Magyar Nemzet, 1985. október (48. évfolyam, 230-256. szám)

1985-10-22 / 248. szám

Kertgyógyászat Az idei nyári piac nem kényez­tetett zöldséggel, gyümölccsel. Nem annyira az év eleji fagy-, vihar- és aszálykár nyomán, in­kább a lánckereskedelem egyre burjánzó „eredményeként”. Pa­naszkodik a termelő, hogy az ala­csony átvételi árak miatt számára nem üzlet a piacra hordani az árut, s panaszkodik a vevő, mivel a magas­ vásárlási ár igencsak megcsapolja pénztárcáját Nép­szerűek a kiskertek, ahol ki-ki megtermeli a télire a kamrába­­valót, s az őszi természetjárás is ötvöződik a praktikummal. A tú­rázók szívesen gyűjtik a bogyós­­gyümölcsűeket vitamindús lek­várnak, s a gombákat jóízű étel­nek, természetes fehérjeforrás­­ként. Így — mivel a domesztikált természet, a nagyüzemi növény­­védelem­ és állatgyógyászat kér­dése már megoldott — a figye­lem egyre inkább a kiskertek és a hétvégi kirándulók egészségvé­delme felé fordul. Örömmel mondhatjuk, hogy ebben a for­­mában Európában elsőként. Ötmillió ember Az ehető gombák vizsgálatát az idei nyáron megszigorította az Országos Gombavizsgáló Szakta­nács, amely a Kertészeti Egyetem önálló egységeként, szervezetileg vigyázza a kirándulóhelyek váro­sokba érkező betorkollásnál azo­kat a pontokat, ahol a „gombave­szély” még idejében kiszűrhető. Ezek az ingyenes szaktanácsot adó állomások olyan szakértők segítségével működnek, akik a víkend szerzett­ „zsákmányból" azonnal kiemelik a veszélyeset, a mérgezőt. Ugyanez a szakbizott­ság szervezett tanfolyamokat is tart, melyeken részt vehetnek mindazok, akik a gombaismeret­ben kívánnak elmélyedni, hiszen a termesztett gomba is egyre nép­szerűbb a kiskerttulajdonosok kö­rében. Pincékben, sufnikban, régi szerszámoskamrákban, fermen­tált kukoricacsutkán vagy­ szal­mán termesztik sokan a vargá­nyát, a csiperkét, odvas farönkö­kön a laskagombát. Terjedőben a kertmozgalom. Olykor szokatlan módon is: van aki egyéb hely híján — ugyan­csak hazai találmány révén — az erkélyen csinál magának háziker­tet. Noha nem vízszintes, hanem függőleges irányban. Fatörzsvas­­tagságú fóliahengert megtöltve termőfölddel, s oldalán lyukakat vágva, akár 10-20-féle haszonnö­vényt is termeszthet a panelker­tész, ötleteinek és hozzáértésének megfelelően. A legtöbben persze azok vannak, akik kertes házuk vagy nyaralójuk környékét hasz­nosítják kiskertként. Szám sze­rint kétmillió ilyen kert van ha­zánkban, ami azt jelenti, hogy ha a művelésben részt vevő csa­ládtagokét is ideszámítjuk, lakos­­ságunknak csaknem fele, mintegy ötmillió ember vesz részt a ker­tészkedésben, jelentős mennyisé­gű élelmicikket állítva ily módon elő. Hazai zöldség- és gyümölcs­­termelésünknek mintegy felét, a szőlőtermelés kétharmadát, össze­sen évente csaknem nyolcvanmil­­liárd forint értékben. Háttér­­ a nagyüzem A Hazafias Népfront szervezé­sében országszerte kertbarát klu­bok működnek. Céljuk összefog­ni, és a szűkebb pátria lakóközös­ségének kertészkedő csoportjait barátként is közel hozni egymás­hoz — tapasztalatcsere és további ismeretszerzés okán. A mozgalom átfogja az ország településeit, annyira hogy az idei, budapesti nemzetközi mezőgazdasági kiállí­táson önálló