Magyar Nemzet, 1986. május (49. évfolyam, 102-127. szám)

1986-05-05 / 104. szám

4 Iván, a rettentő A Vígszínház előadása AZT A MŰVET hálás feladat elemezni, amely vagy példaadón tökéletes, vagy tanulságosan si­lány. Így kerül a színikritikus bonckése alá a­­ legkiválóbbak munkássága, így az ókonzervati­vizmusba süppedt, kóklerséggé satnyult, bántóan kontár pro­duktumok. A többire rendszerint kanyarítanak egy érdemjegyet, s máris félreteszik, feledik. Pedig a zseniken és dilettánsokon kí­vül vannak még alkotók, akik­nek munkáit megkülönböztetett figyelemmel kellene vizsgálni. Azokét, akik valamely szem­szögből központi helyzetet, mond­hatni kulcshelyzetet foglalnak el színházi életünkben. Azért, mert sokak pályáját meghatároz­zák, előrelendíthetik vagy tönk­retehetik. Ilyen „kulcsember” mindin­kább Marton László, aki kevés híján két évtizede a Vígszínház­hoz tartozik, az ország egyik legnagyobb, színészi talentumok­ban egyik leggazdagabb társula­tához. Hovatovább Marton Lász­ló az egyetlen, aki a Víg ko­rábbi rendezői karával a fo­lyamatosságot képviselheti. Hi­szen Várkonyi Zoltán meghalt, Horvai István nyugdíjba ment, Valló Péter elszerződött, Kapás Dezső egyre .Ritkábban, illetve „házon kívül" dolgozik. És Mar­ton László jóideje főrendezője, nemrégóta igazgatója is a Víg­színháznak. Végefelé az első tel­jes évadnak a direkciója alatt, műsorra tűzte az Iván, a ret­tentőt, Mihail Bulgakov komé­diáját. Legyen tehát ez az elő­adás az alkalom, hogy rendezői munkálkodását — természetesen, egyelőre nem igazgatói működé­sét — részletesebben taglaljuk. Abban az időben, amelyre Marton László pályájának első , szakasza­ fele esik, Várkonyi Zoltán nagyon is arányos mun­kamegosztást teremtett: számí­tott Horvai művészetére (amely hozott is Csehov-sorozatában gyü­mölcsöket), tartotta Kapást, aki­re sok mindent rábízhatott, vé­gül fiatalított Valló friss tehet­ségével. Ebben a rendezői fel­állásban Marton Lászlónak ott jelölt helyet, ahol önmagának is, azaz tulajdon nyomdokában (Marton szívesen hivatkozik is az örökségre), olyan mesterség­tudó fiatalembernek tartotta, aki tudja, mit vár a publikum, s azt művészi ambícióival szem­ben is tiszteletben tartja. Vár­­konyinak igaza volt. Ki többre­, ki kevesebbre taksálja ugyan Marton Lászlónak azt a musical-­ sorozatát, amely a Képzelt ri­porttal kezdődött, de az vitatha­tatlan, hogy ezzel új közönsé­get szoktatott a Vígszínházba. Az is igaz, hogy azok a jobb rendezései, mint a Székely Já­­nos-sorozata, amelyek a legpuri­tánabbak. Vagy már vegyük a példát az Iván, a rettentő ből, amelynek következésképp az a leggyengébb perce, amikor egy felvonulást körmenetfélébe öt­vözve „művészkedik". • Marton László nemcsak azt tudja —­­vagy sejtette már kezdettől fog­va? —, mire számít a közön­ség, de azt is, milyen szelek fújnak szakmai és nemcsak szak­mai körökben. Ezt mutatja „me­nedzseri” működése is, eleinte a Budapesti Szabadtéri Színpa­dok vezetői tisztében, és már a Vígszínházéban. Azoknak a név­sorából, akiket kapacitált, meg­invitált, Csizmadiá­tól Gothárig, világosan kitetszik: Marton László tudja, kit jegyeznek, mi az érték. VALAKI, AKI FELISMERI tehát, mi az érték, aki kultu­rált, értelmes, körültekintő, ügyes, és mégsem „jön össze” neki. Pontosan érzi: a levegő­ben Van Bulgakov, a színműveit a húszas-harmincas években al­kotó, ám halála után is nagy­sokára elismert, szovjet-orosz író. Elegendő felsorolni az utób­bi évadokból a Pach István rendezte Alszentek összeesküvé­sét, a Babarczy László bemu­tatta Bíbor szigetet, a Székely Gábor színre állította Menekü­lést vagy a Babarczy—Ascher­­féle A Mester és Margaritát. Nem is sereghajtóként csatla­kozott a sorhoz Marton László, hiszen néhány éve maga is színre vitte Őfelsége komédiása címmel a Moliére-játékot (s azóta még külföldön is). Nem készületlen tehát Bulgakovból, ha az Iván, a rettentőt hirtelen kellett is elővennie.