centiméteres darabot 25 dolláros egységáron vehetik meg. Hetvenhét nemzet atlétái várják a rajtot A tavaly felavatott párizsi sportpalotában, amely a francia főváros keleti részében, Bercy-ben épült fel, rendezik meg ma és holnap az I. fedett pályás atlétikai világjátéko Ikat. Igazi premierről van szó, hiszen az öt kontinenst képviselő sportolók először mérik össze erejüket fedett pályán, korábban még soha nem fordult elő, hogy 77 ország versenyzői sorakoztak volna fel „tető alatti” viadalon. Négy magyar atléta is ott lesz a Bercy csarnokban, Szalma, Pálóczi, Kovács és Siska áll rajthoz. A nevezések nagy száma azt mutatja tehát, hogy a menynyiségre nem lehet panasz, a mezőny összetételével kapcsolatban azonban adódhatnakkifogások. A januári időpont nem túl szerencsés, az amerikaiak többsége a magas pénzdíjú tengerentúli körversenyen érdekelt, míg az öreg kontinens képviselői akkor válaszút elé kerültek, amikor a már hagyományos „terem" Európa-bajnokságot márciusra tűzték ki. A szakemberek szerint nincs az a versenyző, aki januárban is képes volna csúcsformára, szabadtéri eredményességének kockázata nélkül. Az ellenvetések dacára is várható, hogy Párizsban jó verseny lesz, több világraszóló eredmény születik. A bennfentesek elsősorban a sprint-, a dobó- és ugrószámokban várják a kiemelkedő produkciókat. Tehát nem az otthonmaradottak listáját kell böngészni, hanem a rajthoz állók között kell nagy egyéniségeket keresni, mert ilyen is bőven akad. A leghosszabb sakkvilágbajnoki döntő Már több mint négy hónapja tart a Karpov—Kaszparov világbajnoki páros mérkőzés. Pillanatayilag a negyvenharmadik játszmánál tartunk, s bármikor várható, hogy Karpov megszerzi a végső sikerhez szükséges hatodik győzelmet Igaz, ugyanezt gondolhattuk a huszonhetedik játszmától kezdve, de ez a sorsdöntő hatodik pont két hónap alatt nem született meg. Csupán elméleti rekordokat jegyezhettünk fel, amelyeket csak mint érdekességeket, de nem mint eredményt jegyez fel a sakkvilág. Ilyen hosszú ideig tartó páros mérkőzés még sohasem volt. Ennyi döntetlen még sohasem alakult ki ilyenfajta mérkőzéseken, s egyfolytában tizennégyszer sem játszottak döntetlent az elődök. De ami a legfeltűnőbb, még sohasem született páros mérkőzéseken ennyi húsz lépés körüli remi. Várható volt, hogy hosszú ideig tart a világbajnoki döntő, hiszen csak a nyert játszmák számítanak, s a két fél alig vesztett partit az utóbbi két évben. A sok döntetlen ugyancsak velejárója a világbajnoki páros mérkőzéseknek, mivel, ha más stílusú is, de közel egyenlő játékerejű sakkozókról van szó, az ő játéktechnikájuk jóval a jelenlegi általános színvonal felett van, s ritkán követnek el olyan hibát, amelyeket már nem lehet jóvátenni. Viszont, hogy sok játszma a huszadik lépés körül fejeződik be döntetlenül, vagyis mindkét fél óhajának megfelelően, az egedül a 116 a világbajnokságok történetében (Az Euwe—Aljechin páros mérkőzésen 1935-ben harminc játszma közül csupán három volt rövid döntetlen), s joggal vált ki vitát. Ez tehát új elem — versenytaktikai meggondolás ,— amelyre teljes magyarázatot csak a páros mérkőzés befejezése után adhatnak majd maguk a versenyzők. A kritikusok véleménye e folyamatról megoszlik. Vannak, akik úgy vélik, hogy Karpov 5:0 után már nyugodtan kockáztathatott volna. De hát akkor „ki kellett volna bújnia a bőréből”, hiszen ez nem az ő stílusa. Ne feledjük el azt sem, hogy Baguióban már 5:2-re vezetett Korcsnoj ellen, s nyilván a visszaemlékezés erre (Korcsnoj egyenlített) határozza meg mostani magatartását. A másik oldalon felhozzák, hogy Kaszparovnak ilyen nagy (mondhatjuk talán, hogy reménytelenül nagy) hátrányban, világossal játszva nem lett volna szabad közel tucatnyi rövid döntetlenbe belenyugodnia, őt