pavilonban, saját program keretében mutatkoztak be tagjai termékeikkel, technoló­giákkal. Háttérbázisuk — szelle­miekben is, anyagiakban is — a nagyüzem, amely szaporítóanyag­gal, növényvédő szerrel, gépi mű­veléssel, terményszállítással és az értékesítés lehetőségével segíti a kiskertek gazdáit. Az ország mint­egy 1300 termelőszövetkezetének csaknem mindegyikében önálló ágazatként működik a „háztáji”, melynek szakgárdája a vezető ag­­ronómus segítségével állandóan rendelkezésére áll a kerttulajdo­nosnak. Mondhatnánk: könnyű ott, ahol az agrártermelésnek olyan hagyo­mányai vannak, mint hazánkban, ahol a nagyüzemi mezőgazdaság évenként ostromolja eredményei­vel a világranglista élét, s négy agráregyetem, valamint főiskolák sokasága ontja évente a diplomás szakembereket. Akadhat ott értő kéz és képzett szellem a legkisebb településen is ahhoz, hogy a ker­­tészkedők gondjain könnyítsenek. Tulajdonképpen ez így igaz, no­ha eddig szervezetten csak a ter­mesztés folyt A „növénydoktorá­­lás” kisüzemi méretekben: alip. Most „fedezték fel” ennek jelen­tőségét, s indították el a kiskertek növényeinek gyógyítására alkal­mas körzeti ambulanciákat. Azo­kat a gyógysegélyhelyeket, ahová a kerttulajdonos akkor fordul, amikor hiába permetezett, a gom­ba- vagy a rovarkár mégis pusz­títja gyümölcsfáit, hiába vetett hüvelyes után gyökérzöldséget abban a reményben, hogy előző­leg kellően feldúsította, termőbbé tette a talajt, mégis csak satnyára sikeredett a másodvetemény. A kertek orvosai ezután a mezőgaz­dasági tárca kebelében működő Növényvédelmi és Agrokémiai Központ szervezésében, országos hálózat keretében dolgoznak. Ed­dig mintegy négy és fél millió forint értékben alakítottak ki „növény-ambulanciákat”, s a ter­vek szerint rövidesen a megye­­központokban is létesül egy-egy. Jelenleg a fővárosban, a XI. ke­rületben található ilyen „szak­­rendelés”, ahol egész nap folyik a munka, a gyógyítás, akárcsak más orvosi segélyhelyen. Viszik is a megbetegedett gallyakat, levele­ket, gyümölcsöket, virágokat , s a szakember a jól felszerelt vizsgálóban nemcsak szemrevéte­lezi azokat, hanem diagnosztikai műszerek segítségével kórképet is ad róluk. Ezt követi a terápia. Receptet kap a „páciens” — pon­tosabban: a tulajdonos —, amit a legközelebbi növénypatikában ki­válthat. A hálózatot ugyanis igye­keznek úgy megszervezni, hogy a rendelők közelében legyen a far­makológus, akinél a növénygyógy­szer beváltható. Patika, klinika... Mindez persze nincs ingyen, a beteg növények vizsgálatáért, gyógyításért fizetni kell, noha nem nagy összeget, hol húsz, hol ötven forintot. Ami az idei nyár piaci árait tekintve, körülbelül egykilónyi gyümölcs értékének felel meg. Ám az így meggyógyí­tott cseresznyefa vagy borsóágyás több tízkilónyi terméshozammal fizeti vissza a gondoskodást. Ért­hető tehát az érdeklődés a kert­gyógyászat iránt; olykor százan is nyitják az ajtót rendelési idő alatt. S e tapasztalat nyomán szü­letett az ötlet: a főváros egyik piacánál, a Garay téren, jövőre megnyitják háromszáz négyzet­­méteren azt a szaktanácsadással összekapcsolt növénypatikát, ahol a gyógyszerek mellett a kisker­tekben használatos vegyszereket, kisgépeket is meg