­­ Azt sem állíthatni, hogy Mar­ton László ne látná, miről is szól, miről szólhat ma e szín­mű. A moszkvai feltaláló idő­gépe felidézi Rettegett Ivánt, míg a kísérletező mérnök ház­­felügyelőjét egy besurranó tol­vaj társaságában visszaröpíti a múltba. Ám a komédia nemcsak az anakronizmusokkal mulattat, sokkal inkább a kétféle társa­dalomból következő magatartá­sokat ütközteti. Aminek keserű eredménye, hogy a „rendszer­­hű” kisember csakhamar kiski­rállyá növi ki magát, végül a talpraesett szélhámoson is túl­­téve, míg a valódi nagyságot maskarának vélik. Mindezt jelzi a rendezés, sőt, nem kicsinyli le a keretjátékot sem, amely a valódi moszkvai miliő bemuta­tásával a feltaláló álmát, idő­kalandját­­körülveszi. Csakhogy a gondolatok nyomokban jelen­nek meg, elmosódó háttér előtt, elszórt morzsákban. Apró viccek ágálnak a gro­teszk realizmus helyett. Például: a moszkvai bérházat felderítő betörő elfordítja a Sztálin-szo­­­bor tekintetét gyanús üzelmei­ről, amivel a színjáték mintegy „kiszól” a nézőnek, pusztán „lábjegyzettel" int a lényegre. Más esetben a házmester­ — származását bizonyítandó — elő­veszi a dokumentumait, amelye­ket pedig aligha hord állandóan magánál, így a tréfa a valósze­rűség rovására megy. És a cárrá avanzsált házfelügyelő akkor ordít először nagyot, amikor rá­­tapodnak a lakókönyvre. Ami megint példája annak, hogy egy kicsiny mozzanat jelzi csak az alapvető tartalmakat a folyama­tos jellemzés, a részletező elem­zés helyett. Nem elegendő el­rikkantani: „Felelős személy va­gyok", de a tisztségviselő elha­talmasodását kellene végigve­zetni. A házmester Bunsa és Iván cár szerepére nem szerencsés Szombathy Gyula kiválasztása, aki fiatal is hozzájuk, kivált a mindig figyelemreméltó Tábori Nóra slampos házmesternéje és önérzetes cárnéja mellett. Az a Szombathy, aki a Székely ve-i­zette Szolnokon, például a ket­tős Moliére-alakban feltűnt, al­kalmas lenne a mélyebb, humo­rában is magvasabb alakításra. Az a Szombathy azonban, aki televíziós kabaréműsorokban koptatja a tehetségét, már alig­ha. S a rendezőnek nem sike­rült előcsalnia régebbi énjét, amely pedig nincs mélyen elte­metve, hiszen a Gothár rendezte Farsangban még előbukkant. Csupán az újabbik énről sikerült lefosztani a tarka sallangokat. Végül is a „ziccer-szerepben" egy sótlan, sápatag, se hús, se hal alakítás­­született. TÁRSULATNEVELŐ SZÁN­DÉK érhető tetten a szerep­lőgárda fiatalításában (vajha, a színház „törzskarát” is sarkall­nák igazi feladatok!). De csu­pán a szereposztásig jut el a pedagógia, azontúl lényegében ugyanazt kívánja tőlük, mint amit már megtanultak. Csak­nem ugyanolyan félszeg-lelkes feltaláló Tyimofejev nyérnök­­ként Méhes László, mint a Csiz­madia rendezte Réth"ségek "Ri’-s csíny boltjában volt. Csupán a műfajbeli különbözőség érzékel­hető szereplésén, az is csak mód­jával, mert a színész leginkább egy középfajú színmű kedvsze­­gettségével játszik­. Szinte a Farsangból sétált át Zinaida moziszínésznőként Pap