viszont nyilván az befolyásolhatta, hogy kezdeti lerohanásos taktikája csődöt mondott Karpov hidegvérű védekezési technikájával szemben. A kezdeti álom, vagyis Karpov pszichológiai tönkreverése szertefoszlott (Tajmanov szerint Kaszparov ekkor úgy játszott, mintha hipnotizálva volna) s úgy látszik, az azóta alkalmazott reálisabb szemlélet ezen a páros mérkőzésen eredményesebb is. Legalábbis nem vezet nagyarányú negatív eredményre, bár a mérkőzés sorsát most már megváltoztatni aligha tudja. A sakkvilág persze türelmetlen, a páros mérkőzés könnyen teljes érdektelenségbe csaphat át, s azt sem téveszthető szem elől, hogy a sakkvilágot érdeklő nagy nemzetközi tornákat sakkozás két kimagasló egyéniség nélkül kénytelenek megrendezni. Egy évtizeddel ezelőtt, amikor Fischer tíz nyert játszmát javasolt a világbajnoki páros mérkőzésre, a FIDE nemet tudott mondani. Most bebizonyosodott azonban az is, hogy az azóta elfogadott rendszerrel is baj van. Itt az ideje tehát, hogy e problémát a FIDE újra napirendre tűzze, s e kérdést a nagymesterek bevonásával tárgyalja meg, mint ahogyansok más gyakorlati problémában helyes volna őket megkérdezni. Szabó László ★ A sakkvilágbajnoki zónaversenyen való szereplés jogáért folyó mérkőzéssorozat második partija Groszpéter és Csém között függőben maradt. Ezúttal Csőm volt világossal, nyerési esélye van. Dózsa- és hokigyőzelem Dupla vagy semmi mérkőzést játszott a Budapest Sportcsarnokban az V. Dózsa jégkorongcsapata az FTC ellen. A győzelem megkétszerezte, a vereség eltüntette volna az újpestieknek a mérkőzés előtt volt kétpontos előnyét a táblázat élén. Az emberek közfelkiáltással ismét a hoki mellett szavaztak, mintegy hatezren jöttek ki a rangadóra. Amíg szoros volt a találkozó, félelmetes hangulat uralkodott a csarnokban. Hatalmas „hokiőrület” készült, ám aztán egyszerű újpesti ünnep lett belőle. A lila-fehérek a hosszú mérkőzéssorozat végén, az előző két napi találkozóval a játékosok lábában a szinte lépni sem tudó FTC-t — nem tekintve annak mostani elesettségét — nagyon megverték. Mindazonáltal a zöld-fehéreket is elismerés illeti azért, hogy a sportcsarnokbeli játék, a közönség kedvéért ráálltak a három napon belüli három találkozóra. Balszerencséjük volt, hogy az újpestieknek éppen akkor sikerült minden, amikor ők a legkevésbé voltak képesek az ellenállásra. A lilák ezúttal méltóak voltak a trikójukon viselt — ez csak nagyon közelről látható — felirathoz, amely az Alkotó Ifjúság Egyesülést reklámozza. Kombinatív, átgondolt, szellemes támadásokat vezettek. A találkozó elején a Pék, Ancsin J., Farkas összetételű sós volt különösen ellenállhatatlan, Ancsin három gólt is ütött. Később aztán szinte mindenkinek jutott a sikerélményből. Bodor például emberhátrányból adott olyan korongot Lelesinek, amivel nem volt gond a hetedik gól megszerzése. Az egyre fáradó ferencvárosiak mira többet szabálytalankodtak, így gyakran kerültek emberhátrányba. Eként kapták a kilencedik, a tizedik, a tizenegyedik, egyben utolsó gólt. A végeredmény tehát: V. Dózsa —FTC 11:0 (3:0, 5:0, 3:0). A ferencvárosi szurkolók élcelődő rigmusát az újpesti szavalókórusnak csak egy árnyalatnyit kellett átfogalmaznia, amikor a találkozó végén „lila bajnok”-ként aposztrofálta kedvenceit. A mérkőzés után ráadásul egyértelmű, hogy ők lehetnek közelebb az igazsághoz, csapatuk ugyanis négy ponttal vezet a bajnokságban a Budapest Sportcsarnok-beli jégkorong-mérkőzéssorozat után. (n. n. p.) Továbbra is lendületben A spanyolországi Benidormban edzőtáborozó magyar labdarúgó-válogatott csütörtökön ötödik ibériai mérkőzését is lejátszotta, a lendület tovább tart, hiszen a csapat ezúttal a spanyol Hercules Alicantét verte 8:1 (3:1) arányban. Mezey György szövetségi kapitány a következő