lehet majd vá­sárolni. Bízzunk benne: a mainál olcsóbb áron ... S míg a „kertgyógyász-hálózat" kiépülőben, máris tervezik az il­letékesek az úgynevezett növény­­klinika létrehozását. Ebben a kór­házban pedig legyengült házi „kedvenceiket”, a mozdítható, cserepes dísznövényeket gyógyít­ják majd szakértő kezek. Bedő Ildikó MÁV-tájékoztató Kirakatlan vagonok, belső szervezetlenség Bajusz Rezső, a MÁV vezér­­igazgatója. hétfőn tájékoztatta az újságírókat az őszi szállítási fel­adatokról. Elmondotta,­­hogy gondokkal terhes időszakhoz ér­kezett a vasút, az őszi fuvarozá­si csúcsigények, valamint a MÁV belső eszközellátásának problé­mái miatt nehéz hónapok vár­nak a vasutasokra. Ebben az évben 120 millió ton­na áru elszállítását tervezte a vasút, ám ezt időközben — az áruszállítási igények erőteljes­­ mérséklődése miatt — 118 millió­ra módosították. Szeptember vé­géig azonban csak 65 millió tonnányi árut szállítottak el a te­hervagonok, 250 ezer tonnával kevesebbet, mint amennyit a terv szerint kellett volna, így az év hátralevő részében még mint­egy 33 millió tonna áru vár el­szállításra. Valamelyest enyhített az őszi szállítási csúcsidőszak le­bonyolításának nehézségein, hogy 130 millió forintos gyorssegélyt utaltak ki vasúti fenntartási cé­lokra a költségvetésből. Ennek köszönhetően 15 további moz­dony állhatott forgalomba, s így alig egyharmadára csökkent az úgynevezett gépre várások szá­ma. Továbbra is igen nagy gondja a vasútnak, hogy a fuvaroztatók nem rakodnak ütemesen: éjjel, valamint szombaton és vasárnap töredékére csökkent a kirakodás. Ez a legsúlyosabb akadálya an­nak, hogy a vasút folyamatosan kielégíthesse a szállításokhoz szükséges kocsiigényeket. A becs­lések szerint a ki nem állított ko­csik 60 százaléka azért nem bo­csátható a fuvaroztatók rendel­kezésére, mert más fuvaroztatók nem rakodtak ki az előző hét végén. A nehézségeket az is fokozza, hogy jelenleg még nincs a kívánt színvonalon a vasútnál a moz­dony- és eszközgazdálkodás, emiatt nem mindig hatékony a munka. Sokszor a belső szerve­zetlenség okoz fennakadásokat. Ez javarészt abból fakad, hogy nagy a MÁV-nál a fluktuáció. Magyar Nemzet A RÁDIÓ MELLETT „Gyerekeknek is lehet írni zseniálisat akár” — fogalmazta meg egyszer Kormos István, s meg is valósította jelmondatát. Számos mesét, mesejátékot kö­szönhetünk neki, s azt — miként a múlt heti rádióújságból meg­tudhattuk —, hogy a gyermek­­irodalom művelésére csábította a kiváló költőt, Csukás Istvánt, akinek viszont a többi között a Süsüt, a sárkányt, a Mirr-Murr, a kandúrt, Pom-pomot és a Ke­ménykalap és krumpliorr hőseit köszönhetjük. Más kérdés persze, hogy bizony nem volt szerencsés a nagyközönség számára idézni azt a mondatot, amellyel Kor­mos annak idején Csukást győz­ködte, aligha szánta a rádióúj­­ság olvasóinak... Csukás István amúgy sem a küldetéstudat, a „sok dilettáns” terepről való leszorí­tása vitte a gyermekirodalomhoz, hanem a „gazdasági kényszer”, mint elmondta: „Szonettekből nemigen lehet megélni, otthont sem teremthet az ember versek által.” Kutyánszky Kázraér neve is Kormos leleményét di­cséri, a derék eb élete, életfilo­zófiája és a mese „morálja” vi­szont épp az előző