Vera, aki ezért jobban is érdekel, amikor nem álombéli színes nőszemély­ként, hanem valóságos, fáradt­kodott feleségként lép be. Ugyan­onnan való Rácz Géza szépte­vője, Jakin rendezője, most sem meggyőző szereplésben. Lendü­letes fiatalemberek jutottak ed­dig is Kaszás Attilának, aki most­­Zsorsz Miloszlavszkij be­törőként a legfelszabadultabb, olyannyira, hogy néha már le­­hengerli a partnereit. Az ifjú társaságból rokonszenves a szí­ninövendék Seress Zoltán írnoka, hangsúlyos Sipos András rend­őrfelügyelője. Legalább példa­­mutatásul jó volna, ha Spak pol­gártársként Miklósy György nem érné be „hozott anyagból” sza­bott alakítással. A Víg színészei némelykor „el­tartják” a rendezéseket, s ha nem lehet örülni a szereplések­nek, akkor szembeszökőbbek a hiányosságok. Mint ezúttal, hogy az Iván, a rettentő színrevitele vázlatban maradt. Nem azért, mintha Marton, László összecsap­ta volna, „link , vagy felelőtlen lenne. Miért ragadt meg mégis a felületen? Marton László szín­háza inkább mesterségtől, ész­szel működik. Nem tűnik átélt­­nek, személyes hitelűnek, min­den kicsiny motívumában meg­­szenvedettnek. (Hogy mitől van így, az már csakis őrá tarto­zik.) Mintha egy emberbarát­­beszélne az éhségről, az ínség­ről — olyan, aki maga soha­sem éhezett, szűkölködött. Bogácsi Erzsébet Magyar Nemzet NAPLÓ Nemzetiségi kutatócsoport ala­kult Pécsett, ez a Pécsi Le­véltár keretében működik. A vizs­gálatok kiterjednek a Baranyában élő németek és délszlávok törté­netére, nyelvére, gazdálkodására, kultúrájára és néprajzára, hely­zetüket demográfiai és szocio­lógiai szempontjából is elemzik. Létrehoznak nemzetiségi doku­mentációs központot is. A Szántó Piroska Biblia-illusztrá­cióiból nyitottak vasárnap kiállí­tást az esztergomi Keresztény Múzeumban. A művész az ú- és az újszövetség eseményeit het­venegy pasztellképen örökítette meg, elsősorban a gyermekek szá­mára. Az augusztus végéig meg­tekinthető tárlatot dr. Lékai László bíboros, prímás, esztergo­mi érsek nyitotta meg.­­ Székely Mihály születésének 85. év­fordulója alkalmából emlékkiállítás nyílt vasárnap szülővárosában, Jász­berényben, a Jász múzeumban. A do­kumentumok, relikviák, fotók jelen­tős részét a Székely Mihály nevét vi­selő zenei tagozatos általános iskola tanulói gyűjtötték össze. A kiállítás egyben a június elejéig tartó Székely Mihály zenei napok nyitánya; a vá­ros május 30. és június 1. között a Székely Mihály Országos Énekestalál­­kozónak ad otthont, zeneiskolák, szakiskolák és főiskolák együttesei lépnek pódiumra.­ Mély részvéttel kísérték utolsó útjára vasárnap a Far­kasréti temetőben Tarsoly Elemér Jászai Mari-díjas színművészt, a Nemzeti Színház tagját. Ravata­lánál Czapkó Endre, a színház főtitkára a társulat nevében, Szokolay Ottó színművész pedig a pályatársak és a barátok kép­viseletében búcsúzott az elhunyt­tól. Tarsoly Elemért a fővárosi tanács által adományozott sír­helyen helyezték örök nyugalom­ra. Megkezdődött a nemzetközi karmesterverseny Megkezdődött a Magyar Tele­vízió V. nemzetközi karmester­­versenye , amelyet ezúttal Ferencsik János emlékére hir­dettek meg. A Béke Szállóban szombaton este rendezték meg a sorsolást. Az ünnepségen — ame­lyet Murai György, az MTV el­nökhelyettese nyitott meg . 