csapatot szerepeltette: Szendrei — Sallai (Szántó), Róth, Garaba (Péter), Varga — Kardos, Nagy (Szabó), Détári, — Kiprich, Dajka, Pölöskei (Zsinka). A gólokat ezúttal Róth (2), Pölöskei, Détári, Kiprich, Dajka, Szabó és Varga szerezték. Annak ellenére, hogy az ellenfél soraiban több fiatal játékos szerepelt, a siker, az ismételt gólerősség önmagáért beszél. A legközelebbi edzőmérkőzés Valenciában leg- ellenfél a spanyol utánpótlás-válogatott. u EMBER || és # AUTÓ Inform Időnként felbődül autómban a rádió: kikapcsol adást és magnetofont. Működik az ARI (Automatic Route Information), azaz magyarul KIRA (Közúti Információs Rádió Adások). Csak egy kis dekóder szükséges az autórádióba, és a Petőfi hullámhosszán sugárzott közlekedési hírek a jármű vezetőjének a közreműködése nélkül is megszólalnak. (Hogy miképpen, erre alkalomadtán visszatérünk!) Mindenesetre autózás közben van lehetőségem elgondolkodni a közlekedési információk hasznosságán és helyességén. A minap például a délelőtt folyamán arra figyelmeztetett a rádió, hogy a balatoni út bevezető szakaszán, az Őrmezei lakótelepnél egy Lada az árokba borult, műszaki mentése most folyik, ezért torlódással kell számolni. Először csak a „műszaki mentés” kifejezésen akadok fenn (elég gyakorta hallani), mert — lehet, az én hibám — egyszerűen nem értem. Ha az árokból egy kocsit ki kell húzni, az egyáltalán nem műszaki, mert — szerintem — a „műszaki” azt jelentené, hogy mindjárt a helyszínen neki is látnak a hiba kijavításához. Aztán eszembe jut: már reggel fél nyolckor láttam a kocsit az árokban — mindennap arra járok —, éppenséggel a menetiránnyal szemben. Az éjszaka során valami nagyobb baj lehetett itt — erről miért nem informálnak? S a híradás után jó másfél órával ismét arra visz az utam: a fehér Lada még mindig az árokban. És ott marad másnap, harmad- és negyednap is. Akkor pedig mikor történt az az előre beharangozott „műszaki mentés”? Ugyancsak a közlekedési információk sorában hangzott el, hogy sebességkorlátozásra kell számítani Röszke és Rédics között. Ha ez igaz, akkor minden bizonnyal a világ leghoszszabb sebességkorlátozásáról van szó, mert a két határátkelőhely között a távolság — Budapesten keresztül — több mint négyszázötven kilométer. Avagy a sebességkorlátozás a két végpont között, egy bizonyos helyen várható? Akkor viszont szellemesebb lett volna a meghatározás: „Valahol, Magyarországon” ... (Ám az is elképzelhető, hogy a hír megfogalmazója Röszke helyett Rajkát akart mondani Nem mindegy, mert a különbség — végig a 86. számú úton, amely egészen másfelé vezet, mint az eredeti hír — néhány száz kilométer.) Az autópályákról is gyakran szó esik. Az autós ember az olyan kifejezésekkel, mint „haladó sáv”, „előző sáv” nem igen tud mit kezdeni. Mert igaz ugyan, hogy az autópályán is kötelező a jobbra tartás, ugyanakkor azonban az autópálya párhuzamos közlekedésre is alkalmas. Arról már nem is szólva, hogy nemcsak kétsávos autópályát, hanem több — hazánkban jobbára legföljebb három — sávos autópályát is ismerünk. Mármost ebben az esetben rhelyik az előző és melyik * haladó sáv? Szerencsésebb és szakszerűbb — inkább külső, belső, középső sávról beszélni. Sárga angyalok Január elsejétől bővítette segélyszolgáltatásait a Magyar Autóklub budapesti szervezete: az év elejétől nemcsak napközben, hanem 0-tól 74 óráig hívható a sárga angyal. Ezt a szolgáltatást ugyan kizárólag a klubtagok vehetik igénybe, de ha valaki vállalja, hogy a helyszínen belép a Magyar Autóklubba, úgy neki is segítséget nyújtanak. A segélyszolgálatnál elmondták, hogy ezekben a zord napokban éjszakánként általában hatan-nyolcan jelentkeznek náluk. A segélyszolgálat telefonszámai: 160- 183, 260-668, valamint munkaidő után 152-040. (gyulay)