mondat ellen­kezőjét bizonyítja, legalábbis részben: ha otthont teremteni nem is, barátot szerezni, barát­nak örömöt, boldogságot szerezni igenis lehet versek által. Amolyan Micimackó-szerű bölcs ez a verselő kedvű Kázmér kutya, aki kicsit szédül, meg egy kis mocorgást érez „inkább a fejében, mint a hasában", mi­dőn rímeit faragja. Gazdája Bo­nifác, a postás, aki megbízza, nyomozza ki, kinek érkezhetett az az ajánlottlevél-küldemény, amelyről a név lemaradt, csupán a cím, a Csülök utca szerepel rajta. A mesében az ilyen leve­let nem küldik vissza pillanat­nyi gondolkodás nélkül, hanem a címzett keresésére indulnak. Kázmér kutya is fejébe csapja gazdájának tartalék-postássap­­káját és keresztkérdések özönét zúdítja a mit sem sejtő Csülök ut­­caiakra. Ők szerencsére örülnek a derék házőrzőnek, mert költe­ményeivel mindnyájukat megör­vendezteti. A zöldségest példának okáért, akinek ilyen verseket költ Kázmér: „Ez a finom retek, / amit én szeretek", avagy „Vad­disznón a sörte, / kosárban a kör­te”, ami természetesen föllendíti a forgalmat. (Megboldogult Schwartz Béla juthat eszünkbe, a Szentkirályi utca nevezetes zöldség-gyümölcs kereskedője, akinek Karinthy Ferenc állított emléket paródiájában, ő kínálta ilyen remek rigmusokkal porté­káját, s az ő ars poeticáját — ,from vers, ahogy jön" — Ku­tyánszky Kázmér is fölvállalhat­ná.) A zöldséges azonban nem lehet a vélelmezett címzett, tisz­ta volt ugyanis a tekintete, mint a forrás vagy a zománcozott la­vór, állapítja meg a keresztkér­désekkel „vallató” pótpostás eb, így folytatja a nyomozást. Ír még néhány verset a hentesnek is, Dögölve Hugónak (sajnos ő sem címzett), s megkísérli megfékez­ni Feliciánt, a kandúrt, aki úgy dönt, átveszi a tejhatalmat, tud­niillik a tejboltban, miután ki­jelenti, hogy „Mindent megfon­toltam, mindent meggondoltam!" Nos, végül kiderül a címzett sze­mélye, igaz a levéltitok megsér­tése árán: felbontják az ominó­zus küldeményt, s a megszólítás nem másnak szól, mint Kutyánsz­ky Kázmérnak, meghívó a Rádió költői versenyére. A meghatott eb frissiben szerzett balladáját nevezi, amelyben Felicián sanya­rú sorsát énekli meg.) Minden jóra fordul tehát, s mindezen nyomozás során tanúi lehetünk Kázmér kutya és Kris­tóf macska barátsága elmélyülé­sének is, utóbbi hozzácsapódik Kutyánszkyhoz, s követi minden­hová. Még soha nem volt barát­ja, s nemhogy írni, még olvasni sem olvasott neki senki költemé­nyeket, pedig az igen jó dolog. Remek egy órát tölthetett a Száz­szorszép Színház valamennyi hallgatója a készülék előtt, Ku­tyánszky Kázmér méltó társa Süsünek és Pom-pomnak. Bodro­gi Gyula, Incze József, Harsányi Gábor, Kibédi Ervin, Kovács Já­nos, Vass Éva, Agárdi Gábor és a mesélő Buss Gyula érezhető szeretettel formálták meg Csu­kás alakjait, Csajági János ren­dező vezérlete alatt. Remélhető­leg találkozunk még a Csülök ut­ca lakóival, akár ötvenkétszer, mint Mirr-Murral... Ugyancsak a budapesti művé­szeti hetek jegyében hangzott el az Ifjúsági Rádió Vasárnap dél­előtti bemutatója, Börösök Má­ria hangjátéka, Rómeó és Júlia, avagy ti sem vagytok jobbak címmel. Talán van esély rá, hogy kilenc órakor nem egy család a reggeli mellett együtt