31 ország 56 versenyzőjének legfia­­talabbika, a 22 esztendős Derek Cleeson ír karmester húzta ki a neveket az urnából, meghatároz­va a részvevők sorrendjét. Első­ként május­­5-én, hétfőn­­délelőtt 11 órakor a szombathelyi Bartók­­terszmoch­­ Horruck T”’Katsuhiko japán versenyző dirigálja a Szombathelyi Szimfonikus Zene­kart. A május 10-ig tartó válo­gatókról készült első összefoglalót május 7-én, szerdán közvetíti a televízió. Vasárnap Szombathelyen, a Bartók-teremben ünnepélyesen megnyitották a karmesterver­senyt. E seregszemlére minden eddiginél többen — 42 országból 168-an — jelentkeztek. Első al­kalommal vesznek részt a verse­nyen Bolíviából, Kínából, Kubá­ból, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaságból, Svédországból, Törökországból és­­ Uruguay­ből érkezett karmesterek. A megnyi­tón az elődöntőben végig közre­működő Szombathelyi Szimfoni­kus Zenekar adott hangversenyt. BUDAPEST HANGVERSENYTERMEIBEN FALVAY ATTILA hegedűestje színvonalában, komolyságában és művészi érettségében méltó volt mind a kiváló fiatal hegedűs ko­rábbi produkcióihoz, mind ahhoz a fontos tisztséghez, amit a Ko­­dály-vonósnégyes vezetőjeként egy ideje betölt. Gondosan — bár kissé túlzott takarékossággal — összeállított műsora alkalmat adott rá, hogy kamaramuzsikus és szólista erényeiről egyaránt meggyőzze hallgatóságát. Falvay Attila hegedűjátékát rendíthetet­len hangszeres biztonság, elmé­lyült zeneiség, a technikai bravúr és nemes ízlés tökéletes egyensú­lya jellemzi. Hegedűhangja ki­egyenlített, sima és bár nem túl­ságosan erőteljes, tisztán és fé­nyesen csengő. A három műsor­szám, amit megszólaltatott, a he­gedűjáték változatos műfajaiban mutatta be képességeit: a vonós kettőstől a szólóparti­tán át jutott el a zongorával társított szoná­táig. Mozart G-dúr duója annak a két darabnak egyike, amelyet salzburgi muzsikustársa, Michael Haydn elevében — ma úgy mon­danánk, „négerként” — kompo­nált a szülővárosába hazalátoga­tó zeneszerző. A brácsa szóla­mát Fias Gábor játszotta, han­gulatteremtő módon idézve fel a Kodály-vonósnégyes mintaszerű hangzását és kamarazenei kultú­ráját. Bach Chaconne-ja követ­kezett ezután. A műsor időtarta­mába belefért volna a d-moll partita négy, előző tétele is, ezek elmaradását Falvay Attila példá­san megformált, csiszolt és értel­mes Bach-játékát hallva komoly veszteségnek éreztük. Befejezésül Beethoven c-moll hegedű-zongora szonátája hangzott el, Lantos István átélt és ihlető közreműkö­désével. Akárcsak az est vala­mennyi műsorszáma, ez is min­den részletében alaposan kidol­gozott, hanglemezfelvételre kí­nálkozó, magas színvonalú elő­adás volt. KOBAYASHI KEN-ICHIRO minden magyarországi fellépését viharos siker kíséri; ez alkalom­mal különösen bensőséges fogad­tatásban részesítette a népszerű karmestert mind a közönség, mind a Magyar Állami Hangver­senyzenekar, amelynek élére né­hány nappal ezelőtt nevezték ki és amelynek ezzel nemcsak régi óhaja teljesült, de remélhetően létfontosságú problémái is megol­dódtak. A Kongresszusi Közpon­tot színültig megtöltő hallgatóság lelkes ünneplése és a muzsikusok ovációja ezúttal azt jelentette: bizalmat szavazunk Kobayashi­­nak és munkájától szép eredmé­nyeket várunk. Stravinsky Petruska című re­mekművének előadása ezt a vára­kozást máris minden szempontból igazolta: izgalmas volt és virtuóz, feszült és sokszínű, tragikus és látványos egyszerre. A zenekar kifogástalan összjátékkal és re­mek szólókkal valósította meg a karmester szándékait. Igazi csúcspont volt ez a produkció, olyan csattanó, amelyet a hangver­seny első félidejében felhangzó Britten—Purcell Változatok, va­lamint Prokofjev zseniál. Első zongoraversenye hatásosan készí­tett elő. A zongoraverseny mor­gánszólamát Lantos István ját­szotta bravúrosan, temperamen­tumosan és szellemesen. JANDÓ JENŐ minden bizony­nyal a legtöbbet foglalkoztatott zongoraművészünk: alig múlik el hét, hogy ne szerepelne, sőt, több­nyire naponta találkozunk nevé­vel, mint szólista, kamaramuzsi­kus, vagy zongorakísérő. Munka­bírása elképesztő; megteheti, hogy sokat vállal, hiszen nyilván­valóan jó szellemi és fizikai erőn­létben van és a sokoldalú foglal­koztatottság egyre fokozódó tel­jesítményekre készteti. Most, amikor a Liszt-év reprezentatív zongoraest-sorozatának, a Ván­­dorévek bérleti ciklusának első estjén a svájci kötet kilenc da­rabjának, valamint a hat Pagani­­ni-etűd zongorafeldolgozásának megszólaltatására vállalkozott, mégis intő jelként tapasztalhat­tunk — Jandó pályáján első íz­ben! — indiszpozíciót. Akár a vá­ratlan kánikula okozta ezt — az­nap este a nézőtéren is rosszul lett valaki! —, akár a túlfeszített munka, mindenképpen arra fi­gyelmeztet: Mérsékelni a tempót! Gazdaságosabban élni tehetség­gel, szorgalommal, sikerrel! A hangverseny első felében még semmi sem zavarta meg a produkciót, sőt, elmondhatjuk, hogy Jandó eddigi, számtalan ki­váló teljesítményét is felülmúlta a svájci Vándorévek megannyi tűnődő hangulatú, költői képé­nek életre keltése: mutatós vir­tuozitásban, színes képzelőerő­ben, változékony kedélyben, sze­mélyes elkötelezettségben túltett korábbi produkcióin. A leglénye­gesebb többlet ezekhez képest a zongorahang érzékeny árnyala­tossága volt, amit Jandónál eddig nem észleltem. A szünet után meg­szólaltatott Paganini-etűdök elő­adása az első két darabnál még teljes illúziót keltett. A közked­velt „Campanella" mutatta az el­ső jeleit a Jandóra éppenséggel nem jellemző dekoncentráltság­­nak, ami a darabok további sorá­ra is rányomta bélyegét. Termé­szetesen mindez csak az ő színvo­nalán volt észrevehető — igen sok zongorista boldog lenne, ha eze­ket az etűdöket az indiszponált Jandót megközelítő módon tudná megszólaltatni. ALESSANDRO SICILIANI ve­zényelte a Magyar Rádió Szimfo­nikus Zenekarát és Énekkarát a Kongresszusi Központban. A mű­soron Respighi két műve, vala­mint Rossini népszerű oratórikus hattyúdala, a Stabat Mater sze­repelt. Az idei évben számos ze­neszerző születésének, vagy halá­lának kerek évfordulóját ünne­peljük. Ottorino Respighi ötven éve hunyt el, erre emlékeztet az utóbbi hetek több hangversenyé­nek műsora. Ez alkalommal a ba­rokk témákat feldolgozó Madarak című szvit és a Róma kútjai cí­mű szimfonikus költemény hang­zott fel. A korrekt, ám kissé szürke megszólaltatásért kevés kárpótlást nyújtott a fiatal kar­mester látványos fellépése és színpadiasan dekoratív mozgása, mert mindennek hangzó megfe­lelőjével adósunk maradt. Ve­zénylése olykor úgy hatott, mint­ha Alfonzo karmesteralakítása lenne. Kevés képzelőerő tanújelét ad­ta a Stabat Mater előadása is Ennek vitathatatlan fénypontja az utolsó előtti tétel („Quando corpus morietur”) volt, az ének­kar önálló produkciója. Noha technikai remekésnek is beillett, elsősorban az áhítatnak azzal a keresetlen őszinteségével rendí­tett meg, amelyet a szóló-kvar­tett (Tokody Ilona, Takács Klára, Robert Cambis, Tóth János) min­den vokális bravúrja mellett sem mutatott fel. • Pándi Marianne Hétfő, 1986. május 5. Meghalt Bálint Endre Életének 72. évében meghalt Bálint Endre festő és grafikus, Kossuth-díjas