hallgatta és utána — mondjuk séta közben — megvitatta. Rendkívül életsze­­­rű és sajnos számtalan család­ban, csonka családban­­élő prob­lémát mutatott be Börcsök Má­ria. A modern Júlia elvált asz­­szonya, alig túl a harmincon, egyedül neveli tizenéves lányát, Dórit. . A dolog szemlátomást rosszul van „bejáratva", Júlia teljes mértékben aláveti magát lánya akaratának, hétköznapi és ízlésbeli terrorjának, ő nem öl­tözködik, hiszen Dóri szerint mi­nek is neki már, s valósággal mentegetőzni kezd, amikor a lá­nya tetten éri, amint klasszikus zenét hallgat... A bonyodalmat Rómeó­ Róbert megjelenése okoz­za, aki azonnal fölkelti Dóri vad és féktelen féltékenységét. Nem mintha annyira szeretné külön­élő apját, akitől a tartásdíjon kí­vül időnkint dugipénzt kap ne­velésmegváltásul, hanem csak, azaz nagyon is józan, bár tudat­alatti aggodalomból, hogy ezután nem ő lesz a minden, a központ, s anyja szeretete és figyelme meg­oszlik egy másik lény miatt. Ijesztő ez a kamaszönzés, de pél­da akad rá bőven, akárcsak arra az anyagiasság körül forgó világ­képre, amely Dórit jellemzi. Szeretet, féltékenység, újrakez­dés, új szerelem — megannyi olyan kérdés, amelyen való el­gondolkodáshoz Indíttatást adott ez a hangjáték. A végkifejlet nyitva marad, hiszen Dóri ma­gába száll, beismeri igazságtalan­ságát és megbánja önzését, csíny­­je jóvátételét fogadja, de az eset­leges, fölsejlő jövő, az élet foly­tatása négyesben — tudniillik Jú­lia és Rómeó, valamint Dóri és nem minden szülői szívet meg­dobogtató nevű barátja, Csöves — nem éppen konfliktusmentes­séget ígér. Negyven percbe sikerült bele­sűríteni a történetet az írónak, Szabó Éva dramaturgnak és Var­sányi Anikó rendezőnek. Csomós Mari és Papp Zoltán kiváló Jú­liát és Rómeót alakított, ígéretes rádiós színész Létai Dóra is (az osztálytársát játszó Nagy Tímea már lényegesen haloványabb volt.) A zsúrjelenet kommentáló „félre”-megjegyzései különösen szórakoztató perceket szereztek, úgy érezhettük, mintha mi is ott ennénk a tortát Júliánál. Mind­,­ez a már említett életközeliség­­nek köszönhető, amely soha nem jelentett valamiféle „valósághoz” való tapadást, s a legkiválóbb ifjúsági hangjátékok közé emel­te Börcsök Mária művét. Annál nagyobb csalódást oko­zott a ... volt egy feketém­... című összeállítás. A pest-budai kávéházak vidám siratását, a ká­vé és a kávémesterség történetét az elmúlt jó fél évezredből Be­­vilagyva Borsody Béla és Ma­­zsáry Béla könyvéből Soós And­rás és Révész Pál mazsolázta ki. Valóban elhangzott nem egy ér­dekesség, az első kávéházak mű­ködését engedélyező­ okirat szö­vege például (a kávéház szót egyébként Mikes Kelemen írta le először magyar nyelven), meg­annyi dicséret és szidalom, amellyel valaha a „szellem ko­rát”, a „bölcsek tejét”, a „fekete abrakot” vagy éppen az „értel­mesek italát” illették. Szó esett az első pesti kávésról, akit a bor­­korcsmárosok vertek agyon bo­­­ros üveggel saját kávéháza kel­lős közepén még a török idők­ben, aztán hallhattuk Pest sza­bad királyi város 1796-i rendsza­bályát a kávémérések működé­séről. Csokonai csúfost írt a pes­ti kávéházi életről, a jurátusok naphosszat a kávéházban hörpö­­lik a kávét — panaszolta —, pi­páznak, a promenádén pipisked­nek, az ott hivalkodó lotyókat né­zegetve ... Aztán megemlítették az évtizedek óta (?) dúló napó­leoni háborúkat és devalvációt meg egy bécsi békét (?), amely csak súlyosbította a helyzetet, mivel 1816 telén fölment a kávé ára... A műsor nagy részében szeren­csére nem a történelem íródott át, hanem régi kávéházak emlé­két idézték, az Orczyt és a régi lipótvárosi Mokkát, amely arról volt nevezetes, hogy este 8-kor becsukták, meg a Filmét, ame­lyet viszont sose csuktak be, míg a Café Favorit éjfélkor nyitotta ajtaját és reggel nyolckor zárta be... És persze a jó öreg New Yorkot... Ma már hihetetlen, hogy nyolcvan-száz évvel ezelőtti kollégáink, szerkesztők és hír­lapírók egy-egy kávéházban éj­jel megvárhatták a reggeli lapo­kat, hiszen ma már nincsen éj­jeli kávéház (sem), reggeli lapo­kat meg, ugye ... Mindez azonban mérhetetlenül , vontatottan, vérszegényen csordo­gált a Karinthy Színpadon. A poénok nem jöttek be, még a stú­dió közönsége sem nagyon kun­cogott, s a hallgatót is csak az tartotta a készülék előtt, hátha mégis jön valami jó. Nem jött. Pedig a hajdanvolt kávéházak szolgáltak volna jobb történetek­kel. (Józsa) Kedd, 1985. október 22. Táncdalfesztivál '66 A szolnoki Szigligeti Színház bemutatója MINTHA LILIP ÚTBAN len­nénk. Békaperspektívából néz­ve, a házak szinte az utcára dől­ni látszanak. Pöttöm közlekedési lámpa irányítja a forgalmat, a már ómódi járművecskéket. A szabálytalankodó gyalogosokat sípszó utasítja rendre mindunta­lan. Az aprózó léptű óriási, azaz­hogy embernyi járókelők sorra büntetést fizetnek a sarki rendőr­bábunak. Valahonnan a tévé­híradó szignálja hallik: a polgá­rok hanyatt-homlok rohannak haza. A közelmúltat idéző utcaképbe belibeg kisestélyiben egy hölgy — a tüstént megsokszorozódó, pontosan megháromszorozódó be­mondónői bűbáj —, aki turbé­­kolva, csicseregve bekonferálja a televízió első táncdalfesztiválját. Már az égszínkék drapériákkal körülvett, csupa ezüst dobogót látni, ahol felhangzanak a ver­sengő szerzemények. Az énekes sztárok alakja más televíziós csillagokéval mosódik eggyé: Vámosi János a krimik szuperhősének angyali glóriája alatt triumphál, vagy Kate János a kémfilmsorozat főhősévé válto­zik. A nemzetközi zsűri tagjai pedig hol egykori parlamenti kép­viselőkként, hol egy világhatalmi konferencia nagyságaiként vok­solnak. AZ A „TÁRSADALMI SHOW", amelyet Táncdalfesztivál ’66 cím­mel, több esztendei előkészület után, Schwajda György és Sziko­­ra János írt, a minap a szolnoki Szigligeti Színházban vendégként Szikora János meg is rendezett, több síkot tesz egymás mellé, ha úgy tetszik, egymás mögé. Az egyiken a hatvanas évek hétköz­napjairól sorakoznak pillanat­­felvételek. Nemmcsak divatfotók op-artot viselő, halásznadrágban vagy éppen fodros bikiniben ille­­gő-billegő leányzókról, hanem családi képek is unott férjekről, kereplő feleségekről, elnadrágolt gyerekekről, szeretetotthonba du­gott nagyszülőkről, és szinte do­kumentumfelvételek is az akko­riban orkánkabáttal üzletelő kis­emberről, a villamosmegállóban toporgó munkásokról, a vétlen áldozatokat összerugdaló huligá­nokról. A másik síkon pedig a fesztivál csillogó