Érdemes művész. Temetéséről később intézkednek — közli a Művelődési Miniszté­rium, a Magyar­­ Képző- és Ipar­művészek Szövetsége és a Ma­gyar Népköztársaság Művészeti Alapja gyászjelentése. A­bból a szénnel meghúzott, gyönyörű kettős portréból, az egymásra rajzolt Vajda La­­jos-féle kettős arcmásból az egyik, mélyen elgondolkodó arc magáé Vajdáé volt, a másik a közeli baráté, Bálint Endréé. Fiatalok voltak 1937-ben, ami­kor­­ez a mű készült, bizakodóak voltak: új művészetet akartak. Megváltoztatott, tiszta művésze­tet egy majdani, jobb társada­lom számára.­­Vajda rég, több mint negyven esztendeje befe­jezte művészi útját, a bizakodás után a rettenet képeit is meg­rajzolva. Bálint Endre mind­nyájunk örömére mostanáig köztünk volt, gazdag, mindig megújuló, teljes, mégsem lezárt életművet alkotva. „Ha tudom, mire vállalko­zom, hát­­soha el nem kezdem" — írta egyik, jellegzetes,­­kese­rű, önironikus vallomásában Bá­lint Endre. S valóban, nehéz, háromszorosan nehéz úton jutott el a saját művészetéig. Nem vol­tak könnyűek már az első évek sem: gyermekként az árvaház­ban (10 éves volt, amikor apját elvesztettek progresszív felfogás­sú művésznövendékként a har­mincas ,­­évek Magyarországán.. . Kanyargós úton jutott el azután művészetfelfogásának érvényes meg­fogalmazásáig, kezdetben a kirobbanó tehetségű művészba­rát, Vajda árnyékában tevékeny­kedett, azután 1946-ban a szá­mára oly szimpatikus szürrealis­ta és nonfiguratív elképzeléseket egyaránt felvállaló Európai Is­kola alapítója, de még mindig nem egészen a maga útját jár­va... S még később a hallgatás hosszú évei vetik vissza: 1948-tól 1956-ig nem szerepel kiállításon. „Párizsi korszakában", az ötve­nes évek végén talál rá Bálint Endrére, a festőre, aki már nem egyes stílusokat formál át a maga hasonlatosságára, hanem egyre kifejezőbben, téveszthetetlen mó­don ő maga szól hozzánk képei­vel. A karakteres színek, a visszatérő motívumok, a „vé­kony" megfestésmód festményei­nek felületi ismertetőjegyei, de sokkal lényegesebb és felismer­­hetőbb az a különös álomvilág, emlékpanoptikum, amelyben bo­lyongott, magával híva bennün­ket is. örömök, szorongások, megmagyarázhatatlan, mély, ele­mi emberi indulatok buggyannak fel ezekben az álmokban: a fest­ményeket nézve az indulatokat megtestesítő képi jelek atlaszán kell eligazodnunk, ez a dolgunk, hogy e jelek, eme indulatok ré­vén jobban megértsük a világot — s legyünk belátóbbak vele. Párizsi útja óta, húsz éven át kiállítóművész idehaza — s vi­lágszerte. Egyéni tárlatait össze­számolni szinte képtelenség, tisztelői, gyűjtői köre egyre szé­lesedett. Rajzolt, festett, illuszt­rációkat alkotott, monotypiákat nyomtatott,­­fotómontázsokat ké­szített — alapvetően e műfaj történetében —, s itt­­ is, okos, fanyar naplóbejegyzéseket ön­magának, érzékeny és szókimon­dó kritikákat a Népszavának 1938 és 1943 között, később az­tán más lapoknak is, figyelem­felhívó sorokat méltatlanul mel­lőzött művészekről, s végül él­vezetes életrajzi jegyzeteket, amelyek a szombathelyi Éle­tünkben láttak napvilágot, majd Életrajzi törmelék cím alatt is megjelentek. Mégsem cikkeire, íráskészsé­gére utalok, amikor azt mon­dom: Bálint Endre képíró volt. Nem véletlen, hogy sok-sok ké­pe keskeny, hosszanti formájú. Különös, tudat mélyére hatoló motívumokból jeleket teremtett, e jelek sorbarendezésével üze­neteket fogalmazott. Nem a je­lek eredete volt a fontos — az ő számára sem —, hanem