művilága, meg­annyi televíziós álomvilág. Mintha tudatzavar tehetne ró­la, a képek mindinkább egymás­ra kopírozódnak. Eleinte a ver­senyszámok főképp a divatja­múlt tánczenei-előadói stílusok paródiájával szolgálnak. Majd a dalok már túlmutatnak magukon. Előbb csak úgy, hogy szövegük­kel ironikusan ellenpontozzák a látottakat. A valóság szétzilálja a fesztivált: a Hacshangulat el­lenállásra sarkall — ugrásnyira vagyunk a 68-as diákmozgalmak­tól —, ahol a táj­lövedékekre és ge-golyókra gumibotok felelnek. EGYRE TÖMÖREBB lesz a kezdetben mozaikos szerkezet, mindinkább a konfliktus pólusai köré rendeződnek a kockák. Ez a fajta dramaturgia jól illik Szi­­kora János rendezői attitűdjéhez, aki már színiiskolai vizsgamun­kájában is, jóval később is, de a‘ legszembeszökőbben mégis Az óriáscsecsemőben, a nagysikerű Déry Tibor-színjátékban tanúsí­totta szimultán képalkotó tehet­ségét. Más tekintetben is vissza­utal a Táncdalfesztivál '66 e de­­bütáns remekére, egyáltalán a kezdeti pályaszakasz nem egy művére. Akkoriban nyersebb, kopárabb, karcosabb munkássá­got ismertünk meg, csupán A perben, a Kafka-színiváltozatban csillant meg a hajlandóság a szépségre. Aki viszont a Nyári kalandozások, a Goldoni-színi­­előadás fordulata után találkozott csak e rendezővel, az a Figaro házasságának vagy a Romeo és Júliának színrevivőjét a tökélyig csiszolt esztétikum hívének vélheti. Akik már aggódtak, hogy az utóbbi időkben, így a Karama­­zov-testvérek láttán is, hogy e „klasszicizáló”, napjaink-tegnap­­jaink helyett az „örök emberihez” forduló magatartás mégsem iga­zán a sajátja, azok most e csupa­­irónia munkáját nézve, valame­lyest megnyugodhatnak. NEM TELJES a megnyugvás, mert a tökéletességtől messze esik e színielőadás. A rendező kitűnő munkatársakra lelt Lábas Zoltán díszlet- és Békés Rozi jelmeztervező személyében, nem utolsósorban Darvas Ferencben és Mártha Istvánban, akik szükség szerint áthangszerelték, átritmi­­zálták a versenydalokat, sőt még a zümmögőkórust is. Kevesebb segítséget kapott a rendező má­soktól. Az apró kockákból épít­kező dramaturgiából adódóan, a Táncdalfesztivál ’66-nak nincs főszereplője. Egyszersmind csak­nem annyi főszereplője van, ahá­­nyan megfordulnak a színen. Hi­szen a maga jelenetében min­denki abszolút középpontját al­kotja a színieseményeknek. Ezzel szemben a szereposztás — az évadvégen újabb vérveszteséget szenvedő szolnoki társulatból vá­lasztva — kénytelen volt olyan színészekre, segédszínészekre is hagyatkozni, akik még sem sze­mélyiségük súlyával, sem szak­mai eszközeikkel nem képesek megteremteni a figyelemkeltő jelenlétet. Fel kell jegyezni ezt akkor is, ha sokan tulajdon helyzetükhöz képest előreléptek. Például a Szörényi Leventét adó Váry Ká­roly, aki szinte felveheti a ver­senyt Zala Márk őszülő, pocako­sodó, megszelídült „Szörényi Le­ventéjével" is. Többen énekelnek tisztesen, kinek-kinek feladata szerint, karikatúrának beillőn Philippovich Tamás, tudálékosan Téli Márta, operettesen Takács Gyula, vigasztalón Tóth Tamás és szomorúan Leviczki Klára. Annak mégis inkább lehet örülni — bármennyire is „zenés” a da­rab —, ha mások játékukkal tűnnek ki jobban, mint a szokat­lanul felszabadult