értel­mük, ám a keresztek, házfor­mák, ablakrácsok eredetije több­nyire fellelhető, legkedvesebb motívumainak forrása Szentend­re, amely ifjúkori búvóhelyük volt Vajdával, Korniss Dezsővel együtt. Bartók tevékenységétől megihletve, az orosz avantgarde bűvöletében ők a tiszta magyar formát, a „vizuális eredetet" ke­resték itt, s amit találtak­,he­ly­ette: az európai igényű, mo­dern képformálás elvei azok. Az önálló költői világot teremteni tudó képisége. Bálint Endre ké­peinek álomtájain bárki otthon érezheti magát, legjobb művei, a Leprás angyal, a Csodálatos halászat, a Groteszk temetés­­­e sor még hosszan folytatható — a 20. századi művészet egyete­mes nyelvén szólnak. Hosszú évek óta beteg. Festés helyett egyre inkább egyszerűbb technikákat kényszerült válasz­tani. De dolgozott — néni kisebb igénnyel. Nem tudhatta, melyik műve lesz az utolsó, így megrá­zó, kései montázsainak mind­egyike többet és többet mondott el arról, a feneketlen sötétség­ről, amelyet meglátni kénysze­rült.­­ „Magamról írni és a művé­szetről? Talán kérni az igazak bocsánatát, hogy azt mondom: »■én«, és hogy jogtalanul fecse­gek valamiről, aminek valódi titkai rejtve maradtak előttem." Úgy gondolom, Bálint Endre e sorokat írva tévedett. Lehet, hogy a titkot megfogalmazni nem tudta, de megalkotni igen. A titok ott van a képeiben. Az idézett naplójegyzetben még hoz­záfűzi ,­s ezzel egyetértet­tünk: „Én hittem a halhatatlan­ságban .. Bálint Endre rajza Tudósítónk telexjelentése Moszkvai csillagok Huszonkettedszer rendezik meg az idén a Moszkvai csillagok el­nevezésű kulturális fesztivált. Az egyhetes seregszemlét ma nyitják meg a Nagyszínházban Rogyion Scsedrin balettjével, a Sirállyal, amelynek főszereplője és koreog­ráfusa egy személyben a világhí­rű prímabalerina, Maja Pliszec­­kaja. A fesztivál eseményeiről sajtó­­tájékoztatón számoltak be Moszk­vában. Ivanov kulturális minisz­terhelyettes elmondta, hogy a Nagyszínházban és a koncerteken a szovjet előadóművészet több csillaga lép föl, s a hagyomá­nyokhoz híven néhány számotte­vő együttes érkezik a vidéki vá­rosokból: így a régi zenét elő­adó észt Hortus Musicus, a ka­­réliai Kantele népi együttes, a Kaunasi Állami Kórus. A külföldi vendégek közül az első helyre kívánkozik a Lon­don Festival Ballet föllépése. Ez a társulat először keresi föl Moszk­vát, a Sztanyiszlavszkij zenés színházban Händel, Mahler, Rah­­manyinov és mások zenéjére írt baletteket adnak elő. A színházak jobbára szokásos repertoárdarabjaikat adják elő, a zenei intézmények pedig erre a­­hétre összpontosítják néhány ve­zető művész föllépését. Nemrégi­ben az egyik lap is szóvá tette, hogy a gyakori fesztiváloknak nemigen van sajátos arculatuk. Úgy tetszik, a huszonkettedik Moszkvai csillagok is ebbe a ka­tegóriába tartozik­, mindössze egy-két­­■kulturális eseményről mondható el, hogy kifejezetten a májusi seregszemlére időzítették, az összes többi átfogó képet nyújt ugyan a főváros sokágú és nem mindig kiegyensúlyozott kulturá­lis életéről, de nem jelez egyéní­­tetten sajátos fesztiválprofilt. Elmondták a tájékoztatón azt is, hogy ezúttal is több tízezer tu­ristát várnak a világ seregnyi ál­lamából, így a nyugati országok­ból is. Az idegenforgalommal foglalkozó állami bizottság elnök­­helyettese szerint ebben az évben is arra lehet számítani, hogy nö­vekszik az Egyesült Államokból, az NSZK-ból, Angliából és más nyugati orsz­ágokból ideérkező látogatók száma. (m. j.)

Next