Nagy Sándor Tamás, a megint érdekes Bajcsay Mária és a mindinkább jelenté­keny Tóth József. A­­rendezés be­állíthat ötleteket, bizonyos moz­gásformákat is, így a bemondó­női „hármasikreknek”: Roczkó Zsuzsa molettebb, Réz Judit so­ványkább és Mucsi Zoltán „tra­­vesztita” Takács Mariikéinak is. De hogy mi a különbség aközött, ha a szereplők végrehajtanak rendezői kívánalmakat, vagy ha valaki a maga talentumából is remekbeszabott miniatűrt készít, azt akkor lehet fényesen tapasz­talni, amikor például Major Ta­más hangján megszólal­ egy fá­radt, öreg villamos (és nem a slágerekre, hanem e „prózai” je­lenetre csattan fel a taps), vagy amikor Vallai Péter „kihirdeti az eredményt”. Cseppet­ alacso­nyabbra csavarták a mikrofont, úgy, hogy az elegáns fesztivál­titkárnak kissé meg kell hajol­nia: a mozdulat puha, a hang nyájas, bársonyos, mesemondó. „A gyerekek ágyban vannak már.” Megvetették az ágyat. Hálóingre, pizsamára vetkőztek. Párnák, takarók közt várják a díjkiosztást. A helyezést elért dalok foszlányai, az örömködé­­sek, a berzenkedések egyre va­dabb kakofóniába sűrűsödnek. A fődíjas dalt mindannyian előre­lépve éneklik: „Nem! Nemi Soha nemi Nemi Nemi Én nem leszek sohasem a játékszered !” Amíg csak — akár Az óriáscsecsemő lakókra szögezett falai — rájuk nem ereszkednek a házak__ Megint eleven az a magatartás, amely Szikora Jánosra kezdettől fogva jellemző. A fanyar, szelle­mes, intellektuális hűvösséget egyszer csak szívszorító sajgás itatja át. Még így vázlatkészítés közben is. Bogácsi Erzsébet Búcsú Szabó Sipos Tamástól Mindnyájunk jó ismerőse volt egy ősz hajú, kopasz úr, nagy szemüveggel, fehér köpenyben, mindig megnyerően mosolyogva. Doktor így 1968-ban lépett be életünkbe, Tomanek Nándor hangján magyarázva először a mechanizmust. Úttörő munkát vállalt Szabó Si­pos Tamás, a Pannónia Rajzfilm­stúdió rendezője, hiszen akkori­ban még nem öntött el mindent a közgazdasági cikkek áradata, hazánk fiai még korántsem vol­tak olyan tapasztaltak az ökonó­mia terén, mint manapság. Az elsőnek számított doktor így azok között, akik a közgazdasá­gi gondolkodás elterjesztésére, egy új szemlélet népszerűsítésé­re vállalkoztak. Tette mindezt szemléletesen, közérthetően, ám nagy szakszerűséggel, sok hu­morral és iróniával (nem­­kevés öniróniával), rendkívül rokon­szenves szellemben. A siker nem is maradt el, hamarosan folyta­tás született, a Magyarázom... sorozat fogalommá vált. A me­chanizmust a Magyarázom a jö­vőt követte, aztán magunkat kezdte doktor így magyarázni, végül a magyarázatainkat. A magyar rajzfilmművészet egyik magányos alakja távozott vele fájdalmasan fiatalon, 48 évesen. Hiányozni fognak eredeti ötletei, az animációs műfajban páratlan sorozatai, melyek őriz­ni fogják emlékét. Az Országos Filharmónia köz­li, hogy október 22-én, a Zene­­akadémián, a Liszt Ferenc emlé­kére rendezett ünnepi koncerten Antonio Barbosa brazil zongora­művész helyett Ránki Dezső lép fel. ­ Lengyelországi vendégszerep­lésre utazott hétfőn a debreceni Csokonai Színház társulata. Az együttes Lublinban, Debrecen testvérvárosában mutatja be két­­két előadáson Goldoni Két úr szolgája, és Queneau Stílusgya­korlat című színművét.

Next